HS:STT
peri klippiä uutisesta:
QuotePiraattipuolue on noussut jäsenmäärältään Ruotsin neljänneksi suurimmaksi puolueeksi.
Jäsenmäärässä mitattuna piraattipuolue on ohittanut kristillisdemokraattien lisäksi kansanpuolueen, vasemmistopuolueen ja ympäristöpuolueen.
noniin - hiukka aihetta laajennetuna niin mitenkä enään mitään kannattaa kehittää jos sen saa suoraan kopsata? Kehitys & tutkimusmäärärahoja ei saa koskaan katettua ja tälläinen kauhuskenaario on ollut esimerkiksi lääkkeiden kehityksessä. Antibiootti-Aids-tuberkuloosi(joka julistetiin muka voitetuksi) yms liikutaan kokoajan vain askel pari edellä taudin kehittymisen kulkua ja jos joku kankea Valtiollinen Kansainvälinen organisaatio lakaa kehittämään niin se on sitten kujanjuoksun häviämistä käytänössä.
Eli sitten se kinkkisin kyssäri - Miten suhtautua demokraattisesti tälläiseen puolueeseen & kannattajiin? Arvaatte varmaan , että heitän Berlusconi & mafia kortin seuraavaksi pöytään jos näyttää että oli liian helppo kyssäri.
Okei - jäsenmäärähän ei kerro kannatusta , mutta oikaistiinpahan vähän kynnyksen yli.
Itse olen allekirjoittanut Suomen Piraattipuolueen kannattajakortin. Vertaustasi, tai "laajennustasi", lääketutkimukseen en itse osaa liittää tähän aiheeseen millään, vaikka kuinka yritän. Sori. En tosin muutenkaan ymmärtänyt tekstistäsi kovinkaan paljoa.
Piraattipuolueen edustama kehitys on täysin luonnollista. Eivät väistämätöntä kehitystä hidastavat auktoriteetit pysty haraamaan vastaan loputtomasti. Nyt eletään murrosvaihetta, ja onkin mielenkiintoista nähdä mihin asiat kehittyvät. Suuret, keskitetyt levy-yhtiöt tulevat ainakin menettämään valtansa, ja se on mielestäni ehdottoman positiivinen asia.
Quote from: Kazakstan on 20.04.2009, 19:16:39
Vertaustasi, tai "laajennustasi", lääketutkimukseen en itse osaa liittää tähän aiheeseen millään, vaikka kuinka yritän. Sori. .
Lääketutkimus vaatii suuria etukäteispanostuksia eli euroja/taaloja/ruplia ja jos kopsaaminen on sallittua niin panostusta lääkeen kehittämiseen ei välttämättä saada koskaan maksettua eli se ei ole kannattavaa. Toisinsanonen kukaan ei siis kehitä muutakuin julkiset organisaatiot verovaroin tuettuna ja se on kankeaa.
Vertaus piraatti-lääketiede välille tulee siitä , että molemissa on kopioinnista kyse eli tekijänoikeuden nollaamisesta/alentamisesta.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 18:59:03
Eli sitten se kinkkisin kyssäri - Miten suhtautua demokraattisesti tälläiseen puolueeseen & kannattajiin?
Mitä sinä tarkoitat? Mikä tässä on ongelmallista demokraattisen suhtautumisen kannalta? Ei kai puolueeseen kannattajineen tarvitse suhtautua sen ihmeemmin kuin mihin tahansa puolueeseen tai ihmisiin, jotka kannattavat laittomien asioiden saattamista laillisiksi demokraattisin keinoin. Tässä kannattaa huomioida, että näin tekevät kaikki jotka tahtovat/yrittävät muuttaa lakeja demokraattisin keinoin.
Lääketutkimuksesta yritykset rahoittavat vain 36%, kun loput rahoituksesta tulee yhteiskunnalta. Piraattipuolue on tuosta kirjoittanut hyvän kirjoituksen:
http://www.piraattipuolue.fi/kehitys/useinkysyttya
Suosittelen lukemaan.
Tekijänoikeuksien revisionismiin voi suhtautua muutenkin kuin absoluuttisella anarkialla. Esimerkiksi niin että tekijänoikeusmafian suoja-aika olisi vain 10 tai 5 vuotta. Osa väitteestä ettei suojattomassa maailmassa kannata on totta, mutta niin myös on väite että aineeton kopiointi ei ole ryöstämistä, ja että sitä ei voi pysäyttää. Täytyy siis adaptoitua. Kyllä viihdeteollisuudelle vielä rahaa riittää, se vain täytyy hakea eri tavoin. Kyllä kuluttajat haluavat hyvästä ja pitämästään maksaa.
Täytyy muistaa että esimerkiksi ääniteteollisuus on hyvin uusi keksintö. En puolustaudu sillä että viihdeteollisuus on rikas muutenkin, vaan sillä että siellä on turhia rakenteita ja rahaa voidaan viihteellä tienata myös aineettomassa maailmasssa. Hyvinhän viihdeteollisuudella nytkin menee, myrsky on vielä vesilasissa.
Hyviä esimerkkejä ovat nyt nettiin syntyneet musiikkipalvelut ja vaikka elokuvavuokraus. Voisihan viihdettä ostaa vaikka kirpputoriltakin, mutta silti ostan mielelläni ihan laatukaupasta. Voit kysyä itseltäsi miksi, vaikka osaisin torrentoidakin.
No, Tietoyhteiskuntapuolueen pohjalta voin sanoa että Suomessa piraattiliike tuskin menestyy, mutta sille ideologialle on todella paljon kysyntää kunhan se pääsee jonkin fiksun porukan kanssa yksiin.
EDIT: Niin ja se ideologia ei ole vain anarkia, vaan kattava käsitys netin maailmasta ja globaalista yhteisöllisyydestä ja aineettomista hyödykkeistä. Pienistä puroista voi tulla valtava virta, enemmänkin kuin perinteisistä isoista kertamaksuista.
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 20:38:36
Lääketutkimuksesta yritykset rahoittavat vain 36%,
Paitsi että suomessakin on jouduttu jo siihen tilanteeseen , että julkinen sektori ostaa sen tutkimuksen yksityiseltä eli maksaa kehitysviuut. Kerroppa minulle miten tälläinen tutkimus tilastoidaan viitaamaasi 36 prosenttiin?
Esimerkiksi lintuinfluenssamallirokotteen kehittäminen on käsitääkseni ohjattu liki 100 %:sti yksityiselle yritykselle ja Valtiot maksavat viulut niistä jonotusnumeroista. Eivätkö Valtiot juuri tunnusta suoraan , että julkisilla varoilla ei voida kehittää?
Mediuutiset:
Juha-Pekka Honkanen, 9.4.2008, 8:54
Lintuinfluenssan mallirokote pian Suomessa
Mallirokote lintuinfluenssapandemiaa vastaan saapuu Suomeen touko-kesäkuun aikana. Kansanterveyslaitoksen rokotehuoltoyksikön päällikön Rose-Marie Ölanderin mukaan
GlaxoSmithKlinen valmistamat noin 5,28 miljoonaa rokote-annosta ovat valmiina lähetettäväksi Suomeen.
Varmaan tämäkin voidaan tilastoida 100 %:sti Valtion kehittämiksi vaikka kaikki on ostopalvelua. :roll:
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:06:35
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 20:38:36
Lääketutkimuksesta yritykset rahoittavat vain 36%,
Paitsi että suomessakin on jouduttu jo siihen tilanteeseen , että julkinen sektori ostaa sen tutkimuksen yksityiseltä eli maksaa kehitysviuut. Kerroppa minulle miten tälläinen tutkimus tilastoidaan viitaamaasi 36 prosenttiin?
Pystytkö näyttämään tämän toteen?
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 21:08:06
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:06:35
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 20:38:36
Lääketutkimuksesta yritykset rahoittavat vain 36%,
Paitsi että suomessakin on jouduttu jo siihen tilanteeseen , että julkinen sektori ostaa sen tutkimuksen yksityiseltä eli maksaa kehitysviuut. Kerroppa minulle miten tälläinen tutkimus tilastoidaan viitaamaasi 36 prosenttiin?
Pystytkö näyttämään tämän toteen?
Sinun ei pitäisi pistää minulle yhtään ainuttakaan kysymysmerkkiä kun et ole aikaisempiinkaan vastannut. Kysymysmerkkikortin vetäminen kysymyksen perään ei ole keskustelua.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:11:01
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 21:08:06
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:06:35
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 20:38:36
Lääketutkimuksesta yritykset rahoittavat vain 36%,
Paitsi että suomessakin on jouduttu jo siihen tilanteeseen , että julkinen sektori ostaa sen tutkimuksen yksityiseltä eli maksaa kehitysviuut. Kerroppa minulle miten tälläinen tutkimus tilastoidaan viitaamaasi 36 prosenttiin?
Pystytkö näyttämään tämän toteen?
Sinun ei pitäisi pistää minulle yhtään ainuttakaan kysymysmerkkiä kun et ole aikaisempiinkaan vastannut.
Mielestäni vastasin kysymykseesi aikasemmassa ketjussa. Lisäksi vedit siellä jotain ihmeellistä keskitysleiri -juttua.
Eli mistä lähteestä olet löytänyt väitteesi vai onko vain mutua?
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 21:13:06
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:11:01
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 21:08:06
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:06:35
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 20:38:36
Lääketutkimuksesta yritykset rahoittavat vain 36%,
Paitsi että suomessakin on jouduttu jo siihen tilanteeseen , että julkinen sektori ostaa sen tutkimuksen yksityiseltä eli maksaa kehitysviuut. Kerroppa minulle miten tälläinen tutkimus tilastoidaan viitaamaasi 36 prosenttiin?
Pystytkö näyttämään tämän toteen?
Sinun ei pitäisi pistää minulle yhtään ainuttakaan kysymysmerkkiä kun et ole aikaisempiinkaan vastannut.
Mielestäni vastasin kysymykseesi aikasemmassa ketjussa. Lisäksi vedit siellä jotain ihmeellistä keskitysleiri -juttua.
Eli mistä lähteestä olet löytänyt väitteesi vai onko vain mutua?
Vastaa ensin miten tilastoa on tulkittu. Pistin konkreettisen esimerkin lintuinfluenssamallirokoteen valmistamisesta ja miten asia voidaan tilastoida 100 %.sti Valtioiden kustantamiksi , mutta on kuitenkin yksityisen valmistamaa.
Lähde kyllä luki teksteissäni:
eli http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article124504.ece
Kyllä keskusteluissa pitäisi pystyä perustelmaan oma lähdeviiteensä jotenkin muuten kuin heittelmällä lisää kysymysmerkkejä pöytään.
Quote from: Joonatan on 20.04.2009, 20:50:26En puolustaudu sillä että viihdeteollisuus on rikas muutenkin
Tämä riippuu tyystin siitä, millä tasolla asiaa tarkastelee. Monet levyt tehdään tappiollisina, eivätkä kaikki artistit musiikilla elä. Artistille lankeava siivu levymyynnistä on hiuksenohut. Kirjallisuudessa tilanne on vielä huonompi. Toimittajan kuukausipalkka voi olla saman verran kuin kirjailija saa monta vuotta kirjoitetusta teoksesta.
Näenkin että piratismi ennen kaikkea tappaa marginaalin ja vahvistaa jo ennestään vahvoja. Piratismin kannatus on samaa kuin Radio Novan kannatus: helppoa mahdollisimman monelle.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:15:07
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 21:13:06
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:11:01
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 21:08:06
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:06:35
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 20:38:36
Lääketutkimuksesta yritykset rahoittavat vain 36%,
Paitsi että suomessakin on jouduttu jo siihen tilanteeseen , että julkinen sektori ostaa sen tutkimuksen yksityiseltä eli maksaa kehitysviuut. Kerroppa minulle miten tälläinen tutkimus tilastoidaan viitaamaasi 36 prosenttiin?
Pystytkö näyttämään tämän toteen?
Sinun ei pitäisi pistää minulle yhtään ainuttakaan kysymysmerkkiä kun et ole aikaisempiinkaan vastannut.
Mielestäni vastasin kysymykseesi aikasemmassa ketjussa. Lisäksi vedit siellä jotain ihmeellistä keskitysleiri -juttua.
Eli mistä lähteestä olet löytänyt väitteesi vai onko vain mutua?
Vastaa ensin miten tilastoa on tulkittu. Pistin konkreettisen esimerkin lintuinfluenssamallirokoteen valmistamisesta ja miten asia voidaan tilastoida 100 %.sti Valtioiden kustantamiksi , mutta on kuitenkin yksityisen valmistamaa.
Lähde kyllä luki teksteissäni:
eli http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article124504.ece
Tuo on yksittäinen rokote. Nyt puhutaan koko teollisuuden alasta.
http://www.bmj.com/cgi/content/full/332/7549/1061
Yllämainitsemassani linkissä kerrotaan tarkasti, mistä dataa kerättiin ja miten sitä käsiteltiin.
Mietikääpä siten miten taiteilijasektorille käy jos tekijänoikeudet ovat halpaa kamaa. Vai pitäisikös taitelijoiden olla 100 5:sti Valtion elätettäviä? Ilmoittaudun juuri silloin taiteilijaksi.
Kuten Joonatan mainitsi, tulee markkinavoimien sopeutua uusiin tilanteisiin - massoja kun ei voi ihan helpolla pysäyttää. Piratebaytakin käytti/käyttää yli kaksikymmentä miljoonaa ihmistä.
Avoimen lähdekoodin politiikka on hypännyt tietotekniikan termistä myös yleiseksi ajattelutavaksi, jossa yhteistä hyvää edistetään avoimella ja läpinäkyvällä työskentelyllä. Myös biologian puolella tehdään paljon avoimen lähdekoodin tutkimusta, erityisesti tautien ja lääkkeiden kehittämisessä. Vanha tyyli, jossa tutkija teki työtänsä salassa patenttihakemusta silmällä pitäen, on muuttumassa julkiseksi tutkimukseksi, johon muut asiantuntijat ja aiheeseen paneutuneet voivat osallistua ja kommentoida työn edetessä. Samasta lähdemateriaalista voi saada irti vaikka kuinka kun tutkijat ympäri maailman ottavat härkää sarvista. Rahaa varmasti tälläkin saa kunhan työn arvon osaa myydä oikein - onhan Googlekin arvoltaan paljon vaikka suurin osa Googlen käyttäjistä ei sen käytöstä mitään maksa.
Ohessa enemmän BiOSista asiasta kiinnostuneille:
http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_Innovation_for_Open_Society (http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_Innovation_for_Open_Society)
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 21:19:20
Tuo on yksittäinen rokote. Nyt puhutaan koko teollisuuden alasta.
http://www.bmj.com/cgi/content/full/332/7549/1061
Yllämainitsemassani linkissä kerrotaan tarkasti, mistä dataa kerättiin ja miten sitä käsiteltiin.
Omasta linkistäsi , luetko niitä edes loppuun koskaan?:
QuoteThe future of academic medicine
Different scenarios have been suggested for the future of academic medicine.21 Our findings are in line with the scenario of "Academic Inc," with academic medicine evolving into an efficient enterprise that is directed by profit and has strong ties to other profit making corporate structures. Our findings do not agree with a scenario where academic medicine disappears. Participation in influential medical research has remained strong despite the advent of serious competition for funds and studies from research institutes and other (for profit) organisations. However, most influential research originates from the US and other wealthy countries, a situation that is dissonant with a global view of health needs. Few trials are conducted in developing countries, or receive the attention of other investigators.22 Government and the public sector still make major contributions to academic research, despite the rapid increase in industry sponsorship in areas such as randomised controlled trials. Medical research should reflect public needs more closely and the efforts of all of those involved (mainly government, industry, and academia) should be better coordinated.
Minun mielestä on aina surkuhupaisaa kun sanotaan että piratismi vie rahat köyhiltä artisteilta. Tämä siksi, että kun kysytään taas artisteilta, kertovat nämä, että käytännössä levymyynnistä ei saa penniäkään jollei myy satoja tuhansia. Tämä siksi että kaikki siitä tulevat rahat jäävät levy-yhtiölle. Käytännössä ainoa säännöllinen tulo mitä artisti saa on Teosto-maksu. Luojan kiitos Teostolle joka elättää artistit.
Ai, mistäkö Teoston rahat tulevat? No tietenkin kovalevyjen, cd ja dvd levyjen, ynnä muun myynnistä. Eli toisin sanoen piraateilta. Tosin teostomaksuistakin puolet menee levy-yhtiölle, mutta sehän on vain reilua!
Quote from: Terhon puolesta on 20.04.2009, 21:17:45
Monet levyt tehdään tappiollisina, eivätkä kaikki artistit musiikilla elä. Artistille lankeava siivu levymyynnistä on hiuksenohut. Kirjallisuudessa tilanne on vielä huonompi. Toimittajan kuukausipalkka voi olla saman verran kuin kirjailija saa monta vuotta kirjoitetusta teoksesta.
Miksi kaikkien artistien pitäisi elää musiikilla? Siis jokaisen basistin vai?
Jos kirjailija kirjoittaa monta vuotta sellaista kirjaa, jota kukaan ei halua lukea, niin miksi siitä pitäisi saada yhtään rahaa?
Vaihtoehtoina on ylikansallisten levy-yhtiöiden luomat tusina-artistit ja toisaalta aitoa luomisen tuskaa kokevat kotistudiobasistit, jotka pistävät tuotoksiaan noihin ilmaispalveluihin. Kumpi miellyttää sinua enemmän? Minun mielestäni joku "kahden kilon siika" -remix pieksää Madonnan&Anna Abreun koko tuotannon milloin tahansa.
Maailma muuttuu. Open source on nykyaikaa.
Quote from: Terhon puolesta on 20.04.2009, 21:17:45
Näenkin että piratismi ennen kaikkea tappaa marginaalin ja vahvistaa jo ennestään vahvoja.
Mä näen tuon tasan päinvastoin.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:27:03
Omasta linkistäsi , luetko niitä edes loppuun koskaan?:
Omasta lainauksesta, eri lihavoinnilla:
QuoteThe future of academic medicine
Different scenarios have been suggested for the future of academic medicine.21 Our findings are in line with the scenario of "Academic Inc," with academic medicine evolving into an efficient enterprise that is directed by profit and has strong ties to other profit making corporate structures. Our findings do not agree with a scenario where academic medicine disappears. Participation in influential medical research has remained strong despite the advent of serious competition for funds and studies from research institutes and other (for profit) organisations. However, most influential research originates from the US and other wealthy countries, a situation that is dissonant with a global view of health needs. Few trials are conducted in developing countries, or receive the attention of other investigators.22 Government and the public sector still make major contributions to academic research, despite the rapid increase in industry sponsorship in areas such as randomised controlled trials. Medical research should reflect public needs more closely and the efforts of all of those involved (mainly government, industry, and academia) should be better coordinated.
[/quote]
Quote from: reino on 20.04.2009, 21:31:01Miksi kaikkien artistien pitäisi elää musiikilla?
Ei tarvitsekaan. Kysymys on pitkälti arvoista. Esimerkiksi minulle suomalaisuus ja suomalainen kulttuuri on tärkeää, mutta sen vaaliminen vaatii apurahoja ja muuta tukea erilaisille kulttuurin toimijoille. Jos kirjallisuuden tuottaminen jätetään yksinomaan markkinavoimien varaan, seurauksena on se, että iltapäivälehtimäinen, seksuaalinen ja käännetty kirjallisuus valtaavat tilan ja suomalaisuutta kuvaavat äänet katoavat.
Journalismi rappeutuu jo hyvää kyytiä, koska se on joutunut voimakkaaseen siteeseen kaupallisuuden kanssa. Siksi Uusisuomi kohuotsikoi ja Hesarikin kirjoittaa siitä, oliko tanssiparilla seksiä vai ei. Tänään uutisoitiin, että viihdeohjelmat syövät suosiota asiaohjelmilta. Kaikkien mielestä se ei ole huono asia. Arvovalintoja.
Quote from: Terhon puolesta on 20.04.2009, 21:17:45
Näenkin että piratismi ennen kaikkea tappaa marginaalin ja vahvistaa jo ennestään vahvoja.
Minä en ymmärrä, miten tuollaiseen johtopäätökseen voi päästä. Itse seuraan musiikkibisnestä erittäin tarkasti jo työni puolesta (sekä myös vapaa-ajalla), ja mielestäni marginaali voi tällä hetkellä paremmin kuin koskaan. Siis huolimatta siitä, että myös piratismi kukoistaa. Olen reinon kanssa samoilla linjoilla: piratismi näyttäisi pikemminkin heikentävän "ennestään vahvoja", sillä näiden kannatus on usein levy-yhtiöiden monopolin myötä ollut itse asiassa vääristyneen korkealla tasolla.
Marginaaleja piratismi vastaavasti vahvistaa jo edellä mainitusta syystä. Lisäksi marginaalisemman musiikin parissa osataan huomattavasti paremmin hyödyntää uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Heille tässä on nimittäin kyse juurikin mahdollisuudesta eikä uhasta.
Kirjallisuuteen piratismilla tuskin on suurta vaikutusta, sillä kirjat tulevat säilyttämään asemansa vielä pitkään. Ja hyvä niin: kirja on mielestäni maailman paras mediaformaatti.
Quote from: Terhon puolesta on 20.04.2009, 21:17:45
Näenkin että piratismi ennen kaikkea tappaa marginaalin ja vahvistaa jo ennestään vahvoja. Piratismin kannatus on samaa kuin Radio Novan kannatus: helppoa mahdollisimman monelle.
Kyllä se vaan menee juuri toisinpäin. Eniten netistä imutetaan niitä hitinrenkutuksia, joita monikansalliset yhtiöt mainostavat ja joilla ne tekevät eniten tiliä.
Levy-yhtiöiden omistamien pop-riekkujien hittejä kopioivalla nuorisolla ei yleensä ole rahaa, joten se ei myöskään ole pois tekijänoikeusteollisuudelta.
Toisaalta vanhempi polvi kopioi niin vanhaa settiä, että niiden tekijät ovat jo saaneet rahansa ja osa on poistunut taivaallisille markkinoille.
Se jengi joka pitkän linjan artisteja diggailee, myös musiikista maksaa. Ja varsinkin oheistuotteista.
Fiksut artistit saavat eniten tuloja oheistuotteista; bändipaita maksaa enemmän kuin levy ja se "bisnes" on fiksulla artistilla ei levy-yhtiöllä. Bändipaitaa ei voi levittää vertaisverkossa!
Tietysti keikkojakaan ei pidä unohtaa.
Lisäksi on ymmärrettävä se tosiasia, että bisneksen teko tallenteilla on ainoastaan teknisen kehityksen tulos. 1800-luvulla ei ollut mitään tapaa tallentaa esityksiä. (Nuotteja toki painettiin ja myytiin.)
Nyt tekninen kehitys on jälleen kehittynyt joten bisnesmallia on muutettava tai noutaja tulee. Se on vaan kestettävä.
Vastustettavaa rikollista toimintaa on se että joku myy kopioita toisen työstä.
Quote from: Kazakstan on 20.04.2009, 21:52:12Minä en ymmärrä, miten tuollaiseen johtopäätökseen voi päästä.
Kun yhteiskuntaan kasvaa sukupolvi, joka ei halua maksaa tuotteista, niin tuotteiden tekijätkään eivät niillä elä. Niinpä omaperäisen kokoonpanon basisti saattaa lyödä pillit pussiin ja mennä lukemaan tuotantotaloutta hyvän palkan ja vakaan työn saavuttaakseen. Ei kai se sen kummempaa ole?
Jokseenkin vituttaa tämä kehitys, jossa oman perseen tukemiseen vaaditaan suurta palkkaa ja monenlaisia tukia, mutta omasta ei tahdota antaa rehellisen työn tekijälle.
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 21:33:03
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:27:03
Omasta linkistäsi , luetko niitä edes loppuun koskaan?:
Omasta lainauksesta, eri lihavoinnilla:
QuoteThe future of academic medicine
Different scenarios have been suggested for the future of academic medicine.21 Our findings are in line with the scenario of "Academic Inc," with academic medicine evolving into an efficient enterprise that is directed by profit and has strong ties to other profit making corporate structures. Our findings do not agree with a scenario where academic medicine disappears. Participation in influential medical research has remained strong despite the advent of serious competition for funds and studies from research institutes and other (for profit) organisations. However, most influential research originates from the US and other wealthy countries, a situation that is dissonant with a global view of health needs. Few trials are conducted in developing countries, or receive the attention of other investigators.22 Government and the public sector still make major contributions to academic research, despite the rapid increase in industry sponsorship in areas such as randomised controlled trials. Medical research should reflect public needs more closely and the efforts of all of those involved (mainly government, industry, and academia) should be better coordinated.
[/quote]
Ja tuo "major contribution" oli minkäsuuruinen? Pelkkä rahavirta joka taas kulkeutuu läpi yksityiseltä yritykseltä ostettaviin tukimus ja kehittämispalveluihin? Käytännössähän Suomessakin on parikin tutkimuslaitosta liki täysin Nokialaisen tuoteperheen piirissä eli homman nimi on yritystuki ja veronpalautus kehittyville yrityksille. Samaten voi sanoa Suomessa olevista lääketieteen tutkimusyksiköistä jotka tukevat suoraan lääketeollisuutta eli ovat sitä "yritystukea" eli veronpalautusta.
Quote from: Terhon puolesta on 20.04.2009, 22:07:48
Quote from: Kazakstan on 20.04.2009, 21:52:12Minä en ymmärrä, miten tuollaiseen johtopäätökseen voi päästä.
Kun yhteiskuntaan kasvaa sukupolvi, joka ei halua maksaa tuotteista, niin tuotteiden tekijätkään eivät niillä elä. Niinpä omaperäisen kokoonpanon basisti saattaa lyödä pillit pussiin ja mennä lukemaan tuotantotaloutta hyvän palkan ja vakaan työn saavuttaakseen. Ei kai se sen kummempaa ole?
Jokseenkin vituttaa tämä kehitys, jossa oman perseen tukemiseen vaaditaan suurta palkkaa ja monenlaisia tukia, mutta omasta ei tahdota antaa rehellisen työn tekijälle.
Toisaalta.... Keikkatulot kasvavat, koska levikki on suurempi. Tämä pätee erityisesti niissä maissa joissa levytuloilla ei kuuhun lennellä. Veikkaanpa, että suurimmat häviäjät ovat juuri MTV-maan britnispearit ja muut turhakkeet jotka pilaavat radioaaltoja.
Quote from: Kami on 20.04.2009, 22:12:26
Veikkaanpa, että suurimmat häviäjät ovat juuri MTV-maan britnispearit ja muut turhakkeet jotka pilaavat radioaaltoja.
ja kopioiva fanittaja ostaa hirmuhintaisen keikkalipun kuolaamaan Britneyspearsseja ja maksaa käytännössä samppaklajansa kun taas marginaaliartistit kuolevat nälkään.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 22:11:14
Quote from: Vihervasemmisto on 20.04.2009, 21:33:03
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 21:27:03
Omasta linkistäsi , luetko niitä edes loppuun koskaan?:
Omasta lainauksesta, eri lihavoinnilla:
QuoteThe future of academic medicine
Different scenarios have been suggested for the future of academic medicine.21 Our findings are in line with the scenario of "Academic Inc," with academic medicine evolving into an efficient enterprise that is directed by profit and has strong ties to other profit making corporate structures. Our findings do not agree with a scenario where academic medicine disappears. Participation in influential medical research has remained strong despite the advent of serious competition for funds and studies from research institutes and other (for profit) organisations. However, most influential research originates from the US and other wealthy countries, a situation that is dissonant with a global view of health needs. Few trials are conducted in developing countries, or receive the attention of other investigators.22 Government and the public sector still make major contributions to academic research, despite the rapid increase in industry sponsorship in areas such as randomised controlled trials. Medical research should reflect public needs more closely and the efforts of all of those involved (mainly government, industry, and academia) should be better coordinated.
Ja tuo "major contribution" oli minkäsuuruinen? Pelkkä rahavirta joka taas kulkeutuu läpi yksityiseltä yritykseltä ostettaviin tukimus ja kehittämispalveluihin? Käytännössähän Suomessakin on parikin tutkimuslaitosta liki täysin Nokialaisen tuoteperheen piirissä eli homman nimi on yritystuki ja veronpalautus kehittyville yrityksille. Samaten voi sanoa Suomessa olevista lääketieteen tutkimusyksiköistä jotka tukevat suoraan lääketeollisuutta eli ovat sitä "yritystukea" eli veronpalautusta.
[/quote]
Majorilla yleensä tarkoitettuu suurta, suurempaa osaa. En osaa summia sanoa.
Vaikka yhteiskunnan rahat menisivätkin yksityisten yritysten tuotekehitykseen, niin miten silloin kopiointi pilaisi tämän tutkimuksen? Tämähän tarkoittaisi vain halvempia hintoja lääkkeistä yhteiskunnalle, jotka ovat tutkimuksenkin maksaneet.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 22:15:26
Quote from: Kami on 20.04.2009, 22:12:26
Veikkaanpa, että suurimmat häviäjät ovat juuri MTV-maan britnispearit ja muut turhakkeet jotka pilaavat radioaaltoja.
ja kopioiva fanittaja ostaa hirmuhintaisen keikkalipun kuolaamaan Britneyspearsseja ja maksaa käytännössä samppaklajansa kun taas marginaaliartistit kuolevat nälkään.
Kaveri soittaa juuri tuollaisessa marginaalibändissä. Vaikka kävivät sinkkulistallakin suht korkealla, levymyynti on yhtä tyhjän kanssa. Keikoilta tulee jo jotakin. Jos musiikkisi on hyvää genressään, ja sillä on tehokas levityskanava, saatat huomata että keikoillasi alkaa käydä siitä pitävää porukkaa. Marginaaliartisteja sitä paitsi monesti arvostetaan enemmän. Heidän fanikuntansa on lojaali. Ainoat ongelmat ovat markkinoinnissa. Tosin luulen että sosiaalisten verkostojen kasvaessa, kohderyhmät ovat yhä helpompia tavoittaa. Ja sehän kyrpii levy-yhtiöitä.
Henk. koht. en juuri ostele levyjä, vaikka kuuntelen paljon musiikkia. Jälkeenpäin saatan ostaa. Keikoilla käyn aina. Esikoispainoksen olen myös kerran ostanut. Sellaisen numeroidun jotka oikeasti näyttävät tuotteilta ja joihin on panostettu. Sain 12 korkelaatuista julistetta, näyttävät kuoret ja lyriikat.
Moiseen tosin ei myöskään ehkä kykene kuin jo valtavirtaistunut yhtye. Puhun CMX:n Talvikuningas-albumista.
Olen silti melko varma että jos kukaan ei osta, vika on myyjässä, myyntitavassa tai tuotteessa. Olen melko varma että levy-yhtiöt jarruttavat, he eivät halua olla turhia. He eivät halua menettää rahaa. He laahaavat kehityksen perässä. Näen parempaa palvelua piraattisivustoilla kuin kaupallisilla. Se on jo aika surkuhupaisaa se.
Quote from: Terhon puolesta on 20.04.2009, 22:07:48
Quote from: Kazakstan on 20.04.2009, 21:52:12Minä en ymmärrä, miten tuollaiseen johtopäätökseen voi päästä.
Kun yhteiskuntaan kasvaa sukupolvi, joka ei halua maksaa tuotteista, niin tuotteiden tekijätkään eivät niillä elä. Niinpä omaperäisen kokoonpanon basisti saattaa lyödä pillit pussiin ja mennä lukemaan tuotantotaloutta hyvän palkan ja vakaan työn saavuttaakseen. Ei kai se sen kummempaa ole?
Luitko kommentistani mitään muuta kuin tuon yhden lauseen?
Jo nyt täytyy itse asiassa olla aika kova luu (tai aika ison levy-yhtiön helmoissa), että Suomessa pystyy elämään musiikkia tekemällä. Häviävän pieni joukko siihen kykenee. Kyllä siellä jätkät käyvät ihan yleisesti päivätöissä ja hoitavat musiikkihommansa vapaa-ajalla. En pysty lainkaan näkemään skenaariota, jossa piratismi entistään heikentäisi tämän porukan (siis muusikoiden valtaosan) asemaa.
Aika harva tuskin ryhtyy muusikoksi rahan takia, aivan samoin kuin kirjalijaksikaan. Muistaakseni kirjailijoiden keskiansiot ovat Suomessa suurin piirtein jossakin kansaneläkkeen tasolla. Minä näen taiteen mieluummin kutsumuksena kuin rahanansaintakeinona. Niistä lähtökohdista se paras ja sielukkain musiikki, kirjallisuus ja muukin taide on aina kummunnut, ja niin tulee aina olemaankin.
Kyllä niitä levyjä tullaan ostamaan jatkossakin. Itse ostelen viikoittain juuri näiden marginaaliartistien cd- ja vinyylilevyjä. Tilatessani levyjä asioin artistien kanssa usein kahden kesken sähköpostilla, ja kyllä muuten tällaisten artistien tukeminenkin tuntuu oikeasti hyvältä verrattuna siihen, että tilaisin Amazonista jonkin kasvottoman ja upporikkaan amerikkalaisen punk-bändin yhdeksännen comeback-albumin.
Onko sinulla käynyt mielessä se mahdollisuus, että musiikkibisnes olisi toiminut hieman luonnottomilla periaatteilla? Hyvänä esimerkkinä se, että samat levyt on "pakko" ostaa uudestaan aina uuden ääniteformaatin tullessa markkinoille. Markkinointi, mainonta, mediapeli ja imagometkut, siis kaikki ulkomusiikillinen hölynpöly, ovat nostaneet käytännössä tiettyjen artistien levymyynnin, ja sitä kautta siis kokonaislevymyynnin luonnottoman korkeaksi.
Tällä hetkellä tilanne on vakiintumassa ja normalisoitumassa, eikä tätä kehitystä yksinkertaisesti pystytä (ainakaan pidemmällä aikavälillä) estämään. Tämä ei tarkoita myöskään levy-yhtiöiden kuolemaa: niiden asema ja rooli tulevat muuttumaan, mutta pienille ja keskisuurille levy-yhtiöille tässä on jälleen kerran tarjolla pikemminkin mahdollisuus kuin uhka.
Musiikissa, hyvin järjestetyt keikat on se mikä minut saa liikkeelle. Elokuvissa puolestaan 3D näytökset. Näitä ei taida saada vielä netistä imuroimalla.
Piraattipuolue vetää tällä hetkellä hyvin. Ajankohtaista ja ihmisiin vetoavaa, kuten vihreät aikoinaan tai Homma tulevaisuudessa.
Quote from: Kazakstan on 20.04.2009, 22:45:48Minä näen taiteen mieluummin kutsumuksena kuin rahanansaintakeinona.
Samalla argumentilla on perusteltu mm. sairaanhoitajien ja opettajien pieniä palkkoja. Vähitellen on onneksi kansa valistunut ja oppinut ymmärtämään, ettei kutsumus ole käypä peruste palkkojen määrittämiseen.
Jos joku tahtoo harrastaa musiikkia näennäistä korvausta vastaan, niin mikäs siinä. Yhtä lailla on hyväksyttävää, että valitsee pienipalkkaisen ammatin ja tyytyy sen tarjoamiin murusiin. Minulla on klassisen musiikin opettamisella ja konsertoimalla elantonsa ansaitseva veli, joka on valintansa tehnyt. Hänen leipänsä on kapea, mutta sitä kuitenkin on.
Sitä sen sijaan en hyväksy, että veljeltäni tai muilta musiikin tekijöiltä varastetaan vain siksi, että se on helppoa eikä siitä jää kiinni. Se näet on asian ydin. Vaikka ilmiön taustalle maalailtaisiin ties millaisia rationaalisilta vaikuttavia syitä, niin tosiasia on, että musiikkia varastetaan, koska sitä pystytään varastamaan. Yleinen moraalintaju ei enää varastamista estä.
Eläinoikeusfoorumilla on varsin yleisesti hyväksytty sellainen asenne, että kaupoista saa varastaa, jos tulot ovat pienet. Tuskinpa foorumilaiset ovat aatteinensa yksin. Yhteiskuntamme suosii epärehellisyyttä, harmaita vyöhykkeitä ja oman edun korostamista. Rehellisyyteen perustuvan vastavuoroisuuden ideaali on kadonnut. Suomalaisista on tullut selkärangattomia. Yksi merkki siitä on musiikin laajamittainen varastaminen.
www.pingstate.nu
Kannattaa lukea tuota foorumia. Siellä samat ihmiset yhdessä ketjussa valittavat, ettei kuvituksista makseta kunnon korvauksia ja että oikeuksia poljetaan, mutta toisessa ketjussa kihisevät kiukusta, kun musiikista pitäisi maksaa. Pingstate on oiva esimerkki nykysuomalaisuudesta: mulle kaikki, muille mahdollisimman vähän. Sosiaalisen yhteistyön idea on mennyttä aikaa - valitettavasti.
Quote from: Terhon puolesta on 20.04.2009, 23:20:40Jos joku tahtoo harrastaa musiikkia näennäistä korvausta vastaan, niin mikäs siinä. Yhtä lailla on hyväksyttävää, että valitsee pienipalkkaisen ammatin ja tyytyy sen tarjoamiin murusiin.
Bingo. Samaten jos joku haluaa harrastaa hevoskärryillä kyydittämistä näennäistä korvausta vastaan, mikäs siinä, mutta on helvetinmoinen onni, ettei hevoskuskeilla aikanaan ollut levy-yhtiöiden lakimiesarmeijoita tai junat ja autot olisi kokonaan kielletty hevoskuskien palkkoja uhkaavina.
Ei ole kiveen kirjoitettu että muusikon pitää ansaita leipänsä juuri levyjä myymällä. Sata vuotta sitten ei ollut levykauppaa ollenkaan ja musiikki oli silti olemassa; kopioiminen tulee ennen pitkää hävittämään levykaupan ja musiikkia tulee silti aina olemaan. Levytallenteiden keksiminen vei alkujaan kiertäviltä muusikoilta leipää eikä heidän suojaamiseksi alettu säätää lakeja. Nyt levytallenteiden turhaksi tuleminen vie leivän pois heiltä, jotka ovat levytallennekaupasta elantonsa löytäneet, ja se on puhtaasti hyvä juttu. Heidän peräänsä ei tule itkeä yhtään enempää kuin hevoskuskienkaan vähenemiseen. Maailma muuttuu ja aika jyrää vanhojen elinkeinojen ohi.
QuoteSitä sen sijaan en hyväksy, että veljeltäni tai muilta musiikin tekijöiltä varastetaan vain siksi, että se on helppoa eikä siitä jää kiinni. Se näet on asian ydin. Vaikka ilmiön taustalle maalailtaisiin ties millaisia rationaalisilta vaikuttavia syitä, niin tosiasia on, että musiikkia varastetaan,
En minä kopioidessani "varasta" yhtään mitään. En ota muusikolta yhtään mitään. Se, jos muusikko tai levy-yhtiö on levyyn investoinut rahaa on minun kannaltani ihan puhdas "voi pahus, ei voi mitään" - yhtä hyvin minua voisi väittää varkaaksi sen vuoksi, että joka päivä katselen kalliiden arkkitehtien suunnitelemia rakennuksia maksamatta minkäänlaista palkkiota arkkitehdin perillisille ja rakennukseen sijoittaneille. Voi voi, ei voi mitään. En aio mitään maksaakaan kun en mitään ole ottamassa enkä missään hallinnoidussa tilassa käymässä.
Maailma muuttuu ja teknologia tuhoaa vanhoja ansaitsemiskeinoja. Kun levyt ovat käyneet turhiksi en aio levyistä maksaa. Muusikon ja levykauppiaan se pitää tässä ottaa huomioon tulojaan suunnitellessa, ei minun tai lainsäätäjän. Keksiköön muusikko itse tai muusikon businesshenkinen kaveri keinon tehdä musiikilla rahaa. Minä se sillä välin imuroin.
On kyllä ihan törkeän naurettavaa, että joku tosissaan väittää warettamista varastamiseksi. Logiikka kyllä tekee siinä vaiheessa aikamoisen kuperkeikan.
Uusien lääkkeiden kehitys maksaa maltaita. Uusi innovaatio, heitän lonkalta tällä hetkellä 500 milju.-1 miljardi euroa. Kehitystyön kesto 10 vuotta. Uuusien innovaatioiden kehittäjinä ja maksajina ovat kaupalliset lääketehtaat.
Lääkkeiden kopioinnissa on se ongelma, että itse vaikuttava aine voi olla hyvinkin helppo kopioda, mutta kehitystyö on aikaa vievää ja maksaa. Jos lääkkeitä voi kopioda ilman mitään rajoituksia, voidaan sanoa hyvästit uusille lääkkeille.
Yliopistot ja tieteellisesti arvostetut tutkijat mielellään osallistuvat lääketehtaiden tutkimuksiin ja ne julkaistaan tutkijan ja yliopiston nimissä. Kummatkin hyötyvät, lääketehdas saa arvostetun tutkijan nimellä tehdyn julkaisun, tutkija saa 1. Hyvän liksan ja mahdollisesti vielä lisää rahaa omalle osastolleen yliopistolla. 2. Saa ison firman organisoiman tutkimuksen, jossa lääketehdas tekee melkein kaiken valmiiksi ja tutkimus saattaa poikia vielä muutaman väittärinkin omalle osastolle siinä sivussa. 3. Saa vielä lisää nimeä ja arvostusta. Joillakin tutkijoilla tuo 1.-osa saattaa vaikuttaa liikaa ja niinpä Suomessakin muutama aiemmin arvostettu proffa lähti tiilenpäitälukemaan.
Jonkinlainen kunnollinen perustulomalli ratkaisisi tämän ainakin kulttuurintuottajien osalta. He voisivat toimia itsenäisesti ja saisivat pitää saamansa tulot. Eli voisivat siis toimia, eivätkä olla työttöminä.
Quote from: Jjuhani on 20.04.2009, 23:57:19
Uusien lääkkeiden kehitys maksaa maltaita. Uusi innovaatio, heitän lonkalta tällä hetkellä 500 milju.-1 miljardi euroa. Kehitystyön kesto 10 vuotta. Uuusien innovaatioiden kehittäjinä ja maksajina ovat kaupalliset lääketehtaat.
Lääkkeiden kopioinnissa on se ongelma, että itse vaikuttava aine voi olla hyvinkin helppo kopioda, mutta kehitystyö on aikaa vievää ja maksaa. Jos lääkkeitä voi kopioda ilman mitään rajoituksia, voidaan sanoa hyvästit uusille lääkkeille.
Jos et nyt kuitenkaan heittelisi lonkalta miljardeja...
Joka tapauksessa on todella epätodennäköistä, että uusia lääkkeitä ei tulisi ilman patentteja. Esimerkiksi Amerikassa suuret lahjoitukset hyväntekeväisyyteen eivät ole ollenkaan epätavallisia, esimerkiksi David Geffen (http://articles.latimes.com/2002/may/07/local/me-ucla7) lahjoitti 200 miljoonaa Californian yliopistolliselle sairaalalle. Lisäksi valtiot käyttävät jo nyt valtavasti rahaa lääketieteelliseen tutkimukseen. Tästä taas esimerkkinä Yhdysvallat käytti 1.5 miljardia (http://www.iavireport.org/Issues/Issue12-2/Balance.asp) vuonna 2007 pelkästään AIDS:in tutkimiseen.
Kun otetaan vielä huomioon lääketehtaiden tutkimukseen kohdistetut seuraavat kritiikit:
1) Lääketehtaat keskittävät tutkimuksensa luonnollisesti tauteihin joista saavat parhaat tulot.
2) Myyntituloista vain noin 15% käytetään tutkimukseen ja uusien lääkkeiden kehittelyyn.
3) Huomattava osa tutkimuksesta tehtään jo olemassa oleviin lääkkeisiin, jotta raukeavaa lääkepatenttia saadaan jatkettua.
Kannattaa myös lukaista suomalaisen piraattipuoleen kanta (http://www.piraattipuolue.fi/kehitys/laakepatentit) asiaan.
(Edit, se olikin jo mainittu edellisellä sivulla, mutta joka tapauksessa relevantti)
Quote from: Terhon puolesta on 20.04.2009, 23:20:40
Sitä sen sijaan en hyväksy, että veljeltäni tai muilta musiikin tekijöiltä varastetaan vain siksi, että se on helppoa eikä siitä jää kiinni.
Katselin eilen illalla venäläisen uutuuselokuvan nimeltä Taras Bulba. Kirkkoslaaviksi dubattuna se oli melkoinen kulttuurielämys ja rikastutti minua suuresti. Ko. elokuva ei varmasti ihan lähiaikoina ole tulossa Suomeen, joten opin tuntemaan vieraita kulttuureja jo etuajassa. Voipi olla, että ilman Piratebayta tämä kulttuurikokemus olisi jäänyt minulta ikuisesti saamatta.
Olen pahoillani, jos tässä yhteydessä varastin veljeltäsi jotain. Tarjoan hänelle vaikka tuopin korvaukseksi joku kerta.
P.S. Taras Bulban kantava sanoma tuntui olevan erittäin äärikansallismielinen. Ainakin jokainen sankarihahmo höpötteli kuolinkorinoissaan jotain vanhasta venäläisestä maaperästä. Mikä on sinänsä vähän hassua, kun kyse oli kasakoista eikä venäläisistä. Mutta ihan ok elokuva.
Quote from: Lupi on 21.04.2009, 01:08:49
Quote from: Jjuhani on 20.04.2009, 23:57:19
Uusien lääkkeiden kehitys maksaa maltaita. Uusi innovaatio, heitän lonkalta tällä hetkellä 500 milju.-1 miljardi euroa. Kehitystyön kesto 10 vuotta. Uuusien innovaatioiden kehittäjinä ja maksajina ovat kaupalliset lääketehtaat.
Lääkkeiden kopioinnissa on se ongelma, että itse vaikuttava aine voi olla hyvinkin helppo kopioda, mutta kehitystyö on aikaa vievää ja maksaa. Jos lääkkeitä voi kopioda ilman mitään rajoituksia, voidaan sanoa hyvästit uusille lääkkeille.
Jos et nyt kuitenkaan heittelisi lonkalta miljardeja...
Joka tapauksessa on todella epätodennäköistä, että uusia lääkkeitä ei tulisi ilman patentteja. Esimerkiksi Amerikassa suuret lahjoitukset hyväntekeväisyyteen eivät ole ollenkaan epätavallisia, esimerkiksi David Geffen (http://articles.latimes.com/2002/may/07/local/me-ucla7) lahjoitti 200 miljoonaa Californian yliopistolliselle sairaalalle. Lisäksi valtiot käyttävät jo nyt valtavasti rahaa lääketieteelliseen tutkimukseen. Tästä taas esimerkkinä Yhdysvallat käytti 1.5 miljardia (http://www.iavireport.org/Issues/Issue12-2/Balance.asp) vuonna 2007 pelkästään AIDS:in tutkimiseen.
Kun otetaan vielä huomioon lääketehtaiden tutkimukseen kohdistetut seuraavat kritiikit:
1) Lääketehtaat keskittävät tutkimuksensa luonnollisesti tauteihin joista saavat parhaat tulot.
2) Myyntituloista vain noin 15% käytetään tutkimukseen ja uusien lääkkeiden kehittelyyn.
3) Huomattava osa tutkimuksesta tehtään jo olemassa oleviin lääkkeisiin, jotta raukeavaa lääkepatenttia saadaan jatkettua.
Kannattaa myös lukaista suomalaisen piraattipuoleen kanta (http://www.piraattipuolue.fi/kehitys/laakepatentit) asiaan.
(Edit, se olikin jo mainittu edellisellä sivulla, mutta joka tapauksessa relevantti)
Lonkalta heitto onnistui melko hyvin, tarkennan kuitenkin : 800-1000 miljoonaa euroa.
Viitteet löytyy minulta tarvittaessa.
Myyntituloista vain noin 15% myynnistä käytetään... Aika ihmeellinen heitto. Sehän on päinvastoin aivan huippuluku. Kerropa yksikin toimiala, mikä panostaa enemmän tuotekehitykseen kuin lääketeollisuus.
Quote from: Jjuhani on 21.04.2009, 10:35:47
Lonkalta heitto onnistui melko hyvin, tarkennan kuitenkin : 800-1000 miljoonaa euroa.
Viitteet löytyy minulta tarvittaessa.
Myyntituloista vain noin 15% myynnistä käytetään... Aika ihmeellinen heitto. Sehän on päinvastoin aivan huippuluku. Kerropa yksikin toimiala, mikä panostaa enemmän tuotekehitykseen kuin lääketeollisuus.
15% tulee linkittämästäni piraattipuoleen sivulta:
Isojen lääkeyhtiöiden omista yhteenvedoista ilmenee (esim. Novartis (http://www.novartis.com/downloads/investors/reports/AR06_E_web.pdf) [sivu 143], AstraZeneca (http://www.astrazeneca.com/article/11183.aspx) ), että niiden saamista myyntituloista noin 15% käytetään tutkimukseen ja uusien lääkkeiden kehittelyyn.Lähteet miljardillesi olisi kyllä mukava kuulla. Joka tapauksessa, piraatti liikkeen ajatus tuntuu olevan, että helvetin tehoton tapa tuottaa lääkkeitä tämä patentti oikeudella palkitseminen. Puhumattakaan sen aiheuttamasta inhimillisestä kärsimyksestä kun kehitysmailla ei ole varaa lääkkeisiin.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 22:15:26
Quote from: Kami on 20.04.2009, 22:12:26
Veikkaanpa, että suurimmat häviäjät ovat juuri MTV-maan britnispearit ja muut turhakkeet jotka pilaavat radioaaltoja.
ja kopioiva fanittaja ostaa hirmuhintaisen keikkalipun kuolaamaan Britneyspearsseja ja maksaa käytännössä samppaklajansa kun taas marginaaliartistit kuolevat nälkään.
Ennemminkin niin, että kun marginaalin tuotantoon tutustuu menee myös keikalle ja ostaa levyn jos siitä pitää. Jos marginaalin musiikkia ei alun perin olisi saanut ilmaiseksi ei siitä olisi edes kiinnostuttu.
Onhan myös olemassa väitteitä että musiikkia netistä(kin) kuuntelevat ovat myös parhaita kuluttajia jotka sekä hankkivat tallenteita omiin kokoelmiinsa että käyvät keikoilla enemmän kuin vähemmän nettimusiikkia käytävät kanssaeläjänsä.
Itse koen ainakin noin, selkeästi aktiivisempia kuluttajia ovat, ja vieläpä tietävät vähän mitä hankkivat ja miksi, eivätkä vain passiivisesti kuluta televisiotuotantoa.
Quote from: Lupi on 21.04.2009, 10:46:17
Quote from: Jjuhani on 21.04.2009, 10:35:47
Lonkalta heitto onnistui melko hyvin, tarkennan kuitenkin : 800-1000 miljoonaa euroa.
Viitteet löytyy minulta tarvittaessa.
Myyntituloista vain noin 15% myynnistä käytetään... Aika ihmeellinen heitto. Sehän on päinvastoin aivan huippuluku. Kerropa yksikin toimiala, mikä panostaa enemmän tuotekehitykseen kuin lääketeollisuus.
15% tulee linkittämästäni piraattipuoleen sivulta:
Isojen lääkeyhtiöiden omista yhteenvedoista ilmenee (esim. Novartis (http://www.novartis.com/downloads/investors/reports/AR06_E_web.pdf) [sivu 143], AstraZeneca (http://www.astrazeneca.com/article/11183.aspx) ), että niiden saamista myyntituloista noin 15% käytetään tutkimukseen ja uusien lääkkeiden kehittelyyn.
Lähteet miljardillesi olisi kyllä mukava kuulla. Joka tapauksessa, piraatti liikkeen ajatus tuntuu olevan, että helvetin tehoton tapa tuottaa lääkkeitä tämä patentti oikeudella palkitseminen. Puhumattakaan sen aiheuttamasta inhimillisestä kärsimyksestä kun kehitysmailla ei ole varaa lääkkeisiin.
Onkohan tässä piraattipuolueen kirjoituksessa ymmärretty jotain väärin tai sitten minulla ei mene jakeluun. Miten valtion suoraan maksama lääketutkimus olisi jotenkin tehokkaampaa?
Ja hyväksyisikö valtio vain maksumiehen roolin ja toiset osapuolet ottaisivat ilmaisen edun? Tuskinpa sentään, kehitysapuun on kyllä valtiolla varattu rahat erikseen.
Lääketutkimus absoluuttisesti mitattuna onkin tehotonta. Lähtömolekyyleistä vain pieni osa päätyy lopulta lääkkeeksi, osa tippuu matkan varrella pois ja rahaa palaa rutosti. Uusia lääkkeitä ei kehitetä kuten autoja tai kännyköitä. Toistaiseksi tehokkaampia tapoja ei ole keksitty. Molekyylimallitus, virtuaaliseuranta ja tietokantahaut toki ovat tehostaneet, mutta edelleen lähtötilanteessa saattaa olla miljoonia molekyylejä, joista loppusuoralle pääsee muttama tai huonossa tapauksessa, kun rahaa on palanut vaikka 500 miljoonaa, tippuu viimeinenkin kandidaatti. Näin homma siis menee ja jos joku pystyy uuden edullisemman tavan keksimään,niin siitä vaan.
Jostain syystä piraattipuolueeseen vyöryvistä jäsenistä tulee aina mieleen varsinaiset piraatit (http://osmoothie.com/wp-content/uploads/2008/09/060706-modern-pirates_big.jpg). "Ruotsiin vyöryy piraatteja".
Aiheeseen. Erottaisin omaan käyttöön tulevan tiedon ja kaupalliseen käyttöön menevän tiedon. On vähän eri asia verrata lääketieteellisetä tuotekehitystä omaan käyttöön menevästä datasta. Vertailuna: Myyt piraattileffoja vs. lataat niitä netistä/jaat vertaisverkossa. Tai: Teet tietomurron ja luet lääkkeen synteesiohjeet vs. alat valmistamaan ko. lääkettä ja myyt sitä.
On yritysten tehtävä huolehtia salassapidosta.
Tässä on hyvä esimerkki miten ASIALINJALLA on mahdollista aktivoida ihmiset poliittiseen vaikuttamiseen. Ei ole mitään syytä miksei maahanmuuttokriittinen puolue voi saada nopeasti suurta jäsenmäärää ja paljon äänestäjiä, jos agenda on kohdallaan ja julkisuuskynnys ylittyy. Alkaa olla kohta historiaa suvuittain periytyvät äänet vanhoille paikalleen jymähtäneille reliikkipuolueille.
UUSI SUOMI : Nuoret tempaisevat: piraatti menossa läpi Ruotsissa (http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/58542-nuoret-tempaisevat-piraatti-menossa-lapi-ruotsissa)
----
Ruotsissa voidaan nähdä yhdenlainen poliittinen sensaatio, kun Piratpartiet näyttäisi saavan paikan EU-parlamenttiin kesän vaaleissa. Vapaata nettilataamista kannattavan puolueen kannatus on 5,1 prosenttia, kertoo DN.se. Läpi olisi menossa puolueen pääehdokas Christian Engström.
Kannatusta on nostanut viimeaikainen nettipiratismikeskustelu ja oikeudenkäynti. Puoluetta kannattavat erityisesti nuoret. Ääniä siirtyy vihreiltä ja vasemmistolta.
Ikäluokassa 18-29 PP saa jo toiseksi eniten kannatusta.
Paikallisesta kokoomuksesta on tulossa Ruotsin suurin puolue EU-vaaleissa. Sen ja oppositiossa olevien sosialidemokraatien kannatus on vajaa 30 prosenttia.
-----
Tuosta lääkejutusta vielä niin wiki hölmistää tämän verran.
In the United States, the most recent data from 2003[1] suggest that about 94 billion dollars were provided for biomedical research in the United States. The National Institutes of Health and pharmaceutical companies collectively contribute 26.4 billion dollars and 27.0 billion dollars, respectively
http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_research
Eli puhutaan kymmenistä miljardeista jos en väärin lukenut tuota billion sanaa - siis yksistään USA:ssa. Tosin suurin osa maailman tutkimustyöstä taidetaan tehdä jenkkilässä.
Glaxco-Smith
http://www.gsk.com/investors/reps08/GSK-Report-2008-full.pdf
sivu 14
Research and development v 2008 (3,506) miljardia.
Yarr, I am a pirate.
QuotePuhumattakaan sen aiheuttamasta inhimillisestä kärsimyksestä kun kehitysmailla ei ole varaa lääkkeisiin.
Ei järjestelmä sitä kärsimystä tuota, korkeintaan ylläpitää status quota - kärsimysten lähde on aivan muualla. Vastuu kehitysmaiden kärsimyksestä on sitten aihe erikseen.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 20.04.2009, 19:43:26
Quote from: Kazakstan on 20.04.2009, 19:16:39
Vertaustasi, tai "laajennustasi", lääketutkimukseen en itse osaa liittää tähän aiheeseen millään, vaikka kuinka yritän. Sori. .
Lääketutkimus vaatii suuria etukäteispanostuksia eli euroja/taaloja/ruplia ja jos kopsaaminen on sallittua niin panostusta lääkeen kehittämiseen ei välttämättä saada koskaan maksettua eli se ei ole kannattavaa. Toisinsanonen kukaan ei siis kehitä muutakuin julkiset organisaatiot verovaroin tuettuna ja se on kankeaa.
Vertaus piraatti-lääketiede välille tulee siitä , että molemissa on kopioinnista kyse eli tekijänoikeuden nollaamisesta/alentamisesta.
Paljon ei voisi olla erilaisemmasta toiminnasta kyse ohjelmisto- ja musiikkipiratismissa ja toisaalta kopiolääkkeissä.
(Piraatti)kopiolääkkeet eivät hyödytä alkuperäistä kehittäjää tai tehdasta millään tavalla, vaan ovat päinvastoin puhtaasti negatiivisia asioita alkuperäisen kehittäjän kannalta. Hyötyohjelmapiratismissa taas on päinvastainen tilanne: piratismi hyödyttää ohjelman valmistajaa.
Tyypillinen hyötysoftia piraattina käyttävä henkilö on esimerkiksi graafikon tai 3d-mallintajan hommia aloitteleva ja opiskeleva, joka hankkii "kokeiluversion" esimerkiksi 3d studiosta tai Photoshopista. Nyt voidaan kysyä, minkälaisen taloudellisen tappion tämä henkilö tuottaa mainittujen ohjelmien valmistajalle. Vastaus on tietysti nolla euroa. Jos ko. opiskelija ei saisi käsiinsä esim. 3d Studion piraattiversiota, hän saattaisi saada käsiinsä kilpailijan tuotteen, joka taas olisi suuri harmi. Jos hän opettelee 3d Studion käytön markkinoilla on jälleen yksi 3d Studion osaaja ja sitäkautta potentiaalinen lisenssin omistaja tai käyttäjä. Ammattikäytössä (länsimaissa) piratismiä ei ainakaan keskeisten ohjelmien osalta uskalleta harrastaa, vaan siinä vaiheessa siirrytään käyttämään aitoja versioita. Samasta syystä Bill Gates aikanaan totesi kiinalaisista, että on aivan sama käyttävätkö aitoa vai piraattia, kunhan käyttävät meidän softaamme. Piratismi tuo siis tässä kohtaa lyömättömän kilpailuedun. (Toki piratismi voitaisiin korvata kunnollisilla maksuttomilla versioilla, mutta toisaalta ne eivät saisi taas olla liian hyviä...)
Musiikki- ja pelibisneksessä homma tosin menee usein toisin. Totta kai näissäkin piratismi lisää levikkiä ja sitä kautta potentiaalista ostajakuntaa, mutta nämä hyödykkeet ovat enemmän kertakäyttökamaa, ja näissä saattaa piratismi tuottaa jopa pahastikin tappiota tuottajilleen. Silti näissäkin uskoakseni paljon piratisoidut tuotteet ovat myös hyvin myyviä tuotteita.
En silti suosittele piratismiä tai liiemmin moista harrasta. On kuitenkin selvää, että nykyisille tekijänoikeusjärjestöille ja isoille levy-yhtiöille koittaa ankeat ajat, mikäli he eivät pikkuhiljaa ymmärrä muuttunutta maailmaa, vaan koettavat jatkossakin kiivetä perse edellä puuhun. Kuluttajat eivät ole rikollisia, eikä heitä pitäisi pitää rikollisena. Varmuuskopioinnin tulee olla sallittua, eikä tällaista toimintaa pitäisi yrittää millään tavalla estää. Kaikki tietävät sen, että mitkään kopiosuojaukset eivät auta piratisminvastaisessa taistelussa. Päinvastoin, nämä toimet heikentävät maksavan asiakkaan toimintamahdollisuuksia. Ei vain voi olla järkevää, että maksamalla 0e saat nopeampaa, tehokkaampaa ja parempaa palvelua sekä laadukkaamman tuotteen, kuin hankkimalla saman tuotteen laillisia kanavia pitkin.
Quote from: risto on 30.04.2009, 17:40:06
On kuitenkin selvää, että nykyisille tekijänoikeusjärjestöille ja isoille levy-yhtiöille koittaa ankeat ajat, mikäli he eivät pikkuhiljaa ymmärrä muuttunutta maailmaa, vaan koettavat jatkossakin kiivetä perse edellä puuhun.
Jotenkin vaan tuntuu , että se on se pieni taiteilija joka häviää tässä piraattitouhussa eikä isot levy-yhtiöt. Tekijänoikeuksien myyminen taiteilijoille , graafikoille yms on juuri se leipä ja elämä ja jos oikeudet omaan työhön poistetaan niin milläs he sitten elävät? Suuret levy-yhtiöt kyllä pystyvät tekemään suojauskeinonsa oli laki mikä hyvänsä.
Ikävää nähdä kun anarkot potkivat pienempiä päähän.
Kuten tuossa aiemmin jo todettiin nämä ovat murrosvaiheen kitinöitä,miten esim sanomalehti voi maksaa nettiversiona saman verran kuin painettuna ei ole paino eikä kuljetus ei jakelukuluja,jotain tulee tapahtumaan on pakko.Tosin siinä menee pirusti työpaikkoja mukana.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 01.05.2009, 08:28:01
Jotenkin vaan tuntuu , että se on se pieni taiteilija joka häviää tässä piraattitouhussa eikä isot levy-yhtiöt. Tekijänoikeuksien myyminen taiteilijoille , graafikoille yms on juuri se leipä ja elämä ja jos oikeudet omaan työhön poistetaan niin milläs he sitten elävät? Suuret levy-yhtiöt kyllä pystyvät tekemään suojauskeinonsa oli laki mikä hyvänsä.
Ikävää nähdä kun anarkot potkivat pienempiä päähän.
Nope. Sukulaiseni on paljon myynyt artisti, ja hänen tuloistaan levymyynti ei muodosta paljon paskaakaan, ihmiset kuuntelevat hänen musiikkiaan käytännössä ilmaiseksi, koska levy-yhtiö vie oikeastaan kaiken. Rahat tulevat keikoilta ja muista töistä. Hänen kuulijakuntansa on sitä ikäluokkaa joka ei ymmärrä warettamisesta sen enempää kuin sika uudesta kaukalosta. Jos jostain syystä nuorempi ikäpolvi innostuisi äkkiä hänen musiikistaan ja rupeaisi imuroimaan sitä ja sitä myöten käymään hänen keikoillaan, se olisi hänelle melkoinen lottovoitto, koska keikkoja tulisi paljon enemmän.
Ja mitä graafikon hommiin tulee (koska olen itse saanut siihen jonkin verran koulutusta ja tehnyt niitä töitä satunnaisesti), yhden levynkannen suunnittelu ei lopulta kukkarossa paljon paina, koska työstä saa vain kertakorvauksen, koska kun levy-yhtiö ostaa graafikolta kansikuvan, se ostaa siihen samalla myös oikeudet. Kun skannaat levyn kansikuvan ja pistät sen jakoon nettiin, et vie leipää graafikon suusta, vaan teet hänet tunnetummaksi.
bändit voisivat matkia nine inch nailsin esimerkkiä.
Nine Inch Nails on jälleen muistanut fanejaan ilmaisella sisällöllä, kun yhtyettä pyörittävä Trent Reznor kertoi eilen yhtyeen kotisivuilla, että kaikki halukkaat voivat ladata itselleen yli 400 gigatavun edestä yhtyeen HD-tason konserttitaltiointeja.
http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/16544.cfm
Trent Reznorin luoma Nine Inch Nails -yhtye julkaisi viime vuoden maaliskuussa neljästä levystä koostuvan Ghosts-albumin, jonka kaikki halukkaat voivat ladata itselleen ilmaiseksi, koska Ghosts-albumia jaellaan Creative Commons -lisenssin alla.
Tällaisen ilmaisen jakelun on pelätty pitkään heikentävän albumeiden myyntiä, mutta ainakin Ghosts-albumin kohdalla on käynyt toisin, sillä DRM-vapaan Amazon-verkkokaupan latauspalvelussa Ghosts oli viime vuoden myydyin albumi.
http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/16531.cfm
http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2009/05/07/piraattipuolue-kasvoi-ruotsin-kolmanneksi-suurimmaksi/200911522/66
Ruotsin Piraattipuolueella on nyt enemmän jäseniä kuin Keskustapuolue.
Piraattipuolue on kerännyt Ruotsissa enemmän jäseniä kuin Keskustapuolue. Yli 43000 jäsenellään piraatit kohoavat maan kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi.
TorrentFreak haastatteli puolueen johtaja Rick Falkvingeä, joka totesi kasvun varmistaneen, että puolue saa ainakin yhden edustajan läpi eurovaaleissa. "Jäsenmäärä kolminkertaistui viikossa ja on jatkanut kasvuaan kiihtyvällä tahdilla. Eurovaaleihin on vain viikko, joten näiden kauheiden tapahtumien ajoitus toimii selvästi muutoksen katalyyttinä", Falkvinge sanoi.
Kerrassaan positiivinen asia. Vie vihervasemmistolta ääniä ja aktivoi nuoria mukaan politiikkaan.
Piratpartiet ylivoimainen ykköspuolue koululaisten keskuudessa
Piratpartietin puheenjohtaja Rick Falkvinge kommentoi tuoreessa blogimerkinnässään Ruotsissa EU-parlamenttivaalien alla järjestettyjä kouluvaaleja. Kahdessa viimeisimmässä vaalissa Piratpartiet on ollut vaalien ylivoimainen voittaja 28 ja 34 prosentin kannatuslukemilla. Molemmissa kouluissa Piratpartiet sai enemmän ääniä kuin Ruotsin kaksi suurinta puoluetta, maltillinen kokoomus ja sosialidemokraatit, yhteensä. "On melko tavallista, että Piratpartiet saa kouluvaaleissa 30-40 %:n tuloksia", Falkvinge toteaa, "lukuunottamatta teknisiä lukioita. Niissä Piratpartietin kannatus on tavallisesti 50-60 prosenttia. Tämä näkyy myös perinteisissä mielipidemittauksissa, joissa Piratpartiet on ollut toiseksi suosituin puolue alle 30-vuotiaiden ikäryhmässä noin 20 %:n kannatuksella. Piraattiaatteen voima kasvaa siten nuorempia ikäluokkia kohti mentäessä. Samaa kertoo myös puolueen jäsenten ikäjakauma: meillä on kaikkein eniten vuonna 1990 syntyneitä jäseniä, jotka ovat tällä hetkellä siis 18-19-vuotiaita."
"On erityisen merkillepantavaa, kuinka itseään 'aikuisiksi' kutsuvat reagoivat näihin tuloksiin", Falkvinge jatkaa. "Reaktiot ovat järjestään vähätteleviä. Kaikki nämä kouluvaalitulokset yritetään selittää olemattomiin tyyliin 'nuoriso ei ymmärrä', tai että 'he ymmärtävät paremmin kun he tulevat äänestysikään'. Kyseessä on hämmästyttävän ylimielinen asenne. Toivottavasti se tosiasia, että nämä oppilaat ovat jo nyt äänestysikäisiä, toimii herätyskellona näille ylimielisille itseään aikuisiksi kutsuville. Sillä he itse ovat niitä, jotka ovat oppitunnin tarpeessa. He itse ovat niitä, jotka osoittavat jatkuvaa ylimielistä piittaamattomuutta kansalaisoikeuksista. Juuri tämä piittaamattomuus on ollut koko piraattiliikkeen kasvun perusta."
"Vanhoilla puolueilla on puheissaan tapana ylistää ensiäänestäjiä. Juuri nämä ensiäänestäjät antavat Piratpartietille enemmän ääniä kuin kokoomukselle ja demareille yhteensä", Falkvinge muistuttaa. "Ovatko nämä nuoret äänestäjät äkkiä lakanneet olemasta järkeviä ihmisiä vanhojen puolueiden silmissä, koska he nyt ajattelevatkin itsenäisesti? Ennen heidän tiedonsaantiaan oli helppo kontrolloida, mutta nyt heillä on käytössään netti, jonka avulla he voivat koordinoida keskenään omaa kysymyksenasetteluaan ja omia arvostuksiaan. Heidän omia arvostuksiaan."
Svergiedemokraterna neljäntenä ja kuudentena 7% ja 5% kannatuksilla.
http://piraattiliitto.org/uutiset/2009/06/piratpartiet-ylivoimainen-ykkospuolue-koululaisten-keskuudessa
http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fhd.se%2Fhoganas%2F2009%2F06%2F02%2Fpiratpartiet-vann-kullagymnasiets%2F&sl=sv&tl=en&history_state0=
http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fst.nu%2Fstart%2Fsundsvall%2F1.1075311&sl=sv&tl=en&history_state0=
Erinomaisia uutisia!
Olisin Suomen piraattipuolueen aktiivi, jos Homma^^^ ja maahanmuutto eivät olisi näin aikaavieviä teemoja.
Kannattajakortit koossa - Piraattipuolue hakee puoluerekisteriin!
Piraattipuolueen kannattajakorttien keräysurakka on viimein valmistunut, ja puolue tulee jättämään oikeusministeriölle hakemuksensa puoluerekisteriin pääsemistä varten tänään maanantaina. Puoluerekisteriin vaadittavien 5 000:n kortin keräämistä vauhditti loppuvaiheessa suurta kansainvälistäkin mediahuomiota saanut Pirate Bay -oikeudenkäynti, joka on antanut ruotsalaiselle sisarpuolueelle Piratpartietille ennennäkemättömän poliittisen nosteen juuri EU-parlamenttivaalien alla.
http://www.piraattiliitto.org/uutiset/2009/06/kannattajakortit-koossa-piraattipuolue-hakee-puoluerekisteriin
Quote from: risto on 30.04.2009, 17:40:06
Musiikki- ja pelibisneksessä homma tosin menee usein toisin. Totta kai näissäkin piratismi lisää levikkiä ja sitä kautta potentiaalista ostajakuntaa, mutta nämä hyödykkeet ovat enemmän kertakäyttökamaa, ja näissä saattaa piratismi tuottaa jopa pahastikin tappiota tuottajilleen. Silti näissäkin uskoakseni paljon piratisoidut tuotteet ovat myös hyvin myyviä tuotteita.
Peliteollisuuden puolesta uskoisin etta piratismi voisi olla suurikin tulonlahde. Jo nyt jos pelaat esim. autopelia ne vilisevat mainoksia. Mita suurempi kuluttajakunta, sita kalliimpia mainoksia, ja ilmainen peli varmasti keraa kokeilijoita. Ja kun on kokeillut ja jos tykkaa niin miksei pelailisi toistekin (kannustaa siis tekemaan hyvia peleja joihin kuluttaja palaa eika vain pelaa kerran ja sitten unohtaa). Peleissa voisi olla vaikkapa kuukausittain vaihtuvia mainospaikkoja, Redbull voisi antaa siivet tasohyppelyssa etc. =) Eika ole vaikea toteuttaa.
Kyllahan Googlekin on kannattava vaikka kayttajalle onkin ilmainen.
Musiikkiteollisuutta onkin jo kommentoitu.
no pelaako oikeus seuraavassa tapauksessa, käyttäjä A on ostanu musiikkia verkkokaupasta B, 3 vuoden päästä verkkokauppa päättää ettei ole kannattavaa enään ja päättää sulkea kaupan ja samalla ne serverit mistä käyttäjä A ostamat biisit hakee tasasin väliajoin drm tunnistuksen....500 euroa bittitaivaaseen eikä mitää korvauksia
ja noita tapauksia on muutamia
Quote from: Joonatan on 21.04.2009, 11:49:48
Itse koen ainakin noin, selkeästi aktiivisempia kuluttajia ovat, ja vieläpä tietävät vähän mitä hankkivat ja miksi, eivätkä vain passiivisesti kuluta televisiotuotantoa.
Jep. Lisäksi, kuten täälläkin jo todettiin, artistit saavat levyistä sopimuksesta riippuen joko todella vähän tai naurettavan vähän rahaa. Todelliset tulot tehdään juuri keikoilla. Lipputulot jakavat promoottori ja artisti, levymyyntiä paremmalla suhteella. Kaikki keikoilla tapahtuva oheismyynti onkin sitten puhdasta voittoa.
Sanotaan vaikka näin, että olen itse fanitellut brittiläistä Iron Maidenia 80-luvun puolivälistä saakka. Kun Maiden viime kesänä kävi Suomessa, olin molemmilla keikoilla (yhteensä n. 60 euroa). Ostin keikoilta useamman T-paidan, sekä pari julistetta. Yhteensä tästä kilisi Iron Maidenin kassaan ainakin noin 30 euroa lipputuloista, sekä n. 100 euroa oheistuotemyynnistä.
Tämä summa on moninkertainen siihen verrattuna, mitä firma on tienannut minun levyostoillani, vaikka olen ostanut jokaisen heidän julkaisunsa noin vuodesta 1988 lähtien, usein moneen kertaan. Tämä siitäkin huolimatta, että Maidenin sopimuksista johtuen he tienaavat levyistään paljon enemmän kuin useimmat muut artistit. Kun levy-yhtiöt itkevät piraattien vievän leivän suusta, he eivät suinkaan ajattele artistien leipiä, vaan omiaan.
En siis suinkaan häpeä piratisointiani. Waretan miltei jatkuvasti, mutta kun törmään johonkin todella hyvään, ostan sen.
Itse olen imuroinut joidenkin kiinnostavien yhtyeiden cd:itä. Jos en ole pitänyt, olen viiden minuutin sisällä tuhonnut tiedostot, jos taas pidän kuulemastani, niin olen tilannut netistä(amazon yms) bändin levyjä, useasti lähes kaikki ilmestyneet ja jatkossa kaikki uudetkin. Sama elokuvapuolella, hyvät elokuvat löytyvät blu-Rayna hyllystä jatkossakin.
Seuraavissa eduskuntavaaleissa ääneni menee joko piraattipuolueelle, tai muulle heidän kanssaan samaa linjaa vetävälle uudehkolle puolueelle jolla olisi vahvoja homma-forum-fiiliksiä.