QuoteErilaisuuteen ja työntekoon liittyviä asenteita punnitaan Jyväskylän Kesässä
Jyväskylän Kesän 2011 yhteydessä HYDE PARK -paneeli aiheesta "Ne vievät meidän työt – vai vievätkö?"
Ke 13.7.2011 kello 13.00–15.00
Jyväskylän Kirkkopuistossa (sateen sattuessa Jyväskylän kaupunginteatterin lämpiössä)
2000-luvun Suomessa erilaiset etniset vähemmistöt, vammaiset, sairaat ja ulkomailta muuttaneet henkilöt ovat valtaväestöä huonommassa asemassa. Heitä pidetään usein yhteiskunnalle kalliina riesana, mikä on johtanut syrjäytymiseen. Varsinkin arkisen elämän järjestymiseen ja työnsaantiin liittyvät hankaluudet ovat seikkoja, jotka vakavalla tavalla kyseenalaistavat heidän ihmisoikeutensa.
Näihin kysymyksiin paneudutaan paneelissa, jonka järjestävät Jyväskylän yliopiston Monikulttuurisuus ja vuorovaikutus -osaamiskeskus, Jyväskylän Kesä ja Yle Keski-Suomi. Panelistit purkavat työhön liittyvää kansallista eetosta ja kauniita puheita. Koska paneeli on osa Jyväskylän Kesää, ideana on herättää myös yleisö mielipiteiden vaihtoon. Mitä työ tarkoittaa? Voiko työelämä olla tasa-arvoinen erinäköisille tai huonoa suomea puhuville ihmisille? Ovatko suomalaiset rasisteja työpaikoilla? Onko suomalainen ihminen ahne ja välinpitämätön?
Panelistit:
Ritva Anttonen on Jyväskylän yliopistossa väitellyt romanikulttuurin asiantuntija. Hän työskentelee Jyväskylän kaupungin kuntouttavan sosiaalityön ja perusturvan palveluyksikön johtajana.
Jeremy Gould on maahanmuuttaja ja kansainvälisen kehitystyön professori Jyväskylän yliopistossa. Paneelissa hän kertoo, miten on onnistunut menestymään suomalaisessa työelämässä.
Anna Kontula on tuore kansanedustaja, sosiologi ja työelämän tutkija, joka tunnetaan aktiivisena yhteiskunnallisena keskustelijana. Hänen viimeisin pamflettinsa Näkymätön kylä käsittelee harmaata työtä Olkiluodon ydinvoimalatyömaalla.
Kalle Könkkölä on vammainen, Kynnys ry:n toiminnanjohtaja, entinen kansanedustaja ja puutarhanhoitaja. Könkkölä on taistellut pitkään vammaisten ihmisoikeuksien puolesta ja on kirjoittanut aiheesta useita kirjoja.
Juontaja: Annamaija Manninen, lehtori, Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto (https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2011/06/tiedote-2011-06-27-09-45-49-626546)
Niinpä niin.
Otetaanpa vaikka esimerkkivähemmistöiksi romanit ja somalit. Näiden suvisten teorioiden mukaan heidän syrjäytyminen ei johdu geneettisistä ominaisuuksista, vaan siitä että heitä syrjitään. Sama syrjimisilmiö voidaan todentaa joka puolella maapalloa.
Mikä sitten saa kaikki ihmiset ympäri maapalloa syrjimään samoja etnisiä ryhmiä? Syrjijien geneettiset ominaisuudet, mitä siis ei ole? Yhteiskuntien samankaltaisuus, mikä ei ole todennettavissa? Joku muu, mikä?
Mitäs keskustelemista tässä aiheessa edes on, kun lähtölauseissa jo todetaan, miten syrjäytymiseen on johtanut se, että he ovat yhteiskunnalle kallis riesa. "Heitä pidetään usein yhteiskunnalle kalliina riesana, mikä on johtanut syrjäytymiseen"
Ärsyttää myös, että vammaiset yhdistetään tänne muuttaviin työkykyisiin ja -ikäisiin, jotka eivät Halua käydä töissä.
Quote"Ne vievät meidän työt – vai vievätkö?"
Ai romanit ja somalit? No eivät varmasti vie kenenkään töitä. Voitte jättää panelin pitämättä.
Quote from: TJK on 11.07.2011, 19:49:03
Quote"Ne vievät meidän työt – vai vievätkö?"
Ai romanit ja somalit? No eivät varmasti vie kenenkään töitä. Voitte jättää panelin pitämättä.
Amen
Quote from: TJK on 11.07.2011, 19:49:03
Quote"Ne vievät meidän työt – vai vievätkö?"
Ai romanit ja somalit? No eivät varmasti vie kenenkään töitä. Voitte jättää panelin pitämättä.
Verorahat ne kyllä vie, ja suvikset ne heille ilomielin myös antavat.
Mitä helvetin tekemistä vammaisilla ja sairailla on taikaseinään tietoisesti luottavien, mutta työkykyisten maahanmuuttajien segmentin kanssa?
En ole itse havainnut vammaisiin ja sairaisiin kohdistuvaa syrjintää tai antipatiaa, vaikka omasta lähipiiristä löytyy vaikeasti näkövammainen ja muutama pitkäaikaissairas.
http://hommaforum.org/index.php/topic,52911.0.html