http://fra.europa.eu/fraWebsite/attachments/FRA_COURT_press%20release_handbook_FI.doc
QuoteEnsimmäinen opas syrjinnänvastaisesta lainsäädännöstä julkaistaan tänään
Ensimmäinen laaja syrjinnänvastaisen lainsäädännön käsikirja julkistetaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa tänään 21. maaliskuuta, joka on kansainvälinen päivä rotusyrjinnän poistamiseksi.
Euroopan unionin perusoikeusviraston (FRA) ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen yhteistyönä julkaisema Euroopan syrjinnänvastaisen lainsäädännön käsikirja on ensimmäinen Euroopan syrjinnänvastaista lainsäädäntöä kattavasti käsittelevä opas. Sen perustana ovat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännöt, ja se käsittelee Euroopan syrjinnänvastaisen lainsädännön sisältöä ja taustaa (myös YK:n ihmisoikeussopimuksia), syrjinnän eri muotoja ja perusteita, lainsäädännön soveltamisalaa (ketä suojellaan) ja suojelun perusteita, joita ovat esimerkiksi sukupuoli, vammaisuus, ikä, rotu ja kansallisuus.
Käsikirja on tarkoitettu asianajajille kansallisella ja Euroopan tasolla, tuomareille, syyttäjille, lakimiehille, lainvalvontaviranomaisille ja muille asianosaisille, kansallisille ihmisoikeusinstituutioille, tasa-arvoelimille ja oikeudellista neuvontaa antaville keskuksille.
...
Handbook on European non-discrimination lawhttp://fra.europa.eu/fraWebsite/research/publications/publications_per_year/pub_handbook_caselaw_en.htm
Opas englanniksi:
Handbook on European non-discrimination lawhttp://fra.europa.eu/fraWebsite/attachments/182601_FRA_CASE_LAW_HANDBOOK_EN.pdf
Positiivisesta syrjinnästä luvussa "2.5 Special or specific measures" (sivut 35-43). Kannattaa vilkaista edes terminologian verran. Siinä on myös käyty läpi tärkeimpiä positiivisen syrjinnän ennakkotapauksia Euroopan yhteisöjen tuomioistuimesta (ECJ).
QuoteIn the UN context,
these are labelled 'special measures', while the EU law context refers
to 'specific measures' or 'positive action'. By taking special measures, governments
are able to ensure 'substantive equality', that is, equal enjoyment of opportunities
to access benefits available in society, rather than mere 'formal equality'. Where
governments, employers and service providers fail to consider the appropriateness
of taking special measures, they increase the risk that their rules and practices may
amount to indirect discrimination.
...
The term 'special measures' is sometimes taken to include a situation where differ-
ential treatment takes place that favours (rather than disadvantages) individuals on
the basis of their protected grounds; for instance, where a woman is chosen over a
man for a particular post because she is a woman and the employer has a policy of
redressing the under-representation of women among their staff. The terminology
used to describe this varies greatly to include 'positive' or 'reverse' discrimination,
'preferential treatment', 'temporary special measures' or 'affirmative action'. This
reflects its accepted function as a short-term and exceptional means of challenging
prejudices against individuals who would normally suffer discrimination, as well as
creating role models to inspire others sharing that characteristic.
...
The UN Committee on the
Elimination of Discrimination Against Women elaborated that such 'temporary
special measures' could include 'preferential treatment; targeted recruitment, hiring
and promotion; numerical goals connected with time frames; and quota systems'.
According to the case-law of the ECJ, discussed below, the proportionality of such
measures will be examined strictly.