Loput linkin kautta.
QuoteBussikuskien mukilointi yleistyy yhä Helsingissä
Bussinkuljettajiin kohdistuva väkivalta on lisääntynyt, sillä tänä vuonna on kirjattu jo 30 pahoinpitelyä tai sen yritystä.
– Vuonna 2010 väkivaltatilanteita raportoitiin 27 ja 2009 vähän alle 20. Trendi on koko ajan ollut nouseva, ikävä kyllä, kertoo henkilöstöjohtaja, työsuojelupäällikkö Jussi Mertanen Helsingin Bussiliikenne Oy:stä.
Tapauksia saattaa olla virallisia lukuja enemmän, sillä erityisesti kaikki maahanmuuttajakuljettajat eivät välttämättä tee ilmoituksia esimiehelleen tai poliisille. Bussinkuljettaja Tapio Mäkisen mukaan joillakin kuljettajilla on ehkä luottamuspula viranomaisia kohtaan.
– Maahanmuuttajakuljettajat ovat voineet oleskelu- ja työlupa-asioidensa käsittelyssä saada suomalaisesta byrokratiasta ja viranomaisten toiminnasta sellaisen kuvan, ettei se herätä luottamusta.
– Olen kuullut ainakin yhdestä pahoinpitelystä, jossa kuljettaja ei ollut halunnut raportointia. Hän ei halunnut poliisiakaan paikalle. Kuljettaja vain totesi, että sattui mitä sattui ja antaa asian olla.
[...]
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/85120-bussikuskien-mukilointi-yleistyy-yha-helsingissa
QuoteTapauksia saattaa olla virallisia lukuja enemmän, sillä erityisesti kaikki maahanmuuttajakuljettajat eivät välttämättä tee ilmoituksia esimiehelleen tai poliisille.
[...]
– Olen kuullut ainakin yhdestä pahoinpitelystä, jossa kuljettaja ei ollut halunnut raportointia.
Ei kovinkaan vakuuttavaa! Pitäisi tehdä kattava kartoitus kaikkien kuljettajien väkivaltakokemuksista ja ilmoituksista, jotta ei tarvitse esittää tälläisia väitteitä, joiden pohjalla on yksi tapaus.
Jokaista bussikuskeja väkivallalla uhkailevaa tai heihin väkivaltaa kohdistavaa idioottia tulee rangaista ankarimman mukaan!! >:(
QuoteTapauksia saattaa olla virallisia lukuja enemmän, sillä erityisesti kaikki maahanmuuttajakuljettajat eivät välttämättä tee ilmoituksia esimiehelleen tai poliisille. Bussinkuljettaja Tapio Mäkisen mukaan joillakin kuljettajilla on ehkä luottamuspula viranomaisia kohtaan.
–?Maahanmuuttajakuljettajat ovat voineet oleskelu- ja työlupa-asioidensa käsittelyssä saada suomalaisesta byrokratiasta ja viranomaisten toiminnasta sellaisen kuvan, ettei se herätä luottamusta.
Propagandaa.
Quote–?Sen tiedän, että väkivaltaa ei kohdistu maahanmuuttajakuljettajiin suhteellisesti yhtään sen enempää kuin muihinkaan kuljettajiin.
Eli vähemmän.
QuoteBussinkuljettaja Tapio Mäkisen kimppuun on hyökätty kahdesti, 2008 ja 2010. Kummassakin tapauksessa kyse oli sekakäyttäjästä, jolla oli rikostausta.
Esimerkkitapaukseen ei löydetty mamua.
QuoteViimeisin vakavampi kuljettajaan kohdistunut hyökkäys sattui bussilinjan 14 päätepysäkillä Eirassa joulukuun alussa.
Kaksi miestä tuli bussiin sisään ilman aikomusta matkustaa minnekään. He kävivät kuljettajan kimppuun. Miehet poistuivat paikalta sanomatta sanaakaan. Kuljettaja on vieläkin sairauslomalla.
Taustat?
QuoteKampissa hyökättiin linjan 15A kuljettajan päälle Tennispalatsin pysäkillä pari viikkoa sitten. Lopulta matkustajat poistivat häirikön voimakeinoin. Tapio Mäkisen mukaan kuljettaja ei halunnut, että hyökkäyksestä tehdään raportti.
Koska ei ollut kyse vakavasta tapauksesta?
Quote–?Olen kuullut ainakin yhdestä pahoinpitelystä, jossa kuljettaja ei ollut halunnut raportointia. Hän ei halunnut poliisiakaan paikalle. Kuljettaja vain totesi, että sattui mitä sattui ja antaa asian olla.
Yksittäistapaus, eikä tainnut tulla aivovammaa.
QuoteBussiyhtiön kaikki esimiehet on koulutettu työterveyshuollon psykologin kanssa siihen, miten kuljettajien kokemiin väkivaltatilanteisiin pitää suhtautua.
Koska ei puhuta tulkeista ja heidän pulastaan, pahoinpitelijöiden asiakkaat lienevät lähes kaikki perunaneniä.
No sanotaanko näin, ettei poliisin "toiminta" eli toimimattomuus paljoa herätä minussakaan luottamusta. Kuulusteluissa joutuu ramppaamaan työajalla ja hyvässä lykyssä itsestä tehdään syyllistä jos on trivaissut takaisin. Sen jälkeen menee vuosi puolitoista ja jaoutuu juoksemaan oikeudessa jossa menee aina puoli päivää hukkaan - itse on pakko tulla paikalle mutta vastapuolen ei. Sitten sama ruljanssi. Juuei.
Quote from: Lemmy on 18.12.2011, 13:58:59
No sanotaanko näin, ettei poliisin "toiminta" eli toimimattomuus paljoa herätä minussakaan luottamusta. Kuulusteluissa joutuu ramppaamaan työajalla ja hyvässä lykyssä itsestä tehdään syyllistä jos on trivaissut takaisin. Sen jälkeen menee vuosi puolitoista ja jaoutuu juoksemaan oikeudessa jossa menee aina puoli päivää hukkaan - itse on pakko tulla paikalle mutta vastapuolen ei. Sitten sama ruljanssi. Juuei.
Samaa mieltä olen. Mutta voi mennä yli puolitoista vuotta.
Quote from: Helsingin Uutiset[henkilöstöjohtaja, työsuojelupäällikkö] Mertanen ei osaa kommentoida kuskien kokemaa epäluottamusta.
– Sen tiedän, että väkivaltaa ei kohdistu maahanmuuttajakuljettajiin suhteellisesti yhtään sen enempää kuin muihinkaan kuljettajiin.
Miksi yhden bussikuskin yhdestä tapauksesta johtamat arvelut sitten piti liittää juttuun?
Tämä on vakava asia ja toivon että se ei nouse tapetille pelkästään bussikuskien taustan takia.
Quote from: Roope on 18.12.2011, 14:27:33
Quote from: Helsingin Uutiset[henkilöstöjohtaja, työsuojelupäällikkö] Mertanen ei osaa kommentoida kuskien kokemaa epäluottamusta.
– Sen tiedän, että väkivaltaa ei kohdistu maahanmuuttajakuljettajiin suhteellisesti yhtään sen enempää kuin muihinkaan kuljettajiin.
Miksi yhden bussikuskin yhdestä tapauksesta johtamat arvelut sitten piti liittää juttuun?
Minä haistelen sellaista tuulta, että toimittajan alkuperäinen juttuidea on muuttunut toiseksi prosessin kuluessa, mutta vanhasta ideasta on täytynyt säilyttää jotain rakasta.
Jos kuski ei halua viranomaisia tutkimaan tapahtunutta se voi johtua myös siitä, että kuskin/kaan toiminta ei kestä päivänvaloa.
Scriptaan Jussi kirjoitti jo toukokuussa tästä maahanmuuttajabussikuskipahoinpitelykaustista
http://halla-aho.com/scripta/viela_bussikuskeista.htm (http://halla-aho.com/scripta/viela_bussikuskeista.htm)l
Siellä tuodaan esiin mm. tämä tieto, jota ei taida Helsingin Uutiset muistaa mainita
QuoteHuomionarvoista on, että siinä missä vuosina 2009 ja 2010 kirjattiin kumpaisenakin n. 10 kappaletta ulkomaalaistaustaisiin bussikuskeihin kohdistuneita pahoinpitelyrikoksia ja yksi kappale rasistisesti motivoituja tekoja, vuosittain tehdään 5-6 rikosilmoitusta tapauksista, joissa ulkomaalaistaustainen bussikuski on käynyt käsiksi matkustajaan
Quote from: planeta on 18.12.2011, 13:54:10
Kuinka ihmeessä viranomaisten toiminta ei herätä luottamusta, jos oleskelu- ja työlupa-asiat on hoidettu lain mukaan ja ne ovat kunnossa eli ihminen voi työskennellä maassa laillisesti? Vai oliko mamu joutunut antamaan Suomessa lahjuksia saadakseen luvat? Salli minun olla uskomatta. Jos ilmoitus pahoinpiteystä jätetään tekemättä, syy on aivan varmasti jokin muu seikka kuin mainittu luottamuspula. Anteeksi vain, yksi maailman vähiten korruptoituneista valtioista. Ehkäpä tässäkin kohti mamun kannattaisi sopeutua hieman paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan ja jättää ne oman lähtömaan tavat, käytännöt ja epäilyt sinne entiseen maahan.
Aamen, kiitos ja kumarrus tälle selvänäköiselle viestille :)
Jos mamu ei luota maailman luotettavimpiin viranomaisiin, voisiko mamun asenteissa olla vikaa? No ei tietenkään! Meissä viranomaisissahan se vika aina..
Vai voisiko olla niin, että kotimaansa tapoihin junttautunut mamu (vars.) ei luota
suomalaisen viranomaisen lahjottavuuteen.
Quote from: Toofast24 on 18.12.2011, 13:34:39
QuoteTapauksia saattaa olla virallisia lukuja enemmän, sillä erityisesti kaikki maahanmuuttajakuljettajat eivät välttämättä tee ilmoituksia esimiehelleen tai poliisille.
[...]
– Olen kuullut ainakin yhdestä pahoinpitelystä, jossa kuljettaja ei ollut halunnut raportointia.
Ei kovinkaan vakuuttavaa! Pitäisi tehdä kattava kartoitus kaikkien kuljettajien väkivaltakokemuksista ja ilmoituksista, jotta ei tarvitse esittää tälläisia väitteitä, joiden pohjalla on yksi tapaus.
Jokaista bussikuskeja väkivallalla uhkailevaa tai heihin väkivaltaa kohdistavaa idioottia tulee rangaista ankarimman mukaan!! >:(
No, poliisi selvittää myös uhrin taustan. Siksi kaikki eivät halua, että poliisille ilmoitetaan. Ei tässä sen ihmeellisempää ole taustalla.
Quote from: Lodi on 18.12.2011, 15:31:16
Quote from: Toofast24 on 18.12.2011, 13:34:39
QuoteTapauksia saattaa olla virallisia lukuja enemmän, sillä erityisesti kaikki maahanmuuttajakuljettajat eivät välttämättä tee ilmoituksia esimiehelleen tai poliisille.
[...]
– Olen kuullut ainakin yhdestä pahoinpitelystä, jossa kuljettaja ei ollut halunnut raportointia.
Ei kovinkaan vakuuttavaa! Pitäisi tehdä kattava kartoitus kaikkien kuljettajien väkivaltakokemuksista ja ilmoituksista, jotta ei tarvitse esittää tälläisia väitteitä, joiden pohjalla on yksi tapaus.
Jokaista bussikuskeja väkivallalla uhkailevaa tai heihin väkivaltaa kohdistavaa idioottia tulee rangaista ankarimman mukaan!! >:(
No, poliisi selvittää myös uhrin taustan. Siksi kaikki eivät halua, että poliisille ilmoitetaan. Ei tässä sen ihmeellisempää ole taustalla.
Tuolla ei ole mitään tekemistä väitteen kanssa; miksi haastateltu esittää väitteen yhden tapauksen perusteella.
Pidän aika outona väitteenä sitä, että rehellisesti liikenteessä olevat ulkomaalaiskuskit eivät muka luottaisi suomalaisiin viranomaisiin tarpeeksi. Joukkoliikenteessä törmää kuitenkin ongelmatilanteisiin nykyään sen verran usein. Taas sitä vanhaa rasismien ja caustien metsästystä, pakkohan sitä rasismia on olla takana vielä kun uhreina on maahanmuuttajia vaikka oikeasti näiden kännisten, piripäiden ja muiden oman elämänsä sankarien aivotuksiin ei ihonväri vaikuta.
Jostain syystä tämä bussikuskien mukilointi halutaan liittää rasismiin. Epäilen että taustalla on kuitenkin yleinen vakivaltaisen käyttäytymisen lisääntyminen. Bussikuskit sattuvat ihonväristä riippumatta maalitauluksi ensimmäisten joukossa. Hehän joutuvat työnsä puolesta pitämään järjestystä bussissaan ja valvomaan että matkustajilla on asianmukaiset biljetit. Kun joutuu poistamaan kyydistä häirikön tai huomauttamaan häiritsevästä käytöksestä niin varmasti saa noiden kusipäiden vihat nistaansa ja muutoinkin toisen pieksämisestä on joissain piireissä tullut kansanhuvi, ollaan koviksia nääs.
Bussikuskien työvälineisiin pitäisi lisätä sähkölamautin.
Quote from: JmR on 18.12.2011, 16:53:06
Bussikuskien työvälineisiin pitäisi lisätä sähkölamautin.
Käsittääkseni bussikuljettajana kun työskentelee niin kaasusumuttimeen on mahdollista saada lupa, samoin kuten junakonduktööreillä tai taksinkuljettajilla. Paranee vaan muistaa ostaa geeli-tai vaahtosumute. Kartiosumulla kun kaasuttaa niin bussi voi saman tien ajaa päivystykseen heittämään sivulliset saamaan ensiapua, sen verran helposti leviävää tavaraa on.
Jos Suomi ei herätä luottamusta maahanmuuttajassa niin sehän johtuu vain siitä että hänen lähtömaansa on niin luotettava. >:(
Tai jospa on vaan niin, että maahanmuuttaja ei edes ymmärrä, mitä luotettavuus ja rehellisyys tarkoittavat.
Quote from: JmR on 18.12.2011, 16:53:06
Bussikuskien työvälineisiin pitäisi lisätä sähkölamautin.
Tämä saattaisi olla ihan käyttökelpoinen idea. Samoin yksinään kioskeissa/kaupoissa työskenteleville.
Quote from: Rapsakka Rapu on 18.12.2011, 14:33:19
Quote from: Roope on 18.12.2011, 14:27:33
Quote from: Helsingin Uutiset[henkilöstöjohtaja, työsuojelupäällikkö] Mertanen ei osaa kommentoida kuskien kokemaa epäluottamusta.
– Sen tiedän, että väkivaltaa ei kohdistu maahanmuuttajakuljettajiin suhteellisesti yhtään sen enempää kuin muihinkaan kuljettajiin.
Miksi yhden bussikuskin yhdestä tapauksesta johtamat arvelut sitten piti liittää juttuun?
Minä haistelen sellaista tuulta, että toimittajan alkuperäinen juttuidea on muuttunut toiseksi prosessin kuluessa, mutta vanhasta ideasta on täytynyt säilyttää jotain rakasta.
Sama täällä. Tunnetusti silloin kun teoria ja todellisuus eivät kohtaa, todelisuus häviää.
Pleksit väliin ja soppari jonkun vartiafirman kanssa. Kuski nousisi paikaltaan vain kuselle ja paikalle kutsuttava firma hoitaa muut. Myös se katossa oleva näkymätön maaliruiskujuttu mikä on briteissä kuulosti hyvältä. Rosengardista voitaisiin matkia se, ettei ulkomaalaisten täydy maksaa jos rahaa ei ole, kyllä meille työtätekeville voidaan vielä yksi ~100 euron palveluvero lyödä vaikka helsingissä ei asutakkaan.
Mitähän tämän uuden bussikuski-indexin pitäisi meille kansalaisille kertoa? Sitä että poliisi on kykenemätön hoitamaan töitään? väkivaltaisia ihmisiä on enemmän? Varsinkin ulkomaalaisten parissa? Kaikista vähiten se ilmaisee mitään maahanmuuttajiin kohdistuvaa rasismia, kun siitä näyttää olevan varsin vähän näyttöä.
Quote from: ekto on 18.12.2011, 20:04:40
Pleksit väliin ja soppari jonkun vartiafirman kanssa. Kuski nousisi paikaltaan vain kuselle ja paikalle kutsuttava firma hoitaa muut.
Niinpä, useassakin paikkaa maailmalla bussikuski hoitaa vaan ajamaisen ja se on siinä.
Ainakin entisessä Neuvostoliitossa oli bussikuskit pleksikopeissaan, tosin talvella se näytti olevan ainoa lämmitetty osasto ajoneuvossa.
Siitä voitaisiin ottaa oppia.
Toisaalta, bussit voitaisiin kieltää kokonaan. Itse en ole käyttänyt bussia ainakaan 10 vuoteen.
Quote from: ekto on 18.12.2011, 20:04:40
Pleksit väliin ja soppari jonkun vartiafirman kanssa. Kuski nousisi paikaltaan vain kuselle ja paikalle kutsuttava firma hoitaa muut.
Yödösien (normaalia suurempi osa matkustajista erilaisten päihteiden vaikutuksen alaisena, joten häiriöiden mahdollisuus on suurempi) lähtöä keskustasta on jo turvaamassa vartijoita, Elielinaukiolla ja Rautatientorilla Turvatiimi ja Kampissa Securitas. Turvapleksejä on jo tulossa käsittääkseni busseihin kannan käydessä huollossa tai muuten uudistuessa, viimeksi näin sellaisen eilen työmatkalla.
Vartioinnin järjestämistä koko bussilinjan matkalle on käsittääkseni mietitty jo pidemmän aikaa. Metrossa, junissa ja raitiovaunuissa käytetty vaunupartiointimalli soveltuu busseihin sellaisenaan vain tiheimmille vuoroväleille ja taajimpaan liikennöidyille reiteille. Etenkin yöaikaan malli olisi tehoton vuorovälien vuoksi, partio postailemassa sen vartin kuolleella lähiöpäättärillä ennenkuin dösä lähtee takaisin keskustaan ei ole oikein järkevää ajankäyttöä. Käytännöllisin systeemi lienee autopartiointi bussireittien varrella: GPS:ään kytketty hälypainike välittää tiedon ongelmasta vartiointiliikkeen hälytyskeskukseen, joka ilmoittaa asiasta eteenpäin poliisille ja ohjaa samalla lähimmät autolla liikkuvat kaverit kyseessä olevalle bussille. Tällaista systeemiä on tosin väläyteltykin, mutta ei taida olla käytössä kun luultavasti pelotearvon (vrt. VR:n toteuttama kova uutisointi kun järjestyksenvalvontaa junissa aikanaan lisättiin, vaikutuksena myös tavallisten matkustajien rauhoittelu) takia asiasta olisi huudeltu vähän laajemminkin.
On sellainen kutina, että nyt on keksitty piiloväkivalta !!1!
Aiemminhan meillä jo oli piilorassissmi, ilmoittamattomat piiloraiskaukset jotka eivät näy kantisten tilastoissa, ja vain kantisten tilastoissa.
On sangen älyvapaata jos poliisille/esimiehelle ei ilmoita tapahtuneesta pahoinpitelyrikoksesta.
Toisaalta:
Quote– Olen kuullut ainakin yhdestä pahoinpitelystä, jossa kuljettaja ei ollut halunnut raportointia.
Miten tämä kuulostaa taas niin tutulta uutisoinnilta?
Ei mitään turvapleksejä. En halua asua sellaisessa yhteiskunnassa. Sen sijaan busseihin samanlainen hälytysjärjestelmä kuin on takseissa. Ja sitten poliisi tulkoon paikalle ampumaan häirikköä kaksi kertaa päähän ja kolme kertaa rintaan ja sitten vielä kaksi kertaa päähän. Yhteiskuntakelvottomien ei pidä kulkea joukossamme hakkaamassa pleksejä tai muita matkustajia. Niihän siinä kävisi jos kuskia ei voi enää hakata.
Quote from: Kafir Sikakoira on 18.12.2011, 20:46:49
Ei mitään turvapleksejä. En halua asua sellaisessa yhteiskunnassa.
Todellisuus ei valitettavasti taida tarjota tässä asiassa lämmintä syliä ja jouluglögiä vaan kylmän betoniyksiön ja kylmää hernekeittoa.
Mielenkiintoisintahan tässä on se, että lähiliikenteessä ei tätä ongelmaa ole, ts. ne kunnat joihin white flight suuntautuu :roll:
Kaikki tarvittavat keinot on jo mainittu. Pleksi, pippurigeeli, sähkölamautin ja hälynappi. Bussi ei liiku ennen kuin häirikkö on maijassa tai ulkona hangessa itkemässä ja oksentamassa. Isomman perseporukan voi lukita bussiin sisään.
Siis jos ongelman ratkaiseminen kiinnostaa eikä pelkkä mamunhalaaminen.
Useimmat "ongelmat" paskaporukan kanssa ovat naurettavan yksinkertaisia, vrt. kiosleilla ja kirjastoissa riehujat. Vituttaa lukea paikoista jotka vuodesta toiseen ovat "vaarallisia".
Eivät paikat ole vaarallisia, ja vaarallisia ihmisiä varten meillä on poliisi.
Ratkaisut vain eivät kelpaa koska pakkosortoväkivaltafasismi.
Kaiken perimmäisenä ongelmana on se, että "poliisi ei tee töitään" joka johtuu siitä, että demalalainen mafia on muuttanut oikeuslaitokesen perseilyksi.
Ennemuinoin Helsingissä oli poliisiasemia joissa oli putka. Jos perseilit Kampissa olit Pengarkadulla pahnoilla. Taksikuski-isäni oli vuonna -48 tömäyttänyt "juoksupokaa" ranstakalla eli puukaasuttimen sörkkimäraudalla jalkoihin ja kysynyt että "maksatko nyt vai annanko kyydin Pegerkadulle" , vaikkakin tarinassa lienee väritystä, poliisin hoteisiin joutuminen 40-50 luvuilla oli huonompi vaihtoehto ottaa turbiiniin taksikuskilta ( kummisedän-taksi-isäntä hänkin oli luvallinen browning annettu "itsepuolustukseen" koska oli taksikuski - ennemuinoin oli vaarallinen ammatti kun ei ollut kortteja)
Kaikki muuttui 70-80 luvuille mentäessä. Nykyään kriminaali saa perseillä minkä tahtoo ja yhteiskunta maksaa viulut. Olen lukenut Veikko Ennalan kirjoitukset nakki- ja polkupyörävarkaista joille annettiin "jenkkityyliin" pyttytuomio, mutta nykyinen systeemi on sitten taas aivan mätä toiseen suuntaan. Poliisilla pitää olla oikeus antaa hipeille pamppua perkele. Ja natseille.
Quote from: Sanglier on 18.12.2011, 22:36:23
Eivät paikat ole vaarallisia, ja vaarallisia ihmisiä varten meillä on poliisi.
Juuri näin pitäisi olla - sivilisoituneessa yhteiskunnassa. Mutta poliisien määrää meillä vain vähennetään ja potentiaalisesti ja aktuaalisesti vaarallisia ihmisiä tuotetaan tänne kiihtyvällä vauhdilla. Sivilisaatiosta olemme taantumassa kohti barbarismia.