Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: P on 28.11.2011, 15:34:40

Title: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: P on 28.11.2011, 15:34:40
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/vahemmistojen-koulutukseen-halutaan-lisaa-luovuutta-/art-1288431469497.html

"Julkaistu: 28.11.2011 15:20

Vähemmistöjen koulutusta halutaan uudistaa nykyistä luovempaan suuntaan.
Myös nuorten kulttuuritausta on tarkoitus huomioida nykyistä paremmin. Tavoitteena on vähentää nuorten syrjäytymistä.

Uudistuksen taustalla on kirjailija Veijo Baltzarin hahmotelma kulttuurienvälisestä koulutusjärjestelmästä. Humanistisessa ammattikorkeakoulussa selvitetään, miten ajatukset voisivat soveltua korkeakoulujen koulutustarjontaan.

Hankkeen rahoitus tulee opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

STT "
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Emo on 28.11.2011, 15:36:19
^ Kaikki tuollainen toimii totaalisesti integroitumista ja kotoutumista vastaan!!
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Alkuasukas on 28.11.2011, 15:53:14
Quote from: P on 28.11.2011, 15:34:40
Uudistuksen taustalla on kirjailija Veijo Baltzarin hahmotelma

...ja tuo riittikin paskatakuuksi.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Roope on 28.11.2011, 16:01:47
QuoteMillaista pedagogiikkaa tarvitaan moderneissa monikulttuurisissa yhteiskunnissa?
Kirjailija Veijo Baltzar on luonut Kulttuurienvälisen kokemuspohjaisen pedagogiikan, joka huomioi erilaisista kulttuuritaustoista tulevat yksilöt ja jossa teoreettispainotteisen ja ulkokohtaisen osaamisen korvaa luovuus, sisäistäminen ja kokemuspohjainen oppiminen. Baltzar on luonut filosofis-pedagogisen teoksen "Kokemuspohjainen filosofia" (2011).

Kulttuurienvälisen kokemuspohjaisen pedagogiikan tutkimus- ja mallinnushanke HUMAKissa
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt rahoituksen Humanistiseen ammattikorkeakouluun (HUMAK) perustettuun Baltzar-KKI-HUMAK -hankkeeseen. Ministeriön korkeakouluyksikkö vakuuttui siitä, että Baltzarin pedagogiikka sisältää aidosti uudenlaista ja yhteiskunnan kehittämisen kannalta tärkeää ajattelua sekä kasvatus- ja koulutusmenetelmiä. HUMAKin tutkijat ovat selvittäneet 1.5.2011 alkaen hankkeessa professori Juha Sihvolan johdolla (varalla prof. Sami Pihlström) Baltzarin pedagogiikan perusteita sekä sen soveltumista laajemmin koulutuksen kenttään. Mallinnus- ja kehittämistyötä jatketaan valmistuvan tutkimuksen pohjalta ja samalla uutta pedagogiikkaa luotsaava pilottitoiminta käynnistetään HUMAKissa keväällä 2012.

Arvovaltaiset tukijat
Baltzar-KKI-HUMAKin suojelijana toimii entinen pääministeri Paavo Lipponen. Sen strategisen ohjausryhmän puheenjohtajana toimii Veijo Baltzar ja siihen kuuluvat Paavo Lipponen, kansanedustaja Pekka Haavisto, nuorisoasiainneuvos Olli Saarela, professori Juha Sihvola (varalla prof. Sami Pihlström), koulutusjohtaja Katariina Soanjärvi (HUMAK) ja Aleksanterin teatterin johtaja Reima Jokinen.

Julkistustilaisuus
Baltzar-KKI-HUMAKin virallinen julkistustilaisuus lehdistölle pidetään HUMAKin rehtorin toimistossa, Annankatu 12 A, Helsinki maanantaina 28.11.2011 klo 11–12. Paikalla on hankkeen tutkijoita ja tukijoita, mm. SDP:n presidenttiehdokas Paavo Lipponen ja vihreiden presidenttiehdokas Pekka Haavisto, sekä Baltzarin oppilaat.

Hankkeen taustaa ja tavoitteita:

Kohti aidosti monikulttuurista ja moniarvoista yhteiskuntaa
Baltzarin mukaan niin opinnoissa kuin elämässä menestyminen monikulttuurisissa yhteiskunnissa edellyttää vankan itsetuntemuksen, -luottamuksen ja identiteetin kehittymistä. Kulttuurienvälinen kokemuspohjainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa aidosti monikulttuurisen ja moniarvoisen yhteiskunnan rakentamisen, jossa nuoret eivät kasva suuren massakoneiston kertakäyttöhyödykkeiksi ja pätkätyöläisiksi vaan itsenäisiksi oman arvonsa tunteviksi ja toisiaan kunnioittaviksi yksilöiksi.

Työpaja luovuushakuisille nuorille
Baltzar-KKI-HUMAKin lähitulevaisuuden toiminnallinen tavoite on esimerkiksi vähentää nuorten syrjäytymistä. Syksyllä 2012 käynnistetään kulttuurienvälisen kokemuspohjaisen pedagogiikan pohjalta nuorten työpajatoiminta, joka palvelee muun muassa työttömiä luovuushakuisia nuoria. Työpajatoiminta tarjoaa draamailmaisuun pohjautuvaa kokemuspohjaista vuorovaikutuksellista työskentelyä, jossa nuoret voivat kehittää valmiuksia oman elämänpolkunsa rakentamiseen yhteisöllisessä luovassa hengessä. Työpajassa tulee olemaan mahdollisuus myös suorittaa avoimen ammattikorkeakoulun opintoja ja siten se tukee nuorta hakemaan opiskelupaikkaa.

Baltzar-KKI-HUMAK on innovatiivinen toiminnallinen osaamispankki, joka hankkii ja tuottaa osaamista niin Suomen sisäisesti kuin kansainvälisellä tasolla. Baltzar-KKI-HUMAKissa edetään kohti eurooppalaisen kasvatusjärjestelmän uudistamiseen perustuvaa visiota asteittain.
Vaeltava kulkijamustalainen Veijo Baltzar uudistamassa eurooppalaista kasvatusjärjestelmää (http://www.stadindemarit.fi/tapahtumat/1195-vaeltava-kulkijamustalainen-veijo-baltzar-uudistamassa-eurooppalaista-kasvatusjaerjestelmaeae)

Yhä vaan on varaa tähän pelleilyyn.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Miniluv on 28.11.2011, 16:02:38
Tällä saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa:


Luovuutta! taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmäopas monikulttuuriseen nuorisotoimintaan (http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/34978/Soininen_Sanni.pdf?sequence=1)

Humakin hanke:

QuoteBaltzar-KKI-HUMAK on kulttuuris-pedagoginen innovaatio, joka pohjautuu kirjailija Veijo Baltzarin vuonna 2010 luomaan ja perustamaan kulttuurienvälisen kokemuspohjaisen pedagogiikan käsitteeseen sekä siihen liittyviin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin, joiden perimmäisenä tavoitteena on uudistaa eurooppalainen kasvatus- ja koulutusjärjestelmä. Nimessä oleva "KKI" viittaa kulttuurienväliseen kokemuspohjaiseen innovaatioon.

Hankkeen päätavoite on tutkia ja mallintaa pedagogiikkaa sekä luoda pohja Aleksanterin teatteriin perustettavalle Baltzar-KKI-HUMAKin innovatiiviselle osaamispankille. Hankkeen aikana kehitetään ensimmäiset vuonna 2012 toteutettavat pilottikoulutukset, kirkastetaan visioita ja niihin pohjautuvaa toimintaa, suunnitellaan ja hankitaan resursseja sekä kehitetään aktiivisesti niin Suomen sisäistä kuin kansainvälistäkin yhteistyöverkostoa.

Baltzar-KKI-HUMAKin strategisen ohjausryhmän puheenjohtajana toimii kirjailija Veijo Baltzar. Ohjausryhmään kuuluvat entinen pääministeri Paavo Lipponen, kansanedustaja Pekka Haavisto, nuorisoasiainneuvos Olli Saarela, professori Juha Sihvola (varalla professori Sami Pihlström), koulutusjohtaja Katariina Soanjärvi (HUMAK) ja teatterinjohtaja Reima Jokinen. Paavo Lipponen toimii myös hankkeen suojelijana.

Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakouluyksikkö.

http://www.humak.fi/tutkimus/hankkeet/baltzar-kki-humak (http://www.humak.fi/tutkimus/hankkeet/baltzar-kki-humak)

Jos tällä rivillä ei voita hevonpaskabingoa, niin millä sitten (Roopen edellisestä):

QuoteSyksyllä 2012 käynnistetään kulttuurienvälisen kokemuspohjaisen pedagogiikan pohjalta nuorten työpajatoiminta, joka palvelee muun muassa työttömiä luovuushakuisia nuoria. Työpajatoiminta tarjoaa draamailmaisuun pohjautuvaa kokemuspohjaista vuorovaikutuksellista työskentelyä, jossa nuoret voivat kehittää valmiuksia oman elämänpolkunsa rakentamiseen yhteisöllisessä luovassa hengessä.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: P on 28.11.2011, 16:08:48
"Myös nuorten kulttuuritausta on tarkoitus huomioida nykyistä paremmin. Tavoitteena on vähentää nuorten syrjäytymistä.

Uudistuksen taustalla on kirjailija Veijo Baltzarin hahmotelma kulttuurienvälisestä koulutusjärjestelmästä."


Kuten jo on todettu. kotoutumisen tai romanien integroitumisen kannalta tuolla menolla ojasta allikkoon ja viulut veronmaksajilta.

Mitenkäs se Veijon talopalo menikään? Tai virkatehtävien hoito opiskelijatyttösten kanssa?  Muistaako kukaan?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Veijo_Baltzar   Itseltäni saattaisi jäädä ihan trackrecordin valossa käytetty auto ostamatta Veijolta? Samoin taitaa jäädä kulttuurienvälisen koulutusjärjestelmän kanssa, vaikka nimi on yhtä hieno innovaatio kuin synergian silta.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Roope on 28.11.2011, 16:11:31
QuoteMonikulttuurinen yhteiskunta tarvitsee uudet oppimiseväät

Nykykoulussa oppilas ahdistetaan seinään eikä hänelle anneta mahdollisuutta oppia itselleen sopivalla tavalla. Tätä mieltä on kulkijamustalainen Veijo Baltzar, jonka Kulttuurienvälistä kokemuspohjaista pedagogiikkaa aletaan kehittää Humanistisessa ammatti-korkeakoulussa.

Baltzarin pedagogiikka korostaa monikulttuurista vuorovaikutteisuutta. Kirjailija Veijo Baltzar on Kultakuumeen studiovieraana.
YLE/Kultakuume (http://yle.fi/radio1/kulttuuri/kultakuume/ohjelmat/monikulttuurinen_yhteiskunta_tarvitsee_uudet_oppimisevaat_-_veijo_baltzar_-_riikka_pulkkinen_-_maria_baranova_33153.html)
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Ari-Lee on 28.11.2011, 16:12:47
Eli luodaan sinne lisää rahaa.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: P on 28.11.2011, 16:15:05
Quote from: Miniluv on 28.11.2011, 16:02:38
Tällä saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa:


Luovuutta! taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmäopas monikulttuuriseen nuorisotoimintaan (http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/34978/Soininen_Sanni.pdf?sequence=1)

Humakin hanke:

QuoteBaltzar-KKI-HUMAK on kulttuuris-pedagoginen innovaatio, joka pohjautuu kirjailija Veijo Baltzarin vuonna 2010 luomaan ja perustamaan kulttuurienvälisen kokemuspohjaisen pedagogiikan käsitteeseen sekä siihen liittyviin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin, joiden perimmäisenä tavoitteena on uudistaa eurooppalainen kasvatus- ja koulutusjärjestelmä. Nimessä oleva "KKI" viittaa kulttuurienväliseen kokemuspohjaiseen innovaatioon.

Hankkeen päätavoite on tutkia ja mallintaa pedagogiikkaa sekä luoda pohja Aleksanterin teatteriin perustettavalle Baltzar-KKI-HUMAKin innovatiiviselle osaamispankille. Hankkeen aikana kehitetään ensimmäiset vuonna 2012 toteutettavat pilottikoulutukset, kirkastetaan visioita ja niihin pohjautuvaa toimintaa, suunnitellaan ja hankitaan resursseja sekä kehitetään aktiivisesti niin Suomen sisäistä kuin kansainvälistäkin yhteistyöverkostoa.

Baltzar-KKI-HUMAKin strategisen ohjausryhmän puheenjohtajana toimii kirjailija Veijo Baltzar. Ohjausryhmään kuuluvat entinen pääministeri Paavo Lipponen, kansanedustaja Pekka Haavisto, nuorisoasiainneuvos Olli Saarela, professori Juha Sihvola (varalla professori Sami Pihlström), koulutusjohtaja Katariina Soanjärvi (HUMAK) ja teatterinjohtaja Reima Jokinen. Paavo Lipponen toimii myös hankkeen suojelijana.

Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakouluyksikkö.

http://www.humak.fi/tutkimus/hankkeet/baltzar-kki-humak (http://www.humak.fi/tutkimus/hankkeet/baltzar-kki-humak)

Vrt, Synergian silta; (http://www.halla-aho.com/scripta/huippuosaamista_osa2.html)

""Hankkeen päätavoite on luoda malli siitä, miten samanaikaisesti parannetaan työttömien maahanmuuttajien työmahdollisuuksia ja lisätään työnantajien valmiuksia rekrytoida heitä. Mallissa huomioidaan kokonaisvaltaisesti maahanmuuttajan perhe ja toisaalta työllistävän työyhteisön koko henkilöstö. Tämä on prosessi, jota voidaan verrata sillanrakentamiseen, synergian sillan, josta hyötyvät niin työvoimapulasta kärsivä työnantaja kuin työnsaannin vaikeuksista kärsivä maahanmuuttaja. Avoimen dialogin ja molemminpuolisen lähentämisen periaate edellyttää laajempaa vuorovaikutussuhdetta kuin vain työnantajan ja työntekijän, eli yhden perheenjäsenen ja organisaation johdon. Siten mukaan tulevat maahanmuuttajien koko perhe ja työnantajien henkilöstö kaikilla tasoilla. Hankkeen tuloksena luodaan eri toimijoiden käyttöön malli kokonaisvaltaisista toimista maahanmuuttajaperheen sopeutumisessa. Malli sisältää toimintatavan monikulttuurisesta tukipalvelusta, joka voi jatkaa projektin jälkeen toimintaansa vakiintuneena toimintamallina ja maahanmuuttoasioiden kanssa työskentelevien tahojen, kuten julkishallinnon ja kansalaisjärjestöjen työkaluna. Hankkeen aikana kohderyhmänä olleet 20 maahanmuuttajataustaista henkilöä työllistyvät tai hakeutuvat täydennyskoulutukseen samalla, kun hankkeessa mukana olevien työyhteisöjen kyky hyväksyä erilaisuutta lisääntyy. Projektin toimet kohdistetaan koko maahanmuuttajaperheeseen ja koko työyhteisöön. Maahanmuuttajaperheiden valmennuksen tavoitteena on identiteetin vahvistaminen itseohjautuvuuden, sisäisen yrittäjyyden asenteen, oman osaamisen tuotteistamisen ja markkinoinnin keinoin. Työpajoissa käytetään työmenetelmänä tarinateatteria, SO-analyysiä, toimintaoppimista sisäisen yrittäjyyden otteen omaksumiseksi ja benchmarking-menetelmää yhteisöön kinnittymiseksi. Tarinateatteria käytetään yksittäisen ihmisen oman henkilökohtaisen tarinan kuulemiseksi ja sen näkyväksi tekemiseksi teatterin ja improvisaation keinoin. Tarinat ja niidenkerronta yhteisössä jäsentää ja ravitsee tunne-elämäämme sekä auttaa hahmottamaan omaa paikkaamme yhteiskunnassa. SO-analyysi, sisäisen yrittäjyyden valmennus sekä benchmarking tuovat esiin vahvuudet ja mahdollisuudet ja mahdollistaa oman osaamisen tuotteistamisen ja markkinoinnin yhteisöihin liittymiseksi (työyhteisöt tai koulutusorganisaatiot). TDA-analyysi mittaa työyhteisössä erilaisuuden vastaanottokykyä ja tuo esiin siinä olevat puutteet. Tämän pohjalta luodun koulutuksen tarkoituksena on hankkeeseen osallistuvissa yrityksissä edistää työyhteisöjen maahanmuuttajataustaisten ihmisten vastaanottokykyä." "


Kuin kaksi marjaa?
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Marko Parkkola on 28.11.2011, 16:21:52
Quote
Myös nuorten kulttuuritausta on tarkoitus huomioida nykyistä paremmin.
...
Uudistuksen taustalla on kirjailija Veijo Baltzarin hahmotelma kulttuurienvälisestä koulutusjärjestelmästä.

Voi kuinka riemastuttavan hauska oxymoron. Ensin halutaan kiinnittää huomiota nuoren kulttuuriin. Sitten halutaan kiinnittää huomiota kaikkiin kulttuureihin. Päättäisivät jo kumpaa he haluavat.

Tai no, rahaahan he haluavat.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Siili on 28.11.2011, 16:26:22
Mitäpä jos esimerkiksi Jari Tervo olisi lähtenyt myymään päättäjille omaa pedagogiikkaansa?  Olisiko hänet otettu vastaan yhtä ennakkoluulottomasti kuin Balzar?
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: P on 28.11.2011, 16:32:31
Quote from: Siili on 28.11.2011, 16:26:22
Mitäpä jos esimerkiksi Jari Tervo olisi lähtenyt myymään päättäjille omaa pedagogiikkaansa?  Olisiko hänet otettu vastaan yhtä ennakkoluulottomasti kuin Balzar?

Tai pertti perunanenä Synergian siltaa - niin olisikohan 400 000€ tipahtanut, kuin massi-alille?  Näitä on hyvä pohdiskella? Tasa-arvoinen maahan Suomi on? Eikö juu?
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: CaptainNuiva on 28.11.2011, 16:47:23
Kumma miten näitä utopioita jaksetaan tarjota, ei työelämän/työpaikan ja yhteiskunnan kuulu mukautua erillaisiin monikulttia palveleviin sekä ihannoiviin tarkoituksiin vaan päin vastoin.
Tässä maassa (eikä muuallakaan) ole ainoatakaan monikulttiin muovautuvaa,aidosti toimivaa firmaa.
Tässä kohden on turha kenenkään edes Nokiaa tarjota esimerkkinä, sielläkin toimitaan taustasta riippumatta firman ehdoilla eikä työntekijän.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Pike84 on 28.11.2011, 16:53:49
Eikö ne Synergian Sillat ala jo riittää? Ja mitkä ihmeen "luovuushakuiset nuoret"? Taas on vissiin keksitty uusia hienoja sanojakin.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Siili on 28.11.2011, 16:59:47
Quote from: Pike84 on 28.11.2011, 16:53:49
Eikö ne Synergian Sillat ala jo riittää? Ja mitkä ihmeen "luovuushakuiset nuoret"? Taas on vissiin keksitty uusia hienoja sanojakin.

Mitäköhän lisäarvoa Balzarilla on annettavana esimerkiksi sähköasentajan koulutukseen?  Toki lahjakkaille paskanpuhujillekin on ihan legitiimiäkin kysyntää, mutta valitettavasti nuorisotyöttömyys ei ratkea ihmisiä kirjailijoiksi kouluttamalla.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Sanglier on 28.11.2011, 17:09:26
Muistanko ihan väärin että Veijolla olisi ainakin joku rahatpois-proggis jo mennyt kiville, ja vähän pillukaustinkin tuntua ollut?
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: ElenaDaylights on 28.11.2011, 17:20:55
Quote from: Pike84 on 28.11.2011, 16:53:49
Eikö ne Synergian Sillat ala jo riittää? Ja mitkä ihmeen "luovuushakuiset nuoret"? Taas on vissiin keksitty uusia hienoja sanojakin.
Tuo verbaliikka on varsin muikeaa, ei tähän voi muuta sanoa. Tulee mieleen ajanjakso jolloin koulun apuluokkaa alettiin kutsua erityisopetusryhmäksi, paketin ollessakuitenkin  ihan sama. Ehkäpä tässä on pyrkimys samanlaiseen sanakikkailuun.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: pjentti on 28.11.2011, 17:54:03
Quote from: Sanglier on 28.11.2011, 17:09:26
Muistanko ihan väärin että Veijolla olisi ainakin joku rahatpois-proggis jo mennyt kiville, ja vähän pillukaustinkin tuntua ollut?
Olisiko kyseessä tämä (http://www.ts.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:1999-10-22,104:2:35419,1:0:0:0:0:0:)?
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Hevonen on 28.11.2011, 17:54:32
Quote from: ElenaDaylights on 28.11.2011, 17:20:55
Quote from: Pike84 on 28.11.2011, 16:53:49
Eikö ne Synergian Sillat ala jo riittää? Ja mitkä ihmeen "luovuushakuiset nuoret"? Taas on vissiin keksitty uusia hienoja sanojakin.
Tuo verbaliikka on varsin muikeaa, ei tähän voi muuta sanoa. Tulee mieleen ajanjakso jolloin koulun apuluokkaa alettiin kutsua erityisopetusryhmäksi, paketin ollessakuitenkin  ihan sama. Ehkäpä tässä on pyrkimys samanlaiseen sanakikkailuun.

Tulee ihan mieleen Puppulausegeneraattori (http://puppulausegeneraattori.fi/). :facepalm:
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Roope on 28.11.2011, 18:00:12
Quote from: ElenaDaylights on 28.11.2011, 17:20:55
Tulee mieleen ajanjakso jolloin koulun apuluokkaa alettiin kutsua erityisopetusryhmäksi, paketin ollessakuitenkin  ihan sama. Ehkäpä tässä on pyrkimys samanlaiseen sanakikkailuun.

Ero on olennainen. Saisitko hankkeen suojelijaksi ex-pääministerin, jos kutsuisit toimintaa tylsästi ilman työ- ja opiskelupaikkaa jääneiden maahanmuuttajanuorten työpajatoiminnaksi ja harrastekerhoksi? Innovatiivisen toiminnallisen osaamispankin kehittämä aidosti monikulttuurista ja moniarvoista yhteiskuntaa kohti valmistava kulttuurienvälinen kokemuspohjainen pedagogiikkaa kuulostaa aika paljon paremmalta raha-anomuksessa. Kukaan ei vaadi näyttämään kortteja ja tule toteamaan stiiknafuulaksi, kun hanketta vetää aito kulkijamustalainen (mitä ikinä se pedagogiikan yhteydessä tarkoittaakaan).
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Suvaitsija on 28.11.2011, 18:05:47
Quote from: Roope on 28.11.2011, 16:01:47
Baltzar-KKI-HUMAK on innovatiivinen toiminnallinen osaamispankki, joka hankkii ja tuottaa osaamista niin Suomen sisäisesti kuin kansainvälisellä tasolla. Baltzar-KKI-HUMAKissa edetään kohti eurooppalaisen kasvatusjärjestelmän uudistamiseen perustuvaa visiota asteittain.

Tarvitaanko joku humanistin tohtorintutkielma, että tästä päättömästä sepustuksesta jotain ymmärtäisi? "Innovatiivinen toiminnallinen osaamispankki"? Taivaanmaalailua ihanasta ja rikkaasta monikulttuurisesta onnelasta, jossa kaikki on jotain kansainvälisiä multiosaajia. Toki juuri sisällöttömyytensä takia tämä rahansa onkin ansainnut, koska jos tuota olisi konkreettisesti yrittänyt avata, niin kaikki mitä olisi jäänyt käteen olisi "massin lypsäminen idiooteilta".

Sitä paitsi eikö noi ole kuulleet, että monikulttuurinen yhteiskuntaihanne on jo aika pitkälti torjuttu Euroopassa?
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Afrikan kirjeenvaihtaja on 28.11.2011, 18:08:00
Mikä Baltzarin oma koulutustausta on? Onko sitä edes? Monikin kaltaiseni maisteri kai haluaisi työskennellä juuri tuollaisissa hankkeissa, mutta yllättävän moni on päätynyt koulutustaan vastaavan työn puutteessa ei-teoreettisiin siivous- ym. vastaaviin hommiin.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Roope on 28.11.2011, 18:18:29
Quote"Teoriapainotteinen opetus on tullut tiensä päähän"

Kirjailija Veijo Baltzarilla on kunnianhimoinen tavoite. Hän haluaa uudistaa vähemmistöjen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän. Ensin Suomessa, sitten koko Euroopassa.
Baltzar kritisoi voimakkaasti nykyistä koulutusta. Hänen mielestään sitä pitää uudistaa nykyistä luovempaan suuntaan ja nuorten kulttuuritausta huomioida entistä paremmin.

– Oppilaille ei anneta tilaa kehittyä. Ollaan ulkoa osaamisen mestareita, mutta henkisessä kehityksessä on ongelmia. Teoriapainotteinen koulutusjärjestelmä on tiensä päässä, Baltzar uskoo.

Kirjailija korostaa, että nuoria ei pidä pakottaa samaan muottiin, koska silloin joku jää aina ulkopuoliseksi. Jokaisen tausta tulee huomioida ja vahvuudet tunnistaa.

[...]

Opetus- ja kulttuuriministeriössä Baltzarin ajatuksista on kiinnostuttu. Ministeriössä uskotaan, että luovia ja teoreettisia opetusmenetelmiä pystytään toteuttamaan rinnakkain korkeakouluissa.

Vähemmistöjen kouluttamiseen uusilla tavoilla on valtava tarve, sanoo johtaja Anita Lehikoinen ministeriön korkeakouluyksiköstä.

[...]

Millainen kulttuurienvälinen koulutusjärjestelmä olisi käytännössä? Sitä ei oikein kukaan osaa vielä sanoa.
Humanistisessa ammattikorkeakoulussa selvitetään parhaillaan, miten Baltzarin mallia voisi soveltaa korkeakouluissa.

[...]

Hankkeen taustajoukkoihin kuuluva nuorisoasiainneuvos Olli Saarela painottaa, että kyse ei ole pelkästään vähemmistöistä, vaan suuresta kysymyksestä siitä, miten sivistys pärjää järjen ylivallalle.

– Olemme pyytämässä vastavirtaan uivaa lohta, mutta olisi hienoa, jos tästä jalostuu jonkinlaista uutta ajattelua. Yhden totuuden maailman on aina vaarallinen, Saarela summaa.
Ilta-Sanomat (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/teoriapainotteinen-opetus-on-tullut-tiensa-paahan/art-1288431493944.html)

Että tämmöistä humanismia tällä kertaa.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: saparo on 28.11.2011, 18:26:19
Tässä taas esimerkki mamuilla rahastuksesta. :facepalm: Rahaa ja aikaa riittää haaskattavaksi. En nyt humannu oppilasmäärää missään, mutta välii. Noi vois mennä työharjoitteluun eli teviin niinku muutkin. Sillä tavalla tutustuu aloihin ihan konkreettisesti. Lipposen äänisaalis ei tästä kyllä nouse. Tuo "sivistys järjen yläpuolelle" saa kyllä haukkomaan henkeä. Siis mitä...?
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Afrikan kirjeenvaihtaja on 28.11.2011, 18:30:40
Kukapa haluaisi päntätä mitään ulkoa tai kukapa luonnostaan istuisi tuntikausia hiljaa paikoillaan? Kauhistuttaa kyllä ajatella, millaista porukkaa tulisi "koulusta", jossa vain harrasteltaisiin mukavia.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Hob on 28.11.2011, 18:34:37
Mitä sivistystä meillä voi olla ilman järkeä? Eläimet ovat eläimiä.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: foobar on 28.11.2011, 18:44:22
Jos järjestä on tullut sivistyksen vihollinen, kannattaa siis heittää järjenkäyttö roskiin? Mikä tämän jälkeen pitää sivistyksen raiteillaan?
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Elemosina on 28.11.2011, 18:53:07
QuoteHankkeen taustajoukkoihin kuuluva nuorisoasiainneuvos Olli Saarela painottaa, että kyse ei ole pelkästään vähemmistöistä, vaan suuresta kysymyksestä siitä, miten sivistys pärjää järjen ylivallalle.

Pistämättömästi sanottu (tai kirjoitettu).

Eikö kaikkien nuorten koulutukseen voisi saada lisää luovuutta? Miksi vain vähemmistöjen? Ja miten nämä luovempaan koulutukseen oikeutetut vähemmistöt sitten erotellaan enemmistöstä, joilla ei moista oikeutta ole? Voidaanko vähemmistöksi laskea esim näkörajoitteiset nuoret? Tai vasenkätiset? Onko tämä taas tarkoitushakuista etnisyyteen perustuvaa positiivista syrjintää, jolla pyritään polkemaan etnisyydettömät enemmistön edustajat maan rakoon?

Että ärsyttää.

Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: OTU on 28.11.2011, 18:57:45
Tähän on tultu: kukaan päättäjistä ei rasssismisyytöksiä ja muumimamman toruja peläten uskalla pyykiä per**ttään tuollaisella huuhaa-hahmotelmalla, niin kuin oikeasti pitäisi. He vain kilvoittelevat toiseutta palvoen: Ihanaa, ihanaa! >:(
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Siili on 28.11.2011, 18:57:53
Quote from: Roope on 28.11.2011, 18:18:29
Quote"Teoriapainotteinen opetus on tullut tiensä päähän"

Kirjailija Veijo Baltzarilla on kunnianhimoinen tavoite. Hän haluaa uudistaa vähemmistöjen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän. Ensin Suomessa, sitten koko Euroopassa.
Baltzar kritisoi voimakkaasti nykyistä koulutusta. Hänen mielestään sitä pitää uudistaa nykyistä luovempaan suuntaan ja nuorten kulttuuritausta huomioida entistä paremmin.

– Oppilaille ei anneta tilaa kehittyä. Ollaan ulkoa osaamisen mestareita, mutta henkisessä kehityksessä on ongelmia. Teoriapainotteinen koulutusjärjestelmä on tiensä päässä, Baltzar uskoo.

Kirjailija korostaa, että nuoria ei pidä pakottaa samaan muottiin, koska silloin joku jää aina ulkopuoliseksi. Jokaisen tausta tulee huomioida ja vahvuudet tunnistaa.

[...]

Opetus- ja kulttuuriministeriössä Baltzarin ajatuksista on kiinnostuttu. Ministeriössä uskotaan, että luovia ja teoreettisia opetusmenetelmiä pystytään toteuttamaan rinnakkain korkeakouluissa.

Vähemmistöjen kouluttamiseen uusilla tavoilla on valtava tarve, sanoo johtaja Anita Lehikoinen ministeriön korkeakouluyksiköstä.

[...]

Millainen kulttuurienvälinen koulutusjärjestelmä olisi käytännössä? Sitä ei oikein kukaan osaa vielä sanoa.
Humanistisessa ammattikorkeakoulussa selvitetään parhaillaan, miten Baltzarin mallia voisi soveltaa korkeakouluissa.

[...]

Hankkeen taustajoukkoihin kuuluva nuorisoasiainneuvos Olli Saarela painottaa, että kyse ei ole pelkästään vähemmistöistä, vaan suuresta kysymyksestä siitä, miten sivistys pärjää järjen ylivallalle.

– Olemme pyytämässä vastavirtaan uivaa lohta, mutta olisi hienoa, jos tästä jalostuu jonkinlaista uutta ajattelua. Yhden totuuden maailman on aina vaarallinen, Saarela summaa.
Ilta-Sanomat (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/teoriapainotteinen-opetus-on-tullut-tiensa-paahan/art-1288431493944.html)

Että tämmöistä humanismia tällä kertaa.

Tätä projektia virkamiehet muistelevat kolmen vuoden kuluttua varmasti yhtä ylpeänä kuin Synergian siltaa.  Mutta eivätköhän hommalaiset tule ihan ilkeyttään muistuttamaan.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: dothefake on 28.11.2011, 19:06:17
Onneksi kohta tulee lunta luotavaksi, asiantuntijat eivät
ole vielä muuttaneet mihinkään keskustan VOK:sta.

QuoteHumanistisessa ammattikorkeakoulussa selvitetään, miten ajatukset voisivat soveltua korkeakoulujen koulutustarjontaan.

Vaikea kuvitella, kuinka ajatukset soveltuisivat koulutustarjontaan. Tai yleensä mihinkään mokutukseen liittyvään. Jyrkkä ei ajattelulle, kun mokutetaan.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Sanglier on 28.11.2011, 19:20:09
Hehe, google muisti. Reissuromaanin panomatka tyssäsi mutta kuittasi laittomista potkuista vuoden palkan. Ja taas on uutta proggista uunissa.

Hattu pois. Olemme suurmiehen seurassa. Kyllä kunnon kusettaja on massinsa ansainnut!
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Siili on 28.11.2011, 19:33:46
Quote from: Sanglier on 28.11.2011, 19:20:09
Hehe, google muisti. Reissuromaanin panomatka tyssäsi mutta kuittasi laittomista potkuista vuoden palkan. Ja taas on uutta proggista uunissa.

Hattu pois. Olemme suurmiehen seurassa. Kyllä kunnon kusettaja on massinsa ansainnut!

Olen samaa mieltä.  Balzarin unelmissa Lipposesta tulee pressa, jonka jälkeen vedätys voisi jatkua ainakin kuusi vuotta.  Vai luuletteko, että Synergian silta olisi lopetettu, jos Halonen olisi pistänyt arvovaltansa sen taakse?
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: dothefake on 28.11.2011, 19:42:50
Kohtalon ivaa, että Turun sanomien uutisen vieressä mainostetaan
romanin näköisen miehen tyylisuuntakonserttia, vai kuinka tuon sanoisi.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Jukka Wallin on 28.11.2011, 19:47:07
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 28.11.2011, 18:08:00
Mikä Baltzarin oma koulutustausta on? Onko sitä edes? Monikin kaltaiseni maisteri kai haluaisi työskennellä juuri tuollaisissa hankkeissa, mutta yllättävän moni on päätynyt koulutustaan vastaavan työn puutteessa ei-teoreettisiin siivous- ym. vastaaviin hommiin.

Juu mutta ei Baltzarin kuulu pestä "valkolaisten" lattioita. Äänekoskella Baltzarin sukulaiset(sama sukunimi)  siirettiin(häädettiin) toisaalle kun poliiseille alkoi tulla hälytyksiä likaa. Heille meikäläisten kusettaminen on yhtä luonnollista kuin lintu lentää.. Lentokoneet tuovat tänne joka viikko lisää näitä kaikenmaailman viidakkomaistereita, jotka vastaavat koulutukseltaan meikäläistä apukoululaista..
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Melbac on 28.11.2011, 19:51:56
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/vahemmistojen-koulutukseen-halutaan-lisaa-luovuutta-/art-1288431469497.html
"Hankkeen rahoitus tulee opetus- ja kulttuuriministeriöltä"

www.hs.fi/politiikka/Wallin+Lakkautettavat+varuskunnat+julki+tammikuussa/a1305550234345
"Ensi vuonna Suomen valtio maksaa pelkkinä korkomenoina 4 500 euroa joka minuutti", Wallin kuvaa velkataakan kokoa.

opetusministeriöllä on ilmiselvästi aivan liian paljon rahaa käytettävissä jos se rahoittaa tollaisia projekteja samaan aikaan kun varuskuntia lakkautetaan vedoten siihen että valtion velkan korkomenot ovat huomattavia.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Sanglier on 28.11.2011, 22:25:39
Irvokkainta on että jos yksikin mustalainen saadaan käymään koulunsa loppuun, projekti julistetaan menestystarinaksi. Kyllä kannatti polttaa parin omakotitalon hinta.

"Valitettavasti" kusetus tulee olemaan niin avointa ja röyhkeää että matkamustalaisen ravi katkeaa jo ennen loppulaukkaa. Toivottavasti olen väärässä.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: pjentti on 28.11.2011, 23:34:39
Quote from: Sanglier on 28.11.2011, 19:20:09
Reissuromaanin panomatka tyssäsi...

Saamisen vaikeus ei ole ollut ainoa vastoinkäyminen. Aiemmin on ollut epäselvä tulipalo, varsinkin tuhoutuneen omaisuuden arvossa on ollut epäselvyyksiä.

http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1,0,0,0:0:278708,0 (http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1,0,0,0:0:278708,0)

Edit: Myös poikaa on kohtalo koetellut. 90 000 € sauna (kuvassa) putosi jokeen.

(http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/horizontal/1135233450992.jpeg)

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sauna+putosi+katolleen+Mustionjokeen+Karjaalla/1135233451552 (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sauna+putosi+katolleen+Mustionjokeen+Karjaalla/1135233451552)
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Jukka Wallin on 28.11.2011, 23:45:02
Quote from: pjentti on 28.11.2011, 23:34:39
Quote from: Sanglier on 28.11.2011, 19:20:09
Reissuromaanin panomatka tyssäsi...

Saamisen vaikeus ei ole ollut ainoa vastoinkäyminen. Aiemmin on ollut epäselvä tulipalo, varsinkin tuhoutuneen omaisuuden arvossa on ollut epäselvyyksiä.

http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1,0,0,0:0:278708,0 (http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1,0,0,0:0:278708,0)

Taviksen yhteiskuntakelpoisuus olisi lievästi sanottuna hakuusessa, töiden saanti tuskaa, jopa mahdotonta. Mutta joillakin on taipumusta pudota jaloilleen kuin kissa konsonaan..
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: pakruti2c263 on 29.11.2011, 00:03:29
QuoteUudistuksen taustalla on kirjailija Veijo Baltzarin hahmotelma kulttuurienvälisestä koulutusjärjestelmästä. Humanistisessa ammattikorkeakoulussa selvitetään, miten ajatukset voisivat soveltua korkeakoulujen koulutustarjontaan.
No niinpä, käytäisiinkö ensiksi tuo peruskoulu ja lukio? Jonka jälkeen voipi mietiskellä "korkeakoulujen koulutustarjontaa."
Heh.. heh.. iiihahaa... (hervotonta hirnuntaa)
Humanistinen ammattikorkeakoulu?
Siis oikeasti, mitä?  Ei kässää.
Tyhjänpäiväinen uusiorahareikä nenästävedettäviltäkö?
Siis,..MEILTÄ kaaleiltako?
Suksikaahan nyt hevon v..... kuuseen!
Keräkäätte tai pöl......miten vain, rahoituksenne aivan omatoimisesti itse!
Perustanette kun rahoitus on plakkarissa #1.st kaalo university of europe, siinä riittää haastetta, josta voi olla ylpeäkin. Eikö?
Varma on, että sauna- ja tohtorimiehiä /naisiakin löytyy.
Siltä varalta, ettei uudestaan:
QuoteTurun Sanomat 22.1.2005 3:01:31
- - -
Tutkimuksissa ei ole voitu selvittää tulipalon varsinaista syttymissyytä.

http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1,0,0,0:0:278708,0 (http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1,0,0,0:0:278708,0)

Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Anti-Utopisti on 29.11.2011, 01:53:34
QuoteMinisteriön korkeakouluyksikkö vakuuttui siitä, että Baltzarin pedagogiikka sisältää aidosti uudenlaista ja yhteiskunnan kehittämisen kannalta tärkeää ajattelua sekä kasvatus- ja koulutusmenetelmiä.

Ihan kuin olisin aiemminkin törmännyt johonkin samanhenkiseen filosofiseen suuntaukseen.

Ai niin, nyt muistuikin mieleeni:

"JO: Professor Flostre is the greatest living philosopher, and the father of empathicalism.

DICK: Oh? What's empathicalism?
         
JO: The most sensible approach to true understanding and peace of mind.
                   
DICK: Sounds great, but what is it?
                   
JO: It's based on empathy. Do you know what the word "empathy" means?
             
DICK: No, I'll have to have the beginner's course on that one. Empathy, er...is it something like sympathy?
           
JO: Oh, it goes beyond sympathy. Sympathy is to understand what someone feels. Empathy is to project your imagination so that you actually feel what the other person is feeling. You put yourself in the other person's place.
...
[looking up at Dick] I feel a hostile vibration!

DICK: That'll be me; sorry.
...
JO: I have no doubt that in less than ten years, people everywhere will know that empathicalism — and only empathicalism — can bring peace."


Lähde: Elokuva Funny Face (1957)

"Some have suggested that this made up philosophy is meant to represent existentialism, and Flostre is meant to represent Jean-Paul Sartre."

Lähde: http://poptometry.blogspot.com/2011/11/review-funny-face.html (http://poptometry.blogspot.com/2011/11/review-funny-face.html)

Tämä elokuva selvästikin tarjoaa maahanmuuttokriitikoille hyviä oppitunteja korkealentoisten filosofioiden toimintaperiaatteista. Ellei jo ennalta arvaa, mitä tämänkaltaiset filosofiat usein pitävät sisällään käytännön tasolla.


[email protected]
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: matkamasentaja on 29.11.2011, 04:18:53
Quote from: Pike84 on 28.11.2011, 16:53:49
Eikö ne Synergian Sillat ala jo riittää? Ja mitkä ihmeen "luovuushakuiset nuoret"? Taas on vissiin keksitty uusia hienoja sanojakin.



"luovuushakuinen" on varhaisvaiheessa oleva "vapaa-aika suuntautunut" henkilö.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Roope on 13.03.2012, 12:57:02
QuoteKulkijamustalaisen, Kulttuurineuvos Veijo Baltzarin Teos "Kokemuspohjainen Filosofia" julkaistaan

Kulttuurineuvos Veijo Baltzarilta ilmestyy 14.maaliskuuta filosofis-yhteiskunnallinen teos "Kokemuspohjainen filosofia". Teoksen julkistamistilaisuus Lasipalatsin Kohtaamispaikalla, Mannerheimintie 22–24, Helsinki (toinen kerros) ke 14. 3 klo 11–13.

Baltzar puolustaa voimakkaan poleemisessa teoksessaan länsimaisten teknokratioiden polkemia vähemmistöjä ja nuoria. Henkistä kriisiä potevan Euroopan on hänen mielestään kohdattava sokea pisteensä suhteensa vähemmistökulttuureihin ja eriarvoistavaan kasvatukseen. Lääkkeeksi Baltzar tarjoaa uudenlaista kokemuspohjaiseen kulttuurienväliseen vuorovaikutukseen perustuvaa kasvatusta ja filosofiaa.

"Samoin kuin valta, laki ja järjestys kohtelevat vähemmistöjä, ne kohtelevat lapsia ja nuoria. Molempia suvaitaan, kun on pakko. Ja myös lapsilla ja nuorilla on sananvapaus – mutta aikuiset pitävät huolen, ettei heidän äänensä kauaksi kanna."

Tilaisuudessa runoilija, kustantaja Leevi Lehto haastattelee kirjailija Veijo Baltzaria, minkä lisäksi kuullaan entisen pääministerin Paavo Lipposen, nuorisoasiainneuvos Olli Saarelan ja kasvatustieteiden yo Annukka Isotuvan puheenvuorot. Yleisöllä on tilaisuus osallistua keskusteluun. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Kokemuspohjainen filosofia -teos on syntynyt osana ammattikorkeakoulu HUMAK:n kulttuurienvälisen kokemuspohjaisen pedagogiikan tutkimus- ja mallinnushanketta "Baltzar-KKI-HUMAK" (2011–2012). Lipponen ja Saarela ovat olleet hankkeen ohjausryhmän jäseniä ja Lipponen sen suojelija.

Vuonna 1942 syntynyt Veijo Baltzar on julkaissut mm. kahdeksan romaania ja kirjoittanut myös näytelmiä, novelleja, runoja, elokuvakäsikirjoituksia, librettoja ja näyttämörunoelmia. Baltzar on ohjannut lukuisia kirjoittamiaan näytelmiä ja toiminut pedagogina. Hänet tunnetaan aktiivisena taiteen alan koulutuksen kehittäjänä.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Sunt Lacrimae on 13.03.2012, 14:58:41
Minulle ei nyt aivan selvinnyt, mitä tämä kulttuurienvälinen kokemuspohjainen kasvatus tarkoittaa, mutta näyttäähän tuo ihan hyvältä powerpoint-slaideilla joita voi esitellä opetusministeriön virkamiehille apurahojen toivossa. Oikeastaan kokemuspohjaisesta kasvatuksesta tuli lähinnä mieleen yksinäisen kantiksen vieminen Tallinnanaukiolle, Vuokin metrikselle tai Suvelaan yöaikaan, siinä niitä kokemuksia olisi ja varmasti kasvatustakin mutta taitaa olla jo vähän turhan spartalainen opetusmetodi. Sellainen "selviä pari viikkoa metsässä, saat veitsen ja vaatteet"-henkinen.
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Eino P. Keravalta on 13.03.2012, 15:18:53
Vähemmistöjen koulutukseen tarvitaan konekiväärejä.

Tarkoitan tällä sitä, että moni vähemmistökulttuuri edustaa nk. kunnia- ja väkivaltakulttuuria, missä kunnioitus ansaitaan lähinnä väkivaltapelotteen läsnäololla. Onkin niin, että kukkahattutätien luovuusseminaareilla ja muulla päänsilityksellä ei kunniakulttuureita saada aapista tavaamaan, vaan opetuksen on perustuttava tiukkailmeisten pamppumiesten aukottomaan auktoriteettiin.

Miten olisi tällainen luova ratkaisu? Miksemme ottaisi mallia vähemmistöjen omista kotimaista ja Koraanikouluista vähemmistöille oppia jakaessamme - varsinkin kun pehmeät eurooppalaiset, pedagogiset metodit eivät saa oppilasaineksessa aikaan kuin kapinaa ja naurunpyrskähdyksiä?

( Ja vielä selvennys keskuudessamme mahdollisesti päivystäville hölmöimmille lukijoille: ei, en tarkoita tai halua, että alkaisimme konekiväärein ammuskelemaan vähemmistöjä - tai ketään muitakaan )
Title: Vs: 2011-11-28 IS:Vähemmistöjen koulutukseen halutaan lisää luovuutta
Post by: Hob on 13.03.2012, 16:38:01
Quote from: Sunt Lacrimae on 13.03.2012, 14:58:41
Minulle ei nyt aivan selvinnyt, mitä tämä kulttuurienvälinen kokemuspohjainen kasvatus tarkoittaa,

Se tarkoittaa sitä, että kasvattaja on vähemmistön edustaja ja vanha.