Naisen alistamista esiintyy kaikissa maissa ja yhteiskunnissa, mutta se vain ilmenee eri muodoissa.
Näin totesi Uppsalan yliopiston tutkija Minoo Alinia, joka puhui kunniaväkivaltaa käsitelleessä seminaarissa Espoon Hanasaaressa torstaina.
Alinia viittasi tutkimuksiin, joissa sukupuoli ja kansallismielinen ideologia yhdistyvät nationalismissa. Siinä naisen seksuaalisuus on keskiössä.
–Ajatellaan, että kansalliset rajat ja verisiteet on säilytettävä, ja tämä taas liittyy naisen sukupuolisuuteen ja suvun jatkamiseen, Alinia huomautti.
Minoo Alinia on tutkinut muun muassa naisten kohtaamaa kunniaväkivaltaa Irakin Kurdistanissa.
Sisäministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen huomautti, että kunniaan liittyvässä väkivallassa huomio on kiinnitettävä ennen kaikkea uhrin suojeluun. Näin siksi, että uhan takana on usein monia ihmisiä.
–Yhteiskunnalla on kuitenkin liian vähän keinoja uhrien auttamiseen, hän sanoi.
Tietoa naisten oikeuksista ja tukimahdollisuuksista olisi Viljasen mukaan jaettava etenkin paikoissa, joissa naiset asioivat yksin, kuten neuvoloissa, kaupoissa ja kampaamoissa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/tutkija-naisen-alistamista-on-kaikissa-yhteiskunnissa/art-1288417401163.html
Meinaako Alinia, että näissä kunniallisissa kylissä ollaan nationalistisia? :facepalm:
Quote from: juge on 29.09.2011, 15:49:58
Naisen alistamista esiintyy kaikissa maissa ja yhteiskunnissa, mutta se vain ilmenee eri muodoissa.
Näin totesi Uppsalan yliopiston tutkija Minoo Alinia, joka puhui kunniaväkivaltaa käsitelleessä seminaarissa Espoon Hanasaaressa torstaina.
Onpa mullistava tieto. Ihmettelen kuitenkin, onko järkevää puhua uranaisen lasikatosta ja avionrikkojan kivityksestä samana päivänä.
Ehkäpä kyseessä on poliittisesti korrektiin keskusteluun kuuluva han-laimennus?
Quote from: juge on 29.09.2011, 15:49:58Naisen alistamista esiintyy kaikissa maissa ja yhteiskunnissa, mutta se vain ilmenee eri muodoissa.
Niin esiintyy miehenkin. Joissakin yhteiskunnissa(länsimaat) jopa enemmän, kuin sitä naisten alistamista.
Minoo Alinia on tyypillinen "suvaitsevainen" ongelmia vähättelevä kulttuurirelativisti joiden syytä on se että ongelmiin ei puututa tarpeeksi nopeasti ja voimakkaasti.
Viljanen taas kuulostaa yllättävän selväjärkiseltä tässä asiassa.
Quote from: juge on 29.09.2011, 15:49:58,,,,
–Yhteiskunnalla on kuitenkin liian vähän keinoja uhrien auttamiseen, hän sanoi.
Tietoa naisten oikeuksista ja tukimahdollisuuksista olisi Viljasen mukaan jaettava etenkin paikoissa, joissa naiset asioivat yksin, kuten neuvoloissa, kaupoissa ja kampaamoissa. ,,,
Ymmärränkö nyt oikein, että naisille, siis näille mamunaisille on jaettava tietoa salaa, paikoissa joissa naiset asioivat yksin?
Vailla kenen valvontaa, keneltä salaa? VHM:ltako?
Tuolla lausunnollaan toveri Viljanen tunnustaa, että aivan hyvin tietää missä ongelmat ovat. Hän ei kuitenkaan koskaan missään ole ääneen maininnut todellisten ongelmien lähdettä. Sen tietenkin olisi saanut ääneenkin mainita, ei vain ajatella.
Todellisten ongelmien lähde ei siis sitten olekaan tämä sortava, sovinistinen juntti VHM, vaan ,,,,,?
Quote from: juge on 29.09.2011, 15:49:58
Alinia viittasi tutkimuksiin, joissa sukupuoli ja kansallismielinen ideologia yhdistyvät nationalismissa. Siinä naisen seksuaalisuus on keskiössä.
Joskus nämä asiat menevät absurdeiksi. Tämä kuuluu samaan sarjaan kun Hillary Clintonin kommentti, että naiset ovat sotien ensisijaisia uhreja, koska he menettävät sodissa miehensä, poikansa ja isänsä. Ehkä joillekin naisille on vaikea tajuta, ettei maailma pyöri heidän ympärillään.
"Naisen alistamista esiintyy kaikissa maissa ja yhteiskunnissa, mutta se vain ilmenee eri muodoissa."
Kyllä, esim meikkaaminen on länsimaisen yhteiskunnan tapa alistaa naista se on niinq verrannollinen tohon burkhaan!!1
:roll:
Ja eihän sitä edes käytetä Suomessa, nih! (http://akuliinasaarikoski.puheenvuoro.uusisuomi.fi/84415-burkha)
Quote from: juge on 29.09.2011, 15:49:58
Naisen alistamista esiintyy kaikissa maissa ja yhteiskunnissa, mutta se vain ilmenee eri muodoissa.
Näin totesi Uppsalan yliopiston tutkija Minoo Alinia, joka puhui kunniaväkivaltaa käsitelleessä seminaarissa Espoon Hanasaaressa torstaina.
Alinia viittasi tutkimuksiin, joissa sukupuoli ja kansallismielinen ideologia yhdistyvät nationalismissa. Siinä naisen seksuaalisuus on keskiössä.
–Ajatellaan, että kansalliset rajat ja verisiteet on säilytettävä, ja tämä taas liittyy naisen sukupuolisuuteen ja suvun jatkamiseen, Alinia huomautti.
Minoo Alinia on tutkinut muun muassa naisten kohtaamaa kunniaväkivaltaa Irakin Kurdistanissa.
Sisäministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen huomautti, että kunniaan liittyvässä väkivallassa huomio on kiinnitettävä ennen kaikkea uhrin suojeluun. Näin siksi, että uhan takana on usein monia ihmisiä.
–Yhteiskunnalla on kuitenkin liian vähän keinoja uhrien auttamiseen, hän sanoi.
Tietoa naisten oikeuksista ja tukimahdollisuuksista olisi Viljasen mukaan jaettava etenkin paikoissa, joissa naiset asioivat yksin, kuten neuvoloissa, kaupoissa ja kampaamoissa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/tutkija-naisen-alistamista-on-kaikissa-yhteiskunnissa/art-1288417401163.html
Voi hellanlettas sentään. Oikein on Irakin Kurdistanin naisten kunniaväkivaltaa tutkiva "tutkija" Uppsalan yliopistosta roudattu Viljasen toimesta valistamaan meitä suomalaisia siitä, että kyllä sitä Suomessakin ne naiset on niin hirmuisen alistettuja. Mulla petti pokka jo kun luin sanat "
Uppsalan yliopistosta". Uppsalasta kun tulee aina ensimmäisenä (ja ainoana) asiana mieleen se 80-luvun vitseissä suosittu hahmo Uppsalan ekonomi!
Naisen alistaminen on kuin energia: sen määrä on vakio, se ainoastaan muuttaa muotoaan. t: tutkija Hupplasasta
Minoo Alinia on varmaan jo listattu HY:n kunniatohtorilistalle. Pirstaloitunut globaalinen naistutkimus on ennen Minoon havaintoja sivuuttanut sen tosiasian, että naisia alistetaan kaikkialla maailmassa. Niin Saudi-Arabian autokouluissa kuin Audin Suomen myymälöissä.
Quote
Naisen alistamista esiintyy kaikissa maissa ja yhteiskunnissa, mutta se vain ilmenee eri muodoissa.
Tämä selittely kunniaväkivallan maiden puolesta on samalla syytös toisia maita kohtaan, koska se esittää epäsuorasti, että väkivallan määrä on sama, mutta muoto vain eri.
Quote
Näin totesi Uppsalan yliopiston tutkija Minoo Alinia, joka puhui kunniaväkivaltaa käsitelleessä seminaarissa Espoon Hanasaaressa torstaina.
Olisiko sitten pitänyt puhua siitä kunniaväkivallasta, eikä selitellä ympäripyöreyksiä naisten "alistamisesta" muissa maissa? Pointsit toki siitä, ettei tällä kertaa kuultu tällaisessa retoriikassa niin yleistä "korkokengät alistavat just niinqu paljon kuin burkhakin" -löpinää.
Quote
Alinia viittasi tutkimuksiin, joissa sukupuoli ja kansallismielinen ideologia yhdistyvät nationalismissa. Siinä naisen seksuaalisuus on keskiössä.
On se kyllä kumma, kun nykyisin puhe kunniaväkivallastakin kääntyy kansallismielisyyden pelkoon. Naisen seksuaalisuus ei kyllä ole nationalismin keskiössä, vaan idea siitä, että yksi kansa vetää yhtä köyttä ja parhaiten se onnistuu, kun saa päättää omista asioistaan omassa valtiossa.
Quote
–Ajatellaan, että kansalliset rajat ja verisiteet on säilytettävä, ja tämä taas liittyy naisen sukupuolisuuteen ja suvun jatkamiseen, Alinia huomautti.
Ketkä tarkalleen ottaen ajattelevat näin? Missä tässä muuten on se kunniaväkivallan osuus? Can't locate the väkivalta, kunniakaan ei näy.
QuoteSisäministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen huomautti, että kunniaan liittyvässä väkivallassa huomio on kiinnitettävä ennen kaikkea uhrin suojeluun. Näin siksi, että uhan takana on usein monia ihmisiä.
Toki. Juuri siksi Viljanen onkin niin kovasti edistänyt puhumista kunniaväkivallan kulttuureista, eikä päinvastoin yrittänyt tehdä kaikkensa lopettaakseen tällaisten kulttuuristen piirteiden esille nostamisen ja tuomitsemisen... Kaikista paras keino on ehkä kuitenkin kunniaväkivallan yhteydessä puhua vaikkapa kansallisista rajoista ja niiden pahuudesta, eikä esim. siitä kunniaväkivallasta? ???
Feminismi on nykyisin kovin sidoksissa kulttuurirelativismiin. Kenties tässä on jotain freudilaista? Samaan aikaan, kun feministit tasa-arvon sijaan pyrkivät kahmimaan itselleen mahdollisimman paljon valtaa voittamalla uhriutumiskisan, he tukevat avoimesti äärimmäisen patriarkaalisia kulttuureita. Ilmeisesti he eivät ymmärrä, mitä eroa on uhriutumisella ja sillä, että joutuu oikeasti uhriksi. Edellinen on kätevä poliittinen kortti, kun taas jälkimmäinen on pelkästään kivuliasta ja tuhoisaa.
Taas yksi seminaari lisää (https://hommaforum.org/index.php/topic,47045.msg719253.html#msg719253) kunniaväkivallasta. Ja mikä oli seminaarin anti teemalle tällä kertaa? Se, että naisia alistetaan kaikissa yhteiskunnissa. Ainakin Uppsalan yliopiston tutkijan Minoo Alinian mukaan. Olen mykistynyt.
Tämä menee vähän samaan kastiin Jari Tervon aivopierujen kanssa, tavoitteena kai vähän puolustella Islamia "kun ne muutkin..nyyh, nyyh". Meillä pottunokkalandiassa naisten alistaminen on kusipäitten hommia, kun taas Islamilaisessa kulttuurissa se kuuluu asiaan ja on hyväksyttyä. Ehkä hivenen pieni ero?
"Newsweek/The Daily Beast (http://www.thedailybeast.com/articles/2011/09/20/best-and-worst-countries-for-women-the-full-list.html?fb_ref=article&fb_source=home_oneline) analyzed dozens of data points for 165 countries to determine which countries offer women the most expansive rights and the best quality of life."
1. Islanti 2. Ruotsi 3. Kanada 4. Tanska 5. Suomi ... 163. Jemen 164. Afganistan 165. Tsad
Suomen pisteet:
Overall score (out of 100): 92.8
Justice: 80.2
Health: 91.4
Education: 91.3
Economics: 86.8
Politics: 100.0
Afganistanin pisteet:
Overall score (out of 100): 2.0
Justice: 8.4
Health: 2.0
Education: 41.1
Economics: 55.3
Politics: 16.6
Vain muoto vaihtelee? Vai onko tämä paremmuusjärjestys vihapuhetta (johon minä linkitin, kääk!)?
Hassua muuten, että näihin uutisiin on Iltalehden sivuilla linkit päällekkäin.
http://www.iltalehti.fi/nainen/2011092914484980_na.shtml
http://www.iltalehti.fi/nainen/2011092914483303_na.shtml
Iltalehden jutusta löytyy tällainenkin helmi tästä nykyajan pyhästä lehmästä, uskonnosta:
"Kulttuuri ei hänen mukaansa ole pakaste, joka tuodaan mukana uuteen kotimaahan vanhasta. Kunniaväkivaltaan liittyviä asenteita muutettaessa on tärkeää, että maahanmuuttajat luottavat lakeihin ja yhteiskuntaan.
Sen sijaan kunniaväkivalta ei Alinian mielestä liity uskontoon, esimerkiksi islamilaisuuteen."
Uskonto ei siis tutkijan mielestä liity kulttuuriin. Oookoooo....
"Tutkijatohtori Suvi Keskinen Turun yliopistosta varoittikin rasismin vaarasta, jos kunniaväkivalta ja naisen alistaminen yleistetään tietyn etnisen tai uskonnollisen ryhmän ominaispiirteeksi."
Jep. Kunniaväkivaltaa käsittelevä seminaari muuttuu "rasismin" vastaiseksi taistoksi. Se on niin... aikaamme kuvaavaa.
Quote from: ihminen on 29.09.2011, 19:21:20
"Naisen alistamista esiintyy kaikissa maissa ja yhteiskunnissa, mutta se vain ilmenee eri muodoissa."
Kyllä, esim meikkaaminen on länsimaisen yhteiskunnan tapa alistaa naista se on niinq verrannollinen tohon burkhaan!!1
:roll:
Ja eihän sitä edes käytetä Suomessa, nih! (http://akuliinasaarikoski.puheenvuoro.uusisuomi.fi/84415-burkha)
Ihan offtopic, mutta tänään kuuuntelin radiota (Yle Puhe 4tw) ja siellä oli semmoista mocu-tuubaa tarjolla kolumnissa ja lopuksi sanottiin että sen oli tehnyt Atlas Saarikoski. Olin hämilläni ja tahdoin etsiä kuka tämä ihminen on ja antaa palautetta .. mutta nythän se sitten selvisi: Akuliina on vaihtanut nimensä Atlakseksi - eihän ole turhan maskuliininen nimi, eihän?
Älkääs nyt. Ei se tutkija sanonut, että kaikki alistaminen on samanlaista tai vakavuudeltaan samaa mittaluokkaa, vaan tuon olette lukeneet rivien välistä. Iltapäivälehden pikku-uutisessa olleen yhden sitaatin perusteella ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tutkijan asenteista, varsinkaan kun kukaan keskustelijoista ei tiedä, mitä kaikkea muuta hän on siellä seminaarissa sanonut.
Vähän mediakritiikkiä, kiitos.
Quote from: Aapo on 29.09.2011, 22:39:54
Älkääs nyt. Ei se tutkija sanonut, että kaikki alistaminen on samanlaista tai vakavuudeltaan samaa mittaluokkaa, vaan tuon olette lukeneet rivien välistä.
Ei, hän ei sanonut, että alistaminen on samanlaista, vaan nimenomaan korosti, että alistamisen muoto vaihtelee. Lisäksi hän sanoi, ettei kunniaväkivalta liity uskontoon, kuten islamiin, joten eipä tässä rivien väliin tarvita enää tilaa.
"- Mutta jos uskontoon suhtautuu konservatiivisesti, väkivallasta voi tulla instrumentti, hän huomauttaa."
Huvittava tutkija. Ensin sanoo, että ei liity uskontoon, mutta jos uskontoon suhtautuu konservatiivisesti (siis harjoittaa konservatiivista uskontoa), niin sitten liittyy. Eli liittyikö uskontoon vai ei? :D Väkivallasta voi tulla instrumentti on hassu kiertoilmaus piilottamaan sitä, että tutkija tuossa kuitenkin itse sanoi, että uskonto motiivi ja väkivalta keino toteuttaa se.
Quote from: elven archer on 29.09.2011, 22:43:15
Ei, hän ei sanonut, että alistaminen on samanlaista, vaan nimenomaan korosti, että alistamisen muoto vaihtelee.
Mitä sitten? Ei tämä sulje pois sitä, että alistamisen eri muodoilla on räikeitä aste- ja vakavuuseroja.
QuoteLisäksi hän sanoi, ettei kunniaväkivalta liity uskontoon, kuten islamiin, joten eipä tässä rivien väliin tarvita enää tilaa.
Ei sanonut. Lue artikkeli uudestaan. Hupsista niin sanoikin.
Quote from: Aapo on 29.09.2011, 22:49:01
Mitä sitten? Ei tämä sulje pois sitä, että alistamisen eri muodoilla on räikeitä aste- ja vakavuuseroja.
Ei toki, mutta hän kyllä kovasti yrittää sulkea sitä pois.
Quote
Ei sanonut. Lue artikkeli uudestaan.
Sanoipas Iltalehden jutussa. Lue ketju ennen kuin vastailet viesteihin. Laitoin linkin ja sitaatin omaan viestiini.
Quote from: elven archer on 29.09.2011, 22:50:57
Sanoipas Iltalehden jutussa. Lue ketju ennen kuin vastailet viesteihin. Laitoin linkin ja sitaatin omaan viestiini.
Joo, huomasin jo virheeni.
Siltikin tutkijan näkemykset ovat kaukana siitä, että hän rinnastaisi kunniaväkivallan tai burkhan esimerkiksi korkokenkiin.
Minusta on hyvin mielenkiintoista, että kunniaväkivallan seminaarin anti julkisuuteen on tuo: nationalismi on pahasta, uskonto ei liity kunniaväkivaltaan ja rasismia pitää varoa. Joku voisi väittää, että tuollainen viestintä pyrkii pikemminkin tuomitsemaan kunniaväkivallan tuomitsemisen kuin itse kunniaväkivallan. Samalla leimataan kunniaväkivallan äänekkäät vastustajat rasisteiksi ja äärioikeistolaisiksi. Minusta tuo ei oikein toimi, mutta ehkäpä se toimii erinomaisesti heidän motiiveistaan käsin ajateltuna.
Quote from: Aapo on 29.09.2011, 22:54:37
Siltikin tutkijan näkemykset ovat kaukana siitä, että hän rinnastaisi kunniaväkivallan tai burkhan esimerkiksi korkokenkiin.
Josta häntä kiittelinkin:
"Pointsit toki siitä, ettei tällä kertaa kuultu tällaisessa retoriikassa niin yleistä "korkokengät alistavat just niinqu paljon kuin burkhakin" -löpinää."Jos kunniaväkivallan tutkija sanoo, että uskonto ei liity kunniaväkivaltaan, niin minä en pysty pitämään sellaista tutkijaa sen jälkeen osaavana tai rehellisenä. Minusta lausunto on kammottava. Se on ääritörkeä lausunto.
Samaan aikaan puhutaan islamilaisesta kulttuurista, mutta tietenkään islam sitten ei vaikuta sen kulttuurin kunniakäsitykseen tai muuhunkaan negatiiviseen, ainoastaan nämä mystiset perinteet, vaikka islamissa opetetaan usein, että nainen on miehen omaisuutta ja että mies on ylempiarvoinen kuin nainen.
"And they (women) have rights similar to those (of men) over them in kindness, and men are a degree above them."http://www.cmje.org/religious-texts/quran/verses/002-qmt.php#002.228
Häpeämurhien rangaistukset ovat usein myös Koraanista, jossa puhutaan kivittämisestä tai ruoskimisesta rangaistuksena naisen siveettömästä käytöksestä.
Quote from: Aapo on 29.09.2011, 22:54:37
Siltikin tutkijan näkemykset ovat kaukana siitä, että hän rinnastaisi kunniaväkivallan tai burkhan esimerkiksi korkokenkiin.
Minua turhauttaa usein tutkijoiden ja muiden ammatikseen ymmärtäjien lähes loputon kaunopuheisuus kunniaväkivallan yhteydessä. Vaikka kunniaväkivalta ei suoraan liittyisikään islamiin, (https://hommaforum.org/index.php/topic,47045.msg720450.html#msg720450) islam taitaa kuitenkin olla kunniakulttuurien valtauskonto, ja uskonnolla on näissä kulttuureissa vahva asema. Miksi uskonnon merkitystä pitäisi silloin vähätellä? Ettei islam vain yhdistyisi ikävään asiaan?
Kuinka mones aiheen tiimoilta järjestetty seminaari tämäkin mahtoi olla? Mitä uutta se toi aiheeseen? Kysyn vaan.