Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Jari Leino on 18.03.2011, 00:17:00

Title: 2011-03-17 Selvitys kansainvälistä suojelua hakevien oikeusapupalveluista
Post by: Jari Leino on 18.03.2011, 00:17:00
Joko tämä oli?

QuoteSisäasiainministeriössä on valmistunut selvitys kansainvälistä suojelua hakevien oikeusapupalveluista. 

Hankkeen ohjausryhmä suosittaa tekemänsä selvityksen ja kuulemisten perusteella, että yleistä oikeudellista neuvontaa kansainvälistä suojelua hakeville annettaisiin jatkossakin vastaanottokeskusten kautta järjestettynä ja rahoitettuna. On kuitenkin tarpeen selvittää, tulisiko siitä säätää laissa. On myös tarpeen selvittää vaihtoehtoisia tapoja neuvonnan järjestämisessä ja selkiyttää palvelujen hankintaprosessia.

Ohjausryhmä suosittaa, että yksilöllisen oikeusavun järjestäminen siirrettäisiin kokonaisuudessaan oikeusapulain mukaisen oikeusapujärjestelmän piiriin. Siirto ei sinänsä sulkisi pois oikeusavun antajien piiristä niitä, jotka antavat yksilöllistä oikeusapua tällä hetkellä vastaanottokeskusten maksaman järjestelmän kautta.

Mikäli siirtoon päädytään, on varmistettava lainsäädännön riittävyys sekä huolehdittava tarvittavasta määrärahan siirroista sisäasiainministeriön hallinnonalalta oikeusministeriön hallinnonalalle. 

Yksilöllisiä oikeusapupalveluita järjestetään tällä hetkellä sekä oikeusapulain mukaisen oikeusapujärjestelmän kautta että vastaanottokeskusten kautta vastaanotolle varatun arviomäärärahan puitteissa. Järjestelmät ovat osittain päällekkäisiä. 

http://www.intermin.fi/newslist/pbic/20110317011

Ja varsinainen selvitys (pdf):

http://www.intermin.fi/intermin/biblio.nsf/0C9D23264636A21DC2257855004A9F86/$file/122011.pdf

Tuhtia pöperöä jälleen kerran.

Oleellisin sisältö on mielestäni tässä: mikään kv. sopimus ei velvoita meitä maksamaan villehoikkaloille ja husseimuhamedeille rahaa tästä.

Quote3.1 Kansainvälistä suojelua hakevalle annettavaa oikeudellista
neuvontaa ja oikeusapua koskevat kansainväliset
velvoitteet

Geneven pakolaissopimuksessa (1951) tai sen lisäpöytäkirjassa (1967) ei ole säännöksiä kansainvälistä suojelua hakevan oikeudesta oikeusapuun. Sopimuksen 16 artiklaa, jossa pakolaisen todetaan nauttivan samaa kohtelua kuin asuinmaansa kansalaiset tuomioistuimen käyttöä koskevissa asioissa, mukaan lukien oikeusapu, on pakolaisoikeudessa tulkittu sovellettavan pakolaisiin, joiden pakolaisasema on jo asuinmaassa tunnustettu.

Euroopan unionissa tammikuussa 2003 hyväksytyn turvapaikanhakijoiden vastaanottoa
jäsenvaltioissa koskevia vähimmäisvaatimuksia koskevan neuvoston direktiivin
(2003/9/EY, vastaanottodirektiivi) 5 artiklassa säädetään tietojen antamisesta. Artikla edellyttää jäsenvaltiot antamaan kansainvälistä suojelua hakeville vastaanottoolosuhteita koskevien tietojen ohella tietoja erityistä oikeusapua antavista järjestöistä tai ryhmistä sekä järjestöistä, jotka voivat auttaa heitä vastaanotto-olosuhteisiin liittyvissä asioissa tai antaa niitä koskevia tietoja, mukaan lukien terveydenhoitoa koskevat tiedot.
..
Euroopan unionissa hyväksyttiin joulukuussa 2005 pakolaisaseman myöntämistä tai
poistamista koskevissa menettelyissä jäsenvaltioissa sovellettavista vähimmäisvaatimuksista annettu direktiivi (2005/85/EY, turvapaikkamenettelydirektiivi). Turvapaikkamenettelydirektiivin 15 artikla edellyttää, että hakijalle annetaan tosiasiallinen mahdollisuus neuvotella omalla kustannuksellaan turvapaikkahakemukseensa liittyvistä asioista
oikeudellisen tai muun neuvonantajan kanssa. Kielteisen päätöksen saaneella hakijalla on oikeus pyynnöstään saada maksutonta oikeusapua tai oikeudellinen edustaja direktiivissä tarkemmin säädettyjen edellytysten puitteissa. Jäsenvaltiot voivat direktiivin mukaan rajoittaa maksutonta oikeusapua tai oikeudellisen edustajan palveluita muun muassa taloudellisin perustein tai rajaten sen todennäköisesti myönteiseen lopputulokseen johtaviin tapauksiin. Lisäksi oikeudellisen avun antajat voidaan rajata vain sellaisiin oikeudellisiin tai muihin neuvonantajiin, jotka kansallisessa lainsäädännössä on erikseen nimetty avustamaan ja/tai edustamaan hakijoita. Jäsenvaltioilla on niin ikään
mahdollisuus asettaa tietyin edellytyksin maksuttomalle oikeusavulle ja/tai oikeudelliselle edustamiselle rahallisia tai aikaan liittyviä rajoituksia ja säätää, ettei hakijoiden kohtelu palkkioiden ja muiden kustannusten osalta saa olla edullisempi kuin omille kansalaisille oikeusapuasioissa annettava kohtelu.
Title: Vs: 2011-03-17 Selvitys kansainvälistä suojelua hakevien oikeusapupalveluista
Post by: Roope2 on 18.03.2011, 00:35:30

... rajaten sen todennäköisesti myönteiseen lopputulokseen johtaviin tapauksiin...


eli tarkoittaako valituksen tekemiseen ????
Title: Vs: 2011-03-17 Selvitys kansainvälistä suojelua hakevien oikeusapupalveluista
Post by: thinkingmind on 18.03.2011, 02:50:04
No niin.

Tämähän tarkoittaa että suomi voisi aivan hyvin lopettaa turvapaikanhakijoiden asianajajien palkkioiden maksamisen jolloin nykyinen valitusta valituksen perään jotta asianajajalle tulee mahdollisimman paljon laskutettavia tunteja joista palkan maksaa valtio käytäntö loppuisi.

Huseineilta ja muilta "suvaitsevaisilta" asianajajilta loppuisi myös omaan taloudelliseen etuun perustuva syy lobbaukseen mahdollisimaan löysän maahanmuuttopolitiikan puolesta.

Jatkossa turvapaikanhakijat ohjattaisiin hakemaan apua kansalaisjärjestöiltä jossa suvaitsevaiset lakimiehet voisivat ihan pelkästä maailmanparantamisen ilosta ajaa heidän asiaansa.