QuoteHelsingin kaupungin liikennelaitos HKL on kieltäytynyt myymästä mainostilaansa kulttuuriministeri Paavo Arhinmäkeä (vas.) arvostelevalle mainoskampanjalle. Kampanja kritisoi Arhinmäkeä tämän esityksestä, jonka mukaan myös tietokoneen tai musiikkikännykän ostajan pitäisi maksaa kopioinnin hyvitysmaksua eli niin sanottua c-kasettimaksua.
Helsingin Mannerheimintien varrelle on ilmestynyt jättimainos, jonka mukaan "Arhinmäki haluaa, että puhelimen ja tietokoneen ostajan pitää maksaa teostoveroa!"
Mainoskampanjan takana on kaikenlaista kopiointisuojausta vastustava yhdistys EFFI (Electronic Frontier Finland).
EFFI on ostanut mainostilaa useilta ulkomainontayrityksiltä Helsingissä. HKL ei halunnut myydä omaa mainostilaansa tähän tarkoitukseen.
- Tämä oli tämmöistä ideologista, negatiivista mainontaa. Meillä ei ole sellaista harrastettu HKL:n asemilla eikä kulkuvälineissä. Me katsotaan, että se herättää osassa asiakkaistamme liikaa pahennusta, perustelee hallinto- ja talousyksikön johtaja Yrjö Judström HKL:stä.
[...]
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/12/kaupungin_liikelaitos_torppasi_arhinmakea_kritisoivan_mainoskampanjan_3092689.html
Herättää liikaa pahennusta osassa asiakkaista? Siinä osassa Arhinmäen kannattajia jotka matkustavat pummilla?
No, paskanheitto, tai kauniimmin vikojen kaivelu opponentista julkisuuskampanjassa on Suomessa vielä aika uusi kampanjointitapa, ymmärrän HKL:n perustelut.
Toistaiseksi tätä metodia harjoittavat lähinnä vain erkkomedia, YLE ja sidosryhmänsä, mutta he naamioivat sen "uutisoinniksi".
Hieno uutinen Yleltä vaihteeksi. Saapahan itse asia taas lisää julkisuutta.
Mitä liikenneoperaattoriin tulee, niin toki ymmärrän tuon näkemyksen. Ei julkishallinnollisten puljujen tarvitsekaan ottaa poliittista kantaa ilmentäviä mainoksia. (Itse voisin kategorisesti kieltää kaikki vaalimainoksetkin niissä.) Yksityiset tietty asia erikseen.
http://www.effi.org/uutiset/111209-effi-kampanjaan-riistomaksuj.html (http://www.effi.org/uutiset/111209-effi-kampanjaan-riistomaksuj.html)
Siis nimenomaan julkisen laitoksen pitäisi hyväksyä mitä tahansa mainoksia. Tässä herää epäilys, että onko HKL kysynyt ensin lupaa mainokselle kaupunginvaltuustosta (Kok 26, Vihr. 21, SDP 16, Vas 7, Rkp 5, PS 4, Kesk.3, KD 2 ja SKP 1), vai onko Teosto painostanut. Onhan kyseessä voinut olla itsenäinenkin päätös, HKL:hän on varmaan täynnä vihervasemmistolaisia.
http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/P__t_ksenteko+ja+hallinto/P__t_ksenteko/Kaupunginvaltuusto/Valtuuston+j_senet (http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/P__t_ksenteko+ja+hallinto/P__t_ksenteko/Kaupunginvaltuusto/Valtuuston+j_senet)
Kampanja oli tosin kaatua alkumetreillä HKL:n kieltäydyttyä julkaisemasta mainoksia, koska "ne voivat herättää pahennusta".
Raikas tuulahdus 50-luvulta?
Quote from: MW on 09.12.2011, 23:01:49
No, paskanheitto, tai kauniimmin vikojen kaivelu opponentista julkisuuskampanjassa on Suomessa vielä aika uusi kampanjointitapa, ymmärrän HKL:n perustelut.
Toistaiseksi tätä metodia harjoittavat lähinnä vain erkkomedia, YLE ja sidosryhmänsä, mutta he naamioivat sen "uutisoinniksi".
Tässä olen kyllä samaa mieltä.
(Vaikka muuten jokainen kunnon potku Arhinmäen persuuksiin on oikein tähdätty potku - siis poliittisella pelikentällä)
(http://yle.fi/ecepic/archive/00454/Effi_kampanja_maino_454897b.jpg)
Hyvä että EFFI:llä riitti resurssit tuoda tämäkin teostokorotus ihmisten tietoisuuteen, liian usein monet teknologiaan liittyvät asiat painetaan hallituksen esityksiin ilman riittävää keskustelua ja tietotaitoa.
Negatiivista mainostusta voidaan harjoittaa vain mikäli mainoksen väitteet eivät perustu faktoihin, tapahtuu 100% veronmaksajien rahoilla ja kohdistuu Perussuomalaisiin tai edes tavallisiin suomalaisiin.
Tämä ei täyttänyt näistä yhtään ehtoa joten täysin ymmärrettävä perustelu hallinto- ja talousyksikön johtajalta Yrjö Judström HKL:llältä.
Quote- Tämä oli tämmöistä ideologista, negatiivista mainontaa. Meillä ei ole sellaista harrastettu HKL:n asemilla eikä kulkuvälineissä. Me katsotaan, että se herättää osassa asiakkaistamme liikaa pahennusta, perustelee hallinto- ja talousyksikön johtaja Yrjö Judström HKL:stä.
Hmm. Siis Arhinmäen ihan omat ajatukset ja niiden levittäminen on ideologista ja negatiivista mainontaa?
En tiedä mitä lait ja säännöt sanovat mutta suomalaiseen poliittiseen perinteeseen ei kuulu antimainokset. Jenkeissä se taitaa olla maan tapa.
Kuvitelkaa kerrostalon kokoinen Soinin naama ja alla teksti: "Ei abortille!"
Quote from: Jouko on 10.12.2011, 09:55:08
En tiedä mitä lait ja säännöt sanovat mutta suomalaiseen poliittiseen perinteeseen ei kuulu antimainokset. Jenkeissä se taitaa olla maan tapa.
Eihän tuo ole antimainos, vaan Arhiksen oma mielipide.
Quote from: Faidros. on 10.12.2011, 10:11:57
Kuvitelkaa kerrostalon kokoinen Soinin naama ja alla teksti: "Ei abortille!"
Se olisi väärän tiedon levittämistä, koska Soinihan henkilökohtaisesti ei hyväksy aborttia, muttei ole kieltämässä sitä muilta.
No juurikin näin. Miten ihmeessä se on antimainontaa, että toistetaan kaiffarin omia mielipiteitä?
Quote from: Veli Karimies on 10.12.2011, 12:44:20
No juurikin näin. Miten ihmeessä se on antimainontaa, että toistetaan kaiffarin omia mielipiteitä?
Arhinmäki taitaa olla Suvi-Anne seuraaja, Vasemistoliitto on myynnyt viimeisemmätkin periaatteensa..
Mietinpä aiempaa lausuntoani uusiksi.
Sanoisin, että vaihtoehtoja on kaksi ja vain kaksi. Julkishallinnollisen firman pitäisi hyväksyä kaikki poliittiset mainokset (tietysti asianmukaiseen hintaan) tai ei yhtäkään.
QuoteEihän tuo ole antimainos, vaan Arhiksen oma mielipide.
Kyllä se on antimainos jos siihen ei ole asianomaisen omaa lupaa.
Quote from: Jouko on 11.12.2011, 10:07:27
QuoteEihän tuo ole antimainos, vaan Arhiksen oma mielipide.
Kyllä se on antimainos jos siihen ei ole asianomaisen omaa lupaa.
Entä jos ottaa Arssonin naaman pois mainoksesta ja pistää lauseen muotoon "kulttuuriministerin/jonkun mielestä ... teostomaksut" ?
Toisaalta mainos saa näin enemmän näkyvyyttä ja siitä puhutaan enemmän, kuin jos se olisi hiljaa hyväksytty.
Eikö muuten HelB oy saa itse päättää, mitä mainoksia busseihin laitetaan?
ot: Täällä päin ei muuten busseissa ole minkäännäköisiä mainoksia, ja lippujen hinnat 3,10 e. Tarvittaisiin hkl:n osaamista.
Quote from: Veli Karimies on 10.12.2011, 09:37:41
Quote- Tämä oli tämmöistä ideologista, negatiivista mainontaa. Meillä ei ole sellaista harrastettu HKL:n asemilla eikä kulkuvälineissä. Me katsotaan, että se herättää osassa asiakkaistamme liikaa pahennusta, perustelee hallinto- ja talousyksikön johtaja Yrjö Judström HKL:stä.
Hmm. Siis Arhinmäen ihan omat ajatukset ja niiden levittäminen on ideologista ja negatiivista mainontaa?
Elämme postpahkasika-aikaa.
Quote from: Oami on 11.12.2011, 09:14:20
Mietinpä aiempaa lausuntoani uusiksi.
Sanoisin, että vaihtoehtoja on kaksi ja vain kaksi. Julkishallinnollisen firman pitäisi hyväksyä kaikki poliittiset mainokset (tietysti asianmukaiseen hintaan) tai ei yhtäkään.
Noinhan sen pitäisi olla. Ei julkishallinnollisen firman/ yhteiskunnan omistaman oy:n johto voi alkaa toimimaan sensorina poliittisissa / uskonnollisissa asioissa (esim. kirkkokuntien mainokset tai taannoinen vapaa-ajattelijoiden kampanja). Joko kaikki hyväksytään tai sitten ei.
Ja vaikea puhua antikampanjasta? Kysehän on Arhimäen itse ajamasta ja puolustamasta asiasta.
HKL:n moraali on sitä tasoa, että se yhtäältä edistää monikulttuuria ottamalla kuskeiksi pääasiassa muslimeja, ja toisaalta levittää ilmaan tuhottomasti hartaan muslimin kehon saastuttavia sikapartikkeleita, koska polttoaineen pitää olla
trendikästä ekologista, mutta palmuöljyä ei passaa käyttää kun Green Peace ei tykää siitä. Onkohan edes sen kuskeille kerrottu etteivät Hesan bussit kulkisi ilman sikaa?
QuoteNeste käyttää NExBTL:n pääraaka-aineina palmuöljyä, steariinia ja rypsiöljyä sekä lihanjalostusteollisuuden eläinrasvajätteitä – lähinnä sian ja naudan rasvoja. Neste Oilin kattiloihin virtaa käytännössä kaikki suomalaisen teurasteollisuuden rasvajäte.
Myös kalanjalostusteollisuuden öljyjätteen hyödyntämistä tutkitaan. Kierrätetty rasva, kuten ravintoloiden paistorasva, sopisi sekin hyvin sekaan, jos sen kerääminen saataisiin järjestettyä kannattavasti.
http://www.tiede.fi/artikkeli/1384/auto_kay_ihralla_ja_taikinalla (http://www.tiede.fi/artikkeli/1384/auto_kay_ihralla_ja_taikinalla)
^^Ehkäpä tuota tietoa olisi syytä levittää musmeillekin. Emmehän halua heidän tulevan sialla kyllästetyiksi, joten ehkäpä heidän tulisi siirtyä muille maille hengittämään sikavapaata ilmaa..