QuoteMörkki suomalainen isompi ongelma maahanmuuttajalle kuin huonot kielikurssit
Kivikasvoiset ja pidättyväiset suomalaiset ovat suurempi syy maahanmuuttajien sopeutumisongelmiin kuin parjatut yhteiskunnan kotouttamispalvelut.
Kielikursseja ja tulkkipalveluita suurempi ongelma on se, että maahanmuuttajat eivät saa arkista kontaktia kantaväestöön.
Tätä mieltä on politiikan tutkija Ismet Lozic, joka selvitti tamperelaisten maahanmuuttajien kotiutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Tutkijan mukaan haastatteluista käy selvästi ilmi, että maahanmuuttajat toivoisivat suorempaa kosketusta suomalaisiin.
– Maahanmuuttajien mielestä suurimmat esteet liittyvät arjen epävirallisiin kohtaamisiin. Kielen oppiminen on valtavan tärkeä asia, mutta hyödytön, jos kieltä ei voi puhua kenenkään kanssa.
Kyselyyn vastanneita maahanmuuttajia häiritsee muun muassa se, että juttuun on hankala päästä, bussissa ei tulla viereen ja keskustelussa käännetään pää pois.
Suomalaisten pidättyvyys ja ilmeettömyys on maan tapoja opettelevalle maahanmuuttajalle ongelma. Maahanmuuttajille pienet ilmeet ja eleet toisivat rohkaisua siitä, että he toimivat vieraassa kulttuurissa oikein. Käytöskoodeja ei opi kursseilla, vaan arkielämässä.
– Esimerkiksi kaupassa huonoa suomea puhuvan kanssa vaihdetaan ilmeisesti kohteliaisuudesta englantiin, vaikka maahanmuuttaja itse haluaisi jatkaa suomella.
Lozic listaa ilmeettömyyden ja pidättyvyyden kansalliseksi ominaisuudeksi, ei suomalaisten viaksi. Tutkijan mukaan myös maahanmuuttajien tiedot suomalaisesta elämäntavasta ja kulttuurista ovat aivan liian ohuet.
[...]
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/89102-morkki-suomalainen-isompi-ongelma-maahanmuuttajalle-kuin-huonot-kielikurssit
Tästä selvityksestä taitaa olla kyse:
Ajatuksia integraatiosta - Haastateltavana Tampereen maahanmuuttajat (http://sosiaaliasemax.fi/wordpress/wp-content/uploads/2012/01/Ajatuksia-integraatiosta2.pdf)
Samasta shaibusta pitempää ketjua; http://hommaforum.org/index.php?topic=65062.0
Vielä on tekemättä tutkimus joka osoittaa suomalaisen synkän kulttuurin olevan syynä Zimbabwen romahdukseen ja Somalian sisällissotaan. Sitä odotellessa...
Kannattaa muistaa että kun suomalaisten mielipiteet ovat vapaata riistaa kritiikille ja niitä voi aina perustellusti epäillä väärän tiedon ja ennakkoluulojen varaan rakennetuiksi, erityisesti kyseenalaisin keinoin maahan hankkiutuneiden vieraan kulttuurin edustajien mielipiteet eivät ole tällaisia. Kun he sanovat että kuu on juustoa, se on maahanmuuttotutkimuksen uusi totuus - jos suomalainen sanoisi saman, menisi maine sekä sanojalta että myös niiltä tutkijoilta, jotka alkaisivat käyttää tällaista viitettä poliittisten ja yhteiskunnallisten johtopäätösten vetämiseen.
QuoteSuomalaisten pidättyvyys ja ilmeettömyys on maan tapoja opettelevalle maahanmuuttajalle ongelma. Maahanmuuttajille pienet ilmeet ja eleet toisivat rohkaisua siitä, että he toimivat vieraassa kulttuurissa oikein. Käytöskoodeja ei opi kursseilla, vaan arkielämässä.
Saattaa toki pitää paikkansa. Oikeasti merkittäviä syitä sopeutumishankaluuksiin pitänee tosin etsiä muualta, päätellen siitä, että osalla maahanmuuttajaryhmistä on aivan samanlaisia ongelmia kaikkialla Euroopassa, ja toisaalta jotkut ryhmät pääsevät Suomessakin varsin nopeasti ja omin voimin ylitse tuollaisista esteistä.
Quote from: LW on 15.01.2012, 20:32:50
Oikeasti merkittäviä syitä sopeutumishankaluuksiin pitänee tosin etsiä muualta, päätellen siitä, että osalla maahanmuuttajaryhmistä on aivan samanlaisia ongelmia kaikkialla Euroopassa, ja toisaalta jotkut ryhmät pääsevät Suomessakin varsin nopeasti ja omin voimin ylitse tuollaisista esteistä.
Ismet Lozic vieläpä sanoo aika suoraan mitkä ne ryhmät on.
Quote from: LW on 15.01.2012, 20:32:50
QuoteSuomalaisten pidättyvyys ja ilmeettömyys on maan tapoja opettelevalle maahanmuuttajalle ongelma. Maahanmuuttajille pienet ilmeet ja eleet toisivat rohkaisua siitä, että he toimivat vieraassa kulttuurissa oikein. Käytöskoodeja ei opi kursseilla, vaan arkielämässä.
Saattaa toki pitää paikkansa. Oikeasti merkittäviä syitä sopeutumishankaluuksiin pitänee tosin etsiä muualta, päätellen siitä, että osalla maahanmuuttajaryhmistä on aivan samanlaisia ongelmia kaikkialla Euroopassa, ja toisaalta jotkut ryhmät pääsevät Suomessakin varsin nopeasti ja omin voimin ylitse tuollaisista esteistä.
Äläs nyt pilaa hyvää ajatusrakennelmaa tuollaisella kritiikillä.
Näistä monikulttuurisuuden ja suomalaisen huonouden tutkijoista (ja varsinkin heiltä selkätukensa ottavista "journalisteista") tulee jotenkin mieleen Platonin(kin) kannattama hypoteesi siitä, että silmistä loistava valo mahdollistaa näön. Vaikka idea tuntuu hyvinkin yksinkertaisella arkilogiikalla täysin älyvapaalta, monet fiksutkin pitivät sitä totuutena, eikä Platonin arvovalta tilannetta varmasti heikentänyt. Omassa todellisuudesta irrallisessa, tai vähintäänkin todellisuutta kovin puutteellisesti kuvaavassa (lopulta pitkälti hatusta kiskaistuihin uskomuksellisiin dogmeihin perustuvassa) oppijärjestelmässä tämä hypoteesi näytti riittävän pätevältä, vähän niinkuin nämä "suomalaisten aiheuttamat" käytöskoodilliset ongelmatkin.
Kyllä tässä tutkimuksessa jotain perää on. Rosengårdissa, Rinkebyssä, Amsterdamissa, Utrechtissä, Pariisissa, Strasbourgissa, Brysselissä, Yhdysvalloissa, Oslossa, Kööpenhaminassa, ym. ym. on suomalaistaustaisia siirtolaisia.
Ulkosuomalaiset emigrantit, minkä menittekään tekemään! Nyt kyllä taas niin hävettää.
Ennakkoäänestyspaikat ulkomailla (http://192.49.229.35/TP2012K1/s/ulkomaiset/ulkomais.htm) siinä (puutteellinen) lista paikoista, joissa olemme aiheuttaneet maahanmuuttajien sopeutumisongelmia.
On Lozicilla ihan hyvääkin asiaa tässä:
Quote
– Esimerkiksi kaupassa huonoa suomea puhuvan kanssa vaihdetaan ilmeisesti kohteliaisuudesta englantiin, vaikka maahanmuuttaja itse haluaisi jatkaa suomella.
Minua ottaa päähän ihan sama ilmiö ulkomailla, kun yritän käyttää paikallista kieltä. Ranskassa esim. hotelleissa, ravintoloissa yms. paikoissa avaan keskustelun aina ranskaksi, mutta useimmiten vastapuoli vaihtaa väkisin englanniksi. Jos olen itsepäisellä päällä, homma menee siihen, että minä puhun pitkät pätkät ranskaa ja ranskalainen englantia. Yleensä tosin luovutan muutaman repliikin jälkeen ja vaihdan vastapuolen haluamaan kieleen. Samaa tapahtuu toisinaan Ruotsissakin, vaikka puhun ruotsia sujuvammin kuin englantia!
Jos maahanmuuttaja on kerran vaivautunut suomea opettelemaan ja yrittää sitä käyttää, niin hänhän tekee juuri oikein: yrittää kotoutua maahan ja mukautua sen tapoihin, ainakin kielen osalta. On tökeröä ja torjuvaa vaihtaa väkisin englantiin.
Quote
Lozic listaa ilmeettömyyden ja pidättyvyyden kansalliseksi ominaisuudeksi, ei suomalaisten viaksi. Tutkijan mukaan myös maahanmuuttajien tiedot suomalaisesta elämäntavasta ja kulttuurista ovat aivan liian ohuet.
Niinhän se on. Suomi on hyvä paikka sellaiselle, joka viihtyy pidättyvässä kulttuurissa. Räiskyvää ja pidäkkeetöntä älämölökulttuuria kaipaavalle löytyy maailmasta muita parempia asuinpaikkoja. Tämäkin sopisi ottaa huomioon, kun miettii, minne haluaa asettua. Tervetuloa kaikki rauhallisuudesta ja pidättyväisyydestä pitävät, tervemenoa tungettelevat riekkujat - syntyperästä riippumatta!
Lozic taitaa kokonaan puuttua noista Ismetin jutuista, mutta jos ne pitävät paikkansa niin siinä tapauksessa kaikki maahanmuutto kehitysmaista Suomeen on lopetettava välittömästi ja jo täällä olevat on palautettava, koska heidän sopeutumisensa tulee väistämättä epäonnistumaan. Se puolestaan olisi suuri yhteiskunnallinen haitta, mikä tekee niin maahanmuuttajien kuin suomalaistenkin elämästä helvetillistä aiheuttaen konflikteja, rikollisuutta, huoltosuhteen heikentymistä, pahoinvointia, juurettomuutta ja arjen väkivaltaa sekä rasismia.
Quote from: foobar on 15.01.2012, 20:28:54
...kyseenalaisin keinoin maahan hankkiutuneiden vieraan kulttuurin edustajien mielipiteet eivät ole tällaisia. Kun he sanovat että kuu on juustoa, se on maahanmuuttotutkimuksen uusi totuus - jos suomalainen sanoisi saman, menisi maine sekä sanojalta että myös niiltä tutkijoilta, jotka alkaisivat käyttää tällaista viitettä poliittisten ja yhteiskunnallisten johtopäätösten vetämiseen.
Toimittajille taas vinkki:
HyysäriSanomat 15.1.2012
Eeva-Annikki Blomhatta
Maahanmuuttajan liikeidea jäi hyödyntämättä suomalaisten ennakkoluulojen takia.Ali Hassan Mohamudin liikeidea kuun hyödyntämisestä elintarviketuotannossa jää toteutumatta suomalaisten viranomaisten ennakkoluulojen ja rasismin vuoksi. Sekä TEKES että Keksintösäätiö ovat kieltaytyneet rahoittamasta somalialaissyntyisen diplomi-insinöörin ja keksijän uraauurtavia ideoita, joilla olisi järjestetty taloudellisesti kannattava tapa tuottaa kuusta juustoa Afrikan nälänhädästä kärsiville alueille. Innovaattori oli hakenut 300 000 euron avustusta projektin käynnistämiseen. Toteutuessaan projekti olisi tehnyt Suomesta avaruusmaan, työllistänyt satoja ihmisiä ja tuottanut keksijälle ja rahoittajille mainetta. Uudella tekniikalla kuusta maahan rahdattu juusto olisi soveltunut myös vegaaniseen ruokavalioon, koska se sisältää vain kuuperäisiä raaka-aineita.
Quote from: Toofast24 on 15.01.2012, 20:19:39
QuoteMörkki suomalainen isompi ongelma maahanmuuttajalle kuin huonot kielikurssit
– Esimerkiksi kaupassa huonoa suomea puhuvan kanssa vaihdetaan ilmeisesti kohteliaisuudesta englantiin, vaikka maahanmuuttaja itse haluaisi jatkaa suomella.
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/89102-morkki-suomalainen-isompi-ongelma-maahanmuuttajalle-kuin-huonot-kielikurssit
Tämä on hölynpölyä. Itse pyrin mahdollisuuksien mukaan puhumaan suomea ulkomaisille nuorille tutkijoille. Yleensä he kuitenkin pyrkivät vaihtamaan kielen englanniksi.
Tuskimpa näille Ismet Lozic:eille viitsitään sen kummemmin lässyttää ja ilmeillä Saksassa, Ranskassa, Italiassa jne. Kokemukset ovat aiheuttaneet nuivaa suhtautumista.
Quote from: Professori on 15.01.2012, 21:56:32
Quote from: Toofast24 on 15.01.2012, 20:19:39
QuoteMörkki suomalainen isompi ongelma maahanmuuttajalle kuin huonot kielikurssit
– Esimerkiksi kaupassa huonoa suomea puhuvan kanssa vaihdetaan ilmeisesti kohteliaisuudesta englantiin, vaikka maahanmuuttaja itse haluaisi jatkaa suomella.
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/89102-morkki-suomalainen-isompi-ongelma-maahanmuuttajalle-kuin-huonot-kielikurssit
Tämä on hölynpölyä. Itse pyrin mahdollisuuksien mukaan puhumaan suomea ulkomaisille nuorille tutkijoille. Yleensä he kuitenkin pyrkivät vaihtamaan kielen englanniksi.
Ei se ole hölynpölyä vaan varsin yleistä. Tosin olen huomannut myös sen ilmiön josta sinä puhut, ne ei ole toisensa poissulkevia.
Suomalaisten ilmehtimisessä ja elehtimisessä lienee globaalissa katsannossa puutteita, jotka tulee korjata, jotta maamme tässäkin asiassa olisi tasavertainen hutujen, tutsien ja mälmölaisten kanssa.
Quote from: Huuhkaja on 15.01.2012, 21:39:46
On Lozicilla ihan hyvääkin asiaa tässä:
Quote
– Esimerkiksi kaupassa huonoa suomea puhuvan kanssa vaihdetaan ilmeisesti kohteliaisuudesta englantiin, vaikka maahanmuuttaja itse haluaisi jatkaa suomella.
Minua ottaa päähän ihan sama ilmiö ulkomailla, kun yritän käyttää paikallista kieltä. Ranskassa esim. hotelleissa, ravintoloissa yms. paikoissa avaan keskustelun aina ranskaksi, mutta useimmiten vastapuoli vaihtaa väkisin englanniksi. Jos olen itsepäisellä päällä, homma menee siihen, että minä puhun pitkät pätkät ranskaa ja ranskalainen englantia. Yleensä tosin luovutan muutaman repliikin jälkeen ja vaihdan vastapuolen haluamaan kieleen. Samaa tapahtuu toisinaan Ruotsissakin, vaikka puhun ruotsia sujuvammin kuin englantia!
Oletko matkustellut Ranskassa maaseudulla tai pienemmillä paikkakunnilla? Itse olen noin tehnyt vain pariin otteeseen, mutta kyllä pienin ongelma on ollut ettei siellä käytettäisi ranskaa ;)
Ruotsi on kyllä eri asia, englanti on siellä luonteva ja itsestäänselvä vaihtoehto lähes kaikessa asiakaspalvelussa jos asiakas on ei-ruotsalainen.
Pakkohan sitä on olla ilmeetön ja mykkä kun aina syytetään rasistisista katseista ja vihapuheesta.
Quote from: Puhdas sielu on 15.01.2012, 22:11:18
Luen parhaillaan tositapahtumiin, kirjailijan omaan elämään perustuvaa kirjaa, jonka on kirjoittanut Englannissa asuva nainen, Hannah Shah. Kirja on nimeltään "Imaamin tyttären raju pako vapauteen".
Vajaat puolet luettuani Shah on saanut minut vakuuttuneeksi, että ainakin tässä englantilaisessa kaupungissa asuva pakistanilaisyhteisö ja varsinkin Shahin oma perhe isän johdolla on erittäin sulkeutunut ja äärirasistinen. Lapset eivät saa leikkiä valkoisten lasten kanssa, valkoiset ihmiset eivät saa tulla sisälle perheen taloon, äiti ei saa jutella englantilaisen naisen kanssa jne. Esimerkiksi s. 97: perheen isä, imaami eli uskonnollinen johtaja sanoo: "Nuo englantilaiset eivät tee muuta kuin juovat alkoholia ja makaavat kaikkien kanssa!"
Ja meitä syytetään leimaamisesta ja yleistämisestä!
S. 79 kerrotaan, kuinka isä nostaa sosiaaliavustuksia, mutta on samalla toimessa seudun imaamina eli saa palkkaa uskovaisilta. "Jos isä olisi jäänyt kiinni, hän olisi siinäkin tapauksesa voinut aivan hyvin väittää, että kaiken mahdollisen ottaminen tältä moraalittomalta goray-maalta oli sallittua. ... Isäni oli vääjäämättömän kunniallinen mies. Siinä ei isäni mielestä ollut mitään väärää, että hän lukitsi oman nuoren tyttärensä kellariin ja hakkasi ja raiskasi häntä. Niin kauan kun kukaan perheen ulkopuolinen henkilö ei tiennyt asiasta, se ei tuottanut häpeää sen paremmin perheelle, yhteisölle kuin moskeijallekaan."
Shah oli kuusivuotias, kun isä alkoi raiskata lastaan. Äitiä ja lapsia isä hakkasi jatkuvasti, varsinkin äitiä. Raiskauksista tiesi koko perhe, kukaan ei puhunut. Shahia raiskattiin kodin kellarissa yli 10 vuoden ajan kenenkään puuttumatta asiaan. Englannin valtio kustansi koko tämän ajan perheen elämisen, mutta ei puuttunut pahoinpitelyihin ja raiskauksiin, vaikka opettajat koulussa ihmettelivät tytön kalpeutta, ruhjeita ja runsaita poissaoloja. Tämä on sitä toisen kulttuurin kunnioittamista ja henkilön oman identiteetin ja tapojen vaalimista. Asetan todellakin kyseenalaiseksi tuollaisen asenteen tarpeellisuuden.
Joka tapauksessa pointtini on se, että asennevamma tai kotoutumista estävä asenne voi olla myös mamulla, ei välttämättä syy ole suomalaisen nurja suhtautuminen. Tunnen aikamoisen joukon erimaalaisia mamuja, joiden mielestä suomalaiset ovat harvinaisen tyhmää ja aivotonta sakkia, joka ansaitseekin tulla huijatuksi.
Kannattaa sanoa niille ettei tota kannata sanoa raflassa tai normaaleilla aivoilla varustetulle tyypille.Ongelmahan ei ole se että porukka olisi tyhmään vaan se ongelma on siinä että ne jotka noista asioista päättävät ovat idiootteja.Kai olet kertonut niille että jotkut kunnat ja henkilöt tekee niillä rahaa eli kuppaa valtiota?.
Vikahan on (aina) tottakai kantaväestössä. Kantaväestön on sopeuduttuva tänne muuttavien ja asumaan tulevien tarpeisiin, kulttuuriiseen ja käytökselliseen ympäristöön eikä toisinpäin.
Quote from: Maastamuuttaja on 15.01.2012, 22:53:27
Suomalaisten ilmehtimisessä ja elehtimisessä lienee globaalissa katsannossa puutteita, jotka tulee korjata, jotta maamme tässäkin asiassa olisi tasavertainen hutujen, tutsien ja mälmölaisten kanssa.
Ei pysty. Eihän sitä uskalla tervehtiäkään mamua, ettei tule tervehtineeksi väärin. Väärintervehtimisestä seuraa välittömästi joukkotappelu (http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194713842316/artikkeli/joukkotappelu+yokerhossa+-+kaikki+alkoi+vaarasta+tervehtimisesta+.html).
Mite Suomessa päästään eroon suomalaisista, rahtaamalla lisää maahanmuuttajia Suomeen? Onko olemassa muita suunnitelmia?
Quote from: LW on 15.01.2012, 20:32:50
QuoteSuomalaisten pidättyvyys ja ilmeettömyys on maan tapoja opettelevalle maahanmuuttajalle ongelma. Maahanmuuttajille pienet ilmeet ja eleet toisivat rohkaisua siitä, että he toimivat vieraassa kulttuurissa oikein. Käytöskoodeja ei opi kursseilla, vaan arkielämässä.
Saattaa toki pitää paikkansa. Oikeasti merkittäviä syitä sopeutumishankaluuksiin pitänee tosin etsiä muualta, päätellen siitä, että osalla maahanmuuttajaryhmistä on aivan samanlaisia ongelmia kaikkialla Euroopassa, ja toisaalta jotkut ryhmät pääsevät Suomessakin varsin nopeasti ja omin voimin ylitse tuollaisista esteistä.
Jännä, että aina kaivetaan esiin ne reppanat. Aina vaan ne reppanat. Sama juttu kun MTV3 etsi Sysmästä asti jonkun portugalilaisen taiteilijahörhön, joka oli vahvasti sitä mieltä, että Suomen tulee tukea Portugalia euroasiassa. Itse tunnen heti Myyrmäestä 2 portugalilaista, joiden mielestä niille ei pitäisi antaa senttiäkään. Miks ei heitä haastateltu? Koska haluttiin se kanavan ajama politiikka esiin...ja sappi kiehuu.
Samalla tavalla itse tunnen armottoman läjän kosovolaisia, jotka tulevat vallan mainiosti toimeen meidän "kantisten" kanssa ja painavat duunia kuin viimeistä päivää. Osa omassa yrityksessä, osa muuten vaan töissä. Pääsyy siihen, että "joidenkin mamujen" on niin himpskutin vaikea päästä sosialisoimaan finskien kanssa on se, ettei ne liiku tai elä siellä päinkään missä tavalliset suomalaiset. En oo yhtään somalia kaljalla nähny. Ne kerääntyy niiden omiin piireihin omiin paikkoihin. Omienko keskuudesta ne meinaa suomalaisiin tutustua!?
Quote"Kyselyyn vastanneita maahanmuuttajia häiritsee muun muassa se, että juttuun on hankala päästä, bussissa ei tulla viereen ja keskustelussa käännetään pää pois."
QuoteTutustumista bussissa ?? (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012011715086150_uu.shtml)
Uutisen kuva vaihteeksi
musta väri toiseuspikselöity.[/quote]
Juttuun voi tosiaan olla hankala päästä, varsinkin jos jutun aiheet eivät kohdetta kiinnosta.
Suvisten pyörittämällä vapaaehtoisporttolalla voisi olla ihan oikeaa tarvetta, suvikset saisivat ulkomaan jormaa kyllikseen, ja bussimatkailu voisi tulla turvallisemmaksi.
Quote from: JensTheViking on 17.01.2012, 08:50:39
Pääsyy siihen, että "joidenkin mamujen" on niin himpskutin vaikea päästä sosialisoimaan finskien kanssa on se, ettei ne liiku tai elä siellä päinkään missä tavalliset suomalaiset. En oo yhtään somalia kaljalla nähny. Ne kerääntyy niiden omiin piireihin omiin paikkoihin. Omienko keskuudesta ne meinaa suomalaisiin tutustua!?
Niin, tai omilla uimavuoroilla, eri aikaan kuin muut uimarit? Tai omissa "kotouttamiskerhoissa", jossa tietenkin on vain oikeauskoisia tai -klaanilaisia? Tai auttaneeeko suomalaisten kanssa kohtaamista se, että vaimot & tyttäret puetaan väkisin täällä hiukan outoina pidettäviin jätesäkkeihin, ja sitten ihmetellään, että pikkuisen on kantaväestö mörkkiä, kun ei tule juttelemaan. Töihinhän ei saa nainen mennä, koska lapsilisät ja kotihoidon tuki sekä islam.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012011715086150_uu.shtml
Silminnäkijän mukaan arviolta nelikymppinen mies oli mennyt bussin perällä istuneen alaikäisen tytön luokse.
- Sieltä takaa alkoi kuulua jotain ääntä ja ihmisten päät alkoivat kääntyä. Lopulta, kun tilanteen luonne selvisi, kuljettaja pysäytti bussin ja laittoi ovet lukkoon, kertoo paikalla ollut mies.
VOI MÖRKIT MINKÄ TEITTE! Mörkki suomalaistyttö, mörkki bussinkuljettaja ja muutkin mörkit hävetkää!
Nämä tutkijat jaksavat sitten aina ihmetyttää. Missään muussa tutkimuksessa ei tuollaista päättelyketjua voi tehdä:
1) Todennäköisyyspäättelyssä aina uusi havaintoaineisto voi kumota aiemman yleistyksen.
- Hevosmiesten tietotoimiston tutkija huomaa kaikkien tutkimukseen osallistuvien hevosten olevan ruskeita, eli tutkimustuloksena kaikki hevoset ovat ruskeita.
2) Post hoc ergo propter hoc, eli syy-seurausketju vaikuttaa päätelmään.
- Jäätelönmyynti kasvaa toukokuussa. Hukkumiskuolemat yleistyvät kesäkuussa. Siispä jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumisia.
Jos jostain löytyy musta hevonen, on ensimmäinen väite todistettu vääräksi. Näin siis jopa kuvitteellisessa hevosmiesten tietotoimistossa. Samoten kun jäätelö kielletään lailla, huomataan hukkumisten jatkuvan. Tai vastaavasti jos tutkimus tehdään oikein vakioimalla muut tulokseen vaikuttavat seikat ja huomataan kausaliteettiongelma jo ennen jäätelön kieltämistä.
Aiempien tutkimusten kriittinen tarkastelu ja täydentäminen on täysin normaalia, hyväksyttyä ja jopa toivottua missä muussa tahansa tieteessä kuin "maahanmuuttotutkimuksessa".
Mitenhän, jos itse menisin väittämään seuraavaa...
1) Kaikki maahanmuuttajat eivät syrjäydy. On olemassa suuri määrä maahanmuuttajia, jotka sopeutuvat hyvin yhteiskuntaan, tutustuvat suomalaisiin ja omaksuvat maan tavat. Mörkki ei siis ole syyllinen kaikkien maahanmuuttajien syrjäytymiseen. On siis hyvin mahdollista, että syrjäytymisen aiheuttaa jokin muu asia.
2) Tehdään uusi tutkimus, jossa huomioidaan asioiden kausaliteetti. Otetaan sopivat verrokkiryhmät syrjäytyneistä ja yhteiskuntaan integroiduista. Haivaitaan, että mikäli itse suhtautuu ylimielisesti, esimerkiksi vaikka sylkee bussissa kanssamatkustajien päälle, kailottaa puhelimeen tai yrittää liian aktiivisesti hieroa tuttavuutta (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012011715086150_uu.shtml)takapenkin teinityttöön, juttuun on hankala päästä, bussissa ei tulla viereen ja keskustelussa käännetään pää pois. Kaikissa verrokkiryhmissä kun tätä ongelmaa ei ole. Saattaa siis olla, että syrjäytymiseen johtavat seikat olivat jo ennen Mörkkiä.
Quote from: matkamasentaja on 17.01.2012, 04:21:11
Pakkohan sitä on olla ilmeetön ja mykkä kun aina syytetään rasistisista katseista ja vihapuheesta.
Tai rasistisista eleistä.
Hassua miten tää aina otetaan niin että kohdistuis mamuihin. Jos minä perunanenä kävelen vaikka ton lähibaarin (jossa en siis käy) tai vaikka Närpiön ABC:n ovesta sisään, voi sitä kyyläyksen ja tuijottamisen määrää. Ja turha toivoakaan että joku haluais istua vieressä tai edes jutella. Sama bussissa, ei kukaan halua toisen vieressä istua, oli sitten minkä värinen tahansa.
Kukaan toimittaja ei ole ottanut yhteyttä... :(
Mörkki nyt vaan asuu meissä Suomalaisissa, ei voi kun valittaa jos ei miellytä.. :-*
Quote from: menninkäinen on 17.01.2012, 11:37:01
Mörkki nyt vaan asuu meissä Suomalaisissa, ei voi kun valittaa jos ei miellytä.. :-*
Tai vaihtaa väestö iloiseen ja sosiaaliseen väkeen, joka tuo värikkyyttä ja säpinää kaduille, julkiseen liikenteeseen ja porrashuoneisiin. Tämä prosessihan on menossa jo joillain asuinalueilla. Eipä siellä kohta hirveästi perunanenä mörköile, kun white flight on vauhdissa.
Quote from: yks vaan on 17.01.2012, 11:15:01
Hassua miten tää aina otetaan niin että kohdistuis mamuihin. Jos minä perunanenä kävelen vaikka ton lähibaarin (jossa en siis käy) tai vaikka Närpiön ABC:n ovesta sisään, voi sitä kyyläyksen ja tuijottamisen määrää. Ja turha toivoakaan että joku haluais istua vieressä tai edes jutella. Sama bussissa, ei kukaan halua toisen vieressä istua, oli sitten minkä värinen tahansa.
Kukaan toimittaja ei ole ottanut yhteyttä... :(
Tässä lieneekin viestinä se, että mörkkiys on rasismia, kun se kohdistuu mamuun. Mörkin pitäisi sopeutua mamun kulttuuriin tai muuten rasismi.
Quote from: Toofast24 on 15.01.2012, 20:19:39
QuoteKyselyyn vastanneita maahanmuuttajia häiritsee muun muassa se, että juttuun on hankala päästä, bussissa ei tulla viereen ja keskustelussa käännetään pää pois.
Suomalaisten pidättyvyys ja ilmeettömyys on maan tapoja opettelevalle maahanmuuttajalle ongelma. Maahanmuuttajille pienet ilmeet ja eleet toisivat rohkaisua siitä, että he toimivat vieraassa kulttuurissa oikein. Käytöskoodeja ei opi kursseilla, vaan arkielämässä.
Bussissa sitä suomalaiset yleensäkin juttelevat ventovieraiden kanssa. Melkein joka kerta on tarvetta kuulosuojaimille, kun nousee bussiin. Oi sitä puheensolinaa ja käkätystä. Kaupassa jutellaan niitä ja näitä. Säästä ja ruokaohjeista. Kellään ei ole yhtään mikään kiire minnekään.
Ei ehkä mikään ihme, että jos joidenkin maahanmuuttajien, vieläpä hivenen huonolla suomella tehdyt kankeahkot lähestymisyritykset eivät kanna tulosta, jos vastaavanlaisissa tilanteissa syntyperäisen suomalaisenkin on usein vaikea saada vuoropuheluun yltävää kontaktia – ainakaan aktiivisesti sitä hakien.
Käytöskoodin oppimiseen pitäisi kuulua myös oppia tunnistamaan tällaiset paikat ja ajat. Helpottaisi paljon. Jos todellakin halutaan parempaa kontaktia - ja kehittää omaa kielitaitoaan siinä samalla- muihin ihmisiin, suomalaisiin, on mentävä sellaisiin paikkoihin ja juttuihin, jossa muutkin sitä usein tekevät, aivan se mielessäkin eli erilaisissa harrastuksissa. Niitähän riittää. Samalla on toki hyvä muistaa se, että monilla suomalaisilla ainoa reaalimaailman kunnollinen kontakti muihin "vieraampiin" tapahtuu vain töissä, työn kautta. Yksinäisiäkin on paljon.
Quote from: Toofast24 on 15.01.2012, 20:19:39
Quote– Esimerkiksi kaupassa huonoa suomea puhuvan kanssa vaihdetaan ilmeisesti kohteliaisuudesta englantiin, vaikka maahanmuuttaja itse haluaisi jatkaa suomella.
Tuo voi olla ongelma joissain tilanteissa, mutta veikkaisin kaupassa suurimmaksi syyksi sitä, ettei ainakaan millään myyjillä ole usein liiemmin aikaa ja halua harjoitella suomea jonkun kanssa, jos juttu saadaan nopeammin ja ennen kaikkea varmemmin selväksi toisella kielellä. Kyse on käytännöllisyydestä.
QuoteLozic listaa ilmeettömyyden ja pidättyvyyden kansalliseksi ominaisuudeksi, ei suomalaisten viaksi.
Olipas kohteliaasti muotoiltu, kun kyse ei olekaan viasta. Syy ja syypää on kuitenkin selvillä.
QuoteKyselyyn vastanneita maahanmuuttajia häiritsee muun muassa se, että juttuun on hankala päästä, bussissa ei tulla viereen ja keskustelussa käännetään pää pois.
Ehkä useiden vieraista kulttuureista tulevien hygieniakäsitys on sellainen, että viereen ei mielellään mene istuksimaan. Saako näin yleensä sanoa?
QuoteSuomalaisten pidättyvyys ja ilmeettömyys on maan tapoja opettelevalle maahanmuuttajalle ongelma.
Siis pitääkö nyt sitten ilmehtiä vai pitää naama näkkärillä? Miten tasapainoilla rasististen ilmeiden/eleiden ja rasistisen ilmeettömyyden/eleettömyyden välillä? Eikö mikään kelpaa etu-ihmiselle?
Yksi tuttu maahanmuuttaja piti päällään rekvisiittaa (paitaa, pinssejä yms.), joissa luki "puhu minulle suomea". Pyysipä vielä korjaamaan, jos äänsi väärin tai ei tiennyt oikeaa sanaa. Todella nopeasti oppinut kielen, eikä aksenttikaan ole selvästi havaittava. Aikaa meni nollasta tähän väitöskirjan verran, eli pari vuotta. Vaimonsakin muutti tänne ja lapsi syntyi siinä välissä. Nyt molemmat vanhemmat ovat väitelleet täällä tohtoreiksi ja töissä omilla aloillaan. Yhden kerran ovat joutuneet tekemisiin viranomaisten kanssa, kun tämä kaverin vaimo oli vihdoin hyväksytty kielikurssille, mutta ei töiden puolesta päässyt osallistumaan - Ei meinannut millään käydä päinsä että omatoimisesti oli opiskellut kieltä.
Itse siis vaativat, että heille puhutaan suomea ja opiskelivat kieltä aktiivisesti. Tutustuin tähän perheeseen töiden parissa ja kutsuivat kotiinsa syömään ja puhumaan suomea, vaikka olenkin Mörkki isolla M:llä ja kainostelen puhua ylipäätään vieraille.
Vastaavia maahanmuuttajia olen tavannut harrastuksissa (esim. salilla) ja muissa tapahtumissa. Ihonväriltään mustiakin. Aina on juttu luistanut ja tyypit tulleet itse tutustumaan.
Ei tarvitse varmaankaan sanoa, mutta varsinaisista ei ole kyse. Varsinaiset ovat aina olleet omissa ryhmissään eikä minkäänlaista vastakaikua ole tullut vaikka on itse yrittänyt avata keskustelua. Joko se Mörkki vaikuttaa selektiivisesti vain tiettyyn maahanmuuttajaryhmään, tai sitten se Mörkki asuukin jossain muualla kuin tällä syytetyn penkillä.
Quote from: Toofast24 on 15.01.2012, 20:19:39– Esimerkiksi kaupassa huonoa suomea puhuvan kanssa vaihdetaan ilmeisesti kohteliaisuudesta englantiin, vaikka maahanmuuttaja itse haluaisi jatkaa suomella.
Minä puhun aina mamujen kanssa ensisijaisesti suomea. Vasta pyynnöstä vaihdan englantiin. Minun vika vissiin siis, että eivät ole opetelleet suomea.
Quote from: VeePee on 17.01.2012, 14:56:06
QuoteKyselyyn vastanneita maahanmuuttajia häiritsee muun muassa se, että juttuun on hankala päästä, bussissa ei tulla viereen ja keskustelussa käännetään pää pois.
Ehkä useiden vieraista kulttuureista tulevien hygieniakäsitys on sellainen, että viereen ei mielellään mene istuksimaan. Saako näin yleensä sanoa?
QuoteSuomalaisten pidättyvyys ja ilmeettömyys on maan tapoja opettelevalle maahanmuuttajalle ongelma.
Siis pitääkö nyt sitten ilmehtiä vai pitää naama näkkärillä? Miten tasapainoilla rasististen ilmeiden/eleiden ja rasistisen ilmeettömyyden/eleettömyyden välillä? Eikö mikään kelpaa etu-ihmiselle?
"Hieman" karrikoiden:
Jos katsot silmiin :o tai muuten vaan sinne päin, tuijotat siis epäluuloisesti --> rasisti
Jos et katso sinne päinkään :roll: , siispä vieroksut/halveksut --> rasisti :facepalm:
Joskus tulee mietittyä, että pitäiskö laittaa silmät kiinni, ettei vaan herätä epäluuloja jne. Useimmiten tulee tsiigattua omia ketaroita kävellessä, ettei kukaan vaan luule mun tarkoittavan millään mitään --
aasinsilta--> Ahtisaari kun kehotti pyytämään mamun kahville, tuli mieleen, että enhän mä kutsu ketään tai mitään tuntematona mihinkään. Miks mamu olisi poikkeus? Koska Ahtisaari ja suvaitsevaisuus.
Häh? Ei ole ollut tapana lätistä jonninjoutavia kenenkään kanssa missään. Joskus menee viikkokin etten ole sanonut yhtään mitään kenellekään jos kaupan kassaa ei lueta.
Sopeutumiseen katsotaan samanlainen käyttäytyminen kuin alkuasukkaalla. Ei voida lähteä siitä että tänne rakennetaan möliseviä laumoja tai taloyhtiöihin mölypesäkkeitä. Sellaiset ovat varmasti ei-toivottuja.
Olen ystävieni mielestäni yltiösosiaalinen.
Keskustelen mielelläni ihmisten kanssa hisseissä, linja-autoissa, kauppajonossa jne.
Maahanmuuttajien kanssa keskustellessa tapahtuu kuitenkin usein yksi melko ärsyttävä piirre.
Ollessasi ystävällinen he hyvin nopeasti haluavat sinulta jotain.
Onko tulitikkuja, tupakkaa, onko vaihtaa rahaa, kyytipyyntöjä, viitsitkö auttaa siinä tai tässä, usein hyvin henkilökohtaisessakin asiassa.
Usein autankin, mutta,,,,,
Eräänkin kerran eräs irakilainen tarvitsi apua sänkynsä kantamisessa varastosta, hissittömässä talossa.
Lupauduin auttamaan ja siinä kantaessani kaverin veljet, serkut, yms. terveet miehet katselivat vieressä.
Quote from: Porilainen munalla on 17.01.2012, 16:01:45
Eräänkin kerran eräs irakilainen tarvitsi apua sänkynsä kantamisessa varastosta, hissittömässä talossa.
Lupauduin auttamaan ja siinä kantaessani kaverin veljet, serkut, yms. terveet miehet katselivat vieressä.
Tuo on sitä sosiaalisuutta. Jätän täsmentämättä viittaako "tuo" sinun toimintaasi vai niiden muiden toimintaan. Jokainen voi päätellä itse mitä haluaa. :roll: