http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=8547&Itemid=38 (http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=8547&Itemid=38)
QuoteArkkipiispa Jukka Paarman mukaan suhtautuminen maahanmuuttajiin on vain yksi esimerkki suvaitsevaisuuden häviämisestä. Myös taloustaantuma kärjistää entisestään kahtiajakautumisen asetelmaa.
Quote from: M. on 04.05.2009, 20:48:58
http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=8547&Itemid=38 (http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=8547&Itemid=38)
QuoteArkkipiispa Jukka Paarman mukaan suhtautuminen maahanmuuttajiin on vain yksi esimerkki suvaitsevaisuuden häviämisestä. Myös taloustaantuma kärjistää entisestään kahtiajakautumisen asetelmaa.
Niin olen minäkin huolissani,kantaväestöä ei suvaita enää kuin veronmaksajina.
On ihan normaalia, että kun suvaitsevaisuus saavuttaa tietyn pisteen se lähtee laskemaan ja menee aika pirun matalalle. Esimerkiksi tänne Suomeen tulee muslimeita siksi koska täälä suvaitaan niin maan perkeleesti. No mitä enemmän maassa sitten taas on muslimeita sitä suvaitsemattomammaksi maa muuttuu. Siis sen takia koska muslimit ovat suvaitsemattomia.
Arkkipiispan 150 000 euron vuosituloilla on helppo olla suvaitsevainen. Eipä lama tai irtisanomisuhka koske Paarmaa...
Paarma puhuu "uskovaisista" tarkoittaessaan islamilaisia. Eli siis Paarma niputtaa islamilaiset samaan porukkaan omien uskovaistensa kanssa. Mahtaako tämä olla luterilaisen kirkon virallinen kanta, vai pitäisikö Paarmasta tehdä tutkintapyyntö mahdollisen harhaoppisuuden varalta? Minun käsittääkseni vain luterilaiset ovat oikeauskoisia ja muut menevät helvettiin vääräuskoisina, vai olenko ymmärtänyt jotakin aivan väärin? Todettakoon, että olen itse ateisti, mutta olin rippikoulussa priimus ja uskontonumero koulussa oli aina kiitettävä.
Quote from: Simo Hankaniemi on 04.05.2009, 21:40:48
Paarma puhuu "uskovaisista" tarkoittaessaan islamilaisia. Eli siis Paarma niputtaa islamilaiset samaan porukkaan omien uskovaistensa kanssa. Mahtaako tämä olla luterilaisen kirkon virallinen kanta, vai pitäisikö Paarmasta tehdä tutkintapyyntö mahdollisen harhaoppisuuden varalta? Minun käsittääkseni vain luterilaiset ovat oikeauskoisia ja muut menevät helvettiin vääräuskoisina, vai olenko ymmärtänyt jotakin aivan väärin? Todettakoon, että olen itse ateisti, mutta olin rippikoulussa priimus ja uskontonumero koulussa oli aina kiitettävä.
Se kun on tuo evankelis-luterilainen oppi nykyään pelkästään tuota suvaitsevaisuutta,anteeksiantoa ja lähimmäisenrakkautta.Eihän se ole enää vuosikymmeniin ollut mitään julistus- ja käännytysuskoa.
Mistähän arkkipiispa on saanut päähänsä, että meiltä riittää tervetulotoivotus vain niille hyvin koulutetuille, jotka tuovat mukanaan meitä taloudellisesti hyödyttävää osaamista. Onko hän lukenut Homma-forumia?
Ainakin valtiovalta, kirkko sekä Suomen merkittävimmät kaupungit toivottavat tervetulleiksi juuri niitä tyyppejä, joita arkkipiispa haluaakin, siis sellaisia jotka eivät tuo mukanaan meitä taloudellisesti hyödyttävää osaamista. Kaikki on siis kunnossa. Ei arkkipiispan tarvitse kai pelätä, että tämä yhteen Hommaan kaatuun.
Quote from: Simo Hankaniemi on 04.05.2009, 21:40:48
Paarma puhuu "uskovaisista" tarkoittaessaan islamilaisia. Eli siis Paarma niputtaa islamilaiset samaan porukkaan omien uskovaistensa kanssa. Mahtaako tämä olla luterilaisen kirkon virallinen kanta, vai pitäisikö Paarmasta tehdä tutkintapyyntö mahdollisen harhaoppisuuden varalta? Minun käsittääkseni vain luterilaiset ovat oikeauskoisia ja muut menevät helvettiin vääräuskoisina, vai olenko ymmärtänyt jotakin aivan väärin? Todettakoon, että olen itse ateisti, mutta olin rippikoulussa priimus ja uskontonumero koulussa oli aina kiitettävä.
Kirkon johdolla ja kristinuskolla ei ole enää vuosiin ollut enää mitään tekemistä toistensa kanssa. Kirkon johto kulkee tukevasti vasemmistolaisen vallan talutusnuorassa. Heikka on ihan samanlainen kuin Paarma, islamisoimassa Suomea. Heikka oli blogissaan ihan aidosti murheellinen, kun islamilaisille uskontokunnille ei järjestynytkään valtionapua, vaikka ensin oli luvattu niin. Heikalle soveltuisi oikein hyvin vaikka imaamin virkakin, kun on niin islamin asiaa edistämässä.
Kirkon sisällä on kuitenkin ihan aidosti uskovia ja evankeliumia julistavia, tosin heitä ollaan yhä enenevässä määrin savustamassa ulos.
Tätä kehitystä on ollut ikävä katsoa.
Luterilaisuus on vain yksi kristillinen suuntaus ja samalla viivalla muiden kristillisten suuntausten kanssa. Kristinuskon ydin on usko Jeesukseen Kristukseen joka ristinkuolemallaan sovitti kaikki ihmiskunnan synnit, jotta yhdenkään ihmisen ei tarvitsisi hukkua ja kuolla synteihinsä. Hän on tie, totuus ja elämä. Muslimithan eivät Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön usko, heidän mukaansa Jumalalla ei ole poikaa ja ristilläkin kuoli Juudas Iskariot.
Ei ole mikään yllätys että Paarma on ihan pihalla. Hän on aikoja sitten menettänyt kosketuksen tavalliseen kansaan, jos sitä on koskaan ollutkaan. Vaatimuksiltaan liian kova virka hänelle. Kiltti setä joka yrittää miellyttää kaikkia ja puhua hyvistä ja kauniista asioista, mutta ei hänestä ole kirkolle suunnannäyttäjäksi.
Heikka sen sijaan on varsinainen mokuttaja. Häikäilemätön tyyppi joka jakaa kunniasijoja omille siipeilijöilleen ja puukottaa vihollisiaan hymyillen selkään.
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/Arkkipiispa+Huippupalkat+rapauttavat+moraalia/1135245694238
Arkkipiispa: Huippupalkat rapauttavat moraalia
Kirkolla jyrkät asenteet uskonnon asioissa toisinajattelevia kohtaan
Pyry Lapintie
helsingin sanomat
Arkkipiispa Jukka Paarma puuttui ylisuuriin eläkkeisiin ja maahanmuuttokeskusteluun kirkolliskokouksen avajaispuheessaan Turussa maanantaina.
TURKU. Arkkipiispa Jukka Paarma tarttui maanantaina Turussa kirkolliskokouksen avajaispuheessaan kahteen kansaa ja poliitikkoja puhuttaneeseen aiheeseen: maahanmuuttokeskusteluun sekä kohtuuttomiin huippupalkkoihin ja -eläkkeisiin.
"Huippupalkkojen ja -eläkkeiden tai muiden kohtuuttoman suurten etuuksien merkitys kansantaloudelle ei liene merkittävän suuri, mutta yhteiskuntamoraalin rapautumiselle ne sitä ovat", sanoi Paarma.
"Aikana, jolloin erityisesti tarvittaisiin yhteen hiileen puhaltamista, keskinäistä kunnioittamista ja toisista huolehtimista olisi kaivettava kovien arvojen tilalle esiin toisenlaisia arvoja, kuten oikeudenmukaisuutta, yhteisöllisyyttä, erityisesti heikommista lenkeistä huolehtimista", vaati Paarma.
Paarma ihmetteli myös seitsemän puoluejohtajan muutama viikko sitten julkaisemaa yhteistä julistusta, jossa he lupasivat, että eurovaalikampanjassa ei sorruta rasistisiin tai maahanmuuttajavastaisiin tekoihin.
Paarma sanoi, että aluksi yhteinen julistus kuulosti hyvältä, koska se heijasti perinnäisiä suomalaisia arvoja ja asenteita, miten tosiin ihmisiin on suhtauduttava.
"Tuntemani tyytyväisyys muuttui kuitenkin pian ihmetteleväksi kyselyksi. Miksi tuollaista julistusta tarvitaan? Eivätkö siinä esitetyt asiat ole itsestään selviä Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa?"
"Onko suvaitsevaisuus hävinnyt meidän luontaisesta arvomaailmastamme," kyseli Paarma.
Paarma sanoi hänestä tuntuvan kuin meidän yhteiskuntamme paljon puhuttu suvaitsevaisuus olisi käytössä vain tarkkaan valikoidulla alueella.
"Jos meiltä riittää tervetulotoivotus vain niille hyvin koulutetuille, jotka tuovat mukanaan meitä taloudellisesti hyödyttävää osaamista, olemme paitsi moraalisesti myös sosiaalisesti vaarallisella tiellä", sanoi Paarma.
Paarma muistutti myös puheessaan, että kirkon ja uskonnon asenteet toisin ajattelevia kohtaan ovat kaikkien jyrkimpiä.
Kirkollisissa kiistoissa vedotaan Paarman mukaan usein siihen, että kysymys on totuudesta tai oikeasta opista tai oikeasta raamatullisuudesta, vaikka näissä on kuitenkin aina kyse tulkinnoista.
Kirkolliskokous saa käsiteltäväkseen myös esityksen, jonka mukaan kummien vähimmäismäärä laskettaisiin kahdesta yhteen.
Monien perheiden on esityksen mukaan vaikeaa löytää kastettavalle lapselle kahta rippikoulun käynyttä ja evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvaa kummia.
Pahimmillaan vaatimus johtaa esityksen mukaan siihen, että lapsi jätetään kastamatta.
Herra Paarma on hyvä ja menee Iraniin katsomaan, miten siellä suvaitaan. Sikäläiseen hirttosilmukkameininkiin verrattuna pahinkin suomalainen kiljuskini alkaa vaikuttaa iltapäiväkerhon vetäjältä.
Paarman uskonnollisesta sanastosta tuntuu puuttuvan käsite "helvetti" kokonaan. Kristinuskon mukaan se on kuitenkin paikka, joka on varattu vääräuskoisille. Jos Paarmalla on asiasta jokin oma tulkinta, niin kirkon johdon luulisi kiinnostuvan siitä.
Quote from: Zakari on 04.05.2009, 21:28:03
Arkkipiispan 150 000 euron vuosituloilla on helppo olla suvaitsevainen. Eipä lama tai irtisanomisuhka koske Paarmaa...
Mitä muumia kenenkään tulot tähän liittyvät. Arkkipiispa on Oy EVLUT Ab:n pääjohtaja, joten kyllä hänelle johtajan palkka kuuluu. Itse asiassa, ei tuo ole edes kovin paljoa yrityksen koon huomioiden.
Toinen asia on tuo suvaitsevaisuushöpötys kirkolta. Opettelisivat itse suvaitsemaan perinteisen uskon/virkakäsityksen omaavia pappejaan. Vaikea ymmärtää miksi pari tuhatta vuotta hyvin toiminutta liikeideaa pitää juuri nyt mennä roplaamaan...
QuoteKirkollisissa kiistoissa vedotaan Paarman mukaan usein siihen, että kysymys on totuudesta tai oikeasta opista tai oikeasta raamatullisuudesta, vaikka näissä on kuitenkin aina kyse tulkinnoista
QuotePaarman uskonnollisesta sanastosta tuntuu puuttuvan käsite "helvetti" kokonaan. Kristinuskon mukaan se on kuitenkin paikka, joka on varattu vääräuskoisille. Jos Paarmalla on asiasta jokin oma tulkinta, niin kirkon johdon luulisi kiinnostuvan siitä.
Ei näillä kirkon korkeissa viroissa olevilla ole mitään halua noudattaa raamatun opetusta ja siihen kirjoitettua. He tulkitsevat sitä aina oman mielensä mukaisesti. He myös mielistelevät vähemmistöjä ja toivovat saavansa lisää ihmisiä tyhjiin saleihin. Mitä enemmän he mielistelevät sen varmemmin salit tyhjenevät. Tällä hetkellä sillä ei ole kovin suurta väliä, koska on olemassa kirkollisvero. Jos ko. vero poistetaan ja tilalle tulisi sama vapaaehtoinen maksu kuin vapaissa suunnissa voisi ääni kellossakin muuttua.
Quote from: Veli on 04.05.2009, 21:25:32
On ihan normaalia, että kun suvaitsevaisuus saavuttaa tietyn pisteen se lähtee laskemaan ja menee aika pirun matalalle. Esimerkiksi tänne Suomeen tulee muslimeita siksi koska täälä suvaitaan niin maan perkeleesti. No mitä enemmän maassa sitten taas on muslimeita sitä suvaitsemattomammaksi maa muuttuu. Siis sen takia koska muslimit ovat suvaitsemattomia.
Minnehän nämä muslimit siirtyy sitten kun täällä meillä käy heidän ansiostaan liian ahtaaksi?
QuoteJos meiltä riittää tervetulotoivotus vain niille hyvin koulutetuille, jotka tuovat mukanaan meitä taloudellisesti hyödyttävää osaamista, olemme paitsi moraalisesti myös yhteiskuntamme rauhallisen kehityksen kannalta vaarallisella tiellä, Paarma sanoi.
Duoda noinaa, en oikein näe sitä mekanismia, jonka kautta hyvin koulutettu maahanmuuttaja vaarantaisi yhteiskuntamme rauhallisen kehityksen. Näettekö te?
Ymmärrän kyllä, miten kouluttamaton nuori miespuolinen maahanmuuttaja vaarantaa yhteiskunnan rauhallisen kehityksen esimerkiksi autoja polttamalla, mutta että koulutetutkin siis tekevät niin?
"Kun kyseessä on inhimillinen hätä, minä en ajattele rahaa."
-nimetön suvaitsevainen jossain
Tällaiset pässit ilmeisesti tulkitsevat somaliopportunistien turvapaikkashoppailun inhimilliseksi hädäksi ja raha, jota he siis eivät ajattele, sijaitsee joka tapauksessa jonkun toisen lompakossa.
Paarman koko puhe:
Arkkipiispa Jukka Paarma: Onko suvaitsevaisuus meillä uhanalainen arvo? (http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/EC68045EAE129CB8C22575AC003C6A8A?OpenDocument&lang=FI)
QuoteArkkipiispa Jukka Paarman avauspuhe kirkolliskokouksessa Turussa 4.5.2009:
Seitsemän eduskuntapuolueen puheenjohtajaa julkaisi muutama viikko sitten yhteisen julistuksen, jossa he lupasivat, että eurovaalikampanjassa ei sorruta rasistisiin tai maahanmuuttajavastaisiin tekoihin. Yhteinen julistus kuulosti hyvältä. Se heijasteli perinnäisiä suomalaisia arvoja ja asenteita, miten toisiin ihmisiin on suhtauduttava, miten käyttäydyttävä, miten osoittaa vieraanvaraisuutta ja suvaitsevuutta.
[...]
Poliitikkojen julistuksella pyrittiin tietysti vaikuttamaan viime aikoina maassamme voimistuneeseen ja kärjistyneeseen maahanmuuttokeskusteluun. Suvaitsemattomista asenteista olemme saaneet kirkossammekin kokemusta, kun eräissä seurakunnissa tapahtunut turvanpaikanhakijoiden auttaminen sai osin varsin voimakastakin arvostelua. Monenlaisten esille tuotujen sosiaalisten ja juridistenkin syiden takana on varsin usein pilkottanut selkeästi muukalaisvihamielinen, joskus jopa rasistinen perusasenne.
[...]
Tuntuu siltä kuin suomalaisissa eläisi tietty "luontainen" muukalaisten pelko. Olemme eläneet kauan omassa lintukodossamme ja esimerkiksi nyt keski-ikäisten lapsuudessa vieraan, varsinkin toisennäköisen ja -värisen näkeminen oli enemmänkin eksoottista. Erinäköisten ja eri tavalla pukeutuneiden ihmisten lisääntyminen katukuvassa on vähitellen muuttanut tämän erikoisuuden peloksi. Monet arvelevat, että maahanmuuttoasioissa hyväuskoisia suomalaisia jymäytetään. Suomalaisten mielistä on helppo tunnistaa siellä asuva ennakkoluuloisuus vierasmaalaisia ja toisia rotuja kohtaan. Suvaitsevuuteen kyllä monessa asiassa vedotaan, mutta tässä yhteydessä sillä on vain vähän ja valikoivaa käyttöä.
[...]
Tuntuu kuin meidän yhteiskuntamme paljon puhuttu suvaitsevuus olisi käytössä vain tarkkaan valikoiduilla alueilla. Se, että sitä riittää niin vähän maahanmuuttoasioissa, on minusta hälyttävää. Jos meiltä riittää tervetulotoivotus vain niille hyvin koulutetuille, jotka tuovat mukanaan meitä taloudellisesti hyödyttävää osaamista, olemme paitsi moraalisesti myös yhteiskuntamme rauhallisen kehityksen kannalta vaarallisella tiellä. Globaalissa maailmassa kansainvälisyys ja ihmisten liikkuminen vääjäämättä lisääntyy, myös täällä pohjoisessa. Meidän yhteiskuntamme ei käy hyvin ellei asenneilmastomme muutu. Siihen liittyy tietenkin maahanmuuttajien kotouttamiseen panostaminen ja entistä paremmin niin että sopeutumattomuudesta johtuvat kielteiset ilmiöt voisivat vähetä.
[...]
Kun maahanmuuttajien sopeutumattomuus aiheuttaa liikaa kielteisiä ilmiöitä, niin se ratkaistaan parantamalla asenneilmastoa vähemmän rasistiseksi ja maahanmuuttajavastaiseksi sekä panostamalla entistä paremmin kotouttamiseen. Muun väittäminen tai maahanmuuttajien määrään ja laatuun puuttuminen on ennakkoluuloista muukalaisten erikoisuuden pelkoa ja johtaa yhteiskuntamme moraalin ja rauhallisen kehityksen vaaralliselle tielle. Suomen ev.lut. kirkko on puhunut.
Yritin viime yönä kommentoida Kotimaan Paarma-juttua, mutta ilmeisesti heidän moderointipolitiikkansa vuoksi seuraava kommenttini ei mennyt läpi:
""Suvaitsevaisuudesta" on tullut tyhjänpäiväinen markkinointitermi, jolla on valmistettu suomalaisia sietämään itsetarkoituksellisen maahanmuuton negatiivisia seurauksia, joita Suomeenkin ollaan hankkimassa välittämättä muiden Euroopan maiden kokemuksista. Kuten muu yhteiskunta, niin myös kirkko on suorittanut muiden rahoilla tekopyhää ja tehotonta moraaliposeerausta, jossa ulkomaita ja ulkomaalaistaustaisia painotetaan avun kohteina. Tässä kannattaisi kirkonkin jäsenten tunnustaa oma pienuutensa maailmankaikkeudessa ja keskittyä painottamaan kauimmaisenrakkauden sijasta lähimmäisenrakkautta aloittaen vaikka niistä kirkon kiistakysymyksistä.
Quote from: Roope on 05.05.2009, 11:56:50
Paarman koko puhe:
Arkkipiispa Jukka Paarma: Onko suvaitsevaisuus meillä uhanalainen arvo? (http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/EC68045EAE129CB8C22575AC003C6A8A?OpenDocument&lang=FI)
QuoteArkkipiispa Jukka Paarman avauspuhe kirkolliskokouksessa Turussa 4.5.2009:
Seitsemän eduskuntapuolueen puheenjohtajaa julkaisi muutama viikko sitten yhteisen julistuksen, jossa he lupasivat, että eurovaalikampanjassa ei sorruta rasistisiin tai maahanmuuttajavastaisiin tekoihin. Yhteinen julistus kuulosti hyvältä. Se heijasteli perinnäisiä suomalaisia arvoja ja asenteita, miten toisiin ihmisiin on suhtauduttava, miten käyttäydyttävä, miten osoittaa vieraanvaraisuutta ja suvaitsevuutta.
[...]
Poliitikkojen julistuksella pyrittiin tietysti vaikuttamaan viime aikoina maassamme voimistuneeseen ja kärjistyneeseen maahanmuuttokeskusteluun. Suvaitsemattomista asenteista olemme saaneet kirkossammekin kokemusta, kun eräissä seurakunnissa tapahtunut turvanpaikanhakijoiden auttaminen sai osin varsin voimakastakin arvostelua. Monenlaisten esille tuotujen sosiaalisten ja juridistenkin syiden takana on varsin usein pilkottanut selkeästi muukalaisvihamielinen, joskus jopa rasistinen perusasenne.
[...]
Tuntuu siltä kuin suomalaisissa eläisi tietty "luontainen" muukalaisten pelko. Olemme eläneet kauan omassa lintukodossamme ja esimerkiksi nyt keski-ikäisten lapsuudessa vieraan, varsinkin toisennäköisen ja -värisen näkeminen oli enemmänkin eksoottista. Erinäköisten ja eri tavalla pukeutuneiden ihmisten lisääntyminen katukuvassa on vähitellen muuttanut tämän erikoisuuden peloksi. Monet arvelevat, että maahanmuuttoasioissa hyväuskoisia suomalaisia jymäytetään. Suomalaisten mielistä on helppo tunnistaa siellä asuva ennakkoluuloisuus vierasmaalaisia ja toisia rotuja kohtaan. Suvaitsevuuteen kyllä monessa asiassa vedotaan, mutta tässä yhteydessä sillä on vain vähän ja valikoivaa käyttöä.
[...]
Tuntuu kuin meidän yhteiskuntamme paljon puhuttu suvaitsevuus olisi käytössä vain tarkkaan valikoiduilla alueilla. Se, että sitä riittää niin vähän maahanmuuttoasioissa, on minusta hälyttävää. Jos meiltä riittää tervetulotoivotus vain niille hyvin koulutetuille, jotka tuovat mukanaan meitä taloudellisesti hyödyttävää osaamista, olemme paitsi moraalisesti myös yhteiskuntamme rauhallisen kehityksen kannalta vaarallisella tiellä. Globaalissa maailmassa kansainvälisyys ja ihmisten liikkuminen vääjäämättä lisääntyy, myös täällä pohjoisessa. Meidän yhteiskuntamme ei käy hyvin ellei asenneilmastomme muutu. Siihen liittyy tietenkin maahanmuuttajien kotouttamiseen panostaminen ja entistä paremmin niin että sopeutumattomuudesta johtuvat kielteiset ilmiöt voisivat vähetä.
[...]
Kun maahanmuuttajien sopeutumattomuus aiheuttaa liikaa kielteisiä ilmiöitä, niin se ratkaistaan parantamalla asenneilmastoa vähemmän rasistiseksi ja maahanmuuttajavastaiseksi sekä panostamalla entistä paremmin kotouttamiseen. Muun väittäminen tai maahanmuuttajien määrään ja laatuun puuttuminen on ennakkoluuloista muukalaisten erikoisuuden pelkoa ja johtaa yhteiskuntamme moraalin ja rauhallisen kehityksen vaaralliselle tielle. Suomen ev.lut. kirkko on puhunut.
Aika pitkälti täsmälleen tuo on se syy, jonka vuoksi allekirjoittanut katsoi parhaaksi erottaa oman polkunsa kirkon valitsemasta tiestä. En yksinkertaisesti suostu maksamaan tällaisesta roskasta veroa.
Quote from: Heikki Luoto on 05.05.2009, 12:04:16
Yritin viime yönä kommentoida Kotimaan Paarma-juttua, mutta ilmeisesti heidän moderointipolitiikkansa vuoksi seuraava kommenttini ei mennyt läpi:
""Suvaitsevaisuudesta" on tullut tyhjänpäiväinen markkinointitermi, jolla on valmistettu suomalaisia sietämään itsetarkoituksellisen maahanmuuton negatiivisia seurauksia, joita Suomeenkin ollaan hankkimassa välittämättä muiden Euroopan maiden kokemuksista. Kuten muu yhteiskunta, niin myös kirkko on suorittanut muiden rahoilla tekopyhää ja tehotonta moraaliposeerausta, jossa ulkomaita ja ulkomaalaistaustaisia painotetaan avun kohteina. Tässä kannattaisi kirkonkin jäsenten tunnustaa oma pienuutensa maailmankaikkeudessa ja keskittyä painottamaan kauimmaisenrakkauden sijasta lähimmäisenrakkautta aloittaen vaikka niistä kirkon kiistakysymyksistä.
kyllä tuo kommetti näyttää sielä ekana vielä olevan, tais käydä niin että moderaadot olivat nukkumassa
Kummallisesti kristinuskon edustajat ovat aina vähän ristiriidassa omien opetustensa mukaisesti. Itse asiassa kysyttynä ainakin tapaamani kirkon edustajat ovat sanoneet: "raamattu on vain suuntaa antava, ja sitä voidaan muokata omien käsitysten mukaiseksi"
No sitähän he tekevät, mutta veikkaisinpa että lurahtais luirut pöksyyn parhaimmaltakin lähimmäisenrakastajalta, kun menisi esittäytymään kristittynä kirkonmiehenä itämaan fanaatikkoprofeetoille. Siellä se pyhän kirjan tulkinta on "vähän" tiukempaa.
Heille huudetaan päin naamaa: "kuolema kristityille ja muille koirille" ja kristityt vastaavaat: "onpas teillä herttainen kulttuuri, otatteko pullaa?"
http://www.teolinst.fi/julkaisut/iustitia15/15_7.pdf
Kuvaus tapahtumasta, joka vain sävyltään erosi "päin naamaa huutamisesta".
Quote from: Miniluv on 05.05.2009, 13:01:04
http://www.teolinst.fi/julkaisut/iustitia15/15_7.pdf
Kuvaus tapahtumasta, joka vain sävyltään erosi "päin naamaa huutamisesta".
Kiitos linkista, oli jostain syystä jäänyt huomaamatta...
Quote from: Kaarle M. on 05.05.2009, 13:07:27
Quote from: Miniluv on 05.05.2009, 13:01:04
http://www.teolinst.fi/julkaisut/iustitia15/15_7.pdf
Kuvaus tapahtumasta, joka vain sävyltään erosi "päin naamaa huutamisesta".
Voi härreguud ja kaikki muut uskonnolliset ihmettelyt. Sitä pullaa nyt sitten tarjotaan siellä, sanoisi mertaranta.
Quote from: Dirre on 05.05.2009, 12:32:05
Quote from: Heikki Luoto on 05.05.2009, 12:04:16
Yritin viime yönä kommentoida Kotimaan Paarma-juttua, mutta ilmeisesti heidän moderointipolitiikkansa vuoksi seuraava kommenttini ei mennyt läpi:
""Suvaitsevaisuudesta" on tullut tyhjänpäiväinen markkinointitermi, jolla on valmistettu suomalaisia sietämään itsetarkoituksellisen maahanmuuton negatiivisia seurauksia, joita Suomeenkin ollaan hankkimassa välittämättä muiden Euroopan maiden kokemuksista. Kuten muu yhteiskunta, niin myös kirkko on suorittanut muiden rahoilla tekopyhää ja tehotonta moraaliposeerausta, jossa ulkomaita ja ulkomaalaistaustaisia painotetaan avun kohteina. Tässä kannattaisi kirkonkin jäsenten tunnustaa oma pienuutensa maailmankaikkeudessa ja keskittyä painottamaan kauimmaisenrakkauden sijasta lähimmäisenrakkautta aloittaen vaikka niistä kirkon kiistakysymyksistä.
kyllä tuo kommetti näyttää sielä ekana vielä olevan, tais käydä niin että moderaadot olivat nukkumassa
Kommenttini on julkastu siellä aivan äskettäin. Syynä voi olla se, että Kotimaan modet seuraavat Homma-forumia. :)
Quote from: Simo Hankaniemi on 05.05.2009, 09:43:31
Paarman uskonnollisesta sanastosta tuntuu puuttuvan käsite "helvetti" kokonaan. Kristinuskon mukaan se on kuitenkin paikka, joka on varattu vääräuskoisille. Jos Paarmalla on asiasta jokin oma tulkinta, niin kirkon johdon luulisi kiinnostuvan siitä.
Paarma
on kirkon johto eikä piispaa voi erottaa virasta kirkossa kukaan. Piispaa vastaan ei voida käynnistää kurinpitomenettelyä, toisin kuin muita pappeja vastaan. Piispa voidaan erottaa vain maallisen oikeusistuimen päätöksellä, jos hänet tuomitaan menettämään virkaansa rikoksen johdosta.
Muuten Paarma kyllä näyttää saavan tällä kertaa vähän liian ankaran tuomion. Hän sanoo puheessaan:
Quote
Kirkollisissa kiistoissa vedotaan usein siihen, että kysymys on totuudesta tai oikeasta opista tai oikeasta raamatullisuudesta. Näissä on kuitenkin aina kyse tulkinnoista. Silloin kun keskustellaan asioista, jotka eivät ole suoraan uskontunnustuksemme piiriin kuuluvia, näyttää tulkintatapoja olevan monia.
Avain on "suoraan uskontunnustuksemme piiriin kuuluvia". Tässä ilmenee luterilainen ajatus, että uskolla on uskontunnustuksessa lausuttu muuttumaton ydin, sen ilmenemismuodot, tavat, eettiset käsitykset ym. taas voivat vaihdella. Muutenkin Paarman puheen ymmärtäminen näyttäisi edellyttävän kirkollisen keskustelun tuntemista. Nämä "kirkolliset kiistat" ovat tietysti kiista naispappeudesta ja homoseksuaalien siunaamisesta. Puhe on kyllä mainio esimerkki siitä, miten samaan aikaan ollaan suvaitsevasia kaikkea sitä kohtaan, joka on poliittisesti korrektia, samalla jyrkästi torjuen mahdollisuudet suvaita ja sovitella näkemyksiä, jotka eivät ole poliittisesti korrekteja, vieläpä tuomitaan ne leimaavin sanankääntein...
Quote from: Aurelius on 05.05.2009, 14:34:07
Quote from: Simo Hankaniemi on 05.05.2009, 09:43:31
Paarman uskonnollisesta sanastosta tuntuu puuttuvan käsite "helvetti" kokonaan. Kristinuskon mukaan se on kuitenkin paikka, joka on varattu vääräuskoisille. Jos Paarmalla on asiasta jokin oma tulkinta, niin kirkon johdon luulisi kiinnostuvan siitä.
Paarma on kirkon johto eikä piispaa voi erottaa virasta kirkossa kukaan. Piispaa vastaan ei voida käynnistää kurinpitomenettelyä, toisin kuin muita pappeja vastaan. Piispa voidaan erottaa vain maallisen oikeusistuimen päätöksellä, jos hänet tuomitaan menettämään virkaansa rikoksen johdosta.
Muuten Paarma kyllä näyttää saavan tällä kertaa vähän liian ankaran tuomion. Hän sanoo puheessaan:
Quote
Kirkollisissa kiistoissa vedotaan usein siihen, että kysymys on totuudesta tai oikeasta opista tai oikeasta raamatullisuudesta. Näissä on kuitenkin aina kyse tulkinnoista. Silloin kun keskustellaan asioista, jotka eivät ole suoraan uskontunnustuksemme piiriin kuuluvia, näyttää tulkintatapoja olevan monia.
Avain on "suoraan uskontunnustuksemme piiriin kuuluvia". Tässä ilmenee luterilainen ajatus, että uskolla on uskontunnustuksessa lausuttu muuttumaton ydin, sen ilmenemismuodot, tavat, eettiset käsitykset ym. taas voivat vaihdella. Muutenkin Paarman puheen ymmärtäminen näyttäisi edellyttävän kirkollisen keskustelun tuntemista. Nämä "kirkolliset kiistat" ovat tietysti kiista naispappeudesta ja homoseksuaalien siunaamisesta. Puhe on kyllä mainio esimerkki siitä, miten samaan aikaan ollaan suvaitsevasia kaikkea sitä kohtaan, joka on poliittisesti korrektia, samalla jyrkästi torjuen mahdollisuudet suvaita ja sovitella näkemyksiä, jotka eivät ole poliittisesti korrekteja, vieläpä tuomitaan ne leimaavin sanankääntein...
Ja Paarman työnimike oli? Master of deception.
Quote from: vonBock on 05.05.2009, 14:42:24
Quote from: Aurelius on 05.05.2009, 14:34:07
Quote from: Simo Hankaniemi on 05.05.2009, 09:43:31
Paarman uskonnollisesta sanastosta tuntuu puuttuvan käsite "helvetti" kokonaan. Kristinuskon mukaan se on kuitenkin paikka, joka on varattu vääräuskoisille. Jos Paarmalla on asiasta jokin oma tulkinta, niin kirkon johdon luulisi kiinnostuvan siitä.
Paarma on kirkon johto eikä piispaa voi erottaa virasta kirkossa kukaan. Piispaa vastaan ei voida käynnistää kurinpitomenettelyä, toisin kuin muita pappeja vastaan. Piispa voidaan erottaa vain maallisen oikeusistuimen päätöksellä, jos hänet tuomitaan menettämään virkaansa rikoksen johdosta.
Muuten Paarma kyllä näyttää saavan tällä kertaa vähän liian ankaran tuomion. Hän sanoo puheessaan:
Quote
Kirkollisissa kiistoissa vedotaan usein siihen, että kysymys on totuudesta tai oikeasta opista tai oikeasta raamatullisuudesta. Näissä on kuitenkin aina kyse tulkinnoista. Silloin kun keskustellaan asioista, jotka eivät ole suoraan uskontunnustuksemme piiriin kuuluvia, näyttää tulkintatapoja olevan monia.
Avain on "suoraan uskontunnustuksemme piiriin kuuluvia". Tässä ilmenee luterilainen ajatus, että uskolla on uskontunnustuksessa lausuttu muuttumaton ydin, sen ilmenemismuodot, tavat, eettiset käsitykset ym. taas voivat vaihdella. Muutenkin Paarman puheen ymmärtäminen näyttäisi edellyttävän kirkollisen keskustelun tuntemista. Nämä "kirkolliset kiistat" ovat tietysti kiista naispappeudesta ja homoseksuaalien siunaamisesta. Puhe on kyllä mainio esimerkki siitä, miten samaan aikaan ollaan suvaitsevasia kaikkea sitä kohtaan, joka on poliittisesti korrektia, samalla jyrkästi torjuen mahdollisuudet suvaita ja sovitella näkemyksiä, jotka eivät ole poliittisesti korrekteja, vieläpä tuomitaan ne leimaavin sanankääntein...
Ja Paarman työnimike oli? Master of deception.
DECEPTICONS! RUN!
Quote from: Kaarle M. on 05.05.2009, 09:57:39
Mitä muumia kenenkään tulot tähän liittyvät. Arkkipiispa on Oy EVLUT Ab:n pääjohtaja, joten kyllä hänelle johtajan palkka kuuluu. Itse asiassa, ei tuo ole edes kovin paljoa yrityksen koon huomioiden.
Quote"Huippupalkkojen ja -eläkkeiden tai muiden kohtuuttoman suurten etuuksien merkitys kansantaloudelle ei liene merkittävän suuri, mutta yhteiskuntamoraalin rapautumiselle ne sitä ovat", sanoi Paarma.
"Aikana, jolloin erityisesti tarvittaisiin yhteen hiileen puhaltamista, keskinäistä kunnioittamista ja toisista huolehtimista olisi kaivettava kovien arvojen tilalle esiin toisenlaisia arvoja, kuten oikeudenmukaisuutta, yhteisöllisyyttä, erityisesti heikommista lenkeistä huolehtimista", vaati Paarma.
Mies joka tienaa tuon verran, voisi olla kyllä sitten antamatta tälläisiä kommentteja.
Quote from: hietane on 05.05.2009, 15:05:15
Quote from: Kaarle M. on 05.05.2009, 09:57:39
Mitä muumia kenenkään tulot tähän liittyvät. Arkkipiispa on Oy EVLUT Ab:n pääjohtaja, joten kyllä hänelle johtajan palkka kuuluu. Itse asiassa, ei tuo ole edes kovin paljoa yrityksen koon huomioiden.
Quote"Huippupalkkojen ja -eläkkeiden tai muiden kohtuuttoman suurten etuuksien merkitys kansantaloudelle ei liene merkittävän suuri, mutta yhteiskuntamoraalin rapautumiselle ne sitä ovat", sanoi Paarma.
"Aikana, jolloin erityisesti tarvittaisiin yhteen hiileen puhaltamista, keskinäistä kunnioittamista ja toisista huolehtimista olisi kaivettava kovien arvojen tilalle esiin toisenlaisia arvoja, kuten oikeudenmukaisuutta, yhteisöllisyyttä, erityisesti heikommista lenkeistä huolehtimista", vaati Paarma.
Mies joka tienaa tuon verran, voisi olla kyllä sitten antamatta tälläisiä kommentteja.
En nyt mietenkään erityisesti haluaisi täällä Paarmaa puolustella, kun olen hänen kanssaan niin monesta asiasta erimielinen, mutta oikeudenmukaisuuden nimissä:
Oliko tuo hänen tulonsa fakta (lähteet)? Vai ainoastaan löysää puhetta?
Ymmärtääkseni Paarmakaan ei voi itse päättää palkkaansa, niin kuin eivät muutkaan kirkon työntekijät, joten hän ei ole syyllinen palkkansa kokoon. Korjatkaa jos olen väärässä.
Oli tai ei, niin lienee määrittelykysymys tuo "huippupalkka". Pörssiyhtiöiden johtajapalkat lasketaan jopa miljoonissa, joten aika kohtuulliselta tuo esitetty Paarman palkka niitä vastaan näyttää.
Ja vielä, mistä ihmeestä kukaan täällä tietää paljonko hän käyttää ansaitsemastaan palkasta hyväntekeväisyyteen eli noiden pehmeiden arvojen edistämiseen?
Quote"Jos meiltä riittää tervetulotoivotus vain niille hyvin koulutetuille, jotka tuovat mukanaan meitä taloudellisesti hyödyttävää osaamista, olemme paitsi moraalisesti myös sosiaalisesti vaarallisella tiellä", sanoi Paarma.
Paarma muistutti myös puheessaan, että kirkon ja uskonnon asenteet toisin ajattelevia kohtaan ovat kaikkien jyrkimpiä.
Paarma ei oikein tunnu tajuavan että hänen pitäisi työnsä ja uskonsa puolesta olla,paradoksaalista kyllä,suvaitsematon tänne saapuvia kouluttamattomia ja vääräuskoisia muhamettilaisia kohtaan.Nämä kun ovat väärinajattelijoita jotka levittäytymisellään uhkaavat "oikeaa uskoa" ja sitä kannattelevaa suomalaista yhteiskuntaa.Vai olisiko näillä(kin) jokin sairas ajatus tyyliin:"Mitä enemmän niitä tulee tänne,sitä enemmän me siitä hyödymme".
Suomen luterilainen kirkko on luopunut jo kauan sitten uskostaan Jeesukseen. Nyt yrittävät saada perseitä nuolemalla ihmisä kirkkoihin kuuntelemaan lesbojen, transujen, homojen jne...saaranaamista Jumalan rakkaudesta ja anteeksiannosta.
Eipä siinä mitään, ihmiset ovat tämän jo tajunneet ja jatkavat kiihtyvällä tahdilla Kirkosta eroamista. Kukin omista perusteistaan, mutta viesti on selvä.
Kirkko on jo pitkään ollut yleishumaani toimija, vaikka todellisuudessa humanismi ja kristinusko ovat toisilleen kuin tuli ja vesi. Nyt on unohdettu ilosanoman julistus ja alettu suvaitsemaan kaikkea mukakristillisesti >:(