QuoteSuomeen perustettavan Ihmisoikeuskeskuksen johtajaksi on nousemassa varatuomari Sirpa Rautio. Eduskunnan perustuslakivaliokunta hyväksyi nimitysasian osaltaan tänään. Eduskunnan oikeusasiamies nimittää Raution uuteen virkaan virallisesti ensi viikolla.
Sirpa Rautio, 49, on koulutukseltaan varatuomari. Tällä hetkellä hän työskentelee Maailmanpankin Pohjoismaisen rahaston tehtävissä. Aiemmin hän on työskennellyt YK:n, Euroopan neuvoston, EU:n ja Etyjin ihmisoikeustehtävissä.
YLE Uutiset: Ihmisoikeuskeskuksen johtajaksi Sirpa Rautio (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/12/ihmisoikeuskeskuksen_johtajaksi_sirpa_rautio_3103228.html)
Sirpa Rautio toimi Pakolaisneuvonnan lakimiehenä samaan aikaan kuin vuoden alussa sisäasiainministeriön maahanmuutto-osaston maahanmuuttojohtajaksi valittu Kristina Stenman. Ex-maahanmuuttoministeri Astrid Thors puolestaan on entinen Pakolaisneuvonnan puheenjohtaja. Eli varmoissa käsissä ovat maahanmuutto- ja ihmisoikeusasiat meillä Suomessa olleet ja tulevat olemaan.
QuoteToimikunnan puheenjohtajaksi kutsuttiin toiminnanjohtaja Ilkka-Christian Björklund (sdp). Jäsenet ovat: (..) lakimies Kristina Stenman (Pakolaisneuvonta ry/Suomen Pakolaisapu ry), (..) Pakolaisneuvonnan lakimiehet Kirsi Tarvainen ja Sirpa Rautio (..).
Sisäministeriö: Maahanmuutto- ja pakolaispoliittinen toimikunta luovuttaa mietintönsä sisäasiainministeri Jan-Erik Enestamille (http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PFBD/66DAC43206B5270EC2256B13004CBF55?opendocument) 2.1.1997
Salaliittoa ei ole olemassa. Se vain näyttää sellaiselta.
Mielestäni tehtävään olisi pitänyt valita Eeva Suomenaro.
Ylen uutisessa:
QuoteIhmisoikeuskeskus ponnistaa liikkeelle minibudjetilla: valtion talousarvioesityksessä sen toimintaan on ensi vuodelle varattu 390 000 euroa. Sillä rahalla keskus kykenee palkkaamaan johtajan ja kaksi muuta virkamiestä. Johtajan palkka on aluksi 7 200 euroa kuukaudessa.
Eduskunnan oikeusasiamies nimittää Ihmisoikeuskeskuksen johtajan lisäksi piakkoin myös erillisen ihmisoikeusvaltuuskunnan. Valtuuskunnassa on vähintään 20 ja enintään 40 jäsentä. Valtuuskunta koostuu monipuolisesti kansalaisyhteiskunnan sekä perus- ja ihmisoikeusasioiden kanssa toimivien tahojen edustajista.
[...]
Suomesta on tähän saakka puuttunut salonkikelpoinen ihmisoikeuksiin keskittynyt yleistoimielin, joka voisi esiintyä Suomen nimissä erilaisissa kansainvälisissä ihmisoikeusfoorumeissa.
[...]
Muualla Pohjoismaissa ihmisoikeuskeskusten vuosibudjetit liikkuvat 10 miljoonan euron tuntumassa, ja niissä kaikissa on vähintäänkin parikymmentä virkamiestä.
Kyllä nyt Suomen
minibudjetti hävettää. Olisiko kuitenkin
riippumattomalle perustuslakituomioistuimelle (http://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslakituomioistuin) ollut pikkuriikkisen enemmän tilausta?
Ainakin tässä tapauksessa on pätevyysvaatimuksista pidetty kiinni. Lainoppineisuus ei ole pahasta ihmisoikeusasioissa.
Nyt hävettää aivan saatanasti. Budjetin pitäisi olla ilman muuta paljon isompi, jotta voisimme lainata ulkomailta vielä enemmän rahaa. Mitä enemmän lainaa, sitä enemmän hämärämiehet ja muut asekauppiaat rikastuvat ja aiheuttavat ihmisoikeusrikkomuksia. Mitä enemmän ihmisoikeusrikkomuksia, sitä enemmän voimme niihin puuttua. Tähän vok- ja kuntarikastuu-kuva.
Mitähän nuo jäbät tuolla meinaa duunata? Juoda reilun kaupan kahvia ja teroitella kyniä? Parantaa varmasti maailmaa tuollainen keskus. Ei voi käsittää kuinka tällaiset kusetukset menevät läpi.
Quote
Ihmisoikeuskeskuksen tehtävänä on edistää perus- ja ihmisoikeuksia koskevaa tiedotusta, kasvatusta, koulutusta ja tutkimusta sekä näihin liittyvää yhteistyötä. Keskus laatii selvityksiä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta sekä tekee aloitteita ja antaa lausuntoja perus- ja ihmisoikeuksien edistämiseksi. Ihmisoikeuskeskus osallistuu myös kansainväliseen perus- ja ihmisoikeusyhteistyöhön.
http://www.ihmisoikeusliitto.fi/index.php/etusivu/56-ajankohtaista/198-ihmisoikeuskeskus-aloittaa-2012
Minun verorahojani saa käyttää tähän. Kannatan. Jännitän kuitenkin tuleeko ulos moku vai totuus.
Quote
Käsittelyn aikana ilmeni, että johtavalla hallituspuolueella eli kokoomuksella näyttäisi olevan haluja kaataa eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen perustettava ihmisoikeuskeskus. Tämä on toki täydellistä populismia eikä kyseinen asia liity oikeastaan mitenkään oikeuskanslerin toimintaan vuonna 2010. Ihmisoikeuskeskuksen perustamisesta päätti jo edellinen eduskunta eli siitä on olemassa valmis laki.
http://jyrkivirolainen.blogspot.com/search/label/ihmisoikeuskeskus
Asiasta on tapeltu.
Ottaako tämä keskus toiminnassaan huomioon että muslimeilla on ihan ihka oma ihmisoikeuksien julistus?
He eivät käsitä ihmisoikeuksilla sitä samaa mitä me muut.
Miten tämä otetaan huomioon?
Tuleeko ihmisoikeuksien toteutumista muslimien suhteen Suomessa tarkastella asiaa YK:n ihmisoikeuksien julistuksen kannalta vai muslimien oman julistuksen kannalta?
Taasko yksi elin syyllistämään VHM:ää ja maksajana tietysti VHM ja vasten tahtoaan...
Quote from: Mansikka on 14.12.2011, 18:05:49
Quote
Ihmisoikeuskeskuksen tehtävänä on edistää perus- ja ihmisoikeuksia koskevaa tiedotusta, kasvatusta, koulutusta ja tutkimusta sekä näihin liittyvää yhteistyötä. Keskus laatii selvityksiä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta sekä tekee aloitteita ja antaa lausuntoja perus- ja ihmisoikeuksien edistämiseksi. Ihmisoikeuskeskus osallistuu myös kansainväliseen perus- ja ihmisoikeusyhteistyöhön.
http://www.ihmisoikeusliitto.fi/index.php/etusivu/56-ajankohtaista/198-ihmisoikeuskeskus-aloittaa-2012
Minun verorahojani saa käyttää tähän. Kannatan. Jännitän kuitenkin tuleeko ulos moku vai totuus.
Miksi? Mitä käytännön hyötyä tuosta tiedottamisesta on meille? Millä tavalla tuo kansainvälinen ihmisoikeustyö tuntuu missään?
Quote
Quote
Käsittelyn aikana ilmeni, että johtavalla hallituspuolueella eli kokoomuksella näyttäisi olevan haluja kaataa eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen perustettava ihmisoikeuskeskus. Tämä on toki täydellistä populismia eikä kyseinen asia liity oikeastaan mitenkään oikeuskanslerin toimintaan vuonna 2010. Ihmisoikeuskeskuksen perustamisesta päätti jo edellinen eduskunta eli siitä on olemassa valmis laki.
http://jyrkivirolainen.blogspot.com/search/label/ihmisoikeuskeskus
Asiasta on tapeltu.
Hurjasti onkin tapeltu, muistaakseni Zyskowicz sanoi kerran jotain Braxille tästä keskuksen perustamisesta.
Se että "on olemassa valmis laki" on huono perustelu, sillä asiat voi aina muuttaa tilanteen mukaan. Esim. nyt ei olisi hirveästi varaa, vaikka onhan meillä varaa.
Aikovat ilmeisesti suunnitella jotain mammuttivirastoa joka on aina valmis maksamamaa suomalaisten veromaksajien varoilla tuomarien/lakimiesten palkkoja ja muita kuluja vuosia kestävissä oikeudenkäyneissä lämpimissä etelän maissa?.
Miksi tätäkin varten tarvitaan erillinen virasto?
Ai niin, että keskibyrokratian tyhjäntoimittajille ei tarvitsisi antaa kenkää vaan näitä voitaisiin jatkossakin pitää valtion rullissa tärkeilemässä toimistolla.
- "Päivää, herra ylitarkastaja, onko teillä jotain tekemistä?"
- "Ei oikeastaan, rouva ylitarkastaja, menisimmekö kahville?"
- "Mennään, työhuoneparini herra ylitarkastaja mainitsikin, että voisi kohta tauon pitää."
Quote from: nuiv-or on 14.12.2011, 18:16:14
Miksi? Mitä käytännön hyötyä tuosta tiedottamisesta on meille? Millä tavalla tuo kansainvälinen ihmisoikeustyö tuntuu missään?
Tiedottamisesta voi olla ratkaisevaa hyötyä ja uskon, että siitä on helposti merkittävää hyötyä. Esimerkiksi Nuivor ei burkah-keskustelussa ymmärtänyt mitä perustuslaki asiasta sanoo. Törmään usein vapaa-ajalla ja työajalla ihmisiin, jotka eivät tiedä perustuslaista mitään. Jos jostain laista on hyvä tietää niin juuri perustuslaista. Oikeusnormihierarkian ylimpänä säädöksenä se sisältää ohjausvaikutuksen kaikkeen muuhun lainsäädäntöön. Lainsäädöntä koskettaa kaikkia päivittäin.
Kansainvälinen ihmisoikeustyö vähentää sos.maahanmuuttoa Suomeen. Kun tilanne paranee muualla, ei ole tarvetta tulla tänne.
Quote
Hurjasti onkin tapeltu, muistaakseni Zyskowicz sanoi kerran jotain Braxille tästä keskuksen perustamisesta.
Se että "on olemassa valmis laki" on huono perustelu, sillä asiat voi aina muuttaa tilanteen mukaan. Esim. nyt ei olisi hirveästi varaa, vaikka onhan meillä varaa.
Kommenttini oli ironinen, mutta ymmärrän nyt, että viestini ekaan osioon nähden sitä oli hankala nähdä.
Valmis laki on yksi parhaita perusteluja. Oikeusvaltiossa lakia on noudatettava. Laista voi keskustellu ja lakeja voi muuttaa, mutta perusteena se on yksi varteenotettavimmsita.
Quote from: Sunt Lacrimae on 14.12.2011, 18:41:22
Miksi tätäkin varten tarvitaan erillinen virasto?
Mitä muuta varten, jos ei perus- ja ihmisoikeuksia varten?
Tätä pöhöä on kyllä synnytetty ehkäpä koko Eurooppaankin aivan siis saatanasti. Nyt on rahat loppu ja johtopäätösten aika, siis vessanvetämisen aika.
Quote from: Mansikka on 14.12.2011, 18:44:58
Tiedottamisesta voi olla ratkaisevaa hyötyä ja uskon, että siitä on helposti merkittävää hyötyä. Esimerkiksi Nuivor ei burkah-keskustelussa ymmärtänyt mitä perustuslaki asiasta sanoo. Törmään usein vapaa-ajalla ja työajalla ihmisiin, jotka eivät tiedä perustuslaista mitään. Jos jostain laista on hyvä tietää niin juuri perustuslaista. Oikeusnormihierarkian ylimpänä säädöksenä se sisältää ohjausvaikutuksen kaikkeen muuhun lainsäädäntöön. Lainsäädöntä koskettaa kaikkia päivittäin.
Mitähän en ole ymmärtänyt perustuslaista ja miten tämä liittyy siihen? Toisekseen, luuletko, että minua kiinnostaa byrokraattien mielipide pl:stä?
Täyttä tuubaa nuo sinun juttusi.
Quote
Kansainvälinen ihmisoikeustyö vähentää sos.maahanmuuttoa Suomeen. Kun tilanne paranee muualla, ei ole tarvetta tulla tänne.
Kuinka monella tuhannella tämä "ihmisoikeustyö" vähentää maahanmuuttoa? Ja miten nämä byrokraatit tehtävässään onnistuvat?
Puomi rajalla ja rajavartiosto vähentää sitä tehokkaamin.
Ihme trollausta taas kerran, kuten siinä burqah-keskustelussa.
Quote from: Mansikka on 14.12.2011, 18:46:15
Quote from: Sunt Lacrimae on 14.12.2011, 18:41:22
Miksi tätäkin varten tarvitaan erillinen virasto?
Mitä muuta varten, jos ei perus- ja ihmisoikeuksia varten?
Toistan kysymyksen: Miksi niitä varten tarvitaan erillinen virasto?
"Se varmaan liittyy ihmisoikeuksiin niin toi on kai ihan jees."
Tuskinpa Suomen ihmisoikeustilanne nyt huimaavasti paranee kun on perustettu ihan erillinen virastokin, on noita valtuutettuja ja asiamiehiä jo valmiiksi moneen lähtöön.
Quote from: nuiv-or on 14.12.2011, 19:00:40
Quote from: Mansikka on 14.12.2011, 18:44:58
Tiedottamisesta voi olla ratkaisevaa hyötyä ja uskon, että siitä on helposti merkittävää hyötyä. Esimerkiksi Nuivor ei burkah-keskustelussa ymmärtänyt mitä perustuslaki asiasta sanoo. Törmään usein vapaa-ajalla ja työajalla ihmisiin, jotka eivät tiedä perustuslaista mitään. Jos jostain laista on hyvä tietää niin juuri perustuslaista. Oikeusnormihierarkian ylimpänä säädöksenä se sisältää ohjausvaikutuksen kaikkeen muuhun lainsäädäntöön. Lainsäädöntä koskettaa kaikkia päivittäin.
Mitähän en ole ymmärtänyt perustuslaista ja miten tämä liittyy siihen? Toisekseen, luuletko, että minua kiinnostaa byrokraattien mielipide pl:stä?
Täyttä tuubaa nuo sinun juttusi.
Quote
Kansainvälinen ihmisoikeustyö vähentää sos.maahanmuuttoa Suomeen. Kun tilanne paranee muualla, ei ole tarvetta tulla tänne.
Kuinka monella tuhannella tämä "ihmisoikeustyö" vähentää maahanmuuttoa? Ja miten nämä byrokraatit tehtävässään onnistuvat?
Puomi rajalla ja rajavartiosto vähentää sitä tehokkaamin.
Ihme trollausta taas kerran, kuten siinä burqah-keskustelussa.
Ei se välttämättä ole trollausta, toiset vain ajattelee noin... onko se synnynnäistä vai opittua/opetettua vai johtuuko se estrogeenistä ja voiko siitä toipua, en tiedä.
Quote from: Jaska Pankkaaja on 14.12.2011, 18:52:08
Tätä pöhöä on kyllä synnytetty ehkäpä koko Eurooppaankin aivan siis saatanasti. Nyt on rahat loppu ja johtopäätösten aika, siis vessanvetämisen aika.
Jep,
koko yhteiskunnan rakenteet tulisi vetää pytystä alas ja aloittaa alusta. sen verran mielenvikaista on meno nykyään...
Eiköhän Suomenkin ihmisoikeusbudjetin menot saada vähitellen kansainvälisten salonkien tasolle. Vain sitä kautta voidaan saada riittävästi maahanmuuttotuloa kattamaan salonkien ylläpitokustannukset.
Ilmeisesti vain Pakolaisneuvonta ry:n palkkalistoilla voi pätevöityä Suomessa moisiin tehtäviin?
Quote from: Maastamuuttaja on 14.12.2011, 19:42:10
Eiköhän Suomenkin ihmisoikeusbudjetin menot saada vähitellen kansainvälisten salonkien tasolle. Vain sitä kautta voidaan saada riittävästi maahanmuuttotuloa kattamaan salonkien ylläpitokustannukset.
Vaadin syyrialaisen sohvan kansainväliseen ihmisoikeussalonkiin. Ja Sirpan + 2 ylitarkastajan pitää pukeutua seuraavasti:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f6/DeTroy.jpg/300px-DeTroy.jpg)
Muuten hävettää.
Miten ihmisoikeuksista vastaavaksi voidaan nimittää valkolainen, ja vielä nainen. Tässä kyllä rikotaan ihmisoikeuksia. 8)
Quote from: Toofast24 on 14.12.2011, 19:47:42
Ilmeisesti vain Pakolaisneuvonta ry:n palkkalistoilla voi pätevöityä Suomessa moisiin tehtäviin?
Muistellaans, missä yhteyksissä ihmisoikeudet ovat erityisesti tulleet esiin viime vuosina?
Aivan oikein! Haittamaahanmuuton ja haittaturismin yhteydessä. Pakolaisneuvonta on yksi niistä tahoista, joka edistää
haittamaah ... öh ... "ihmisoikeuksia".
Ihmisoikeudet taas on siitä mielenkiintoinen ilmiö, että ne on erittäin suhteellisia. Jos harrastetaan positiivista syrjintää, jossa syrjitään kantaväestöä, niin "ihmisoikeusjärjestöt" eivät näe asiassa mitään ongelmallista. Kuitenkin, jos saman syrjinnän kohteena olisivatkin maahanmuuttajat, niin kyseessä olisi mitä selkein ihmisoikeuskysymys.
Nyt perustettu Ihmisoikeussalonki on yksi elementti lisää näihin toimijoihin. Lisäksi perustetaan neuvottelukunta, johon tulee runsaasti "ihmisoikeusasiantuntijoita", eli maahanmuuttajia tai maahanmuuttotoiminnan liepeiltä elatuksensa saavia. Heillä on yhteisenä nimittäjänä
ihmisoikeuksien puolesta kamppailu tavallisen veronmaksajan varoilla eläminen tai puuhastelu.
Quote from: akez on 14.12.2011, 20:54:07
Nyt perustettu Ihmisoikeussalonki on yksi elementti lisää näihin toimijoihin. Lisäksi perustetaan neuvottelukunta, johon tulee runsaasti "ihmisoikeusasiantuntijoita", eli maahanmuuttajia tai maahanmuuttotoiminnan liepeiltä elatuksensa saavia. Heillä on yhteisenä nimittäjänä ihmisoikeuksien puolesta kamppailu tavallisen veronmaksajan varoilla eläminen tai puuhastelu.
Muistettakoon myös paikalliset maahanmuuttajaneuvostot, jotka toiminevat sekä vähemmistövaltuutetun että ihmisoikeuskeskuksen lonkeroina.
Quote from: Toofast24 on 14.12.2011, 21:07:56Muistettakoon myös paikalliset maahanmuuttajaneuvostot, jotka toiminevat sekä vähemmistövaltuutetun että ihmisoikeuskeskuksen lonkeroina.
Ja tämän lisäksi erinäiset romanineuvottelukunnat jotka jatkavat 500-vuotista kotoutusurakkaansa..
Koska olen hyvin huono lukemaan, niin tulkitsin erään sanan "paholaisneuvonnaksi".
Mutta kenties tulkitsin silti oikein, n`est ce-pas?
Quote from: akez on 14.12.2011, 20:54:07
***
Nyt perustettu Ihmisoikeussalonki on yksi elementti lisää näihin toimijoihin. Lisäksi perustetaan neuvottelukunta, johon tulee runsaasti "ihmisoikeusasiantuntijoita", eli maahanmuuttajia tai maahanmuuttotoiminnan liepeiltä elatuksensa saavia. Heillä on yhteisenä nimittäjänä ihmisoikeuksien puolesta kamppailu tavallisen veronmaksajan varoilla eläminen tai puuhastelu.
Jep, yksi elementti lisää "tarttis saada muijallekin/kaverillekin/varsinaisellekin/you-name-it töitä" -toimijoihin. Siellä ne sitten jossain Helsingin kalleimmista kiinteistöistä keittelevät kahvia ja puhuvat ihmisoikeuskielillä. Tulisieluisimmat vaipunevat transsiin muutaman kerran päivässä, ja ihmisoikeuskielivät jumalaisia näkyjä.
Outoa, että Suomi on tullut toimeen näinkin pitkään ilman ihmisoikeuskeskuksia. Olemme onneksi nyt siirtymässä kansakuntien onnellisuuskilpailun kärkeen. Suomesta on kovaa vauhtia tulossa maailman johtava ihmisoikeusvaltio.
Quote from: Maastamuuttaja on 14.12.2011, 23:29:22
Outoa, että Suomi on tullut toimeen näinkin pitkään ilman ihmisoikeuskeskuksia.
Keskuksen tuottamia ihmisoikeuksia ei olekaan tarkoitettu kotimaan kulutukseen:
Quote from: YLEKeskuksen tärkeimmäksi tehtäväksi noussee - ainakin sen toiminnan alussa - perus- ja ihmisoikeuksiin liittyvä kansainvälinen yhteistyö. Ihmisoikeuskeskuksen tehtävänä on lisäksi mm. perus- ja ihmisoikeuksia koskeva tiedotus, kasvatus, koulutus ja tutkimus.
[...]
Suomesta on tähän saakka puuttunut salonkikelpoinen ihmisoikeuksiin keskittynyt yleistoimielin, joka voisi esiintyä Suomen nimissä erilaisissa kansainvälisissä ihmisoikeusfoorumeissa.
Suomi on muuttumassa ihmisoikeuksien
nettoviejäksi erityiskohteenaan kansainväliset ihmisoikeusfoorumit.
Kun näistä ihmisoikeuksista puhutaan, niin väliin tulee mieleen, että onko valkoisilla eurooppalaisilla ihmisoikeuksia lainkaan, vaikka he juuri ovat ihmisoikeudet luoneet.
Ihmisoikeuksia ei ole olemassa muualla kuin eurooppalaisperäisessä maailmassa.
Quote from: Maastamuuttaja on 14.12.2011, 23:29:22
Outoa, että Suomi on tullut toimeen näinkin pitkään ilman ihmisoikeuskeskuksia. Olemme onneksi nyt siirtymässä kansakuntien onnellisuuskilpailun kärkeen. Suomesta on kovaa vauhtia tulossa maailman johtava ihmisoikeusvaltio.
En jaksa enää sanoa edes että vituttaa taas. Ehdotan perustettavaksi Veronmaksajaheteroiden keskuksen, ja sille aluksi 20 ylitarkastajaa. Sillä meillähän on varaa. Onhan.
Quote from: Marius on 14.12.2011, 22:21:59
Koska olen hyvin huono lukemaan, niin tulkitsin erään sanan "paholaisneuvonnaksi".
Mutta kenties tulkitsin silti oikein, n`est ce-pas?
Ihmis
soikeuskeskuksen pa
holaisneuvonta, Vasemmistovaltuutetun toimisto, Syrjimislautakunta (kohteena VHM), Tietovuotovaltuutettu, Tasapäistämisvaltuutettu. Paljon tarpeellisia instansseja. Ovat miljoonansa ansainneet, illman ei pärjättäisi!
Quote from: Roope on 15.12.2011, 00:15:34
Quote from: Maastamuuttaja on 14.12.2011, 23:29:22
Outoa, että Suomi on tullut toimeen näinkin pitkään ilman ihmisoikeuskeskuksia.
Keskuksen tuottamia ihmisoikeuksia ei olekaan tarkoitettu kotimaan kulutukseen:
Quote from: YLEKeskuksen tärkeimmäksi tehtäväksi noussee - ainakin sen toiminnan alussa - perus- ja ihmisoikeuksiin liittyvä kansainvälinen yhteistyö. Ihmisoikeuskeskuksen tehtävänä on lisäksi mm. perus- ja ihmisoikeuksia koskeva tiedotus, kasvatus, koulutus ja tutkimus.
[...]
Suomesta on tähän saakka puuttunut salonkikelpoinen ihmisoikeuksiin keskittynyt yleistoimielin, joka voisi esiintyä Suomen nimissä erilaisissa kansainvälisissä ihmisoikeusfoorumeissa.
Suomi on muuttumassa ihmisoikeuksien nettoviejäksi erityiskohteenaan kansainväliset ihmisoikeusfoorumit.
Ihmisoikeuksien kauppatase on vähän hankalasti laskettavissa. Toisaalta lähetämme maailmalle lyhytkestoisiin julistustehtäviin tuomiojia ym bideitä, mutta tuontipuolella löytyy pitempiaikaisia, usein pysyviin vaikutuskanaviin hakeutuvia ihmisoikeusvaikuttajia. Jälkimmäiset edustavat lähes poikkeuksetta koko lailla humaanissävytteistä uskontopohjaista ihmisarvokäsitystä.
Kunhan saamme selkeät ihmisoikeusmittarit - ehkäpä juuri Sirpa Raution toimesta - voimme tukevalla pohjalla arvioida ihmisyyden liikkeitä maahamme ja täältä pois.
Tilanteemme on kuitenkin sikäli stabiili, että Tuomiojan, Braxin tai J. Hämeen-Anttilan - miel. vaimoineen - ulkomaanmatkat eivät huojuta kansainvälistä humaanisuusindeksiämme, joskin se laahaa jatkuvasti Ruotsin vastaavien kertoimien jäljessä.
Tuontipuolella Ruanda-massahurmaaja-pastori on ainakin tuottanut ihan kivasti liikevaihtoa. Ei ketkut voi tämmöisistä kultamunista luopua mitenkään.
No nin, tämmöinen virkaporras vielä puuttuikin, kohta on taas kiljuva työvoimapula.
Quote from: normi on 14.12.2011, 18:12:47
Taasko yksi elin syyllistämään VHM:ää ja maksajana tietysti VHM ja vasten tahtoaan...
Eihän se ole ihminen joten mitä tuon väliä.
Mutta ajatelkaapa millainen voimavaralaitos VHM oikeasti on. Huonoa elämää viettävä VHM uhrautuu, juopottelee, tupakoi, elää yksin, autoilee ja harrastaa kaikenlaista missä on korkea ALV, ei käytä terveyskeskuksia ennen kuin sinne paareilla viedään, jotta valtiolla olisi mahdollisimman paljon rahaa perustaa joka asialle oma virasto suurpää(!)lliköineen ja yli-virkailijoineen.
Ja mitä sillä VHM sitten saa?. Vittuilua ja syyttelyä joka asiasta.
Quote from: LJT49/62 on 18.12.2011, 11:01:14
Quote from: Maastamuuttaja on 14.12.2011, 23:29:22
Outoa, että Suomi on tullut toimeen näinkin pitkään ilman ihmisoikeuskeskuksia. Olemme onneksi nyt siirtymässä kansakuntien onnellisuuskilpailun kärkeen. Suomesta on kovaa vauhtia tulossa maailman johtava ihmisoikeusvaltio.
Tällä sektorilla on rahaa jaossa. Ahtisaarikin työllisti itsensä näiden asioiden tiimoilta veronmaksajien rahoilla siirtyessään eläkkeelle presidentin virasta. Missä ilmaista rahaa jaetaan, sinne ilmaantuu noukkijoita.
Maksajat jupisevat... Eikös olisikin syytä keskittää kaikkinainen ihmisoikeus- ja vähemmistöinsuojelu ostopalveluna WWF:lle tai vastaavalle järjestölle lukuisten päällekkäisten viranomaisten ja laitosten asemesta? Kaiken-pahan-vastustamisen-ostopalvelu oy? Tai vastaava kilpailutettu yhdistys, vaikkapa Homma r.y. ;)
Näin kaavailtiin työryhmän mietinnössä puolitoista vuotta sitten:
Quote4. Esityksen vaikutukset
4.1 Taloudelliset vaikutukset
Kansallisen ihmisoikeusinstituution perustaminen
[...]
Ihmisoikeuskeskuksen resurssien on oltava
oikeassa suhteessa sille säädettyjen tehtävien
kanssa. Ihmisoikeuskeskuksella tulisi johta-
jan lisäksi olla vähintään 10 virkamiestä, joil-
la on ylempi korkeakoulututkinto, sekä riittä-
vä määrä toimistohenkilökuntaa. Vuosittai-
nen kustannus edellä mainituista, eduskun-
nan kansliaan perustettavista viroista arvioi-
daan olevan n. 900 000 euroa henkilös-
tösivukuluineen, sisältäen johtajan palkan ja
keskimääräisen 5 000 euron palkan korkea-
koulututkinnon suorittaneiden osalta.
Ihmisoikeusinstituutiotyöryhmän mietintö (http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapptype=BlobServer&SSURIcontainer=Default&SSURIsession=false&blobkey=id&blobheadervalue1=inline;%20filename=45%202010%20Kansallisen%20ihmisoikeusinstituution%20perustaminen%2076%20s.pdf&SSURIsscontext=Satellite%20Server&blobwhere=1274105966880&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf)
Työryhmän mielestä tarvitaan noin 15-20 hengen miehitys
linkittämään eri toimijat yhteen ja
edistämään perus- ja ihmisoikeusasioiden koordinointia. Näin siitä huolimatta, että ihmisoikeuskeskus ei käsittele kansalaisten kanteluita tai ota kantaa yksittäistapauksiin. Ja siitäkin huolimatta, että keskuksen odotetaan huolehtivan tehtävistään "hyödyntämällä jo olemassa olevia kansalaisyhteiskunnan sekä yliopistollista perus- ja ihmisoikeustutkimusta harjoittavia toimijoita alihankkijoina".