QuoteRuotsin kirkko palkkasi imaamin
Tukholmalainen Sofia-seurakunta on palkannut määräaikaiseen työsuhteeseen muslimi-imaamin. Jordaniasta kotoisin oleva Othman Al-Tawalbeh toimii vuoden loppuun asti seurakunnan tasa-arvo ja monikulttuurisuustyön parissa.
...
Sofia-seurakunnan kirkkoherra Hans Ulfvebrand kertoo että imaamin palkkaaminen ei ole mikään päähänpisto vaan luontaista seurausta yhteisön monivuotisesta toiminnasta. Ulfvebrand kertoo olevansa ylpeä seurakunnan kirkkoneuvoston rohkeudesta rekrytoinnin suhteen.
...
Koko uutinen: Kotimaa24 (http://www.kotimaa24.fi/uutiset/ulkomaat/4422-ruotsin-kirkko-palkkasi-imaamin)
Opettaakohan imaami islamin vai kristinuskon tasa-arvokäsitystä?
Quote from: Iloveallpeople on 03.03.2011, 20:11:01
Ruotsin kirkko palkkasi imaamin
Tukholmalainen Sofia-seurakunta on palkannut määräaikaiseen työsuhteeseen muslimi-imaamin.
Ruotsi on edistyksellinen yhteiskunta, jonka hienoudet eivät avaudu tavis-pottunokille.
Jo jonkin aikaa on puhuttu siitä, kuinka Ruotsissa kaavaillaan maassa laittomasti notkuville oikeutta saada sairaanhoitoa ja käydä koulua. Tänään selivisi, että hallitus aikoo sallia heille myös yritysten perustamisen.
Sydsvenskan (http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1400019/Alliansen-Papperslosa-kan-fa-vard.html)
:)
Mitähän tähän nyt sanoisi? Mahtaako olla valtion palkkalistoilla vai maksavatko seurakuntalaiset sananjulistajalle itse?
Bara i Svenska kyrkan :facepalm:
Onkohan itse Vanha Vihtahousu jo värvätty aiemmin seurakunnan palvelukseen? ;D
Quote from: IDA on 03.03.2011, 21:54:01
:)
Mitähän tähän nyt sanoisi? Mahtaako olla valtion palkkalistoilla vai maksavatko seurakuntalaiset sananjulistajalle itse?
Älä suotta nipota. Tässä pyritään globaaliin jatkumoon jossa hindut, buddhalaiset, muslimist, kristityt ja vaikka scientologit lupaavat rakastaa toisia roduista ja kulttuureista välittämättä. Älä kysy minulta onko se realistista ja hintansa väärti.
:facepalm: Aina vain mielenvikaisempaa...
Alan pikkuhiljaa olla sitä mieltä, että Karthago on hävitettävä.
Totta kai Ruotsin kirkko palkkasi imaamin. Ettei kenellekään tule paha mieli. Seuraavaksi kai shamaanin?
Ruotsia rikotaan pala palalta, kyllä ne pääsee vielä tappelemaan tosissaan kaikilla rintamilla, tai....epäilys mieleen kyllä tulee josko börjet ja pallet moiseen kykenee, lampaina katsoo kun mohammedit vievät kun pässiä narussa.
Entivanhaan sanottiin et jos vihollinen tulee lännestä, ni soon koukannu....Nyky kehitys näyttää vähän siltä, että lännestä se saattaa jokusen vuoden päästä tulla allahia huudellen....
Ehdottomasti surkuhupaisin kohta uutisessa on tämä:
Quoteimaamin palkkaaminen ei ole mikään päähänpisto vaan luontaista seurausta yhteisön monivuotisesta toiminnasta.
Ateistina en pane pahakseni, että mielikuvitusystäviin uskovat aikuiset tekevät itsensä naurettaviksi. Mutta siis palkkaavat imaamin? Nyt jumalauta hei oikeesti.
Kannaattaako tuota Ruotsia nyt enää murehtia, mennyttä mikä mennyttä. Nyt on keskityttävä siihen, ettei meidän käy täsmälleen samoin.
Quote from: Uuno Nuivanen on 03.03.2011, 23:09:45
Kannaattaako tuota Ruotsia nyt enää murehtia, mennyttä mikä mennyttä. Nyt on keskityttävä siihen, ettei meidän käy täsmälleen samoin.
Ongelmana on mielestäni se, että kautta aikojen suomalaisista päättäjistä on ollut
järkevää ottaa Ruotsista
mallia...
- Vouti
Quote from: Iloveallpeople on 03.03.2011, 20:11:01
QuoteRuotsin kirkko palkkasi imaamin
Sofia-seurakunnan kirkkoherra Hans Ulfvebrand kertoo että imaamin palkkaaminen ei ole mikään päähänpisto vaan luontaista seurausta yhteisön monivuotisesta toiminnasta. Ulfvebrand kertoo olevansa ylpeä seurakunnan kirkkoneuvoston rohkeudesta rekrytoinnin suhteen.
...
Palkitsevassa viitekehyksessään monikultturismi on onnistunut todistamaan kriisinsä sytyttämällä omat lahkeensa palamaan useampaan eri otteeseen. Palon sammuttamiseksi hyödyllisten idioottien mielestä mitkä tahansa keinot sammuttaa palo näyttävät toistuvasti vaikuttavan hyviltä. Melkein kaikki ovat melkein ylpeitä melkein enenevässä määrin.
Quote from: Othman Al-Tawallabeh- Seurakunnassa saan mahdollisuuden toteuttaa ideaani ja unelmaani. Ohjaan keskusteluryhmiä, jossa pohditaan kuinka elämme rinnakkain ilman vihaa ja uhkaa ja jossa halutaan nähdä toinen ihminen lähimmäisenä uskonnosta tai muista erottavista asioista riippumatta, Othman Al-Tawallabeh kertoo
Othman ei selvästikään ole tiukimman linjan hard core muslimi, tuollainen teko ei liene itsestäänselvyys 'omien' joukossakaan.
Missäköhän keskusteluryhmä kokoontuu, kirkon tiloissa vai jossain puolueettomalla maaperällä. Paremmin islamia tuntevat osannevat vastata, onko muslimin lupa tulla toisen uskonnon rakennukseen, esimerkiksi tällaiseen tilaisuuteen.
Jos keskusteluryhmän osallistujat ovat pelkästään kristittyjä, saa ulkopuolinen äkkiä sellaisen kuvan, että se on puhdas kantaväestön uudelleenkoulutusryhmä.
Monipuolinen osallistujajaoukko antaa paremman kuvan ryhmän toiminnasta.
Koskahan joku muslimiyhdyskunta palkkaa papin edistämään mokutuksen glooriaa? Svea-mamma se vaan jakaa anteliaasti takapuoltaan partasuiden köyrittäväksi ja ruoskittavaksi.
Rohkea imaami, kun uskaltaa saarnata koraanista täysin poikkeavaa oppia. Jos oikeauskoiset saavat tietää siitä, niin taitaa taas joku kirvesmies saada töitä.
Quote from: Othman Al-Tawallabeh- Seurakunnassa saan mahdollisuuden toteuttaa ideaani ja unelmaani. Ohjaan keskusteluryhmiä, jossa pohditaan kuinka elämme rinnakkain ilman vihaa ja uhkaa ja jossa halutaan nähdä toinen ihminen lähimmäisenä uskonnosta tai muista erottavista asioista riippumatta, Othman Al-Tawallabeh kertoo
Ihme paskapuhetta. Jos haluaa nähdä toisen ihmisen lähimmäisenä uskonnosta riippumatta, on mielestäni äärimmäisen ristiriitaista toimia uskonnollisena auktoriteettina, imaamina tai pappina tai minä tahansa kaapuguruna.
Taqiyyaa ja kitmania koko homma.
Ruåttalaiset ovat perin kummallista kansaa.
Artikkeli Kyrkans Tidning lehdessä ja imaamin haastattelu
Kyrkans Tidning: Imam får jobb i kyrkan (http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/imam_far_jobb_i_kyrkan_0_16489.news.aspx)
QuoteVarför ska just kyrkan anställa en imam?
– Kyrkan måste sträcka ut en hand och hjälpa goda krafter, och hjälpa unga hitta sig själva så att de inte hamnar i extremism. Svenska kyrkan har fortfarande makt och pengar att göra det här, säger Maria Kjellsdotter Rydinger
Lisäys: Kyrkans Tidning on kirkon oma julkaisu, joten kritiikkiä jutusta on turha hakea.
Quote from: Vouti on 03.03.2011, 23:44:13
Quote from: Uuno Nuivanen on 03.03.2011, 23:09:45
Kannaattaako tuota Ruotsia nyt enää murehtia, mennyttä mikä mennyttä. Nyt on keskityttävä siihen, ettei meidän käy täsmälleen samoin.
Ongelmana on mielestäni se, että kautta aikojen suomalaisista päättäjistä on ollut järkevää ottaa Ruotsista mallia...
- Vouti
Juuri tuo päättäjien tapa ottaa oppia muualta on ärsyttävä, saman olen nähnyt täällä ruohonjuuritasollakin, eli "tehdään niinkuin toiset sen tekee", miksi hemmetissä joskus voisi tehdä niinkuin itsestään hyvältä tuntuu, eikä aina katsota kuinka joku toinen tekee? Mielestäni on huonon itsetunnon merkki jos ei uskalla tehdä oman ajattelun mukaan, vaan toista lainaten. Ikinä ei pääse kehityksessä naapurin edelle jos matkii naapuria, sen on samaa kun kilpajuoksussa "hyvissä tarkkailuasemissa taktisista syistä hamaan loppuun asti nylkyttäminen." Meidän poliitikot on tälläkertaa tämmöisiä nylkyttäjiä.
Quote from: Vouti on 03.03.2011, 23:44:13
Quote from: Uuno Nuivanen on 03.03.2011, 23:09:45
Kannaattaako tuota Ruotsia nyt enää murehtia, mennyttä mikä mennyttä. Nyt on keskityttävä siihen, ettei meidän käy täsmälleen samoin.
Ongelmana on mielestäni se, että kautta aikojen suomalaisista päättäjistä on ollut järkevää ottaa Ruotsista mallia...
Heittäisin 2 senttiä likoon sen puolesta, että ennen kuin nämä lumet ovat sulaneet (enkä tarkoita Helsingin lumenkaatopaikkoja), Kirkko & Kaupunki -lehdessä Vesa Puuronen suitsuttaa ja ihastelee ruåtsalaisten ihqua ja ennakkoluulotonta Uuden Ajan globaalin ekumenian toteutusmallia ja ehdottaa samaa Suomeen. Ja jotta asiassa nokitetaan kunnolla, niin meillä tarvitaan yksi imaami jokaiseen ev. lut. hiippakuntaan. Siinä sitten ihmetellään, kun kirkollisverosta maksellaan imaameille liksaa - ja kirkosta eroaminen sen kun kiihtyy.
Kuinkahan pitkälle ruotsalaiset syleylyssän ovat valmiita menemään? Mitäpä jos osa ihquista paljastuukin ihmissyöjiksi?
Quote from: tarhuri on 05.03.2011, 11:50:27
Kuinkahan pitkälle ruotsalaiset syleylyssän ovat valmiita menemään? Mitäpä jos osa ihquista paljastuukin ihmissyöjiksi?
Sitten pahoiteltaisiin, että rasistiset marinadit pilasivat paistoksen.
Ensin ajattelin vääntää tähän jotain parodiaa ruotsalaisen yhteiskunnan tulevaisuudesta, mutta tarkemmin ajateltuna en halua antaa heille ideoita.
Quote from: Malla on 03.03.2011, 22:39:54
Totta kai Ruotsin kirkko palkkasi imaamin. Ettei kenellekään tule paha mieli. Seuraavaksi kai shamaanin?
Tosiaan. Onhan Ruotsissakin saamelaisia. Ja oletettavasti valtakulttuuri ja -uskonto on joskus satoja vuosia sitten kohdellut heitä vääryydellä, joten tokihan sitä pitää pyytää anteeksi.
Quote from: Outo olio on 05.03.2011, 18:47:25
Quote from: Malla on 03.03.2011, 22:39:54
Totta kai Ruotsin kirkko palkkasi imaamin. Ettei kenellekään tule paha mieli. Seuraavaksi kai shamaanin?
Tosiaan. Onhan Ruotsissakin saamelaisia. Ja oletettavasti valtakulttuuri ja -uskonto on joskus satoja vuosia sitten kohdellut heitä vääryydellä, joten tokihan sitä pitää pyytää anteeksi.
Jios joiltakuilta, niin heiltä. (En tosin tiedä, onko saamelaisilla enää aktiiveja shamaaneja. Mutta ruotsalaiset varmasti pikakouluttavat sellaisen.)
Quote from: Uljanov on 05.03.2011, 13:49:25
Ensin ajattelin vääntää tähän jotain parodiaa ruotsalaisen yhteiskunnan tulevaisuudesta, mutta tarkemmin ajateltuna en halua antaa heille ideoita.
Todellakin, merkillistä kuinka *tosielämä* muistuttaa ajoittain parodian tekemisen merkityksettömyydestä.
Kuinkakohan tämä nyt menee teologiselta kannalta, kun yhdet opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki jotka eivät pidä Muhammedia Jumalan sanansaattajana, ja toiset opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki, jotka eivät pidä Jeesusta Jumalan poikana, eikä molempaan saa uskoa samanaikaisesti?
Quote from: Jaakko Sivonen on 05.03.2011, 20:41:33
Kuinkakohan tämä nyt menee teologiselta kannalta, kun yhdet opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki jotka eivät pidä Muhammedia Jumalan sanansaattajana, ja toiset opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki, jotka eivät pidä Jeesusta Jumalan poikana, eikä molempaan saa uskoa samanaikaisesti?
Tässä yhteydessä teologinen kysymystenasettelu lienee kokonaiskuvan traagisuuden osalta
yhteiskunnallisessa viitekehyksessä merkityksetön - jälkimmäinen lienee kuitenkin kiinnostavinta kokonaisuuden kannalta?; oleellisinta lienee pyrkiä ymmärtämään se, millä tavoin referoitu kristinuskova *vastaantulo* on lisäävä suvaitsemattomien edustuksellisien ryhmien parannettuja jalansijoja naapurimme yhteiskunnassa?
Naiviuudessan äärimmilleen vietynä sekä kristinusko että multikultin edistäminen muistuttavat toisiaan perin hämmästyttävällä tavalla; kuten kerraston alaosan yläosa ja yläosan alaosa.
edit: multicult typos
Quote from: soometus on 05.03.2011, 21:27:12
Naiviuudessan äärimmilleen vietynä sekä kristinusko että multikultin edistäminen muistuttavat toisiaan perin hämmästyttävällä tavalla; kuten kerraston alaosan yläosa ja yläosan alaosa.
Ruotsin kirkko edustaa samaa radikaalivasemmistolaista ideologiaa kuin valtaeliitti. Ruotsissahan homoliitot siunataan kirkossa, ja Tukholman naispuolinen piispa elää "avioliitossa" toisen naisen kanssa.
Suomessakin vihervasemmisto haluaa kirkon omaan leiriinsä. Siksi kirkkoa painostetaan hyväksymään homoliitot. Suomessa vain ollaan vielä Ruotsia perässä, ja siksi kirkko ei tue moskeijoiden rakentamista, vaikka Kirkko ja Kaupunki -lehden toimituksessa niin toivottaisiin.
Quote from: Jaakko Sivonen on 05.03.2011, 20:41:33
Kuinkakohan tämä nyt menee teologiselta kannalta, kun yhdet opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki jotka eivät pidä Muhammedia Jumalan sanansaattajana, ja toiset opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki, jotka eivät pidä Jeesusta Jumalan poikana, eikä molempaan saa uskoa samanaikaisesti?
Muistaakseni juuri tästä kirjoitin joskus uskontoketjuun. Kristinuskon ja islamin rakentavan dialogin mahdottomuudesta perustavaa laatua olevista oppieroista johtuen.
1) On yksi jumala. Jos se on kristityillä ja muslimeilla sama, koraanin ja raamatun ristiriidat johtavat siihen, että jompi kumpi valehtelee. Jos jonkun tässä tulisi tulla vastaan, kumpi se olisi, kun vain toisen opinkappaleiden on ilmoitettu olevan suoraan jumalan sanaa?
2) Jos kummallakin on oma jumala, joka vielä on luonut maailman, tästä seuraa paradoksi. Ei voi samalla maailmalla olla kahta suvereenia luojaa.
---
Mutta takaisin Ruotsiin. Jos kyseisen imaamin tehtävänä ei ole opettaa kristityille, miten lähetys- ja käännytystyötä tulee tehdä muslimien keskuudessa, on pääteltävä, että Ruotsin kirkko on lopullisesti luopunut lähetyskäskystä, ja näin ollen myös Raamatusta ja kristinuskon uskontunnustuksesta.
Jos kirkon sisällä toimii kirkon palkkalistoilla oleva myyrä, joka opettaa rauhanomaista rinnakkaiseloa ilman minkäänlaista käännytystyötä, tämä johtaa yllä olevien dialogiteesien mukaan kohtaan 1), jossa kristinusko vähitellen väistyy oman opinkappaleensa symbolisuuden ollessa väittelytilanteessa aidon jumalan sanan puolesta inttäviä vastaan heikompi ja enemmän perustelua vaativa argumentti. Näin siis Ruotsin kirkko ajaa vähitellen omaa islamisoitumistaan.
Valitettavasti samaa trendiä on Suomessa saanut lukea Kirkko ja Kaupunki -lehdestä, sekä kuulla vapaamielisten piispojen suusta, jotka eivät enää usko helvettiin eikä neitseestänyntymiseen, vaan uskonto en heidän mielestään kiva juttu, ja muilla ihmisillä voi olla ihan yhtä hyviä ja tasa-arvoisia kivoja juttuja.
-i-
Luulen että tämä selittyy yksinkertaisesti sillä, että näitä virkoja perustelevat Ruotsin kirkon teologit edustavat sellaista teologiaa, jossa uskonnolliset dogmit nähdään lähinnä arkaaisena myyttisenä ajattelutapana. Jumalasta ei voi varsinaisesti mitään tietää, eikä puhua. Alkukristittyjen ajatukset Jeesuksen jumaluudesta ilmaisivat yksinkertaisesti mytologisella tavalla hänen persoonaansa kohdistuvaa arvostusta. Pysyvää ovat ruotsalaiseen nyky-yhteiskuntaan sovitetut Jeesuksen opetukset lähimmäisenrakkaudesta ja ihmisarvosta, joka ylittää radikaalilla tavalla kaikki ahtaat yhteisölliset (kansojen, kulttuurien, uskontojen) väliset rajat. Niitähän tuo imaami on kutsuttu toteuttamaan.
Ruotsalainen yhteiskunta toteuttaa suhtautumisessaan maahanmuuttajiin mitä ihailtavimmalla tavalla Jeesuksen opetusta "jos joku vie sinulta viitan, anna hänen ottaa paitasikin" ;)
Romanian valtio virallisti tässä taannoin noituuden, jotta noidilta voidaan ottaa tuloverot. Vielä tämän vuoden puolella EU-valtio Romaniasta tulee myös Shengen-alueen jäsen, jolloin noidat voivat matkustaa vapaasti esim. Ruotsiin. Ehdotankin että Ruotsin kirkko seuraavaksi palkkaa noidan. Monikulttuurin nimessä tietenkin.
Eikä pidä unohtaa, että noidan palkkaaminen olisi merkittävä ilmaus vanhojen noituuden ja kristinuskon välisten jännitteiden lieventymisestä. Ehkä Ruotsin kirkko voisi järjestää noitamessun, jossa se symbolisella tavalla pyytäisi anteeksi noitiin kristinuskon historian aikana kohdistuneita ennakkoluuluja. Voitaisiin myös jollain tavalla esittä pahottelut Efesossa apostoli Paavalin lähetystyön tuloksena poltetuista arvokkaista loitsukirjoista.
Quote from: Aurelius on 06.03.2011, 15:37:37
Ruotsalainen yhteiskunta toteuttaa suhtautumisessaan maahanmuuttajiin mitä ihailtavimmalla tavalla Jeesuksen opetusta "jos joku vie sinulta viitan, anna hänen ottaa paitasikin" ;)
Heh, Mohammed vei viimeisen aasinkin omistajiltaan. Aasilla tosin kävi parempi säkä kuin entisillä omistajillaan
1.
Mitä tulee tähän Ruotsin kirkon sekoiluun, niin kohtuullisen syvällä suossa ja itsepetoksessa rämmitään. Näin anekdootin omaisena toteamuksena voisin todeta, että Mekka oli varsin uskonnollisesti suvaitsevainen monikulttuurinen kaupunki ennen islamia.
- Vouti
1Quote from: Ibn Kathir, The Beginning and the End, Chapter 6
"When Allah opened Khaybar to his prophet Muhammad – may Allah's prayers and peace be upon him – he (Muhammad) received as his share of the spoils four sheep, four goats, ten pots of gold and silver and a black, haggard donkey.
The prophet – may Allah's prayers and peace be upon him – addressed the donkey asking, 'What is your name?' The donkey answered, 'Yazid Ibn Shihab. Allah had brought forth from my ancestry 60 donkeys, none of whom were ridden on except by prophets. None of the descendants of my grandfather remain but me, and none of the prophets remain but you and I expected you to ride me. Before you, I belonged to a Jewish man, whom I caused to stumble and fall frequently so he used to kick my stomach and beat my back.'
The prophet – may Allah's prayers and peace be upon him – said to him, 'I will call you Ya'foor, Oh Ya'foor.' Then Ya'foor replied, 'I obey.' The prophet then asked, 'Do you desire females?' The donkey replied, 'No!'
Kaksi naispappia käy todella terävään hyökkäykseen kirkkoa vastaan Svenska Dagbladetin mielipidekirjoituksessa "Kirkko vapaassa pudotuksessa".
QuoteTämä on siis se sama Ruotsin kirkko, joka vuosikaudet on taistellut yhteisten arvojen puolesta - ei vähiten sukupuolten tasa-arvoon liittyvissä asioissa tai suhtautumisessa homoseksuaaleihin.
Tähän asti vahtimestarista lähtien jokaiselta Ruotsin kirkon työntekijältä on edellytetty kirkon arvomaailman jakamista. Esimerkiksi naispappeutta vastustavat pappiskokelaat seulotaan nykyään pois tehokkaasti.
QuotePäätös imaamin palkkaamisesta Sofian seurakuntaan on onneton ja liian pikaiseisti tehty ilman että jälkiseuraamuksia on mietitty. Tämä asia koskee koko kirkkoa, ei vain yksittäistä seurakuntaa tai joitain sen avainhenkilöitä.
QuoteImaamin toimenkuvaan kuuluu islamia kohtaan tunnettujen epäluulojen hälventäminen. Yhtenä tällaisista ennakkoluuloista on pidetty tyttöjen huivien käytön välttämättömyyttä painottavien näkemysten kritisoiminen. Mutta onko tämä ennakkoluulo?
QuoteKritiikki päätöstä kohtaan kirkkokansan keskuudessa ollut valtava. Päätöksestä vastuulliset tahot kuvittelevat kyseessä olevan islamofobian.
QuoteJos kirkko sallii toisuskoisten johtajien harjoittaa uskontoaan - ja kuitata siitä vielä palkkaakin - on kyseessä niin suuri muutos Ruotsin kirkon oppeihin, että asia tulisi ensin alistaa kirkon oppilautakunnalle sekä piispain- että kirkolliskokoukselle.
QuoteSofian seurakunnan toimintaa puolustelevat tapahtunutta vetoamalla haluun uskontokuntien välisestä dialogista. Tarkoittavatko he nyt sitä, että me tulemme näkemään kristittyjä naispappeja muslimien seurakunnissa?
Svenska Dagbladet (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-kyrka-i-fritt-fall_6002149.svd)
Noilla tädeillä on enemmän munaa kuin pataljoonalla Bengt-Stellaneita.
Quote from: rähmis on 13.03.2011, 21:37:20
Kaksi naispappia käy todella terävään hyökkäykseen kirkkoa vastaan Svenska Dagbladetin mielipidekirjoituksessa "Kirkko vapaassa pudotuksessa".
QuoteTähän asti vahtimestarista lähtien jokaiselta Ruotsin kirkon työntekijältä on edellytetty kirkon arvomaailman jakamista. Esimerkiksi naispappeutta vastustavat pappiskokelaat seulotaan nykyään pois tehokkaasti.
Svenska Dagbladet (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-kyrka-i-fritt-fall_6002149.svd)
Noilla tädeillä on enemmän munaa kuin pataljoonalla Bengt-Stellaneita.
Kiitos rähmis. Päivän paras postaus.
Tästä voi tulla ruotsin oma homoilta... Ainakin tuon artikkelin (PS. korjaa linkkisi) kommenteissa moni oli jo eroamassa kirkosta tuon takia. Yllättäen jotkut ateistit - joille asian ei juuri tulisi kuulua - itki siellä, että sama jumala teillä kaikilla jne. Ja joku tietty sanoi, että kaikki uskonnot pitäisi lopettaa ja toinen että yhdistää...
Siellä oli liki 600 kommenttia, kun menin katsomaan. Tavattuani kouluruotsilla muutaman kommentin, lopetettuani siellä oli jo yli 650.
Hauskaa...
-i-
Mikä ihmeen kirkko se sellainen on joka ei pyri levittämään evankeliumia, vaan palkaa imaamin?
Kristittyjen pappien ja kristillisen kirkon pääasiallinen tehtävähän on omien oppiensa mukaan levittää pelastuksen ilosanomaa... Itse Jeesus antoi lähetyskäskyn, siis KÄSKYN, "menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni".
En siis jumalauta tajua, että miten kirkko joka palkkaa imaamin voi väittää olevansa kristitty? Tai tajuan, jos eivät oikeasti usko Jeesukseen ja hänen opetuksiinsa, mutta olisi reilua, etteivät enää teeskentelisi olevansa kristillisiä.
Ehkä Ruotsin ja kohta Suomenkin evankelisluterilainen kirkko voisivat ryhtyä käyttämään itsestään nimitystä postkristillinen...
Jos tähän tullaan joskus Suomessa, eroan välittömästi kirkosta - ihan vaan periaatteesta. Olen agnostikko, mutta katson silti paremmaksi olla kirkon jäsen sen edustamien arvojen puolesta - ihan vaan periaatteesta.
Rohkeita naisia. Ja tästä voi tulla mielenkiintoinen konflikti, kun kirkko joutuu valitsemaan monikulttuurisuuden ja feminismin välillä.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tämä imaami käytännössä siellä kirkossa tekee.
Miten hän edistää monikultturisuutta kristittyjen naispappien ja homoseksuaalien kanssa? Uskooko hän Jumalaan ja Jeesukseen vai alkaako hän saarnaamaan omaa oppiaan kirkon työntekijöille? Entä seurakuntalaisille?
Quote from: Lodi on 14.03.2011, 20:37:43
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tämä imaami käytännössä siellä kirkossa tekee.
Ainakin pitää perjantairukouksia. Ensi-ilta on tällä viikolla.
Ei ole kovin onnellisten tähtien alla alkanut pesti noin muuten, sillä Säpo on jo huolissaan suvaitsevasta imaamista. Netissä on ollut jo vihatekstejä, joiden vuoksi poliisi kävi antamassa puhelinnumeroita, joihin hädän hetkellä voi ottaa yhteyttä.
Näissä ulkomaankielisillä uutissivustoilla olleissa teksteissä on väitetty, ettei hän olisi enää muslimi. Jutut ovat levinneet sinne sun tänne ja niitä on näkynyt ihan varteenotettavissakin tiedotusvälineissä mm imaamin kotimaassa Jordaniassa.
Perhe, sukulaiset ja ystävät ovat nyt huolestuneet imaamin hyvinvoinnista.
Tässä kerrotaan sellainenkin asia, että tämä kirkkoimaami olisi vaatinut sharian käyttöönottoa Ruotsissa niinkin äskettäin kuin vuonna 2006.
Helsingborgs Dagblad (http://hd.se/skane/2011/03/15/sapo-oroad-for-tolerant-imam/)
Tätä erikoisesti ihmettelen:
QuoteProtesterna kom sedan det blev offentligt vid en stor presskonferens på Fryshuset att han anställts av Svenska kyrkan, eftersom ett par tusen muslimska ungdomar också brukar gå dit.
Imaami kertoo, että Ruotsin kirkko otti hänet töihin, koska muutama tuhat musliminuorta tapaa käydä myös kirkossa.
No, tästä nyt saa muslimi perustellusti hermostuakin
Quote
– Han skriver om mig att de flesta muslimer anser att jag har förgiftat den muslimska tron, att jag ska få muslimska ungdomar att bli kristna och att jag försvarar kvinnors rättigheter
Lisäksi hän on saanut viestiä, että useat muslimit katsovat hänen hylänneen islamin, ja että hän käännyttää musliminuoria kristinuskoon sekä puolustaa naisten oikeuksia.
Edelleenkin: asiaan lienee turha puuttua, kun tietää ruotsalaisten aivorakenteet. Sympatiaa helle silti valitsemallaan tiellä.
Ei ihan tuoretta, mutta asian tiimoilta kuitenkin. Seurakunnan päätös palkata imaami on kirvoittanut kritiikkiä, mutta tässä puolustuspuhe.
QuoteDet är en naiv slutsats att beslutet att anställa en imam i Sofia församling skulle betyda att kyrkan övergett sin tro och blivit gränslös. Svenska kyrkan har inte bara ansvar för sin egen verksamhet utan också för att stödja andra troende människor, skriver Bo Larsson, stiftsprost i Stockholms stift, i en replik till prästerna Johanna Andersson och Annika Borg.
Kyrkans identitet
(http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/naivt-tro-att-imam-skapar-gransloshet_6009531.svd#after-ad)
Ruotsin kirkkoa voisi piikitellä siitä, että se itse kaivaa maata omien jalkojensa alta ja lisäksi kutsuu muut uskontokunnat tekemään samaa.
Quote from: fincum on 22.03.2011, 15:10:04
Ei ihan tuoretta, mutta asian tiimoilta kuitenkin. Seurakunnan päätös palkata imaami on kirvoittanut kritiikkiä, mutta tässä puolustuspuhe.
QuoteDet är en naiv slutsats att beslutet att anställa en imam i Sofia församling skulle betyda att kyrkan övergett sin tro och blivit gränslös. Svenska kyrkan har inte bara ansvar för sin egen verksamhet utan också för att stödja andra troende människor, skriver Bo Larsson, stiftsprost i Stockholms stift, i en replik till prästerna Johanna Andersson och Annika Borg.
Kyrkans identitet
(http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/naivt-tro-att-imam-skapar-gransloshet_6009531.svd#after-ad)
Ruotsin kirkkoa voisi piikitellä siitä, että se itse kaivaa maata omien jalkojensa alta ja lisäksi kutsuu muut uskontokunnat tekemään samaa.
Ja dialogi jatkuu... (http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.576492-gastkronika-fel-tankt-att-anstalla-imam)
Johanna Andersson jatkaa kritiikkiään. Mielestäni harmillista, että (mikäli oikein ymmärsin kouluruåtsilla) hän ei varsinaisesti lähde kritisoimaan enää tuota oppieroa. Hän syyllistyy hieman kaltevalle pinnalle perusteluissaan vedoten siihen, että palkatessaan imaamin dialogia varten, kirkon pitäisi palkata myös buddalainen ja satanisti.
Sofian seurakunta on sanonut, että kirkon tulisi pystyä vastaamaan kaikkien uskontokuntien tarpeeseen harjoittaa uskontoaan. Andersson pohtii, mitä tuo "vastaaminen" on. Pitääkö kirkon palkata legioona eriuskoisia työntekijöitä ja ryhtyä moniuskonnolliseksi sateenvarjo-organisaatioksi?
Lopussa Andersson sanoo käyneensä ekumeenista dialogia muiden kristillisten kirkkojen ja uskontokuntien kanssa, sekä myös uskontoldialogia mm. muslimien kanssa ja että hänellä on hyviä kokemuksia näistä. Mutta ei tätä dialogia varten ole tarvinnut ketään vääräuskoisia ennenkään palkata. Miksi siis nyt pitäisi?
Tässä blogissa (http://www.frimodigkyrka.se/blogg/2011/03/19/ar-det-dags-att-lamna-kyrkan-nu/) enempi opillista pohdiskelua.
Tuohon fincumin linkkaamaan artikkeliin on linkkautunut myös 13 blogikirjoitusta. Osaisinkohan lukea niitä paremmin, jos olisin lukenut ruotsia vapaaehtoisesti?
-i-
Quote from: Jaakko Sivonen on 05.03.2011, 20:41:33
Kuinkakohan tämä nyt menee teologiselta kannalta, kun yhdet opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki jotka eivät pidä Muhammedia Jumalan sanansaattajana, ja toiset opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki, jotka eivät pidä Jeesusta Jumalan poikana, eikä molempaan saa uskoa samanaikaisesti?
Skitsofreenikolla saattaa olla teoreettinen mahdollisuus, että muslimipersoonallisuus pääsee neitsyiden pariin ja kristitty persoonallisuus menee kristittyjen taivaaseen. :o
Quote from: normi on 23.03.2011, 09:12:22
Quote from: Jaakko Sivonen on 05.03.2011, 20:41:33
Kuinkakohan tämä nyt menee teologiselta kannalta, kun yhdet opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki jotka eivät pidä Muhammedia Jumalan sanansaattajana, ja toiset opettavat, että helvettiin joutuvat kaikki, jotka eivät pidä Jeesusta Jumalan poikana, eikä molempaan saa uskoa samanaikaisesti?
Skitsofreenikolla saattaa olla teoreettinen mahdollisuus, että muslimipersoonallisuus pääsee neitsyiden pariin ja kristitty persoonallisuus menee kristittyjen taivaaseen. :o
Eli musulmaaneille neitsyet ja krisistyille harput?
Kirkkoimaami voi korjata ruotsalaisten kristittyjen väärät käsitykset esim. Jeesuksesta:
Koraani (Aro, Salonen, Tallqvist. WSOY, 1957)
3:45 Ja kun Jeesus tunsi, että he olivat uskottomia, hän sanoi:" Ketkä ovat auttajiani Jumalan asiassa?" Opetuslapset vastasivat: "Me olemme Jumalan auttajia, me uskomme Jumalaan, ja todistamme että me olemme muslimeja!"
4:156 ... mutta eivät he ole surmanneet eivätkä ristiinnaulinneet häntä, vaan heistä näytti siltä ...
4:169 Messias Jeesus, Marian poika, on vain Jumalan lähettiläs
5:17 Me olemme myös tehneet liiton niiden kanssa, jotka sanovat: " Me olemme kristittyjä", mutta he ovat unohtaneet osan siitä, mikä heille oli annettu kehotukseksi, ja niinpä olemmekin asettaneet vihollisuuden ja kiukun heidän
välilleen ylösnousemuksen päivään asti
5:18 Oi kirjan kansa, lähettiläämme on tullut luoksenne selittämään teille paljon siitä Kirjaan sisältyvästä, jonka salasitte ja jättämään paljon syrjään
5:19 Ne ovat uskottomia, jotka sanovat: "Totisesti Jumala on Messias, Marian poika"
5:79 Ei messias, Marian poika ole muuta kuin lähettiläs
9:30 Juutalaiset sanovat: "Uzair (Esra) on Jumalan poika" ja kristityt sanovat: "Messias (Kristus) on Jumalan poika". Tätä he sanovat suullaan matkien niiden puhetta, jotka ovat kieltäneet ennen heitä. Tuhotkoon Jumala heidät! Kuinka he voivat olla niin nurinkurisia?
61:6 Entä kun Jeesus, Marian poika sanoi: !Oi te Israelin lapset, Jumala on minut lähettänyt luoksenne vahvistamaan sitä tooraa, joka enne minua on tullut teille, ja tuomaan ilosanomaa lähettiläästä, joka tulee minun jälkeeni ja jonka nimi on Ahmad". (Ahmad on Muhammedin toinen nimi)
"Oi sitä siunattua aikaa, jona hän
tulee maailmaan! Uskokaa minua, että olen nähnyt hänet ja osoittanut hänelle
kunnioitusta, niinkuin kaikki profeetat ovat hänet nähneet: sillä hänen
hengestään Jumala antaa heille kaikille profetiuden. Ja kun näin hänet,
sieluni täyttyi lohdulla sanoen: "Oi Muhammed, Jumala olkoon kanssasi, ja
tehköön Hän minut arvolliseksi avaamaan kengännauhasi, sillä silloin olisin
suuri profeetta ja Jumalan pyhä."
Näin sanottuaan Jeesus kiitti Jumalaa."
Barnabaan evankeliumi
Tampereen islamin yhdyskunta
http://www.islamtampere.com/barnabas.htm
Quote from: ikuturso on 22.03.2011, 19:58:05
Sofian seurakunta on sanonut, että kirkon tulisi pystyä vastaamaan kaikkien uskontokuntien tarpeeseen harjoittaa uskontoaan.
???
Aika käsittämätöntä, jos noin kauas kristinuskosta on jo päästy. Mäkinen varmaan tuntee syvää siitä, että hän on jo ainakin kierroksen jäljessä.