Quote(Jussi) Jalonen sanoo, että Halla-ahon kirjoitukset ovat kanavoituja kansainvälisiltä kentiltä, mutta päivitettyjä suomalaiseen yhteiskuntaan.
- Halla-aho esiintyy eräänlaisena islaminuskoa kohtaan tunnetun pelkuruuden apostolina. Huolestuttavaa on se, että monitulkintaiset tekstit saattavat lisätä arkipäivän ennakkoluuloja ja kiristää suhtautumista vähemmistöjen edustajiin.
..
Itä-Suomen yliopiston sosiologi Vesa Puuronen on havainnut suomalaisen vihakirjoittelun kohdistuvan nimenomaan maahanmuuttajiin ja ihmisiin, jotka puolustavat ihmisoikeuksista lähtevää maahanmuuttopolitiikkaa. Vihakirjoitteluksi Puuronen määrittelee sellaisen, josta on löydettävissä kiihottaminen tiettyä kansanryhmää kohtaan.
- Suurin osa nettikirjoituksista on harkitsemattomia, mutta niiden kohdalla pitää ottaa huomioon se, että kirjoitukset voivat rohkaista väkivaltaiseen toimintaan, Puuronen sanoo.
..
Suomen akatemian tutkijatohtori Inari Sakki on tutkinut kuuden suomalaisen eduskuntaan valitun Nuivan vaalimanifestin allekirjoittaneen kansanedustajan blogikirjoituksia, joista yksi on torstaina 15. syyskuuta määräajaksi erotettu Halla-aho. Kymmenien eri retoriikan oppien mukaisesti tarkasteltuna kirjoituksista on löytynyt selkeä päämäärä.
- Retoriikka pyrkii aina tietyn yleisön suostutteluun ja vakuuttamiseen, ja Halla-ahon teksteistä löytyy helposti retoriikan tavoite, Sakki kertoo.
Retoriikan käytössä Halla-aho on taitava. Maahanmuuttokriittisten blogikirjoittajien teksteistä on löydettävissä voimakkaita viholliskuvia ja tiukkaa rajanvetoa "meidän" sekä "muiden" välillä. Blogikirjoituksissa esiintyvät "muut" ovat islaminuskoisia miehiä sekä yhteiskunnan sisältä vaikuttavia naisia, jotka teksteissä esiintyvät nimillä: "kukkahattutädit", "telaketjufeministit" ja "vasemmistolaiset marxistit". Kirjoituksissa myös esimerkeillä on vahva rooli.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/09/voiko_julkisista_kirjoituksistaan_sanoutua_irti_2883477.html
Luulenpa vain, että näissä on saavutettu eräänlainen kyllästyspiste ja nämä YLE:n jutun tyyppiset jutut alkavat olla niitä viimeisiä huutoja tuuleen.
Hyviä analyyseja aiheesta Tiedemieheltä:
http://tiedemies.blogspot.com/2011/09/kadesta-kreikasta-ja-muusta.html
ja Timo Vihavaiselta:
http://timo-vihavainen.blogspot.com/2011/09/tarvitaan-ydinpommi-eli-sopulivuoden.html
Nollatutkimuksien uutta muotoa, puhutaan paljon, mutta mitään ei sanota.
Yhtään esimerkkiä eivät taaskaan löytäneet.
Kaiken kuulemani perusteella uskon Puurosen kuuluvan siihen vanhojen kommareiden klaaniin, jonka mielestä sekä ihmisoikeuksien sisältö että yleismaailmallisuus poikkeavat siitä yleisesti ymmärretystä. Ihmisoikeudet eivät ole sitä, että vieraaseen maahan saa tulla elämään toisten piikkiin loppuiäkseen kiusaten paikallisia asukkaita, eivätkä ihmisoikeudet lopu sen porukan ulkopuolelle mentäessä joka ei kuulu yllä kuvattuun joukkoon tai puoluekirjan omistajiin.
Ja mitä tulee retoriikkaan - implikoisiko Sakki myös vihreiden olevan rikollisissa aikeissa, kun he kirjoittavat tarkoitushakuisia blogikirjoituksia? Niin he varmasti tekevät, mutta jostain kumman syystä epäongelmasta tulee ongelma vain, kun mielipide on tietty. Taitaa taustalla vaikuttaa jokin vaihtoehtoinen sanan- ja järjestäytymisvapauden käsite jälleen.
EDIT: Olikos muuten tällä Inari Sakilla jokin suora kytkös Vihreään liittoon? Hänhän on se sankari, joka tekee julkisrahoitteista "tutkimusta" "kollektiivisen häpeän" iskostamisesta suomalaisiin sen takia, että he ajattelevat väärin ja ovat geneettisesti vääriä.
Hieno kirjoitus HUMANISTIprofessorilta ja Tiedemieheltä sekä myös HS:n Ville Blofeldilta.
Quote(Jussi) ..
Itä-Suomen yliopiston sosiologi Vesa Puuronen on havainnut suomalaisen vihakirjoittelun kohdistuvan nimenomaan maahanmuuttajiin ja ihmisiin, jotka puolustavat ihmisoikeuksista lähtevää maahanmuuttopolitiikkaa. ..
Pitäisikö maahanmuuttopolitiikan sitten olla muotoa, Suomi on muualta tulijoiden maa, me muutetaan afrikkaan?
QuoteSuomen akatemian tutkijatohtori Inari Sakki Retoriikan käytössä Halla-aho on taitava. Maahanmuuttokriittisten blogikirjoittajien teksteistä on löydettävissä voimakkaita viholliskuvia ja tiukkaa rajanvetoa "meidän" sekä "muiden" välillä. Blogikirjoituksissa esiintyvät "muut" ovat islaminuskoisia miehiä sekä yhteiskunnan sisältä vaikuttavia naisia.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/09/voiko_julkisista_kirjoituksistaan_sanoutua_irti_2883477.html
Toivoisin, että Inari Sakki tutkiskelisi myös islaminuskoisten miesten blogikirjoituksia. Luulen, että sieltä löytyy myös,teemat "me" ja "muut". :flowerhat:
Quote from: foobar on 19.09.2011, 18:13:50
EDIT: Olikos muuten tällä Inari Sakilla jokin suora kytkös Vihreään liittoon? Hänhän on se sankari, joka tekee julkisrahoitteista "tutkimusta" "kollektiivisen häpeän" iskostamisesta suomalaisiin sen takia, että he ajattelevat väärin ja ovat geneettisesti vääriä.
http://www.helsinki.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/6-2011/9-13-29-44.html
Quote from: foobar on 19.09.2011, 18:13:50
Kaiken kuulemani perusteella uskon Puurosen kuuluvan siihen vanhojen kommareiden klaaniin, jonka mielestä sekä ihmisoikeuksien sisältö että yleismaailmallisuus poikkeavat siitä yleisesti ymmärretystä. Ihmisoikeudet eivät ole sitä, että vieraaseen maahan saa tulla elämään toisten piikkiin loppuiäkseen kiusaten paikallisia asukkaita, eivätkä ihmisoikeudet lopu sen porukan ulkopuolelle mentäessä joka ei kuulu yllä kuvattuun joukkoon tai puoluekirjan omistajiin.
Ja mitä tulee retoriikkaan - implikoisiko Sakki myös vihreiden olevan rikollisissa aikeissa, kun he kirjoittavat tarkoitushakuisia blogikirjoituksia? Niin he varmasti tekevät, mutta jostain kumman syystä epäongelmasta tulee ongelma vain, kun mielipide on tietty. Taitaa taustalla vaikuttaa jokin vaihtoehtoinen sanan- ja järjestäytymisvapauden käsite jälleen.
EDIT: Olikos muuten tällä Inari Sakilla jokin suora kytkös Vihreään liittoon? Hänhän on se sankari, joka tekee julkisrahoitteista "tutkimusta" "kollektiivisen häpeän" iskostamisesta suomalaisiin sen takia, että he ajattelevat väärin ja ovat geneettisesti vääriä.
Eikös sen Novgorodin perustaja "viikinki" Rurikin geeniperimä tai mikä se onkaan, ole fennoja. Eikös siinä olisi Sakin Inalle tutkimista.
Uskomatonta että Puuronen ja Sakki kelpaavat edelleenkin medialle jonkinlaisiksi rasismin asiantuntijoiksi. Kommunisti ja viherpiiperö....mokutusasteikolla potenssiin 10 :facepalm:
Quote from: ämpee on 19.09.2011, 17:56:20
Nollatutkimuksien uutta muotoa, puhutaan paljon, mutta mitään ei sanota.
Yhtään esimerkkiä eivät taaskaan löytäneet.
Ei tarvitse, kun arvaillaan suoraan aatteita ja arvoja, joita monitulkintaisten tekstien taustalla saattaa piillä:
QuoteHuolestuttavaa on se, että monitulkintaiset tekstit saattavat lisätä arkipäivän ennakkoluuloja ja kiristää suhtautumista vähemmistöjen edustajiin.
[...]
Suomessa tuntuu olevan ongelmana, ettei haluta käydä käsiksi niihin aatteisiin ja arvoihin, jotka piilevät sanojen taustalla, Jalonen sanoo.
Kaiken huipuksi kolmantena asiantuntijana asiaa kommentoi Inari Sakki:
QuoteSakin tutkimuksen toinen osa on Suomessa täysin uutta kokeellista tutkimusta. Hän tarkastelee kansallisten historiakäsitysten suhdetta äärioikeiston kannatukseen ja selvittää, voiko ihmisten ulkomaalaisvastaisuutta ja ääriliikkeiden kannatusta vähentää herättelemällä tietoisuutta menneisyyden kansallisista väärinteoista.
– Kokeellisessa tutkimuksessa suomalaisille esitetään esimerkiksi muistoja toisen maailmansodan aikaisista Karjalan nälkäleireistä ja ruotsalaisille Ruotsin natsiyhteyksistä ja pakkosterilisaatioista, Sakki kertoo.
Jos itse ohjelma jatkaa näillä linjoilla, niin siitä voi tulla unohtumaton myötähäpeän monumentti.
Sakki on julkaissut pääasiassa Kamerun- ja sosiaalinen representaatio -aiheista tavaraa.
https://tuhat.halvi.helsinki.fi/portal/fi/persons/inari-sakki(993c3e95-f189-44b1-8620-e15b56ab0623)/publications.html
Quote– Kokeellisessa tutkimuksessa suomalaisille esitetään esimerkiksi muistoja toisen maailmansodan aikaisista Karjalan nälkäleireistä ja ruotsalaisille Ruotsin natsiyhteyksistä ja pakkosterilisaatioista, Sakki kertoo.
Edelleenkin yksi sairaimmista ajatuksista johon olen netissä törmännyt. Kertakaikkiaan sairasta, hyi helv****!
Quote from: Roope on 19.09.2011, 18:33:36
Quote from: ämpee on 19.09.2011, 17:56:20
– Kokeellisessa tutkimuksessa suomalaisille esitetään esimerkiksi muistoja toisen maailmansodan aikaisista Karjalan nälkäleireistä ja ruotsalaisille Ruotsin natsiyhteyksistä ja pakkosterilisaatioista, Sakki kertoo.
Jos itse ohjelma jatkaa näillä linjoilla, niin siitä voi tulla unohtumaton myötähäpeän monumentti.
Sakki ei ilmeisesti mennyt kertomaan ja muistuttelemaan kamerunilaisille heidän vanhoista ihmisoikeusrikoksistaan ja naisten ihmisoikeusloukkauksista, vaikka se olisi ollut ehkä mahdollista?
Quote from: M on 19.09.2011, 18:39:02
Quote from: Roope on 19.09.2011, 18:33:36
Quote from: ämpee on 19.09.2011, 17:56:20
– Kokeellisessa tutkimuksessa suomalaisille esitetään esimerkiksi muistoja toisen maailmansodan aikaisista Karjalan nälkäleireistä ja ruotsalaisille Ruotsin natsiyhteyksistä ja pakkosterilisaatioista, Sakki kertoo.
Jos itse ohjelma jatkaa näillä linjoilla, niin siitä voi tulla unohtumaton myötähäpeän monumentti.
Sakki ei ilmeisesti mennyt kertomaan ja muistuttelemaan kamerunilaisille heidän vanhoista ihmisoikeusrikoksistaan ja naisten ihmisoikeusloukkauksista, vaikka se olisi ollut ehkä mahdollista?
Ehkä Sakki ei ole riittävän sivistynyt ymmärtämään että jos rasistisilta suomalaisilta voi odottaa vastineeksi vittuilusta tutkijaprofessoripestin, joviaaleilta kamerunilaisilta irtoaisi varmaan jo jotain kiitostakin.
Miksi Jussi Jaloselta pyydetään haastatteluja? Ei hän ole objektiivinen lähde. Historioitsijana Jalonen tietänee, että 1600-luvun käräjillä oli jotakuta henkilöä syytettäessä kiellettyä turvautua tämän tunnetun vihamiehen todistukseen; vihamiehellä kun oli omat motiivinsa vääristellä totuutta. Kaikki "skeneä" hiemankin tuntevat tietävät, että Jalosella on jonkinlainen pakkomielle Halla-ahon haukkumiseen.
Inari Sakki taas on tullut tunnetuksi tinkimättömästä orwellilaisuudestaan, mikä manifestoituu hänen ihailussaan aivopesua (http://hommaforum.org/index.php/topic,51617.msg700869.html#msg700869) kohtaan.
Vesa Puuronen taas on aikoinaan toiminut aktiivisesti (http://vesapuuronen.net/politiikka.htm) SKP:ssä ja taistolaisessa DEVA:ssa.
Nämäkö ovat objektiivisia lähteitä?
Quote from: Jaakko Sivonen on 19.09.2011, 19:29:58
Miksi Jussi Jaloselta pyydetään haastatteluja? Ei hän ole objektiivinen lähde. Historioitsijana Jalonen tietänee, että 1600-luvun käräjillä oli jotakuta henkilöä syytettäessä kiellettyä turvautua tämän tunnetun vihamiehen todistukseen; vihamiehellä kun oli omat motiivinsa vääristellä totuutta. Kaikki "skeneä" hiemankin tuntevat tietävät, että Jalosella on jonkinlainen pakkomielle Halla-ahon haukkumiseen.
Inari Sakki taas on tullut tunnetuksi tinkimättömästä orwellilaisuudestaan, mikä manifestoituu hänen ihailussaan aivopesua (http://hommaforum.org/index.php/topic,51617.msg700869.html#msg700869) kohtaan.
Vesa Puuronen taas on aikoinaan toiminut aktiivisesti (http://vesapuuronen.net/politiikka.htm) SKP:ssä ja taistolaisessa DEVA:ssa.
Nämäkö ovat objektiivisia lähteitä?
Olisihan se aika ikävää olla toimittaja jos ei voisi melkeinpä kirjoittaa juttua valmiiksi ennen haastatteluja. Siitä kai pitäisi maksaa vähintään tuplapalkkaa.
On tragikoomista että tästäkin maasta löytyy niin monta merkittävää ammattikuntaa joiden keskuudessa asioiden tarkoitushakuisesta vääristelystä työn pääasiallisena sisältönä ei saa satikutia, vaikka nimenomaan on palkattu työhön jonka kuuluisi tavoitella totuutta ja kuulijoiden hyödyttämistä.
EDIT: Voi tietenkin olla, että kun itse olen näiden ammattinimikkeiden takaa löytyvän totuuden tavoittelun, nämä ammattiryhmät ovatkin valinneet ns. kauneuden etsinnän. Kauneuskäsityksiä on monenlaisia, eikä niitä voida todistaa oikeiksi tai vääriksi, mutta jos he tavoittelevat juuri sitä, miksi heistä luodaan kuvaa faktojen jalostamisen ammattilaisina?
QuoteRetoriikan käytössä Halla-aho on taitava. Maahanmuuttokriittisten blogikirjoittajien teksteistä on löydettävissä voimakkaita viholliskuvia ja tiukkaa rajanvetoa "meidän" sekä "muiden" välillä. Blogikirjoituksissa esiintyvät "muut" ovat islaminuskoisia miehiä sekä yhteiskunnan sisältä vaikuttavia naisia, jotka teksteissä esiintyvät nimillä: "kukkahattutädit", "telaketjufeministit" ja "vasemmistolaiset marxistit". Kirjoituksissa myös esimerkeillä on vahva rooli.
En tiedä, suhtautuvatko pikkuiset naperotkaan maailmaan oikeasti noin sinisilmäisesti. Eikö Inari osaa millään kriteerillä jaotella ihmisiä "meihin" ja "muihin"? Ei, kun me kaikki ollaan ihmisiä, ei meillä ole mitään eroja tai yhtäläisyyksiä.
Toisin kuin Halla-aholla, ei näiden rutisijoiden avautumisissa käytetä ikinä minkäänlaisia esimerkkejä tai viitteitä tukemaan väitteitä, vaan heitellään mututuntumalla jotain tieteen kaapuun puettuja solvauksia ja leimauksia.