Komissio julkisti keskiviikkona suunnitelmansa EU-alueen laajuiseksi varainsiirtoveroksi. Ehdotuksen mukaan joukkovelkakirja- ja osakekauppoja verotetaan 0,1 prosenttia, ja johdannaiskauppaa 0,01 prosenttia. Vero koskisi kaikkia finanssialan yritysten välistä kauppaa kun ainakin toinen osapuoli sijaitsee EU-alueella. Komission mukaan vero ei pätisi tavallisen ihmisen tai ei-finanssisektorin yrityksen ostoihin tai myynteihin. Vero tulisi voimaan tammikuussa 2014, vaatien kaikkien EU-maiden hyväksynnän. Vain Britannia vastustaa mallia, sanoen että vero tulisi ottaa käyttöön maailmanlaajuisesti. Tukijoista löytyvät mm. Saksa, Ranska, Suomi, Itävalta, Espanja, Luxenburg ja Kreikka.
Komission mukaan vero otetaan käyttöön vain euroalueella mikäli Britannia käyttää veto-oikeuttaan. Veron uskotaan tuottavan vuosittain 57 miljardia euroa, josta osa menee suoraan EU:lle, ja osa jäsenmaille. Komission tarkoituksena on myös ottaa käyttöön minimiveroprosentit ja harmonisoida jäsenmaiden verotusta finanssialalla.
Finanssialan järjestöt kritisoivat esitystä järjettömäksi, joka aiheuttaa markkinoiden siirtymisen maihin jotka eivät verota varainsiirtoa.
Reuters UK: EU proposes 0.1 percent financial transaction tax (http://uk.reuters.com/article/2011/09/28/uk-britain-eu-tax-idUKTRE78R1PY20110928)
EUobserver: Banks to pay 'fair share' under EU transactions tax (http://euobserver.com/19/113771)
European Commission: Taxation of the financial sector
(http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/other_taxes/financial_sector/index_en.htm)
Quote from: RTT on 29.09.2011, 14:33:58
Finanssialan järjestöt kritisoivat esitystä järjettömäksi, joka aiheuttaa markkinoiden siirtymisen maihin jotka eivät verota varainsiirtoa.
En ole kovinkaan vakuuttunut markkinoiden siirtymisestä, mutta Barruson perustelut "rahoistusmarkkinoiden aliverottamisesta" ovat kyllä järjettömiä. Trendi tuntuu olevan sellaisiin veroihin päin, joita ihmiset eivät miellä maksavansa, vaikka maksavat niitä joka tapauksessa välilisesti.
Koska nykyinen kriisi osoittaa, että pankkeja täytyy jollain tavoin reguloida, niin yksi keino tempun toteuttamiseksi on rajoitteiden lisäksi jokin vero. Jos johdannaisille yms olisi ollut jokin riittävän suuri vero, niin tämä sotku olisi varmasti vähäisempi.
Jaa.. Ja mistään finanssialan yritykset menetetyt vero eurot repivät. No asikkaiden niskasta tietysti.
Kiitti taas EU.
No nyt poliittinen impi ihmettelee.
Miten EU-maat voivat tehdä toisaan tukevia päätöksiä ennen kuin niiden väliset sosiaali-, budjetti- ja lainsäädäntöasiat ovat linjassa keskenään? Sehän tarkoittaa vääjäämättä sitä, että tukirahaa voidaan käyttää esimerkiksi jonkun maan sotilaallisen sektorin kasvattamiseen, maahanmuuton tukemiseen tai palkkojen nostamiseen. Nuo "ulkopuoliset tarkkailijat", joita tällaisiin tapauksiin on asetettu, ovat nimenomaan ulkopuolisia eivätkä mitenkään pääse käsiksi asioiden ytimeen - se on sama kuin yritykseen tuodaan ulkopuolinen konsultti. Tulee hieno nelivärinen raportti, joka osuu oikeaan tai menee hehtaaripyssyllä ohi. Suomalaiset luottavat EU-virkamiehistöön ja heidän konsultteihinsa aivan liian sokeasti. Kaikilla on oma lehmä ojassa, paitsi suomalaisilla.
EU näyttää yhä selvemmin kanalta, jolta on pää katkaistu, mutta se vielä juoksee ympäri pihaa.
Quote from: RTT on 29.09.2011, 14:33:58
Veron uskotaan tuottavan vuosittain 57 miljardia euroa, josta osa menee suoraan EU:lle, ja osa jäsenmaille.
Syön hatullisen paskaa jos toteutuu. 10% tästä summasta on jo helvetin hyvin; todennäköisesti vero ei tuota senkään vertaa mutta aiheuttaa kyllä melko legendaariset veivaukset rahoituslaitosten toimesta.
Quote from: kurko69 on 01.10.2011, 11:18:58
Jaa.. Ja mistään finanssialan yritykset menetetyt vero eurot repivät. No asikkaiden niskasta tietysti.
Kiitti taas EU.
Totta kai asiakkaat tuon tempun maksavat. Tosin jos vero koskisi johdannaiskauppaa ja vastaavia, niin kiinnostus moiseen vähenisi.
Parempi ratkaisu olisi palauttaa se säätelytaso, joka esimerkiksi Jenkkilässä vallitsi ennen vuonna 1971 alkanutta finanssisektorin sääntelyn purkamista.
Quote from: Hob on 01.10.2011, 12:24:42
Syön hatullisen paskaa jos toteutuu. 10% tästä summasta on jo helvetin hyvin; todennäköisesti vero ei tuota senkään vertaa mutta aiheuttaa kyllä melko legendaariset veivaukset rahoituslaitosten toimesta.
Veron tuotolla ei ole väliä. Tärkeintä on saada pää auki näille EU:n "yhteishyväveroille". Jos ne tulevat voimaan, niin niitä on lähes mahdoton saada peruttua.
Quote from: tyhmyri on 01.10.2011, 13:34:15
Parempi ratkaisu olisi palauttaa se säätelytaso, joka esimerkiksi Jenkkilässä vallitsi ennen vuonna 1971 alkanutta finanssisektorin sääntelyn purkamista.
Tarkoittanet siis Bretton Woods (http://en.wikipedia.org/wiki/Bretton_Woods_system) -järjestelmää? Valuutta-x sidotaan kultaan ja valuuttakurssit määrättäisiin suhteessa tuohon valuuttaan-x.
Suomen markka (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_markka#Puntasidos_.E2.80.93_uusi_kultakanta) muuten oli mukana tuossa järjestelyssä vuosina 1951-1959.
Quote from: Roope on 30.09.2011, 17:56:02
Quote from: RTT on 29.09.2011, 14:33:58
Finanssialan järjestöt kritisoivat esitystä järjettömäksi, joka aiheuttaa markkinoiden siirtymisen maihin jotka eivät verota varainsiirtoa.
En ole kovinkaan vakuuttunut markkinoiden siirtymisestä, ...
Kyllä se on nyt jo ihan tosiasia. Sveitsiin on tunkua.
Quote from: Pliers on 01.10.2011, 15:48:35
Kyllä se on nyt jo ihan tosiasia. Sveitsiin on tunkua.
Tämän varainsiirtovero
suunnitelman vuoksi vai ehkä kuitenkin joistain muista syistä?
Quote from: requiem on 01.10.2011, 15:31:49
Quote from: tyhmyri on 01.10.2011, 13:34:15
Parempi ratkaisu olisi palauttaa se säätelytaso, joka esimerkiksi Jenkkilässä vallitsi ennen vuonna 1971 alkanutta finanssisektorin sääntelyn purkamista.
Tarkoittanet siis Bretton Woods (http://en.wikipedia.org/wiki/Bretton_Woods_system) -järjestelmää? Valuutta-x sidotaan kultaan ja valuuttakurssit määrättäisiin suhteessa tuohon valuuttaan-x.
Suomen markka (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_markka#Puntasidos_.E2.80.93_uusi_kultakanta) muuten oli mukana tuossa järjestelyssä vuosina 1951-1959.
En tarkoita. Muistinvaraisesti taisin kirjoittaa vuoden hieman turhan tarkasti. Deregulointi alkoi 1970-luvulla ja jatkui aina 2000-luvulla saakka.
Mielenkiintoinen kirjoitus kehityskuluista löytyy täältä (http://pages.stern.nyu.edu/~tphilipp/papers/finsize.pdf).
Lopputulos on se, että finanssisektori on päässyt kasvamaan liian suureksi reaalitalouteen verrattuna. Syynä kaiken kivan kuten johdannaisten ja niiden kaupan salliminen. Vero moisten kaupalle on parempi kuin ei mitään vaikka järkevä regulointi olisi parempi.
Quote from: Roope on 01.10.2011, 15:50:55
Quote from: Pliers on 01.10.2011, 15:48:35
Kyllä se on nyt jo ihan tosiasia. Sveitsiin on tunkua.
Tämän varainsiirtoverosuunnitelman vuoksi vai ehkä kuitenkin joistain muista syistä?
Ainakin meklarifirma ICAP sanoo lähtevänsä Britanniasta (http://euobserver.com/1016/113373) mikäli varainsiirtovero otetaan käyttöön EU-alueella.