"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Koulutarkastusvirasto pudotti tänään pommin. Rosengårdin alueen koulut saavat osakseen viiltävää kritiikkiä - Rosengårdskolanin oppilaista 87% ei saa hyväksyttävää arvosanaa kaikista oppiaineista.
SVT (http://svt.se/2.22620/1.2350414/nio_av_tio_elever_kan_inte_vara_ointelligenta)
Rosengårdin alueen tulokset ovat hälyttäviä, kerrotaan koulutarkastusvirastosta. Pääjohtaja Ann-Marie Beglerin mukaan resurssien puutteesta ei ainakaan ole kyse.
SVT (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=2350525)
Ehkä ilmastonmuutos on pehmentänyt oppilaiden aivot.
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Islam ja/tai kulttuuritausta?
Tietysti, kyllähän se mahdollista voi olla, kun on haalittu väkeä ilman minkäänlaista testausta. Ja vielä maista, joissa ÄO on alhainen.
Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
Ehkä ilmastonmuutos on pehmentänyt oppilaiden aivot.
Ehkä ilmastonmuutos on pehmentänyt
oppilaiden päättäjien aivot. Tai sitten koko homma johtuu siitä, että Kremlin Suuret Punaiset Aivot käännettiin pois päältä 1991.
- Vouti
Nämä Ruotsista kasaantuvat monikulttuuriuutiset on takuulla suvispiireissä kiusallisia, se lipposen sokea reettakin näkee mistä on kyse, mutta kukaan ei voi sanoa ääneen, koska rasismi.
Täältä pienen rapakon takaa on turvallista lukea noita ja hekotella, jonkun aikaa...vielä, koskahan täälläkin??...no ehkä sitten kun kultamunat kuoriutuu.
Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Ehkä opettajasta? Jos mikään muu selitys ei toimi.
Quote from: Axel Cardan on 07.03.2011, 21:54:11
Aha. Ensimmäinen kerta, kun kuulen, että resursseja ainakin on riittävästi.
Nyt alkaakin pohdinta.
Tuota minäkin ihmettelin. Yleensä suvispoolin papukaijamainen vastaus kaikkiin mokua koskeviin ongelmiin on vaatia lisää rahaa. Mistäs nyt tulee kun ei fyffe kelpaa?
Olisko syy pyyteettömyyteen se että mokukoneistolla on jo ruåtsissakin niin paljon fyrkkaa(käytännössä avoin piikki) ettei sen lisääminen ole oikein mahdollista . Jäljelle jää siis vain se perinteinen: aloittaa infernaalinen rasismikiljunta. Rakenteellinen rasismi, piilorasismi, rasismi...
Ehkä uutinen oli pohjustus. Todetaan että ongelma on. Seuraavassa jaksossa kerrotaan sitten syylliset.
Otsikosta: kyllä voi. Älykäskin voi käyttäytyä tyhmästi. Tyhmyys koulussa on nimenomaan oman etunsa vastaista toimintaa: laiskottelua, lintsausta, häiriköintiä. Syy löytyy 100%:sti kotoa ja kulttuurista.
Jos otos on oikea, kymmenenkin oppilasta kymmenestä voi olla "tyhmiä."
Toistan itseäni (http://professorinajatuksia.blogspot.com/2010/10/maahanmuutosta-rikastuttava-voimavara.html), mutta kannattaisikohan Ruotsissa (ja Suomessa) pohtia, olisiko kotoutusmenetelmille tehtävissä jotain? Jos mamunuoleskelun sijasta opetettaisiin uuseurooppalaisille sellaisia asioita, joiden avulla länsimaisessa yhteiskunnassa voi oikeasti menestyä? Loogista ajattelua, ahkeruutta, erilaisten ihmisten kunnioittamista, pohjoismaista kulttuuria, tapoja ja elämäntapoja.
Eiköhän USAn esimerkki ole sen jo osoittanut että kotoutuminen ja sopeutuminen on sitä tehokkaampaa mitä vähemmän siihen laitetaan rahaa. Pakko on paras motivaatio.
Mahtaakohan oikeasti monikulttuurisissa maissa kuten USA ja Singapore edes olla mitään monikulttuurisuusinstituutteja ja muita? Eiköhän noissa maissa sopeuduta, koska ilmaista rahaa ei ole tarjolla. Ilmainen raha ja liiallinen "ymmärtäminen" on pahin este kotoutumiselle.
Quote from: Axel Cardan on 07.03.2011, 22:27:34
Stavros tietää tasan tarkkaan mistä kenkä puristaa.
Hänen kommenttinsa on niin todellisuuspakoinen, että tulee mieleen mies, joka lyö vasaralla sormeensa ja toteaa perään, että kipu ei voi ainakaan väärästä ravinnosta johtua.
Totta. Onkin mielenkiintoista nähdä mihin ruotsalaiset ongelmiensa ratkonnassa päätyvät.
Minä veikkaan, että vika on opettajissa ja opettajakoulutuksessa.
Quote from: Malla on 07.03.2011, 22:13:36
Ehkä opettajasta? Jos mikään muu selitys ei toimi.
Edit:
Vielä parempi: ongelma on kouluympäristö. Oppilaat pakkosiirretään paremmille alueille Ruotsiin.
Quote from: Malla on 07.03.2011, 22:13:36
Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Ehkä opettajasta? Jos mikään muu selitys ei toimi.
Kysytty oppilailta vääriä kysymyksiä?. Olisiko tulos parempi jos vastaukset saisi antaa räppinä eikä kirjoitettuna.
Quote from: Axel Cardan on 07.03.2011, 22:27:34
Stavros tietää tasan tarkkaan mistä kenkä puristaa.
Hänen kommenttinsa on niin todellisuuspakoinen, että tulee mieleen mies, joka lyö vasaralla sormeensa ja toteaa perään, että kipu ei voi ainakaan väärästä ravinnosta johtua.
Oikeassahan se olisi.. ;D
Quote from: matkamasentaja on 07.03.2011, 22:57:03
Quote from: Malla on 07.03.2011, 22:13:36
Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Ehkä opettajasta? Jos mikään muu selitys ei toimi.
Kysytty oppilailta vääriä kysymyksiä?. Olisiko tulos parempi jos vastaukset saisi antaa räppinä eikä kirjoitettuna.
Ei vaan ongelma on se, että rasistiset ruotsalaiset ovat paenneet alueelta. Ruotsalaisia oppilaita onkin pakkosiirrettävä Rosengordeniin. Win Win!
Nämä ruotsalaiset sitten jaksavat etsiä näitä syitä ja eivät pysty tunnustamaan faktoja vaikka hohtimilla niitä ulos yrittäisi kiskoa....Ovat kuin teinejä jotka uskovat pystyvänsä fysiikan lakeja autollaan kumoamaan ja tempaisevat 150 lasissa jyrkästä kurvista metsähallituksen tontille.
Sen jälkeen etsitään syitä ruotsalaiseen tapaan:
-Autossa oli varmaan jotain vikaa
-Tie oli taatusti jäässä
-Vastaantulija yllätti
-Kaverit häiritsi
-Kirjoitin tekstaria kaverille takapenkille.
jne jne.
Google Translator tarjoaa käännöksen englanniksi: (sisältää varmuudella virheitä)
QuoteMatt teacher Stavros Louca in "Class 9A". Photo: SVT
"Nine out of ten students can not be stupid"
Published March 7, 2011 - 17:55
Updated March 7 2011 - 18:13
School Supervision alarming report on Rosengårdsskolan in Malmo arouses strong reactions. "It can not be that nine out of ten young people are unintelligent. It depends on other things," says math teacher Stavros Louca to SVT.
School Inspectorate's report hit like a bomb today. Schools in the district Malmoe receive scathing criticism. On Rosengårdsskolan reaches 87 percent of students are not goals in all subjects.
Stavros Louca have personally visited the school in which SVT recorded a pilot episode of "Class 9A" a few years ago.
-In the class we visited, which were almost no approved. It was awful, "he says.
"Raise the bar"
Their attitude towards the students is the first National Authority to crack down on. There is too much "lack" thinking in terms of students.
-To have the low expectations of students is a great danger. One must raise the bar to enhance performance. If I was a teacher in a class where nine out of ten students will not be approved, I ask myself the question if there is anything I should improve. Maybe needed coaching," says Stavros Louca.
When deficiencies are found in schools is often cited lack of resources as a reason. But Stavros Louca do not think it is the main problem in Rosengårdsskolan.
- When 87 percent are not certified, it is about something else. Students are not inspired and probably the teachers are not sufficiently motivated. There is no vision, he believes.
Not a lack of resources
There is also a danger of a "vicious circle" in underperforming schools. A situation in which students pull down instead of lifting each other. Stavros Louca believe that school principals and teachers have to go in and break the vicious spiral.
-Young people need to motivate and inspire each other.
Rosengard district must, within one month to show what measures it will take to better analyze student achievement. And at the school are expected hard work.
-The Principal must gather the staff and ask them what they think the situation is due. Then, the head teacher in class and see how instruction looks like and interviewing students. Maybe you have to completely redo the classes if they are too destructive. In addition, the school must convene the parents.
-You must do something quickly. For what happens when these kids can not get into high school. The risk of facing the street. And it's very serious for both the children themselves and for society, "says Stavros Louca.
Eli kyllähän tuossa aika paljon syytä vieritettiin opettajille. Koko uutisessa ei mainita Rosengårdin maahanmuuttajavaltaisuudesta sanaakaan.
Kysyms Ruotsin tilannetta paremmin tunteville: tietääkö perusruotsalainen näitä lukiessaan, mistä siellä oikeasti on kyse? Vai miettivätkö he lukiessaan, että mikä Görania ja Sven-Åkea vaivaa, kun ei koulu suju?
edit:
tuossa toisessa uutisessa on haastateltu maahanmuuttajataustaisia oppilaita, joten siitä selviää tilanteen taustat ehkä vähän paremmin, vaikkei Rosengårdin väestöpohjaa mainita siinäkään.
Isoympyrä ja sorto mainittu.
Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Olisiko kotoutusresurssien vähäisyydestä kyse. Ao. selvityksestä:
http://www.karjalainen.fi/karjalainen/Uutiset/suomi_k%C3%A4rkiviisikossa_maahanmuuttajien_kotouttamisessa_3684032.html
"Parhaiten maahanmuuttajia kotoutetaan Ruotsissa, kertoo 28 maata käsittävä selvitys"
Just. Niin onnistui islamuskoisten maahanmuuttajien liittämisessä maahansa siihen maailman eniten panostava.
50-60-70 luvuilla vastaavat tulijat ei tarvinneet juuri resursseja, vaan päinvastoin toivat. Siksikin Ruotsi on nyt maailman rikkaimpia maita, jolla on varaa esiintyä maailman omanatuntona. Ruotsissa on kuitenkin tabu vetää yhteen ne kaksi lankaa, että alkupään tulijat oli Suomesta ja jälkimmäisistä epäonnistuneimmat tulee islamilaisista maista.
Ruotsi on kyllä ihmeellinen maa sikäli, että noinkin näkyvät ongelmat ei ole käytännössä vaikuttaneet erikoisemmin maan politiikkaan. Ilmeisesti rahan määrä helpottaa ongelmia ja rahaa Ruotsin kansantaloudessa toistaiseksi riittää, kuten eräässä aiemmassa kommentissani esimerkkien kautta totesin. Ruotsi on kiistämättömästi hoitanut taloutensa monilta osin hyvin. Se loi huomattavasti Suomea joustavamman pelikuvion Euroopassa ja onnistui finanssipolitiikassa. Niillä he pystynee kompensoimaan melko massiivisiakin virheitä. Suomi historian, yhteensattumien ja viimeisten vuosien heikon politiikan seurauksena ei omista vastaavia kansantaloudellisia resursseja, eikä joustavuutta, joten suomalaisilla ei myöskään ole varaa pelata rikasta ja rutiköyhää maahanmuuttokysymyksillä. Ruotsin nielemään laskuun meillä ei ole varaa, vaikka suomalaispoliitikoilla on ikävä kyllä sama sokea usko kuin ruotsalaiskolleegoillaan.
Quote"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Voisiko Stavros matematiikan opettajana sitten kertoa, moniko kymmenestä oppilaasta voi olla tyhmä? En ole matematiikan opettaja, mutta uskon, että oppilaista 0-100% voi olla tyhmiä. Kaikki oppilaat voivat olla tyhmiä, jos luokalle on sattunut vain tyhmiä oppilaita.
Stavros tietysti tarkoittaa, että normaalioloissa olisi tavattoman epätodennäköistä, että 90% oppilaista olisi tyhmiä. Mutta Rosengård ei edustakaan normaalia, ruotsalaista yhteiskuntaa, jolle opetussuunnitelma on luotu - se edustaa Lähi-Itää ja Afrikkaa, ja tulosta tulisi peilata siinä suhteessa ja tunnustaa, että Lähi-Idän ja Afrikan tulokseksi jakauma on aivan normaali. Tässä mielessä Stavros voi olla huoleti ja lakata epäilemästä kykyjään matematiikan opettajana.
Quote from: Sanglier on 07.03.2011, 22:26:00
Otsikosta: kyllä voi. Älykäskin voi käyttäytyä tyhmästi. Tyhmyys koulussa on nimenomaan oman etunsa vastaista toimintaa: laiskottelua, lintsausta, häiriköintiä. Syy löytyy 100%:sti kotoa ja kulttuurista.
Jos otos on oikea, kymmenenkin oppilasta kymmenestä voi olla "tyhmiä."
No niinpä juuri. Jos yksi tai kaksi yhdeksästä olisivatkin ihan oikeasti tyhmiä, niin loput yksinkertaisesti käyttäytyvät typerästi ja/tai heitä painostetaan typerään käytökseen kotona. Edes ruotsalaiset suoriutumisvaatimukset eivät voi olla niin korkeita, etteikö keskiälyinen ihminen voisi niitä täyttää.
Se, että oppilaisiin ei suhtauduta oppilaina, vaan triljoonakertaisesti ylimitoitetuin, kaikkeen muuhun kuin oppimiseen tähtäävin erityisresurssein lienee oma tekijänsä surkeassa kokonaisuudessa. Katsokoon nyt Varissuolla taas mallia Rosengårdista sen suhteen miten
ei tule menetellä.
Kaikki ihmiset ovat yhtä hyviä, ja kaikki kulttuurit ovat samanarvoisia...
Tasapäistämis Tasa-arvoisuusajattelu on tainnut mennä hieman överiksi.
Joissain kulttuureissa oppimista vaan ei arvosteta samalla lailla kuin joissain toisissa, taustalla saattaa ehkä vaikuttaa sekin, että vanhempienkaan ei ole tarvinnut mitään muuta tehdä, kuin ilmaantua paikkakunnalle, ja leipää on riittänyt.
Onko kukaan koskaan kuullut sosiaalituen vähäisyydestä vaikeroivasta kiinalaisesta, tai koulunkäynnin vastenmielisyydestä valittelevasta juutalaisesta, tai lakien ankaruudesta valittavasta saksalaisesta ?
Moniosaaminen näyttääkin olevan monivalittamista, ja suvaitsevaisto näyttää äidinvaistoja...
Alueen kouluihin on saatava etnis-ruotsalais kiintiöt. 10% etnisiä ruotsalaisia luokkaan sen yhden osaavan Råsengårdilaisen lisäksi parantaa tulosta jo 100%, enää 8/10 oppilaista on äärettömän tyhmiä.
Pelottavaa, jos vastaus on, että voi... sitä ei voi täysin sulkea poiskaan. pelottavaa jos todellinenluku on vaikka vain 5 kymmenestä tai 4:kin...
Käytännössä on kyse sitten tyhmyydestä tai tyhmästä kulttuurista tms. niin we are in trouble with these immigrants...
no ainahan voi marssitta kameran eteen sen yhden kymmenestä ja "todistaa", että kyllä nekin osaavat... ;)
90% oppilaista Rosengårdissa ei ole lähtökohtaisesti niin tyhmiä etteivät voisi saavuttaa hyväksyttävää tai jopa kohtalaista arvosanaa kaikissa kouluaineissa. Lähtökohta nuorten opiskeluun on kuitenkin niin huono että mitä muutakaan voi odottaa. Kun vanhemmat pääosin elelevät sosiaalituilla niin sieltä suunnalta tuskin tulee kannustusta panostaa opiskeluun ja positiiviset esimerkit lienevät ikätovereissakin aika harvassa.
Eivätkä nuo esitetyt korjaavat toimenpiteet oikein vakuuta.
QuoteSamverkan med hemmen måste blir bättre. Föräldrarna måste få större möjlighet att påverka verksamheten i skolor och förskolor.
Eli vanhemmille lisää vaikutusmahdollisuuksia koulujen toimintaan. No just. Vanhemmat tulevat kertomaan miten heidän pilttinsä oppivat parhaiten. Opetussuunnitelmista viis.
Quote
Elevernas kunskaper om demokrati måste fördjupas och deras möjlighet att påverka undervisningen måste bli större.
Syventävää demokratiatietoa/taitoa ja suuremmat vaikutusmahdollisuudet opetukseen. Ei se oppi tietenkään väkisin oppilaiden päähän mene mutta vähän pelkään että rima asetetaan vähän alas jos oppilaat saavat päättää millaista opetusta he saavat ja millä tavalla.
Niin kauan kun oppilasjakauma on noin vinoutunut on vaikea kuvitella että tulokset radikaalisti paranisivat. Ylipäätään Ruotsin kouluille ei voi kovin valoisaa tulevaisuutta ennustaa kun maassa laittomasti oleskelevien lapsetkin saivat oikeuden koulunkäyntiin. Sinänsä hyvä näille lapsille mutta taas yksi lisärasite koululaitokselle.
Mikä mahtaa olla maahanmuuttajien osuus ko asuinalueen ihmisistä?
Ei kai vain 87% ? :)
Quote from: Eino P. Keravalta on 08.03.2011, 01:59:18
Quote"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Voisiko Stavros matematiikan opettajana sitten kertoa, moniko kymmenestä oppilaasta voi olla tyhmä? En ole matematiikan opettaja, mutta uskon, että oppilaista 0-100% voi olla tyhmiä. Kaikki oppilaat voivat olla tyhmiä, jos luokalle on sattunut vain tyhmiä oppilaita.
Niin. Matematiikan opettaja Louca sotkee nyt hieman huolestuttavasti epätodennäköisyyden ja mahdottomuuden. Esim. loton pääpotin voittaminen on jokseenkin epätodennäköistä, mutta ei tiettävästi mahdotonta.
Quote from: matkamasentaja on 07.03.2011, 22:58:57
Quote from: Axel Cardan on 07.03.2011, 22:27:34
Stavros tietää tasan tarkkaan mistä kenkä puristaa.
Hänen kommenttinsa on niin todellisuuspakoinen, että tulee mieleen mies, joka lyö vasaralla sormeensa ja toteaa perään, että kipu ei voi ainakaan väärästä ravinnosta johtua.
Oikeassahan se olisi.. ;D
Jos tutkimuksen tulos ei ole totta (vaikka onkin) niin väärin tutkittu. ;)
Taas yksi osoitus siitä ettei suvisten todellisuus ole kotoisin tästä maasta.
Ooh, vihdoinkin pätkittiin Ruåtsi. Meillähän on jo ratkaisu keksitty; Virkkunen ehdotti, että hkin yliopistossa aletaan järjestää somalinkielisistä opetusta.
Kun tajuuvatten perustaa Råsengårdin Somalinkielisen Yliopiston, niin ratkeaa tämäkin pulma. Kukaan ny viitti kouluja käydä jos tulkkauspalvelu loppuu ysiluokalla. Jos tie on auki tohtoritasolle, niin eiköhän ne kultamunat ala kuoriutua.
http://www.thelocal.se/32456/20110308/
QuoteMalmö schools slammed by inspectorate
Schools in Rosengård in Malmö in southern Sweden have come in for stinging criticism from the Swedish Schools Inspectorate (Skolinspektionen).
...
Quote from: Kaapo on 07.03.2011, 23:58:04
...kuinka paljon Abdi saa sakkoa kun heittää poliisia kivellä, jos Abdi saa 60 päiväsakkoa....
Epäyhtälö. Ei abdi saa sakkoja. poliisi saa sakot kansanryhmän kiihottamisesta heittämään kivellä.
08.03.2011 HS:Tutkijat: Koulun tuettava erilaisia temperamentteja (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkijat+Koulun+tuettava+erilaisia+temperamentteja/1135264376647)
QuoteKoulu ei anna riittävästi tukea poikien vilkkaalle temperamentille. Tässä saattaa olla yksi syy sille, että pojat syrjäytyvät herkemmin jatko-opinnoista ja työelämästä kuin tytöt, arvelevat Helsingin yliopiston tutkijat.
Psykologian tohtori Laura Pulkki-Råbackin ja psykologian maisteri Saija Alatuvan mukaan syrjäytymiskehitys alkaa jo peruskoulussa. Vilkkaus ei kuitenkaan yksinään lisää syrjäytymistä. Esimerkiksi suuri luokkakoko, epävakaa kotiympäristö ja periytyvä herkkyys ympäristön vaikutuksille pahentavat tilannetta.
Geneettiset herkkyydet liittyivät tässä tutkimuksessa aivojen serotoniini- ja dopamiini-aineenvaihduntaa sääteleviin geeneihin.
Koulun pitäisi tutkijoiden mielestä tarjota tukea erilaisille temperamenteille. Tutkijat toivovat kouluihin lisää miesopettajia sekä pienryhmille soveltuvia koulutiloja ja luokkakokojen pienentämistä. Varhainen puuttuminen häiriökäyttäytymiseen voi vähentää eriarvoisuutta.
Mitähän ruotsalaiset ovat mieltä?
http://www.youtube.com/watch?v=ba--oXgcLGs
Tuossa on toinen ketju jonka otsikko on, että ruotsi on paras kotouttaja... kun sen yhditää tähän ketjuun, niin tulee mileen, että kuinka perseestä se kotoutus onkaan muissa maissa. ???
Uunituoreen
ruotsalaistutkimuksen mukaan
lasten koulumenestys näyttää riippuvan vanhempien koulutuksesta.
Quote– Ruotsalainen koulu perustuu sille, että vanhemmilta vaaditaan paljon, että he auttavat ja osallistuvat. Yksi suurimmista ongelmista on se, että jätämme valtavan paljon oppilaiden ja vanhempien ratkaistavaksi koulun ulkopuolelle.
Svenska YLE: Föräldrars utbildning påverkar skolresultat (http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/4/6/w61633.php) 6.4.2011
Quote from: Roope on 06.04.2011, 20:19:29
Uunituoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan lasten koulumenestys näyttää riippuvan vanhempien koulutuksesta.
Quote– Ruotsalainen koulu perustuu sille, että vanhemmilta vaaditaan paljon, että he auttavat ja osallistuvat. Yksi suurimmista ongelmista on se, että jätämme valtavan paljon oppilaiden ja vanhempien ratkaistavaksi koulun ulkopuolelle.
Svenska YLE: Föräldrars utbildning påverkar skolresultat (http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/4/6/w61633.php) 6.4.2011
Kasvatustieteiden nobelia ei taideta jakaa, mutta jos jaettaisiin, moinen havainto toisi sen takuuvarmasti.
Quote from: Roope on 06.04.2011, 20:19:29
Quote– Ruotsalainen koulu perustuu sille, että vanhemmilta vaaditaan paljon, että he auttavat ja osallistuvat. Yksi suurimmista ongelmista on se, että jätämme valtavan paljon oppilaiden ja vanhempien ratkaistavaksi koulun ulkopuolelle.
Svenska YLE: Föräldrars utbildning påverkar skolresultat (http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/4/6/w61633.php) 6.4.2011
Jösses.
Eikö vanhempien kuulukin ratkaista yhtä sun toista lapsosensa asiaa koulun ulkopuolella, perinteisesti? Miten opettajat voisivat korjata tilanteen, kun heiltä on viety lähes kaikki korjauskeinot? Jos piltti saa häpeärangaistuksen eli vartin jälki-istuntoa läksyjen merkeissä, vanhemmat aloittavat hirveän valitusmission asiankuuluvine haistatteluineen. Järeämmistä rangaistuksista (esim. raivoavan lapsen kiinnipidosta) seuraa rikossyyte.
"Voittaen lähetystehtäväänsä kohdistuvan yleisen vastustuksen hän [Muhammed]kuitenkin onnistui käännyttämään niskoittelevat aavikon asukkaat kaikkien aikojen sivistyneirnmäksi ja dynaamisinunaksi kansaksi."
ISLAM, uskonto, jota et enää voi sivuuttaa.
Suomen islamilainen yhdyskunta
http://www.rabita.fi/wp-content/themes/rabita/islamuskomme.htm
Kuka niitä tilastoja Ruotsissa huonontaa?
Ei voi ainakaan olla kaikkien aikojen sivistyneirn ja dynaamisinuna kansa, muslimit.
"Te olette paras kansakunta, joka ihmisten parista on noussut"
Kor 3:110
"Monijumalaiset ja ne kirjan väestä, jotka eivät usko, joutuvat Helvetin tuleen ikuisiksi ajoiksi. He ovat kurjimmat luodut, mutta ne, jotka uskovat ja tekevät hyviä töitä, ovat parhaimmat luodut."
Kor 98:6-7
Naurettavaa miten pitkälle voidaan puhua asian vierestä, vaikka tuloksien syyt ovat suureksi osin todella hyvin tiedossa.
Edit: Tarkoitin tällä siis Ruotsin julkista keskustelua.
Quote from: Malla on 07.03.2011, 22:13:36
Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Ehkä opettajasta? Jos mikään muu selitys ei toimi.
Se kymmenes oppilas on vääräuskoinen ;D
Jos nuo karkotetaan Svedustanista, niin silloin ne yhdeksää tolloa edustavat ovatkin neroja, omassa porukassaan.
Ruotsissa viedään kyllä tämä asian vierestä puhuminen ihan uudelle tasolle. Kaikkihan sen tietävät mikä siellä mättää, mutta kun rasismi... :flowerhat:
"Han har fuskat"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13007611.ab
Joku toisenkotimaisentaitoisempi saa kääntää jos jaksaa, mutta tiivistettynä Örebrön Mikaelskolanin 9A luokan opettaja Stavros Louca jakeli opiskelijoille hieman vihjeitä oikeista ratkaisuista ennen kansallista matematiikan tasokoetta.
Eihän tuossa muuten mitään mutta ko. opettaja on ollut päähahmona SVT:n dokumenttiohjelmassa "Klass 9A" ja on leimautunut "superopettajaksi" kuvasta päätellen haastavissa opetustehtävissä.
Quote from: Stavros Louca on 07.03.2011, 21:44:00
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Khyl...
Muistaakseni Teemalta tuli joku aika sitten asiaa käsittelevä dokkari, jossa Englannissa asuva hyvin koulutettu somali kierteli ympäriinsä selvittämässä että onko älykkyysosamäärä riippuvainen "rodusta". Ensinnäkin dokkarissa kiellettiin rodut ja perusteltiin se hyvin (eli jo tällä perusteella äo ei ole rodusta riippuvainen) ja toiseksi löydettiin muita hyviä syitä siitä miksi tietyt lapset eivät menesty koulussa. Esim jos Afrikasta tuleva maahanmuuttaja - oli se minkäsortin muuttaja hyvänsä - kokee vaikeuksia menestyä länkkäreissä, niin se voi johtua yksinkertaisesti siitä että länsimaiden elämänmeno perustuu täysin erilaisille asioille kuin monen Afrikan maan. Meillä on tietynlainen aikakäsitys, meidän yhteiskuntamme perustuu tietokoneisiin jne.
Dokkarissa käsiteltiin myös amerikkalaisten mustien kouluvaikeuksia. Kyse ei taaskaan ollut ihonväristä vaan siitä miten lapset kasvatettiin ja miten aikuiset osallistuivat esim kouluaktiviteetteihin. Kun aivot on väännetty johonkin moodin X, ne eivät helposti käännykään moodiin Y jota vaikka koulussa käytetään. Esim aasialaiset ovat hyvin järjestelmällisiä ja opettelevat asioita tietyllä lailla ja tämä tapa tai ominaisuus ei häviä vaikka maata vaihdetaankin, se on heidän kulttuurissaan ja he vievät tämän osan kulttuuristaan mihin sitten menevätkin.
Kyse on siis siitä mihin kasvaa, ei siitä mitä on. Minusta tämä teoria oli hyvin perusteltu ja sopii kyllä moneen tilanteeseen.
Sitä, miten ongelma ratkaistaan esim tämän ruotsalaisen koulun tapaisessa tilanteessa ja koska on myöhäistä kääntää aivot asentoon Y ei käsitelty.
Quote from: annepa on 11.05.2011, 15:34:29
Muistaakseni Teemalta tuli joku aika sitten asiaa käsittelevä dokkari, jossa Englannissa asuva hyvin koulutettu somali kierteli ympäriinsä selvittämässä että onko älykkyysosamäärä riippuvainen "rodusta". Ensinnäkin dokkarissa kiellettiin rodut ja perusteltiin se hyvin (eli jo tällä perusteella äo ei ole rodusta riippuvainen) ja toiseksi löydettiin muita hyviä syitä siitä miksi tietyt lapset eivät menesty koulussa. Esim jos Afrikasta tuleva maahanmuuttaja - oli se minkäsortin muuttaja hyvänsä - kokee vaikeuksia menestyä länkkäreissä, niin se voi johtua yksinkertaisesti siitä että länsimaiden elämänmeno perustuu täysin erilaisille asioille kuin monen Afrikan maan. Meillä on tietynlainen aikakäsitys, meidän yhteiskuntamme perustuu tietokoneisiin jne.
Dokkarissa käsiteltiin myös amerikkalaisten mustien kouluvaikeuksia. Kyse ei taaskaan ollut ihonväristä vaan siitä miten lapset kasvatettiin ja miten aikuiset osallistuivat esim kouluaktiviteetteihin. Kun aivot on väännetty johonkin moodin X, ne eivät helposti käännykään moodiin Y jota vaikka koulussa käytetään. Esim aasialaiset ovat hyvin järjestelmällisiä ja opettelevat asioita tietyllä lailla ja tämä tapa tai ominaisuus ei häviä vaikka maata vaihdetaankin, se on heidän kulttuurissaan ja he vievät tämän osan kulttuuristaan mihin sitten menevätkin.
Kyse on siis siitä mihin kasvaa, ei siitä mitä on. Minusta tämä teoria oli hyvin perusteltu ja sopii kyllä moneen tilanteeseen.
Sitä, miten ongelma ratkaistaan esim tämän ruotsalaisen koulun tapaisessa tilanteessa ja koska on myöhäistä kääntää aivot asentoon Y ei käsitelty.
"Monikulttuurisuus on rikkaus."
Quote from: annepa on 11.05.2011, 15:34:29
Muistaakseni Teemalta tuli joku aika sitten asiaa käsittelevä dokkari, jossa Englannissa asuva hyvin koulutettu somali kierteli ympäriinsä selvittämässä että onko älykkyysosamäärä riippuvainen "rodusta".
Tulkitsin ohjelmaa kyllä niin, että älykäs mies todisteli, että myös kaikki muut hänen kaltaisensa ovat yhtä älykkäitä, vaikka eivät suoriudukaan älykkyystesteistä yhtä hyvin. Minusta ohjelma oli surullinen, koska päähenkilön itsetunto oli pelissä.
Itse en osaa sanoa varmasti, mikä osuus milläkin tekijällä on, mutta jokseenkin selvää on, että geneettisillä, epigeneettisillä, ravitsemuksisilla, kulttuurisilla ja koulutuksellisilla asioilla on kaikilla merkitystä. Se, kutsutaanko ihmisryhmiä roduiksi vai ei, ei poista relevanssia kysymykseltä kuinka paljon geneettinen tausta vaikuttaa älykkyyteen.
Maahanmuuton vaikutuksia tarkasteltaessa on myös eroa sillä, onko kysymys geneettisestä, kulttuurisesta, koulutuksellisesta vai ravitsemuksellisesta erosta. Koulutukseen ja ravitsemukseen voimme vaikuttaa, varsinkin seuraavassa polvessa. Kulttuuriin vaikuttaminen on vaikeaa, genetiikkaan mahdotonta.
Ruotsi ratkoo koulun kriisiä
[...]
Ei ole ollut uutinen, että Ruotsin koulu on kriisissä. Sen todistamiseen ei ole tarvittu Pisa-testien tuloksia, vaikka ne ovat olleet Ruotsissa kaikkien aikojen kehnoimmat. Kriisi on tiedetty omien kokemusten kautta..
Zaremba ei tyydy vain kuvaamaan kaikkein räikeimpiä koulumaailman ylilyöntejä ja epäkohtia. Hän osoittaa myös, että kriisi on monimutkainen ja syvällä rakenteissa.
Zaremba miettii, miksi eräs aika tavallinen koulu on siinä jamassa, että eräällä luokalla on ollut kahden vuoden aikana 52 opettajaa ja 8 rehtoria. Yksi opettajista poistui koulusta ambulanssilla. Oppilaat vaihtavat toisiin kouluihin pakoon vanhan koulun kaaosta.
Tilanne ei johdu ongelmaoppilaista, maahanmuuttajalapsista tai koulukiusaamisesta vaan erittäin huonosta hallinnosta. Kunta voi terrorisoida koko koulun vuosikausiksi tärviölle, ja kaiken kruunaavat rehtorien holtittomat pedagogiset kokeilut, joihin vastentahtoiset opettajat pakotetaan osallistumaan.
Yksi Zaremban kirjoituksista kertoo 8.-luokkalaisista, jotka eivät ymmärrä, mitä lukevat. Vaikka Pisa-testien menetelmät ja numerotodistusten tarpeellisuus kiivaasti kyseenalaistettaisiinkin, ruotsalaiskoulujen vakavin ongelma on se, että oppilaat eivät opi.
[...]
Ruotsissa on viime vuosikymmenet jyllännyt asenne, jonka mukaan opettajakeskeinen opetus on haitallista ja jokaisesta oppilaasta on löydettävä omat vahvuudet. Vapaa puuhastelu ja yhdessäolo ovat olleet tärkeämpiä kuin perinteinen peruskoulun ydinajatus, jonka mukaan kaikki oppivat yhtäläisesti edes perusasiat tietyistä kouluaineista.
Kaikille yhteisestä peruskoulusta on tullut eriarvoinen. Zaremba kirjoittaa, että koulu rakentaa Ruotsista taas täyttä päätä luokkayhteiskuntaa. On ne, jotka saavat hyvää opetusta ja oppivat – ja on ne muut. Ruotsissa on kuntia, joissa neljä kymmenestä ei saa suoritettua peruskoulua.
Ja sitten ovat ne, jotka pääsevät peruskoulusta hyvin arvosanoin mutta ilman osaamista, sillä todistukset ovat arvopapereita, joita vastaan koulut saavat rahaa.
Mistä Ruotsi etsii ratkaisua koulun kriisiin?
Tilannetta on yritetty korjata muun muassa ankaralla kurinpalautuksella. Se on ollut varmasti osin tarpeen, jotta opettajia tai oppilaita ei pahoinpideltäisi. Käytävillä on kamerat, koululaiset eivät saa käydä vessassa ilman aikuisen seuraa ja oppilaille tehdään huumetestejä.
Käynnissä on jonkinlainen paluu juurille. On kouluja, joissa opettaja saa taas vetää oppitunnin hiljaa kuuntelevan luokan edessä ilman loputtomia ryhmätöitä ja teemaviikkoja. Valtakunnalliset tasokokeet tekevät paluuta. Todistuksiin halutaan taas kirjata arvosanoja.
[...]
Ruotsin koulukriisin ydin on periaatteessa hyvin yksinkertainen: peruskoulu on liian helppo. Koululaisilta ei vaadita osaamista. Ja niinhän siinä on käynyt, etteivät he myöskään opi.
Mikään muu ei sitten olekaan niin yksinkertaista. Siksi Zaremban juttusarja onkin ansiokas. Se osoittaa, että kyse on politiikasta, ideologioista, tutkimusilmastosta, kunnan ja valtion rooleista, yksityistämisen pelisäännöistä, rahasta ja ammattitaidosta sekä ammattitaidon kunnioittamisesta.
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Ruotsi+ratkoo+koulun+kriisi%C3%A4/1135266176897
Quote from: juge on 16.05.2011, 08:26:47
Ruotsi ratkoo koulun kriisiä
Ruotsissa on viime vuosikymmenet jyllännyt asenne, jonka mukaan opettajakeskeinen opetus on haitallista ja jokaisesta oppilaasta on löydettävä omat vahvuudet. Vapaa puuhastelu ja yhdessäolo ovat olleet tärkeämpiä kuin perinteinen peruskoulun ydinajatus, jonka mukaan kaikki oppivat yhtäläisesti edes perusasiat tietyistä kouluaineista.
Tällainen lässynlässyn kouluttaminen on juuri koko ongelman ydin. Millä järjellä ruotsalaiset ajattelevat että oppilaiden pitää olla opettamisen keskispisteessä? Sokea opastamassa sokeaa?!
Kun tähän "vapaaseen puuhasteluuun ja yhdessäoloon" laitetaan monikulttuurinen luokka missä sotketaan monta kieltä ja elämäntapaa, niin sehän on selvä, että luokasta tulee taistelutanner ja opettajat poistuvat koulusta ambulanssilla. :facepalm:
Ruotsin koulujärjestelmän kaaos on vain toistoa siitä samasta sotkusta mitä muissakin multikultimaissa on nähty. Suomen koulu on vielä toimiva koska meillä
ei ole paljon maahanmuttajia. Kun maahanmutto lisääntyy pisanumerot laskevat ja osaamattomuus kasvaa.
Suomi tulee toimimaan erinomaisena testitapauksena maahanmuutosta. Ulkoimailla ei olla osattu/haluttu huomata miksi koulujen taso laskee. Kun Suomi astuu neitseellisenä maana sisään monikulttuurisuuteen ja koulujärjestelmä romahtaa myös meillä, voidaan osoittaa selvä kausaliteetti maahanmuton ja romuttuneen koulujärjestelmän välillä. Suvikselle tällainen empiirinen validointi tuskin tarkoittaa mitään mutta saadaanpahan ainakin tieteellisesti validoitu fakta maahanmuuton aidosta rikastamisvaikutuksesta.
On kyllä pakko sanoa, että monikulttuurisuus on kyllä yksi tyhmempiä itsepetoksia mitä länsimaalainen yhteiskunta on koskaan keksinyt.
Ruotsissa yhdeksän oppilasta kymmenestä ei voi olla tyhmiä, mutta yhdeksän ruotsalaispoliitikkoa kymmenestä voi hyvinkin olla tyhmiä - ja onkin. Ei Ruotsin nykymeno muuten selity.
Poliitikkojen typeryydestä uusin osoitus on ongelman syyn kieltäminen. Todellista ongelmanlähdettä ei nähdä, koska poliittinen korrektius estää sitä näkemästä. Vikaa haetaan siis kissojen ja koirien kanssa kaikkialta - paitsi sieltä, missä se on.
Tietenkin voi hyvin olla perää siinä, että opettajan auktoriteetin hylkäävä ja "keskinäiseen puuhasteluun" painottuva opetusmalli on sekin oppimistulosten kannalta haitallinen, mutta suurin ongelma on sittenkin oppilasaineksessa ja sen edustamassa kulttuurissa sekä kulttuureiden konfliktissa ja sen luomassa väkivallassa ja pelossa.
Tuleekin olemaan hauska nähdä, kuinka ruotsalaiskouluja tulevat auttamaan opetusmetodien muutokset: saadaanko Pisa-pisteet nousuun vai vajoaako Ruotsi yhä lähemmäs kehitysmaata yhä uusien kehitysmaalaismassojen tulviessa Kansankodin uuninpankolle? Milläs sitten asiaa selitellään, kun opetusmetodien virheet on korjattu, mutta yhä vain koulu tuottaa lukutaidottomia oppilaita ja opettajia noudetaan kesken päivän ambulansseilla? Varmaankin rasismilla! Koska oikeaoppiseen monikultturisuuteen kuuluu, että vika on aina muualla kuin maahanmuuttajassa tai monikulttuurisuudessa itsessään. Elämme sairaita aikoja, mutta onneksi joka päivä aina joku herää todellisuuteen. Tosin Ruotsissa tilanne on jo päästetty liian pitkälle: sisällissota on edessä jokatapauksessa 20-30 vuoden sisällä.
En nyt oikein ymmärrä. Jos..
Quote from: juge on 16.05.2011, 08:26:47
Tilanne ei johdu ongelmaoppilaista, maahanmuuttajalapsista tai koulukiusaamisesta vaan erittäin huonosta hallinnosta
niin miksi..
Quote from: juge on 16.05.2011, 08:26:47Tilannetta on yritetty korjata muun muassa ankaralla kurinpalautuksella. Se on ollut varmasti osin tarpeen, jotta opettajia tai oppilaita ei pahoinpideltäisi. Käytävillä on kamerat, koululaiset eivät saa käydä vessassa ilman aikuisen seuraa ja oppilaille tehdään huumetestejä.
Onko todellakin niin että
huono hallinto on saanut oppilaat pahoinpitelemään opettajia ja käyttämään huumeita? Uskooko tätä kukaan?
QuoteOnko todellakin niin että huono hallinto on saanut oppilaat pahoinpitelemään opettajia ja käyttämään huumeita? Uskooko tätä kukaan?
Mokuttaja uskoo.
Kyllähän se on aika yleistä, että teini-ikäinen huumeaddikti perustelee huumeenkäyttöään juuri koulunsa hallintopolitiikan puutteilla.
Quote from: Alfresco on 16.05.2011, 09:04:46
Tällainen lässynlässyn kouluttaminen on juuri koko ongelman ydin. Millä järjellä ruotsalaiset ajattelevat että oppilaiden pitää olla opettamisen keskispisteessä? Sokea opastamassa sokeaa?!
Suomlaisessakin peruskoulussa alkaa olla liikaa lässynlässyä (askartelua, väritystehtäviä ja vuorovaikutteisuutta joka aineessa). Pisa-tuloksissa se näkyy jo.
Arvelisin että syytä romahdukseen on niin oppilasaineksessa kuin opetusmenetelmissäkin. Kyllähän mamuoppilaskin jonkinlaisessa nuhteessa pysyy jos opettajat (kuvainnollisesti) pamputtavat luokan kuriin. Tuskin esim. jenkkien merijalkaväessä hirveästi häiriköidään joukkuetta kouluttavalle ylikersantille. Ruotsalainen ymmärtäminen ja paapominen sen sijaan villiinnyttävät ihan tavallisetkin hellanteltut.
Opettajana toimiva kaveri kertoi hänelle yläasteelle oppilaaksi tulleesta pojasta, joka oli ollut ensimmäiset 8 vuotta Steiner-koulussa. Oli kuulemma täysin pihalla siitä mitä oikeassa koulussa tehdään, kun oli tottunut Steiner-puuhasteluun.
Kurinpidollisiin toimiin tulisi sisällyttää huomattavasti tepsivämpiä keinoja. Miksi lasta ei saisi lyödä, jos se ei muusta tokene?
Tuossa Hesarin pääkirjoituksessa myös sanotaan että
QuoteRatkaisu ongelmiin tuskin löytyy palaamalla menneisyyteen
Tätä näkee hyvin usein sivistyneistön ajattelussa, mutta sitä ei koskaan perustella mitenkään. Tavallinen tallaaja päättelee, että jos nykyään asiat ovat huonommin kuin ennen, entisajan menetelmät olivat parempia. Sivistynyt valtaapitävä kauhistelee impivaaraa, paluuta 70-luvulle, lapsien fyysistä kurittamista ja behaviorismia ja kysyy, että tätäkö tässä nyt halutaan.
QuoteOpettajana toimiva kaveri kertoi hänelle yläasteelle oppilaaksi tulleesta pojasta, joka oli ollut ensimmäiset 8 vuotta Steiner-koulussa. Oli kuulemma täysin pihalla siitä mitä oikeassa koulussa tehdään, kun oli tottunut Steiner-puuhasteluun.
???
Tottakai steinerkoulukin on oikea koulu, eihän sellaisia muuten saisi ollakaan opetusta järjestämässä. Suomessa sitä paitsi opetusohjelma sanelee, mitä koulussa opetetaan. Eivätkä opetusmetoditkaan suuresti poikkea peruskoulusta: satun tietämään, että kyllä siellä steinerkoulussakin oppilaat istuvat pulpeteissaan kuuntelemassa opettajan opetusta. Saattaahan esimerkkitapauksesi kohdalla olla niinkin, että vikaa ei niinkään ollut steinerkoulussa, vaan opettajan ja/tai oppilaan asenteissa tai keskinäisissä suhteissa. Opettajan persoonasta esimerkiksi riippuu todella paljon. Alalle sopimattomia opettajia on myös steinerkoulussa.
Ja väitänpä, että esimerkiksi siinä steinerkoulussa, jossa omat lapseni ovat, löytyy myös kuri. Enkä pitäisi mahdottomana sitäkään, että steinerkoulussa tunnit ovat hiljaisempia ja kurinalaisempia kuin peruskouluissa, koska steinerkouluun seuloutuu vähemmän ongelmaoppilaita kuin peruskouluun. Esimerkiksi varsinaisia mamuja ei lastemme koulussa ole yhden ainuttakaan.
Steinerkouluista on julkaistu paljon tutkimuksia ja kirjoja. Tulosten perusteella ei steinerkoulua voi pitää huonona kouluna.
http://www.bookplus.fi/kirjat/paalasmaa%2c_jarno/omassa_rytmiss%C3%A4-4346035
Siinä iltalukemista.
Lässynläätä koko pääkirjoitus. Hyvinvointiyhteiskunnassa on unohtunut se, että jokaisella on oppiVELVOLLISUUS. Aikuisten pitäisikin selittää tämä ajoissa lapsille, että oppimisen tarkoitus on valmentaa elämää, ammattia ja omaa pärjäämistä varten ja jokaisella on omista opinnoistaan vastuu ja oppivelvollisuus. Jenkeistä luin jonkin tutkimuksen, jossa oli koulu, josta sai vapaasti kävellä ulos. Häiriköille sanottiin vaan, että olet vapaa lähtemän, täällä opiskellaan. Mikä pakko se niiät huligaaneja on pitää muita terrorisoimassa, riittää kun paikalla on se aines, joska haluaa oppia ja otaa vastuun opinnoistaan. oppimistulokset olivat loistavia ja opettajatkin viihtyivät.
Serkkuavioliitot ja pakotettu sisäsiittoisuus taatusti ja tutkitusti tyhmentävät ihmisryhmää, etenkin kun tätä on tapahtunut jo vuosisatoja.
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 16.05.2011, 10:05:28
Kurinpidollisiin toimiin tulisi sisällyttää huomattavasti tepsivämpiä keinoja.
Tämä on ongelma koulua laajemminkin. Jos teini kärähtää jostakin vakavasta, niin kuukausien päässä oleva oikeudenkäynti ja ehdollinen tuomio ovat yhtä tyhjän kanssa.
Tepsivä konsti olisi esim. jalkanpannalla valvottu kotiaresti, joka pannaan toimeen välittömästi. Pikkukolttosistakin tulisi välitön ja tuntuva palaute kun viettäisi viikonlopun tai pari viikkoa kaiken koulun ulkopuolisen ajan sisällä. Tämä voisi olla tavallaan intin poistumiskiellon vastine teineille.
Uutisesta tulee mieleen Timo Hännikäisen kirjaraportti Thomas Dalrymplen kirjasta Life at the Bottom, joka käsittelee Britannian alaluokan elämäntapaa. Boldaukset omia.
QuoteLife at The Bottom on myös ankara syytekirjelmä älymystölle, jonka relativismia Dalrymple pitää tärkeänä syynä alhaison kurjuuteen. Liberaalit / vasemmistolaiset opettajat, poliitikot, journalistit, tutkijat ja taiteilijat pitävät slummien rappiota "työväenluokan omana kulttuurina" ja kieltäytyvät tarjoamasta sen tilalle mitään parempaa. Intellektuellien näkökulmasta kaikki elämäntavat ovat yhtä hyviä, ja jos jonkun valitsema tie tuottaa vahinkoa ja kärsimystä, syy on "vallanpitäjissä". Heidän välittämänsä maailmankuva, jossa yksilön vastuuta ei ole, vaan kaikki ovat yhteiskunnallisten olosuhteiden passiivisia uhreja, on levinnyt kaikkiin yhteiskunnan kerroksiin ja jälki on ollut rumaa. Kaikkia vaatimuksia pidetään elitisminä ja paternalismina, eli jos lasten koulumenestyksessä havaitaan tilastollista laskua, vaatimustasoa madalletaan. Niinpä nykyään onkin mahdollista käydä läpi koko englantilainen koulujärjestelmä oppimatta lukemaan tai laskemaan kunnolla.
http://timohannikainen.blogspot.com/2010/11/kaikki-matalaksi.html
Quote from: MaisteriT on 13.05.2011, 15:57:39
[...]
Itse en osaa sanoa varmasti, mikä osuus milläkin tekijällä on, mutta jokseenkin selvää on, että geneettisillä, epigeneettisillä, ravitsemuksisilla, kulttuurisilla ja koulutuksellisilla asioilla on kaikilla merkitystä. Se, kutsutaanko ihmisryhmiä roduiksi vai ei, ei poista relevanssia kysymykseltä kuinka paljon geneettinen tausta vaikuttaa älykkyyteen.
Maahanmuuton vaikutuksia tarkasteltaessa on myös eroa sillä, onko kysymys geneettisestä, kulttuurisesta, koulutuksellisesta vai ravitsemuksellisesta erosta. Koulutukseen ja ravitsemukseen voimme vaikuttaa, varsinkin seuraavassa polvessa. Kulttuuriin vaikuttaminen on vaikeaa, genetiikkaan mahdotonta.
Itse pidän nykyään jokseenkin itsestään selvänä että, jos ruotsalaisilla on muutama tuhat vuotta takanaan ilman kirjoja, he tuskin oppivat lukemaan vuodessa. Tilanne on kai hieman sama, kuin heidän opetellessa ensimmäistä kertaa puhumaan.
Tämä ketju on kyllä aivan mielipuolinen.
HS:n paperiversiossa mainittiin lisäksi, että tiettyjen normien alittavien alueiden määrä on lisääntynyt muutamasta pitkälle toiselle sadalle x vuodessa. En nyt muista tarkemmin, kun ei tullut läpyskä mukaan. Pystyisikö joku selvittämään, mitä nämä alueet ovat, ja olisiko mamu-pitoisuudella sittenkin joku vaikutus? Palstoilla on ollut muutama Ruotsin asioihin hyvin perehtynyt kirjoittaja, jotka osannevat tämän asian esille kaivaa.
Quote from: Titus on 11.05.2011, 14:59:45
"Han har fuskat"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13007611.ab
Joku toisenkotimaisentaitoisempi saa kääntää jos jaksaa, mutta tiivistettynä Örebrön Mikaelskolanin 9A luokan opettaja Stavros Louca jakeli opiskelijoille hieman vihjeitä oikeista ratkaisuista ennen kansallista matematiikan tasokoetta.
Eihän tuossa muuten mitään mutta ko. opettaja on ollut päähahmona SVT:n dokumenttiohjelmassa "Klass 9A" ja on leimautunut "superopettajaksi" kuvasta päätellen haastavissa opetustehtävissä.
Uutiseen liittyen kilpailu, josta kaikki lähti vuonna 2004 Stavrosin oppilaista luokalla 9A huomattava osa sai siis täydet pisteet: perinne, joka on jatkunut sittemmin melkeinpä vuosittain.
Vuoden 2004 tuloksia, kun katsoo löytyy mielenkiintoinen yksityiskohta.
Rinkebyskolan Spånga oppilaat ovat siis niitä, jotka fuskasivat.
http://ncm.gu.se/node/669
Quote
Årskurs 9
David Stenlund Borgaregatans skola Vasa Finland 84 p
Aicha Singh Rinkebyskolan Spånga 84 p
Shuan Amjad Rinkebyskolan Spånga 84 p
Seher Talayhan Rinkebyskolan Spånga 84 p
Payam Abdulkarim Rinkebyskolan Spånga 84 p
Shireen Ahmaad Rinkebyskolan Spånga 84 p
Shanaz Jebelli Rinkebyskolan Spånga 84 p
Anton Granberg Hagaskolan Umeå 81 p
Tomas Berggren Värgårdsskolan Kisa 80 p
Joakim Tosteberg Nya Munken Linköping 80 p
Hanna Svensson Rosenlundsskolan Jönköping 80 p
Mikael Bung Ytterbyskolan 76 p
Jacob Pamp Bengtsson Celsiusskolan Edsbyn 76 p
Nämä löytyivät DN:stä:
http://www.dn.se/kultur-noje/sa-vandaliserade-kommunen-en-skola
http://www.dn.se/kultur-noje/maciej-zaremba-en-forolampning-mot-barnen-sa-sankte-skolan-kraven-pa-laskunnighe
http://www.dn.se/kultur-noje/sverige-har-slutat-undervisa-sa-forlorade-lararna-sitt-yrke
http://www.dn.se/kultur-noje/det-ar-ingen-vacker-syn-sa-tog-teknokraterna-kommandot-over-skolan
http://www.dn.se/kultur-noje/man-maste-lata-ratt-ga-fore-galet-en-skolas-kamp-mot-overheten
Tuota massamaahanmuuton ja kouluoppimistulosten laskun yhteyttä on Suomessakin jo käsitelty mm Opettaja -lehdessä. Ainakin Suomessa asian on todettu olevan totta, mutta onneksi Ruotsissa on paremmin ja heidän koulunsa oppimistulosten huononemiset eivät johdu millään tavalla maahanmuutosta.
..hetkinenn..
Alkaa entistäkin enemmän säälittää Ruotsin tilanne poliittisen korrektiuden propagandan takia.
PISA-pisteet Pohjoismaissa:
1. sukupolven, 2. sukupolven maahanmuuttajat, maahanmuuttajat yhteensä ja alkuperäisasukkaat:
(http://www.cphpost.dk/images/stories/pisa_500.jpg)
Lehtijuttu Tanskasta:
Low marks for educating kids with immigrant backgrounds
http://www.cphpost.dk/news/national/88-national/51398-low-marks-for-educating-kids-with-immigrant-backgrounds.html
(http://1.bp.blogspot.com/_-EMpadQx4hM/TRKZ5kB-49I/AAAAAAAAAY8/c_2n4vdbkPk/s1600/immigrant.jpg)
http://rahmispossu.net/2012/05/29/rosengardin-koulujen-opettajat-kaipaavat-uusia-haasteita/
QuoteRosengårdin koulujen opettajat kaipaavat uusia haasteita
Laumoittain Rosengårdin koulujen opettajia hakee epätoivoisesti uusia töitä. He etsivät ulospääsyä työmiljööstä, jota he kuvailevat mellakkatunnelmineen ja jatkuvine palohälytyksineen anarkiaksi. Samaan aikaan heidän ylin esimiehensä palkitaan julkisen sektorin parhaaksi johtajaksi. Opettajat ihmettelevät, miten tämä voi olla mahdollista?
Erään rosengårdilaiskoulun kolme opettajaa kertoo tuntemuksistaan – nimettöminä – sillä kokemuksesta he tietävät, että työnantaja ei katso hyvällä riveistä lipeäviä. He ovat omilla silmillään todistaneet työpaikkojensa muuttumisen yhdeksi kaaokseksi. He haluavat jonkun tekevän asialle jotain.
...
Uudelleenjärjestelyjen myllerryksessä opettajat saivat kuulla, että Eva Ahlgren, Rosengårdin kaupunginosapäällikkö, on saanut huomiota osakseen. Hänestä leivottiin vuoden julkisen sektorin päällikkö. Palkinnon perusteluissa sanotaan: "Hän työskentelee aina oppilaiden parhaaksi ja Evan visiönäärinen työ on sekä kaukaa viisasta että tehokasta, minkä ansiosta organisaatiossa on tapahtunut positiivisia muutoksia".
Opettajat kummeksuvat arvonantoa ja ihmettelevät, kuka on keksinnyt ehdottaa Eva Ahlgrenia palkinnon saajaksi?
"Emme tunnista tuota todellisuutta, missä palkinnonsaaja vaikuttaa toimivan".
Quote from: kohmelo on 31.05.2012, 09:52:21
http://rahmispossu.net/2012/05/29/rosengardin-koulujen-opettajat-kaipaavat-uusia-haasteita/
QuoteRosengårdin koulujen opettajat kaipaavat uusia haasteita
Laumoittain Rosengårdin koulujen opettajia hakee epätoivoisesti uusia töitä. He etsivät ulospääsyä työmiljööstä, jota he kuvailevat mellakkatunnelmineen ja jatkuvine palohälytyksineen anarkiaksi. Samaan aikaan heidän ylin esimiehensä palkitaan julkisen sektorin parhaaksi johtajaksi. Opettajat ihmettelevät, miten tämä voi olla mahdollista?
Erään rosengårdilaiskoulun kolme opettajaa kertoo tuntemuksistaan – nimettöminä – sillä kokemuksesta he tietävät, että työnantaja ei katso hyvällä riveistä lipeäviä. He ovat omilla silmillään todistaneet työpaikkojensa muuttumisen yhdeksi kaaokseksi. He haluavat jonkun tekevän asialle jotain.
...
Uudelleenjärjestelyjen myllerryksessä opettajat saivat kuulla, että Eva Ahlgren, Rosengårdin kaupunginosapäällikkö, on saanut huomiota osakseen. Hänestä leivottiin vuoden julkisen sektorin päällikkö. Palkinnon perusteluissa sanotaan: "Hän työskentelee aina oppilaiden parhaaksi ja Evan visiönäärinen työ on sekä kaukaa viisasta että tehokasta, minkä ansiosta organisaatiossa on tapahtunut positiivisia muutoksia".
Opettajat kummeksuvat arvonantoa ja ihmettelevät, kuka on keksinnyt ehdottaa Eva Ahlgrenia palkinnon saajaksi?
"Emme tunnista tuota todellisuutta, missä palkinnonsaaja vaikuttaa toimivan".
Nuivuuttako minulla silmässä vai muuta realismia, kun tuon Rähmiksen ansiokkaan uutisoinnin eteeni tuoman otsikon luen vallan toisella kurilla:
Rosengårdenin opettajat eivät suinkaan kaipaa uusia haasteita, vaan vanhoista ylivoimaisista, kaottisista haasteista mahdollisimman kauas. Mahdollisesti jonnekin, jossa kouluympäristö olisi monokulttuurisen köyhää ja pääasiallisesti yksikielistä.
Miksi muuten opettajat eivät olisi osa valkopakoa siinä kuin muutkin reaalisen arjen kanssa tekemisiin joutuvat? Oikeastaan heidän pitäisi olla ihan ensimmäisiä tuossa poispäintsunamissa, kun todellakin omassa arjessaan saavat ensikäden tuntumaa monikulttuuriuden antamaan ihanaan värinään ja rikkauteen. Varmaan muuten vaivihkaa opettajien valkopako jo on kauan sitten alkanutkin. Sukkasillaan tietysti, että eivät vain pois hakeutuvia opettajia - kauheaa!!! - luulisi rasisteiksi.
Quote from: far angst on 31.05.2012, 10:21:53
Rosengårdenin opettajat eivät suinkaan kaipaa uusia haasteita, vaan vanhoista ylivoimaisista, kaottisista haasteista mahdollisimman kauas. Mahdollisesti jonnekin, jossa kouluympäristö olisi monokulttuurisen köyhää ja pääasiallisesti yksikielistä.
Ehkä he siirtyvät jollekin aivan toiselle, siistimmälle alalle. Vaikkapa viemärien puhdistajiksi.
Quote from: kohmelo on 31.05.2012, 09:52:21
http://rahmispossu.net/2012/05/29/rosengardin-koulujen-opettajat-kaipaavat-uusia-haasteita/
On se vaan jännä, ettei aihe vieläkään saavuta suomalaista julkista keskustelua. Kaikenmaailman "A-iltamia" pidetään Ostakinolla pienimmistäkin aiheista.
QuoteUudelleenjärjestelyjen myllerryksessä opettajat saivat kuulla, että Eva Ahlgren, Rosengårdin kaupunginosapäällikkö, on saanut huomiota osakseen. Hänestä leivottiin vuoden julkisen sektorin päällikkö. Palkinnon perusteluissa sanotaan: "Hän työskentelee aina oppilaiden parhaaksi ja Evan visiönäärinen työ on sekä kaukaa viisasta että tehokasta, minkä ansiosta organisaatiossa on tapahtunut positiivisia muutoksia".
Opettajat kummeksuvat arvonantoa ja ihmettelevät, kuka on keksinnyt ehdottaa Eva Ahlgrenia palkinnon saajaksi?
"Emme tunnista tuota todellisuutta, missä palkinnonsaaja vaikuttaa toimivan".
Tämä kuvaa loistavasti DDR-Ruotsin ja Suomen tilannetta, jossa todellisuuden ei anneta haitata hyviä projekteja, hyviä ihmisiä ja heidän palkitsemistaan.
Sama ilmiö on havaittavissa USA:ssakin esim. detroitissa ja muissa mustien alueilla, ja tietenkin kaikki syyttää aina opettajia ja koululaitosta.
Ongelmat on kuitenkin helppo ratkaista.
Ala-asteen jälkeen koulumenestyksen perusteella jaetaan oppilaat 2 ryhmään - fiksuimmat lähetetään omaan kouluun mikä on suhteellisen normaali ja taas kaikki ongelmatapaukset lähetetään omaan kouluun missä on vain poikia ja kuri sekä systeemi muistuttaa armeijaa.
easy
Quote from: randomi7 on 31.05.2012, 13:37:07
Sama ilmiö on havaittavissa USA:ssakin esim. detroitissa ja muissa mustien alueilla, ja tietenkin kaikki syyttää aina opettajia ja koululaitosta.
Ongelmat on kuitenkin helppo ratkaista.
Ala-asteen jälkeen koulumenestyksen perusteella jaetaan oppilaat 2 ryhmään - fiksuimmat lähetetään omaan kouluun mikä on suhteellisen normaali ja taas kaikki ongelmatapaukset lähetetään omaan kouluun missä on vain poikia ja kuri sekä systeemi muistuttaa armeijaa.
easy
Ei ole easy ratkaisu tämä. Nyt kumminkin puhutaan Ruotsista. Malmö saa ennen palaa maan tasalle, kuin siellä luovutaan sairaasta suvaitsevaisuus doktriinista. Muuten ratkaisu olisi ihan toteuttamiskelpoinen, sitä en kiellä.
Quote from: OTU on 07.03.2011, 21:51:39
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Islam ja/tai kulttuuritausta?
Tietysti, kyllähän se mahdollista voi olla, kun on haalittu väkeä ilman minkäänlaista testausta. Ja vielä maista, joissa ÄO on alhainen.
Ei kun ruotsalaisessa yhteiskunnassa leviävä rasismi ja etenkin naapurimaasta Suomesta kantautuvat vihapuheet ovat sekoittaneet nuorten päitä, moni ei uskalla tulla kouluun kun pelottaa joka nurkan takana väijyvät rasistijoukot ja unetkin jää samasta syystä välistä.
Ilmeisesti siellä Rosengårdissa asetetaan koululaisille kohtuuttomia vaatimuksia kuten että pitäisi osata aakkoset ja jopa lukea auttavasti. Samaten matematiikankin opetus lienee yliopistotasoa joten ei ole ihme jos se menee tavallisen koululaisen hilseen yli. Esitetäänhän matematiikan tunnilla sellaisiakin ihmeellisyyksiä että kahdesta luvusta yhteenlaskemalla saadaan yksi luku. Kuinka siinä maahanmuuttaja moista vääräuskoisten höpinää ymmärtäisi. Riittähän hänelle kun tietää maahan tullessaan olevansa alaikäinen. Eihän juksaamiseen moisia taitoja tarvita.
Quote from: Axel Cardan on 31.05.2012, 10:55:01
Tuossa jutussa oli yksi kiintoisa kohta:
QuoteYmpäristö on karu niin opettajille kuin oppilaillekin. Resurssit ovat niukat niin henkilökunnan kuin materiaalihankintojen saralla. Mitään uutta ei saa hankkia.
Tämä osoittaa selvästi, että ruotsalaistenkaan lompakko ei ole pohjaton. Ts. niitä vartijoitakaan on turha odottaa. Toisaalta, kun opettajien joukkopako aikanaan toteutuu, voi uusien saaminen osoittautua hankalaksi, koska rahaakaan ei voi käyttää enää houkuttimena. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää jonkinlaisen näennäiskoulutuksen järjestäminen, joka johtaa yhä uusien maahanmuuttajapolvien syrjäytymiseen. Ts. Ruotsin homma on kaikilta osin vapaassa pudotuksessa, mutta tosiasioiden tunnustamisesta ei ole mitään merkkejä. Näin ollen saamme seurata aitiopaikalta laajamittaista sosiaalipsykologista koetta, joka vetää vertoja CCCP:lle.
Ja palkinnon sai... drumroll... paikallinen politrukki. Monikulttuurin vuotta -91 odotellessa:
"Tuokaas pikkolo naganini", sanoi Niccolo Paganini.
Quote from: Sanglier on 07.03.2011, 22:26:00
Otsikosta: kyllä voi. Älykäskin voi käyttäytyä tyhmästi. Tyhmyys koulussa on nimenomaan oman etunsa vastaista toimintaa: laiskottelua, lintsausta, häiriköintiä. Syy löytyy 100%:sti kotoa ja kulttuurista.
Jos otos on oikea, kymmenenkin oppilasta kymmenestä voi olla "tyhmiä."
Samasta perheestä voi tulla kolme kuuliaista ja yksi kuvailemasi lapsi ihan samalla kasvatuksella ja kulttuurilla.
Älykästä= laiskotella, koska se on mukavaa ja ihminen elää mukavuutta varten.
Lintsausta, koska siten voi ehkä karsia turhat tunnit ja päivät pois.
Häiriköinti, koska älykäs yksilö turhautuu ja viihdyttää itseään. Viimeisin ei tarkoita sitä, että häirikkö olisi automaattisesti älykäs.