QuoteKolmannes riittäisi osuudeksi
Lukijakysely: Maahanmuuttajat ovat kouluille rikkaus ja rasite.
Väkivalta lisääntyy, kantaväes-tön ja ja maahanmuuttajien välit kiristyvät ja opettajat siirtyvät muihin kouluihin, kun maahanmuuttajien osuus koulun oppilaista kasvaa suureksi. Lähes joka toisen opettajan mielestä maahanmuuttajien määrä pitäisi koulussa rajata 20–30 prosenttiin.
...
Opettajien mielestä maahanmuuttajien osuutta kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi rajoittaa. Tätä mieltä on lehden kyselyn mukaan noin 41 prosenttia kaikista opettajista. Luku on suurempi kuin Helsingin Sanomien Suomen Gallupilla tammikuussa teettämässä tutkimuksessa. Siinä pääkaupunkiseudun asukkaista noin joka kolmas oli rajoitusten kannalla. Rajoituksia puolsivat voimakkaimmin vantaalaiset ja vähiten helsinkiläiset.
Lähes puolet opettajista asettaa maahanmuuttajien kiintiön rajaksi 20 tai 30 prosenttia. Joka 16. opettaja olisi valmis siihen, että raja on vasta 50 prosentissa oppilasmäärästä. Liki kolmannes opettajista ei halua kiintiöitä.
...
Joka neljäs opettaja sanoo, että maahanmuuttajien suuri osuus lisää hälinää ja melua luokkahuoneessa sekä kasvattaa väkivallan määrää koulussa. Osa vastaajista epäilee, että Suomeen syntyy Ruotsin tapaan väkivallan ja rikollisuuden valtaamia maahanmuuttajagettoja. Joka viides arvioi, että opettajat hakeutuvat muihin kouluihin, ja lähes 16 prosenttia arvioi, että kantaväestön ja maahanmuuttajien välit kiristyvät.
Maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista, katsovat opettajat. Lisäksi kantaväestön lapset siirtyvät toisiin kouluihin. Maahanmuuttajien suomen kielen oppimiselle osuuden suuruudella ei ole paljon merkitystä, vastaajat arvioivat.
...
Vaikka osa opettajista arvioi, että maahanmuuttajat rikastuttavat koulukulttuuria, suurin osa opettajista kokee työmäärän kasvavan jopa kohtuuttomaksi. Samalla opetuksen laatu kärsii ja tasoa on laskettava. Opettajien mukaan maahanmuuttajien opettaminen on ylimääräinen rasite ja lisätyö, joka ei opettajan palkassa ja johon ei kouluteta.
...
Opettajista näyttää selkeästi siltä, että kaupunkien koulut ovat jakautumassa maahanmuuttajien vuoksi hyviin ja huonoihin. Useampi kuin joka toinen opettaja ajattelee näin. Kuitenkin yhdeksän opettajaa kymmenestä on sitä mieltä, ettei maahanmuuttajille pidä perustaa omia kouluja tai päiväkoteja vaan opetusta on annettava kantaväestöön kuuluvien oppilaiden kanssa.
...
Monen opettajan mielestä maahanmuuttajaoppilailla on usein vaikeuksia koulun käytänteiden kanssa: siinä, miten koulussa ollaan, mihin koulu velvoittaa sekä miten aikatauluja ja yhteisiä sopimuksia kuuluu noudattaa.
Maahanmuuttajaoppilaat ja heidän vanhempansa kaipaavat opettajien mielestä lisää tietoa kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä, koulun toimintakulttuurista ja jopa käyttäytymisestä. Myös maahanmuuttaja-isien ja poikaoppilaiden asenteissa naisopettajia kohtaan on usean opettajan mielestä parannettavaa.
...
Opettajien vastauksista nousevat esille myös, että maahanmuuttajat eivät ymmärrä läksyjen ja liikuntatuntien merkitystä. Vanhemmat eivät aina käsitä, ettei kesken lukuvuoden voi pitää pitkiä omia lomia, ettei todistuksia tekaista, ettei numeroita voi ostaa ja ettei lukio ole mikään taivaspaikka.
...
Opettajien mielestä maahanmuuttajien koulutuksessa keskeisintä on suomenkielen opetus. Sitä on nykyisellään liian vähän. Osa opettajista olisi valmis suomenkielen pakkosyöttöön jopa omankielisen opetuksen kustannuksella sekä tehokurssein. Tavalliseen opetukseen maahanmuuttajat pitäisi siirtää vasta, kun kieli on hallinnassa.
...
Vaikka osa opettajista on sitä mieltä, ettei kantaväestön oppilaille ole mitään hyötyä siitä, että koulussa tai päiväkodissa on myös maahanmuuttajia, valtaosa sanoo, että se rikastuttaa, auttaa hyväksymään erilaisuutta, hälventää ennakkoluuloja, lisää suvaitsevaisuutta ja vähentää rasismia. Osa huomauttaa myös, että se auttaa oppilaita ymmärtämään kielitaidon merkityksen.
...
Vastaajien mielestä monikulttuurisuus on nykypäivää ja rikkaus. Suvaitsevaisuus osa elämisen taitoa nykymaailmassa. Edellytyksenä on, että opettajat saavat riittävästi koulutusta maahanmuuttajien opetukseen. Kahdeksan opettajaa kymmenestä sanoo, että ei ole saanut tällaista koulutusta. Opettajat pitävät saamaansa koulutusta maahanmuuttajien opetukseen täysin riittämättömänä.
...
Opettaja (http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_08/156481.htm)
Karua luettavaa, vaikka välillä opitut liturgiat vielä yrittävät nostaa päätänsä.
Quote"Maahanmuuttajille pitää kertoa, että lasten pitää päästä kouluun jokaisena päivänä eikä lasta voi jättää rangaistukseksi kotiin. He tarvitsevat tietoa tyttöjen pukeutumisesta muun muassa liikuntatunneilla ja uimisesta."
Keistähän
maahanmuuttajista nyt taas on kyse? Fazereista vai Finlaysoneista?
QuoteOpettajista näyttää selkeästi siltä, että kaupunkien koulut ovat jakautumassa maahanmuuttajien vuoksi hyviin ja huonoihin.
Aika rankkaa vihapuhetta opettajilta. Maahanmuuttajien
vuoksi. Nyt äkkiä sensitiivisyyskoulutukseen, jossa konsultti kertoo miten asiat oikeasti ovat.
QuoteRatkaisu on opettajien mielestä asuntopolitiikassa. Kolme neljästä opettajasta sanoo, että maahanmuuttajia olisi ohjattava asuntopolitiikalla asumaan eri puolille maata.
Asiaa pitäisi kysyä ehkä enemmän yhteiskuntaopin opettajilta kuin kuvaamataidon opettajilta. Ihmisellä on oikeus valita asuinpaikkansa. Ei sille mitään voi, että Fazerit ja Finlaysonit tykkäävät säpinäisemmistä paikoista kuin Pihtipudas.
QuoteVastaajista 77 prosenttia työskentelee entisen Länsi-Suomen tai Etelä-Suomen läänissä.
Olisi ehkä mielenkiintoisempaa tehdä tällainen kysely vain sellaisille opettajille, jotka jo elävät suuren monikulttuuriunelman kanssa. Jostain haisevan Impivaaran tai Perä-Pyongyangin yläasteelta on varmasti helppo lirkutella mokuliturgiaa.
Jos käy niin huonosti, että tätä kehitystä ei pysäytetä ajoissa, niin monikulttuurisuus-korttitalo tulee romahtamaan hyvin rumissa merkeissä. Sitten kysytään, että miksi mitään ei tehty, ja kuinka emme nähneet tätä ennalta.
Toimituksessa on itku päässyt, kun tällaista vihatekstiä on pitänyt julkaista.
Vaikka vastaajien mielestä monikulttuurisuus on nykypäivää ja rikkaus (vaikka juuri tuota toteamaa ennen tuli palstakilometri kuraa voimavaraistajien niskaan, tämän luettani voin huokaista helpotuksesta. Me ollaan voitettu tämä peli.
"Tosiaan, kaikki menee täällä päin helvettiä RIKKAUSSUVAITSEVAISUUSVOIMAVARA, joten olisi ihan suotavaa RASISMIMONIMUOTOISUUSVOIMAUTUS, että mamujen määrää rajoitettaisi ERILAISUUSHYVÄKSYMISMONIKULTTUURI...köh"
Kyseessä on siis pahanlaatuinen Touretten oireyhtymään liittyvä äänellinen pakkoliike, mokulalia, jossa potilaalla on pakonomainen tarve toistaa vakiomokutuksia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Touretten_oireyhtym%C3%A4
Onkohan ne saksalaisia vai kanadalaisia maahanmuuttajia jotka tuhoaa koulun ilmapiirin häiriökäyttäytymisellä ja väkivallalla?
Quote from: rähmis on 22.02.2011, 18:42:39
Toimituksessa on itku päässyt, kun tällaista vihatekstiä on pitänyt julkaista.
Vaikka vastaajien mielestä monikulttuurisuus on nykypäivää ja rikkaus (vaikka juuri tuota toteamaa ennen tuli palstakilometri kuraa voimavaraistajien niskaan, tämän luettani voin huokaista helpotuksesta. Me ollaan voitettu tämä peli.
Odotan innostuneena Päivi Lipposen vastinetta Opettajalehdessä... Varmaan Päikky sitä jo naputtelee kasaan tietokoneellaan.. ;D
Quote from: Suvaitsija on 22.02.2011, 18:43:14
"Tosiaan, kaikki menee täällä päin helvettiä RIKKAUSSUVAITSEVAISUUSVOIMAVARA, joten olisi ihan suotavaa RASISMIMONIMUOTOISUUSVOIMAUTUS, että mamujen määrää rajoitettaisi ERILAISUUSHYVÄKSYMISMONIKULTTUURI...köh"
Kyseessä on siis pahanlaatuinen Touretten oireyhtymään liittyvä äänellinen pakkoliike, mokulalia, jossa potilaalla on pakonomainen tarve toistaa vakiomokutuksia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Touretten_oireyhtym%C3%A4
Pitää värkätä nettiin ylimenokaudeksi tuosta kärsiville korsonaattorin kaltainen mokunaattori-ohjelma, joka lisää kuivaan asiatekstiin automaattisesti nuo "Monimuotoisuudet, rikkaudet ja voimavarat yms.". Auttaa opettajistoa pääsemään yli diskurssimuutoksesta kevyemmin?
QuoteKolmannes riittäisi osuudeksi
Maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista, katsovat opettajat.
...
Itseisarvohan on monikulttuurisuuden omaksuminen, mutta liikaa monikulttuurisuutta aiheuttaa vaikeuksia omaksua monikulttuurisuutta...
QuoteOpettajien vastauksista nousevat esille myös, että maahanmuuttajat eivät ymmärrä läksyjen ja liikuntatuntien merkitystä. Vanhemmat eivät aina käsitä, ettei kesken lukuvuoden voi pitää pitkiä omia lomia, ettei todistuksia tekaista, ettei numeroita voi ostaa ja ettei lukio ole mikään taivaspaikka.
Mitä hirveää rasismia, nyt täytyy saada myös opettajiksi lisää maahanmuuttajia että nämä epäkohdat korjautuvat ja opettajakunta alkaa käyttäytyä tulijoiden kulttuurin mukaisesti.
Quote from: Iloveallpeople on 22.02.2011, 18:17:06
Quote
Maahanmuuttajaoppilaat ja heidän vanhempansa kaipaavat opettajien mielestä lisää tietoa kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä, koulun toimintakulttuurista ja jopa käyttäytymisestä. Myös maahanmuuttaja-isien ja poikaoppilaiden asenteissa naisopettajia kohtaan on usean opettajan mielestä parannettavaa.
Opettajien vastauksista nousevat esille myös, että maahanmuuttajat eivät ymmärrä läksyjen ja liikuntatuntien merkitystä. Vanhemmat eivät aina käsitä, ettei kesken lukuvuoden voi pitää pitkiä omia lomia, ettei todistuksia tekaista, ettei numeroita voi ostaa ja ettei lukio ole mikään taivaspaikka.
Kertooko jotain mamu- kodin kulttuurikasvatuksesta?
Nuiva opettaja on kaunis näky keväällä - yhtä kaunis kuin kokoomusnainen.
En tiedä mikä tilanne on muilla paikkakunnilla, mutta ainakin Helsingin kaupungin opetusvirasto on täydellisesti polvillaan maailman parhaan kansan (kor. 3:110) edessä. Tai näin voi ainakin päätellä kaupungin opetusviraston tuottamista Ikkuna islamiin -oppaista, joissa maailman parhaan kansakunnan imaamit ym. edustajat kertovat koulujen henkilökunnille miten maailman parhaan kansakunnan edustajien kanssa toimitaan.
Esim:
"Kaikkien ihmisten luontainen olotila on islam, joten puhutaan islamiin palaamisesta eikä kääntymisestä"
"Tyttären odotetaan pysyvän kotona äidin apuna sen sijaan että hän keskittyisi koulutyöhön"
"Islamilaisissa maissa lasten lievä ruumiillinen kuritus on vanhempien ja opettajan itsestäänselvä oikeus, johon puuttuminen tuntuu perheen sisäisiin asioihin sekaantumiselta"
"Tytöillä on kotitöiden vuoksi paljon poissaoloja"
"Myös muu kuin muslimi voi tehdä hyvää"
"10-vuotiaasta eteenpäin pojat ja tytöt eivät voi olla ystäviä keskenään"
"Lasta ei tule johdattaa uskontojen eroavuuksiin liittyviin keskusteluihin ja väittelyihin"
"Ainoa varsinainen auktoriteetti on Koraani ja profeetta Muhammedin perimätieto"
IKKUNA ISLAMIIN
Islam-aineisto Helsingin koulujen käyttöön
Helsingin kaupungin opetusvirasto, 1998
"Monet asiat muslimien vakauksessa ja siihen liittyvissä traditioissa voivat herättää opettajissa ihmetystä, jopa ärtymystä. Opettaja saattaa nähdä asian niin, että lapsi joutuu jäämään jostain hänen mielestään tärkeästä syrjään. Opettajalla on oikeus mielipiteeseensä mutta omien näkemysten julkituominen huoltajalle, lapsesta puhumattakaan, voi loukata ja aiheuttaa särön tulevassa kodin ja koulun yhteistyössä"
"Niissä tapauksissa, joissa islamilla on perheessä keskeinen rooli, koululta odotetaan monenlaista asioiden huomioimista"
"Perjantairukoukseen pitäisi 10-v täyttäneiden poikien osallistua joka viikko"
"Koulun arvomaailma koetaan monessa suhteessa sellaiseksi, ettei siihen haluta muslimeina sitoutua"
"Moni opettaja kuvittelee edelleenkin, että nainen ei ole samanarvoinen kuin mies"
"Lasten ei haluta antaa itsenäistyä suomalaisessa mielessä, sillä lasten halutaan antaa olla lapsia"
"Myös muslimimaissa yksi syy yhteiskunnallisiin ongelmiin on, että perheet eivät elä islamin arvojen mukaan"
"Sosiaalinen paine on suuri somalien keskuudessa ja se tekee heistä hyvin herkkiä ja alhaisen sietokyvyn omaavia uskonnollisista asioista poikkeamiselle"
IKKUNA ISLAMIIN 2
Islam-aineisto Helsingin koulujen käyttöön
Helsingin kaupungin opetusvirasto
Lukekaapa nämä helsinkiläisten veronmaksajien kustantamat kufrimaikkojen alistumisoppaat, jos saatte käsiinne.
Saatavilla ainakin joistain pääkaupunkiseudun kirjastoista.
Lukekaa istuen.
QuoteItseisarvohan on monikulttuurisuuden omaksuminen, mutta liikaa monikulttuurisuutta aiheuttaa vaikeuksia omaksua monikulttuurisuutta...
Liika monikulttuurisuus on pahasta, koska se tuo niin räikeällä tavalla esille monikulttuurin mielettömyyden. Jos monikulttuuria olisi vain vähän, hulluus ei niin paljastuisi. Viinitynnyrissäkin voi olla virtsaa kahvikupillinen eikä sitä kukaan huomaa. Mutta jos sitä on kolmannes niin johan huomataan!
Monikultturisteilla tuntuukin olevan sellainen lapsenusko, jonka mukaan monikulttuurisuus voidaan pitää tietyllä tasolla Suomessa, esimerkiksi kymmenessä prosentissa tasaisesti levittäytyneenä. Mutta kun ei voida. Ei nykymenolla: monikulttuuristajaa lappaa sisään tuhansia ja tuhansia joka vuosi samalla, kun maassa jo olevat lisääntyvät minkä ehtivät. Niinpä tullaan hyvin pian tasolle, jossa monikulttuuri alkaa jo todella häiritä yhteiskuntarauhaa ja maan taloutta. Sitten ei olekaan enää kellään kivaa. Mutta mitä on enää tehtävissä?
Ne ovat jo täällä!
QuoteMyös maahanmuuttaja-isien ja poikaoppilaiden asenteissa naisopettajia kohtaan on usean opettajan mielestä parannettavaa.
Ei hätää koska rikkaus ja voimavara. Ja kohtaamisteoria ja voimauttaminen. Monimuotoisuus. Moneus.
QuoteLähes puolet opettajista asettaa maahanmuuttajien kiintiön rajaksi 20 tai 30 prosenttia. Joka 16. opettaja olisi valmis siihen, että raja on vasta 50 prosentissa oppilasmäärästä. Liki kolmannes opettajista ei halua kiintiöitä.
Ja homma on otsikoitu että "kolmannes riittäisi...". Oikeampi otsikko olisi "kolmannes on jo
liikaa...".
Samalla tästä käy ilmi, että jos vain joka 16. opettaja haluaa että raja on 50 %:ssa, tarkoittaa se sitä, että opettajista ylivoimainen valtaosa kammoksuu mokukouluja.
Quote from: Wanhapoika on 22.02.2011, 20:39:42
"Kaikkien ihmisten luontainen olotila on islam, joten puhutaan islamiin palaamisesta eikä kääntymisestä"
"Tyttären odotetaan pysyvän kotona äidin apuna sen sijaan että hän keskittyisi koulutyöhön"
"Islamilaisissa maissa lasten lievä ruumiillinen kuritus on vanhempien ja opettajan itsestäänselvä oikeus, johon puuttuminen tuntuu perheen sisäisiin asioihin sekaantumiselta"
"Tytöillä on kotitöiden vuoksi paljon poissaoloja"
"Myös muu kuin muslimi voi tehdä hyvää"
"10-vuotiaasta eteenpäin pojat ja tytöt eivät voi olla ystäviä keskenään"
"Lasta ei tule johdattaa uskontojen eroavuuksiin liittyviin keskusteluihin ja väittelyihin"
"Ainoa varsinainen auktoriteetti on Koraani ja profeetta Muhammedin perimätieto"
IKKUNA ISLAMIIN
Islam-aineisto Helsingin koulujen käyttöön
Helsingin kaupungin opetusvirasto, 1998
Ei jumalauta, aina kun luulee että ei mitään järkyttävämpää voi enää olla niin joka päivä napsahtaa lisää entistä pahempaa tavaraa. Miten tällainen voi oikeasti olla mahdollista että tällaista paskaa tuotetaan ja jaetaan ja ilmeisesti vielä oletetaan että tämä oikeasti otetaan huomioonkin opetuksessa ja yhteiskunnassa. Tällainen täytyy ihan oikeasti lopettaa kokonaan ja mielellään jo eilen.
Noita voisi tietysti joku jakaa vaalimateriaalina, tilaa vaan pinon ja lyö kanteen 'Perussuomalaiset' tai 'Muutos' leiman... Tosin lukijat varmaan luulisivat tekaistuksi materiaaliksi ja haastaisivat oikeuteen rasististen ennakkoluulojen levittämisestä.
Itse asiassa kun lukumääristä on kyse, miksi kukaan ei koskaan määrittele mikä on maahanmuuttajaoppilas?
Siis oletan että kyse ei ole kansalaisuudesta eikä etnisyydestä vaan siitä tarvitseeko oppilas jotain maahanmuuttajapalveluita, mutta onko kukaan määritellyt sitä tarkemmin?
Quote from: Vera on 22.02.2011, 21:44:37
Itse asiassa kun lukumääristä on kyse, miksi kukaan ei koskaan määrittele mikä on maahanmuuttajaoppilas?
Siis oletan että kyse ei ole kansalaisuudesta eikä etnisyydestä vaan siitä tarvitseeko oppilas jotain maahanmuuttajapalveluita, mutta onko kukaan määritellyt sitä tarkemmin?
Se ei palvelisi suvaitsevaiston agendaa. Samalla tavalla aina sanotaan, että maahanmuuttokriitikot haluavat "sulkea rajat". Tosiasiassa maahanmuuttopolitiikka voidaan rinnastaa veropolitiikkaan. Ei aina tarvitse olla vain 0 tai 100 % verot. Prosentti voi olla myös tuolta väliltä ja lisäksi eri asioita voidaan verottaa eri tavalla. Yksi tärkeimmistä maahanmuuttopolitiikan välineistä olisikin eri maahanmuuttajaryhmien erottelu. Sen jälkeen pitäisi tukea hyödyllistä ja tuottavaa maahanmuuttoa ja estää vaarallista tai kallista maahanmuuttoa. Tämän pitäisi olla yhtä luonnolista kuin veropolitiikankin.
Politiikalla jossa maahanmuuttajat leimataan yhdeksi ryhmäksi, saadaan tiettyjen ongelmaryhmien ongelmat vähäteltyä, mutta samalla ne maahanmuuttajat, jotka eivät aiheuta ongelmia vaan ovat jopa tuottavia, leimautuvat negatiivisesti.
Quote from: Wanhapoika on 22.02.2011, 20:39:42
IKKUNA ISLAMIIN
Islam-aineisto Helsingin koulujen käyttöön
Helsingin kaupungin opetusvirasto, 1998
Tuossa kun vaihtaa sopiviin paikkoihin: natsismi...Mein Krampf...H:n perintö
Kyllähän luokka voi olla hyvinkin monikulttuurinen ja -kielinen eikä siitä mitenkään välttämättä synny yhtään mitään ongelmia. Mullakin on yli puolet oppilaista kahden kulttuurin kodeista ja neljää kieltä löytyy porukan kotikielistä. Härmäläiset perusperunanenät ovat ihan vähemmistö! Se on vaan hienoa bonusta, mitä koulutyöhön erilaisista taustoista tulee! Kyllä! Monikulttuurisuus todella ruleZ!!!
Mutta jotta näin voi sanoa, on tunnustettava: Eipä ne olekaan niitä oikeita ja varsinaisia etnoja! Saksa, USA ja Ruotsi lähtömaina, suomenruotsalaiset päälle...
Quote from: Vera on 22.02.2011, 21:44:37
Itse asiassa kun lukumääristä on kyse, miksi kukaan ei koskaan määrittele mikä on maahanmuuttajaoppilas?
Kiikkerä kysymys, koska yhdeksi erityiseksi koulujen positiivisen syrjinnän rahoituksen kriteeriksi halutaan maahanmuuttajaoppilaiden määrä. Kuten myös julkiselle sektorille kaavailtujen maahanmuuttajakiintiöiden. Ja sama juttu esimerkiksi kuntien valtionosuuksien suhteen, joiden suuruus halutaan suhteuttaa maahanmuuttajien osuuteen kunnan asukkaista.
Koskaan ei edetä keskustelussa niin pitkälle, että todettaisiin maahanmuuttajien (ja maahanmuuttaja
taustaisten) olevan tarpeiltaan ja palvelujen käytöltään huomattavasti kantaväestöä heterogeenisempaa porukkaa. Jotkut ryhmät eivät tarvitse suomalaiselta yhteiskunnalta käytännöllisesti katsoen yhtään mitään ja toiset taas ihan kaiken mahdollisen.
Tässä täytyy huomata se, että mamuoppilaiden määrää kouluissa ei yksinkertaisesti ole mahdollista rajata, ellei:
a) Maahanmuuttoa pidetä tarkasti rajattuna siten, että edes etnisesti värisevissä lähiöissä ei ole liian suurta osuutta varsinaisia lapsia ja nuoria.
b) Varsinaisia pakkosijoiteta hajautetusti ympäri maata ja pidetä huolta siitä, että he myös pysyvät siellä, minne heidät on asetettu. Tällöin rikastava maahanmuutto voi olla huomattavasti laajempaa, joskin varjopuolena käytännössä koko kansa saa väriä ja värinää harmaaseen arkipäiväänsä, mistä seuraa helposti väärin äänestämistä ja muuta anteeksiantamatonta.
c) Päätetä, että niiden rajojen ylittäminen onkin loppujen lopuksi ihan hyvä juttu, siihen ei kannata oikeastaan kiinnittää huomiota, ja eri mieltä oleminen on rasismia. Ks. Ruotsi.
Quote from: Roope on 22.02.2011, 23:45:15
Quote from: Vera on 22.02.2011, 21:44:37
Itse asiassa kun lukumääristä on kyse, miksi kukaan ei koskaan määrittele mikä on maahanmuuttajaoppilas?
Kiikkerä kysymys, koska yhdeksi erityiseksi koulujen positiivisen syrjinnän rahoituksen kriteeriksi halutaan maahanmuuttajaoppilaiden määrä. Kuten myös julkiselle sektorille kaavailtujen maahanmuuttajakiintiöiden. Ja sama juttu esimerkiksi kuntien valtionosuuksien suhteen, joiden suuruus halutaan suhteuttaa maahanmuuttajien osuuteen kunnan asukkaista.
Koskaan ei edetä keskustelussa niin pitkälle, että todettaisiin maahanmuuttajien (ja maahanmuuttajataustaisten) olevan tarpeiltaan ja palvelujen käytöltään huomattavasti kantaväestöä heterogeenisempaa porukkaa. Jotkut ryhmät eivät tarvitse suomalaiselta yhteiskunnalta käytännöllisesti katsoen yhtään mitään ja toiset taas ihan kaiken mahdollisen.
Käsittääkseni tuo mekanismi toimii jo vahvana, kriteerinä on tosin jostain syystä vieraskielisyys eikä kultamunapotentiaalisuus.
Kts. esim: http://www02.oph.fi/asiakkaat/rahoitus/rahjulk10/PERUSOPETUS.pdf
Kansankynttilät, niin paljon kuin heitä kunnioitankin, eivät loputtomiin kestä voimavaroja. Ei, vaikka nuoret opettajat on aivopes...koulutettu mokutuksen lähettiläiksi.
Hauska tuo otsikon "riittäisi".
QuoteMaahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista
Tähän olisi kiva saada tarkennusta. Tarkoitetaankohan tällä sitä, että kun monikulttuurisuutta on koulussa liikaa, se ei enää näytäkään siltä oppikirjojen ihanalta onnelalta?
Kyllä aika surullista tekstiä oli koko artikkeli. Siltä näyttää, että jonkinlainen valkopako tässä on suoritettava ennen kun lapset on kouluiässä.
Kirjoituksessa siis epäsuorasti sanotaan, että maassamme on jo liikaa ongelmaperäisiä maahanmuuttajia, koska heidän määränsä on jo ylittänyt sietokyvyn joissakin kouluissa ja joissakin lähiöissä.
Suomessahan ei voida - ainakaan vielä - Neuvostoliiton tapaan pakkosijoittaa ihmisiä, joten ongelmaperäisten maahanmuuttajien luontainen slumminmuodostuskyky on jo johtanut kestämättömiin tilanteisiin.
Niinpä ainoa ratkaisu on, että ongelmaperäinen maahanmuutto yksinkertaisesti lakkautetaan. Eikä sekään enää auttaisi, koska synnytyskoneet ovat jo täällä. Sen sijaan hyödyllistä maahanmuuttoa voidaan mieluusti jatkaa ja sen osuutta jopa lisätä.
Quote from: P on 22.02.2011, 18:49:53
Pitää värkätä nettiin ylimenokaudeksi tuosta kärsiville korsonaattorin kaltainen mokunaattori-ohjelma, joka lisää kuivaan asiatekstiin automaattisesti nuo "Monimuotoisuudet, rikkaudet ja voimavarat yms.". Auttaa opettajistoa pääsemään yli diskurssimuutoksesta kevyemmin?
Sitä odotellessa..
http://puppulausegeneraattori.fi/?avainsana=monikulttuurisuuden+rikkaus
Puppu 1
Oudoksuttavaa kyllä, on useasti todettu, että monikulttuurisuuden rikkaus yksinkertaistaa viimeaikaisia absurdeja väittämiä.Puppu 2
Vaikka osaltamme onkin saatettu syyllistyä laiminlyönteihin, voidaan taholtamme kuitenkin todeta, että monikulttuurisuuden rikkaus noudattaa epäilemättä ideatasolla järjestelmän ulkopuolelle jääneitä epäonnistuneita prosesseja.Suorastaan ällistyttävää huomata että puppulausegeneraattori osaa tämän homman paremmin kuin yksikään mokutusmaisteri.
Eiköhän monikulttuuri olisi jo vuosien saatossa luonut maailman ympäri kiertävän kädet yhteen liittävän ketjun luonut jos se pystyisi toimia. Sen takiahan ihmiset hakeutuvat kaltaistensa joukkoon, jotta voidaan olla siellä, missä omat ajatukset, omat arvomaailmat ja oma näkemys hyvästä elämästä on valtavirtaa, eikä niin, että joudutaan jääräpäisesti pitämään kiinni omasta näkemyksestä kokien kokoajan uhkaa ja vääriä ajatuksia omiaan vastaan. Ei maapallo NIIN iso ole, etteikö tällainen universaali totuus olisi jo toteutunut aikaa sitten jos se olisi mahdollista. Tällöin ei Kiljusenkaan tarvitsisi huolehtia, koska linnut eivät voisi lentää rajojen yli, kun niitä ei tarvittaisi. Monikulttuurisuus toimii vain silloin, kun saadaan tarpeeksi vähän selkeästi erilaisesta kulttuurista tulevia maahan ja heitä saadaan "aivopestyä" meidän arvoihin ja jotka voivat pitää pienen osan omaa kulttuuriaan. Ei monikulttuuria käytännössä voi toteuttaa, joko yrittämällä sulauttaa vähemmistökulttuuria hyväksymään enemmistön kulttuuria tai kyykyttämällä enemmistöä sopeutumaan vähemmistön vaatimuksiin.
Opettaja-lehti sen todistaa monettakohan kertaa, että vähemmistökulttuurin edustajat joutuvat luopumaan suuresta osasta omaansa tai taistella loputtomiin valtakulttuuria vastaan, aiheuttaen pelkkiä ongelmia tai kääntämällä enemmistön päät hyväksymään heidän tahtonsa.
Itse näen, ettei monikulttuuria kertakaikkiaan pysty tekemään, se joko tulee automaagisesti toimimaan tai se ei toimi koskaan ja se riippuu täysin vähemmistökulttuurista ja sen edustajien määrästä. Monikulttuuriin ei pysty pakottamaan, niinkuin yleisesti eräissä piireissä luullaan ja että monikulttuuri ei toimi vain suvaitsemattomuuden takia.
Tuskin opettajat ovat niin ilkeitä ja ennakkoluuloisia, että heidän mielestään luokkien opetus ei toimi, jos sinne saadaan kansainvälistä väriä paimentolaisten muodossa. Heillä on omakohtaisia kokemuksia asiasta ja nykyisen valtamielipiteen mukaan, niistä ei saa puhua suoraan, ne pitää niellä, ettei leimaudu suvaitsemattomaksi tai huonoksi opettajaksi. Sääliksi käy sekä opettajia, että poliiseja ja muita palveluammattien edustajia, joiden suut on kapuloitu, valoa tunnelin päässä ei näy ja silti pitäisi jaksaa päivästä toiseen, vaikka itse näkee huonoja esimerkkejä työssään kokoajan.
PS. Olisihan se mullistavaa, jos joskus jätettäisiin leimaamatta kaikki maahanmuuttajat ja edes kerran sanottaisiin millaisista taustoista tai mahdollisesti jopa maista, ongelmat saapuvat maahan ja luokkahuoneisiin.
PPS. Anteeksi vuodatukseni. Olen hieman jaska pankkaaja.
Quote from: Iloveallpeople on 22.02.2011, 18:17:06
Quote
Maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista, katsovat opettajat.
Opettaja (http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_08/156481.htm)
Multa loppuu sanat. En todella enää tiedä mitä sanoa.
QuoteOpettaja-lehden kyselyn mukaan noin puolessa peruskouluista on maahanmuuttajia alle 10 prosenttia oppilaista. Noin joka viidennessä peruskoulussa joka viides oppilas on maahanmuuttaja. Vajaassa 10 prosentissa kouluja ei ole maahanmuuttajaoppilaita lainkaan.
12 prosenttia vastaajista työskentelee kouluissa, joiden oppilaista suuri määrä eli 30–50 prosenttia on maahanmuuttajia.
QuoteOpettajien mielestä maahanmuuttajien osuutta kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi rajoittaa. Tätä mieltä on lehden kyselyn mukaan noin 41 prosenttia kaikista opettajista.
---
Lähes puolet opettajista asettaa maahanmuuttajien kiintiön rajaksi 20 tai 30 prosenttia. Joka 16. opettaja olisi valmis siihen, että raja on vasta 50 prosentissa oppilasmäärästä. Liki kolmannes opettajista ei halua kiintiöitä.
Olisi muuten ollut mielenkiintoista nähdä oliko mielipiteiden ja maahanmuuttajien määrän välillä yhteyttä. Eli esimerkiksi oliko tuo liki kolmannes, joka ei kannata kintiöitä erityisesti niistä kouluista, joissa on paljon vai niistä, joissa on vähän tai ei ollenkaan mamulapsia?
Uusi Suomi, kommenteissa: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/109562-rankka-kyselytulos-opettaja-lehdessa-%E2%80%9Dmaahanmuuttajat-rasittavat%E2%80%9D
Quote
"maahanmuuttajien suuri
6:52 Spinnu
"maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista."
Häh? Eihän rikkaammaan kulttuurin edustajien tarvitse oppia mitään meidän kulttuuristamme, vaan riittää että he vain tuovat väriä, eksotiikkaa ja värinää tähän meidän 50-luvulle jämähtäneeseen ummehtuneeseen Impivaaraan. Pitäisikö heidät pakottaa mämmiä syömään ja laulamaan joululauluja?
Ja eikö se ole rasistista väittää, että mamu-lapset aiheuttavat ongelmia? Heillä on vain erilainen hiljaisuus- ja oppimiskäsitys. Ja ne kaikki kiusaamistapaukset ovat vain yksittäistapauksia joita ei saa yleistää. Ehkä meidän pullamössökoululaisemme vain kokevat maahanmuuttajiemme fyysiset leikit kiusaamisena? Kaikki opettajat pitäisi vielä laittaa monikulttuurisuuskursseille, joissa korjattaisiin xylofoniset asenteet kansainvälisyyttämme vaativalle tasolle.
(okei, nyt Suomi, viulu oikeesti...)
Joku hommalainen asialla? ;)
No vakavammin miettien se tässä ihmetyttää, että Opettaja -lehti vasta nyt ottaa asiaan kantaa. Tilanne on opettajien mukaan ollut näkyvillä jo pitkään.
No huh, voisiko enää ristiriitaisempaa olla?
Maahanmuuttajat lisäävät väkivaltaa, melua ja hälinää, mutta he kuitenkin ovat rikastuttavia, opettavat hyväksymään erilaisuutta ja hälventävät ennakkoluuloja.
Maahanmuuttajien eli monikulttuurisuuden lisääntyminen vaikeuttaa monikulttuurisuuden omaksumista...?
Huvittava lopetus kirjoitukselle. Monikulttuurisuus on nykypäivää ja ihanaa ja kaikki ongelmat johtuvat vain siitä, että opettajia ei tarpeeksi ole opastettu kohtaamaan toiseutta. Niinpä niin!
Olisi kyllä jo korkea aika ruveta puhumaan asioista oikeilla nimillä. Eli tuskin ne ruotsalaiset/amerikkalaiset/saksalaiset isän/äidin työn takia maahanmuuttaneet lapset opettajia niin haittaa vaan eiköhän kyse liene ihan muista maahanmuuttajista.
Miksi ei voida sanoa suoraan että kyse on joistain näistä ryhmistä: työn perässä maahanmuuttaneista, turvapaikanhakijat/humanitaariset maahanmuuttajat (vai miten tämän voisi sanoa?)ja pakolaiset (YK:n pakolaisstatus).
Hiukka off topic: yhdessä vaalikoneessa kysytään suurinpiirtein näin: Tarvitaanko Suomeen lisää maahanmuuttajia? Ja kysymykseen ehdokkaat ovat todennäköisesti vastanneet ajatellen jotain noista yllämainitsemistani ryhmistä, tuskin kuitenkaan kaikkia. Juuri tällä maahanmuuttaja-käsitteen sekalaisella merkityksellä päästään kivasti heiluttamaan rasistikorttia. RKP haluaa työperäisiä maahanmuuttajia ja vastaa vaalikoneen kysymykseen täysin samaa mieltä kun taas persut ajattelevat turvapaikanhakijoita ja vastaavat täysin eri mieltä.
Quote from: roskis on 23.02.2011, 09:04:15
Eiköhän monikulttuuri olisi jo vuosien saatossa luonut maailman ympäri kiertävän kädet yhteen liittävän ketjun luonut jos se pystyisi toimia.
Aivan. Tätä mokuttajien ajatusta olen kauhiast ihmetelly. Miten ihmeessä käytännössä kaikkialla maapallolla isoja ongelmia ja kustannuksia aiheuttava monikulttuurisuus juuri heidän omassa maassaan alkaisi kuin taikaiskusta toimia. Ei se kolmio-palikka mene pyöreästä reiästä.
http://kuvat.huuto.net/4/b9/80767311a040c9f6fc303225e7af4-orig.jpg
Quote from: sluippa on 23.02.2011, 10:27:44
No huh, voisiko enää ristiriitaisempaa olla?
Maahanmuuttajat lisäävät väkivaltaa, melua ja hälinää, mutta he kuitenkin ovat rikastuttavia, opettavat hyväksymään erilaisuutta ja hälventävät ennakkoluuloja.
Maahanmuuttajien eli monikulttuurisuuden lisääntyminen vaikeuttaa monikulttuurisuuden omaksumista...?
Huvittava lopetus kirjoitukselle. Monikulttuurisuus on nykypäivää ja ihanaa ja kaikki ongelmat johtuvat vain siitä, että opettajia ei tarpeeksi ole opastettu kohtaamaan toiseutta. Niinpä niin!
Tuo ristiriitaisuus itseänikin alkoi kummastuttamaan. Ennen sanottiin että matkailu avartaa, mutta enää ei tarvitse edes matkustaa, kun sitä vierasta kulttuuria näkee jo lapsesta lähtien koulussa. Tuosta kirjoituksesta tulee väkisinkin mieleen, että mamut käyttätyvät miten sattuu ja kantasuomalaisten pitää sitä vain suvaita ja ymmärtää. Sekö on sitä rikkautta ja monikulttuurisuutta. Ei se ole niin paha että opetus kärsii, kun kuitenkin opitaan arvokkaita vuorovaikutussuhteita. Että miten pärjätä mamujen kanssa, jotka eivät tähän yhteiskuntaan integroidu.
Sitä en kiellä etteikö siinä sivussa tule opittua muiden maiden, vaikkapa Somalian historiaa ja kulttuuria. Mutta näkisin perusaineiden oppimisen hieman tärkeämpänä tulevaisuutta ajatellen.
Ja ymmärtääkö tuon jutun kirjoittaja tai sanoja tuon lauseen typeryyden: "Maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista"! Vai käännänkö sen vain itse mielessäni siten, että kun maahanmuuttajia on liikaa, nähdäänkin se totuus, että maahanmuutto ei välttämättä olekaan rikkaus.
Hetkinen seis...
Please, be kind re-wind...
Let's recap:
1. Monikulttuurin oppimista vaikeuttavat ihmiset erilaisesta kulttuurista
2. Maahanmuuttajalapset vaikeuttavat kaikkien opiskelua
3. Maahanmuuttajalapset vaikeuttavat opettajien työtä ja aiheuttavat käsittämättömän määrän ylitöitä
4. Maahanmuuttajalapset saavat aikaan väkivaltaa kouluissa
5. Maahanmuuttajalasten vanhemmat aiheuttavat ongelmia
6. Maahanmuuttajalapset kuormittavat koko koulun organisaatiota
7. Maahanmuuttajapojat eivät osaa kunnioittaa naisopettajia
8. Maahanmuuttajat, jotka on hankittu tänne paikkaamaan työvoimapulaa, sosiaalisin perustein, pakolaisperustein tai paikkaamaan ammottavaa monikulttuurisuuden aukkoa ovatkin myös monikulttuurisuusopetuksen kohteina
9. Maahanmuuttajalapset eivät voi integroitua, koska hima
10. Maahanmuuttajalasten määrä aiheuttaa "valkovuodon" kouluista, joihin maahanmuuttajalapset kasautuvat
Tämä kaikki siis on... täddätädättädäää... RIKKAUTTA!??!
Siis kulttuuri rikastuu, mutta opettajt eivät? Vai...
Siis kulttuuri joka ei oikeastaan rikastu, vaan molempien kulttuurien harjoittaminen vaikeutuu, synnyttää tätä nk. rikkautta? Tarvitsemme siis kaikki yllämainitut ongelmat, että pystymme oppimaan suvaitsevaisiksi?
TÄH!? Häh!? Mitä hel*etti* täällä tapahtuu!?
Iltalehtikin oli uutisoinut, hyvä kun ongelmat tulee kansan tietoon.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011022313241091_uu.shtml
QuoteOpettajien mielestä maahanmuuttajien osuutta kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi rajoittaa, paljastaa Opettaja-lehden teettämä kysely.
Maahanmuuttajien rajoittaminenhan tarkoittaa sitä, että jollain hetkellä mamuja on riittävästi ja yhtään ei enään saa tulla, eikä syntyä? ei syntyäkään, sillä näillä vesseleillä on tämä hälinäkulttuuri kotoperäistä ja sama meno jatkuu vaikka olisi suomessa syntynyt. Kuinka tämä rajoittaminen aiotaan tulevaisuudessa hoitaa? voisiko opettaja lehti vielä tämän selvittää.
Quote from: Eino P. Keravalta on 22.02.2011, 20:41:36
QuoteItseisarvohan on monikulttuurisuuden omaksuminen, mutta liikaa monikulttuurisuutta aiheuttaa vaikeuksia omaksua monikulttuurisuutta...
Liika monikulttuurisuus on pahasta, koska se tuo niin räikeällä tavalla esille monikulttuurin mielettömyyden. Jos monikulttuuria olisi vain vähän, hulluus ei niin paljastuisi. Viinitynnyrissäkin voi olla virtsaa kahvikupillinen eikä sitä kukaan huomaa. Mutta jos sitä on kolmannes niin johan huomataan
Pitkä sigiksi mutta saatanpa lainata tätä joskus jossain keskustelussa... Nuinhan se on.
Quote from: Elemosina on 23.02.2011, 10:59:08
Hiukka off topic: yhdessä vaalikoneessa kysytään suurinpiirtein näin: Tarvitaanko Suomeen lisää maahanmuuttajia? Ja kysymykseen ehdokkaat ovat todennäköisesti vastanneet ajatellen jotain noista yllämainitsemistani ryhmistä, tuskin kuitenkaan kaikkia. Juuri tällä maahanmuuttaja-käsitteen sekalaisella merkityksellä päästään kivasti heiluttamaan rasistikorttia. RKP haluaa työperäisiä maahanmuuttajia ja vastaa vaalikoneen kysymykseen täysin samaa mieltä kun taas persut ajattelevat turvapaikanhakijoita ja vastaavat täysin eri mieltä.
Tähän OT-aiheeseen liittyen tuossa mielessäni toissapäivänä mietiskelinkin vastaavaa asiaa. Että voisi olla mielenkiintoista tehdä kysely, että miten eri ihmiset ajattelevat eri maahanmuuttoon liittyvät asiat. Annettaisiin jokin sana pureksittavaksi, esim. 'maahanmuuttaja' tai 'työperäinen maahanmuuttaja', ja pyydettäisiin vastaajaa vastaamaan, että minkänäköisen/taustaisen ihmisen he mielessään näkevät. Tämä saattaisi helpottaa ymmärtämään esim. kukkahattutädin järjenjuoksua.
Höblässä koko jutun painopiste on kääntynyt toisin päin, otsikko:
Invandrarelever avslöjar brister i lärarutbildningen eli vapaa käännös: maahanmuuttajaoppilaat paljastavat puutteet opettajakoulutuksessa...
Ja haastateltu on sitten Suomenruotsalaisen opettajayhdistyksen jäsentä. Siellähän, ruotsinkielisillä seuduilla, näitä ongelmia maahanmuuttajalasten kanssa on eniten...
QuoteMånga lärare upplever invandrartäta klasser som stökigare. Men Lärarförbundet faller inte in i deras önskemål om begränsningar av antalet elever med invandrarbakgrund per klass.
– För mig var det svårt att tänka mig in i elevens situation och förutspå hur hon skulle reagera på olika saker, eftersom vi hade olika referensram, säger Inger Damlin, styrelsemedlem i Finlands svenska lärarförbund, speciallärare och tidigare invandrarlärare i Vörå.
koko juttu: http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/2/24/d59528.php
Aika nuiviintuneita kommentteja on jo luettavissa.
Ovatko persujen valepukuiset agitaattorit soluttaneet Suomen opettajakunnan. Piileekö koululaitoksessamme natsi-aate? Onko Hitler sittenkin hengissä ja toimii opettajaseminaarien johdossa?
Uuden Suomen verkkolehti kirjoittaa tänään Opettaja-lehden kyselyn tulokset, minkä mukaan:
"Opettajista 41 prosenttia haluaisi kouluihin kiintiöt maahanmuuttajille,
Kiintiöitä kannattavista lähes puolet asettaa maahanmuuttajien kiintiön rajan 20 tai 30 prosenttiin."
Eihän tällaista mieltä voi olla kuin alkoholisoitunut ja kouluttamaton pubeissa notkuva peräkamarinpoika, joka kuuluu Suomen Sisuun ja hakkaa somaleita kadulla, näinhän kaikki suvaitsevainen sivistyneistö Suomessa tietää. Koostuuko opettajakuntamme todellakin noista onnettomista, oman elämänsä hallinnanpuutetta maahanmuuttajille kostavista älämölö-rasisteista?
"Opettajat kokevat ylimääräistä rasitusta, jos koululuokassa on runsaasti maahanmuuttajia, paljastaa Opettaja-lehden kysely. Vastauksissaan opettajat kertovat, että maahanmuuttajaoppilailla on vaikeuksia koulun käytäntöjen kanssa ja myös heidän vanhempansa kaipaisivat opastusta koulun ja kodin välisestä yhteistyöstä."
"Joka neljäs opettaja sanoo, että maahanmuuttajien suuri osuus lisää hälinää ja melua luokkahuoneessa sekä kasvattaa väkivallan määrää koulussa."Kyselyn perusteella opettajat katsovat, että maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista.
Suurin osa opettajista kokee työmäärän kasvavan jopa kohtuuttomaksi, jos maahanmuuttajalapsia on luokassa paljon. Samalla opetuksen laatu kärsii ja tasoa on laskettava. Opettajien mukaan maahanmuuttajien opettaminen on ylimääräinen rasite ja lisätyö, joka ei tunnu opettajan palkassa ja johon ei kouluteta.
Opettajista näyttää selkeästi siltä, että kaupunkien koulut ovat jakautumassa maahanmuuttajien vuoksi hyviin ja huonoihin. Yli puolet opettajista ajattelee näin, Opettaja-lehti kertoo."
Mutta eivätkö opettajat ole yleensä järkeviä, koulutettuja, aikaansa seuraavia, suvaitsevaisia ja harkintakykyisiä ihmisiä? Miten he saattavat ajatella noin väärin?
Eikö tämä ole suorastaan rasistista vihapuhetta, sillä kaikkihan tiedämme että maahanmuutto on vain rikkaus ja voimavara ja voimme oppia niin paljon näiltä kulttuureilta.
Kyllä nyt oikeuslaitoksemme täytyy vähemmistövaltuutetun johdolla vaihtaa vähintään puolet opettajakunnastamme, tai ainakin uudelleenkouluttaa sopivilla ojennusleireillä, että alkaa oikeat mielipiteet muistumaan opettajille mieleen.
Linkki: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/109562-rankka-kyselytulos-opettaja-lehdessa-"maahanmuuttajat-rasittavat"
http://www.yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2011/02/opettaja-lehden_kohua_toppuutellaan_2386887.html
QuoteOpettaja-lehden kohua toppuutellaan
julkaistu tänään klo 11:03
Maahanmuuttajien määrää ei ole tarve rajoittaa Pohjois-Karjalan kouluissa ja päiväkodeissa. Tätä mieltä on opetusalan ammattijärjestön alueasiamies Niilo Hirvonen, joka toppuuttelee kohua Opettaja-lehden tuoreen kyselyn tuloksista.
Kyselyyn vastanneista opettajista 40 prosenttia haluaisi rajata maahanmuuttajien määrän kolmannekseen koulun opiskelijamäärästä. Niilo Hirvonen korostaa, että kyselyyn on vastattu pääasiassa Etelä- ja Länsi-Suomesta.
Muualla Suomessa opettajat kokevat maahanmuuttajien suurten määrien muun muassa lisäävän hälinää luokkahuoneissa ja kasvattavan opettajien työmäärä. Alueasiamiehen mielestä meillä tätä ongelmaa esiintyy vähemmän:
- Ei se Pohjois-Karjalassa ole mitenkään merkittävä ongelma. Meillä Kiteellä esimerkiksi on opetustoimessa kiinnitetty huomiota näiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetukseen.
- Meillä pohjoiskarjalaisessa yksittäisessä koulussa taitaa enimmillään maahanmuuttajataustaisten lasten osuus olla15 prosentin luokkaa, sanoo Hirvonen
YLE Pohjois-Karjala
Eli maahanmuuttajat eivät ole ongelma siellä missä heitä ei ole?
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/2/24/d59528.php
"Opettajat kokevat maahanmuuttajaluokat sotkuisina. Opettajainliitto ei tue opettajien esitystä maahanmuuttajaoppilaiden määrän rajoittamisesta.
-Minulle on vaikea kuvitella itseni oppilaan tilanteeseen ja ennustaa hänen käytöstään, koska meillä on niin erilainen referenssiraami, sanoo Inger Damlin johtokunnan jäsen Suomen ruotsalaisessa opettajainliitossa.
...
Monet opettajat myöntävät, että luokkaympäristöstä tulee kovaäänisempi ja kouluympäristöstä väkivaltaisempi, jos löytyy monia ulkomaalaistaustaisia oppilaita.
...
-Olemme huolissamme maahanmuuttajatiheistä alueista ja, että opettajien työnkuva muuttuu ilman, että taataan välineitä muutoksen kohtaamiseen.
...
Damlin tulkitsee tilanteen tulokseksi opettajien ylityöllistetystä tilanteesta, siitä seuraavasta pelosta ja puutteista toimintavalmiuksissa - ei ennakkoluuloista. Suurimman osan mielestä monikulttuurisuus on ajan hengen mukaista, rikastaa koululaitosta, rasismi vähenee ja ymmärrys erilaisuutta kohtaan kasvaa ja kielitaidon merkitys korostuu.
Kahdeksan opettajaa kymmenestä myöntää, ettei ole tarpeeksi koulutettu toimimaan maahanmuuttajaympäristössä.
...
Maahamuuttajavanhempien puutteet tietämyksessä suomalaisesta kouluympäristöstä on puute.
...
Monet opettajat kokevat isien ja poika oppilaiden suhtautumisen naisopettajiin ongelmana."
Tuomionpäivän ennusmerkit ilmassa ja usko omaan riittämättömyyteen vain kasvaa. Lisää rahaa sanovat opettajat.
Quote from: Tomi Antila on 23.02.2011, 12:01:37
Hetkinen seis...
Please, be kind re-wind...
Let's recap:
1. Monikulttuurin oppimista vaikeuttavat ihmiset erilaisesta kulttuurista
2. Maahanmuuttajalapset vaikeuttavat kaikkien opiskelua
3. Maahanmuuttajalapset vaikeuttavat opettajien työtä ja aiheuttavat käsittämättömän määrän ylitöitä
4. Maahanmuuttajalapset saavat aikaan väkivaltaa kouluissa
5. Maahanmuuttajalasten vanhemmat aiheuttavat ongelmia
6. Maahanmuuttajalapset kuormittavat koko koulun organisaatiota
7. Maahanmuuttajapojat eivät osaa kunnioittaa naisopettajia
8. Maahanmuuttajat, jotka on hankittu tänne paikkaamaan työvoimapulaa, sosiaalisin perustein, pakolaisperustein tai paikkaamaan ammottavaa monikulttuurisuuden aukkoa ovatkin myös monikulttuurisuusopetuksen kohteina
9. Maahanmuuttajalapset eivät voi integroitua, koska hima
10. Maahanmuuttajalasten määrä aiheuttaa "valkovuodon" kouluista, joihin maahanmuuttajalapset kasautuvat
Tämä kaikki siis on... täddätädättädäää... RIKKAUTTA!??!
Siis kulttuuri rikastuu, mutta opettajt eivät? Vai...
Siis kulttuuri joka ei oikeastaan rikastu, vaan molempien kulttuurien harjoittaminen vaikeutuu, synnyttää tätä nk. rikkautta? Tarvitsemme siis kaikki yllämainitut ongelmat, että pystymme oppimaan suvaitsevaisiksi?
TÄH!? Häh!? Mitä hel*etti* täällä tapahtuu!?
Puit tuntemukseni sanoiksi... ei voi mitään, mutta tuntuu että tämän kansan logiikkapiirit ovat palaneet täysin.
Pyydän moderaattoria siirtämään tämän avaukseni kommentiksi johonkin aiheesta jo olevaan keskusteluun, jos sellainen on?
ENnen kuin kirjoitin tein kyllä haun teksteillä "Opettajienlehti ja Opettaja", enkä löytänyt aiheesta keskustelua?
Maahanmuuttajien määrä kouluissa huolettaa opettajia
Yli 40 prosenttia opettajista haluaisi rajoittaa maahanmuuttajien määrää kouluissa ja päiväkodeissa. Rajoitukset eivät lain mukaan onnistu, koska oppilailla on oikeus käydä lähinnä olevaa koulua. Opettajien ammattijärjestön tekemän kyselyn mukaan opettajat kaipaavat apua asuntopolitiikasta.
Meri-Rastilan koulun 3A-luokka osallistuu innokkaasti, kun tutustutaan Suomen kansalliseepokseen Kalevalaan. Ainoa ero perinteiseen luokkaan on se, että lapsista moni ei puhu suomea äidinkielenään. Opettaja Tiina Kähärän mukaan tämä ei juuri muuta opetustilannetta.
- Joudun ehkä eriyttämään, käyttämään enemmän havainnollistamisvälineitä, mikä ei ole ollenkaan huono muille oppilaille. Mutta en muuta opetusta sinänsä, Kähärä kertoo.
Opettaja-lehdessä julkaistun kyselyn mukaan yli 40 prosenttia opettajista haluaisi, että maahanmuuttajien määrää rajattaisiin kouluissa 20?30 prosenttiin. Monikulttuurista luokkaa opettava Tiina Kähärä ei haluaisi asettaa tiukkoja rajoja, mutta pitää suurta maahanmuuttajaoppilaiden määrää samassa koulussa ongelmana maahanmuuttajaoppilaiden itsensä kannalta.
- Suomen kielen vertaistuki eli kavereiden kanssa oleminen on kuitenkin sitä, missä lapsi käyttää kieltä luonnollisesti. Sen kehittyminen tietenkin on heikompaa.
Monikulttuurisuus ei yllä kaikkiin kouluihin
Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta opettajasta pitää asuntopolitiikkaa oikeana välineenä ohjata maahanmuuttajia tasaisemmin kouluihin. Tätä kannattaa myös opetushallituksen opetusneuvos Leena Nissilä.
- Toivoisin, että kunnat kiinnittäisivät tulevaisuudessa enemmän huomiota monikulttuuristuvan yhteiskunnan tähänkin puoleen ja pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti miettisivät, mihin maahanmuuttajia asutetaan, Nissilä sanoo.
Suomessa on vähän kouluja, joissa maahanmuuttajia on yli kolmannes oppilaista. Sen sijaan monessa koulussa monikulttuurisuus jää vain haaveeksi. Opettaja Tiina Kähärä uskoo, että hänen oppilaansa saavat paljon monikulttuurisesta koulustaan.
- Nämä oppilaat pystyvät jatko-opinnoissa ja työelämässä toimimaan erilaisten ihmisten kanssa. Kohdataan ihminen ihmisenä eikä sinä, mikä hänen kielensä tai hänen tapansa on.
YLE Uutiset
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/03/maahanmuuttajien_maara_kouluissa_huolettaa_opettajia_2400625.html
Quote from: juge on 02.03.2011, 07:15:11
Suomessa on vähän kouluja, joissa maahanmuuttajia on yli kolmannes oppilaista. Sen sijaan monessa koulussa monikulttuurisuus jää vain haaveeksi. Opettaja Tiina Kähärä uskoo, että hänen oppilaansa saavat paljon monikulttuurisesta koulustaan.
Kenen haave? Tuskin ainakaan vanhempien tai oppilaiden, tai suurimman osan opettajistakaan.
Quote- Toivoisin, että kunnat kiinnittäisivät tulevaisuudessa enemmän huomiota monikulttuuristuvan yhteiskunnan tähänkin puoleen ja pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti miettisivät, mihin maahanmuuttajia asutetaan, Nissilä sanoo.
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että maahanmuuttajia pitää "asuttaa" sinne, missä kantaväestö saa itse maksaa asumisestaan enemmän kuin muut, eli omistusasuntoalueille?
Lopputulos on aina kuitenkin, että lisää rahaa ja etuja mamuille muodossa tai toisessa.
Invaasio islamilaisista maista pitäisi lopettaa. Jos ei lopeteta, niin islamilaisille pitäisi järjestää omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut. Näin ongelmat saataisiin rajatuksi, mikä on aina ongelmanratkaisun ensimmäinen edellytys. Ongelma ei ratkea sillä, että sitä levitellään ympäriinsä. Jos tynnyrissä on 10 mätää omenaa, niin asiaa ei auta, jos ne jakaa kymmeneen eri tynnyriin muiden omenoiden joukkoon.
Omilta kouluvuosilta muistuu hyvin mieleen, että jo pari kolme örsentelijää pystyy häiritsemään tehokkaasti opetusta ja pilaamaan luokan hengen. Tavoitteena pitäisi olla, että koulussa on tasan nolla örsentelijää. Minun nuoruudessani nämä kerättiin tarkkailuluokille ja apukouluihin, myöhempi sijoituspaikka oli vankila. Arkijärki sanoo, ettei koulun perussääntöihin sopeutumaton henkilö kuulu normaaliin kouluun. Hänet pitää toimittaa aivan muualle. Myöskään vaatimustason laskeminen ei auta mitään. Luokalle pitäisi jättää, jos ei täytä standardeja ja parin luokalle jäännin jälkeen paikan pitäisi olla jonkinlaisessa apukoulussa tai kasvatuslaitoksessa.
Yhteiskunta on 1960-luvulta alkaneen niin sanotun paskan vallankumouksen seurauksena mennyt niin pehmeäksi, että se ei kohta enää pysy kasassa. Se alkaa muistuttaa piikkilanka-aidassa roikkuvaa jätkän räkää, joka ei pysy eikä putoa.
Quote from: Simo Hankaniemi on 02.03.2011, 09:05:39
Invaasio islamilaisista maista pitäisi lopettaa. Jos ei lopeteta, niin islamilaisille pitäisi järjestää omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut. Näin ongelmat saataisiin rajatuksi, mikä on aina ongelmanratkaisun ensimmäinen edellytys.
Komppaa kybällä mutta täytyisi muistaa ettei näihin enklaaveihin pitäisi pumpata sen ulkopuolella elävien rahaa kuten nyt tehdään, joten sitten päästäänkin varsinaiseen asiaan: jospa ne omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut rakennettaisiin sinne mistä enklaavilaiset ovat tulleetkin.
Quote from: juge on 02.03.2011, 07:15:11
- Nämä oppilaat pystyvät jatko-opinnoissa ja työelämässä toimimaan erilaisten ihmisten kanssa. Kohdataan ihminen ihmisenä eikä sinä, mikä hänen kielensä tai hänen tapansa on.
Näistä jää ajoittain roskan maku suuhun. Onko nämä "
heitot" ihan loppuun asti harkittuja vai jotain opettajain huoneessa keksittyjä?
Vai perustuuko nämä siihen kuuluisaan mantraan, että mitä enemmän kulttuurien välisiä kohtaamisia, sitä enemmän innovaatioita tai jotain sinne päin? Että jokin vapaampi ilmapiiri valtaa koko valtion jos oikein kovasti suvaitaan kaikkia.
Quote from: Jaska Pankkaaja on 02.03.2011, 09:38:19
Quote from: Simo Hankaniemi on 02.03.2011, 09:05:39
Invaasio islamilaisista maista pitäisi lopettaa. Jos ei lopeteta, niin islamilaisille pitäisi järjestää omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut. Näin ongelmat saataisiin rajatuksi, mikä on aina ongelmanratkaisun ensimmäinen edellytys.
Komppaa kybällä mutta täytyisi muistaa ettei näihin enklaaveihin pitäisi pumpata sen ulkopuolella elävien rahaa kuten nyt tehdään, joten sitten päästäänkin varsinaiseen asiaan: jospa ne omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut rakennettaisiin sinne mistä enklaavilaiset ovat tulleetkin.
Aamen. Enklaavit kannattaa varmuuden vuoksi sijoittaa rajojemme ulkopuolelle.
Pidän siitä, että upseerit, poliisit ja opettajat alkavat uskaltaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
Vekarajärven yliluutnantti, Helsingin poliisikomisariot ja nyt opettajakunta näkevät nykyilveilyn kaikki ilmenemismuodot työpaikoillaan ja siksi eivät enää voi pitää turpaansa tukossa.
Neuvostoliitto, DDR, Stasi, Berliinin muuri, jne...kaatui, kohta menee Pohjois-African hirmuhallinnossa olleet valtiot, pian alkais olla Suomen vuoro.
Quote from: MoonShine on 02.03.2011, 11:07:56
Pidän siitä, että upseerit, poliisit ja opettajat alkavat uskaltaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
Vekarajärven yliluutnantti, Helsingin poliisikomisariot ja nyt opettajakunta näkevät nykyilveilyn kaikki ilmenemismuodot työpaikoillaan ja siksi eivät enää voi pitää turpaansa tukossa.
Sortojärjestelmät luhistuvat usein vasta siinä vaiheessa, kun järjestelmän sisäinen kontrolli ja koheesio pettää, eli järjestelmän osasina toimivat ihmiset eivät enää itsekään usko homman toimivuuteen. Ainakin sosialismin romahduksessa tämä oli merkittävä tekijä.
Nyt myös Hesarissa.
Opettajat: Maahanmuuttajien määrää koulussa rajoitettava (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135264209019)
Opettajat: Maahanmuuttajien määrää koulussa rajoitettava (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135264209019)
QuoteOpettajat kaipaavat tehokkaampaa asuntopolitiikkaa, jossa tulokkaita ohjattaisiin tasaisemmin eri puolelle Suomea ja eri asuinalueille kaupunkien sisällä
Käsittääkseni eräs muukalaiskammoinen puolue ehdottaa samaa ohjelmassaan taloudellisiin syihin vedoten: syrjäseudulla on halvemmat asunnot.
Opettajien suusta ja kasvatuksellisiin syihin vedoten asia onkin helpompi ottaa vastaan, ja unohtamatta sitä hätää, että joku piltti jossain päin Suomea saattaa jäädä mocu-ihanuudesta paitsi.
Hommafoorumilla kysely uutisoitiin jo toista viikkoa sitten. Hidasta on YLE:n ja Hesarin toiminta. Journalistien taso on romahtanut.
Kouluaiheesta:
QuoteVihreät haluavat esikoulusta pakollisen, mutta eivät kutsu sitä oppivelvollisuuden aikaistamiseksi vuodella.
- Nykyään lähes kaikki lapset osallistuvat esiopetukseen. Ongelmana on, että ne muutama prosentti lapsista, jotka sitä eniten tarvitsisivat, jäävät kotiin. Heitä ovat esimerkiksi maahanmuuttajat ja romanit, sanoo vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jyrki Kasvi.
Miksi ette sano suoraan, että haluatte aikaistaa oppivelvollisuutta?
- "Pakko" on niin ikävänkuuloinen sana. Mutta käytännössä se olisi lopputulos, myöntää Kasvi. (käännös)
HBL (http://epaper.hbl.fi/#/8) 2.3.2011
Ei sellaista ongelmaa, ettei sitä pitäisi hyssytellä. Ei sellaista ratkaisua, ettei sitä pitäisi sievistellä.
Quote from: rähmis on 02.03.2011, 11:28:53
Nyt myös Hesarissa.
Opettajat: Maahanmuuttajien määrää koulussa rajoitettava (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135264209019)
Ei riitä että vaaditaan. Pitäisi olla esittää keinot.
Tässä ne ovat:
QuoteOpettajat: Maahanmuuttajien määrää rajoitettava.
Riippumatta siitä mitä intenseiivisimmät vänkkääjät ovat mieltä demografiasta, kantokyvystä, ongelmakynnyksestä, asuntopolitiikasta etc, lisää maahanmuuttajia tarkoittaa lisää maahanmuuttajia koulussa.
Siihen hiljenemiseen on varmasti jokin syy, jonka voi melko helposti päätellä: julkinen ammatti, johon kohdistuu joka mahdolliselta taholta vaatimuksia ja venymisvaatimuksia, kun samaan aikaan valtuuksia on kavennettu. Lisätään siihen se fakta, että suurella osalla etenkin nuorista opettajista pestit ovat määräaikaisia. Alapa siinä kritisoida vallitsevaa ideologiaa ja tehdä yhden miehen kapinaa.
Niin, alkaahan se täyttyä mutta syitä on varmasti monia muitakin. Muistaakseni pelkästään pääkaupunkiseudulla joka kolmas nuori opettaja (viittaa opeen, joka on ollut alalla max viisi vuotta) vaihtaa alaa. Muutamassakin lähteessä tällaista juttua on ollut, olisiko peräti Opettaja-lehdessä ollut aikanaan. Kun ei uskalla/pysty/viitsi suullisesti avatua, jalat äänestävät. Olisiko muita ammatteja, joissa olisi yhtä suuri hukkaprosentti? Saattaa olla.
QuoteSeija Blomberg on tutkinut opettajankoulutuksen näkökulmasta pääkaupunkiseudulla ensimmäisen luokan opettajien työtä. Eri kouluissa oli erilainen tilanne. Keskeinen tekijä oli maahanmuuttajien erilainen määrä koulujen välillä. Ongelmatilanteita muodostui, kun kesken vuotta luokkaan tuli lähes puhe- ja kirjoitustaidottomia oppilaita. Tämä johti siihen, että suomalaiset lapset hakeutuivat toiseen kouluun.
- Tässä ei ole mietitty riittävästi sitä, kuinka opettajan työ muuttuu tällaisissa tilanteissa. Vuorovaikutus ja dialogisuus muuttuu. Opettaja voi joutua olemaan tulkkina tai käyttämään selkokieltä. Tämä vaikuttaa olennaisesti koko opetustyöhön.
- Tällaiset asiat ovat tulevaisuuden isoja kysymyksiä, joita ei peruskoulu-uudistuksessa otettu tarpeeksi huomioon, kertoo Kajaanin normaalikoulun rehtori Seija Blomberg.
- Se ei riitä enää, että erilaisuus pitäisi hyväksyä. Meillä pitää olla enemmän tietoa. Erilaisia katsomusaineita olisi lisättävä, esimerkiksi etiikkaa ja filosofiaa, niin että suomalaiset lapset ymmärtäisivät enemmän näitä asioita.
YLE: Peruskoulu-uudistuksessa maahanmuuttajat otettava paremmin huomioon (http://yle.fi/alueet/vaalipiirit/Oulu/2011/03/peruskoulu-uudistuksessa_maahanmuuttajat_otettava_paremmin_huomioon_2402415.html) 3.3.2011
Quote from: Haima on 02.03.2011, 15:39:37
Niin, alkaahan se täyttyä mutta syitä on varmasti monia muitakin. Muistaakseni pelkästään pääkaupunkiseudulla joka kolmas nuori opettaja (viittaa opeen, joka on ollut alalla max viisi vuotta) vaihtaa alaa. Muutamassakin lähteessä tällaista juttua on ollut, olisiko peräti Opettaja-lehdessä ollut aikanaan. Kun ei uskalla/pysty/viitsi suullisesti avatua, jalat äänestävät. Olisiko muita ammatteja, joissa olisi yhtä suuri hukkaprosentti? Saattaa olla.
eiköhän löydy kun katsoo mihin tietyt kansanryhmät ovat työllistyneet eniten...
Quote from: Roope on 03.03.2011, 14:51:12
Quote
- Se ei riitä enää, että erilaisuus pitäisi hyväksyä. Meillä pitää olla enemmän tietoa. Erilaisia katsomusaineita olisi lisättävä, esimerkiksi etiikkaa ja filosofiaa, niin että suomalaiset lapset ymmärtäisivät enemmän näitä asioita.
YLE: Peruskoulu-uudistuksessa maahanmuuttajat otettava paremmin huomioon (http://yle.fi/alueet/vaalipiirit/Oulu/2011/03/peruskoulu-uudistuksessa_maahanmuuttajat_otettava_paremmin_huomioon_2402415.html) 3.3.2011
Siis minkä ikäisille tuota etiikkaa ja filosofiaa olisi opetettava, jotta he ymmärtäisivät paremmin lisääntyvän kaaoksen?
Vasta huomasinkin, että tuossa alkuperäisessä jutussa on yhdessä kohtaa käytetty sanaa "kiintiö" väärin, ja tästä on sitten otettu (tarkoituksella?) otsikko joihinkin muissa medioissa olleisiin uutisiin. Vikahan on siinä, että kiintiö tarkoittaa jotain tiettyä asetettua määrää - ei yli eikä alle - ja jos otsikko on tyyliin, että opettajat haluavat maahanmuuttajille kiintiöitä, niin tämän voi tosiaan ymmärtää kovin väärin.
QuoteSe ei riitä enää, että erilaisuus pitäisi hyväksyä. Meillä pitää olla enemmän tietoa. Erilaisia katsomusaineita olisi lisättävä, esimerkiksi etiikkaa ja filosofiaa, niin että suomalaiset lapset ymmärtäisivät enemmän näitä asioita.
Muutin vähän boldausta tärkeimmän esiin tuomiseksi - eiköhän se ole niille maahanmuuttajalapsille vähän tärkeämpää :roll:.
QuoteTulos: opettaja itse on velvollinen maksamaan lasiensa korjauksen.
Tämä siitä huolimatta, että silmälasit ovat välttämättömät työssä, lasien rikkoja on tiedossa, rikkomistapahtumalle on todistajat. Sanalasku toteutuu: Suomalainen maksaa aina.
kor 9:29. Taistelkaa niitä vastaan, jotka eivät usko Jumalaan ja viimeiseen päivään, eivätkä pidä kiellettynä sitä, minkä Jumala on julistanut kielletyksi, eivätkä tunnusta totuuden uskontoa, niiden joukosta, jotka ovat saaneet kirjan, kunnes he
auliisti antavat veron ja nöyryyttävät itsensäKufri maksaa aina, ja nöyrtyy.
Quote from: RP on 23.02.2011, 09:41:56Olisi muuten ollut mielenkiintoista nähdä oliko mielipiteiden ja maahanmuuttajien määrän välillä yhteyttä. Eli esimerkiksi oliko tuo liki kolmannes, joka ei kannata kintiöitä erityisesti niistä kouluista, joissa on paljon vai niistä, joissa on vähän tai ei ollenkaan mamulapsia?
Eräänlaisena vertailukohtana todettakoon, että Ruotsidemokraattien kannatus on korkeinta Skoonessa, jossa maahanmuuttajia on paljon, mutta Norrbottenissa (Ruotsin Lappi) jossa rikastus on alhaista Ruotsidemokraatteja kannatetaan tuskin ollenkaan.
QuoteSuomalaisia voisi kouluttaa
...
Koululla ja opettajalla on äärimmäisen tärkeä merkitys maahan muuttaneelle lapselle ja itse asiassa koko perheelle. Opettaja-lehti kertoo, että lähes joka toinen opettaja rajoittaisi maahanmuuttajien määrää luokassa.
Mielipidettä perustellaan muun muassa sillä, että maahanmuuttajaoppilaat voivat paremmin, kun ympärillä on enemmän suomalaisia. Voisiko oikea syy olla se, että maahanmuuttajien opettaminen vaatii opettajalta paljon enemmän kuin "tavallisesta" luokasta selviytyminen?
Maahanmuuttajien aina opittava kieltä, totuttava, osattava elää uudessa kulttuurissa ja säilyttää sopivasti myös oma kulttuurinsa. Entäs jos käännettäisiin koko homma toisin päin. Meidän suomalaisten pitäisi opetella elämään toisten ihmisten kanssa, oppia katsomaan asioita myös muualta tulleiden vinkkelistä, ottaa jopa oppia.
...
Tiina Ojutkangas
Kirjoittaja on Keskipohjanmaan toimituspäällikkö.
KP24 (http://www.kp24.fi/uutiset/267025/Tiina-Ojutkangas-Suomalaisia-voisi-kouluttaa)
Quote from: Iloveallpeople on 03.03.2011, 19:42:58
QuoteSuomalaisia voisi kouluttaa
...
Koululla ja opettajalla on äärimmäisen tärkeä merkitys maahan muuttaneelle lapselle ja itse asiassa koko perheelle. Opettaja-lehti kertoo, että lähes joka toinen opettaja rajoittaisi maahanmuuttajien määrää luokassa.
Mielipidettä perustellaan muun muassa sillä, että maahanmuuttajaoppilaat voivat paremmin, kun ympärillä on enemmän suomalaisia. Voisiko oikea syy olla se, että maahanmuuttajien opettaminen vaatii opettajalta paljon enemmän kuin "tavallisesta" luokasta selviytyminen?
Maahanmuuttajien aina opittava kieltä, totuttava, osattava elää uudessa kulttuurissa ja säilyttää sopivasti myös oma kulttuurinsa. Entäs jos käännettäisiin koko homma toisin päin. Meidän suomalaisten pitäisi opetella elämään toisten ihmisten kanssa, oppia katsomaan asioita myös muualta tulleiden vinkkelistä, ottaa jopa oppia.
...
Tiina Ojutkangas
Kirjoittaja on Keskipohjanmaan toimituspäällikkö.
KP24 (http://www.kp24.fi/uutiset/267025/Tiina-Ojutkangas-Suomalaisia-voisi-kouluttaa)
Tässä kohtaa taas toivoisi, että avattaisiin vähän tarkemmin mitä tarkoittaa "säilyttää sopivasti omaa kulttuuriaan". Ja ainahan toki oppia voidaan näin kantapeikkonakin ottaa vastaan. Mutta mistä asioista, nyt vaikkapa jos keskustellaan konkreettisesti Romanian romaneista?
Quote from: Iloveallpeople on 03.03.2011, 19:42:58
Maahanmuuttajien aina opittava kieltä, totuttava, osattava elää uudessa kulttuurissa ja säilyttää sopivasti myös oma kulttuurinsa. Entäs jos käännettäisiin koko homma toisin päin. Meidän suomalaisten pitäisi opetella elämään toisten ihmisten kanssa, oppia katsomaan asioita myös muualta tulleiden vinkkelistä, ottaa jopa oppia.
...
Tiina Ojutkangas
Kirjoittaja on Keskipohjanmaan toimituspäällikkö.
KP24 (http://www.kp24.fi/uutiset/267025/Tiina-Ojutkangas-Suomalaisia-voisi-kouluttaa)
Hätkähdyttävää vieläkin törmätä jossakin tuohon boldaamaani argumenttiin. Kun itselle ovat asiat selkiintyneet, en aina tahdo muistaa, että tuollaiset näkemykset yhä elävät ja voivat hyvin tuolla jossain.
Kyllä pitäisi olla helpompaa kouluttaa joitakin kymmeniä tuhansia maahanmuuttajia tulemaan toimeen valtaväestön kulttuurin kanssa, kuin kouluttaa viisi miljoonaa kantaväestöön kuuluvaa tulemaan toimeen kymmenien eri tuontikulttuurien kanssa. Kohtuullisuutta, oikeudenmukaisuutta yms vielä tarkastelematta.
Vai ovatkos kantasuomalaiset kenties jotenkin kyvykkämpiä oppimaan kuin muut ihmiset?
Ja itse asiassa onhan tuo homma oikeastaan ollut käännettynä toisin päin jo pitkään. Nyt on meneillään vastareaktio kun on tajuttu, ettei se toimi.
QuoteMielipidettä perustellaan muun muassa sillä, että maahanmuuttajaoppilaat voivat paremmin, kun ympärillä on enemmän suomalaisia. Voisiko oikea syy olla se, että maahanmuuttajien opettaminen vaatii opettajalta paljon enemmän kuin "tavallisesta" luokasta selviytyminen?
Eivät taida olla toisiaan pois sulkevia syitä. Jos luokan opettaminen on vaativampaa kuin mihin opettajan paukut riittävät, voi se hyvinkin heikentää myös luokan vointia.
Quote from: Elemosina on 24.02.2011, 09:03:29
Höblässä koko jutun painopiste on kääntynyt toisin päin, otsikko:
Invandrarelever avslöjar brister i lärarutbildningen eli vapaa käännös: maahanmuuttajaoppilaat paljastavat puutteet opettajakoulutuksessa...
Myös Ylen ruotsinkielisellä puolella on parin viikon pureskelun jälkeen päädytty tutkimuksesta siihen johtopäätökseen, että opettajat vain kaipaavat lisää monikulttuurisuuskoulutusta. Ongelmana on lähinnä opettajan kyky sopeutua oppilaan kulttuuriin, mutta tämä on ratkaistavissa opettajankoulutusohjelmaan tehtävillä muutoksilla. Millekään oppilasaineksen rajoituksille ei ole tarvetta, vaan tiedolle siitä, kuinka käsitellä erilaisia monikulttuurisuuden lisääntymisen luokissa esille tuomia tilanteita, sanoo erikoisopettaja Inger Damlin.
Svenska YLE: Lärare vill ha fortbildning i mångkulturalism (http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=210463)
Viikonloput monikulttuurisuuskoulutuksessa, niin varmasti alkaa taas opettajien jaksaminen parantua.
Quote from: Iloveallpeople on 09.03.2011, 18:31:09
Viikonloput monikulttuurisuuskoulutuksessa, niin varmasti alkaa taas opettajien jaksaminen parantua.
Ainakin, mikäli viikonloput ovat kiinni mokukoulutuksessa niin kauan, että ilmoittaa taas jaksavansa. :)
Tällainen on pohjoismainen koulu Espanjan Costa Blancalla:
http://www.skandinaviskaskolan.com/
Quote from: hyperbeli on 09.03.2011, 18:45:15
Quote from: Iloveallpeople on 09.03.2011, 18:31:09
Viikonloput monikulttuurisuuskoulutuksessa, niin varmasti alkaa taas opettajien jaksaminen parantua.
Ainakin, mikäli viikonloput ovat kiinni mokukoulutuksessa niin kauan, että ilmoittaa taas jaksavansa. :)
Ja miten sitä monikulttuuria sitten opetetaan opettajille? Kuka on tämä velhoekspertti? Mitä siinä opetetaan? Onko syrjintää, jos kaikkia kulttuureita ei opeteta? Opetetaanko sitä monikulttuuria kalvosulkeisilla? Täytyykö ottaa muistiinpanovälineet mukaan? Miten monen eri kulttuurin edustajia tarvitaan opetustilaisuuteen? Miten pitkään monikulttuuria pitää opiskella, että saavuttaa halutun tason? Annetaanko kurssista numero? Tai sanallinen arvosana välillä "impivaaralainen - maailmankansalainen"? Ymmärtävätkö keskiaikaista uskontokulttuuria harjoittavat mamulapset sitä, että heidän opettajansa yrittävät kovasti ymmärtää heitä? Montaako ongelmamaahanmuuttajien kieltä opettajia vaaditaan oppimaan, että on aidosti monikulttuurinen? Onko oikein, että ikänsä suomalaisessa kulttuurissa elänyt opettaja joutuu vaihtamaan kulttuurillisen statuksensa suomalaisesta monikulttuuriseksi, jos vaihdosta ei itse halua? Riippuuko työpaikan pysyvyys monikulttuurikoulutuksesta?
Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia.
QuoteMaahanmuuttajataustaisten lasten keskittyminen usein näihin samoihin kouluihin on monella tapaa ongelmallista. Heikentyvä oppimisympäristö tarkoittaa heikommin kehittyvää kielitaitoa ja muuta osaamista, vähäisemmät kontaktit kantasuomalaisiin lapsiin tekevät integraatiosta vaikeampaa ja niin edelleen. Tilanne käy pitemmän päälle erittäin kalliiksi. Huono koulumenestys säteilee pitkälle tulevaisuuteen heikompina työllistymismahdollisuuksina, työttömyysriskin suurenemisena ynnä muuna.
Lähiökoulujen ongelmiin olisi puututtava nyt, sillä hinta kasvaa päivä päivältä. Kannustavampi rahoitus, kohtuullisina pysyvät opetusryhmät sekä mahdollisesti kannustavampi palkkaus niille opettajille, jotka lähtevät opettamaan vaikeampiin olosuhteisiin voisivat olla osa ratkaisua. Laajemmin kyse on tasapainoisemmasta kaupungista, jossa ei ole selkeitä rikkaiden ja köyhien alueita sekä paremmista työllistymismahdollisuuksista, jotka omalta osaltaan luovat parhaat mahdollisuudet myös maahanmuuttajien integroitumiseen.
Nasima Razmyar: Tasa-arvoinen peruskoulu on integraation edellytys (http://blogit.iltalehti.fi/nasima-razmyar/2011/03/10/tasa-arvoinen-peruskoulu-on-integraation-edellytys/) 10.3.2011