Maahanmuuttajataustaiset tytöt viihtyvät peruskoulussa parhaiten, kertoo Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tänään julkaistu tutkimus. Maahanmuuttajataustaiset oppilaat kokevat koulun mielekkäämmäksi ja tärkeämmäksi ja suhteensa opettajiin paremmiksi kuin suomalaistaustaiset oppilaat.
Tytöt viihtyvät koulussa paremmin kuin pojat ja alakoululaiset paremmin kuin yläkoululaiset. Huonoiten koulussa viihtyvät suomalaistaustaiset pojat.
Tutkimukseen osallistui Turussa noin kuusisataa maahanmuuttajataustaista ja noin tuhat suomalaistaustaista peruskoulun 3.–9. luokan oppilasta, heidän vanhempansa ja noin 140 opettajaa. Lisäksi haastateltiin muutamia rehtoreita.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/216558.html
Tämä on hyvä uutinen. Toivottavasti tytöt saavat myös käydä koulua ja opiskella niin pitkälle kuin se Suomessa on mahdollista.
Suomalaiset pojat viihtyvät huonoimmin, joka näkyy mm. yliopistojen yhä kasvavassa naisvaltaisuudessa, mutta sille ei pidä edes yrittää tehdä jotain, koska kyse on suomalaisista pojista, eikä esim. suomalaisista tytöistä. Se vain todetaan faktana, joka on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä.
Tämäm on linjassa "tavoitteiden" kanssa. Maahanmuuttajatytöt voivat parhaiten koulussa, koska koulussa he pääsevät pois partiarkaalisesta perheympäristöstä. Koulu voi olla heille ainoa paikka, jossa toteuttaa itseään niin, että perhekin sen hyväksyy.
Suomalaispojat taas viihtyvät huonoiten, koska suomalaista miestä on viime vuosikymmen lyöty kuin vierasta sikaa - poikien on vaikea löytää paikkaansa tässä maailmassa.
-äiti-
Quote from: jolina on 28.04.2011, 12:45:24
Tämäm on linjassa "tavoitteiden" kanssa. Maahanmuuttajatytöt voivat parhaiten koulussa, koska koulussa he pääsevät pois partiarkaalisesta perheympäristöstä. Koulu voi olla heille ainoa paikka, jossa toteuttaa itseään niin, että perhekin sen hyväksyy.
Suomalaispojat taas viihtyvät huonoiten, koska suomalaista miestä on viime vuosikymmen lyöty kuin vierasta sikaa - poikien on vaikea löytää paikkaansa tässä maailmassa.
-äiti-
Olen samaa mieltä kanssasi. Ainoastaan odotan, että peruskoulun jälkeenkin mamuperhe hyväksyy tyttärensä jatkokoulutuksen, eikä lähetä esim, Somaliaan "uudelleenkoulutukseen"
Quote from: jolina on 28.04.2011, 12:45:24
Tämäm on linjassa "tavoitteiden" kanssa. Maahanmuuttajatytöt voivat parhaiten koulussa, koska koulussa he pääsevät pois partiarkaalisesta perheympäristöstä. Koulu voi olla heille ainoa paikka, jossa toteuttaa itseään niin, että perhekin sen hyväksyy.
Suomalaispojat taas viihtyvät huonoiten, koska suomalaista miestä on viime vuosikymmen lyöty kuin vierasta sikaa - poikien on vaikea löytää paikkaansa tässä maailmassa.
Olen samaa mieltä. Tässä on ajatuksia herättävää pohdiskelua samasta aiheesta:
http://areena.yle.fi/audio/1302690495313
Quote from: jolina on 28.04.2011, 12:45:24
Suomalaispojat taas viihtyvät huonoiten, koska suomalaista miestä on viime vuosikymmen lyöty kuin vierasta sikaa - poikien on vaikea löytää paikkaansa tässä maailmassa.
Niinpä, opettajat naisia, jotka eivät kohtaa poikien maailmaa, vaan kaikki liberaalilällätys ja kurin kaikkinainen puuttuminen on täysin epäsopivaa pojille ja kun vielä opettajattaret + yhteiskunta suosivat maahanmuuttajapoikia, niin miksi ihmeessä pojat viihtyisivätkään? Syyllistäminen alkaa jo varhain, pojille opetetaan, että sinä olet syyllinen joka tapauksessa jos olet valkoinen ja hetero. Ja jos et ole innostunut nykyajan ammattivaihtoehdoista, niin näkymät ovat syrjäytyminen ja entistä suurempi yhteiskunnan hyljeksintä. Amerjaan menijöitäkin on jo ryhdytty syyttämään, että väärin, väärin...
Syy tähän koulun sukupuolirasistiseen ja nykyään ihan oikeastikin rasistiseen suhtautumiseen valkoisin poikiin on 60 -luvulla alkaneen ja vihervasurifeminismiin johtaneen kehityksen.
On selvää, että jossain kohtaa linjan on pakko muuttua ja niin se muuttuukin. Kuri koulussa kokee renesanssin ja valkoisiin kohdistuva rasismi poistuu, uskokaa pois ja pojat alkavat taas pärjäämään.
Tämän päiväisessä Intiim-lehdessä 5/11 lukee ammattikoulutuksesta.
-vain 55 prosenttia ammattikouluihin hakeneista maahanmuuttajista sai vuoden 2010 yhteishaussa koulutuspaikan.
-Kotimaisia kieliä äidinkielenään puhuvista sen sijaan pääsi sisään yli 90%. Ongelma on suuri etenkin pääkaupunkiseudulla.
Samaan aikaa ne koulut, joihin ei ole hakenut riittävästi opiskelijoita, saattavat houkutella uusia ulkomaisia opiskelijoita maahan. Peräti joka kolmannella ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevalla vieraskielisellä opiskelijalla ei ole Suomessa lainkaan kotikuntaa.
-Ammattiin opiskelevat maahanmuuttajat keskeyttävät opintonsa muita useammin. Varsinkin somalitytöt ja muut muslimikulttuuriin sidoksissa olevat avioituvat nuorina ja alkavat heti tehdä lapsia. Ammattikoulu keskeytyy , kun äidin rooli menee tärkeydessä kirkkaasti ammatin saamisen tärkeydessä edelle.
-Käpylässä opettajat kertoivat, että opetusta haittaa sekin, että maahanmuuttajanuori saattaa tulla aamuisin kouluun mihin aikaan tahansa. Suomalainen aikakäsitys ja säntillisyys eivät tunnu juurtuneen niihinkään maahanmuuttajataustaisiin nuoriin, jotka ovat syntyneet suomessa. Aamulaiskuutta ilmenee toki myös kantaväestöön kuuluvissa nuorissa.
Quote from: Whomanoid on 28.04.2011, 12:02:50
Tämä on hyvä uutinen. Toivottavasti tytöt saavat myös käydä koulua ja opiskella niin pitkälle kuin se Suomessa on mahdollista.
Juuri näin. Komppaan Whomanoidia.
Quote from: normi on 28.04.2011, 13:27:17
Niinpä, opettajat naisia, jotka eivät kohtaa poikien maailmaa, vaan kaikki liberaalilällätys ja kurin kaikkinainen puuttuminen on täysin epäsopivaa pojille ja kun vielä opettajattaret + yhteiskunta suosivat maahanmuuttajapoikia, niin miksi ihmeessä pojat viihtyisivätkään? Syyllistäminen alkaa jo varhain, pojille opetetaan, että sinä olet syyllinen joka tapauksessa jos olet valkoinen ja hetero.
Näinkö?
"Opettaja, menikö tämä jakolasku oikein?"
"Ei, koska olet valkoinen ja hetero!"
Jäitä hattuun nyt ihan oikeesti...
Iltalehdestä poimittua:
Yksi tutkimuksen yllättävistä tuloksista oli maahanmuuttajavanhempien kanta, että eri kulttuureista tulevia on kouluissa liikaa, sanoo Rinne.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011042813625317_uu.shtml
Nyt kaivattaisiin Nikopolin asiantuntemusta.
Quote from: Santeri on 28.04.2011, 15:37:34
Näinkö?
"Opettaja, menikö tämä jakolasku oikein?"
"Ei, koska olet valkoinen ja hetero!"
Jäitä hattuun nyt ihan oikeesti...
Samat sanat. Kovin oli omituinen tulkintasi. Kuuntele vaikka tuo linkittämäni Kirsi Virtasen pakina, niin saat yleiskuvan siitä, mistä on kyse ja miten se ilmenee. Valkoisen miehen taakka kyllä koulussa varmasti myös tulee ilmi, koska koulu on osa yhteiskuntaa ja se tulee muuallakin ilmi.
Quote from: Notaman on 28.04.2011, 14:03:43
-Käpylässä opettajat kertoivat, että opetusta haittaa sekin, että maahanmuuttajanuori saattaa tulla aamuisin kouluun mihin aikaan tahansa. Suomalainen aikakäsitys ja säntillisyys eivät tunnu juurtuneen niihinkään maahanmuuttajataustaisiin nuoriin, jotka ovat syntyneet Suomessa. Aamulaiskuutta ilmenee toki myös kantaväestöön kuuluvissa nuorissa.
(lihavointi minun)
Tämähän on jälleen uusi han-suomalaisargumentin esiintymä:
tulevat-Han suomalaisetkin kouluun mihin aikaan tahansa, välittämättä vähääkään kellonajoista.
No niin osa tuleekin. Sopii käydä tutustumassa lähikouluun ja sen arkeen.
Eihän opettaja voi pyytää muslimioppilaita poistumaan. Se olisi eriarvoista kohtelua uskonnon mukaan.
Quote from: planeta on 28.04.2011, 22:31:40
C. Nämä asiat eivät kuulu islamiin. Muslimioppilaan olisi parempi olla pois näiltä tunneilta:
• muu seksuaalinen suuntautuminen kuin heteroseksuaalisuus
• esiaviolliset seurustelusuhteet ja esiaviollinen seksi
• alaston-, seksi- ja suutelukuvat, sekä sukupuolielimiä esittävät kuvat
• sukupuolielinten demonstroinnit, esim. kondomin laittamisen harjoittelu tekopeniksellä
• itsetyydytyksen suositteleminen
• raskauden keskeytys
• porno
Joo, mutta nämä kuuluvat suomalaiseen yhteiskuntaan. Koulun tehtävä on valmentaa oppilasta yhteiskuntaan, ei tiettyyn uskontoon.
Uskomatonta (sanaleikki tarkoitukseton) soopaa tuokin gradu. Toivottavasti sitä ei oteta vakavasti missään.
Turun yliopisto ei korosta tiedotteessaan maahanmuuttajatyttöjä, mutta tutkimusta lukematta on vaikea sanoa, että mitä se sisältää ja miten tytöt korostuvat. Oletettavasti tytöt eivät merkittävästi korostu aineistossa, joten media on mahdollisesti korostanut asiaa.
Sen sijaan mielenkiintoisia ovat opettajien kokemukset, joita media ei rummuta...
QuoteTulos oli vahvasti sidoksissa maahanmuuttajien määrään luokalla. Mitä enemmän heitä oli luokalla, sitä kielteisempää suhtautuminen oli. Viidesosa opettajista oli ainakin jossain määrin samaa mieltä väittämän "En haluaisi opettaa maahanmuuttajataustaisia oppilaita" kanssa.
Se kertonee korutonta kieltä arjesta!
Quote
Maahanmuuttajat viihtyvät kouluissa kantaväestöä paremmin
Maahanmuuttajavanhemmat toivovat lapsestaan useimmiten lääkäriä tai sairaanhoitajaa.
Tuoreesta tutkimusraportista selviää, että maahanmuuttajilla on kantaväestöä optimistisemmat asenteet suomalaista koulutusta kohtaan. Professori Arto Jauhiaisen, professori Marjaana Soinisen, professori Arja Virran ja Tuula Kauniston toimittamassa tutkimuksessa Vieraina koulussa? – Monikulttuurinen koulu oppilaiden, vanhempien, opettajien ja rehtoreiden kokemana kiinnitetään huomio, siihen miten monikulttuurisuus koetaan ala- ja yläasteella.
Tutkimus jakaantuu oppilaille, oppilaiden vanhemmille, opettajille ja rehtoreille tehtyihin kyselyihin. Vaikka kyselyn mukaan suomalaistaustaisetkin oppilaat kokevat kouluhyvinvointinsa korkeaksi, maahanmuuttajilla kouluhyvinvointi on vielä korkeampaa. Hyvinvointia selvitettiin koulun mielekkyyden, tärkeyden ja sosiaalisten suhteiden kokemisen kautta.
- Kotouttamisen kannalta tulos on ideaali, professori Joel Kivirauma korostaa.
Odotuksia siirretty osin omiin lapsiin
Oppilaiden vanhemmat suhtautuvat koulutukseen suomalaistaustaisia optimistisemmin. He uskovat koulutuksen merkitykseen elämänlaadun parantamisessa, elämässä menestymisessä, työttömyyden hoidossa ja suvaitsevaisuudessa.
Maahanmuuttajavanhemmilla painottuu lapsiin kohdistuvissa odotuksissa akateeminen koulutus kantaväestöä enemmän. Lasten tulevaisuuden toiveammateista nousee esille erityisesti hoitotyö ja toiveammatit ovat selkeämpiä kuin kantaväestöllä.
- Omasta työttömyydestä johtuen odotuksia on siirretty jo omiin lapsiin, professori Risto Rinne toteaa.
Opettajien ja rehtoreiden riveissä hajontaa
Opettajilla suhtautuminen maahanmuuttajataustaisiin on kaksijakoista. Osa näkee työn muuttuneen mielekkäämmäksi maahanmuuttajien määrän lisääntymisen myötä, toiset katsoivat työn vaikeutuneen.
Tulos oli vahvasti sidoksissa maahanmuuttajien määrään luokalla. Mitä enemmän heitä oli luokalla, sitä kielteisempää suhtautuminen oli. Viidesosa opettajista oli ainakin jossain määrin samaa mieltä väittämän "En haluaisi opettaa maahanmuuttajataustaisia oppilaita" kanssa.
Rehtoreita koskeva tutkimus toteutettiin muista kyselyistä poiketen laadullisin menetelmin haastattelemalla. Niissä painottui kaksi linjaa – säilytyspuhe ja kehityspuhe. Noin puolet rehtoreista korosti suomalaisuuden säilyttämistä, ja he suhtautuivat varauksellisesti monikulttuurisuuden tarpeellisuuteen kouluissa. Toinen puoli taas näki monikulttuurisuuden tärkeänä, ja he halusivat koulujen muuttuvan yhteiskunnan mukana.
Laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä yhdistävä raportti on Turun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan julkaisu. Raporttia varten Turun kaupungin kouluille sekä oppilaiden vanhemmille lähetettiin kyselylomakkeet. Kyselyyn vastasivat oppilaat, vanhemmat ja opettajat. Rehtoreja haastateltiin erikseen laadullisin menetelmin.
Teksti: Joel Kanerva
http://www.utuonline.fi/sisalto/ajankohtaista/maahanmuuttajat_viihtyvat_kouluissa.html
Esim. Iltalehti kertoo opettajien suhtautumisesta asiaan ???
QuoteSuurin osa opettajista suhtautuu maahanmuuttajaoppilaisiin myönteisesti.
- He pyrkivät oppimaan oppilaan kulttuurillisen taustan ja samalla integroimaan heidät suomalaisen järjestelmään, kertoo professori Arja Virta.
Osa opettajista kokee kuitenkin, että kulttuurien moninaisuus tuo lisää työtä. Olipa joukossa joku sellainenkin, joka ei halunnut ollenkaan maahanmuuttajien luokalleen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011042813625317_uu.shtml
Quote from: Embo on 28.04.2011, 15:46:47
Iltalehdestä poimittua:
Yksi tutkimuksen yllättävistä tuloksista oli maahanmuuttajavanhempien kanta, että eri kulttuureista tulevia on kouluissa liikaa, sanoo Rinne.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011042813625317_uu.shtml
Nyt kaivattaisiin Nikopolin asiantuntemusta.
Onko toi edes yllätys muille kuin noille "tutkijoille".Hyvin kyllä huomaan miten todellisuudesta vieraantuneita noikin on.
YLE1:n TV-uutisissa oli poimittu Varissuon koulu malliesimerkiksi TS:n uutisen referointiin.
Olipa siellä hoono soomi puhuva "opekin" puolustamassa mamujen äidinkielistä opetusta.
YLE:n vastaisku J H-a:n kommentille, että mamujen äidinkielinen opetus verovaroin on tarpeetonta?
Voihan mamuopella olla omakin lehmä ojassa ;)
http://areena.yle.fi/video/1304014657665 (alk. 16.35)
Siis ei kai meillä oikeasti järjestetä kouluissa valtion varoilla esim somalipennuille somalian kielen opetusta?!
Quote from: Blanc73 on 29.04.2011, 10:44:17
Siis ei kai meillä oikeasti järjestetä kouluissa valtion varoilla esim somalipennuille somalian kielen opetusta?!
Kyllä. Missä olet ollut viimeiset 20 vuotta?
Quote from: mikkoellila on 29.04.2011, 14:45:58
Quote from: Blanc73 on 29.04.2011, 10:44:17
Siis ei kai meillä oikeasti järjestetä kouluissa valtion varoilla esim somalipennuille somalian kielen opetusta?!
Kyllä. Missä olet ollut viimeiset 20 vuotta?
Ilmeisesti ollut hereillä ja nyt näen mokupainajaisia....
Juu, ne maahanmuuttajapojat sitten... Paljon esimerkkejä, että he haluavat oppia kadun asioita.
Todella haluaisin mamutyttöjen valmistuvan kauppatieteellisistä, amkk-insseiksi ja teknisistä yliopistoista. Tampereen sosiologeiksi, tiedotusoppineiksi ja vastaaviksi heitä en liiemmin kaipaa.
Jos humanistiset (sorry, Jussi ja itsekin olen hakenut slaavil. filologiaan joskus) tiedekunnat puolitettaisiin määrältään ja opiskelupaikoiltaan, mahtaisiko tyttöjen osuus kaikista korkeakouluopiskelijoista vähetä?