Hommaforum Testi

HOMMAN KIRJASTO => Suositeltavaa luettavaa => Topic started by: ihminen on 03.03.2011, 18:47:13

Title: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: ihminen on 03.03.2011, 18:47:13
Ouarab Belaid Sami: MUSLIMIMIEHET SUOMESSA

"UUDESSA MAASSA KUKAAN EI YMMÄRRÄ MINUA YHTÄ HYVIN KUIN MAANMIEHENI"
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/15171/Ouarab_Sami.pdf?sequence=1

Opinnäytetyö jossa haastateltu viittä muslimi miestä siitä miten ovat sopeutuneet/halunneet sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan. Aluksi taustaa maahanmuutosta ja islamista, ihan hyvä paketti perustietoa asiasta. Työn kirjoittaja on itsekkin muslimi.

Haastateltuja huono suomalainen yhteiskunta oli kohdellut kaltoin ja se oli osittain heikentänyt halukkuutta sopeutua länsimaalaiseen eloon.

Sivusta 31 eteenpäin mielenkiintoista luettavaa, sivulla 33 kuvaukset haastatelluista miehistä ja sivulta 36 eteenpäin löytyy tutkimustulokset.

"Kävin kerran poliisiasemalle uusimassa viisumiani, siellä oli täynnä
pelkkiä muslimeja, viranomaiset tietävät että suurin osa maahanmuuttajista
on muslimeita ja heidän täytyy koko ajan uusia viisumia,
sen takia meille annetaan huonoa palvelua ja siksi joutuu odottamaan
tunteja ennen oman vuoron tuloa! Huusin poliiseille, ja poistuin
paikalta!"
Sivu 40

Pohdinta osiossa sivu 43 todetaan seuraavaa:

"Tutkimustyöprosessini ja ohjaamieni miesryhmien kautta olen yhä vakuuttuneempi
siitä, että muslimimiesten on vaikea sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan.
He tarvitsevat apua, jotta voivat oppia ymmärtämään uutta ympäristöään.
Rasismilla ja kielteisillä kuvilla islamista on myös osuutta integroitumiseen.
Uusien rasismia mittaavien tutkimusten mukaan 28 % suomalaisista on ainakin
osittain sitä mieltä, että islam uhkaa suomalaista kulttuuria."

Ihan mielenkiintoista luettavaa.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Kasvokeskeinen on 03.03.2011, 18:50:19
"Opinnäytetyö, johon on haastateltu viittä (5) muslimimiestä"?
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: foobar on 03.03.2011, 18:55:16
Quote from: ihminen on 03.03.2011, 18:47:13"Kävin kerran poliisiasemalle uusimassa viisumiani, siellä oli täynnä
pelkkiä muslimeja, viranomaiset tietävät että suurin osa maahanmuuttajista
on muslimeita ja heidän täytyy koko ajan uusia viisumia,
sen takia meille annetaan huonoa palvelua ja siksi joutuu odottamaan
tunteja ennen oman vuoron tuloa! Huusin poliiseille, ja poistuin
paikalta!"
Sivu 40

Ehkä arvon herra ei ole ymmärtänyt sitä, että maahanmuuttaja voi käyttäytyä ja jopa näyttää aivan suomalaiselta. Nämä suomalaisen oloiset naamioitujat tekevät töitä, maksavat veroja eivätkä joudu kahnauksiin virkavallan kanssa - mutta ovat silti, niin ihmeelliseltä kuin se tuntuu, maahanmuuttajia, eivät välttämättä edes kansalaisuutta vaihtaneita. Heillä ei ole aikaa istua kaiket päivät erinäisillä luukuilla rahaa, viisumeita tai muuta hakemassa uhittelumentaliteetilla, ehkäpä siksi että he ovat täällä töissä. Mutta mitäpä siitä, se että oma pää on täynnä ylimielistä ureaa ei *ikinä* voi olla selitys sille, miksi asiat menisivät vähän toisin kuin klaanihuutamisen tavoitteena on.

Ja niin - enemmistö maahanmuuttajista on juuri näitä naamioitujia, ainakin toistaiseksi. Se ei kunniakansalaisen kalloon mahdu.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: M.K.Korpela on 03.03.2011, 18:58:40
Lähdeluettelo - se korutont' on kertomaa.

EDIT: Koko päättötyö voidaan kätevästi tiivistää tähän:

QuoteLuulen, että kulttuurierojen aiheuttamaa kitkaa voidaan poistaa tai vähentää
lisäämällä kansainvälisyyskasvatusta. Sen avulla voidaan edistää niin sanottua
kaksisuuntaista kotoutumista, jonka myötä sekä maahanmuuttaja että ympäröivä yhteiskunta ja kantaväestö mukautuvat monikulttuuriseen tilanteeseen.

Monikulttuurikasvatusta, jonka tuloksena meidän pitäisi sopeutua muslimeihin eikä päinvastoin - siinä kaikki.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: ElenaDaylights on 03.03.2011, 19:13:39
Otsikko ja sisälti täysin naivia, yksisilmäistä ja asenteellista analyysia, ei mitään muuta. kaikki pitäisi järjestyä valmiiksi joka taholta torvisoittokuntien säeistämänä mamun astuessa pirttiin. Selvääkin selvempi viesti oli vain se, että vääräuskoisten maa on paska paikka elää.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: foobar on 03.03.2011, 19:17:34
Quote from: ElenaDaylights on 03.03.2011, 19:13:39
Otsikko ja sisälti täysin naivia, yksisilmäistä ja asenteellista analyysia, ei mitään muuta. kaikki pitäisi järjestyä valmiiksi joka taholta torvisoittokuntien säeistämänä mamun astuessa pirttiin. Selvääkin selvempi viesti oli vain se, että vääräuskoisten maa on paska paikka elää.

Onneksi täällä monet asiat ovat ilmaisia ja päälle vielä maksetaan rahaa olemassaolosta. Jos poliisi ei aina olekaan ystävä niin oikeuslaitos on. Tosin siitä voi valittaa ettei tyhjästä makseta riittävästi - mutta paremman paikan löytämisen sijaan se "vähempikin" kummasti kelpaa.

Paska maa joka tapauksessa, sanoo tulevaisuuden toivo etelästä.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: aethanol on 03.03.2011, 19:25:03
Kirjoittaja näyttäisi olevan vuoden 2009 eurovaaliehdokas ja perin hyvässä seurassa (tai sitten Suomessa oin toinenkin Belaid Ouarab)

Suomen Työväenpuolue STP
Johan Bäckman, Minna Ekman, Leena Hietanen,
Hannu Kautto, Esko Koivisto, Risto Koivula, Rosa-Maria
Kyrönlahti-Keskivaara, Juhani Lavikainen, Kari Muilu,
Anna Nevalainen, Belaid Ouarab, Liisa Paakkolanvaara,
Väinö Pietikäinen, Janne Rahikainen, Raimo Ruttonen,
Juhani Tanski, Pekka Tiainen, Heikki Typpö, Kalevi
Wahrman, Britt-Mari Valo
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: ihminen on 03.03.2011, 19:25:48
Quote from: M.K.Korpela on 03.03.2011, 18:58:40
Lähdeluettelo - se korutont' on kertomaa.

EDIT: Koko päättötyö voidaan kätevästi tiivistää tähän:

QuoteLuulen, että kulttuurierojen aiheuttamaa kitkaa voidaan poistaa tai vähentää
lisäämällä kansainvälisyyskasvatusta. Sen avulla voidaan edistää niin sanottua
kaksisuuntaista kotoutumista, jonka myötä sekä maahanmuuttaja että ympäröivä yhteiskunta ja kantaväestö mukautuvat monikulttuuriseen tilanteeseen.

Monikulttuurikasvatusta, jonka tuloksena meidän pitäisi sopeutua muslimeihin eikä päinvastoin - siinä kaikki.


"Monikulttuurikasvatusta, jonka tuloksena meidän pitäisi sopeutua muslimeihin eikä päinvastoin"

Jos sallit muotoilisin sen näin,

Monikulttuurikasvatus = opetusta siitä miten meidän pitää sopeutua muslimeihin eikä päinvastoin

Työtä lukiessa tulee huomioida tekijän tausta.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Ystävä on 03.03.2011, 19:56:03
Quote from: Kasvokeskeinen on 03.03.2011, 18:50:19
"Opinnäytetyö, johon on haastateltu viittä (5) muslimimiestä"?
Tutkimus on kato ollut kvalitatiivinen, eli laadullinen. :D
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: guest3656 on 03.03.2011, 19:59:31
Quote from: Kasvokeskeinen on 03.03.2011, 18:50:19
"Opinnäytetyö, johon on haastateltu viittä (5) muslimimiestä"?

Haastattelututkimuksen kysymykset ovat syynä haastateltavien pieneen määrään. Osa kysymyksistä on selvästi liian vaikeita parta-lapsille:

QuoteKYSYMYKSIÄ
1. Minkä ikäinen olet?
2. Kansallisuus? Ei tule esiin tutkimuksessa!)
3. Ammatti tai koulutustaso?
4. Sosiaaliset suhteet Suomessa? (esim.: ystävät, perhe, viranomaiset?)
5. Mitä kautta tulit Suomeen, miksi Suomeen?
6. Tunnetko saavasi apua, jos tarvitset?
7. Kuinka kauan olet asunut Suomessa?
8. Miten uskontosi harjoittaminen on muuttunut Suomessa?
9. Vaikuttaako länsimaalainen ympäristö islamilaisuutesi?
10. Onko uskonnollasi tärkeämpi merkitys Suomessa (kuin kotimaassasi)?
11. Oletko mielestäsi sopeutunut elämään kahden kulttuurin yhteydessä?
12. Koetko lasten kasvattaminen vaikeaksi länsimaalaisessa kulttuurissa?
13. Kuinka koet suomalaisten ihmisten suhtautuvan sinun muslimimiehenä?
14. Koetko uskontosi olevan uhka valtauskonnon parissa?
15. Tuottaako uskontosi harjoittaminen hankaluuksia arkielämässä Suomessa?
16. Millaisena näet sinun ja perheesi tulevaisuuden?
17. Millainen olla maahanmuuttajana yleisesti ja muslimina erityisesti Suomessa?
18. Voisitko kerro Suomesta hyvät ja huonot puolet?
KIITOS VASTAUKSESTASI!
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Ystävä on 03.03.2011, 20:00:41
Vielä kerran, on ihan pakko:
Quote from: ihminen on 03.03.2011, 18:47:13
"Kävin kerran poliisiasemalle uusimassa viisumiani, siellä oli täynnä
pelkkiä muslimeja, viranomaiset tietävät että suurin osa maahanmuuttajista
on muslimeita ja heidän täytyy koko ajan uusia viisumia,
sen takia meille annetaan huonoa palvelua ja siksi joutuu odottamaan
tunteja ennen oman vuoron tuloa! Huusin poliiseille, ja poistuin
paikalta!"
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Uuno Nuivanen on 03.03.2011, 20:00:50
Älkääs nyt pojat, tuollahan luki että hän on aktiivinen työväenpuolueen jäsen.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Pliers on 03.03.2011, 20:10:51
Hirmuinen määrä on kirjoitusvirheitä jäänyt lopulliseen...

1. 39-vuotias muslimimies Algeriasta, asunut Suomessa 13 vuotta. Eronnut suomalaista
vaimosta... luottamus Suomalaiseen
yhteiskuntaan on hävinnyt.

2. Asunut Suomessa yli 20 vuotta, ikä on kertynyt 47. Avioero
oli hänelle kova palaa eikä hyväksyy Suomalaisten tapa erota... ...hän on löytänyt tien takaisin oman kulttuuriin ja uskontoaan.

3. Yli 16 vuoden Suomessa ja kolmen epäonnistuneiden avioliiton jälkeen, mies
kokee että hän ei ole tervetullut tänne asumaan.

...

Suomalaiset naiset - kotoutumisen este?  ;D


---------
Valitettavasti, jos tuo tutkimus on mahdollistanut tradenomin pahvit, on kyseessä ns. positiivinen syrjintä.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: CaptainNuiva on 03.03.2011, 20:12:53
Quote from: Ystävä on 03.03.2011, 20:00:41
Vielä kerran, on ihan pakko:
Quote from: ihminen on 03.03.2011, 18:47:13
"Kävin kerran poliisiasemalle uusimassa viisumiani, siellä oli täynnä
pelkkiä muslimeja, viranomaiset tietävät että suurin osa maahanmuuttajista
on muslimeita ja heidän täytyy koko ajan uusia viisumia,
sen takia meille annetaan huonoa palvelua ja siksi joutuu odottamaan
tunteja ennen oman vuoron tuloa! Huusin poliiseille, ja poistuin
paikalta!"


Tässä kohdenhan on myös semmoinen mahdollisuus että palaa sinne mistä on lähtynyt, hyvän palvelun ilmaisen kamelipadan ääreen, sinne paratiisiin missä ihmistä ei jonoteta siksi että on muslimi ja missä ei tarviste ilmaisen ylläpidon eteen huutaa.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Phantasticum on 03.03.2011, 20:27:31
Tutkimusta (opinnäytetyötä) lukematta haluan vain todeta, että ilmeisesti muslimi on kokonaan oma lajinsa ja muslimimies sen alalaji. Kuulukohan se kuitenkin kädellisten luokkaan?

...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...muslimi...
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: L. Brander on 03.03.2011, 20:31:16
Quote from: Ystävä on 03.03.2011, 19:56:03
Quote from: Kasvokeskeinen on 03.03.2011, 18:50:19
"Opinnäytetyö, johon on haastateltu viittä (5) muslimimiestä"?
Tutkimus on kato ollut kvalitatiivinen, eli laadullinen. :D

Jos ei nyt innostuttaisi arvostelemaan jonkun opinnäytetyötä. Jos on mennyt läpi, niin on täyttänyt kriteerit. Opinnäytetyön voi tehdä myös haastattelematta yhtään muslimia.

LB
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: aethanol on 03.03.2011, 20:37:32
Quote from: L. Brander on 03.03.2011, 20:31:16
Jos ei nyt innostuttaisi arvostelemaan jonkun opinnäytetyötä. Jos on mennyt läpi, niin on täyttänyt kriteerit. Opinnäytetyön voi tehdä myös haastattelematta yhtään muslimia.

LB

Esim. haastattelemalla kahdeksaa romania http://(https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/20069/9789513935634.pdf?sequence=1)

Eiku hups, tämä olikin väitöskirja.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: M.K.Korpela on 03.03.2011, 20:53:34
Quote from: L. Brander on 03.03.2011, 20:31:16
Jos ei nyt innostuttaisi arvostelemaan jonkun opinnäytetyötä. Jos on mennyt läpi, niin on täyttänyt kriteerit. Opinnäytetyön voi tehdä myös haastattelematta yhtään muslimia.

LB

Joskus (usein) on myös niin, että opinnäytetyön aihe on henkilökunnan idea. Joten ei tuosta haastateltavien määrästä kannata suurta numeroa nostaa, kun se kerran on läpi nmennyt.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: foobar on 03.03.2011, 20:57:55
Quote from: M.K.Korpela on 03.03.2011, 20:53:34
Quote from: L. Brander on 03.03.2011, 20:31:16
Jos ei nyt innostuttaisi arvostelemaan jonkun opinnäytetyötä. Jos on mennyt läpi, niin on täyttänyt kriteerit. Opinnäytetyön voi tehdä myös haastattelematta yhtään muslimia.

LB

Joskus (usein) on myös niin, että opinnäytetyön aihe on henkilökunnan idea. Joten ei tuosta haastateltavien määrästä kannata suurta numeroa nostaa, kun se kerran on läpi nmennyt.

Opinnäytetyössä ilmitulleista haastateltujen tendensseistä jonkinlaisena Suomeen muuttaneiden muslimimiesten sielunkuvana kannattaisi mielestäni silti pitää jatkuvaa mekkalaa. Hyssyttely ei takuulla ylimielisyyttä ja muiden syyttelyhalua poista.
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Kantoraketti on 03.03.2011, 21:14:25
Jotenkin kun katsoo tekijän nimeä, ja sitten opinnäytteen aihetta, niin mieleen väkisinkin hiipii sana objektiivisuus.

No, itse insinööritason opinnäytetyön tehneenä on pakko todeta, ettei nämä AMK opinnäytetyöt mitään tiedettä ole, pelkkä opintosuoritus kaiken muun rinnalla.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Ystävä on 03.03.2011, 21:14:47
Quote from: L. Brander on 03.03.2011, 20:31:16
Quote from: Ystävä on 03.03.2011, 19:56:03
Quote from: Kasvokeskeinen on 03.03.2011, 18:50:19
"Opinnäytetyö, johon on haastateltu viittä (5) muslimimiestä"?
Tutkimus on kato ollut kvalitatiivinen, eli laadullinen. :D

Jos ei nyt innostuttaisi arvostelemaan jonkun opinnäytetyötä. Jos on mennyt läpi, niin on täyttänyt kriteerit. Opinnäytetyön voi tehdä myös haastattelematta yhtään muslimia.
LB
Miksi ei lopputyötä saisi arvostella?
Ei tuo haastateltavien vähäinen määrä olekaan mikään ongelma laadullisessa tutkielmassa. Mutta jos jo tutkimuskysymyksissä on selviä kielioppivirheitä, niin ei se hyvää kuvaa anna lopputulemasta.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: L. Brander on 03.03.2011, 21:25:12
Quote from: Ystävä on 03.03.2011, 21:14:47
Miksi ei lopputyötä saisi arvostella?
Ei tuo haastateltavien vähäinen määrä olekaan mikään ongelma laadullisessa tutkielmassa. Mutta jos jo tutkimuskysymyksissä on selviä kielioppivirheitä, niin ei se hyvää kuvaa anna lopputulemasta.

Saathan sinä arvostella, mitä haluat. Minusta kannattaa kuitenkin muistaa, että kysymyksessä on AMK:n opinnäytetyö. Osa jengistä juosten kusee noita ja graduja ainoana tarkoituksena valmistua ja äkkiä. Tarkkana hommailijana varmasti huomasit, että vastaukseni viittasi ihmettelyyn haastateltujen muslimien määrästä.

Sisällön puolesta tämäkin tietysti kannattaa lukea, voi siinä saada kurkistuksen oppilaitoksen, kirjoittajien ja haastateltujen elämään. Tosin on syytä muistaa, että kysymyksessä on AMK:n opinnäytetyö.

LB
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: guest3656 on 03.03.2011, 21:32:06
Quote from: L. Brander on 03.03.2011, 20:31:16
Jos ei nyt innostuttaisi arvostelemaan jonkun opinnäytetyötä. Jos on mennyt läpi, niin on täyttänyt kriteerit. Opinnäytetyön voi tehdä myös haastattelematta yhtään muslimia.

Eihän tässä ole kysymyksessä minkään sortin "opinnäyte". Päinvastoin kyhäelmä todistaa, että sosionomien koulutuksessa kirjallinen ilmaisukyky on pelkkä kuriositeetti. Kirjoitelma on vain yksinkertaisesti pelkkää paskaa, jota ilman maailma olisi parempi paikka.

Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Kasvokeskeinen on 03.03.2011, 22:28:21
QuoteJos ei nyt innostuttaisi arvostelemaan jonkun opinnäytetyötä. Jos on mennyt läpi, niin on täyttänyt kriteerit. Opinnäytetyön voi tehdä myös haastattelematta yhtään muslimia.

No jaa, jos otsikko on "Muslimimiehet Suomessa" niin jotenkin sitä toivoisi, että tutkimuksessa olisi mukana muutakin kuin viideltä kaverilta muistiinpannut jutut.

AMK:n tason tuntien voisin ihan hyvin kehottaa Ouarabia vaihtamaan titteliksi vaikka "Viisi mun kaveria valittaa - laadullinen tutkimus muslimimiehen oikeuksien neuvottelusta marginaalin pakenevalla rajalla."
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Malla on 03.03.2011, 23:08:50
Quote from: Pliers on 03.03.2011, 20:10:51
Hirmuinen määrä on kirjoitusvirheitä jäänyt lopulliseen...

Ja esim.: "Tiedottamatta ja kouluttamatta vaaditut asiat voivat vahingoitta ja vaikeutta sekä maahanmuuttajien että viranomaisten asianhoito."´
jne

Ihmetellä täytyy myös ja etenkin opinnäytetyön ohjaajaa/tarkastajaa. Olkoon vaikka "vain" AMK:n opinnäyte. Moinen kieli ei menisi läpi yo-kisoissa, tuskin edes ala-asteella. Tuollaiset virheet olisi helppo havaita ja korjauttaa, jos viitsisi hiukan vaivautua.
Tutkielman otsikkoakin olisi voinut hiukan viilata; vaikuttaa melko mahtipontiselta.


Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: L. Brander on 03.03.2011, 23:34:31
Quote from: Kasvokeskeinen on 03.03.2011, 22:28:21
"Viisi mun kaveria valittaa - laadullinen tutkimus muslimimiehen oikeuksien neuvottelusta marginaalin pakenevalla rajalla."

;D ;D

Krijotuvihreiden täyttämä työ kertoo erityisesti työlle asetetuista kriteereistä. Tarkastajat eivät ole jostain syystä vaatineet jantteria korjaamaan virheitä, joten hän ei ole niitä korjannut. Otti pahvit ja lähti kirkasotsaisena äenntisenä opiskelijana kohti uusia seikkailuja.

LB
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: acc on 04.03.2011, 22:04:05

QuoteSiteeraus opinnäytteestä, sivu 34
Ali (nimi muutettu) tapasi nykyinen vaimonsa Tunisiassa 15 vuotta sitten, muutti
asumaan Suomessa samana vuonna. Kotimaassa hän työskenteli hotellivirkailijana,
Suomeen muuttuessaan hän opiskeli suomen kieli, koska hän haluaisi
työskennellä hotellialalla ,kotimaasta saatu tutkinto ei kelvannut Suomessa
vaikka hän suomen kieltä taito on hyvä.


Opinnäytteen alkupuolella kieliasu on sujuvaa suomea.  Kumminkin loppupuolella alkaa tulla virheitä ja alussa esiintynyt kieliopin hallinta katoaa. Näin suuret vaihtelut sujuvan ja huonon suomenkielen välillä herättävät epäilyksen, että joku syntyperäinen suomalainen on kirjoittanut tai ainakin korjannut sujuvaksi suomeksi pääosan tekstistä. Sivulla 34 esiintyvä huono suomi lienee opinnäytteen tekijän omaa aikaansaannosta.

Miksi tämä on päästetty läpi. Ehkä juuri siksi, että mahdollinen lukija ymmärtäisi, että joku muu kuin tekijä on vastannut ainakin kieliasun moitteettomuudesta, niissä kohdin tekstiä, missä se moiteetonta on. 

Ei ole epäilystä, etteikö opinnäyteen tekijä olisi antanut jotain panosta työnsä hyväksi. Mutta kuinka suuri se on?


Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: M.K.Korpela on 04.03.2011, 22:07:21
Quote from: acc on 04.03.2011, 22:04:05....niissä kohdin tekstiä, missä se moiteetonta on.

Kirjoitetaan moitteetonta.

Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: RP on 04.03.2011, 22:34:59
Opinnäyttenä päälimmäisenä pisti silmään, että 50-sivuisessa tekstissä kohta "tutkimustulokset" alkoi sivulta 36 ja päättyi sivulle 41. Ehkä hieman korkeammalla kuvittelin riman olevan jopa ammattikorkeakouluissa.

Onhan siellä silti jotain näin kvalitatiivisesti valaisevaa:

QuoteEn missään nimessä anna sosiaalityöntekijälle määräillä omassa
perheessäni, he haluavat opettaa vaimolleni suomen kieltä ja lakia
jotta hän eroasi minusta, minun vaimo jää kotiin kasvattamaan
omia lapsia, sen tärkeämpää elämässä ei ole!

(ja sitten se 16 vuotta Suomessa asunut Suomen kansalainen joka valittaa, että (verovaroin maksettua) tulkkia ei kansalaisena saa enää käyttä kaikkialla missä hän haluaisi)

Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Metatron on 04.03.2011, 23:22:35
Sami Quarab ilman lainausmerkintää:
Quote
Yksi suurimmista haasteista on ymmärtää eri kulttuureja, niiden arvoja, ja uskomuksia
ja jokapäiväisiä arkirutiineja. Sosiaalialalla työntekijän tulee ymmärtää
eri kulttuureja ja niiden eri osa alueita, jotta he pystyisivät palvelemaan vieraista
kulttuureista tulevia ihmisiä. Suomeen saapuu eri kulttuureista ulkomaalaisia.
Eri kulttuurien ymmärtäminen on tärkeä osa nykypäivän ammattitaitoa.

ja vertailun vuoksi toisesta paikasta kaivettu tekstinpätkä:
Quote
Leiningerin mukaan yksi suurimmista haasteista on ymmärtää eri kulttuureja, niiden
arvoja, uskomuksia ja jokapäiväisiä arkirutiineja. Hoitajien tulee ymmärtää eri kulttuureja
ja niiden eri osa alueita, jotta he pystyisivät hoitamaan vieraista kulttuureista tulevia
ihmisiä. Nykyaikaisessa globaalissa maailmassa, jossa pystytään kommunikoimaan erilaisten
ihmisten kanssa, odotetaan hoitajien ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten
tietävän vieraista kulttuureista ja ymmärtävän niitä. Eri kulttuurien ymmärtäminen on
tärkeä osa nykypäivän hoitajan ammattitaitoa. (Leininger 1994, 7–8.)

Jos olisi enemmänkin aikaa, voisi tuolta googlailla muutaman muunkin lauseen ja katsoa kuinka paljon sitä omaa tekstiä tuossa on. Ehkä tämän takia vain haastateltujen osiossa on hirveitä kirjoitusvirheitä.


Edit: Ja katselinpa huvikseni enemmänkin noita. Alkuosahan vilisee toki viittauksia muiden tutkijoiden tekstiin, mutta järjestäen myös ne viitteettömät kappaleet ovat muiden kirjoittamia. Esim. sivun 19 ja 20 taitteesta:
QuoteHegemoninen sukupuoli on erittäin keskeisesti näkyvissä perhelainsäädännössä. On kuitenkin huomattava, ettei se toimi sääntökirjan tavoin. Todellisuus ukupuolten välisissä suhteissa on hyvin erilainen eripuolilla arabimaailmaa.
on peräisin täältä (http://kirjastot.diak.fi/files/diak_lib/Pieksamaki2007/tukia.pdf).
QuoteKodin ulkopuolisten saavutusten oletetaan kiinnostavan miehiä enemmän kuin naisia. Heiltä oletetaan kilpailuhenkisyyttä, jämäkkyyttä ja kovuutta. Vastaavasti kodinhoito, hoivaaminen, lapset ja ihmissuhteet näyttäisivät olevan naisten kiinnostuksen kohteina. Maskuliinisessa yhteiskunnassa on tärkeätä mahdollisuus hyviin tuloihin, ansaittuun tunnustukseen tekemästään työstä, etenemisen mahdollisuus työtehtävien suhteen sekä haasteellinen työ.
peräisin Maria Collianderin pro gradusta (http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/aasia/pg/colliander/mumkinbu.pdf).

Tämän jälkeen tuskin epäselvää ovatko lähdeviittauksia omaavat kappaleetkaan muokattua tekstiä vai täysin suoria pätkiä kyseisistä kirjoituksista.
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: MW on 04.03.2011, 23:39:17
Quote from: Metatron on 04.03.2011, 23:22:35
Sami Quarab ilman lainausmerkintää:
***

Jos olisi enemmänkin aikaa, voisi tuolta googlailla muutaman muunkin lauseen ja katsoa kuinka paljon sitä omaa tekstiä tuossa on. Ehkä tämän takia vain haastateltujen osiossa on hirveitä kirjoitusvirheitä.


Tämmöinen hengentuote. Käsittääkseni kaikissa itseään kunnioittavissa oppilaitoksissa nämä copy-paste jutut jäävät seulaan aika äkkiä, mutta mutta. Joskus systeemi toimii kuin valvontakamerat Esbo steissillä, vai missä niitä tönimisiä esiintyy?
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Simo Hankaniemi on 04.03.2011, 23:54:51
Eihän tuo ole mikään tutkimus millään mittarilla mitattuna. Viisi haastateltavaa eivät ole edustava otos Suomen muslimimiehistä, pitäisi olla noin 400 vähintään ja tutkittavat pitäisi valita niin, että kenellä tahansa muslimimiehellä on periaatteessa mahdollisuus päästä otokseen. Kysymys-arsenaali on myös aivan lapsellinen. Tuollaisen kyhäelmän ei pitäisi mennä läpi edes peruskouluesitelmänä. Onko tämä muka mennyt läpi AMK-lopputyönä? Mikä vitsi.
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Malla on 05.03.2011, 00:03:19
Kuvatut syrjintäkokemukset ovat aika hurjia: yksi on joutunut jonottamaan poliisiasemalla, toiselle on on huutanut humalainen.
Jos tuo on syrjintää, aika moni suomalainenkin on kokenut sitä.
--
Jos lukiolainen jää kiinni kopipeistauksesta, seurauksena on armotta kurssin hylkääminen -> uusiminen. Korkeamman asteen opinahjossa moisella ei ilmeisesti ole enää niin väliä.
Noloa.

Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: M. on 05.03.2011, 00:08:31
Quote from: Simo Hankaniemi on 04.03.2011, 23:54:51
Eihän tuo ole mikään tutkimus millään mittarilla mitattuna. Viisi haastateltavaa eivät ole edustava otos Suomen muslimimiehistä, pitäisi olla noin 400 vähintään ja tutkittavat pitäisi valita niin, että kenellä tahansa muslimimiehellä on periaatteessa mahdollisuus päästä otokseen. Kysymys-arsenaali on myös aivan lapsellinen. Tuollaisen kyhäelmän ei pitäisi mennä läpi edes peruskouluesitelmänä. Onko tämä muka mennyt läpi AMK-lopputyönä? Mikä vitsi.

Yleinen kommentti:

400:n ihmisen haastatteleminen ja moisen haastatteluaineiston analysoiminen laadullisesti on täysin mahdoton tehtävä. Tavanomaisesti laadullisessa tutkimuksessa haastatellaan n. 10-20 henkilöä. Edustavuus ei ole ongelma, jos tutkimuksen tuloksia ei ole tarkoituskaan yleistää (esimerkiksi koskemaan kaikkia muslimimiehiä). Jos tarkoitus on esimerkiksi selvittää millaisia kokemuksia muslimimiehillä Suomessa on, aineistossa voidaan periaatteessa saavuttaa saturaatiopiste jo viidelläkin haastateltavalla, vaikka tuo onkin aika epätodennäköistä.

Sinänsähän ko. opinnäyte vaikuttaisi olevan pelkkää paskaa jo AMK:n mittareillakin.
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Suomitalon renki on 05.03.2011, 00:16:27
Kirjoitusvirheillä yms. teknisellä asialla ei mielestäni ole mitään merkitystä vaan enmmänkin seuraavalla:

". 39-vuotias muslimimies Algeriasta, asunut Suomessa 13 vuotta.
1.Eronnut suomalaista
vaimosta... luottamus Suomalaiseen
yhteiskuntaan on hävinnyt.

2. Asunut Suomessa yli 20 vuotta, ikä on kertynyt 47. Avioero
oli hänelle kova palaa eikä hyväksyy Suomalaisten tapa erota... ...hän on löytänyt tien takaisin oman kulttuuriin ja uskontoaan.
3. Yli 16 vuoden Suomessa ja kolmen epäonnistuneiden avioliiton jälkeen, mies
kokee että hän ei ole tervetullut tänne asumaan
."


Viidestä haastatellusta ainakin kolmella ajatusmailma on negatiivinen suomalaista yhteiskuntaan. Epäonnistumisien myötä viha ja kauna suuntautuu suomeen ja suomalaisiin. Sanoisin prosentin olevan hemmetin suuri... Kysymys on juuri siitä, että noilla taustoilla sopeutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan on todella vaikeaa. Kysynkin olisiko laajempi otanta samankaltainen. Luulen että varmassti jokainen mokuttajakin  :flowerhat: ymmärtää vastauksia lukemalla jonkin asian olevan persiillään ja se >EI ole raha.   
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: MW on 05.03.2011, 00:26:36
Quote from: Suomitalon renki on 05.03.2011, 00:16:27
Kirjoitusvirheillä yms. teknisellä asialla ei mielestäni ole mitään merkitystä vaan enmmänkin seuraavalla:
***
Kysynkin olisiko laajempi otanta samankaltainen. Luulen että varmassti jokainen mokuttajakin  :flowerhat: ymmärtää vastauksia lukemalla jonkin asian olevan persiillään ja se >EI ole raha.   

Raha tietysti kelpaa, mutta tämäkin 'tutkimus' osoitti sen mikä on helvelvetin hyvin tiedossa.

Jostain syystä tämä tieto ei tavoita niiden tahojen vähäistä ymmärrystä, joiden pitäisi johtopäätökset tehdä ja jatkotoimenpiteisiin ryhtyä.
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Malla on 05.03.2011, 00:35:15
Quote from: Suomitalon renki on 05.03.2011, 00:16:27
Kirjoitusvirheillä yms. teknisellä asialla ei mielestäni ole mitään merkitystä

On niillä hiukan merkitystä. Ne kertovat, että ko. tutkinnolla ei ole mitään arvoa, koska oppilaitoksessa viis veisataan työn jäljestä ja ohjaus on täysin retuperällä. Kyse on sentään ammattikorkeakoulusta. Jos esim. insinöörin opinnäytteessä kaikki laskut olisivat miten sattuu, olisiko sekin ihan sama?
Lisäksi: Kirjoitelman laatija on valmistunut ammattiin, joka edellyttää kommunikointia ja kielitaitoa.
Toivottavasti tämä on yksittäistapaus.
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Simo Hankaniemi on 05.03.2011, 00:51:37
Quote from: M. on 05.03.2011, 00:08:31
Quote from: Simo Hankaniemi on 04.03.2011, 23:54:51
Eihän tuo ole mikään tutkimus millään mittarilla mitattuna. Viisi haastateltavaa eivät ole edustava otos Suomen muslimimiehistä, pitäisi olla noin 400 vähintään ja tutkittavat pitäisi valita niin, että kenellä tahansa muslimimiehellä on periaatteessa mahdollisuus päästä otokseen. Kysymys-arsenaali on myös aivan lapsellinen. Tuollaisen kyhäelmän ei pitäisi mennä läpi edes peruskouluesitelmänä. Onko tämä muka mennyt läpi AMK-lopputyönä? Mikä vitsi.

Yleinen kommentti:

400:n ihmisen haastatteleminen ja moisen haastatteluaineiston analysoiminen laadullisesti on täysin mahdoton tehtävä. Tavanomaisesti laadullisessa tutkimuksessa haastatellaan n. 10-20 henkilöä. Edustavuus ei ole ongelma, jos tutkimuksen tuloksia ei ole tarkoituskaan yleistää (esimerkiksi koskemaan kaikkia muslimimiehiä). Jos tarkoitus on esimerkiksi selvittää millaisia kokemuksia muslimimiehillä Suomessa on, aineistossa voidaan periaatteessa saavuttaa saturaatiopiste jo viidelläkin haastateltavalla, vaikka tuo onkin aika epätodennäköistä.

Sinänsähän ko. opinnäyte vaikuttaisi olevan pelkkää paskaa jo AMK:n mittareillakin.

Ai miten niin 400 aineiston analysoiminen olisi mahdoton tehtävä? Koko ajanhan sitä tehdään sosiologiassa, antropologiassa ynnä muissa tieteissä. Tilastotieteellisesti viiden henkilön tutkimuksella, joita ei edes ole valittu satunnaisotannalla, ei voi saavuttaa yleistämiskelpoista tietoa. Parempi vaihtoehto olisi ollut sitten haastatella vain yhtä henkilöä ja tehdä hänen näkemyksistään hiukan syvällisempi monografia. Siinä olisi ollut ainakin inhimillistä kiinnostavuutta enemmän kuin po. leikkitutkimuksessa.
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Suomitalon renki on 05.03.2011, 01:58:17
Quote from: Malla on 05.03.2011, 00:35:15
Quote from: Suomitalon renki on 05.03.2011, 00:16:27
Kirjoitusvirheillä yms. teknisellä asialla ei mielestäni ole mitään merkitystä

On niillä hiukan merkitystä. Ne kertovat, että ko. tutkinnolla ei ole mitään arvoa, koska oppilaitoksessa viis veisataan työn jäljestä ja ohjaus on täysin retuperällä. Kyse on sentään ammattikorkeakoulusta. Jos esim. insinöörin opinnäytteessä kaikki laskut olisivat miten sattuu, olisiko sekin ihan sama?
Lisäksi: Kirjoitelman laatija on valmistunut ammattiin, joka edellyttää kommunikointia ja kielitaitoa.
Toivottavasti tämä on yksittäistapaus.

Ensinnäkään ei varmasti ole yksittäistapaus. Itse kommentoin lähinnä sitä, että tässä ketjussa käsitellään pilkkujen ja pisteiden paikkaa, kun se sama "tutkimus" antaa kuitenkin tietoa haastatellujen aseenteesta suomalaista yhteiskuntaa kohtaan.
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: törö on 05.03.2011, 06:57:32
Quote from: ihminen on 03.03.2011, 18:47:13
"Tutkimustyöprosessini ja ohjaamieni miesryhmien kautta olen yhä vakuuttuneempi
siitä, että muslimimiesten on vaikea sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan.
He tarvitsevat apua, jotta voivat oppia ymmärtämään uutta ympäristöään.
Rasismilla ja kielteisillä kuvilla islamista on myös osuutta integroitumiseen.
Uusien rasismia mittaavien tutkimusten mukaan 28 % suomalaisista on ainakin
osittain sitä mieltä, että islam uhkaa suomalaista kulttuuria."

Syynä tähän eivät voi olla ääri-islamin uhka, taipumus hoitaa asioita äbäläwäbälällä ja naisien alistaminen.

Hymyile ja ole kohtelias niin sinulle hymyillään ja ollaan kohteliaita. Hypi muiden silmille niin sinun silmillesi hypitään.
Title: Vs: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: pelle12 on 05.03.2011, 07:41:35
Quote from: Pliers on 03.03.2011, 20:10:51
Hirmuinen määrä on kirjoitusvirheitä jäänyt lopulliseen...

1. 39-vuotias muslimimies Algeriasta, asunut Suomessa 13 vuotta. Eronnut suomalaista
vaimosta... luottamus Suomalaiseen
yhteiskuntaan on hävinnyt.

2. Asunut Suomessa yli 20 vuotta, ikä on kertynyt 47. Avioero
oli hänelle kova palaa eikä hyväksyy Suomalaisten tapa erota... ...hän on löytänyt tien takaisin oman kulttuuriin ja uskontoaan.

3. Yli 16 vuoden Suomessa ja kolmen epäonnistuneiden avioliiton jälkeen, mies
kokee että hän ei ole tervetullut tänne asumaan.

...

Suomalaiset naiset - kotoutumisen este?  ;D


---------
Valitettavasti, jos tuo tutkimus on mahdollistanut tradenomin pahvit, on kyseessä ns. positiivinen syrjintä.
Minäkin tunnen tuollaisen tapauksen. Ettei vain olisi haastateltuna.
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: M. on 05.03.2011, 15:52:48
Quote from: Simo Hankaniemi on 05.03.2011, 00:51:37
Ai miten niin 400 aineiston analysoiminen olisi mahdoton tehtävä? Koko ajanhan sitä tehdään sosiologiassa, antropologiassa ynnä muissa tieteissä. Tilastotieteellisesti viiden henkilön tutkimuksella, joita ei edes ole valittu satunnaisotannalla, ei voi saavuttaa yleistämiskelpoista tietoa. Parempi vaihtoehto olisi ollut sitten haastatella vain yhtä henkilöä ja tehdä hänen näkemyksistään hiukan syvällisempi monografia. Siinä olisi ollut ainakin inhimillistä kiinnostavuutta enemmän kuin po. leikkitutkimuksessa.

Vastasit kysymykseesi itse. Sosiologiassa ei todellakaan käytetä rutiininomaisesti neljän sadan hengen näytteitä laadullisessa tutkimuksessa. Ei kukaan pysty haastattelemaan neljääsataa ihmistä ja analysoimaan syntynyttä haastatteluaineistoa riittävän syvällisesti sellaisessa ajassa, joka tutkijalla on tyypillisesti käytössään. Parinkymmenen hengen näyte on vielä analysoitavissa suhteellisen järkevässä ajassa (n. vuosi), jos haastattelut ovat pituudeltaan jotain puolen tunnin luokkaa. Laadullista tutkimusta ei tule arvioida samoilla mittareilla kuin kvantitatiivista, kun niillä tyypillisesti pyritään selvittämäänkin eri asioita. Laadullisella tutkimuksella pyritään selvittämään jotain ilmiötä syvällisesti muttei sanomaan mitään sen yleisyydestä tai jakautumisesta jossain populaatiossa.

Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: sluippa on 25.03.2011, 14:58:10
Minäkään en pysty käsittämään, miten tällainen tuotos on hyväksytty mistään suomalaisesta oppilaitoksesta. Pelkästään kielivirheet ovat sitä luokkaa, että tuota on vaikea ottaa tosissaan.

QuoteKerran kävelin lapseni kanssa ostarilla, ja yksi humalainen huusi
minulle tosi pahasti, mutta mitä voi tehdä tässä tilanteessa? Leikin
etten kuullut mitään!

Jos haastatellut ovat asuneet Suomessa vähintään 10 vuotta, niin olen positiivisesti yllättynyt, että tänä aikana henkilö on kohdannut vain yhden kerran känni-idiootin.

QuoteMiehet painottivat myös, että työn hakeminen ei onnistu, jos oma nimi kuulostaa
ulkomaalaiselta, varsinkin jos on muslimi, työnantaja löytää aina selityksen siihen,
miksi ei palkata.

Kannattaako työhakemuksessa korostaa sitä, että on muslimi? Olisiko parempi, ettei työnantaja antaisi mitään selitystä, miksi henkilöä ei palkattu? Tuliko mieleen, että ehkä nämä selitykset ovat ihan todellisia ja työnanantaja valitsi työtehtävään paremman henkilön?

QuoteSiinä missä muslimimies katsoo, että roolimallit omassa perheessä ovat mallillaan, Suomalainen virkailija taas katsoo, että nainen on alistettu, kuten kävi ilmi haastattelussa. Mies katsoo, että jos sosiaalityöntekijä haluaa jututtaa muita perheen jäseniä ilman miehen lupaa, se on tunkeilua yksityiseen elämään. Kuin yhdestä suusta kaikki miehet halusivat viestittää varsinkin sosiaalialan työntekijöille, että perhe on pyhä ja perheenpää islamin kulttuurissa on mies. Jotta viesti pääsisi perheen emännälle tai lapsille on kuljettava miehen kautta, toisin sanoen miehen pitäisi olla aina läsnä asioimassa eri virastoissa, kun käsitellään perheen asioita.

Tätä ei vaan voi hyväksyä! Suomessa ihmiset ovat tasa-arvoisia, eikä kukaan voi päättää asioita toisen täysivaltaisen ja täysi-ikäisen henkilön puolesta tai vaatia saada puuttua jokaiseen asiaan. Islamin kulttuurissa olkoon miten on, mutta suomalaisessa kulttuurissa tämä tuntuu aivan järjettömältä. En voi mitenkään hyväksyä!
Title: Vs: Kirja: Opinnäyte: Ouarab Belaid Sami: Muslimimiehet Suomessa
Post by: Hommelitäti on 26.03.2011, 08:28:13
Tämän opinnäytetyön haastatellut ovat yksittäistapauksia. Minä ainakin luotan Egypt Today-lehteen ja sen käsitykseen Suomesta muslimien taivaana.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/77741-arabilehti-ylistaa-suomea-muslimien-taivas