QuotePääkirjoitus
Strasbourgin rekkaralli on lopetettava
27.2.2012 0:01 | 4 |
Helsingin Sanomat
Suomalaiset EU-parlamentaarikot ovat kirjelmöineet EU-ministeri Alexander Stubbille, jotta tämä yrittäisi saada parlamentin ramppaamisen Ranskan Strasbourgissa loppumaan.
Kerran kuukaudessa EU-parlamentti muuttaa viikoksi Brysselistä Strasbourgiin täysistuntoon.
Strasbourgin istuntopaikka maksaa eurooppalaisille veronmaksajille 180 miljoonaa euroa vuodessa, suomalaiset europarlamentaarikot muistuttavat.
Lisäksi kuukausittaisesta rekkarallista syntyy vuodessa 19 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä.
Stubb lupasi ottaa asian esille eurooppalaisten virkaveljiensä kanssa mutta arveli, ettei aika ole sopiva juuri nyt, kun EU:ssa neuvotellaan maataloustuista sekä Itä- ja Pohjois-Suomen aluetuista.
EU-parlamentti haluaisi itsekin lopettaa reissaamisen Brysselin ja Strasbourgin välillä. Asiasta tehdyn vetoomuksen on allekirjoittanut yli 1,27 miljoonaa eurooppalaista.
EU-parlamentilla on vielä kolmaskin toimipaikka, Luxemburg, jossa istuu parlamentin sihteeristö.
Kaikki järkitekijät puoltaisivat istuntoviikkojen siirtämistä Brysseliin, missä toimivat useimmat muut EU:n alkuperäiset toimielimet. Asia ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen.
Kun Euroopan hiili- ja teräsyhteisö luotiin yli 60 vuotta sitten, perustajamaita oli kuusi: Ranska, Länsi-Saksa, Italia, Belgia, Alankomaat ja Luxemburg. Yhteisön toimielimiä ripoteltiin jäsenmaihin tasapuolisesti, ja Ranskan Strasbourgista tuli EU-parlamentin pääpaikka. Siihen aikaan asia ei haitannut, sillä europarlamentaarikon työ oli sivutoimi yhteisön jäsenmaiden parlamentaarikoille, ja kustakin jäsenmaasta oli verraten lyhyt matka yhteisön toimipaikoille.
Sittemmin parlamentin koko on paisunut valtavaksi, ja unionin reunamaista katsottuna Strasbourg on hankalien matkustusyhteyksien päässä. Tämä saattaa olla yksi syy myös suomalaisparlamentaarikkojen vaatimukseen.
Valitettavasti Ranska ei tule missään tapauksessa luopumaan Strasbourgin istuntoviikoista. Se on Ranskalle paitsi arvovaltakysymys, myös merkittävä piristysruiske Alsacen alueen majoitus- ja ravitsemuspalveluille.
Strasbourgin istunnoista kiinni pitäminen osoittaa, etteivät järkisyyt välttämättä aina paina unionin päätöksenteossa.
Niinpä rekkaralli jatkuu.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Strasbourgin+rekkaralli+on+lopetettava/a1305556515991
boldaus minun
QuoteStubb: Strasbourgin kritisointi voisi olla Suomelle haitaksi
julkaistu pe 24.2. klo 09:18, päivitetty pe 24.2. klo 12:36
Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubbin (kok.) mukaan Strasbourgin istuntopaikasta luopumisen nostaminen esiin saattaisi olla Suomen aluetukien kannalta nyt epäedullista. Stubb vastaa blogissaan suomalaisten europarlamentaarikkojen lähettämään kirjeeseen, jossa he vaativat, että tämä ottaisi asian esiin.
Stubb kirjoittaa kuitenkin europarlamentaarikkojen olevan täysin oikeassa.
Europarlamentaarikot olisivat valmiita luopumaan Euroopan parlamentin Strasbourgin istuntopaikasta "perusteettomien taloudellisten, ympäristöllisten ja ajallisten kustannusten" takia.
Stubb sanoo kantansa asiaan olevan selvä. Hän kirjoittaa, että kolme toimipaikkaa - Brysseli, Strasbourg ja Luxembourg - on huono ratkaisu. Stubb sanoo aikovansa saattaa kirjeen hallituksen tietoon ja kertoa siitä Ranskan eurooppaministerille sekä Luxembourgin ulkoministerille.
- Olen toiveikas, että istuntopaikkakysymyksellekin on aikansa.
Yksimielisyyttä ei näköpiirissä
Stubbin mukaan asiasta ei ole kuitenkaan ajankohtaista keskustella juuri nyt.
Ministerin mukaan kysymyksen nostaminen esiin olisi tässä vaiheessa hyödytöntä, ehkä epäedullistakin. Stubb sanoo, että unionin budjetissa vuosille 2014-2020 on tärkeää saada turvattua maatalous- sekä Itä- ja Pohjois-Suomen aluetuet.
- Neuvotteluja ei pidä vaarantaa nostamalla esiin toista kysymystä, joka ei ole nyt pöydällä.
Stubb sanoo, että parlamentin istuntopaikka on määritelty perussopimuksessa ja muutos vaatisi yksimielisyyttä jäsenmaiden kesken, mitä ei ole nyt odotettavissa.
Hän aikoo vastata kirjeeseen vielä virallisesti.
Europarlamentaarikkojen mukaan Brysselin ja Strasbourgin välillä reissaaminen maksaa veronmaksajille vuosittain noin 180 miljoonaa euroa.
YLE Uutiset
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2012/02/stubb_strasbourgin_kritisointi_voisi_olla_suomelle_haitaksi_3284327.html
Oliko se niin, että Stubb olisi EU-komissaariksi tyrkyllä Bobrikov-Rehnin jälkeen?
Ei sunkaan hän mene ainuttakaan poikkipuolista sanaa EU eliitille sanomaan. Voisi vaikka mennä herne heikäläisten nenään ja pyrykyri-stubbin pitäisi silloin tyytyä Impiwaaran pieniin ympyröihin. Silloin voisi taas hältä pullahtaa suusta "v-u mitä p-aa".
QuoteMeppien matkaralli jatkuu
8.9.2012 | 9 |
Helsingin Sanomat
Euroedustajien yritys rajoittaa matkarallia Brysselin ja Strasbourgin välillä on vastatuulessa. EU:n tuomioistuimen julkisasiamies Paolo Mengozzi suositteli torstaina, että EU-parlamentin päätös vähentää Strasbourgin-matkoja kumotaan.
Lopullisen päätöksen asiasta tekee EU-tuomioistuin. Julkisasiamiehen suositukset jäävät kuitenkin useimmiten voimaan.
EU-parlamentti päätti maaliskuussa 2011, että vuosittaiset Strasbourgin-keikat vähenevät kahdestatoista yhteentoista. Lokakuussa 2012 ja 2013 järjestetään kaksi täysistuntoa yhden viikon aikana.
EU-parlamentin muuttaminen kerran kuussa viikoksi Strasbourgiin on kallista ja raskasta.
[...]
Koko kirjoitus:
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Meppien+matkaralli+jatkuu/a1346990105095
Ehkä on ihan hyvä EU:n kannalta, ettei edes tätä järjettömyyttä saada loppumaan. Kamppailu tätä asiaa vastaan vie kenties ihmisten huomiota EU:n suuremmista epäkohdista.
Quote from: Oinomaos on 11.09.2012, 13:43:20
Eiköhän panna Suomessakin toinen, eduskunnalle pakollinen istuntosali vaikkapa Nuorgamiin tai jonnekin Murmanskin radan varteen.
Sinne 35:n asteen pakkasissa viikoksi, niin saattaisivat silmät aueta muiltakin kuin paikallisilta alkuasukkailta.
Eiks nyt kuitenkin Oolantiin. Siellähän puhutaan vierasta kieltäkin. ;)