Asia ei nyt liity mitenkään monikulttuurisuuden rikastuttavaan vaikutukseen, mutta näin kesän kynnyksellä ehkä kannattaa näitäkin asioita taas hieman miettiä...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905189585966_uu.shtml
sattui tuokin tapaus vähän liian lähelle :'(
ai niin ja eilen tutulle hirvikolari, jossa ei käynyt kauhean hyvin...
yritetään siis elää tämäkin päivä kuten se olisi viimeinen.
Ehkäpä suurin ongelma on kuitenkin nämä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905170150720_uu.shtml
Se, että nollatoleranssin pelossa ajetaan rystyset valkoisena nopeusmittarin neulaa tuijottaen (muun liikenteen seuraamisen kustannuksella) ei vähennä onnettomuuksia, vaan pelkäänpä että päin vastoin lisää niitä. Ajonopeudet pitää olla järkeviä, liikennettä pitää seurata ja tilannetajua pitää olla.
Liikennepolitiikassamme on se vika, että se ennemmin haluaa vähentää onnettomuuksien seuraamuksia (ajonopeuden lasku) kuin yrittäisi vähentää niitä onnettomuuksia. Mitäpä jos parannettaisiin niitä teitä? Pelkästään risteysalueiden näkyvyyden parantamisella saataisiin monta onnettomuutta pois tilastoista.
Quote from: Spinnu on 18.05.2009, 15:09:49
Ehkäpä suurin ongelma on kuitenkin nämä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905170150720_uu.shtml
Se, että nollatoleranssin pelossa ajetaan rystyset valkoisena nopeusmittarin neulaa tuijottaen (muun liikenteen seuraamisen kustannuksella) ei vähennä onnettomuuksia, vaan pelkäänpä että päin vastoin lisää niitä. Ajonopeudet pitää olla järkeviä, liikennettä pitää seurata ja tilannetajua pitää olla.
Liikennepolitiikassamme on se vika, että se ennemmin haluaa vähentää onnettomuuksien seuraamuksia (ajonopeuden lasku) kuin yrittäisi vähentää niitä onnettomuuksia. Mitäpä jos parannettaisiin niitä teitä? Pelkästään risteysalueiden näkyvyyden parantamisella saataisiin monta onnettomuutta pois tilastoista.
tuo nollatoleranssipelleily on todellakin syvältä.
tilannenopeus se on kaiken aa ja oo... välillä samallakin pätkällä voi turvallisesti ajaa ylinopeutta, välillä liikennemerkein osoitettu maksiminopeus on todellista hulluutta...
juuri muuten tuli puhelu, että tuo hirvionnettomuusuhri on tajuttomana teho-osastolla... tuossakin herää aina kysymys kuinka paljon niitä hirviä pitäisi olla...
ps. "hauska" turvallisuuspelleily oli tuon turun moottoritien avauksen viivästyminen tunneleiden turvalaitteiden testauksien vuoksi... siinä samalla vanhalla turun tiellä kuoli ainakin kolme ihmistä... erikoista turvallisuusajattelua tuokin..
Ja muistetaan ne turvavälit!
Perässä alle viiden metrin päässä posottaminen vauhdin ollessa 80 - 120 km/h nostaa tunnetusti eniten roadragea.{/ur] (http://www.youtube.com/watch?v=N5I7lXV9b88)
Hirviä on turha syyttää, jos autoilija ajaa hirveä päin. Hirviä on hyvä olla paljon, ne ovat suomensuomalaisen alkuperäistä etnoruokaa.
Olen joskus ykköstiellä marraskuussa pimeällä räntäsateessa ajaessani ihmetellyt, mistä muut autoilijat saavat itseluottamuksen ajaa tuhatta ja sataa olosuhteissa, joissa näkyvyys on erittäin heikko. Ajan itse ko. olosuhteissa hiukan alle sallitun ja tuntuu kuin auto seisoisi, kun muut surahtavat nuolina ohi. Minulta ei tule sääliä, jos kaahailu päättyy lepotilaan pintareella musta muovipeite päällä, kuten joskus näyttää käyvän. Sanoisin sitä darwinismin toteutumiseksi. Jos itsesuojeluvaistoa ei ole, niin elinajanodote on lyhyt.
Roadragesta tuli mieleen, että tänäänkin joku uuno ajoi ihan puskurissa kiinni 50km/h alueella, vaikka mittari itselläkin näytti 60km/h. Monta kertaa yritti ohittaa, mutta joku tuli aina vastaan joten ei päässyt ohitse. Laitoin vilkun normaalisti päälle, en tosin ns. hyvissä ajoin, mutta ihan niin aikaisin, ettei esim. inssiajossa olisi tullut sanomista ja aloin jarruttamaan. Eiköhän tämä uuno takana alkanut nojaamaan rääkkään, vaikka itsehän se siellä puskurissa ajoi.
Ohi mennessä katsoin, että siellä ratissa olikin nainen eikä mies...
Quote from: Risto A. on 18.05.2009, 15:48:10
Ja muistetaan ne turvavälit!
Perässä alle viiden metrin päässä posottaminen vauhdin ollessa 80 - 120 km/h nostaa tunnetusti eniten roadragea.{/ur]
(http://www.youtube.com/watch?v=N5I7lXV9b88)
Sellaisille me taputamme vasemmalla jalalla hieman jarruvaloja simmuun. Toki ensin katsomme peileistä että kyseinen pepunhaistelija vilkaisee sivulle ja sitten punavalo välähtää ja takana on autossa tumppua tuulilasi täynnä ;)
Tää on kyllä niin paskaa. Se on sitten hauskaa ajella nopeusrajoitusten mukaisesti tasan sitä nopeutta, ja kattella kun takana ihmiset yrittävät tehdä vaarallisia ohituksia. Ja mikä se on vaarallisempaa kuin ihmiset jotka ensin ajavat reilua ylinopeutta näkevät varoituksen kameravalvonnasta ja tekevät äkkijarrutuksen jotta ei varmastikaan ajele ylinopeutta.
Lopullisen Voiton jälkeen luovutaan nopeusvalvontakameroista heti kättelyssä. >:(
Quote from: Ano Nyymi on 18.05.2009, 21:04:22
ja takana on autossa tumppua tuulilasi täynnä ;)
Se on aina ilo silmälle kun kun on kabiini mustanaan valkoisia rystysiä ;D
Jep. Ottaa kyllä päähän jos vaikka huonolla säällä (=huono näkyvyys) ajaa itse alle nopeusrajoituksen jottei aiheuttaisi onnettomuutta, ja sitten joku urpo tulee aivan takapuskuriin kiinni ja vielä mahdollisesti soittaa torvea jos ei pääse ohi. Varsinkin silloin kun oli vielä ihan tuore kortti hermostutti pahasti tuommoinen hiillostaminen.
Kolme vuotta on kortti ollut enkä milliäkään ole peltiä rutannut \o
Ja on ihan turha syyttää mitään muuta (säätä, hirviä, aurinkoa, metsämurmeleita...) jos jotain käy. Aina on vika ajajan, koska ajonopeus on suhteutettava olosuhteisiin ja omiin taitoihin.
Yhdistelmän kuskina sanoisin että ajakaa joko selkeästi yli tai reilusti ali. Rahtivaunu kulkee mukavasti marssinopeutta 84 km/h. Äärimmäisen rasittava on tapaus joka ajaa edessä vaikkapa 79km/h.
Ja jos rahtivaunu laittaa vilkun päälle ja pyrkii ohi niin himmatkaa hiukan että se myös pääsee ohi. Kas kun se rahtivaunu ei, idioottimaisen lainsäädännön vuoksi, kulje kuin sen 89km/h.
Sitten kun itse olette ohittamassa rahtivaunua ja jos rahtivaunu näyttää vilkulla että voi ohittaa niin menkää heti. Älkää jääkö merkin jälkeen roikkumaan enää kilometritolkulla kärryn perään.
*Oli nyt pakko tätäkin kommentoida*
Quote from: Marjaana on 19.05.2009, 16:50:44
jos jotain käy. Aina on vika ajajan, koska ajonopeus on suhteutettava olosuhteisiin ja omiin taitoihin.
Siis tavallisesti. Kuitenkin liikkeellä on muitakin.
Itseähän siitä pitää syyttä, jos moottoritietä pitkin tullaan väärään suuntaan vastaan? :roll:
Täydellisiltä kaistapäiltä ei voi varautua kuin jättämällä auto kotiin ja matkustaa kävellen mahd. sivussa tiestä.
Onnettomuuksia tulee aina.
Olisiko keskinopeusvalvonta parempi kuin yhden näytteen mittauspisteet?
Quote from: aivovuoto on 19.05.2009, 18:59:18
Onnettomuuksia tulee aina.
Olisiko keskinopeusvalvonta parempi kuin yhden näytteen mittauspisteet?
Jep, voi pysähtyä kahville ja ajaa sit loppumatkan täysillä... :) [/topgear]