Peruskouluissa on pulaa islamin opettajista
Suomen peruskouluihin tarvittaisiin lisää päteviä islamin opettajia. Opetushallituksen mukaan tilanne on kuitenkin parantumassa.
Opetushallitus arvioi, että koko maan perusopetuksessa on jo enemmän islaminuskoisia kuin ortodoksisia oppilaita. Molempia on reilu prosentti kaikista oppilaista.
Helsingin yliopistolta kerrotaan, että nykyinen islamin opettajien joukko on kirjava.
"Suuri osa nykyisistä opettajista on maahanmuuttajataustaisia, tosin viime vuosina työmarkkinoille on ilmestynyt myös suomalaisia naisia, jotka ovat kääntyneet islamiin", sanoo uskonnon didaktiikan professori Arto Kallioniemi.
Helsingin kaupungin peruskouluissa uskonnontunneilla islamia opiskelee jo yli kahdeksan prosenttia oppilaista. Pääkaupungissa islaminuskoisia koululaisia on yli kaksinkertainen määrä ortodokseihin nähden.
"Opettajankoulutus 2020 -raportissa esitetään, että vuonna 2020 joka neljäs pääkaupunkiseudun oppilas on maahanmuuttajataustainen. Suuri osa heistä tulee tietysti venäläisten rinnalla olemaan islamilaisia", sanoo Kallioniemi.
http://www.hs.fi/kotimaa/Peruskouluissa+on+pulaa+islamin+opettajista/a1305550002706 (http://www.hs.fi/kotimaa/Peruskouluissa+on+pulaa+islamin+opettajista/a1305550002706)
Taitaa helsingistä tulla tulevaisuudessa monokultuurinen pääkaupunki jossa ei asu kuin ulkomailta tulleita tyyppejä ja entiset helsinkiläiset taas asuvat lähikunnissa.
On otettava lisää maahanmuuttajia huolehtimaan islaminopetuksesta Suomessa. Kun he pitävät myös islam-tietoiskuja kantiksille saadaan synergiaetuja ja monikulttuurista rikkautta kaikille!
Eikös Helsingin peruskouluissa noita imaameja löydy-ihan radikaaleihin saakka?
Quote
"Opettajankoulutus 2020 -raportissa esitetään, että vuonna 2020 joka neljäs pääkaupunkiseudun oppilas on maahanmuuttajataustainen.
Kylmät väreet
Eriytetty uskonnonopetus, periaatteessa sekulaarin perusopetus on moniuskonnollisessa yhteiskunnassa mahdoton yhtälö. Minusta on hirmuista tuhlausta rakentaa mitään virallista infrastruktuuria uskonnollisen kasvatuksen ympärille. Huolehtikoot uskonnolliset yhteisöt siitä.
Uskontojen luonnetta voidaan opettaa neutraalisti kaikille esimerkiksi elämänkatsomustiedon puitteissa. Mitä nopeammin päästään tällaiseen järjestelyyn, sen parempi. Tässä olisi yksi asia, josta voidaan ottaa mallia Ruotsista.
Suomen kouluissa ei tarvita minkään uskonnon opettajia, vaan joko uskonnottomia tai muuten kriittiseen ajatteluun kykeneviä uskontotiedon, filosofian ja etiikan opettajia. Uskontotieto, filosofia ja etiikka yhtenä oppiaineena kaikille pakolliseksi. Kaksi tuntia viikossa läpi koko peruskoulun. Siellä uskonnot tulisi käsitellä historiallisessa kontekstissaan ja kiihkottomasti arvioida, mikä panos kullakin on ollut esim. tieteelle, filosofialle, etiikalle, kulttuuriperinnölle ja tapakulttuurille sekä laajemmin yhteiskunnan kehitykselle.
Ratkaisu: lopetetaan uskonnonopetus.
EDIT: Pohdin tuossa #muualla sellaista vaihtoehtoa, että koko uskonto/elimenkatsomustieto muutettaisiin antropologiaksi, jossa uskonto olisi yhtenä osana. Uskontoa pohdittaisiin sosiaali- ja kulttuuriantropologian ilmiintymisenä. Täytyy todeta kyllä, että en tiedä asiasta mitään (ministeriainesta siis?).
Quote from: Marko Parkkola on 24.11.2011, 11:30:23
Ratkaisu: lopetetaan uskonnonopetus.
Kumma ettei vihervasemmisto ole vielä aktivoitutunut asiassa. Vai oliko pelkästään tunnustuksellisen kristillisen uskonnonopetuksen poistaminen heidän haaveensa?
Quote"Suuri osa nykyisistä opettajista on maahanmuuttajataustaisia, tosin viime vuosina työmarkkinoille on ilmestynyt myös suomalaisia naisia, jotka ovat kääntyneet islamiin", sanoo uskonnon didaktiikan professori Arto Kallioniemi.
Aivan käsittämätöntä :facepalm: :facepalm: :facepalm: Onneksi suurin osa suomalaisista naisista ei moiseen alennu...
Quote from: K.K. on 24.11.2011, 11:14:28
Opetushallitus arvioi, että koko maan perusopetuksessa on jo enemmän islaminuskoisia kuin ortodoksisia oppilaita. Molempia on reilu prosentti kaikista oppilaista.
[...]
Helsingin kaupungin peruskouluissa uskonnontunneilla islamia opiskelee jo yli kahdeksan prosenttia oppilaista. Pääkaupungissa islaminuskoisia koululaisia on yli kaksinkertainen määrä ortodokseihin nähden.
"Opettajankoulutus 2020 -raportissa esitetään, että vuonna 2020 joka neljäs pääkaupunkiseudun oppilas on maahanmuuttajataustainen. Suuri osa heistä tulee tietysti venäläisten rinnalla olemaan islamilaisia", sanoo Kallioniemi.
Sattuuko joku tietämään esim. jotain tilastoa siitä, kuinka suuri osuus näistä nykyisistä ja tulevista muslimioppilaista on Suomessa/Helsingissä humanitaarisen maahanmuuton seurauksena? Näppituntumalla arvelisin, että ylivoimaisesti suurin osa (kaikki somalit, melkein kaikki irakilaiset), joten tämä on yksi konkreettinen seuraus Suomen turvapaikkapolitiikan valinnoista.
Quote from: Bonaventura on 24.11.2011, 12:19:16
Quote from: Whomanoid on 24.11.2011, 11:29:41
[...]uskonnottomia [...] opettajia
Miksi opettajan yleensä missään aineessa tulisi edustaa tai olla edustamatta jotakin uskontoa? Uskonnollinen vakaumus ei kuulu työhaastattelussa sallittuihin aiheisiin.
Uskonnonvapaus koskee myös opettajia.
En ole vaatinut uskonnollisen vakaumuksen sisällyttämistä työhaastatteluun. Kirjoitin siitä, mitä itse pidän tarpeellisena eli rohkaisisin uskonnottomia tai muuten kriittiseen ajatteluun kykeneviä (huom! tähän sisältyvät myös kriteerin täyttävät uskonnollisen vakaumuksen omaavat opettajat) hakeutumaan ko. oppiaineen opettajiksi.
Quote from: Bonaventura on 24.11.2011, 13:50:51
Quote from: Whomanoid on 24.11.2011, 13:45:33
En ole vaatinut uskonnollisen vakaumuksen sisällyttämistä työhaastatteluun. Kirjoitin siitä, mitä itse pidän tarpeellisena eli rohkaisisin uskonnottomia tai muuten kriittiseen ajatteluun kykeneviä (huom! tähän sisältyvät myös kriteerin täyttävät uskonnollisen vakaumuksen omaavat opettajat) hakeutumaan ko. oppiaineen opettajiksi.
Siis uskonnottomat ovat aina riittävästi kriittiseen ajatteluun pystyviä?
Tuskinpa vaan 'aina', mutta monilta uskonnottomilta opettajilta voi odottaa kriittistä näkemystä uskontojen auktoriteeteista ja dogmeista. Siitähän tässä on kyse. Varmasti uskonnottomistakin löytyy dogmaatikkoja. En esimerkiksi haluaisi lasteni opettajiksi taistelevia ateisteja, jotka eivät näe uskonnoissa mitään hyvää.
Ja tämähän ei ole keltään pois. :facepalm:
Ei oteta yleistä uskonnonopetusta tähtäimeen tällä kertaa.
Quote from: Miniluv on 24.11.2011, 14:17:10
Ei oteta yleistä uskonnonopetusta tähtäimeen tällä kertaa.
Oteta tähtäimeen... :flowerhat:
Islaminopetu kouluissa voisi olla ihan hyvä asia rauhan kannalta. Oikean rauhanomaisen Islamin opettaminen saattaisi ehkäistä nuoria kuuntelemasta hullujen imaamien paasausta.
Annas olla kun tämä leviää, niin suvaitsevaisto saa taas "bensaa moottoriin". "Me tarvitsemme työntekijöitä! Kuka meidän lapsiamme nyt opettaa!" ja sama laulu jatkuu hamaan tulevaisuuteen.
Itse olisin sillä kannalla, että uskontojen opinnot olisivat puhtaasti neutraaleja, eli eivät keskittyisi niinkään mihinkään tiettyyn uskontoon, vaan kaikkia käsiteltäisiin faktojen pohjalta. Itseäni kiinnosti kouluaikoina kovasti kaikki mahdolliset uskonnot, varsinkin itämaiset semmoiset, puhtaasti teoreettisellla tavalla, kuriositeettinä. Mutta annas kun mainitsin asiasta syvästi kiihkokristitylle opettajalle, niin oli hyvä ettei jo roviota pystytetty. Liekö tämä sitten johti provokaatioon, jossa pidin päälläni paitaa, missä esitettiin jeesuksen olevan naisen sukupuolielin.
Quote from: punajuuri on 24.11.2011, 14:38:21
Islaminopetu kouluissa voisi olla ihan hyvä asia rauhan kannalta. Oikean rauhanomaisen Islamin opettaminen saattaisi ehkäistä nuoria kuuntelemasta hullujen imaamien paasausta.
Sitähän opetetaan useissa maissa jo. Kaikki halukkaat ovat vapaita liikkumaan niihin maihin. Miksi tämäKIN rasite pitää tuoda Suomeen? Kohta hulluja imaameja koulutetaan suomalaisissa yliopistoissa peruskoulun serkusavioliittojen hedelmien vuoksi. Millä hypoteesillä luulet että Suomessa kasvaisi erilaisia imaameja kuin muissa maissa?
QuoteMillä hypoteesillä luulet että Suomessa kasvaisi erilaisia imaameja kuin muissa maissa?
En tiedäkkään, mutta aina voi yrittää. Suomessa on kuitenkin erinomainen koulutusjärjestelmä kansanvälisestikin mitattuna, joten uskoisin myös imaamiopetuksen olevan huippuluokkaa. En usko sen edes maksavan kauheasti, ja se on kuitenkin hyvä satsaus tulevaisuuteen kun saadaan maahanmuuttajalapsaet integroitua paremmin yhteiskuntaan. Palavia lähiöitä sharioineen tuskin kukaan haluaa, mutta se on väistämätöntä ellei nuoriin panosteta ajoissa tarpeeksi.
Quote from: punajuuri on 24.11.2011, 14:55:44
QuoteMillä hypoteesillä luulet että Suomessa kasvaisi erilaisia imaameja kuin muissa maissa?
En tiedäkkään, mutta aina voi yrittää. Suomessa on kuitenkin erinomainen koulutusjärjestelmä kansanvälisestikin mitattuna, joten uskoisin myös imaamiopetuksen olevan huippuluokkaa. En usko sen edes maksavan kauheasti, ja se on kuitenkin hyvä satsaus tulevaisuuteen kun saadaan maahanmuuttajalapsaet integroitua paremmin yhteiskuntaan. Palavia lähiöitä sharioineen tuskin kukaan haluaa, mutta se on väistämätöntä ellei nuoriin panosteta ajoissa tarpeeksi.
Tälle tielle ei pidä erehtyä lähtemään, että alamme kouluttamaan imaameja koska a) tuskin se kovin kalliiksi tulee ja b) imaamikoulutus on hyvä satsaus tulevaisuuteen jonka avulla saadaan musliminuoret integroitua yhteiskuntaan.
Mitä järkyttävää punaviher :flowerhat: höpinää!!! :'( :facepalm: >:(
Quote from: JmR on 24.11.2011, 11:26:02
Quote
"Opettajankoulutus 2020 -raportissa esitetään, että vuonna 2020 joka neljäs pääkaupunkiseudun oppilas on maahanmuuttajataustainen.
Aavistan että tuossa vaiheessa on autoja palanut jo monet, monet kerrat.
Koulujen uskonnonopetus yleisenä kysymyksenä ei kuulu ketjun aihepiiriin.
Quote from: Miniluv on 24.11.2011, 16:46:01
Koulujen uskonnonopetus yleisenä kysymyksenä ei kuulu ketjun aihepiiriin.
No perkele, aika vaikea puhua vain yhden vähemmistöuskonnon opetuksesta
Suomessa, eikö sinusta?
"Opettajankoulutus 2020 -raportissa esitetään, että vuonna 2020 joka neljäs pääkaupunkiseudun oppilas on maahanmuuttajataustainen"
Eikö tämän pitänyt olla vain joku Eurabia-foliohattujen salaliittoteoria, mutta sehän onkin jo virallinen ennuste?
Quote from: Kuvitteellinen hahmo on 24.11.2011, 16:52:14
"Opettajankoulutus 2020 -raportissa esitetään, että vuonna 2020 joka neljäs pääkaupunkiseudun oppilas on maahanmuuttajataustainen"
Eikö tämän pitänyt olla vain joku Eurabia-foliohattujen salaliittoteoria, mutta sehän onkin jo virallinen ennuste?
Virolaiset ja venäläiset, joita maahanmuuttajista lienee tuolla päin maata suurin osa, eivät kai ole arabeja tai edes muslimeja?
Quote from: Whomanoid on 24.11.2011, 16:57:59
Quote from: Kuvitteellinen hahmo on 24.11.2011, 16:52:14
"Opettajankoulutus 2020 -raportissa esitetään, että vuonna 2020 joka neljäs pääkaupunkiseudun oppilas on maahanmuuttajataustainen"
Eikö tämän pitänyt olla vain joku Eurabia-foliohattujen salaliittoteoria, mutta sehän onkin jo virallinen ennuste?
Virolaiset ja venäläiset, joita maahanmuuttajista lienee tuolla päin maata suurin osa, eivät kai ole arabeja tai edes muslimeja?
Eivät niin, mutta ei olisi pitänyt leikata alkuperäistä tekstiä tuossa lainauksessa. Siinähän oli, että suurin osa näistä on tietysti islaminuskoisia venäläisten rinnalla.
Quote from: Rekka-Pena on 24.11.2011, 16:49:59
Quote from: Miniluv on 24.11.2011, 16:46:01
Koulujen uskonnonopetus yleisenä kysymyksenä ei kuulu ketjun aihepiiriin.
No perkele, aika vaikea puhua vain yhden vähemmistöuskonnon opetuksesta Suomessa, eikö sinusta?
Se voi johtua sitäkin, että juuri sinulla ei ole aiheesta mitään sanottavaa. Tee tästä johtopäätökset ja anna suunvuoro niille, jotka ehkä tietävät juuri tästä jotain.
Uutisalueen aiheet ovat monikulttuuri ja maahanmuutto. Yleiseen uskontosotimiseen on sinulla erityinen alttius, joten olepa hyvä ja lopeta.
Quote from: Kuvitteellinen hahmo on 24.11.2011, 17:01:50
Quote from: Whomanoid on 24.11.2011, 16:57:59
Quote from: Kuvitteellinen hahmo on 24.11.2011, 16:52:14
"Opettajankoulutus 2020 -raportissa esitetään, että vuonna 2020 joka neljäs pääkaupunkiseudun oppilas on maahanmuuttajataustainen"
Eikö tämän pitänyt olla vain joku Eurabia-foliohattujen salaliittoteoria, mutta sehän onkin jo virallinen ennuste?
Virolaiset ja venäläiset, joita maahanmuuttajista lienee tuolla päin maata suurin osa, eivät kai ole arabeja tai edes muslimeja?
Eivät niin, mutta ei olisi pitänyt leikata alkuperäistä tekstiä tuossa lainauksessa. Siinähän oli, että suurin osa näistä on tietysti islaminuskoisia venäläisten rinnalla.
Voimia kaikille pääkaupunkiseudun opettajille ja varsinkin naisopettajille. Työtaakkanne ei ainakaan näillä näkymillä helpota.
Quote from: Whomanoid on 24.11.2011, 16:57:59
Quote from: Kuvitteellinen hahmo on 24.11.2011, 16:52:14
"Opettajankoulutus 2020 -raportissa esitetään, että vuonna 2020 joka neljäs pääkaupunkiseudun oppilas on maahanmuuttajataustainen"
Eikö tämän pitänyt olla vain joku Eurabia-foliohattujen salaliittoteoria, mutta sehän onkin jo virallinen ennuste?
Virolaiset ja venäläiset, joita maahanmuuttajista lienee tuolla päin maata suurin osa, eivät kai ole arabeja tai edes muslimeja?
Virolaisten ja venäläisten syntyvyys lienee samaa luokkaa kuin suomalaisilla. Synnytyskoneet on toisaalla. Siksi vuoden 2020 maahanmuuttajataustaiset oppilaiden etnisyysjakauma ei ole samanlainen kuin tämän hetken maahanmuuttajien etninen jakauma. Paljon haastavampi, arvioisin.
Quote from: Blanc73 on 24.11.2011, 12:16:35
Quote"Suuri osa nykyisistä opettajista on maahanmuuttajataustaisia, tosin viime vuosina työmarkkinoille on ilmestynyt myös suomalaisia naisia, jotka ovat kääntyneet islamiin", sanoo uskonnon didaktiikan professori Arto Kallioniemi.
Aivan käsittämätöntä :facepalm: :facepalm: :facepalm: Onneksi suurin osa suomalaisista naisista ei moiseen alennu...
Tämähän on paras uutinen koko islaminopetukseen liittyen ikinä. En osaa kuvitella mitään, mikä vieraannuttaisi musliminuoren uskonnostaan paremmin kuin islaminhalaajakukkahattunainen tai äärimmäisen falski uushuivisuomalaisemäntä uskonnonopettajana!
Mistä lähtien islamin opetus on kuulunut peruskoulun opetusohjelmaan? Mites on Hare Krishnan opetuksen laita?
Quote from: Jouko on 24.11.2011, 20:11:23
Mistä lähtien islamin opetus on kuulunut peruskoulun opetusohjelmaan? Mites on Hare Krishnan opetuksen laita?
Kuuluuko nyt nimenomaan islaminopetus opetusohjelmaan..., mutta sitä oli jo ainakin -93 meidän koulussa.
Tässähän on sellainen porsaanreikä, että jos satut perustamaan paikkakunnallesi jonkun siellä ennestään tuntemattoman uskonnollisen yhteisön ja ilmoitat kolme lastasi tämän ryhmän jäseniksi, voit olla laskeskella saavasi itse opettaa lapsiasi tähän uskontoon ihan palkallisesti. Ai että, kun tekisi hyvää ismamujen työllisyydelle tämäkin.
Quote from: Bonaventura on 24.11.2011, 21:49:07
Mikä tahansa uskonto ei käy, sen tulee olla opetushallituksen hyväksymä, rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta.
Sen sijaan esimerkiksi mormonikotiäiti voisi antaa kolmelle lapselleen opetusta kunnan palkkalistoilla. Vanhemman ei ole kiellettyä olla lapsensa virallinen opettaja.
OK.
Minkäslaista politiikkaa OH noudattaa/on noudattanut tämän asian suhteen? Jos joku perustaa spagettimonsterikultin, niin ei varmaan menisi läpi, mutta mitenköhän wahhabilais-sufismin kanssa.. Uskallettaisiinko sille sanoa ei?
Quote from: Bonaventura on 24.11.2011, 21:42:52
Tämä koko uutinen on muuten aivan täyttä roskaa.
Niin onkin. Aiempi viestini poistettiin. Ratkaisu on muuttaa koululain 11 § ja poistaa 13 §.
En ymmärrä mitä uskonnot tekevät kouluissa. Onhan maita (
sivistysvaltioita :flowerhat:), joissa ei ole minkäänlaista uskonnonopetusta, esim. Ranska. Hirveätä rahanhukkaa, yhteiskuntatieteen tunnilla voitaisiin ohimennen mainita, että "jotkut uskovat näihin hommiin, mutta ei koske Suomea. Kalevala."
Jos joku ei mene jakeluun, niin suomennan.
Charlotte Iserbyt - Deliberate Dumbing Down of the World
http://www.youtube.com/watch?v=DDyDtYy2I0M (http://www.youtube.com/watch?v=DDyDtYy2I0M)
Quote from: Bonaventura on 24.11.2011, 22:22:14
On noudattanut sellaista politiikkaa, että mm. skientologiaa ja wicca-uskontoa ei ole hyväksytty. Kaikenlaista muuta on, kuten Kristiyhteisö ja Herran Kansa ry., joista kummallekin on laadittu myös opetussuunnitelma. (http://www.oph.fi/download/47219_netpkuskontojenopsit06.pdf)
Kiitoksia. Informatiivista, Homma^^^:lla oppii :)
Quote from: Bonaventura on 24.11.2011, 21:42:52
Tämä koko uutinen on muuten aivan täyttä roskaa.
***
Tässä laki kuten se seisoo:
Quote
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa (986/1998, muutos
693/2003) säädetään uskontoa opettavan aineenopettajan aineenhallintavaatimuksista siten, että
opettajalta vaaditaan korkeakouluopinnot (55 ov, jos uskonto on hänen ainoa lukiossa
opetettava aine ja 35 ov, jos hän opettaa lukiossa muuta ainetta) opetettavassa uskonnossa
(evankelis-luterilainen ja ortodoksinen uskonto) sekä muiden uskontojen kohdalla
asianomaisessa uskonnossa suoritut korkeakouluopinnot tai muulla tavoin hankitut riittävät
tiedot ja asianomaisen uskonnon tuntemus.
Boldaukset minun.
Uutinen ei siis pidä paikkaansa. Ei ole minkään valtakunnan hätää pätevistä islaminopettajista.
Eli asiaansa vihkiytyneen vihasaarnaajan mentävä aukko löytyy pilttien koulutusjärjestelmästä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Undercover_Mosque (http://en.wikipedia.org/wiki/Undercover_Mosque)
Mitäpä jos koulu luopuisi uskonnon opetuksesta tykkänään? Tilalle "arvot ja etiikka".
Quote from: punajuuri on 24.11.2011, 14:38:21
Islaminopetu kouluissa voisi olla ihan hyvä asia rauhan kannalta. Oikean rauhanomaisen Islamin opettaminen saattaisi ehkäistä nuoria kuuntelemasta hullujen imaamien paasausta.
Laskit varmaan leikkiä? Islamin profeetta määritteli oikean islamin siten, että se on mitä hän ja hänen uskolliset kumppanuksensa seuraavat ja siitä islamista on rauha kaukana. Sitä paitsi sellaista islamin koulukuntaa ei ole edes olemassa, joka opettaisi kestävää rauhanomaista ja yhdenveroista rinnakkaiseloa meidän muiden kanssa.
- Vouti
Myös Ilta-Sanomissa on pitkä juttu islaminopetuksesta. Haastateltavana on suomalaiskäännynnäinen Suuad Onniselkä. Heti jutun alussa huomiota kiinnittää Onniselän väite nuorten muslimien monikulttuurisesta taustasta. En usko. Musliminuorten tausta taitaa olla hyvinkin monokulttuurinen. Mutta tässähän tämä taas tuli. Monikulttuurilla ei käytännössä tarkoiteta mitään muuta kuin islamia ja muslimeja.
Täytyy olla aikamoinen hihhuli-idealisti, jos sisukkaasti uskoo, ettei muslimien määrällä ole mitään merkitystä. Kun tähän määrän kasvuun lisätään se, että yhteiskunta tuntuu huomioivan islamin aivan kaikessa aina kouluopetuksesta alkaen, kyllä siitä vähemmästäkin ylpistyy. Mutta kun muslimien kanssa vain neuvotellaan eli toisin sanoen toteutetaan heidän erityistarpeitaan ja mielihalujaan, niin kaikki menee hyvin.
QuoteIslaminopettaja näkee maahanmuuttajanuorten arjen
Suuad Onniselän mielestä hänen työssään peruskoulun islaminopettajana parasta on aitiopaikka nuorten muslimien elämään.
–Toivon, että he kiinnittyvät arkeen Suomessa. Heillä on monikulttuurinen tausta ja monet eivät koe olevansa kovin suomalaisia.
[...]
Opetusviraston tuoreiden tilastojen mukaan pääkaupungin peruskouluissa islamin uskonnonopetukseen osallistuu jo runsaat kahdeksan prosenttia kaikista koululaisista eli yli 2700 oppilasta. Määrä on yli kaksinkertainen ortodokseihin nähden.
Koko Suomessa muslimikoululaisten prosenttimäärä on huomattavasti pienempi, mutta kasvava. Opetushallituksen opetusneuvos Pekka Iivonen arvioi, että kaikista suomalaiskoululaisista muslimeja on tällä hetkellä 1,3 prosenttia eli hieman ortodokseja enemmän.
–Muslimioppilaiden määrä kasvaa tasaisesti, mutta mitään piikkiä siihen ei ole näkyvillä. Kahden prosentin taso saavutetaan ehkä viiden vuoden kuluttua, Iivonen sanoo.
Päteviä opettajia kaivataan lisää
Tällä hetkellä islamin opetusta järjestetään lähes kaikissa suurimmissa kaupungeissa ja joillakin pienilläkin paikkakunnilla Etelä-Suomessa. Päteviä opettajia tarvitaan lisää, joskin heitä on nyt enemmän kuin 2000-luvun alussa.
–Tilanne parantuu joka vuosi. 2000-luvulla oppilasmäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Ei kymmenessä vuodessa synny opettajaresurssia, sanoo Iivonen.
[...]
Vanhemmat tahtovat islaminopettajaksi muslimin
Helsingin yliopiston uskonnon didaktiikan professorin Arto Kallioniemen mukaan tämänhetkisessä islamin opetuksessa ongelmia voi aiheuttaa niin sanottu yleisislam.
–Sunneille ja shiioille ei ole omaa opetusta. Shiiamuslimit eivät välttämättä hyväksy sunnalaista uskonnonopettajaa.
Opetuksen pitäisi myös tapahtua aina suomeksi tai ruotsiksi, mutta Kallioniemi on kuullut myös tapauksista, joissa islamia on opetettu maahanmuuttajaoppilaiden äidinkielellä.
[...]
Onniselkä ei ole saanut suoranaisia valituksia opetuksestaan oppilaidensa vanhemmilta, mutta hänen mukaansa epäilyjä herää toisinaan.
–Vanhemmat pelkäävät, ettei opettaja ole itse vakaumukseltaan muslimi. He saattavat tulla koululle katsomaan, kuka islamia oikein opettaa.
Onniselän mukaan muslimiyhteisössä onkin syntynyt polemiikkia sellaisista opettajista, jotka eivät ole muslimeja. Hän tietää kuitenkin vain muutaman tällaisen tapauksen. Opettaja toivoo, että nyt mentäisiin oppilaiden ehdoilla.
–Kotouttamisen pitäisi olla aina kaksisuuntaista. Eivät nuoret elä arkeaan vanhempiensa Somaliassa tai Irakissa. Silti yhteiskunta muistuttaa jatkuvasti heidän maahanmuuttajataustastaan.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/islaminopettaja-nakee-maahanmuuttajanuorten-arjen/art-1288430710984.html
Quote from: iltalehti–Vanhemmat pelkäävät, ettei opettaja ole itse vakaumukseltaan muslimi. He saattavat tulla koululle katsomaan, kuka islamia oikein opettaa.
Millä oikeudella? Ei kenenkään uskonnollinen vakaus kuulu kenellekään. Ei edes uskonnon opettajan. Ei Suomessa.
Ei kai heillä oikeutta olekaan, mutta voi hyvin kuvitella, että näin tapahtuisi. Eivätkös oppitunnit ole avoimia tilaisuuksia?
Quote from: K.K. on 24.11.2011, 11:14:28
Peruskouluissa on pulaa islamin opettajista
Suomen peruskouluihin tarvittaisiin lisää päteviä islamin opettajia.
Alkoipas tämä aamu taas kurjasti. Katastrofiuutisia pukkaa.
Minulla on hyviä ratkaisuehdotuksia tähän ongelmaan, valitkaa suosikkinne:
1. Muslimit opettavat itse vihauskontonsa pennuilleen -> veronmaksajien ei tarvitse kustantaa.
2. Muslimit vaihtavat kristinuskoon -> samat opettajat käy kaikille.
3. Muslimit painuvat takaisin sinne mistä tulivatkin -> opetusta ei tarvitse.
Itse kannatan vaihtoehtoa 3.
Quote from: Siili on 24.11.2011, 20:05:40
Virolaisten ja venäläisten syntyvyys lienee samaa luokkaa kuin suomalaisilla. Synnytyskoneet on toisaalla. Siksi vuoden 2020 maahanmuuttajataustaiset oppilaiden etnisyysjakauma ei ole samanlainen kuin tämän hetken maahanmuuttajien etninen jakauma. Paljon haastavampi, arvioisin.
Näin uskon kyllä minäkin. Siksi kauaskantoiset perusratkaisut on tehtävä nyt. En kuitenkaan pidätä henkeäni niitä odotellessa.
Quote from: Ruckafella on 24.11.2011, 20:07:23
Tämähän on paras uutinen koko islaminopetukseen liittyen ikinä. En osaa kuvitella mitään, mikä vieraannuttaisi musliminuoren uskonnostaan paremmin kuin islaminhalaajakukkahattunainen tai äärimmäisen falski uushuivisuomalaisemäntä uskonnonopettajana!
Näin voi olla, sillä oletettavasti islam-larppaus päättyy jossain vaiheessa useimmilla suomalaiskäännynnäisillä, koska Suomessa se on mahdollista. Jos hän jatkaa opettajana, sitä parempi.
Quote from: Bonaventura on 25.11.2011, 09:55:48
Jokin aika sitten Helsingin muslimit omilla verkkosivuillaan kehottivat vanhempia vetämään lapsensa pois uskonnonopetuksesta, koska opettaja oli opettanut, että Suomessa on uskonnovapaus (ja kuka vain voi halutessaan vaihtaa uskontoa). Tämä järkytti vanhempia, koska islamin mukaan islamista ei voi luopua ilman kuolemanrangaistusta.
Islamista ei seuraa mitään hyvää kenellekään, ei edes muslimeille itselleen.
Olisiko jo aika viheltää peli poikki ja lopettaa koko islamin oppi.
PS voisi alkaa kaavailla lakiesityksiä näiden islamin lieveilmiöiden ja kielteisten vaikutusten estämiseksi.
Aikuisten oikeasti suomalaisen ei tulisi edes kohdata mitään islamia tässä maassa, saati sitten viattomien lastemme. No joku päivä nämä islamin maahantuojat löytävät asian edestään...
Quote from: Bonaventura on 25.11.2011, 09:55:48Menkööt seuraamaan opetusta, jos epäilevät sen laatua, ei siinä ole ongelmaa. Mutta heillä ei ole oikeutta vaatia, että opettaja olisi itse muslimi. Oikeudettomuudesta huolimatta he näin tekevät ja käytännössä siihen myös suostutaan.
Jokin aika sitten Helsingin muslimit omilla verkkosivuillaan kehottivat vanhempia vetämään lapsensa pois uskonnonopetuksesta, koska opettaja oli opettanut, että Suomessa on uskonnovapaus (ja kuka vain voi halutessaan vaihtaa uskontoa). Tämä järkytti vanhempia, koska islamin mukaan islamista ei voi luopua ilman kuolemanrangaistusta.
"Tunnuksettoman" opettajan on varmaan hivenen vaikea saada opetukseensa riittävää puhdasoppisuuden paloa, oli kyse sitten mistä uskonnosta tahansa. Varsinkin, jos ei voi kokea täydellä sydämellä jakavansa opettamiaan arvoja tai ainakaan niitä, joita vanhemmat odottavat opetuksessa opetettavan.
Siihen oikeudettomuuteen yritetään sitten saada muutosta:
.. Nyt on helsingissäkin herätty asiaan ja helsingissä asia on ilmennyt erittäin vakavana suuressa joukossa huolestuneita vanhempia. Todella monissa helsingin kouluissa opettaa tällä hetkellä ei-muslimi islamia lapsille. Asiaa on puitu eri kouluissa kesästä 2010 lähtien vanhempien ja opetusviraston sekä koulujen kesken. Monet vanhemmat ovat ottaneet lapsensa pois tunnilta suojellakseen heitä, mikä onkin hyvä, koska on kuultu opettajan tehneen vakavia virheitä opetuksessa, sanoen esimerkiksi, että ei ole pakko uskoa Jumalaan. Laa hawla wa laa kuwwata illaa billaah. Uskominen Jumalaan on islamin ensimmäinen pilari ja siten myös kaikkein tärkein. Ja jos lapsille opetetaan päinvastoin tekee se vanhempien tehtävän mahdottomaksi.
.. Helsingin muslimit yhdistys tulee järjestämään inshaAllaah tälläistä opetusta itähelsingissä tammi-helmikuun aikana, opetus lapsille järjestetään intensiivisellä islamin peruskurssilla ja sen jäkeen lapset saavat siitä todistuksen jonka voi viedä kouluun. Ja kursseista tehdään myös nyt toistaiseksi ainakin jatkuvia, kunnes asiaan saadaan ratkaisu.
Toivommekin, että muslimit suojelevat ummaa ja eivät vie lapsiaan tunneille missä opettaa ei-muslimi. He voivat viedä lapsensa esim. moskeijaan oppimaan islamia ja saada todistuksen koulua varten. Varmasti kun asiasta aletaan saada enemmän tietoa muslimien keskuudessa, alkavat kaikki moskeijat järjestämään lapsille opetusta ja sitä kautta kun islamin tunneille kouluissa( missä on ei-muslimi opettaja ) ei ilmaannu oppilaita enään, aletaan varmasti miettiä asiaa opetusvirastossa sekä hallituksessa, ja inshaAllaah lakiin saadaan muutos. - http://www.helsinginmuslimit.com/index.php/7-etusivu/63-islamin-opetus-kouluissa
Quote from: normi on 25.11.2011, 09:59:45
Islamista ei seuraa mitään hyvää kenellekään, ei edes muslimeille itselleen.
Se on totta. Ei ole liioiteltua sanoa, että islamm on kaikista uskonnoista ihan paskin. Ei vaan tänä päivänä vaan kautta historian.
Minulla on vaikea kuvitella, että kukan voisi aidosti olla iloinen tuollaisessa järjestelmässä. Kaikkea mitä teet valvotaan. Ellet noudata sääntöjä sinut hakataan tai mestataan. Omia mielipiteitä ei saa olla, ainakaan äneen sanottuna. Puolet muslimiväestöstä (naiset) ovat orjina omassa kodeissan ja kauppatavaraa. Miehet ja naiset on jaettu omiksi yhteiskunnikseen, joiden rajojen yli ei voi olla kommunikaatiota kun vasta avioliiton jälkeen. Kaikki perustuu vihaan ja vastakkainasetteluun sekä suhteessa "vääräuskoisiin" että yhteisön sisällä. Islam on vihauskonto.
Jos olisin kaikkivaltias ja voisin vaikuttaa yhteen asiaan, niin lakkauttaisin islamin tasikasauvallani.
Quote from: Bonaventura on 25.11.2011, 09:55:48
Quote from: nitkunatku on 25.11.2011, 09:48:14
Ei kai heillä oikeutta olekaan, mutta voi hyvin kuvitella, että näin tapahtuisi. Eivätkös oppitunnit ole avoimia tilaisuuksia?
Menkööt seuraamaan opetusta, jos epäilevät sen laatua, ei siinä ole ongelmaa.
Ai niinkö? Ja maantiedon tunnilla vedetään taas herneet nenään kun pilteille opetetaan että maapallo on pyöreä, toisin kuin Koraani kertoo.
Monet mamuvanhemmat ovat menetettyjä tapauksia, pysykööt kaukana kun lapsistansa yritetään kouluttaa sivistyneitä ihmisiä.
Ja kaikki uskonnot uskontotiedon alle, jota opetetaan joka piltille ja ilman vakaumuksellista puolta.