Olikihokan tätä käsitelty jo täällä?
Quote
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Osa+pojista+ei+opi+kirjoittamaan+peruskoulussa/1135265357688
Tekstin mukaan peruskoulun voi läpäistä osaamatta kirjoittaa suomea.
Tämä on siis mahdollista kevään 2010 tutkimuksen mukaan.
Tutkimuksen mukaan ongelma koskee noin 2000 poikaa ja joitain tyttöä. Tekstissä ei mainita puhuvatko asianomaiset äidinkielenään toista kieltä tai onko kyseessä olevilla nuorilla vammoista johtuvia oppimishäiriöitä.
Tutkimuksessa todetaan motivoituneisuudella olevan suuri merkitys kirjoitustaidon kanssa. Tämä viittaa nähtävästi siihen, ettei kyseisessä ongelmassa viitata perinteisesti hyvin motivoituneisiin vammaisiin. Kyse on muusta joukosta, todennäköisesti ei kuitenkaan Impivaaran perunanenäisistä jälkeläisistä.
Tämän pikku-uutisen olisi voinut tiivitää: VHM ei anna rahaa, kirjoittaminen ei onnistu. Tätäkö halutaan?
Tässä on kyse siitä, että ei osata rakentaa stooria, eli ilmaista itseä kirjallisesti. Lukeneisuuskin vähene kovaa vauhtia. Semmoinen perustason tekninen kirjoitustaito on eri juttu, tosin siinäkin virheiden määrä ja välinpitämättömyys ("mitä välii, ihan sama") lisääntyy.
Kyllä opettaminen on vuosi vuodelta kovempaa työtä. Huoh. Voi pojat.
Mamuasiaa tästä nyt ei saa, jos joku semmoista ajattelee (ne keenerit pilaa tilastot-tyyliin).
Quote from: Entti on 13.04.2011, 16:54:11
Tässä on kyse siitä, että ei osata rakentaa stooria, eli ilmaista itseä kirjallisesti. Lukeneisuuskin vähene kovaa vauhtia. Semmoinen perustason tekninen kirjoitustaito on eri juttu, tosin siinäkin virheiden määrä ja välinpitämättömyys ("mitä välii, ihan sama") lisääntyy.
Opettaminen on haasteellista ja uskon sen olevan sitä tänään vielä enemmän kuin vaikkapa 1980 luvulla. Pääseekö yläasteen läpi referoimatta kirjaa, esseetä kirjoittamatta? Kuka poikkeamat kirjakielen opetuksesta sallii? Vieläkö luokanvalvojalla on edes oikeus tai rohkeutta jättää luokalle?
Kyllä, kyllä tämän täytyy liittyä maahanmuuttajiin ja heidän haluttomuuteensa kotoutua.
Varmasti maahanmuuttajien keskuudessa esiintyy suhteellisesti enemmän niitä, jotka eivät opi kirjoittamaan peruskoulun aikana. Maahanmuuttajat eivät kuitenkaan missään nimessä selitä noin suurta joukkoa kirjoitustaidottomia.
Minua ihmetyttää, miten peruskoulusta voi valmistua osaamatta kirjoittaa. Voiko peruskoulusta myös valmistautua osaamatta lukea?
Muutaman vuoden kuluttua: "Osa maistereista ei oppinut lukemaan yliopistossa."
Eipä vaan ole mamukysymys.
Kyse oli nimenomaan suomenkielisten äidinkielen kokeesta:
"Otannan ulkopuolelle jätettiin oppiainetta yksilöllistetyn oppimäärän mukaan opiskelevat sekä ne, jotka eivät opiskelleet suomea äidinkielenä tai jotka pitkäaikaisen sairautensa tai vammansa vuoksi eivät voineet osallistua kokeeseen."
http://www.oph.fi/download/132347_Sen_edestaan_loytaa.pdf
Kyllä tämmöiset perusjutut osataan, silloin kun oikeasti tutkitaan.
Omasta peruskoulusta on 3 vuotta aikaa ja voin sanoa että osa porukasta tekee nämä kokeet ihan perseillen(kuten minä tein valtakunnallisen ruotsinkokeen). Osaa ei kiinnosta, osaa ei huvita. Oli surullista katsoa miten tuhansia euroja pistettiin oppikirjoihin porukalle jotka eivät niitä edes tunnilla avanneet. Kaikista säälittävintä/surullisinta asiassa oli se että osa näin käyttäytyvästä porukasta ei ollut edes tyhmää, jostain syystä homma vaan ei napannut.
Quote from: Ant. on 13.04.2011, 17:19:15
Varmasti maahanmuuttajien keskuudessa esiintyy suhteellisesti enemmän niitä, jotka eivät opi kirjoittamaan peruskoulun aikana.
No, HS:n tekstissä viittaus opinahjoon, eli koululla tietyssä paikassa suuri merkitys.
Suuriinpiirtein fakta lienee myös se, että suomessa on noin 3000 peruskoulua sisältäen ylä- ja ala-asteet. Nyt tutkimuksessa oli kyse 9 luokkalaisista ja niitä oli vuosituhannen taitteessa noin 600 koulussa. Kirjoitustaidottomien lukumäärä oli mainittu ja sehän tekee reilut 3 kirjoitustaidotonta per yläaste. Tämä ei yksinkertaisesti ole mahdollista edes noin 30 tuhannen asukkaan kaupungissa, jossa vielä tiedetään naapurin elämästä kaikki tarpeellinen.
Quote from: pamaus on 13.04.2011, 17:32:46
Quote from: Ant. on 13.04.2011, 17:19:15
Varmasti maahanmuuttajien keskuudessa esiintyy suhteellisesti enemmän niitä, jotka eivät opi kirjoittamaan peruskoulun aikana.
Kirjoitustaidottomien lukumäärä oli mainittu ja sehän tekee reilut 3 kirjoitustaidotonta per yläaste. Tämä ei yksinkertaisesti ole mahdollista edes noin 30 tuhannen asukkaan kaupungissa, jossa vielä tiedetään naapurin elämästä kaikki tarpeellinen.
Kysymyshän ei ole siitä että ei osattaisi kirjoittaa tai tuottaa tekstiä ollenkaan, vaan siitä että opittua ei osata soveltaa. Kuten edellisessä viestissäni sanoin niin uskon että moni on tehnyt tämän "vittu_ei_kiinnosta"-mentaliteetillä jolloin todella kirjoitustaidottomat muodostavat vähemmistön. Meillä homma meni ainakin silleen että osa kävi vaan tuhertamassa paperille jotain ja häipyi sitten sätkälle.
Quote from: Entti on 13.04.2011, 17:24:51
Eipä vaan ole mamukysymys.
Kyse oli nimenomaan suomenkielisten äidinkielen kokeesta:
"Otannan ulkopuolelle jätettiin oppiainetta yksilöllistetyn oppimäärän mukaan opiskelevat sekä ne, jotka eivät opiskelleet suomea äidinkielenä tai jotka pitkäaikaisen sairautensa tai vammansa vuoksi eivät voineet osallistua kokeeseen."
http://www.oph.fi/download/132347_Sen_edestaan_loytaa.pdf
Kyllä tämmöiset perusjutut osataan, silloin kun oikeasti tutkitaan.
Nyt kiihoittuneisuuteni, melkein hävettää. Onneksi uutisointi oli asiallista ja pelkoni kultamunien kuoriutumatta jäämisestä jää nähtäväksi. Kohdallani koitui siis coitus interruptus.
Noin kolme perunanenän poikaa per yläaste leimataan nollasuoriutujiksi. Tehtävinä laatia sähköpostiviesti, korjata 5 virkettä ja laatia haiku.
Veeiii ...tuttaakohan minua nyt oikeasti?
Quote from: pamaus on 13.04.2011, 17:32:46
-tutkimuksessa oli kyse 9 luokkalaisista ja niitä oli vuosituhannen taitteessa noin 600 koulussa. Kirjoitustaidottomien lukumäärä oli mainittu ja sehän tekee reilut 3 kirjoitustaidotonta per yläaste.
Kaikkia ei suinkaan tutkittu, vain 2601 oppilasta oli mukana. Ikäluokka on yli 60 000.
Ja kuule, Pamaus, Sinähän voit vielä pitää epäilystä ja tunnelmaa yllä parilla tavalla:
1. Entäs jos mamuja onkin äidinkielisten ryhmässä vaikkapa kunnan säästölinjan takia? Siellä se joku mehmetti sittenkin on veehooämmänpoikien mainetta pilaamassa!
2. Tämähän on akkojen vika, koko kasvatusala on ylivoimaisen tasapainottomasti ämmien käsissä. Koulu suosii tyttöjä, sehän tiedetään. Ja ne äikänmaikathan on jotain maistereita, eli kaupunkien yliopistoissa aivopestyjä batiikkinoitafeministejä kaikki tyynni.
Tutkimus näkyy olevan varsin perusteellinen TÄMÄN HETKEN tilannetta kuvaava tutkimus.
Kautta aikojen on osa ikäluokasta menestynyt heikosti, ja selvinnyt koulutaipaleestaan mitenkuten. Nyt esitetyt luvut eivät vielä hirveästi huolestuta, ellei käy ilmi että kirjoitustaidottomien prosentuaalinen olisi koko ajan kasvanut sitten 60-luvun. Tätä vahvasti epäilen, mutta tutkimus ei anna vastausta siihen.
Eräs syy huonoon lopputulokseen voi olla, että koko ajan naisistunut opettajakunta ei pysty samalla tavalla nuoria poikia (poikiahan ne huonot enimmäkseen ovat) opettamaan kuin menneiden vuosikymmenten vahvemman auktoriteetin omaavat miesopet. Ennen ei opettajalle KUKAAN sanonut että: Mitä välii... tai vitun ämmä.... tai ei nyt huvita.
Eilen oli teksti-TV:ssä juttua tanskalaisesta professorista joka kritisoi Ruotsin PISA testien tulosta. Hänen mielestään Ruotsin sijoitus oli joko 4. tai 31. riippuen jostain kysymyksen analysoinnista? Kyse oli siis juuri lukutaidosta.
Tässähän se uutinen olikin http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2011/04/1311473/professori-haukkuu-pisa-tutkimuksen
Ihan hyvin menee, Onnea Ruotsi! Näin se kehitys kehittyy!!
Quote from: Goman on 13.04.2011, 17:50:05
Eräs syy huonoon lopputulokseen voi olla, että koko ajan naisistunut opettajakunta ei pysty samalla tavalla nuoria poikia (poikiahan ne huonot enimmäkseen ovat) opettamaan kuin menneiden vuosikymmenten vahvemman auktoriteetin omaavat miesopet. Ennen ei opettajalle KUKAAN sanonut että: Mitä välii... tai vitun ämmä.... tai ei nyt huvita.
En usko että kysymyksessä on sukupuolikysymys vaan sukupolvikysymys. Meidän koulussamme oli vanhoja nais-ja miesopettajia joiden auktoriteettia ei kyseenalaistettu, sitten oli nuoria nais- ja miesopettajia joiden auktoriteetti kyseenalaistettiin. Minun on erittäin hankala kuvitella että
maisteri Riipisen (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hilja_Riipinen/) auktoriteetti olisi koskaan kyseenalaistettu siksi että hän on nainen. Lisäksi opettajakuntahan on aina ollut varsin naisvaltaista.
Mitä nyt muistan utuisesti yläasteelta, niin luokalla (siis täysin normaalilla) oli sellaisia tapauksia, jotka eivät edes suostuneet kirjoittamaan paperiin "Aurinko paistaa" saadakseen vitosen, vaikka opettaja suorastaan aneli. Ei ollut taidosta kiinni.
Tai millainen motivaatio on tehdä yleensäkkin koko testi kunnolla. Omilta peruskouluajoilta kun miettii niin kaikki pöhlöimmätkin osasivat lukea ja kirjoittaa jotenkin, mutta kun miettii tällaista turhaa testiä niin helpostikin olisi löytynyt se määrä oppilaita jotka ihan huvikseen pistävät testin vituralleen.
Itse muistan omalta peruskouluajalta yhden pojan joka ei osannut lukea 15 vuotiaana, enkä usko että kirjoitustaito olisi yhtään parempi. Ja kyseessä oli ihan etninen suomalainen ja ihan perusjärkevä tyyppi.
Quote from: Kantoraketti on 13.04.2011, 19:25:57
Itse muistan omalta peruskouluajalta yhden pojan joka ei osannut lukea 15 vuotiaana, enkä usko että kirjoitustaito olisi yhtään parempi. Ja kyseessä oli ihan etninen suomalainen ja ihan perusjärkevä tyyppi.
Kyseessä lieni ns. lukihäiriö jolla ei ole mitään tekemistä esim. älyn kanssa...
Ilman lukihäiriötä normaaliälyinen oppii lukemaan 1. luokalla ja sujuvasti viimeistään 3. luokalla.
Quote from: John Bircher on 13.04.2011, 17:30:01
Omasta peruskoulusta on 3 vuotta aikaa ja voin sanoa että osa porukasta tekee nämä kokeet ihan perseillen(kuten minä tein valtakunnallisen ruotsinkokeen). Osaa ei kiinnosta, osaa ei huvita. Oli surullista katsoa miten tuhansia euroja pistettiin oppikirjoihin porukalle jotka eivät niitä edes tunnilla avanneet. Kaikista säälittävintä/surullisinta asiassa oli se että osa näin käyttäytyvästä porukasta ei ollut edes tyhmää, jostain syystä homma vaan ei napannut.
Ymmärtäväinen kukkahattuilun kulttuuri on todellisuudessa paljon julmempaa kuin se, että lapsosia vähän natsitetaan tekemään läksynsä ja hiihtämään liikuntatunneilla yms. sivistävällä, kuten asiallisilla ruokailutavoilla sekä opettajan puhuessa vaikenemisella. Valitettavaa vain, että huonous leviää helpommin, vrt. mölyapinointi, ympäristön paskaaminen ja öykkäröinti ostarilla. Musiikkivideoiden puolipornahtavat mustan ja valkoisen asetelma vielä koreuden koristeena niin, vot!
Kenelle jää valta? Niille, joiden vanhemmat kaikesta vapauslätinästä huolimatta pitävät huolen siitä, että pennuilla on rajat ja että ne eivät vuoda, eli:
:flowerhat: