http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110783443
QuoteNykyisin liki kaikilta työntekijöiltä odotetaan työssä jonkinlaista moniosaamista - mutta liika on liikaa: monen asian parissa työskentely itse asiassa vähentää tuottavuutta.
Moniosaaja on tehoton
Osa yrityksistä on alkanut jo ymmärtää ongelmat, joita moniosaamisvaatimukset aiheuttavat.
- Esimerkiksi kaikkiin yrityksen asiakkaiden pyyntöihin ja toiveisiin ei tarvitse reagoida heti, yhdessä silmänräpäyksessä. Parempi hoitaa asiat kunnolla eikä nopeasti, mutta huonommin, Nass sanoo.
Nass on huolissaan siitä, että on syntymässä työkulttuuri, joka aiheuttaa työntekijöissä tehottomuutta. Moniosaajilla voi myös olla puutteita informaation vastaanotossa ja käsittelykyvyssä. Heillä voi työelämän stressaavuuden vuoksi esiintyä myös ongelmia sosiaalisessa suhteissa.
- Mitä hyötyä työelämässä työnantajille on siitä, että heidän työntekijänsä eivät osaa keskittyä, että he eivät pysty syvälliseen ajatteluun ja että työntekijöiltä puuttuu työelämässä tarvittavia emotionaalisia kykyjä, hän kysyy.
Se niistä moniosaajista. ;D
Ainahan työnantaja hakee jotakin Elmoa tahi Pelle Pelotonta, mutta saa kuitenkin mitä tarjolla on: tavallisen ihmisen. Huonompi juttu on jos joku onnistuu vakuuttamaan työnantajalle olevansa Ihmelapsi ja koko firma joutuu karvaan kalliisti pettymään.
Siinä meni se hullutus, mitäs seuraavaksi? Mitä Amerikoissa tällä hetkellä halutaan?
Quote from: Kommeli on 15.07.2011, 16:26:19
Siinä meni se hullutus, mitäs seuraavaksi? Mitä Amerikoissa tällä hetkellä halutaan?
Pelastaa USA:n luottoluokitus :D
Quote from: Kommeli on 15.07.2011, 16:26:19
Siinä meni se hullutus, mitäs seuraavaksi? Mitä Amerikoissa tällä hetkellä halutaan?
Tarvitaan se Roope Ankka rahasäiliöineen kuten Euroopassakin.
Jos jätetään ulkomaalaisaspekti pois uutisesta ja puhutaan ihan aiheesta, niin tästä minä olen puhunut työpaikoilla jo yli puoli vuosikymmentä. Mutta koska olen rivikoodari, vaikka olen tehnyt vaativiakin tehtäviä, ei minua ole kuunneltu. Oh well.
On tutkittu, että multitaskaaminen aiheuttaa ongelmia. Tehtävän vaihto (context switch - nörttihuumoria) kesken päivää aiheuttaa stressiä. Minä olen joutunut joskus vaihtamaan tehtävää kolmesti tunnin sisällä, joka on aiheuttanut sen, etten ole pystynyt keskittymään yhteenkään tehtävään kunnolla. Minulla on kuitenkin ammattiylpeyteni ja haluaisin tehdä työni niin hyvin kuin osaan (mielestäni olen varsin hyvä koodari), mutta tällaisella vääränlaisella kuormituksella siihen ei pääse.
Artikkelissa mainittu välitön reagointi aiheuttaa myös ongelmia. Se johtaa väistämättä myös tehtävän vaihtoihin kesken työpäivää. Kun olet uppoutunut johonkin visaiseen ongelmaan, tulee asiakkaalta esim. bugiraportti johon pitäisi reagoida saman tien, katkeaa aikaisempi ajatuksenjuoksusi ja motivaatio kummankin tehtävän tekemiseen lähentelee absoluuttista nollapistettä sillä hetkellä.
Voisin kirjoittaa asiasta ummet ja lammet yli 10 vuoden työurani varrelta saatujen kokemusten pohjalta, mutta juuri nyt en jaksa.