QuoteRajut keinot käyttöön? – "Tästä ei tiedetä Suomessa"
Julkaistu: 20.4.2011 17:21
Sari Essayah on huolissaan liittovaltiokehityksestä.EU:ssa edetään kahdessa eri valiokunnassa kovien keinojen käyttöönotossa talouskriisien ehkäisemiseksi.
EU:n talousvaliokunta on hyväksynyt lakipaketin, jossa esitetään kovempia rangaistuksia talouslukujen vääristelystä.
Lisäksi väliaikainen kriisivaliokunta esittää EU:n budjetin kasvattamista 5–10 prosenttiin jäsenmaiden yhteenlasketusta BKT:sta.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikka, energia- ja liikennesektori sekä tutkimus ja tuotekehitys olisivat jäsenmaissa jatkossa EU-johtoisia. Syynä tähän olisi se, että erot kansalaisten verotuksessa eivät kasvaisi.
Mietinnön demarikirjoittaja Pervenche Beres on sanonut suoraan, että EU:n on otettava askel kohti poliittista ja taloudellista yhdentymistä.
Kristillisten meppi Sari Essayah on huolissaan tästä liittovaltiokehityksestä, josta ei Essayahin mukaan juuri edes tiedetä Suomessa.
- Olen huolissani siitä, että Suomessa ei keskustella, eikä edes olla tietoisia liittovaltiopyrkimyksistä Euroopan parlamentissa, Essayah kirjoittaa blogissaan.
"Puheet ovat erilaisia Suomessa ja Euroopan parlamentissa."
Essayah luettelee Beresin mietinnön esityksiä:
- Mietintöluonnoksen mukaan EU:ssa pitää siirtyä yhteiseen talouspolitiikkaan, EU:lle pitää perustaa valtiovarainministeriö ja EU:n tulee ottaa käyttöön eurobondit, joilla otetaan eri maiden velat yhteiseen vastuuseen aina velan 60% bkt-osuuteen asti.
Mietinnön voit lukea kokonaan tästä.
- Olen ymmärtänyt, että virallisesti Suomi ajaa pientä EU-budjettia ja vastustaa eurobondeja, mutta olen myös huomannut, että puheet ovat erilaisia Suomessa ja Euroopan parlamentissa, Essayah kirjoittaa.
Toinen talousasioihin liittyvä paketti, niin sanottu six pack, on puolestaan hyväksytty EU:n talousvaliokunnassa. Paketissa jäsenvaltioiden liikkumavara omien budjettiensa suhteen kavenisi ja komission rooli vahvistuisi. Talouslukujen vääristelystä kiinni jääviä jäsenvaltioita rangaistaisiin sakolla, jonka suuruus olisi 0,5 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Talouskomissaari Olli Rehn kertoi vajaa kuukausi sitten, että jäsenvaltioiden budjetit on tarkoitus jatkossa tuoda komission hyväksyttäviksi.
Järjestelmässä jäsenvaltioiden hallitukset laatisivat keväällä seuraavan vuoden budjettinsa. Kesällä budjetit toimitettaisiin EU:n muiden jäsenvaltioiden tarkasteltavaksi, ennen kuin jäsenvaltioiden parlamentit hyväksyvät ne.
EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen mukaan jäsenmaiden julkisen talouden velka ei saisi ylittää 60 prosenttia bruttokansantuotteesta. Alijäämän raja on 3 prosenttia.
Six pack -nimellä kulkeva kuuden ehdotuksen nippu käsitellään EU-parlamentissa kesäkuussa.
Jenni Tamminen
http://www.uusisuomi.fi/raha/111461-rajut-keinot-kayttoon-%E2%80%93-%E2%80%9Dtasta-ei-tiedeta-suomessa%E2%80%9D
Irti EU:sta. Kyllä ne tukipaketit on pakko kaataa jo pelkästään tämän huolestuttavan kehityksen takia.
Quote from: skrabb on 21.04.2011, 08:45:08
Lisäksi väliaikainen kriisivaliokunta esittää EU:n budjetin kasvattamista 5–10 prosenttiin jäsenmaiden yhteenlasketusta BKT:sta.
7.5% vastaa muuten Yhdysvaltojen liittovaltion budjettiosuutta kansantaloudesta, jos siitä ensin karsitaan pois puolustusmenot ja Medicare & Medicaid ja Social Security -ohjelmat, joita vastaavat menot nyt ja tulevaisuudessa ovat EU:ssa jäsenmaiden vastuulla.
Toisaalta, mitä nopeammin EU alkaa verottaa ihmisiä, niin sitä nopeammin se hajoaa. luuletteko, että esimerkiksi Unkarin poliisi puuttuisi asiaan, jos kansa kieltäytyisi maksamasta veroa EU:lle? Tai edes Suomen?
Tottakai Olli Rehnit kannattavat EU:n liittovaltiota, koska Olli Rehnien valta kasvaisi ja heistä tulisi kovempia kingejä...
QuoteUlko- ja turvallisuuspolitiikka, energia- ja liikennesektori sekä tutkimus ja tuotekehitys olisivat jäsenmaissa jatkossa EU-johtoisia. Syynä tähän olisi se, että erot kansalaisten verotuksessa eivät kasvaisi.
:roll: BS. Tähän ollaan pyritty, kriisi on katalyytti.
QuoteKristillisten meppi Sari Essayah on huolissaan tästä liittovaltiokehityksestä, josta ei Essayahin mukaan juuri edes tiedetä Suomessa.
- Olen huolissani siitä, että Suomessa ei keskustella, eikä edes olla tietoisia liittovaltiopyrkimyksistä Euroopan parlamentissa, Essayah kirjoittaa blogissaan.
Miksi ei tiedetä? Eikö Yle tai HS kerro? Miksei kerro? Vastustettaisiinko tätä kehitystä?
Olen jo vuosia sanonut, että liittovaltio on looginen jatke yhteisvaluutan käyttöönottoon. Ei ole mahdollista, että kovin erilaisilla talouksilla on yhteinen valuutta, joko keskuspankin pitää pystyä valvomaan kaikkien euromaiden taloutta, tai sitten heikot maat pitää potkaista pois.
Mauno Koivisto otti joskus sellaisen kannan, että integraatio ei voi sekä syvetä, että laajeta yhtaikaa, oikeassa oli.
QuoteRajut keinot käyttöön? – "Tästä ei tiedetä Suomessa"
Julkaistu: 20.4.2011 17:21
- Olen ymmärtänyt, että virallisesti Suomi ajaa pientä EU-budjettia ja vastustaa eurobondeja, mutta olen myös huomannut, että puheet ovat erilaisia Suomessa ja Euroopan parlamentissa, Essayah kirjoittaa.
Sumutuksella se EU aikanaan kansalle markkinoitiin ja sen jälkeen on luotettu kansan tietämättömyyteen sekä kotimaan että EU:n poliittisesta menosta. Täällä päässä broilerit puhuvat paljon ja sanovat hyvin vähän kun taas EU:n puolella ovat jo iät ja ajat myyneet maata pala palalta muualle. Seuraavaksi pohjavedet.
QuoteUlko- ja turvallisuuspolitiikka, energia- ja liikennesektori sekä tutkimus ja tuotekehitys olisivat jäsenmaissa jatkossa EU-johtoisia.
Mietitääns nyt tätä ihan avomielisesti, muttei kuitenkaan niin, että aivot valuu kadulle.
- Mitä tuosta jää osavaltion kontolle?
- Sosiaaliasiat
- Terveydenhuolto
- Kulttuuri
- Koulutus
???
Kuulostaa lopulta enennmän yhtenäisvaltiolta kuin liittovaltiolta. Suomesta Euroopan kuvernementti!
Ja suomessa 1% euroopan väkimäärästä ja vielä vähemmän jos turkki... arvatkaapa onko iso vaikutusvalta? Tuollaisella kannatuksella vaikka kaikki 1% äänestäis samoin ei suomessa saa eduskuntaan ainuttakaan edustajaa... miettikääpä siis painoarvoamme liittovaltiossa jossa siis eu päätäisi asioista. eesim. maatalous todennäköisesti loppuisi suomesta kokonaan.
Onneksi EU:ssa on ryhmä, joka yrittää estää nykyisenlaisen kehityksen http://www.efdgroup.eu/
Tiedettäisiinkö Suomessa mitään näistä viritelmistä, jos parlamentissa olisi ainoastaan KOK, SDP ja KESK edustajia.
Quote from: skrabb on 21.04.2011, 08:45:08
Lisäksi väliaikainen kriisivaliokunta esittää EU:n budjetin kasvattamista 5–10 prosenttiin jäsenmaiden yhteenlasketusta BKT:sta.
Ja tällä hetkellä se on 1 %. Mitä ihmettä ne siellä on rakentamassa ???
Quote from: sydäri on 21.04.2011, 11:21:11
Lisäksi väliaikainen kriisivaliokunta esittää EU:n budjetin kasvattamista 5–10 prosenttiin jäsenmaiden yhteenlasketusta BKT:sta.
Ja tällä hetkellä se on 1 %. Mitä ihmettä ne siellä on rakentamassa ???
[/quote]
ulko ja tuvallisuuspolitiikka voisikin olla eu:ssa yhtenäisiä. varmasti syntyisi säästöjä huomattavasti samalla kuin taso paranisi JOS tuo hoidettaisiin järkevästi!
Quote from: sydäri on 21.04.2011, 11:21:11Quote from: skrabb on 21.04.2011, 08:45:08
Lisäksi väliaikainen kriisivaliokunta esittää EU:n budjetin kasvattamista 5–10 prosenttiin jäsenmaiden yhteenlasketusta BKT:sta.
Ja tällä hetkellä se on 1 %. Mitä ihmettä ne siellä on rakentamassa ???
Uutta Neuvostoliittoa.
Quote from: Ulkopuolinen on 21.04.2011, 09:46:09
Aika monessa EU-maassa taitaa olla liittovaltiokehityksen ideakin niin rajussa vastatuulessa että on vaikea kuvitella että moista voitaisiin oikeasti saada läpi. Ja eivätkös kaikki isommat muutokset vaadi yksimielisyyttä?
On syytä muistuttaa, että tuleva eduskunta saa päätettäväkseen perustuslakimuutoksen, jossa ensimmäiseen eli valtiosääntöpykälään on tulossa lisäys "Suomi on Euroopan unionin jäsen" ja pykälään 94 lisäys, jossa Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävä toimivalta voidaan siirtää jollekin kansainväliselle järjestölle yhdellä eduskunnan päätöksellä.
Nämä lakimuutokset vaativat läpimennäkseen kahden kolmasosan enemmistön.
Kaiken tapahtuneen jälkeen näyttää entistä selvemmältä, että nämä muutokset ovat osa liittovaltion muodostamista.
Näistä muutoksistahan on jo sovittu kokoomuksen, sdp:n, kepun, rkp:n ja vihreiden kesken.
Tuolla porukalla on kahden kolmasosan enemmistön saaminen jo siinä ja siinä.
Tässä taitaa olla jo kaikki kapinan ainekset kasassa.
Quote from: Volmari on 21.04.2011, 11:53:51
Quote from: Ulkopuolinen on 21.04.2011, 09:46:09
Aika monessa EU-maassa taitaa olla liittovaltiokehityksen ideakin niin rajussa vastatuulessa että on vaikea kuvitella että moista voitaisiin oikeasti saada läpi. Ja eivätkös kaikki isommat muutokset vaadi yksimielisyyttä?
On syytä muistuttaa, että tuleva eduskunta saa päätettäväkseen perustuslakimuutoksen, jossa ensimmäiseen eli valtiosääntöpykälään on tulossa lisäys "Suomi on Euroopan unionin jäsen" ja pykälään 94 lisäys, jossa Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävä toimivalta voidaan siirtää jollekin kansainväliselle järjestölle yhdellä eduskunnan päätöksellä.
Nämä lakimuutokset vaativat läpimennäkseen kahden kolmasosan enemmistön.
Kaiken tapahtuneen jälkeen näyttää entistä selvemmältä, että nämä muutokset ovat osa liittovaltion muodostamista.
Näistä muutoksistahan on jo sovittu kokoomuksen, sdp:n, kepun, rkp:n ja vihreiden kesken.
Tuolla porukalla on kahden kolmasosan enemmistön saaminen jo siinä ja siinä.
Mitenköhän persut toimivat ko. lakimuutoksen kanssa jos meinaavat samaan hallitukseen Kokoomuksen ja SDP:n kanssa? Kaatuvatko hallitushaaveet vai sinetöikö perussuomalaisten eduskuntaryhmä Suomen liittämisen osaksi Eurostoliittoa? Siinäpä kova pala purtavaksi.
Kolme suurta puoluetta haluaa romuttaa nykyisen valtiojärjestyksen, pystyvätkö persut yksinään kaatamaan suunnitelman ja säilyttämään Suomen suvereeniteetin? Toivottavasti.
Quote from: Ulkopuolinen on 21.04.2011, 09:46:09
Aika monessa EU-maassa taitaa olla liittovaltiokehityksen ideakin niin rajussa vastatuulessa että on vaikea kuvitella että moista voitaisiin oikeasti saada läpi. Ja eivätkös kaikki isommat muutokset vaadi yksimielisyyttä?
Asiaa tietysti helpottaa se, että kansan mielipiteestä ei tarvitse välittää.
Ensin ydinporukka sopii asiasta keskenään, sitten vastaan hankoilevien maiden ministerit lahjotaan sopivilla eduilla asian taakse.
Suurin osa jäsenmaista ei järjestä kansanäänestystä ja jos joku järjestää, se tulee äänestämään niin monta kertaa että kansa kyllästyy äänestyksiin ja viimeiset vielä uurnille vaivautuvat äänestävät kyllä.
Eli kyllä tämä suunnitelma läpi saadaan, siitä ei ole epäilystäkän, koska EU:ssa kansan mielipide ei paina paskankaan vertaa ja demokratialle siellä vain naureskellaan paskaisesti.
Quote from: KTM on 21.04.2011, 12:04:37
Quote from: Ulkopuolinen on 21.04.2011, 09:46:09
Asiaa tietysti helpottaa se, että kansan mielipiteestä ei tarvitse välittää.
Ensin ydinporukka sopii asiasta keskenään, sitten vastaan hankoilevien maiden ministerit lahjotaan sopivilla eduilla asian taakse.
Juuri näin. Salailu, valehtelu, kiristys, uhkailu ja lahjonta. Saksa kiristettiin rahaliittoon uhkaamalla estää itä-Saksan liiittäminen länsi-Saksaan. EU:n perustuslaki runnottiin läpi kolmesta hylkäämisestä huolimatta. Kaikki euromaat liittyivät rahaliittoon ilman kansanäänestyksiä. Maastrichtin sopimusta muutetaan jälkikäteen siten, että se sallii bailoutit. Näin tehdään päätökset Euvostoliitossa.
Siksi tämänkaltaiset ulostulot eivät ole kovin hämmästyttäviä:
QuoteEurozone economic policies should only be conducted in "dark secret rooms", to prevent dangerous movements in financial markets, the Eurogroup chief said on Wednesday (20 April), adding that he had often lied in his career to prevent the spread of rumours that could feed speculation.
Eurogroup chief: 'I'm for secret, dark debates' (http://euobserver.com/9/32222)
Kuka ymmärtää mitä tuo kaikki tarkoittaa? EU:lle yhteinen armeija. Yhteinen poliisi. Yhteinen verotus. Rajat lakkaa olemasta kokonaan. Saamme jotain muruja keskusjohdolta kun maksamme veroja. Koko infra kaatuu Suomessa. Ei täällä Suomi nimisessä protektuurissa sen jälkeen voi elää.
Divida et impera - hajoita ja hallitse. Olen roomalainen.
Kyllähän tämä suhtautumisen EU:n integraatiokehitykseen pitää olla äärimmäisen tärkeä vedenjakaja Suomen uutta hallitusta ja sen ohjelmaa synnytettäessä.Ja nimenomaan pitkän aikaväin vaikutustensa takia. Esim. EVVVK-rahastokriisissä realisoituu nyt pitkälti EU:ssa jo 90-luvulla päätettyjen asioiden varjopuolia, joita en kieltämättä itsekään tuolloin ymmärtänyt odottaa näin rankkoina. Manu oli tosiaan oikeassa. Kun EU on vielä tuplaantunutkin sen jälkeen kun Suomi siihen liittyi, laajentumisessa riittää sulateltavaa vuosikymmeniksi, jolloin syvempi integraatio joutaakin holdiin siksi aikaa.
Näistä ikävyyksistä on opittavaa Suomen edun ajamisen kannalta. Toisaalla on kirjoiteltu EU:n yhteisen turvapaikkapolitiikan estämistä vetolla. Ja gigolomaiden kriisituista on täälläkin keskusteltu paljon.
On aivan itsestään selvää, että monisssa muissakin asioissa pitää olla valmis samaan (tai hakemaan riittävää tukea muilta enemmistöpäätösasioissa), jotta voidaan säilyttää jäljellä olevaa osaa Suomen asioiden kontrollista suomalaisissa käsissä. Suhtautuminen tiedossa oleviin, EU:ssa valmisteilla oleviin asioihin tulee minusta sopia hallitusohjelmassa sitovasti. Löytää Suomen oma tahto ja ilmaistea se EU:ssa selkeästi, sitähän tässä harjoitellaan. Mitkä ovat ehdottomia "EI", mitä käytetään chippeinä neuvotteluissa ja mihin voidaan suostua tai mitä halutaan.
Monista mepeistä poiketen Essayah tekee sikäli hyvää duunia, että tuo tänne kotimaahan päin tietoa valmisteilla olevista asioista. Se ei kuitenkaan yksin riitä, kyllä kotimaassa pitää olla muuta porukkaa seuraamasa systemaattisesti asioiden etenemistä EU:ssa. Niin kuin varmaan onkin, myös PS-läisillä. Eihän Suomelle elintärkeiden EU-hankkeiden esiinnostaminen sentään yksin Hommaforumin varassa ole, eihän :)
EU:n liittovaltiokehitys tiedettiin jo 20 vuotta sitten. EU:n jäsenyyden vastustajat sen kertoivat kansallekin, mutta silloin meille naurettiin. Olen iloinen, että ei naureta enää.
Jopa niille naurettiin, jotka toivat esille EU:n yhteisen rahan ja perustuslain. On täysin varmaa, että integraatiota viedään eteenpäin mistään välittämättä. Tällä hetkellä tätä halutaan kiihdyttää, koska talouskriisit koetaan uhkana yhdentymiselle.
Jos joku haluaa tietää kuinka politiikka toimii, tässä tulee suurin kirjoittamaton laki: Jos pahin mahdollinen vaihtoehto on olemassa, niin se myös tapahtuu.