Elävä kirjasto saapuu Keravalle (http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/95621-elava-kirjasto-saapuu-keravalle)
Kahden viikon päästä lauantaina Keravan kirjastossa pääsee tapaamaan ihmisiä, jotka edustavat erilaisia syrjintää, ennakkoluuloja, stereotypioita ja rasismia kohtaavia vähemmistöjä sekä muita ryhmiä. Neljä tuntia kestävän tapahtuman nimi on Elävä kirjasto.
Elävä kirjasto (http://www.keks.fi/elavakirjasto)
Elävä kirjasto on yhdenvertaisuutta edistävä, toiminnallinen menetelmä nuorisotyöhön, järjestöille, seurakunnille, kirjastoille ja kouluille - ja kaikille muillekin kiinnostuneille. Elävä kirjasto pyrkii edistämään erilaisten ihmisten välisen kohtaamisen ja vuoropuhelun kautta moninaisuuden, ihmisoikeuksien ja ihmisarvon kunnioittamista.
Elävä kirjasto toimii kuten tavallinenkin kirjasto, paitsi että paperisten kirjojen sijaan Elävästä kirjastosta lainataan oikeita ihmisiä keskustelua varten. Elävän kirjaston kirjat edustavat aina erilaisia vähemmistöjä ja muita ryhmiä, jotka kohtaavat syrjintää, ennakkoluuloja, stereotypioita ja rasismia.
Onko Eino P. tuolla lainattavissa lukemaan valittuja teoksiaan? Joka tapauksessa paras tietämäni keravalainen kirjoittaja.
Tällainen löytyi:
Elävä kirjasto - Järjestäjän käsikirja (http://humanlibrary.org/assets/files/guides/Living%20Library%20Icelandic.pdf)
QuoteElävä kirjasto on pohjoismainen menetelmä, jolla edistetään ihmisten kohtaamista ja nuorten välistä vuoropuhelua. Elävästä kirjastosta ei lainata perinteisiä kirjoja, vaan ihmisiä. Lainattavat ovat henkilöitä, joista muilla on yleensä paljon ennakkoluuloja, esimerkiksi poliiseja, homoseksuaaleja, feministejä ja muslimeja. Tavoitteena on lisätä keskustelujen avulla tietoisuutta siitä, että me ihmiset emme loppujen lopuksi ole niin erilaisia, ja murtaa siten ennakkoluuloja.
Tavoitteiden määrittely
Elävällä kirjastolla voidaan edistää ihmisoikeuksien ja ihmisarvon kunnioittamista, ja sen tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja ihmistenvälistä rakentavaa vuoropuhelua ennakkoluuloista, jotka johtavat usein yksilöiden ja ihmisryhmien syrjintään.
Tapahtuman järjestäjän on tärkeä tiedostaa, että Elävän kirjaston päätavoite on määritelty etukäteen, mutta sen lisäksi on määriteltävä yksityiskohtaisia, realistisia ja saavutettavissa olevia paikallistason tavoitteita.
Voitte määritellä omaan toimintaanne sopivia yksityiskohtaisia tavoitteita, joilla pyritään esimerkiksi
> lisäämään nuorten tietoisuutta stereotypioista ja ennakkoluuloista ja niiden kielteisistä seurauksista
> tekemään näkyväksi nuoriso- ja ihmisoikeustyötä
> synnyttämään reaktioita oman maanne ajankohtaisiin tai viimeaikaisiin tapahtumiin (esim. suvaitsemattomuusrikosten tai ihmisoikeusloukkauksien lisääntymiseen)
> synnyttämään ja laajentamaan yhteistyöverkostoja
> synnyttämään vuoropuhelua kansalaisyhteiskunnan eri tahojen välille.
> Koska Elävällä kirjastolla on myös pedagoginen tavoite, luetteloon ei tulisi sisällyttää kirjoja, jotka rohkaisevat epäterveeseen tai vaaralliseen käyttäytymiseen (esim. Huumeidenkäyttäjä tai Jalkapallohuligaani), tai moraalisesti tai poliittisesti kyseenalaiseen toimintaan (esim. Uusnatsi). Luetteloon ei myöskään tulisi sisällyttää kirjoja, jotka käyttävät tilaisuutta hyväkseen ajaakseen omaa asiaansa (esim. uskonnollisten lahkojen jäsenet tai myyntiedustajat).
> Luetteloon kannattaa kuitenkin sisällyttää kirjoja, jotka ovat päässeet eroon riippuvuudesta tai onnistuneet muuttamaan kielteistä tai tuhoisaa käyttäytymistään (esim. Entinen huumeidenkäyttäjä). Näissä tapauksissa suosittelemme rekrytoimaan kirjoja, jotka järjestäjät tuntevat tai joita heille on suositeltu luotettavalta taholta. Lukijat tapaavat usein pyytää tämäntyyppisiltä kirjoilta apua tai neuvoja henkilökohtaisiin ongelmiinsa.
Mitenhän määritetään, mikä on moraalisesti ja poliittisesti kyseenalaista toimintaa? Ja kuka tuon määrityksen tekee?
Tuonne sopisi Jussi Halla-aho tai Mikko Ellilä poliittisilla perusteilla vainotuiksi.
Onpa toisiaan poliittista propagandaa, vaikka tarkoitus varmaankin on ollut hyvä.
Kukkahattujen olisi hyvä tajuta että suvaitsevaisuus ei vahvistu propagandalla ja kukkahattuilemalla, vaan sillä että ihmisiä on hyvä olla ja että asioista keskustellaan avoimesti ja niitä hoidetaan rationaalisesti, loogisesti ja läpinäkyvästi.
Kirjaston kaltaisen julkisen palvelun pitäisi olla kaikille sama, eli aateneutraali ja kantaa ottamaton. Jos tällaiseen pelleilyyn aletaan kirjastoja valjastaa, niin sitten voidaan yhtä hyvin lakkauttaa ne kokonaan. Hoitakoon aatteensa ajamisen ihmiset omilla varoillaan, omissa tiloissaan ja omalla ajallaan.
Quote from: kekkeruusi on 26.02.2012, 13:37:08
Kirjaston kaltaisen julkisen palvelun pitäisi olla kaikille sama, eli aateneutraali ja kantaa ottamaton. Jos tällaiseen pelleilyyn aletaan kirjastoja valjastaa, niin sitten voidaan yhtä hyvin lakkauttaa ne kokonaan. Hoitakoon aatteensa ajamisen ihmiset omilla varoillaan, omissa tiloissaan ja omalla ajallaan.
Niin. Ja lisäksi tuo idea on oikeasti pöyristyttävän typerä: tule ja lainaa meiltä elävä ihminen viihdyttämään itseäsi. Kirjastosta saat sen ilmaiseksi.
QuoteElävä kirjasto on pohjoismainen menetelmä, jolla edistetään ihmisten kohtaamista ja nuorten välistä vuoropuhelua. Elävästä kirjastosta ei lainata perinteisiä kirjoja, vaan ihmisiä. Lainattavat ovat henkilöitä, joista muilla on yleensä paljon ennakkoluuloja, esimerkiksi poliiseja, homoseksuaaleja, feministejä ja muslimeja. Tavoitteena on lisätä keskustelujen avulla tietoisuutta siitä, että me ihmiset emme loppujen lopuksi ole niin erilaisia, ja murtaa siten ennakkoluuloja.
[...]
> Koska Elävällä kirjastolla on myös pedagoginen tavoite, luetteloon ei tulisi sisällyttää kirjoja, jotka rohkaisevat epäterveeseen tai vaaralliseen käyttäytymiseen (esim. Huumeidenkäyttäjä tai Jalkapallohuligaani), tai moraalisesti tai poliittisesti kyseenalaiseen toimintaan (esim. Uusnatsi). Luetteloon ei myöskään tulisi sisällyttää kirjoja, jotka käyttävät tilaisuutta hyväkseen ajaakseen omaa asiaansa (esim. uskonnollisten lahkojen jäsenet tai myyntiedustajat).
Väärien ihmisten kohtaaminen rohkaisee epäterveeseen käyttäytymiseen ja moraalisesti kyseenalaiseen toimintaan. Niinpä niin.
Quote from: Roope on 26.02.2012, 14:20:42
Quote
Luetteloon ei myöskään tulisi sisällyttää kirjoja, jotka käyttävät tilaisuutta hyväkseen ajaakseen omaa asiaansa (esim. uskonnollisten lahkojen jäsenet tai myyntiedustajat).
Quote
Lainattavat ovat ... esimerkiksi poliiseja, homoseksuaaleja, feministejä ja muslimeja.
QuoteElävän kirjaston kirjat edustavat aina erilaisia vähemmistöjä ja muita ryhmiä, jotka kohtaavat syrjintää, ennakkoluuloja, stereotypioita ja rasismia.
Mistähän on saatu päähän se paikkansapitämätön ajatus, että enemmistö ei voi kohdata syrjintää, ennakkoluuloja, stereotypioita ja rasismia?
Suuri isänmaallinen, valkoihoinen, suomalainen heteroseksuaalinen enemmistö kohtaa omassa maassaan jatkuvaa syrjintää esimerkiksi ulkomaalaisiin kohdistuvan "positiivisen syrjinnän" muodossa. Eikä pidä unohtaa sitäkään, että keskusteluohjelmat ja pääkirjoitukset ovat kyllästetyt meihin kohdistuvalla vihapuheella ja halveksunnalla. Onpa jopa kyseenalaistettu se, että meillä on demokraattiset oikeudet, kuten sananvapaus.
Kohtaamme myös paljon ennakkoluuloja: vaikka olemme tavallisia työssäkäyviä tai opiskelevia ihmisiä, eläkeläisiä ja vanhempia, meidät on halveerattu kuulapäisiksi rasisteiksi ja Hitlerin seuraajiksi ja vähäjärkisiksi, kaunaisiksi äärioikeistolaisiksi, jotka eivät osaa kuin vihata - onpa geeneistämmekin yritetty löytää rasistigeeniä.
Ja vielä olemme rasismin uhreja. Meihin kohdistuu rasistisia rikoksia; raiskauksia, pahoinpitelyjä - jopa tappoja. Mutta kukaan ei poliittisten päättäjien, virkamiesten tai mielipidevaikuttajien keskuudessa kuuntele meitä. Kukaan ei välitä hädästämme eikä huoli asioista, jotka meitä askarruttavat eikä kukaan perusta meille "eläviä kirjastoja", seminaareja tai kampanjoita.
Niinpä tuo Keravan kirjastossa järjestettävä tapahtumakin on valtaväestön unohtaessaan syrjivä ja rasistinen. On moraalitonta järjestää meidän rahoillamme meitä syrjiviä ja halveksivia tapahtumia.
Sitä paitsi kirjaston tehtävänä on lainata kirjoja, hankkia ja säilyttää niitä. Sen tehtävänä ei ole kannattaa mitään poliittista aatetta, kuten monikulttuurisuusideologiaa tai edes valmistaa sellaiselle maaperää. On häpeällistä, että eräs sivistyksemme tukipilari, kirjasto etääntyy jalosta tehtävästään ja alkaa syrjiä valtaväestöä ja suomalaisia arvoja, että se alentuu poliittisen mokupropagandan basaariksi.
Pakkomonikulttuuristaminen on aina rikos maan oman kansan ihmisoikeuksia vastaan.
Näinä aikoina hävettää olla keravalainen.
Sorry, pakko... samassa nettilehdessä kuin tuo aloitusviestin juttu:
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/95356-omaisuusrikoksista-pidatetyista-henkiloista-jo-puolet-ulkomaalaisia (http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/95356-omaisuusrikoksista-pidatetyista-henkiloista-jo-puolet-ulkomaalaisia)
QuoteUlkomaalaisten osuus Keski-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella tehdyistä omaisuusrikoksista on lisääntynyt niin, että viime vuonna jo noin puolet omaisuusrikoksiin syyllistyneistä pidätetyistä ja vangituista henkilöistä oli lähtöisin ulkomailta. Rikoskomisario Leo Kuivalan mukaan Keski-Uusimaa on otollista aluetta muualta tuleville rikollisille, koska tänne on hyvät liikenneyhteydet muualta Suomesta.
Omaisuusrikoksia tehtailevat ulkomaalaiset ovat pääosin romanialaisia, valkovenäläisiä tai eri Baltian maista tulleita ammattirikollisia. Eniten julkisuutta Keski-Uudellamaalla sai viiden romanialaisen miehen muodostama järjestäytynyt rikollisryhmä, joka oli erikoistunut luottokorttien kopiointi- ja väärennysrikoksiin. Ryhmä jäi kiinni Keravalla viime syksynä.
Keski-Uudenmaan poliisi selvitti viime vuonna 37,5?prosenttia alueella tehdyistä omaisuusrikoksista, mikä vastaa koko valtakunnan keskiarvoa.
"Tule lainaamaan meiltä kotiisi roma(a)ni..."
"Elävän kirjaston" perimmäinen, siis se aivan lopullinen tarkoitus ja tavoite on lopettaa koko kirjastolaitos. Kysykää muslimeilta vaikka. Ja jos kysyminen on liian kivuliasta, niin aivojaan saa myös käyttää.
Kyseessä oleva teema on jo täysin näkyvä, aimo harppaus kirjastolaitoksen lamaannuttamisen suuntaan. Jos sitä ei näe, on tavoitteen ensiaskelma jo saavutettu.
(Keravan) Kaupunginkirjaston henkilökunta aakkosjärjestyksessä
sähköposti:
[email protected] Bang Maria, vastaava kirjastonhoitaja
http://www.kerava.fi/kirjasto_yhteystiedot.asp
QuotePro gradu -tutkielma
Yleisen kirjaston rooli maahanmuuttajien kotoutumisprosessissa. Esimerkkinä Kouvolan kaupunginkirjasto.
BANG,MARIA
Informaatiotieteiden yksikkö / Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media
Hyväksytty
16.03.2011
Kieli: fin
Laajuus: 64 s., 4 liites.
Kokoteksti:
http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu04790.pdf
URN: http://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21229
Tiivistelmä:
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia yleisen kirjaston roolia maahanmuuttajien kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen yleistavoitteena on selvittää, miten kulttuuri- ja tietoyhteiskuntapoliittisin toimenpitein voidaan edistää maahanmuuttajien kotoutumista. Tutkimuksen teoriaosiossa kartoitetaan, miten kirjastot on huomioitu maahanmuuttajien kotouttamislainsäädännössä. Lisäksi selvitetään, miten kulttuuri- ja tietoyhteiskuntapalveluja on linjattu kohtaamaan maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden tarpeet. Tutkimuksessa selvitetään näiden tavoitteiden toteutumista Kouvolan kaupunginkirjastossa sekä kirjaston henkilökunnan näkemyksiä kirjaston roolista maahanmuuttajien kotoutumisen tukemisessa.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koottiin Kouvolan kaupunginkirjaston henkilökunnalle suunnatulla verkkokyselyllä ja pienryhmähaastatteluilla toukokuussa 2010. Tutkimuksessa selvitetään kirjaston henkilökunnan näkemyksiä nykyisistä ja tulevista maahanmuuttajataustaisille asiakkaille suunnatuista kirjastopalveluista. Verkkokyselyyn vastasi 47 ja pienryhmiin osallistui yhteensä 24 kirjaston työntekijää. Empiirinen aineisto kerättiin osana Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt –hanketta.
Kirjastoilla on potentiaalisesti suuri merkitys maahanmuuttajien kotoutumisprosessissa. Kirjasto voi edistää maahanmuuttajien kotoutumista tarjoamalla muun muassa kielen oppimista tukevaa materiaalia kuten sana- ja oppikirjoja, aineistoa maahanmuuttajien äidinkielellä sekä tiloja opiskeluun. Myös tietoyhteiskuntavalmiuksien oppiminen on keskeinen osa onnistunutta kotoutumista. Lisäksi kirjasto voi tarjota maahanmuuttajille työ- tai harjoittelupaikkoja sekä edistää ymmärrystä maahanmuuttajien ja kantaväestön välillä.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että kirjastopalveluilla voidaan edistää maahanmuuttajien kotoutumista sekä muokkaamalla kirjaston peruspalveluja maahanmuuttajat huomioiviksi että järjestämällä tarvittavia erityispalveluja. Palvelujen toteuttamista vaikeuttivat niukat resurssit ja ajoittain myös tietämättömyys ja varaukselliset asenteet. Kirjaston työntekijät tiedostivat esimerkiksi kirjaston aineistovalikoiman ja tiedotuksen puutteet. Maahanmuuttajien työllistämiseen kirjastossa suhtauduttiin ristiriitaisesti. Kirjaston henkilökunnasta enemmistö toivoi saavansa koulutusta monikulttuurisuuden kohtaamiseen.
Asiasanat:
maahanmuuttajat, kirjastot, monikulttuurisuus, kotouttaminen
http://tutkielmat.uta.fi/tutkielma.php?id=21229
Gradunsa Tampereella vuosi sitten valmiiksi saanut Keravan kaupungin vastaava kirjastonhoitaja Bang toteuttaa teoriaansa käytännössä.
^Mahtaakohan esimiehensä olla tietoinen Maria pamauksen kirjaston käytöstä henkilökohtaisen agendan ajamiseen? Voisikohan tuosta lähettää jonkin viestin kirjastoista vastaavalle taholle ko. kunnan hallinnossa? Kuka hompanssi olikaan paikallisia?
Quote from: kekkeruusi on 26.02.2012, 18:21:30
^Mahtaakohan esimiehensä olla tietoinen Maria pamauksen kirjaston käytöstä henkilökohtaisen agendan ajamiseen? Voisikohan tuosta lähettää jonkin viestin kirjastoista vastaavalle taholle ko. kunnan hallinnossa? Kuka hompanssi olikaan paikallisia?
"Toiseuden palvonta" on vallalla oleva poliittinen trendi, joten eiköhän näillä tempauksilla ole esimiehistön siunaus aina istuvaan presidenttiin saakka.
Paikalliset voisivat toki olla osallistumatta tuollaisiin rientoihin osoittaakseen, että he haluavat kirjaston olevan kirjasto, ei kulttuurien kohtaamispaikka, jollaisia varmaankin muualta kaupungista löytyy aivan tarpeeksi niille, jotka kohtaamisia haluavat.
Täytyypä laittaa palautetta tästä älyttömyydestä paitsi kirjastolle itselleen, myös kaupungille.
Voisimme myös Keravan Homma-kerhon puitteissa käydä paikan päällä haistelemassa kirjaston uusia tuulia..
Quote from: Asta Tuominen on 26.02.2012, 18:57:27
Paikalliset voisivat toki olla osallistumatta tuollaisiin rientoihin osoittaakseen, että he haluavat kirjaston olevan kirjasto, ei kulttuurien kohtaamispaikka, jollaisia varmaankin muualta kaupungista löytyy aivan tarpeeksi niille, jotka kohtaamisia haluavat.
Tuskin niihin rientoihin niin paljon ihmisiä osallistuu, mutta se ei menoa haitanne.
Quote from: Eino P. Keravalta on 26.02.2012, 19:19:34
Täytyypä laittaa palautetta tästä älyttömyydestä paitsi kirjastolle itselleen, myös kaupungille.
Voisimme myös Keravan Homma-kerhon puitteissa käydä paikan päällä haistelemassa kirjaston uusia tuulia..
No hellanlettas ja fitton också. Kuka muu lähtee mukaan? :flowerhat: :facepalm:
Linkin kautta löytyy myös muut paikkakunnat, joissa saadaan nauttia tästä tapahtumasta:
Elävät kirjastot (http://www.keks.fi/elavakirjasto/tapahtumiajakoulutuksia/elavatkirjastot)
Saisiko tuolta lainata murjaanin romaanin lumitöihin? Minulla olisi lapioitavaa, ja akan määrääminen siirtourakointiin aiheuttaa muita harmeja, kuten ei-vapaaehtoista selibaattia ja urvellustyyppistä jäkätystä.
Vakavasti puhuen, emme näköjään enää ole edes täällä ympäryskunnissa turvassa, mokutus alkaa tunkea iholle jo näillä raukoilla rajoillakin. :(
Quote from: Toofast24 on 26.02.2012, 20:05:39
Linkin kautta löytyy myös muut paikkakunnat, joissa saadaan nauttia tästä tapahtumasta:
Elävät kirjastot (http://www.keks.fi/elavakirjasto/tapahtumiajakoulutuksia/elavatkirjastot)
Setat näyttävät olevan hyvin edustettuina... :roll:
Quote from: Toofast24 on 26.02.2012, 12:44:23
Elävä kirjasto saapuu Keravalle (http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/95621-elava-kirjasto-saapuu-keravalle)
Kahden viikon päästä lauantaina Keravan kirjastossa pääsee tapaamaan ihmisiä, jotka edustavat erilaisia syrjintää, ennakkoluuloja, stereotypioita ja rasismia kohtaavia vähemmistöjä sekä muita ryhmiä. Neljä tuntia kestävän tapahtuman nimi on Elävä kirjasto.
Elävä kirjasto (http://www.keks.fi/elavakirjasto)
Elävä kirjasto on yhdenvertaisuutta edistävä, toiminnallinen menetelmä nuorisotyöhön, järjestöille, seurakunnille, kirjastoille ja kouluille - ja kaikille muillekin kiinnostuneille. Elävä kirjasto pyrkii edistämään erilaisten ihmisten välisen kohtaamisen ja vuoropuhelun kautta moninaisuuden, ihmisoikeuksien ja ihmisarvon kunnioittamista.
Elävä kirjasto toimii kuten tavallinenkin kirjasto, paitsi että paperisten kirjojen sijaan Elävästä kirjastosta lainataan oikeita ihmisiä keskustelua varten. Elävän kirjaston kirjat edustavat aina erilaisia vähemmistöjä ja muita ryhmiä, jotka kohtaavat syrjintää, ennakkoluuloja, stereotypioita ja rasismia.
Kirjastosta tulee elävä ja ihmisistä ihmisiä vasta kun kyseessä ovat siunattujen vähemmistöjen edustajat. Siis erinäiset rikollisyhteisöt sekä poliittisesti leimautuneet vähemmistöt, joiden jäsenyys on yhteiskunnassa meriitti sekä imagon että virkoihin valituksi tulemisen kannalta. Moottoripyöräjengityyliin mustalaisasuihin pukeutujat, kyseenalaisin syin maahan muuttaneet ja seksuaaliset vähemmistöt ovat enemmän kuin veronmaksajia; he ovat ihmisiä. Nyt esitellään sitä, mitä erityisoikeuksia ja -etuja ihmisille yhteiskunnassamme kuuluu.
Quote from: Miniluv on 26.02.2012, 21:21:20
Quote from: Toofast24 on 26.02.2012, 20:05:39
Linkin kautta löytyy myös muut paikkakunnat, joissa saadaan nauttia tästä tapahtumasta:
Elävät kirjastot (http://www.keks.fi/elavakirjasto/tapahtumiajakoulutuksia/elavatkirjastot)
Setat näyttävät olevan hyvin edustettuina... :roll:
Sellainen syrjintää, ennakkoluuloja, stereotypioita ja rasismia kohtaava vähemmistö kuin persut puuttuu kaikista Elävistä Kirjastoista.
Lievästi asiaan liittyen,
tässä muutama vuosi sitten olin Helsingissä Richardinkadun kirjastossa, kun henkilökunta alkoi pitää siellä jonkinlaista performanssia. He muistaakseni pukeutuivat jotenkin erikoisesti, ja lähestyivät sitten kirjoja lukevia asiakkaita kuiskailemalla tai lausumalla jotain lauseita heidän korviinsa. En muista mitä he yrittivät viestittää, mutta annoin negatiivista palautetta.
Aivan kuin kirjasto olisi muuttunut teatteriksi, ja näyttelijät siirtyneet lavalta yleisön joukkoon.
Quote from: Dilat Laraht on 26.02.2012, 19:22:15
Quote from: Asta Tuominen on 26.02.2012, 18:57:27
Paikalliset voisivat toki olla osallistumatta tuollaisiin rientoihin osoittaakseen, että he haluavat kirjaston olevan kirjasto, ei kulttuurien kohtaamispaikka, jollaisia varmaankin muualta kaupungista löytyy aivan tarpeeksi niille, jotka kohtaamisia haluavat.
Tuskin niihin rientoihin niin paljon ihmisiä osallistuu, mutta se ei menoa haitanne.
Se, että väkeä on vähän on selvä merkki siitä että enemmän veronmaksajien rahoja pitää kaataa asian valtavirtaistamisen pohjattomaan kaivoon.
Quote from: Asta Tuominen on 26.02.2012, 18:57:27
Paikalliset voisivat toki olla osallistumatta tuollaisiin rientoihin osoittaakseen, että he haluavat kirjaston olevan kirjasto, ei kulttuurien kohtaamispaikka, jollaisia varmaankin muualta kaupungista löytyy aivan tarpeeksi niille, jotka kohtaamisia haluavat.
Ei sillä ole hevonkukunkaan vertaa merkitystä tuleeko tuonne muita kuin ne puolentusinaa innokkainta moku-Tiinaa ja se tapahtuma on heille jo suuri suksee. Mitään tulosvaatimustahan ei ole, kun yhteiskunnan varoilla leikitään ja käytetään yhteiskunnan rakennuttamaa kirjastoa omaan toimintaan.
On sovittu, että tarkkailuryhmä lähtee aikanaan tutustumaan Keravan kirjaston epäilyttäviin touhuihin.
Asiasta tullaan rabortoimaan, mikäli saadaan lisävalaistusta ja -tietoa.
PS: Jos tuolta voi lainata jonkun vähemmistön edustajan kertomaan juttuja, niin eikös turvapaikanhakijat löydy sitten satuosastolta? Siellä saamme kaiketi kuulla sadut "Mine olla homo" ja "Ne perkhelet vainota minu aina ja joka paikka".
Nyt niitä saa myös Kuopion kirjastosta. En ole vielä päättänyt, kenet haluaisin, jos niitä saisi myös täältä. Mutta onhan tässä vielä noin kolme viikkoa aikaa odottaa. Samalla voin miettiä minulle sopivaa vähemmistön edustajaa.
QuoteKuopion kirjastosta voi lainata ihmisiä
Kuopion kaupunginkirjastosta voi lainata kolmen viikon kuluttua kirjojen lisäksi myös ihmisiä.
Kirjastoon on järjestetty maaliskuun puolivälissä vietettävän Minna Canthin päivän kunniaksi mahdollisuus lainata eläviä kirjoja eli ihmisiä keskustelukumppaneiksi. Elävät kirjat edustavat tasa-arvon päivän nimissä eri vähemmistöjä.
Ideana on, että lainaaja valitsee kirjan kansien perusteella, saa hänet lainaksi 20 minuutiksi ja palauttaa hänet samassa henkisessä ja fyysisessä kunnossa kuin hän oli lainattaessa. Ajatuksena on hälventää ennakkoluuloja.
http://yle.fi/alueet/savo/2012/02/kuopion_kirjastosta_voi_lainata_ihmisia_3296705.html
En viitsi Kuopioon asti, muuten viitsisin. Siis lainata satusetä 20 minuutiksi kertomaan kurpitsavankkureista ja kauuheesta rasismista? Kiltit ja naiivit uskoo mitä vaan, minä en. HommaKuopio jalkautukaa ja muistakaa tallentaa....
Keravan Elävä kirjasto -tapahtumaa on häiriköity kahden nezin voimin. Asiakas pääsi halutessaan lainaamaan mm. lesbon, karppaajan, poliisin, transseksuaalin, sikatilallisen, kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan, mielenterveyshäiriöstä toipuneen, entisen anorektikon sekä maahanmuuttajan. Eino P:llä on näistä kattavampi lista.
Tehtävä vaikutti alkuun lupaavalta kun kirjaston eteen ajoi hyvännäköisellä autolla vähemmän hyvännäköinen kansallispukuinen. Jouduimme kuitenkin pettymään, koska esiintyjälistan maahanmuuttaja esiteltiin espanjalaiseksi. Esittelijän mukaan henkilö oli kokenut ennakkoluuloja, mutta koska meillä ei ollut espanjalaista mamua kohtaan muita ennakkoluuloja kuin että tämä on maahanmuuttaja ja espanjalainen, emme kokeneet kohtaamista tärkeäksi. Tapahtuman esittelijä väitti, että muiden maahanmuuttajaryhmien edustajia, kuten muslimeja, tapahtumaan osallistuminen ei ollut kiinnostanut. Kysyin myös miksei tapahtumaan otettu mukaan ei-toivottavaa seksuaalista suuntautumista edustavia henkilöitä, kuten esimerkiksi kuolleisiin ja lapsiin sekaantujia. Sain kuulla, että sen tyyppiset henkilöt eivät olleet myöskään ilmoittautuneet Allianssin postituslistalle, jonka pohjalta "elävät lainattavat" haastateltiin ja valittiin.
Kysyimme myös miksei listalta löydy rasistia tai "punaniskaa". Syyksi selitettiin suvaitsevaisuusteema: koska suvaitsematon ei suvaitse, ei häntä tarvitse suvaita eikä häntä kohtaan voi olla ennakkoluuloja.
Eino tutustui transsukupuoliseen naiseen ja itse kävin juttelemassa poliisille. Kysyin poliisilta miten maahanmuuttajat näkyvät poliisin arjessa. Hänen mukaansa suurinta osaa rikollisuudesta on kantaväestöstä kiittäminen. Kysymykseen somaliryhmän vaikutuksesta hän vastasi, että ongelma ei ole suuri Keski-Uudellamaalla. Vantaalla ja Helsingissä asia on toki toinen. Muutaman vuoden sisällä eläkkeelle jäävä poliisimies kertasi uraansa rikospoliisissa ja kertoi miten ammatti kyynistää ihmisen. Kysymykseen siitä, miten määrärahojen vähentäminen näkyy poliisin arjessa hän vastasi, että poliisilla on yhä vähemmän aikaa selvittää rikoksia ja tämä näkyy mm. poliisitutkintaan käytetyssä ajassa. Mitään uutta kohtaamisessa ei sinänsä ollut, koska minulla ei ollut "poliisi on sika"-tyyppisiä ennakkoluuloja.
Tapahtuma oli kiva ja pirtsakka, mutta mitään punaniskan ennakkoluuloja räjäyttävää ja vallankumouksellista siinä ei ollut. Kunhan yritti yhden lonkeron jälkeen provosoitua tyhjästä.
Kiitos kattavasta rebortaashista kuten scenekiellä täytyy sanoa! Ensi kerralla sitten joku provokaatio!!!11
Quote from: Sanna Onkamo on 10.03.2012, 20:03:27
Keravan Elävä kirjasto -tapahtumaa on häiriköity kahden nezin voimin. Asiakas pääsi halutessaan lainaamaan mm. lesbon, karppaajan, poliisin, transseksuaalin, sikatilallisen, kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan, mielenterveyshäiriöstä toipuneen, entisen anorektikon sekä maahanmuuttajan. Eino P:llä on näistä kattavampi lista.
Kiitos reportaasista!!!!!! :D
Pitänee alittaa harkintaan, mikäli kantin päivälle ei satu mitään muuta. Miten lie, miten tänne saa upattua videoita?
Kiitos Sannalle rebortaashista!
Tässä minun kokemukseni.
Menimme siis Sannan kanssa nk. elävään kirjastoon katsomaan, mitä verorahoillamme tällä kertaa tehdään. Hyvä, että olimme netsisaappaamme saaneet kirjaston ovesta sisään kun heti jo oltiin meitä vastassa: avaran suvaitsevainen kirjastontäti halusi kansiostaan näyttää, millaisia kohtaamisia voisimme kokea. Listalta löytyivät
-aivokasvainta sairastava
- buddhalainen
- eläinoikeusaktivisti
- ex-anorektikko
- homo
- kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava
- kaksi syöpää sairastanut
- karppaaja
- lesbo
- maahanmuuttaja
- martta
- mielisairaudesta parantunut
- naispappi
- poliisi
- saamelainen
- sikatilallinen
- taiteilija
- transsukupuolinen nainen
- vapaa-ajattelija
Olisimme halunneet jutella esimerkiksi kulttuurinrikastajan kanssa, mutta sellaista ei löytynyt. Listan maahanmuuttajakin osoittautui espanjalaiseksi ja eihän sellainen mikään maahanmuuttaja edes nykyisinä liittovaltioaikoina ole. Kun kerran varsinaista maahanmuuttajaa, esimerkiksi negroa ei löytynyt, kysyi Sanna, olisiko sitten nekrofiiliä, eli ruumiinrakastajaa. Ei ollut. Eikä ollut pedofiiliäkään. Minulla ja Sannalla on sellainen inha ennakkoluulo, että pedofiilit ovat vastenmielisiä tapauksia, mutta nykyisin kun pitää kaikkea haitallistakin suvaita, olisimme mieluusti keskustelleet esimerkiksi pedofiilin kanssa.
Kysyimme myös rasistia, mutta sellaistakaan ei ollut tarjolla. Täti selitti, että niitä ei ole, koska ne ( rasistit ) eivät itse suvaitse toisia, joten heitäkään ei tarvitse suvaita. Kysyin heti, että onko samasta syystä myös muslimi jätetty pois, johon annettiin selitys, ettei ketään muslimia ollut saatu listalle. Lisäksi verorahoillamme elävä täti selitti ylevästi, että tämä tapahtuma on ideologialtaan monikulttuurinen ja suvaitseva, joten senkään vuoksi rasistia ei ollut saatavana. Meistä tämä oli suuri puute, koska rasisteihin kohdistuu paljon ennakkoluuloja: kuvitellaan esimerkiksi, että he tuntevat vihaa, ovat väkivaltaisia tai haluavat padota maahanmuuton. Sitä paitsi rasistejahan on Suomessakin monia miljoonia jo Hesarinkin kirjoitusten mukaan ja äärioikeiston kannattajiakin kymmeniä prosentteja kansasta.
Joka tapauksessa oli tyytyminen listan tarjouksiin. Sanna meni juttelemaan poliisin kanssa ja minä puolestani valitsin transsukupuolisen naisen, koska olen sillä tavoin vinksahtanut, että minulla on penis ja kivespussit ja tunnen sukupuolista vetoa ainoastaan naisia kohtaan, mutta pidän kuitenkin vaaleanpunaisista esineistä, osaan puhua tunteistani ja katselen sisustusohjelmia. Keskustelukumppanini oli miellyttäväntuntuinen ihminen ja tapaamisesta jäi positiivinen tunne. Tosin olin sillä tavoin ennakkoluuloinen, ettei minulla ollut mitään ennakkoluuloja transsukupuolisuutta kohtaan ja sivumennen sanoen en muutoinkaan koe omaavani juurikaan ennakkoluuloja - sen sijaan ajatteluni piiri käsittää tosiasioita ja empiirisiä havaintoja koskien esimerkiksi maahanmuuttajia.
Jutustelun jälkeen teimme Sannan kanssa iskun myös tiskille ja kävimme kysymässä, josko tästä putiikista saisi lainaksi erään Jussi Halla-aho-nimisen yhteiskuntafilosofin teoksen Kirjoituksia Uppoavasta Lännestä. Ei saanut - sellaista ei Keravan kirjastostoon oltu hankittu, vaikka mainittu kirja jos mikään häivyttää tehokkaasti ennakkoluuloja maahanmuuttoon liittyen: kariseepa siinä sellainenkin ennakkoluulo, jonka mukaan Suomi tarvitsisi maahanmuuttajia.
Tapahtuman idea sinänsä oli minusta hyvä. Kritiikki kohdistuu kuitenkin ensinnäkin siihen, että mielestäni ei ole kirjaston asia verovaroin järjestää tällaista toimintaa: kirjaston tehtävä on hankkia, säilyttää ja lainata kirjallista materiaalia eikä järjestää performansseja tai poliittis-ideologista toimintaa. Toisekseen kritisoin sitä, että hyvä idea oli hukattu ennakkoluuloisella ja puolueellisella asenteella, joka tuki tiettyä poliittista agendaa, tässä tapauksessa monikultturismi-ideologiaa ja pakkosuvaitsemista. Ensi vuonna toivon näkeväni paikalla myös monikultturismin vastustajia - olkoot he sitten vaikka impiwaaralaisia, rasisteja, maahanmuuttokriitikoita, poliitikkoja, skinheadeja, isänmaallisia ihmisiä, "halla-aholaisia", Persuja, wanna-be-natseja, globaalin monikulttuurin kannattajia tai Ukko Ylijumalan palvojia. Annettakoon siis kaikkien kukkien kukkia. Ehkä vuoden kuluttua sitten?
Esittelijän mukaan tapahtuma oli järjestetty ennenkin, joten odotan jatkoa. Reportaasissani unohdin mainita, että paikalla esiintyi myös Raakel Liekki. En tiedä mikä hänen antinsa oli tapahtumalle, mutta hänestä oli hauskaa, että poliisilla kävi niin paljon asiakkaita. Kylmät väreet kyllä kulkivat pitkin selkää kun kuulin, että "poliisi odottaa sinua".
/&
Einon reportaasi oli kaikenkattava. Yllätyksenä minulle tuli poliisin saama vuosittainen rikosilmoitusmäärä. Kerava 40 k/ Vantaa 70-80 k. Kilttinä tyttönä arvailin tonnia.
Quote from: Sanna Onkamo on 10.03.2012, 23:10:35
Esittelijän mukaan tapahtuma oli järjestetty ennenkin, joten odotan jatkoa. Reportaasissani unohdin mainita, että paikalla esiintyi myös Raakel Liekki. En tiedä mikä hänen antinsa oli tapahtumalle, mutta hänestä oli hauskaa, että poliisilla kävi niin paljon asiakkaita.
Mitähän Rakel Liekki käytännössä teki siellä? Tuskin oli paikalla ilmaiseksi?
Quote from: Eino P. Keravalta on 10.03.2012, 21:37:39
... olen sillä tavoin vinksahtanut, että minulla on penis ... mutta ... katselen sisustusohjelmia.
Mulla on kuule ihan sama juttu, eikä se ole vinksahtelua ... vaan miesten multiprosessointia! 8)
Mutta asiaan: hieno rabbari, suuret kiitokset sinulle ja Sannalle!
P.S: Ja sitten sivuasiaan, kainalojuttuun: kävin itse tänään ensimmäistä kertaa vuosiin Richardinkadun kirjastossa, kun satuin siitä ohi kulkemaan, ja siellähän lainattiin kirjoja ja DVD-levyjä ilmaiseksi! Valitsin DVD:n "Raamattu - Ilmestyskirja". Jos se on hyvä, lainaan muutkin osat, eikä minun tarvitse lukea Raamattua itse lainkaan!
(Kuivahko virallisempi rebortaashi.)
Nimittely ja uhkaaminen ovat yhä vähemmistöjen arkea
Homonuorten itsemurhat ovat kolme kertaa yleisempiä kuin heteronuorilla. Ympäristön paine rassaa homojen lisäksi muitakin vähemmistöjä kuten maahanmuuttajia, psyykkisesti sairaita ja pitkäaikaistyöttömiä.
Saamelainen Hilkka Magga törmää edelleen käsityksiin, joiden mukaan saamelaiset ovat vääräsäärisiä, tummia ja haisevat savulle.
Lauantaina hänet sai lainata hetkeksi Elävä kirjasto -tapahtumassa Keravalla. Lainattavissa olivat myös ex-anorektikko, buddhalainen ja eläinoikeusaktivisti.
–Itsekin koen ennakkoluuloja työni, seksuaalisen suuntautuneisuuteni ja mielipiteideni vuoksi. Arkipäivää ovat haukut, nimittelyt ja jopa tappouhkaukset. Toivoisi, että jokainen saisi olla yksilö, pohti paikalla ollut kuvataiteilija Rakel Liekki.
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/97963-nimittely-ja-uhkaaminen-ovat-yha-vahemmistojen-arkea (http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/97963-nimittely-ja-uhkaaminen-ovat-yha-vahemmistojen-arkea)
Onneksi sentään vähemmistöt taistelevat sitkeästi saadakseen toteuttaa itseään.
Esimerkiksi Sannan mainitsema romaninainen oli pysäköinyt Peugeotinsa kirjaston eteen invalidipaikalle, vaikkei itse ollut invalidi. Tämän tosin sanon varauksella, sillä eihän sitä tiedä, jos siellä hameen alla oli pyörätuoli.
Olikohan vähemmistö tulkinnut asiaa siten, että vähemmistön tarvitsee noudataa vain vähemmistöä lakipykälistä?
QuoteSaamelainen Hilkka Magga törmää edelleen käsityksiin, joiden mukaan saamelaiset ovat vääräsäärisiä, tummia ja haisevat savulle.
No, kuinka oli haisiko?
Quote from: Eino P. Keravalta on 11.03.2012, 09:31:55
Onneksi sentään vähemmistöt taistelevat sitkeästi saadakseen toteuttaa itseään.
Esimerkiksi Sannan mainitsema romaninainen oli pysäköinyt Peugeotinsa kirjaston eteen invalidipaikalle, vaikkei itse ollut invalidi. Tämän tosin sanon varauksella, sillä eihän sitä tiedä, jos siellä hameen alla oli pyörätuoli.
Olikohan vähemmistö tulkinnut asiaa siten, että vähemmistön tarvitsee noudataa vain vähemmistöä lakipykälistä?
Invapaikalle pysäköidyssä autossa pitää olla invamerkki asetettuna näkyviin. Pyörätuolin omistaminen ei sinänsä kait oikeuta pysäköimään invapaikallle.
QuoteInvapaikalle pysäköidyssä autossa pitää olla invamerkki asetettuna näkyviin. Pyörätuolin omistaminen ei sinänsä kait oikeuta pysäköimään invapaikallle.
En toki väittänytkään, että pyörätuolin omistaminen oikeuttaisi invapaikan käyttöön. En liioin käynyt katsomassa, oliko autossa invatunnus. Yksin liikkunut romani ei kuitenkaan vaikuttanut liikuntaesteiseltä, joten pidin kohtalaisen todennäköisenä, että hän on pysäköinyt paikalle luvatta. Voihan tosin olla, että hänellä oli oikeus pysäköintiin. Huomioni ei siis perustunut tarkistettuihin faktoihin vaan todennäköisyyksiin ja lisäksi asiaa tarkasteltiin myös humoristisesta näkökulmasta.
Quote from: Eino P. Keravalta on 11.03.2012, 09:31:55
Esimerkiksi Sannan mainitsema romaninainen oli pysäköinyt Peugeotinsa kirjaston eteen invalidipaikalle, vaikkei itse ollut invalidi.
Hassu yhteensattuma! Minulla onkin juuri sellainen ennakkoluulo että romanit pysäköivät invapaikoille paljon useammin kuin valtaväestö. Olen muutaman kerran jopa nähnyt tätä ennakkoluuloa pönkittäviä yksittäissattumuksia.
Luulen kyllä että arvon raportoivat netsit ovat olleet betasalpaajien vallassa kun noin ennakkoluulotonta ja suvaitsevaa - etten sanoisi jopa provosoitumatonta on meno ollut.
...muuten olen sitä mieltä että pysäköinninvalvojilla pitäisi olla nopean toiminnan joukot jolle tuollaisen varman silminnäkijähavainnon invapaikkojen väärinkäytöstä voisi ilmoittaa. Kyllä ne paikat varmaan opittaisiin varaamaan oikein kun oma auto muutaman kerran on viety varikolle. Mutta toisaalta eihän sellainen pinaniskainen sääntöjen noudattaminen enää ole epädramarisoitua suomalaisuutta.
Invapaikalle pysäköi asiattomasti usein juuri se etninen vähemmistö, jolla on vanhan kansantietämyksen mukaan kaikkein eniten kiire töihin.
Quote from: korpirotko on 11.03.2012, 11:37:18
Invapaikalle pysäköi asiattomasti usein juuri se etninen vähemmistö, jolla on vanhan kansantietämyksen mukaan kaikkein eniten kiire töihin.
Romanithan ovat yksityisyrittäjiä järjestään, bisnesmiehiä kaikki. Työpäivät venyvät varmasti pitkiksi. Ymmärtäähän sen, ettei näin ole aina aikaa tai mahdollisuuksia noudattaa kaikkein pikkumaisimpia sääntöjä.
Olisimme Sannan kanssa toivoneet, että paikalla olisi ollut mustalainenkin. Olisimme mieluusti jutelleet hänen kanssaan. Mutta ilmeisesti yrittäjillä ei ollut aikaa tulla tällaiseen valkolaisten turhanpäiväiseen kukkahattutapahtumaan.
Quote from: K.K. on 11.03.2012, 09:36:45
QuoteSaamelainen Hilkka Magga törmää edelleen käsityksiin, joiden mukaan saamelaiset ovat vääräsäärisiä, tummia ja haisevat savulle.
No, kuinka oli haisiko?
Sääretkin kiinnostaisivat ja etenkin se onko pehkossa yhtä pitkät karvat kuin eskimoilla?
Quote from: Eino P. Keravalta on 11.03.2012, 09:31:55
Esimerkiksi Sannan mainitsema romaninainen oli pysäköinyt Peugeotinsa kirjaston eteen invalidipaikalle, vaikkei itse ollut invalidi. Tämän tosin sanon varauksella, sillä eihän sitä tiedä, jos siellä hameen alla oli pyörätuoli.
Luotan siihen, että vitutus lyhentää ikää 15 vuodella, joten älä kiitos kirjoita juttuja, jotka pidentävät sitä.
Mamut eivät ilmeisesti innostu tämän muotoisesta patsastelusta ja lainaamisesta, koska Kuopiossakaan ei ollut rikastajaa lainattavissa.
QuoteMaahanmuuttajia ei saatu mukaan
Elävä kirjasto -tapahtuma oli yksi ohjelmanumero tänään vietettävänä Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä. Tällä viikolla vietetään myös rasismin vastaista viikkoa. Yksi Elävän kirjaston puuhaajista, Savon setan kouluttaja Tero Kankaanperä pahoittelee, ettei yhtään maahanmuuttajaa saatu Kuopiossa eläväksi kirjaksi.
- Tämä on selkeästi meidän epäonnistuminen tässä kirjarekrytoinnissa. Me keskusteltiin muutamien Venäjältä tulevien maahanmuuttajien kanssa ja ainakin yhden burmalaisen kanssa , mutta he eivät sitten syystä tai toisesta halunneet tai päässeet tulemaan, Kankaanperä kertoo.
http://yle.fi/alueet/savo/2012/03/elava_kirjasto_lainasi_juttukaveriksi_kummajaisen_ja_homon_3344562.html
Quote from: Eino P. Keravalta on 10.03.2012, 21:37:39
-aivokasvainta sairastava
- buddhalainen
- eläinoikeusaktivisti
- ex-anorektikko
- homo
- kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava
- kaksi syöpää sairastanut
- karppaaja
- lesbo
- maahanmuuttaja
- martta
- mielisairaudesta parantunut
- naispappi
- poliisi
- saamelainen
- sikatilallinen
- taiteilija
- transsukupuolinen nainen
- vapaa-ajattelija
Eräs ärsyttävä piirre tässä näennäisylistellyssä toiseudessa on se, että annetaan ymmärtää, kuinka tavallisia ja normaaleja me kaikki oikein perimmältään ollaan! On jotenkin perverssiä, että kaikki monikulttuurisuus-suvaitsevaisuus -eetoksen läpilyömät ovat hyvin ikävystyttäviä ja tyhjänpäiväisiä lähimmäisiä: täysin ennustettavia juttelevat ja ovat niin mukavia, että tulee pakotava tarve häiriköidä vähän.
Jos tuossa listassa olis edes yksi -sohvaperuna, -jonossaetuilija tai -kotikadunkatselija, siitä vois kiinnostua.