"Maahanmuuttajataustaiset lapset eriytyvät entistä enemmän tiettyihin kouluihin Helsingissä. Tutkija Anna-Leena Riitaojan mukaan syynä on paitsi asuinalueiden jakautuminen maahanmuuttajien ja pääväestön kesken, myös vanhempien tekemät valinnat.
Jos sekä sosioekonomisesti vähäosaiset ihmiset että maahanmuuttajataustaiset keskittyvät samoille asuinalueille, on tutkijan mukaan vaarana sekä alueiden että koulujen eriarvoistuminen ja syrjäytyminen.
Riitaojan mielestä uhka voi kuitenkin muuttua mahdollisuudeksi, kunhan opettajille tarjotaan mahdollisuus kouluttautua monikulttuurisuusasioissa ja luokkakoot pidetään riittävän pieninä.
-Näillä lapsilla, jotka tällaisessa ympäristössä on kasvaneet, on sisäsyntyinen mahdollisuus nähdä maailma eri tavalla ja kasvaa globaaliympäristöön. Paljon on myös kiinni siitä miten näitä kouluja resurssoidaan.
Ilmiö tuttu maailmalta
Riitaoja tekee parhaillaan väitöskirjatutkimusta Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitokselle aiheenaan alueellisen eriytymisen heijastuminen peruskoulujen monikulttuurisuuskasvatukseen Helsingissä.
Hän sai kimmokkeen tutkimukselleen maantieteilijä Hille Koskelan 2000-luvun alussa tekemästä havainnosta, että Helsingissä on niin sanottuja monikulttuurisuustaskuja. Näillä suomen- ja ruotsinkielisten ympäröimillä alueilla asuu huomattavan paljon vieraskielisiä lapsia.
Riitaoja toteaa, että sama, maailman suurista kaupungeista tuttu ilmiö on nähtävissä myös Espoossa ja Vantaalla.
Helsingissä keskiarvotilastojen mukaan vielä vieraskielisten lasten ja asukkaiden määrät melko pieniä, mutta asuinalueiden ja koulujen välillä on suuriakin eroja.
Jos päättäjät pitävät kehitystä kielteisenä, muistuttaa Riitaoja, että siihen on mahdollisuus puuttua kaupunkipolitiikalla ja asuinalueiden tasapuolisella suunnittelulla."
YLE Uusimaa [/quote]
http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/paakaupunkiseutu/2009/05/helsingin_koulut_eriytyvat_yha_voimakkaammin_745189.html
Eli suomalaisten täytyy nyt taas taipua ja suunnitella tasapuolisia asuinalueita, eli siis järjestää Afrikasta tuleville muslimeille entistä enemmän rahaa, asuntoja ja palveluja.
Edit: tutkijasta vielä.
Häntä kiinnostaa lähi-itä, eli siis muslimit ja se kuinka ikävä muslimien olla on Euroopassa.
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/sovel/pg/riitaoja/
QuoteJos sekä sosioekonomisesti vähäosaiset ihmiset että maahanmuuttajataustaiset keskittyvät samoille asuinalueille, on tutkijan mukaan vaarana sekä alueiden että koulujen eriarvoistuminen ja syrjäytyminen.
Tutkija siis myöntää, että maahanmuuttajataustaiset eivät ole sosioekonomisesti vähäosaisia.
QuoteHän sai kimmokkeen tutkimukselleen maantieteilijä Hille Koskelan 2000-luvun alussa tekemästä havainnosta, että Helsingissä on niin sanottuja monikulttuurisuustaskuja.
Kovin tiuhassa käytössä vuonna 2002 lanseerattu
monikulttuurisuustasku ei ole ollut.
Google (http://www.google.fi/search?q=monikulttuurisuustasku)
Minua on aina hellyyttänyt tämä "tutkijoiden" mieltymys höpösanoihin.
Mihin mahtaa nojata tuo mahdollisuus pitää luokkakoot pieninä juuri niillä alueilla joiden kouluihin maahanmuuttajien lapset sulloutuvat? Maahanmuuttajien (siis niiden varsinaisten) perhekoko on helposti tuollaiset 6-8 henkeä, ei mielestäni korreloi millään lailla pienten luokkakokojen kanssa.
Monikulttuuriasioissa kouluttautuminen, no, ehkä tätä ei tarvitse enää enempää edes kommentoida.
e: typo
Eli siis opettajien pitäisi opetella varmaankin puhumaan kaikkia näitä äbäläwäbälä-kieliä sen sijaan että maahanmuuttajat opettelisivat suomea. Ja opettajien pitäisi mukautua heidän kulttuurinsa sen sijaan, että maahanmuuttajat mukautuisivat meidän kulttuuriimme.
Kohta ne varmaan ehdottaa että työläisluokalle asetetaan pakkoasetuslaki jolla jokaiseen kerrostaloon saadaan tietty kiintiö maahanmuuttajia ja kantasuomalaisia. Hienoa kukkikset! Neulon teille uuden lätsän... Ja pistän siihen propellin.
Sisäsyntyinen, khihihi. Ehkä jopa geneettinen?
Newsflash: alueiden ja koulujen eriarvoisuus on fakta, ei uhka.
Monikulttuurisuustaskujen fantastisista mahdollisuuksista todellakin on kokemuksia ulkomailta.
Sosiaalipolitiikalla ei ratkaista ongelmia alueilla joiden kouluihin virtaa jatkuvasti uutta kielitaidotonta ja erikulttuurista väkeä.
Aluesuunnittelulla ei ratkaista maahanmuuttopolitiikan luomia ongelmia.
Luokkakoosta samaa mieltä, mutta en rajoittaisi luokkakoko-ongelmaa RASISTISESTI koskemaan vain mamualueita.
Ratkaisu: rajat kiinni sosiaaliselta maahanmuutolta. Maassa verorahoillamme elätettävät hajoitettava halvemman kustannustason kuntiin. Ja lapsille bussilippu käteen ja Vuosaaresta Norssiin värittämään luokkakuvaa.
Quote(...)sosioekonomisesti vähäosaiset ihmiset että maahanmuuttajataustaiset keskittyvät samoille asuinalueille, on tutkijan mukaan vaarana sekä alueiden että koulujen eriarvoistuminen ja syrjäytyminen.
Eikös tämä ole todellisuutta ilman mamujakin?
Quote from: ihminen on 19.05.2009, 09:01:17
Quote(...)sosioekonomisesti vähäosaiset ihmiset että maahanmuuttajataustaiset keskittyvät samoille asuinalueille, on tutkijan mukaan vaarana sekä alueiden että koulujen eriarvoistuminen ja syrjäytyminen.
Eikös tämä ole todellisuutta ilman mamujakin?
No mutta, tuohan on rasismia. Eihän suomalaisille käy mitään. Eivät he eriarvoistu tai syrjäydy. Suomalaiset ovat kaikki alhaisia rasisteja.
Quote...sisäsyntyinen mahdollisuus nähdä maailma eri tavalla ja kasvaa globaaliympäristöön. Paljon on myös kiinni siitä miten näitä kouluja resurssoidaan
Siis ihan aikuisten oikeasti, mitä vittua??!! Se, että sinut pistetään ahtaaseen luokkaan neljänkymmenen eri kieltä mossottavan käkkäräpään kanssa "kasvattaa sinut globaaliympäristöön"? Sisäsyntyinen mahdollisuus? Herra jumala, näiden ihmisten kanssa ei KOSKAAN tule löytymään mitään kultaista keskitietä :(
QuoteRiitaojan mielestä uhka voi kuitenkin muuttua mahdollisuudeksi, kunhan opettajille tarjotaan mahdollisuus kouluttautua monikulttuurisuusasioissa ja luokkakoot pidetään riittävän pieninä.
-Näillä lapsilla, jotka tällaisessa ympäristössä on kasvaneet, on sisäsyntyinen mahdollisuus nähdä maailma eri tavalla ja kasvaa globaaliympäristöön. Paljon on myös kiinni siitä miten näitä kouluja resurssoidaan.
En koskaan väsy hämmästelemään sitä, miten aikuinen ihminen voi päästää tuollaista suustaan ja olla kuolematta aivoimploosioon hetipaikalla siihen missä seisoo ihan silkasta omasta typeryydestään.
Ehkä tuolla tarkoitetaan sitä, että lapsilla jotka kasvavat tuossa ympäristössä on sisäsyntyinen mahdollisuus ymmärtää monikulttuurisen arjen realiteetit, eikä täysvalkoisille kouluille ominaista "monikulttuuri-on-rikkaus"-idiotismia viljellä siellä, missä monikulttuuri on arkipäivää?
Opettajien "rasitteesta rikkaudeksi koulutuksella"-ajatusta en ymmärrä alkuunkaan. Kriisinhallinta on toki helpompaa jos siihen saa eväitä, mutta miten helvetissä se käännetään
rikkaudeksi? Tuohan on vähän niinkuin väittäisi että lisäämällä poliisin ymmärrystä rikollisuudesta voidaan rikollisuus kääntää rasitteesta rikkaudeksi.
On se totta. Tuollaisessa ympäristössä kasvava lapsi oppii varmasti näkemään maailman uudella tavalla ja voin taata, että kovikaan moni heistä ei katsele lämmöllä luokkansa 30 mamua tai näiden kavereita myöhemmälläkään iällä.
voiko joku ees yrittää kertoa mitä on KONKREETTISESTI tuo rikkaus, eikä mitää ympäri pyöreää löpinää ja synergian siltoja
Quoteopettajille tarjotaan mahdollisuus kouluttautua monikulttuurisuusasioissa
Mitä helvettiä ovat monikulttuurisuusasiat?
Quote from: Hessu on 19.05.2009, 10:53:28
Quoteopettajille tarjotaan mahdollisuus kouluttautua monikulttuurisuusasioissa
Mitä helvettiä ovat monikulttuurisuusasiat?
Sitä että maassa maan tavalla onkin maassa heidän tavallaan.
Quote from: Nikopol on 19.05.2009, 08:56:41
Newsflash: alueiden ja koulujen eriarvoisuus on fakta, ei uhka.
Tämähän on yksi maahanmuuttokeskustelun erikoispiirteistä: kaikkialla on aina vain uhkia ja vaaroja, mutta koskaan ne eivät ole realisoituneet. Aina ollaan aivan jyrkänteen reunalla, mutta sopivalla sosiaalipolitiikalla ongelmat voidaan välttää.
Ilmiö on kai sama kuin sammakon olot kattilassa: lämpenee, lämpenee, mutta aina voisi olla pari astetta kuumempaakin, joten trendi voidaan kääntää ja hätää ei ole.
QuoteNäillä lapsilla, jotka tällaisessa ympäristössä on kasvaneet, on sisäsyntyinen mahdollisuus nähdä maailma eri tavalla ja kasvaa globaaliympäristöön.
Hjuh, samalla lailla kuin maailmaa oikeasti nähneet aikuiset (ulkomailla työskentelyä ja asumista) näkevät maailman eri tavalla. Globaaliympäristöön kasvanut aikuinen on usein järkiperäisen nuiva, koska omaa todellisuusperustaisen ihmiskuvan, ei nännis-lellististä liberaaliolettamaa, jonka mukaan kaikki ihmiset ovat hyviä ja kilttejä tasa-arvon kannattajia ja urbaanivihreitä, jotka ovat hyvän puolella pahaa vastaan täsmälleen samalla tavalla kuin Hesarin toimittajat ovat.
Koska alkaa koulukuljetukset hyvistä huonoihin ja päinvastoin? Veikkaan 2011.
Quote from: Hessu on 19.05.2009, 10:53:28
Quoteopettajille tarjotaan mahdollisuus kouluttautua monikulttuurisuusasioissa
Mitä helvettiä ovat monikulttuurisuusasiat?
Lyhyesti - konsultti/batiikkinoita/käärmeöljykauppias kertoo korvausta vastaan meille sen minkä näemme otsallammekin: näiden ihmisten kanssa emme voi emmekä saa toimia kuin tavallisten ihmisten kanssa. Koska toiseus.
Muistanette blogistani Helsingin kaupungin ohjeistuksen erilaisuuden (=islamin) kohtaamiseen koulutyössä. Sitten kun kaikille erityisryhmille, ml. vasenkätiset vegaanilesbot ja käkkäräpääanarkistisatanistit, on laadittu omat ohjeet ja koko virkakunta perehdytetty asiaan kovalla rahalla ja tuimalla tarinateatterilla, on moninaisuustietoisuus saatu hyvälle idulle.
Ongelmat eivät tosin poistu mihinkään koska rassismi. Sitten vaan lisätään toiseusresurssia. Repeat kunnes taikaseinä kuivuu.
Joku aika sitten YLE Puheesta tuli juttu jostain Vaasan seudulla sivaitsevasta monikulttuuripäiväkodista, jossa ääni väristen niin haastatteleva kukkahattutäti kuin haastateltava kukkahattutäti selostivat, että LAPSET EIVÄT OLE RASISTEJA!
No jumprahuiti sentää, miten ne VOISIVAT olla rasisteja? Rasismihan syntyy siitä, että ihmisellä on negatiivisia kokemuksia jostakin väestöryhmästä. Ei pikkupiltillä, joka raahataan päiväkotiin, voi olla VIELÄ negatiivisa kokemuksia toiseutta edustavista lapsista. Mutta eiköhän pian ole.
Tämäkin todistaa, että rasismi ei ole ihonväriin liittyvää, sisäsyntyistä torjuntaa tai pelkoa, vaan KOKEMUKSESTA johdettua varovaisuutta tiettyjen etnisten ryhmien suhteen. Lapsilla ei ole vielä ehtinyt olla kokemuksia, joten he eivät ole voineet vielä vahingosta viisastua. Ei se ole merkki lasten suvaitsevaisuudesta, vaan tietämättömyydestä ja kokemattomuudesta.
Mutta kun lapsi viettää vaikkapa 3-6 vuotta tällaisessa monikulttuurisuuspäiväkodissa kukkahattutätien fasistisen mielipiteenmuokkauksen alla, niin johan hän karsastaa kaikkia erilaisia ihmisiä tuosta laitoksesta ulos päästyään ja mieluiten viettää loppuelämänsä samanväristen keskuudessa.
Heh. Näistä monikulttuurisista kouluista lukiessa tulee aina mieleen, että enpä kadu sitä, etten suorittanut pedagogisia opintoja, vaikka sieltä saisin ihan varmasti koulutusta vastaavaa työtä.
Vähän aiheen vierestä. Ruotsalaiset suunnittelevat teoreettisempiin aineisiin erikoistuneita eliittikouluja:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200905189610223_ul.shtml
Jos foliopipo kiristäsi päätä, niin saattaisi jopa luulla, että suurella maahanmuuttajien määrällä olisi osuutta tällaisten suunnitelmien kanssa. Käytännössä teoreettisemmin suuntautuneet eliittikoulut olisivat joka tapauksessa täynnä svenssoneita ja etnistä värinää olisi vähemmän. Olisiko se sitten rasismia?
"
-Näillä lapsilla, jotka tällaisessa ympäristössä on kasvaneet, on sisäsyntyinen mahdollisuus nähdä maailma eri tavalla ja kasvaa globaaliympäristöön. "
Reps! ;D - Tuoda Afganistan, Gaza ja Rosengård Suomeenkin.. Global Jihad!!
Quote from: I_Heit_ on 19.05.2009, 08:54:06
Eli siis opettajien pitäisi opetella varmaankin puhumaan kaikkia näitä äbäläwäbälä-kieliä sen sijaan että maahanmuuttajat opettelisivat suomea. Ja opettajien pitäisi mukautua heidän kulttuurinsa sen sijaan, että maahanmuuttajat mukautuisivat meidän kulttuuriimme.
Kohta ne varmaan ehdottaa että työläisluokalle asetetaan pakkoasetuslaki jolla jokaiseen kerrostaloon saadaan tietty kiintiö maahanmuuttajia ja kantasuomalaisia. Hienoa kukkikset! Neulon teille uuden lätsän... Ja pistän siihen propellin.
Taalib_Lipponen dynaaminen voimakaksikkohan vaati opettajilta perehtymistäkohtaamaa jokainen oppilaansa hänen oman kulttuurinsa kautta taannoin HS:ssä.. Suomalaisuus ja yhdenmukainen kohtelu ovat nykyään Out..
Ole hyvä:
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Opettajat+eiv%C3%A4t+osaa+kohdata+monikulttuurisia+oppilaita/1135241280058
Ei nyt sinänsä liity aiheeseen, mutta näin tuossa SDP:n eurovaaliehdokkaan Ahmed Al Chibibin mainoslehtisen, jossa oli hänen armeijakuva. Hienoa, että maahanmuuttaja on käynyt armeijan ja täten hoitanut vastuunsa asiasta, eikä ole vedonnut mihinkään uskonnollisiin rajoitteisiin. Ongelma tuossa kuvassa on mielestäni alla oleva kuvateksti: "Monikulttuurista hikeä".
Eroaako monikulttuurinen hiki jotenkin normaalista hiestä? Haiseeko se hyvältä, vai onko siinä mahdollisesti jotain parantavia ominaisuuksia? Onko moku-hiki kauan etsitty "Graalin malja"? Tämä rikastus ja mokutus on mennyt niin naurettavaksi, että jo hikipisaroita aletaan kutsumaan monikulttuuriseksi. Pian alamme keräämään talteen monikulttuurista ulostetta ja normaalin VHM:n ulostetta ja hikeä aletaan käsittelemään erikseen siihen erikoistuvissa ongelmajätekeskuksissa.
Quote from: Hessu on 19.05.2009, 10:53:28
Mitä helvettiä ovat monikulttuurisuusasiat?
Mielestäni se on sitä, että opetus mukautetaan kunkin lähiön elämänpiiriin sopivaksi. Esim. matematiikan opetuksessa voitaisiin aidosti monikulttuurisilla alueilla ottaa oppia Ali G:n metodeista. Eli "grammojen" sijaan puhuttaisiin esim "heikeistä", sillä nämähän ovat niitä termejä, jotka jossain Vesalassa pärjätäkseen pitää hallita:
http://www.urbaanisanakirja.com/word/heikki/
http://www.youtube.com/watch?v=j9coCbo7Wso
Quote from: P on 19.05.2009, 12:18:32
Quote from: I_Heit_ on 19.05.2009, 08:54:06
Eli siis opettajien pitäisi opetella varmaankin puhumaan kaikkia näitä äbäläwäbälä-kieliä sen sijaan että maahanmuuttajat opettelisivat suomea. Ja opettajien pitäisi mukautua heidän kulttuurinsa sen sijaan, että maahanmuuttajat mukautuisivat meidän kulttuuriimme.
Kohta ne varmaan ehdottaa että työläisluokalle asetetaan pakkoasetuslaki jolla jokaiseen kerrostaloon saadaan tietty kiintiö maahanmuuttajia ja kantasuomalaisia. Hienoa kukkikset! Neulon teille uuden lätsän... Ja pistän siihen propellin.
Taalib_Lipponen dynaaminen voimakaksikkohan vaati opettajilta perehtymistäkohtaamaa jokainen oppilaansa hänen oman kulttuurinsa kautta taannoin HS:ssä.. Suomalaisuus ja yhdenmukainen kohtelu ovat nykyään Out..
Ole hyvä:
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Opettajat+eiv%C3%A4t+osaa+kohdata+monikulttuurisia+oppilaita/1135241280058
Talib ja Lipponen ovat syypäitä siihen että bloggaan.
Tässä tarkemmin:
http://nikopol2008.blogspot.com/2008/11/lipponen-talib-komplex-tykitt.html
Mikä ihmeen ongelma tässä on? Tämähän on juuri se ihana rikkaus ja etnovärinä mitä kouluihin on kaivattukin. Miksi tämä on ongelma, kun monikultturisuus on rikkaus?
Vai onko taas ongelmana nimenomaan vähäosaiset suomalaiset, jotka häiritsevät mamuja?
Itse vakavasti olen pohtinut poikani sijoittamista ruotsinkieliseen kouluun täällä espoossa, jos vähänkään näyttää siltä, että joutuu mamu enemmistöiseen kouluun, eikä muualta paikkaa saa. Ruotsinkielisissä kouluissa ei ole muita erivärisiä kuin muutamat adoptiolapset Oppiipahan sitten pakkoruotsin siinä sivussa.
Quote from: valtakunnanpärkhele on 19.05.2009, 15:29:16
Itse vakavasti olen pohtinut poikani sijoittamista ruotsinkieliseen kouluun täällä espoossa, jos vähänkään näyttää siltä, että joutuu mamu enemmistöiseen kouluun, eikä muualta paikkaa saa. Ruotsinkielisissä kouluissa ei ole muita erivärisiä kuin muutamat adoptiolapset Oppiipahan sitten pakkoruotsin siinä sivussa.
..ja Astrid-täti hykertelee innoissaan kun taktiikka toimii :(
1. Maahanmuutto on ihanaa, väistämätöntä ja luonnollista, sekä monikulttuurisuus on rikkautta. Miksi siis vaaditaan lisäkoulutusta ja ennen kaikkea lisäresursseja rikastuneisiin kouluihin?
2. Miksi monikulttuuritaskuista, sosioekonomisesta vähäosaisuudesta, eriarvoistumisesta ja syrjäytymisestä puhutaan samassa lauseessa? Senkin uhalla, että toistan itseäni: monikulttuurisuushan on rikkaus, sekä maahanmuutto on ihanaa, väistämätöntä ja luonnollista.
3. Miksi monikulttuuri pakkautuu taskuihin (asuinalueet jakautuvat, kun aiemmin paikalla asunut kantaväestö pakenee jättäen jälkeensä kantaväestötyhjiön sekä monikulttuurisuustaskun) ja maahanmuuttajataustaiset lapset erityvät, sillä monikulttuurisuushan on rikkaus, sekä maahanmuutto on ihanaa, väistämätöntä ja luonnollista? Miksi kukaan pakenee rikkautta?
4. Tämä tutkijahan on kävelevä puppulausegeneraattori, vai mitä olette mieltä:
Quote-Näillä lapsilla, jotka tällaisessa ympäristössä on kasvaneet, on sisäsyntyinen mahdollisuus nähdä maailma eri tavalla ja kasvaa globaaliympäristöön.
Se, miksi tällainen itselleen älyllisesti epärehellinen ihminen (= on näkevinään hieman ongelmia, muttei voi luopua dogmallisesta monikulttuuriuskonnostaan) voi toimia yliopistossa tutkijana, on hyvä kysymys.
Quote from: Eino P. Keravalta on 19.05.2009, 11:59:34
Joku aika sitten YLE Puheesta tuli juttu jostain Vaasan seudulla sivaitsevasta monikulttuuripäiväkodista, jossa ääni väristen niin haastatteleva kukkahattutäti kuin haastateltava kukkahattutäti selostivat, että LAPSET EIVÄT OLE RASISTEJA!
Sama juttu taisi tulla jonain rasisminvastaisuuspäivänä Radio Suomen puolella. Kuuntelin sitä autolla ajaessani ja koko haastattelu oli niin paksua tuubaa että hetken jo suunnittelin ajamista rotkoon.
Quote from: zxcv1 on 19.05.2009, 15:52:22
3. Miksi monikulttuuri pakkautuu taskuihin /quote]
Niin miksi taskynöyhtä pakkautuu taskuihin, vaikka en moista niihin haluaisi?
Monet suomalaiset vanhemmat ovat innoissaan lähettämään lapsensa n.s. kielikylpykouluun.
Niissä tietääkseni puhutaan vain ja ainoastaan kyseistä kieltä.
Näille meidän lutusille pakolaisille ja heidän lapsilleen sen sijaan tarvitaan oman kieliset kouluavustajat.
Joko päättäjät ovat tyhmiä, tai sitten mamujen lapset on todettu niin yksinkertaisiksi, että heillä pitää olla vierellä koko ajan joku heidän omaa äidinkieltänsä puhuva.
Näinhän tämä maailma pyörii: Dorka, dorkempi, mamututkija ja mamuvirkamies (yleensä nainen).
Quote from: apexi on 19.05.2009, 12:29:31
Ei nyt sinänsä liity aiheeseen, mutta näin tuossa SDP:n eurovaaliehdokkaan Ahmed Al Chibibin mainoslehtisen, jossa oli hänen armeijakuva. Hienoa, että maahanmuuttaja on käynyt armeijan ja täten hoitanut vastuunsa asiasta, eikä ole vedonnut mihinkään uskonnollisiin rajoitteisiin.
Armeijakaverin kertomaa herra Ahmed Al Chibibistä;
http://piikkilanka.blogspot.com/2009/05/eurovaaliehdokas-ahmed-al-chibib.html
Että EU parlamenttiin :-\
Quote from: zxcv1 on 19.05.2009, 15:52:22
1. Maahanmuutto on ihanaa, väistämätöntä ja luonnollista, sekä monikulttuurisuus on rikkautta.
Jeesh, tuota oli kiva koittaa selittää nuorelle serkulleni kun luokalle tullut uusi, etnosesti siunatumpi oppilas nyysi ensitöikseen penaalin ja repun pohjalta löytyneen pehmokanin, ja ne piti opettajan voimin käydä hakemaan takaisin.
Ai niin, tämähän oli yksittäistapaus, jota ei saanut yleistää... nöyrimmät pahoitteluni. :P
Luulenpa, että tämä tragikomedia lahoaa käsiin muutaman vuoden sisään, ja siinä vaiheessa pitäisi paatuneimmankin kukkahattutädin ruveta heräilemään. Toivoa sopii, että asialle voisi silloin vielä tehdä jotain.
Quote from: etnis on 19.05.2009, 08:48:44
Mihin mahtaa nojata tuo mahdollisuus pitää luokkakoot pieninä juuri niillä alueilla joiden kouluihin maahanmuuttajien lapset sulloutuvat? Maahanmuuttajien (siis niiden varsinaisten) perhekoko on helposti tuollaiset 6-8 henkeä, ei mielestäni korreloi millään lailla pienten luokkakokojen kanssa.
Nyt, kun ollaan huolissaan kyläkoulujen kuolemasta, niin maahanmuuttajat taas tuovat ratkaisuja eikä ongelmia muassaan.
Purkamalla suurkaupunkien
monikulttuuritaskuja™ syrjäkyliin, voi yksikin maahanmuuttajaperhe pelastaa kokonaisen koulun.
QuoteEli suomalaisten täytyy nyt taas taipua ja suunnitella tasapuolisia asuinalueita, eli siis järjestää Afrikasta tuleville muslimeille entistä enemmän rahaa, asuntoja ja palveluja.
Tässä pienenä kevennyksenä koululaitoksen rahankäytöstä: Edes Suomen (rahallisesti) rikkaimmalla kunnalla, Espoolla, ei ole enää varaa palkata sijaisopettajia paikkaamaan sairaita vakinaisen henkilökunnan jäseniä.
QuoteNyt, kun ollaan huolissaan kyläkoulujen kuolemasta, niin maahanmuuttajat taas tuovat ratkaisuja eikä ongelmia muassaan.
Purkamalla suurkaupunkien monikulttuuritaskuja™ syrjäkyliin, voi yksikin maahanmuuttajaperhe pelastaa kokonaisen koulun.
Sitten alkaa kylienkin nimet vaihtua. Tulee Mokulanmäkeä, Mamulaa, Mogadishu Avenuesta tulee todennäköisesti Mogadishu Metropolia ja niin edespäin. Melkoinen apu, kun syrjäytyneet
TMulkomaalaisnuoret
TMlaitetaan rikastamaan
TM rasistisia syrjäkyliä. Saa mummot huutia jalkapallo-moniosaajilta
TMTM
Quote from: I_Heit_ on 20.05.2009, 14:09:56
Sitten alkaa kylienkin nimet vaihtua. Tulee Mokulanmäkeä, Mamulaa, Mogadishu Avenuesta tulee todennäköisesti Mogadishu Metropolia ja niin edespäin. Melkoinen apu, kun syrjäytyneetTMulkomaalaisnuoretTMlaitetaan rikastamaanTM rasistisia syrjäkyliä. Saa mummot huutia jalkapallo-moniosaajilta TMTM
Kosulanniemi
TM Varkaudessa on ollut jo perinteisesti Savoon muuttaneen vähemmistön asuinsija.
Ihan vaan yksinkertaisesti: itse muutin suomenkielisenä sotalapsena Ruotsiin, ruotsinkieliseen ympäristöön. Muutamassa kuukaudessa 4-5 vuotias oppi uuden kielen (ja kylläkin unohti sen vanhan). Ilman kuraattoreita ym. hössöttäjiä.
Ja sitten päinvastoin, Suomeen palattuani.
Pikkulapsi oppii mitä tahansa kieliä, elleivät vanhemmat halua suoranaisesti estää. Uskon, että Suomessakin on tällä hetkellä lukuisia perheitä, jotka tietoisesti tai tietämättään ehkäisevät lastensa luontaista kykyä oppia luonnonmenetelmällä uusia kieliä.
-Pyrit siis lukioon?
-Kyllä
-Molemmat vanhempasi näyttävät olevan kantasuomalaisia?
-Kyllä, toinen Kemijärveltä ja toinen Keravalta
-Montako maahanmuuttajaa suvussanne on?
-Ei yhtään
-Onko koraani tuttu?
-Ei
-Uskotko Allahiin?
-En
-Osaatko derivoida?
-Kyllä
-Hylätty
Hmnjaanh... mä kun muistelisin aikoinaan, että jos sulla oli hinkua lukea jotain harvinaisempaa kieliyhdistelmää kuin englanti-ruotsi-saksa niin oli aika etsiminen kouluissa. Katsos kun ei ollut *resursseja* niin jos niitä ryhmiä saa kasaan niin kait ne silloin keskittyvät. Vai missä nyt on se kirkuna, että kaikki venäjää A-kielenään lukevat ovat tietyissä lukioissa.