Juuri julkaistun Kauppalehden jutun http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201110100411 (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201110100411) mukaan uuden EU-määräyksen perusteella Suomessa joudutaan jatkossa ajamaan huonommilla renkailla talviolosuhteissa. Pyrkimyksenä on mikäpä muukaan kuin ympäristöystävällisyys ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen.
Ei sinänsä yllätä, että EU on jutun mukaan unohtanut kokonaan Pohjoismaiden talviolosuhteet. Pohjoisella ulottuvuudellahan on unionissa vain maksumiehen rooli, kun suuret EU-maat tekevät huonoja päätöksiä ja omaa korkeatasoista lainsäädäntöämme joudutaan mukauttamaan näiden maiden lainsäädäntöön. Aiemminhan meiltä on oltu viemässä jo kuluttajansuojaakin: http://sariessayah.puheenvuoro.uusisuomi.fi/14052-eu-heikentaa-suomalaista-kuluttajansuojaa (http://sariessayah.puheenvuoro.uusisuomi.fi/14052-eu-heikentaa-suomalaista-kuluttajansuojaa).
No mutta onhan EU-jäsenyys merkitty ihan perustuslakiimmekin! Sieltä tulevia määräyksiä on toteltava! :flowerhat:
Eihän se varmaan sinänsä haittaa autoilijaa kun vaan ei joudu maksamaan entistä enemmän, mitä pahoin pelkään...
Tuossa jutussa mainittiin, että kalliit rikkaiden renkaat pysyvät samanhintaisina, kirpaisee vain köyhää, kuten oikein tai ainakin tapana on.
Quote from: dothefake on 29.10.2011, 15:09:59
Tuossa jutussa mainittiin, että kalliit rikkaiden renkaat pysyvät samanhintaisina, kirpaisee vain köyhää, kuten oikein tai ainakin tapana on.
Tällaisilla määräyksillä olisi tietty mahdollista torpata aasialainen halpatuonti.
Quote from: dothefake on 29.10.2011, 15:09:59
Tuossa jutussa mainittiin, että kalliit rikkaiden renkaat pysyvät samanhintaisina, kirpaisee vain köyhää, kuten oikein tai ainakin tapana on.
Saako sivuvaunullisen Dneprin renkaita tuoda edelleen vapaasti itse Venäjältä? Vai Uralko se oli? Mihin muuten olet piilottanut sen?
Quote from: Jouko on 29.10.2011, 15:19:11
Quote from: dothefake on 29.10.2011, 15:09:59
Tuossa jutussa mainittiin, että kalliit rikkaiden renkaat pysyvät samanhintaisina, kirpaisee vain köyhää, kuten oikein tai ainakin tapana on.
Tällaisilla määräyksillä olisi tietty mahdollista torpata aasialainen halpatuonti.
Meinaatko että olisi jotenkin hyödyllistä estää ihmisiä ostamasta aasialaisia renkaita?
Quote from: metsämies on 29.10.2011, 16:41:38
Meinaatko että olisi jotenkin hyödyllistä estää ihmisiä ostamasta aasialaisia renkaita?
Olisi. Lähes jokaisessa lukemassani auto- tai tekniikkalehden rengastestissä aasialaiset halpatuontirenkaat jäävät heikoimmille sijoille, ollen suorastaan vaarallisia.
Onneksi voidaan tiputtaa talvirajoitukset esim. 25-40 km:iin tunnissa . Kun jalan alkaa päästä kovempaa kuin autolla, on liikennekuolemien määrän pakko laskea?! ;)
Quote from: Topi Junkkari on 29.10.2011, 16:29:19
Quote from: dothefake on 29.10.2011, 15:09:59
Tuossa jutussa mainittiin, että kalliit rikkaiden renkaat pysyvät samanhintaisina, kirpaisee vain köyhää, kuten oikein tai ainakin tapana on.
Saako sivuvaunullisen Dneprin renkaita tuoda edelleen vapaasti itse Venäjältä? Vai Uralko se oli? Mihin muuten olet piilottanut sen?
Kyllä saa tuoda ja Dnepr on muualla tallissa, ettei jäädy.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dnepr
Quote from: Topi Junkkari on 29.10.2011, 16:56:05Olisi. Lähes jokaisessa lukemassani auto- tai tekniikkalehden rengastestissä aasialaiset halpatuontirenkaat jäävät heikoimmille sijoille, ollen suorastaan vaarallisia.
Tämä pätee kiinalaisiin talvirenkaisiin. Japanilaiset renkaat ja varauksin korealaiset (ei Pohjois) ovat samaa tasoa eurooppalaisten renkaiden kanssa. Ainakin Bridgestonen renkaat ovat pärjänneet hyvin talvirengasvertailuissa.
Sen sijaan Etelä-Euroopan oloihin suunnitellut kitkarenkaat ja kiinalaiset talvirenkaat (ja myös kesärenkaat) voitaisiin minun puolestani kieltää Suomessa. Ei niitä kukaan oikeasti tarvitse!