Nyt helpottuu mamujen taikaseinä-kikkailut kun voivat jo kotimaassaan ja kotikielellänsä ottaa selkoa Suomen autuaista olosuhteista.
http://www.ouka.fi/Tiedote.asp?ID=18439 (http://www.ouka.fi/Tiedote.asp?ID=18439)
Quote
Asiakastiedotus eri kielillä on lisääntynyt. Painettuun oppaaseen ja Infopankki.fi-verkkopalveluun on koottu tietoa julkisista palveluista. Kaupungin asiakaspalvelupisteessä Oulu10:ssä on päivystysluontoisesti kiinan-, thain-, turkin- ja venäjänkieliset neuvojat.
..
Yrittäjyydestä kiinnostuneille ulkomaalaisille on tarjottu koulutusta ja neuvontaa yrityksen perustamisessa. Yrittäjyyskoulutus on tavoittanut lähes 300 kansainvälistä potentiaalista yrittäjää. Hankkeen avustuksella on perustettu 10 uutta yritystä. Omakieliset koulutuspäivät, tiivis start up -opas sekä liiketoimintasuunnitelmakilpailu kannustavat yrittäjyyteen vastaisuudessakin.
..
Maahanmuuttajien kotoutumisajan sosiaalipalvelujen asiakasprosessia on kehitetty. Suomen kielen alkeiden intensiivikurssille ja atk-kursseille on luotu toimivat mallit, jotka ovat ensimmäisiä askelia kohti työllistymistä. Kursseille on osallistunut yhteensä yli 200 henkilöä.
Kaleva 17.12.2011
Quote
Maahanmuuttajapalveluiden uudet tilat tutuiksi
Oulun kaupungin maahanmuuttajapalveluissa vietettiin perjantaina avoimien ovien päivää
Lokakkuun alussa Kirkkokadulta toimintakeskus Villa Victorista Kauppurienkadulle siirtyneet maahanmuuttajapalvelut esittelivät avoimien ovien päivänä yhteistyökumppaneillen aiempaa isompia tilojaan sekä toimintaansa.
"Viime vuosina asiakasmäärämme ovat nousseet runsaasti, ja sen myötä tulivat ajankohtaiseksi uudet tilat. Täällä on nyt toiminnallemme asianmukaiset tilat, muun muassa asiakasaula", esittelee maahanmuuttajapalveluiden koordinaattori Mika Vierimaa Oulun kaupungin sosiaali- ja terveystoimesta.
Maahanmuuttajapalvelut tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita Oulun kaupungin vastaanottamille kiintiöpakolaisille, oleskeluluvan saaneille turvapaikanhakijoille, perheenyhdistämisen kautta saapuneille, itsenäisesti Ouluun muuttaneille alle kolme vuotta Suomessa olleille pakolaistaustaisille maahanmuuttajille sekä inkerinsuomalaisille paluumuuttajille.
Maahanmuuttopalveluihin kuuluvat vastaanottojärjestelyt, sosiaalityön ja terveydenhuollon palvelut, opastus ja neuvonta ja ensimmäisten vuosien psykososiaalinen tukeminen.
Myös toimeentulotukipalvelu on osa yksikön asiakkailleen tarjoamaa palvelua.
Maahanmuuttajapalveluissa on parikymmentä työntekijää, muun muassa sosiaalityötekijöitä, kodinhoitajia ja terveydenhoitajia. Sen asiakkaina on Oulussa yli 500 maahanmuuttajaa.
Kuvassa Oulun vastaanottokeskuksen Hannele Huttu-Hiltunen (vas), Leena Tikkanen, Kirsi Särkelä ja Jenni Korpikari onnittelivat maahanmuuttopalveluiden koordinaattoria Mika Vierimaata uusista tiloista. (ojentaa ruusun tai vastaavaa).
Tilaisuudessa kello näyttää olevan 13.30, eikä paikalla ole kuin nuo 5.
Ei ole varmaan keltään pois. Eikö tosiaan olisi halvempi vain pistää toimeentulotuki suoraan juoksemaan yhdellä hakemuksella? Hirveä määrä käsien heiluttelijoita täyttämässä lomakkeita.
Oulussa oli 2010 4323 vieraskielistä mutta 3501 ulkomaan kansalaista. Julkaisisivat jo 2011 luvut.
Lisäys:
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/villa-victorin-tyo-maahanmuuttajien-parissa-palkittiin/924112 (http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/villa-victorin-tyo-maahanmuuttajien-parissa-palkittiin/924112)
QuoteVuoden yhteiskunnallinen teko -palkinnon toimintakeskus Villa Victorille saapui jakamaan jakamaan Tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja Päivi Lipponen. Kuvassa vasemmalta toiminnanohjaaja Shahnaz Mikkonen, Kansanedustaja Tytti Tuppurainen, Oulun Demareiden puheenjohtaja Eveliina Korkiakangas, Päivi Lipponen ja Kansainvälisten asioiden yhteyspäällikkö Anne Rännäli-Kontturi.
Kansainvälinen toimintakeskus Villa Victor sai Vuoden yhteiskunnallinen teko --palkinnon. Palkinto annettiin tunnustuksena pitkäjänteisestä työstä maahanmuuttajien parissa. Oulun Demareiden myöntämää palkintoa oli Ouluun saapunut jakamaan Tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja Päivi Lipponen.
Toimintakeskus tukee maahanmuuttajien sopeutumista tarjoamalla neuvontaa ja suomen kielen kursseja. Villa Victor järjestää tapahtumia ja kursseja ulkomaalaistaustaisten lisäksi myös kantaväestölle.
Toiminnanohjaaja Shahnaz Mikkonen on ollut perustamassa keskusta yli vuosikymmen sitten. "Tunnustuksen saaminen tuntuu todella hyvältä. Olemme tehneet vuosia pitkäjänteistä työtä, jonka tulokset eivät näy heti. Kuljemme pienin askelin kohti parempaa tulevaisuutta."
Vuoden yhteiskunnallinen teko --palkinnon saa vuosittain taho, jonka työ nähdään arvokkaana yhteiskunnalle. Viime vuonna palkinnon sai Oulun ensi- ja turvakoti ry.
Pelkkä notkumistila tietokoneilla varustettuna.
http://www.ouka.fi/villavictor/kielikurssit.html (http://www.ouka.fi/villavictor/kielikurssit.html)
Hurja määrä kursseja. Maksuttomia, ei keltään pois.
http://www.ouka.fi/villavictor/tapahtumakalenteri.html (http://www.ouka.fi/villavictor/tapahtumakalenteri.html)
Hurja määrä tapahtumia. Järjestetään, jos tarpeeksi ilmoittautuneita.
Ei kyllä vakuuta.
Quote10 vuotta monikielistä neuvontaa Helsingissä
Helsingin kaupungin neuvonta on palvellut kaupunkilaisia 30 vuoden ajan, monikielisesti jo yli kymmenen vuotta. Maahanmuuttajien verkkopalvelu Infopankki.fi on myös saavuttanut 10 vuoden iän. Nyt Virka Info palvelee monikanavaisesti kaupunkilaisia ja Helsingin seudulla asuvia. Infopankista on tullut työkalu myös muiden kuntien monikieliseen verkkoviestintään ja tietolähde Suomeen muuttoa suunnitteleville.
Miten tähän on tultu? Minkälaiseen yhteistyöhön palvelut perustuvat? Minne kaupungin yleisneuvonta, maahanmuuttajien neuvonta ja näitä tukevat verkkopalvelut suuntaavat?
Virka Infon ja Infopankin yhteinen seminaari järjestettiin Helsingin kaupungintalolla 25.9.2014.
Seminaarin ohjelma:
Tervetuloa
Johanna Seppälä, vuorovaikutuspäällikkö, Helsingin kaupunki
Tempo-lapsiorkesteri esiintyy
Infopankki.fi ja Virka Info - miten tähän on tultu?
Ulla Korhonen, projektipäällikkö, Apuomena ry
Inna Lankinen, palveluneuvoja, Virka Info
Ari Kallinen, palveluneuvoja, Virka Info
Kurkistus tulevaisuuteen – Helsingin ja kaupunkilaisten muuttuva vuorovaikutus
Jaakko Salavuo, tietotekniikka- ja viestintäjohtaja, Helsingin kaupunki
Maahanmuutto ja maahanmuuttajat osana globalisaatiota
Annika Forsander, kehittämispäällikkö, Kotouttamisen osaamiskeskus, Työ- ja elinkeinoministeriö
Viisi vinkkiä Infopankin tehokkaaseen käyttöön
Eija Kyllönen-Saarnio, päätoimittaja Infopankki.fi
Neuvonnan viisi tärkeintä tehtävää
Riitta Lampelto, neuvontapäällikkö, Virka Info
Keskustelua päivän aiheista
Mind is free from all worries, Taiji-esitys
Hamed Shafae, palveluneuvoja, Virka Info
Katso video seminaarista: Helsinkikanava (http://www.helsinkikanava.fi/fi/virka-1/10-vuotta-monikielista-neuvontaa-helsingissa)
QuoteKun kielitaito loppuu, Infopankki auttaa
Bu sayfada Kela, diğer adıyla Halk Emeklilik (Sosyal Güvenlik) Kurumu'nun ilgilendiği Finlandiya'da yaşamaya dayalı sosyal güvence hakkında bilgiler verilmektedir. Niin, en minäkään ymmärrä. Teksti on Infopankista, se on turkkia ja kertoo Kelasta ja Suomen sosiaaliturvasta
Sivu on kaikkien saatavilla Infopankki.fi-verkkopalvelussa turkin lisäksi myös 11 muulla kielellä. Sivu on nimeltään Suomen sosiaaliturva ja se on tuotettu yhteistyössä Kelan kanssa.
Samankaltaiseen kielimuuriin törmää moni maahanmuuttaja. Englanti riittää osalle uusista tulijoista, mutta omalla äidinkielellä tai koulukielellä saatu tieto sujuvoittaa asioiden hoitamista. Myös viranomaisten työtä helpottaa, jos asiakas saa ohjeita ja neuvoja omalla kielellään.
Työntekijälle, opiskelijalle, puolisolle, pakolaiselle
Infopankki.fi:n arvo on sen verkkosisällöissä. Monikielisen palvelun sisällöt ovat laajat: työelämästä lupa-asioihin, suomen kielestä asumiseen, koulutuksesta sosiaali- ja terveyspalveluihin. Koko maata koskevat tekstit ovat toisiaan vastaavat 12 kielellä, mikä mahdollistaa omakielisen tiedon tarjoamisen verkon kautta, jos yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei löydy. Lisäksi palvelussa on kuntatietoa 16 paikkakunnalta.
Sisältöjen ylläpito on jatkuvaa ja suunniteltua. Tiivistämme yhteistyötä viranomaisten kanssa, mikä mahdollistaa entistä laadukkaamman viestinnän uusille muuttajille. Veron kanssa päivitämme parhaillaan verotukseen liittyviä sisältöjä. Kelan tiedot sosiaaliturvasta päivitettiin Infopankkiin loppuvuodesta, ympäristöministeriön kanssa tarkistettiin asumiseen liittyvä kokonaisuus. Infopankki-toimitus kirjoittaa ja käännättää tekstit, viranomaisen tehtävä on tarkistaa omaan toimialaansa liittyvät tiedot.
Käyttäjä kiittää klikkaamalla
Infopankin sivuille tehtiin vuonna 2015 yhteensä yli 1 250 000 käyntiä, mikä on 44 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Käynneistä 51 % tehtiin Suomen rajojen ulkopuolelta. Maailman tapahtumat näkyvät Infopankissakin: arabiankielinen Turvapaikanhakijana Suomeen -sivu nousi viime vuoden suosituimmaksi sivuksi.
Kotouttaminen.fi (http://www.kotouttaminen.fi/kotouttaminen/info/blogi/kun_kielitaito_loppuu_infopankki_auttaa.119824.blog)
Infopankki (http://www.infopankki.fi/fi/etusivu)