QuoteMonikulttuurisuus toimii, jos halutaan
Maahanmuuttajat pärjäävät hyvin suomalaisessa perusopetuksessa, jos he saavat tarpeeksi aikaa kielen opiskeluun. Opetusneuvos Leena Nissilä toivoo, että kunnat miettisivät tarkkaan, mihin maahanmuuttajia asutetaan.
...
Maahanmuuttajataustaiset oppilaat ovat pysyvä osa suomalaisten koulujen arkipäivää. Heitä varten tarvitaan myös pysyviä rakenteita esimerkiksi oman äidinkielen opetuksessa, opetusneuvos Leena Nissilä muistuttaa.
...
Kuntien olisi nyt varottava keskittämästä liikaa maahanmuuttajia tietyille alueille. Nissilä toivoo, että tämä otettaisiin huomioon kaikessa suunnittelussa, asuntopolitiikkaa ja yhdyskuntasuunnittelua myöten. Maailmalla riittää varoittavia esimerkkejä siitä, mihin keskittäminen voi johtaa.
Liika on liikaa Nissilän mielestä siinä vaiheessa, kun maahanmuuttajia on niin paljon, että kantaväestö muuttaa alueelta pois. Pahimmassa tapauksessa maahanmuuttajia sijoitetaan kouluihin, joissa kantaväestön oppilailla on taustallaan paljon ongelmia.
...
Onneksi Suomesta löytyy myös lukuisia kouluja, joissa monikulttuurisuus toimii hienosti. Paljon on niitäkin, joihin mahtuisi maahanmuuttajia enemmänkin.
– Jos koulussa on pelkkää kantaväestöä, oppilaat eivät saa sellaisia monikulttuurisia valmiuksia, joita he tulevaisuuden yhteiskunnassa välttämättä tarvitsevat, Nissilä pohtii.
...
Tutkimukset osoittavat, että ongelmia eivät yleensä aiheuta maahanmuuttajat vaan valtaväestön asenteet. Maahanmuuttajat integroituvat sujuvasti ja saavuttavat todella hyviä oppimistuloksia kansainvälisissä vertailuissa.
...
Otollisin ikä muuttaa Suomeen on Nissilän arvion mukaan kahdeksanvuotiaana, kun lapsi osaa jo lukea ja kirjoittaa omalla kielellään eivätkä oppisisällöt ole vielä liian vaikealla tasolla.
...
– Jos maahanmuuttajaoppilas ei saa omalla äidinkielellään päivitettyä eri oppiaineiden perusterminologiaa ja käsitteitä, kieli ei kasva täyteen mittaan eikä oppilas saavuta toiminnallista kaksikielisyyttä.
Omalle identiteetille äidinkieli on avainjuttu. Siteet omaan kulttuuriin, sukulaisiin ja kotimaahan vahvistuvat äidinkielen kautta.
– Maahanmuuttajien äidinkielet ovat myös osa meidän kielivarantoamme. On suuri etumme, että ne säilyvät elävinä, Nissilä perustelee.
...
Oman kielen opetusta ei aina ole riittävästi hyödynnetty. Pelkkä kielen opetteleminen ei Nissilän mukaan riitä. Omalla kielellä olisi hyödyllistä oppia eri oppiaineita.
...
Leena Nissilän suuri haave on, että omasta äidinkielestä tehtäisiin oma oppimäärä, jonka arvosana otettaisiin huomioon yhteishaussa. Uudistus sisältyi jo kaadettuun tuntijakoesitykseen.
...
Suomen brändityöryhmä esitti joulun alla, että maahanmuuttajataustaisia luokanopettajia pitää saada lisää. Samaa toivoo Nissiläkin.
...
Maahanmuuttajia kaivattaisiin enemmän myös lukioon. Siellä vieraskielisiä on vain vajaat kolme prosenttia kun ammatillisessa koulutuksessa heitä on lähes viisi prosenttia opiskelijoista.
Lukiokoulutuksen kehittämistyöryhmä esittää maahanmuuttajille lukio-opintoihin valmistavaa koulutusta. Nissilä uskoo sen parantavan tilannetta. Tavoitteena on saada nuoret paitsi menestymään lukiossa myös jatkamaan opintojaan yliopistossa.
Nissilä on varma siitä, että lukio kiinnostaisi maahanmuuttajataustaisia nuoria enemmän, jos ylioppilastutkinnossa testattaisiin muutakin kuin suomen kielen kirjallista osaamista. Kaikkein kiireellisin olisi kuullun ymmärtämisen koe.
...
Maahanmuuttajien opetukseen varatut valtionavut yleissivistävässä koulutuksessa kaksinkertaistuvat tänä vuonna. Oman äidinkielen opetukseen, suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetukseen ja muuhun opetuksen tukeen on varattu tälle vuodelle 12 miljoonaa euroa.
Vuodesta 2006 lähtien kunnat ovat saaneet myös korotettua valtionosuutta vieraskielisistä oppilaista. Viime vuoden alusta tämä korotus on ollut kaikista vieraskielisistä kunnan 6–17-vuotiaista asukkaista.
...
QuotePakolaisesta luokanopettajaksi
Vietnamilainen Oanh Thi Pham on viittä vaille valmis luokanopettaja ja matematiikanopettaja. Tyhjin käsin kiintiöpakolaisena Suomeen tulleesta pikkutytöstä on kasvanut yhteiskunnan voimavara ja kaivattu ammattilainen, kaksoiskelpoinen ja kaksikielinen luokanopettaja.
...
Oanh tuli Suomeen kesällä, kun koulut olivat lomilla. Hän opetteli ruotsia ensin kotiväkensä kanssa ja myöhemmin syksyllä valmistavalla luokalla. Kielen opiskeluun tuli kuitenkin tauko jo kolmen kuukauden jälkeen, kun perhe muutti Vantaalle.
Vantaalla Oanh meni suomen kielen valmistavalle luokalle ja opiskeli suomea puolisen vuotta. Seuraavana syksynä hän oli jo valmis siirtymään seitsemännelle luokalle. Ruotsi jatkui pitkänä toisena kotimaisena kielenä.
Ruotsin avulla Oanh arvelee päässeensä nopeasti kiinni suomen kieleen ja myöhemmin muihin vieraisiin kieliin, kuten englantiin.
...
Peruskoulun jälkeen Oanh siirtyi suomenkieliseen lukioon, kirjoitti ylioppilaaksi, opiskeli ensin liiketaloutta ja pyrki sitten maahanmuuttajakiintiössä luokanopettajakoulutukseen Helsingin yliopistoon.
Oanh yllättyi iloisesti kuultuaan päässeensä sisään. Nyt opinnot ovat loppusuoralla ja kesällä hänellä pitäisi olla niin luokanopettajan kuin matematiikan aineenopettajankin pätevyys.
...
Jutut kokonaisuudessaan: Opettaja (http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_07/155058.htm)
Aivan ja kuten ymmärrätte, niin saksalaisia insinöörejä ja italialaisia oopperalaulajia ei saa panna liikaa samoille alueille.
Kielenkäyttö on taas mielenkiintoista:
Nissilä muistuttaa
Nissilä perustelee
Nissilä pohtii
Nissilä toivoo
Nissilä on varma
Kekkonen hiihtää,
Kekkonen kalastaa...
Quotea muutettu.
Quote from: M on 16.02.2011, 10:44:07
Kielenkäyttö on taas mielenkiintoista:
Nissilä muistuttaa
Nissilä perustelee
Nissilä pohtii
Nissilä toivoo
Nissilä on varma
Kekkonen hiihti,
Kekkonen kalasti...
Nyt se on Kekkonen riisuttu alasti.
http://www.youtube.com/watch?v=CF_-ThDLF34
Juice: Siniristiloppumme.
Sinänsä Nissilä on oikeilla jäljillä, monikulttuuri voisi toimia, jos kaikki sitä haluaisivat. Valitettavasti (mokuttajien kannalta) tämä on vain täysin mahdotonta. Onnistuminen vaatisi, että kaikki ihmiset olisivat monikulttuurisia eikä kellään olisi omaa etnistä taustaa ja identiteettiä. Kun ihmiset luonnostaan haluavat kuulua ryhmään, se tarkoitta sitä, että he eivät luonnostaan halua kuulua ainakaan vastakaisiin ryhmiin yhtä aikaa. Monikulttuuria ei oikeasti kukaan sisimmässään aidosti halua, koska ihminen ei ole luonnostaan moniheimoinen vaan ihmisyys perustuu kokemukseen ja haluun kuulua omaan ryhmään jolla on about samat arvot ja yhetisössä on siis samat tavat.
Monikulttuurisuus on luonnoton olotila, joten sitä ei yksinkertaisesti oikeasti ja aidosti voi kukaan edes haluta. Aito monikultturisti ei edes voisi sanoa millaista se monikultturismi olisi tai pitäisi olla koska silloinhan siinä muokka oman mielensä mukaiseksi sitä monikulttuuria. Aiot monikultturisti ei aseta mitään ehtoja kulttuurille vaan ihan kaikki tavat ja arvot käyvät. Nöinhän se loogisesti menee. Monikulttuuri käsittenäkin on siis absurvdi ja mahdoton juttu.
Monikulttuuria on mahdotonta kenenkään aidosti haluta, joten kysymys monikulttuurisuuden toimivuudesta on irrelevantti, koska sellaista ei de facto voi olla koskaan ikinä missään. On luonnonlaki, että muodostuu omia etnisiä asuinalueita erilaisille kulttureille, sille ei suunnittelulla mahdeta mitään. Oman kielen opetus pitäisikin kieltää maahanmuuttajilta verovaroin, koska sillä vain edistetään väistämätöntä eriytymistä.
Monikulttuuri voi toimia ainoastaan, kun kulttuurit ovat toisistaan erillä.
Oli ihan pakko katsoa, millä tiedoilla ko. opetusneuvos tietää ja katsoo asioita. Löytyi lista julkaisuja http://phon.joensuu.fi/virsu/ukanjulkaisut.html
Kyseinen täti on tehnyt opinnäytteensä aiheesta Suomi vieraana kielenä virolaisilla (-97) ja Läheisen sukukielen tuottamisen ongelmia (-02). Julkaisuluettelossa on kuusitoista kirjoitusta, joista kymmenen liittyy vironkielen opiskeluun. Loput kuusi on artikkeleita mainituissa teoksissa ja voivat myös olla virolaisten kielenoppimiseen liittyviä.
Virolaisten opettaminen on ehkä vähän eri asia kuin etelämpää saapuneitten.
Olisiko uskottavampaa, jos neuvoja itse opettaisi pari viikkoa jossain rikastuneessa koulussa eri kieliryhmistä tulleita koululaisia ja pohtisi sen jälkeen? Olisiko, häh?
Näitten sosiaali-insinöörien teoriat ja suunnitelmat ovat mitä mahtipontisimpia. Vaan protojen testaukset eivät koskaan lupaa mitään hyvää ja toimivaa. Silti pitää väkisin ajaa tuotantoon. Tuolla periaatteella ei synny uutta "Nokiaa".
Vaan mikä olikaan se alkuperäinen tarve ja kysyntä kun projektiin uhrataan rahaa, aikaa, vaivaa ja muita resursseja?
En minä ainakaan ole kärsinyt monikulttuurin puutteesta millään lailla!
Monikultturin puolustus muistuttaa ihan Neuvostoliiton julkaisemia "virallisia tuotantolukuja" . (Kaikki toimii tosi hyvin ja hyvin menee)
" Monikulttuurisuus toimii, jos halutaan. "
Entä jos ei halutaan ?
Höpönlöpön. Ei se toimi, vaikka kuinka haluttaisiin.
Quote from: Iloveallpeople on 16.02.2011, 10:25:40
Tutkimukset osoittavat, että ongelmia eivät yleensä aiheuta maahanmuuttajat vaan valtaväestön asenteet.
Miksi sitten maahanmuuttajakoulut, joissa nämä asenteet jäävät valtaväestön kanssa koulun ulkopuolelle, ovat ongelma?
QuoteOtollisin ikä muuttaa Suomeen on Nissilän arvion mukaan kahdeksanvuotiaana, kun lapsi osaa jo lukea ja kirjoittaa omalla kielellään eivätkä oppisisällöt ole vielä liian vaikealla tasolla.
Sehan on muuten hyvä, että kaikki kahdeksanvuotiaat maahanmuuttajat osaavat lukea ja kirjoittaa.
QuoteOmalle identiteetille äidinkieli on avainjuttu. Siteet omaan kulttuuriin, sukulaisiin ja kotimaahan vahvistuvat äidinkielen kautta.
Mikä on suomalaisten intressi vahvistaa tätä?
QuoteMaahanmuuttajien äidinkielet ovat myös osa meidän kielivarantoamme. On suuri etumme, että ne säilyvät elävinä, Nissilä perustelee.
...ja kaikkien kielien A) hyödyllisyys B) hyödyllisyyden suhde maassamme jo oleviin kielen puhujien lukumäärään on tietysti sama...?
"Ruotsin avulla Oanh arvelee päässeensä nopeasti kiinni suomen kieleen ja myöhemmin muihin vieraisiin kieliin, kuten englantiin."
Noniin, nyt voipi sitten lopettaa puheet pakkoruotsista.
Tässähän ihan elävä esimerkki siitä, mitä pakkoruotsittajat ovat aina hokeneet, että kannattaa aina opetelle ensin ruotsi. Senjälkeen muut kielet menee kuin tyhjää vain.
"Tutkimukset osoittavat, että ongelmia eivät yleensä aiheuta maahanmuuttajat vaan valtaväestön asenteet. Maahanmuuttajat integroituvat sujuvasti ja saavuttavat todella hyviä oppimistuloksia kansainvälisissä vertailuissa."
Mitkähän tutkmukset...Ja mistä ongelmista siinä tutkimuksessa puhutaan...
Asenteet eivät ainakaan voi raiskata.
Quote from: LambOfGod on 16.02.2011, 13:29:35
"Tutkimukset osoittavat, että ongelmia eivät yleensä aiheuta maahanmuuttajat vaan valtaväestön asenteet. Maahanmuuttajat integroituvat sujuvasti ja saavuttavat todella hyviä oppimistuloksia kansainvälisissä vertailuissa."
Mitkähän tutkmukset...Ja mistä ongelmista siinä tutkimuksessa puhutaan...
Asenteet eivät ainakaan voi raiskata.
Et kai sä tosiisas kysy, että mitkä... oikeasti ei ole mitään tuolaista tutkimusta paitsi ehkä jonkun mokusuvishumainstin väitös jossa tällainen lopputulos on etukäteen näin päätetty, jos edes sellaista. Tuon lauseen KAIKKI tietävät sen paremmin tutkimattakin silkaksi valehteluksi.
QuoteOtollisin ikä muuttaa Suomeen on Nissilän arvion mukaan kahdeksanvuotiaana, kun lapsi osaa jo lukea ja kirjoittaa omalla kielellään eivätkä oppisisällöt ole vielä liian vaikealla tasolla.
Jos kaikki olisivat sodan jaloista pakenevia 8 -vuotisia, ei mitään kotoutumisongelmaa olisi.
Heistä vielä saisi valtaosasta suomalaisia, mutta nuorukaisikäiset eivät enää taivu,
aikuisista puhumattakaan. Olen siis samaa mieltä kukkiksen kanssa.
QuoteMaahanmuuttajien äidinkielet ovat myös osa meidän kielivarantoamme. On suuri etumme, että ne säilyvät elävinä, Nissilä perustelee.
On totta, että esim. Somalian vaurastuttua ja avattua valtavat kauppayhteydet maailman eri maihin,
tulemme olemaan erityisasemassa valtavan somalinkielen taitoisten vähemmistön ansiosta.
Aivan samoin kuin etumme islamilaisten maiden kanssa. Se ei tosin ole kovin suuri muihin
maihin verrattuna, mutta voi myöskään jättäytyä kelkasta, se olisi tuhoisaa vientiteollisuudellemme,
kun muut maat veisivät kaiken nokkamme edestä . Emme voi käydä kauppaa vain Israelin kanssa.
Olen siis samaa mieltä kukkiksen kanssa.
QuoteOmalle identiteetille äidinkieli on avainjuttu. Siteet omaan kulttuuriin, sukulaisiin ja kotimaahan vahvistuvat äidinkielen kautta.
Jos tuo laiminlyödään, kärsii kotoutumisteollisuutemme pahasti ja jopa saattaisi tyrehtyä. Siksi
on tärkeää kannustaa muuttajaa pysymään mahdollisimman alkuperäisenä, ettei kotoutuminen tapahtuisi
hallitsemattomasta ja liian nopeasti liian pienin kustannuksin. Kotoutusteollisuutemme suurin ongelma
on mahdollisimman raa'an materiaalin saaminen, tässä mielessä aikuiset somalit ovat mitä
parhainta a-luokkaa. Olen siis samaa mieltä kukkiksen kanssa.
Quote from: atella on 16.02.2011, 13:18:38
"Ruotsin avulla Oanh arvelee päässeensä nopeasti kiinni suomen kieleen ja myöhemmin muihin vieraisiin kieliin, kuten englantiin."
Noniin, nyt voipi sitten lopettaa puheet pakkoruotsista.
Tässähän ihan elävä esimerkki siitä, mitä pakkoruotsittajat ovat aina hokeneet, että kannattaa aina opetelle ensin ruotsi. Senjälkeen muut kielet menee kuin tyhjää vain.
Kaikille humanitäärisille maahantunkeutujille tulisi opettaa vain ruotsia.
Sen jälkeen sijoituspaikaksi ruotsinkielinen rannikko, tai mikä vielä parempi, viikkarin lahjakortti tassuun ja itämeren yli, menolipulla...
--Lasse
Monikulttuuri voi hyvin toimiakin, jos...
1. Maahanmuuttajat tulevat alueilta, joita ei ole merkitty Vanhasen ja Lynnin älykkyyskartassa punaisella.
2. Maahanmuuttajat eivät ole maailman toiseksi suurimman uskonnon harjoittajia.
3. Maahanmuuttajat tulevat alueelta, jossa raiskaukset eivät ole sodankäynnin ase ja YK:ta huolestuttava kansallinen ongelma, ja jossa joka neljäs mies ei ole kertonut raiskanneensa yhtä tai useampaa naista tai tyttöä, ja jossa vauvojen raiskaaminen ei ole toistuva uutisaihe.
4. Maahanmuuttajat tulevat alueelta, jossa on olemassa merkkejä savimajakulttuuria korkeamman itse tuotetun kulttuurin aikaansaamisesta ja ylläpitämisestä.
5. Maahanmuuttajien kulttuuriset tavat ovat joustavia, eikä niissä ole kovin ehdottomia valtakultturin arvoista ja tavoista poikkeavia vaatimuksia.
5. Maahanmuuttajien lukumäärä pysyy kohtuullisena.
Yksittäisen vaatimuksen kohdalla voidaan tarpeen mukaan joustaa, joten luettelo on vain suuntaa antava. Opettaja -lehdessä mainittu vietnamilainen nainen Oanh Thi Pham täyttää todennäköisesti varsin hyvin edellä mainitut vaatimukset, joten hänen kohdallaan tuskin on odotettavissa ongelmia. Vietnamilaiset ovat sitkeä ja ahkera kansa. Ensiksi he ajoivat ranskalaiset siirtomaaisännnät pois maastaan. Sen jälkeen he ajoivat amerikkalaiset pois. Ja viimeksi he panivat kovasti vastaan Kiinan kansanarmeijalle, kun se hyökkäsi rajan yli vuonna 1979.
QuoteJos koulussa on pelkkää kantaväestöä, oppilaat eivät saa sellaisia monikulttuurisia valmiuksia, joita he tulevaisuuden yhteiskunnassa välttämättä tarvitsevat, Nissilä pohtii.
Katin kontit. Koulussani ei koskaan ollut ensimmäistäkään maahanmuuttajaa. Vaikka työni puolesta näppituntumalta arvioiden olen tekemisissä enemmän afrikkalaisten ja vierasmaalaisten muslimien kanssa kuin kantasuomalaisten, monikulttuuriset valmiuteni eivät ikinä ole jättäneet minua pulaan.
QuoteMaahanmuuttajat integroituvat sujuvasti ja saavuttavat todella hyviä oppimistuloksia kansainvälisissä vertailuissa.
Sitten turha kitinä resurssien puutteesta voidaan lopettaa saman tien.
Quote from: dothefake on 16.02.2011, 13:51:25
QuoteOtollisin ikä muuttaa Suomeen on Nissilän arvion mukaan kahdeksanvuotiaana, kun lapsi osaa jo lukea ja kirjoittaa omalla kielellään eivätkä oppisisällöt ole vielä liian vaikealla tasolla.
Jos kaikki olisivat sodan jaloista pakenevia 8 -vuotisia, ei mitään kotoutumisongelmaa olisi.
Heistä vielä saisi valtaosasta suomalaisia, mutta nuorukaisikäiset eivät enää taivu,
aikuisista puhumattakaan. Olen siis samaa mieltä kukkiksen kanssa.
Sen perusteella mitä olen nähnyt näitä adoptoituja niin ei välttämättä todellakaan. Neljä tapausta tiedän, kaikissa tuloksena täydellinen looseri. Otos on toki pieni mutta..
Olisihan se hauska nähdä joku oikea tutkimus asista.
Quote from: Jaska Pankkaaja on 16.02.2011, 19:09:45
Quote from: dothefake on 16.02.2011, 13:51:25
QuoteOtollisin ikä muuttaa Suomeen on Nissilän arvion mukaan kahdeksanvuotiaana, kun lapsi osaa jo lukea ja kirjoittaa omalla kielellään eivätkä oppisisällöt ole vielä liian vaikealla tasolla.
Jos kaikki olisivat sodan jaloista pakenevia 8 -vuotisia, ei mitään kotoutumisongelmaa olisi.
Heistä vielä saisi valtaosasta suomalaisia, mutta nuorukaisikäiset eivät enää taivu,
aikuisista puhumattakaan. Olen siis samaa mieltä kukkiksen kanssa.
Sen perusteella mitä olen nähnyt näitä adoptoituja niin ei välttämättä todellakaan. Neljä tapausta tiedän, kaikissa tuloksena täydellinen looseri. Otos on toki pieni mutta..
Olisihan se hauska nähdä joku oikea tutkimus asista.
Voi itku, siinä meni ensimmäinen uskomus laskiämpäriin..
Olenkin ihmetellyt, miksi monikulttuurisuus on ympäri Eurooppaa mennyt siinä määrin vikaan, että valtionjohtajat toinen toisensa jälkeen ilmoittavat, että ei se toiminut, ja nyt se on loppu. Nyt se on kuitenkin selvinnyt. Eivät halunneet tarpeeksi. No, onneksi me voimme oppia heidän virheistään.
Monikulttuurisuus saadaan kyllä toimimaan, mutta se edellyttää alueella aiemmin asuneen kansan vaihtamista uuteen kansaan :flowerhat:
Niin ja paljon fysseä kaikille monkulttuurisille, taikaseinästä tietty.
Quote from: ikuturso on 16.02.2011, 12:52:31
Monikulttuurisuus on välttämättömyys, rikkaus ja edellytys...
Ja se toimiikin jos oikein yritetään halutaan.
Halutaanko me? Onko se kaiken sen panostuksen arvoista?
-i-
Aina, kun käytetään passiivia, kannattaa miettiä, kuka on tekijä. Siis kenen haluamisista tässä on kyse? Onko kyse vain suomalaisten haluamisista? Vai onko maahanmuuttajilla osansa asiassa? Onko kukaan kysynyt heiltä haluavatko he monikulttuurisuutta?
Quote from: Lasse on 16.02.2011, 14:33:36
Kaikille humanitäärisille maahantunkeutujille tulisi opettaa vain ruotsia.
Sen jälkeen sijoituspaikaksi ruotsinkielinen rannikko, tai mikä vielä parempi, viikkarin lahjakortti tassuun ja itämeren yli, menolipulla...
--Lasse
Pidän ajatuksesta. Viikkarin lahjakortti ja monikulttuurin tilalle menokulttuuri.
Toi ei ole ikinä opettanut koulussa ulkomaalaisia vaan aina tehnyt jotain paperityötä opetushallituksessa?.
Monikulttuurisuuden toimimisen odottaminen muistuttaa profetiaalisia maailmanlopun lahkoja: kun maailma ei lopukkaan ilmoitettuna vuonna, siirretään h-hetkeä muutama vuosi eteenpäin. Uskoa vain, veljet ja sisaret, kyllä se vielä tapahtuu, nyt se on jo ihan lähellä!
Kyllä se toimii niin maassa kuin maassa esim. Ranska, että kieltä oppii jos haluaa töitä ja opiskelupaikan.
Quote from: Melbac on 17.02.2011, 09:02:27
Toi ei ole ikinä opettanut koulussa ulkomaalaisia vaan aina tehnyt jotain paperityötä opetushallituksessa?.
Tämän halusin sanoa aikaisemmassa viestissäni, mutta raapustin esiin vain sen, että ton kokemus maahanmuuttajien opetuksesta on virolaisten opettamista.
Toi on ollut Oulun yliopistossa töissä ja luultavasti lähetettynä suomen kielen opettajana jossain Viron yliopistossa ja sen jälkeen opetushallituksessa besserwisseröimässä. Eli ei tiedä mitään monikulttuurisuudesta.
Virolaisten opettaminen on ihan eri asia, koska Viron kulttuuri, kieli ja koulutus. Kannattaisi todella käydä rikastuneessa koulussa opettamassa ja määritellä tahtotila sen jälkeen. ;D