Torstai 10.2.2011 klo 01.31
Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet ei halua kiristää ehtoja, joiden perusteella oleskeluluvan saanut turvapaikanhakija saa tuoda perheensä Suomeen, kirjoittaa Keskipohjanmaa.
- Suomi ei voi luopua nykyisistä velvoitteistaan. Perheiden yhdistäminen on osa pakettia, sanoi Kokkolan Sällskapsklubbenilla keskiviikkona vieraillut Biaudet.
Ehtojen tiukentaminen voisi tarkoittaa muun muassa sitä, että Suomi vaatisi perheenkokoajalta asianmukaista asuntoa, pitkää oleskelua ja riittävää toimeentuloa. Vasta tämän jälkeen perheen voisi saada uuteen kotimaahan.
Biaudetin mukaan pitkän oleskelun vaatimuksesta voisi koitua ongelmia.
- Mitä pitempään lapsi joutuu olemaan ilman omia vanhempiaan, sitä suuremmaksi kasvaa hyväksikäytön riski. Nyt ongelmana on, että perheen yhdistäminen voi kestää liian kauan, jopa kaksi vuotta, Biaudet pohtii.
Eduskunnan hallintovaliokunta sai keskiviikkona valmiiksi oma-aloitteisesti laatimansa lausunnon, jossa epäillään, että perheiden yhdistämiseen liittyvät säännökset ovat liian houkuttelevat verrattuna muihin Pohjoismaihin. Lausunnon taakse tulivat keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten edustajat.
Oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämishakemuksia on tällä hetkellä jonossa noin 9 000. Valtaosa on somalialaisten hakemuksia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011021013160987_uu.shtml
Quote from: Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet on 10.02.2011, 01:48:52
Mitä pitempään lapsi joutuu olemaan ilman omia vanhempiaan, sitä suuremmaksi kasvaa hyväksikäytön riski.
Minkä helvetin hyväksikäytön? Käytännössä Biaudet syyttää joko ankkurilasten huollosta Suomessa vastaavia viranomaisia tai sitten lasten jo täällä olevia sukulaisia (tai "sukulaisia") hyväksikäytöstä. Minkähän laatuisesta hyväksikäytöstä on kyse? Itselleni tulee mieleen lähinnä lasten hyväksikäyttö juuri näiden perheenyhdistämishakemusten tehtailussa, mutta sitä Biaudet tuskin tarkoitti.
Itse en ole nähnyt tilastoa siitä, kuinka monessa tapauksessa alaikäinen perheenjäsen on ulkomailla ja perheenkokoaja jo Suomessa, mutta käsitykseni mukaan selkeästi yleisempi tapaus on tuo lapset ensin ankkurimenettely. Mutta jos vedottaisiin noihinkin ilmeisesti siis häviävän harvinaisiin tapauksiin, jossa lasta raijataan vasta jälkikäteen Suomeen, niin onko ylipäätänsä mitään järkeä haalia väkeä sellaisista maista, sellaisilta alueilta tai sellaisista kulttuureista, joissa jokainen vanhempiensa toiseen maahan jättämä tai hylkäämä lapsi on automaattisesti jonkinlaisessa yleisessä hyväksikäyttövaarassa, ts. lasten koskemattomuuden ja lasten edun kunnioitus on suomalaiseen yhteiskuntaan täysin yhteensovittamaton.
Alkuperäinen uutinen Keskipohjanmaassa: Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet ei pidä nykyisiä säännöksiä vetovoimatekijänä turvapaikanhakemiselle (http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1220/265241/V%C3%A4hemmist%C3%B6valtuutettu-Eva-Biaudet-ei-pid%C3%A4-nykyisi%C3%A4-s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6ksi%C3%A4-vetovoimatekij%C3%A4n%C3%A4-turvapaikanhakemiselle)
Quote– Suomi ei voi luopua nykyisistä velvoitteistaan. Perheiden yhdistäminen on osa pakettia, sanoi Kokkolan Sällskapsklubbenilla eilen vieraillut Biaudet.
:facepalm:
Mistä löytyisi toimittaja, joka panisi Biaudet'n seinää vasten ja vaatisi kunnon selityksen, mitkä ihmeen 'velvoitteet' ja 'paketit' perheenyhdistämisiin muka liittyvät?
Quote from: Hannu Niemi on 10.02.2011, 01:48:52
- Suomi ei voi luopua nykyisistä velvoitteistaan. Perheiden yhdistäminen on osa pakettia, sanoi Kokkolan Sällskapsklubbenilla keskiviikkona vieraillut Biaudet.
Mikä onkaan se "velvoite", jonka perusteella somaliklaanit on tuotava Suomeen valtion maksamilla lennoilla, jos yksikin klaanin jäsen on ensin salakuljetettu tänne?
Nyt ihan totta Biaudet. Pyytäisin viitettä johonkin valtiosopimukseen tms., joka meille tämän velvoitteen asettaa.
Quote- Mitä pitempään lapsi joutuu olemaan ilman omia vanhempiaan, sitä suuremmaksi kasvaa hyväksikäytön riski. Nyt ongelmana on, että perheen yhdistäminen voi kestää liian kauan, jopa kaksi vuotta, Biaudet pohtii.
Asian pitäisi olla itsestäänselvä. Jos lapsi on jotenkin päätynyt yksinään Suomeen ja muut 41 perheenjäsentä ovat Somaliassa, lapsi on yhdistettävä takaisin perheeseensä, ei perhettä lapseen.
Biaudet tekee parhaansa saadakseen Suomen kehitysmaiden tasolle. Rahatkin näihin "perheen yhdistämisiin" tulee varmaankin jostain taikaseinästä eikä veronmaksajien kukkaroista.
Vaadin mikrofonin päivittäin Biaudetin turvan alle! Mieluummin äänitetään jokainen sana minkä täti suustaan päästää.
Parasta mainosta mitä RKP voi rahalla saada = Biaudet!
Quote from: Hannu Niemi on 10.02.2011, 01:48:52
- Mitä pitempään lapsi joutuu olemaan ilman omia vanhempiaan, sitä suuremmaksi kasvaa hyväksikäytön riski. Nyt ongelmana on, että perheen yhdistäminen voi kestää liian kauan, jopa kaksi vuotta, Biaudet pohtii.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011021013160987_uu.shtml
- Mitä pitempään nopeammin "perhe" yhdistetään, sitä suuremmaksi kasvaa suomalaisen veronmaksajan hyväksikäyttö. Nyt ongelmana on, että "perheen" yhdistäminen voi ylipäätään tapahtua veronmaksajan kustannuksella, jopa sadan vuoden ajaksi.
Mikä ihmeen lapsi? Eiväthän ne ole lapsia! :O
Quote from: Veli on 10.02.2011, 06:50:13
Mikä ihmeen lapsi? Eiväthän ne ole lapsia! :O
Vähemmistövaltuutettu tarkoittanee sitä, että jos jossakin päin maailmaa on Suomeen tulleen turviksen ala-ikäinen sukulainen, niin muu suku hyväksikäyttää tätä ala-ikäistä siellä missä hän ikinä onkin. Siis ellei koko sukua tuoda Suomeen. Silloin hyväksikäyttö loppuu kuin taikaiskusta.
Toisaalta jos Suomeen on poikkeuksellisesti tullut alaikäinen turvis, niin täällähän sitä hyväksikäyttöä vasta onkin.
Quote from: Hannu Niemi on 10.02.2011, 01:48:52
Torstai 10.2.2011 klo 01.31
Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet ei halua kiristää ehtoja, joiden perusteella oleskeluluvan saanut turvapaikanhakija saa tuoda perheensä Suomeen, kirjoittaa Keskipohjanmaa.
-----
Oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämishakemuksia on tällä hetkellä jonossa noin 9 000. Valtaosa on somalialaisten hakemuksia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011021013160987_uu.shtml
Tarkoittaako 9000 hakemusta
a) haetaan lupaa 9000 yksittäiselle henkilölle VAI
b) 9000 Suomessa jo olevaa on tehnyt hakemuksen ja hakemuksessa voi olla henkilöitä 1- 100 henkilöä?
Tietääkö joku?
1 Hakemus = 1 henkilö. 9000 hakemusta = 9000 yksittäistä henkilöä.
Quote from: mannym on 10.02.2011, 08:51:23
1 Hakemus = 1 henkilö. 9000 hakemusta = 9000 yksittäistä henkilöä.
En ihmettelisi jos yhdessä hakemuksessa on luetteloitu koko suku, klaani tai heimo kaikkine isovanhempineen ja adoptiolapsineen. Se laajempi perhekäsitys nääs. Paha on mennä viranomaisilta tiedustelemaan asian todellista laitaa. Hannu Karpoa tarvittaisiin.
Quote from: Veli on 10.02.2011, 06:50:13
Mikä ihmeen lapsi? Eiväthän ne ole lapsia! :O
On ne, ei kysellä nyt!!
(http://img17.imageshack.us/img17/7718/kysa5953219.jpg)
Quote from: Marjapussi on 10.02.2011, 05:27:44
Biaudet tekee parhaansa saadakseen Suomen kehitysmaiden tasolle. Rahatkin näihin "perheen yhdistämisiin" tulee varmaankin jostain taikaseinästä eikä veronmaksajien kukkaroista.
Nämä ovat tottuneet siihen taikaseinään tietyissä puolueissa.
Suomen kyky kotouttaa tiedetään hyvin rajalliseksi. Jos eivät tahdo kotoutua eivät sitä myöskään tee, mistä parikin "vähemmistöä" on hyvänä esimerkkinä. Niinpä tahtovat tänne lisää kaltaisiaan, eivät tahdo tänne heitä jotka kotoutuvat hyvin eli suurin osa ihmisistähän niin tekisi. Nämä ovat tarkoin valittuja ryhmiä joita tänne otetaan.
Jouko. nimimerkki Roope tästä on aiemmin kirjoittanut ja tuolloin 1 hakemus tarkoitti yhtä henkilöä. Mikäänhän ei estä tehtailemasta noita hakemuksia klaanin tai suvun pääluvun mukaan.
Eva Biudet haluaa siis riistää kehitysmaiden asukkaita.
Koska on kadonnut ajatus, että TURVApaikanhakijat palautetaan lähtömaahan kun maa on taas TURVALLINEN?
Eva Biudee on siis kapitalistien kätyri, riistäjä pahimmasta päästä!
Ja samalla hän myöntää, että turvapaikkashoppailu on pelkästään TALOUSperusteista!
Quote from: AkateeminenPätkätyöläinen on 10.02.2011, 02:16:58
Alkuperäinen uutinen Keskipohjanmaassa: Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet ei pidä nykyisiä säännöksiä vetovoimatekijänä turvapaikanhakemiselle (http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1220/265241/V%C3%A4hemmist%C3%B6valtuutettu-Eva-Biaudet-ei-pid%C3%A4-nykyisi%C3%A4-s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6ksi%C3%A4-vetovoimatekij%C3%A4n%C3%A4-turvapaikanhakemiselle)
Quote– Suomi ei voi luopua nykyisistä velvoitteistaan. Perheiden yhdistäminen on osa pakettia, sanoi Kokkolan Sällskapsklubbenilla eilen vieraillut Biaudet.
:facepalm:
Mistä löytyisi toimittaja, joka panisi Biaudet'n seinää vasten ja vaatisi kunnon selityksen, mitkä ihmeen 'velvoitteet' ja 'paketit' perheenyhdistämisiin muka liittyvät?
Ylioppilas Biaudetilla sekoavat toiveensa ja todellisuus taas kerran,mielestään Suomella on sellaisia velvotteita ja "paketteja" mitä muilla mailla ei ole.
"Pakettiin" meillä näyttää myös kuuluvan epäpätevänä nimitetty virkamies Biaudet, siihen ilmeisesti haastattelussaan viittaa.
Quote from: mannym on 10.02.2011, 09:11:54
Jouko. nimimerkki Roope tästä on aiemmin kirjoittanut ja tuolloin 1 hakemus tarkoitti yhtä henkilöä. Mikäänhän ei estä tehtailemasta noita hakemuksia klaanin tai suvun pääluvun mukaan.
Ei ole sattunut silmään.
Pääasia että julkisuuten ilmoitetut tiedot pääluvuista ovat todellisia eikä peiteltyjä ja kaunisteltuja. Kyllä se hämää kun puhutaan paperiarkeista eikä henkilöistä.
Kiitos koko Suomen hallitukselle Evasta. Saitte suhmuroitua todellisen hallituksen tappajan näkyvään virkaan, johon pätevyys ei edes riittänyt. Kuten täällä joku aikaisemmin sanoi, niin Biaudetin jokainen sana tulisi äänittää ja julkaista, sillä Biaudet antaa loistavan läpileikkauksen siihen politiikkaan, jota Kokoomus, Keskusta, Vihreät, RKP ja edellä mainittujen kannattajat Suomeen ajavat.
LB
Joku maahanmuuttoasioita hoitava viranomainen (mies) sanoi teeveessä taannoin, että somalien perhekoko vaihtelee jostakin viidestä aina 15 päähän. Yksi hakemus käsittää ymmärtääkseni yhden perheen, eli luvassa olisi ehkäpä noin 70 000 - 90 000 pään lisäys Hesan ja Turun katukuvaan.
Ei kait nämä asiat ole Biaudet'n päätettävissä? Eduskunta päättää puitteet ja Evakin toimii sitten kiltisti päätösten mukaan. Minkä ihmeen takia Biaudet*lle annetiin tällainen yhden naisen shown mahdollistava posti?
Tuossa kuuluisassa kuvassa yhden henkilön silmissä kiiluu äärimmäinen pahuus!
Saatan toki ehkä tarkoittaa jompaa kumpaa kotoperäistä sosiaali-tylleröä.
Quote from: normi on 10.02.2011, 09:44:08
Ei kait nämä asiat ole Biaudet'n päätettävissä? Eduskunta päättää puitteet ja Evakin toimii sitten kiltisti päätösten mukaan. Minkä ihmeen takia Biaudet*lle annetiin tällainen yhden naisen shown mahdollistava posti?
Pitäisi tsekata joko Bidee on ylittänyt virkavaltuuksiensa rajat julkisilla lausunnoillaan. Ei kai sentään
kaikki ulkomaalaisasiat kuulu vähemmistövaltuutetun reviiriin!
Ainakaan maahanmuuttopolitiikasta päättäminen ei kuulu vähemmistövaltuutetulle.
Quote from: Marjapussi on 10.02.2011, 05:27:44
Biaudet tekee parhaansa saadakseen Suomen kehitysmaiden tasolle. Rahatkin näihin "perheen yhdistämisiin" tulee varmaankin jostain taikaseinästä eikä veronmaksajien kukkaroista.
Suomalaisten työntekijöiden pitäisi ihan oikeasti mennä yleislakkoon siihen saakka kunnes tätä turvapaikkapolitiikkaa muutetaan järjelliseen suuntaan.
Valitettavaa etteivät ammattiliitot lähde ajamaan yleislakkoa maahanmuuttopolitiikan vastustamiseksi, se pitäisi jotenkin organisoida liittojen ulkopuolelta, mutta erilaiset facebook lakot ei tule ikinä onnistumaan.
Quote from: normi on 10.02.2011, 10:00:20
Ainakaan maahanmuuttopolitiikasta päättäminen ei kuulu vähemmistövaltuutetulle.
Ei niin, mutta Biaudet toteuttaa Keskustan, Kokoomuksen, Vihreiden ja RKP:n ministereiden hänelle antamaa tehtävää mielipiteiden muokkaajana. 9 000 perheenyhdistämishakemusta jonossa on sellainen pommi, jonka toteutumista, kaikkien hakemusten hyväksymistä, Suomi ei yksinkertaisesti kestä. Eva ja kump. ajavat nyt täydellä raivolla mielipidemuokkausta, jotta tuleva vaalivoittaja Kokoomus voi selittää maan konkurssin johtuneen aikaisemmista tehdyistä sopimuksista ja niiden synnyttämistä velvoitteista. Uskolliset kumppanit Keskusta, De Röda ja RKP pyritään vaalien jälkeen palkitsemaan keinolla millä hyvänsä ja demokratiasta välittämättä.
On se nyt p***ele, ettei maan kommunistitoimittajat uskalla/halua kirjoittaa, mitä tämänkin koulupudokkaan lausuntojen takana oikeasti piilee.
LB
Quote from: AkateeminenPätkätyöläinen on 10.02.2011, 02:16:58
Alkuperäinen uutinen Keskipohjanmaassa: Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet ei pidä nykyisiä säännöksiä vetovoimatekijänä turvapaikanhakemiselle (http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1220/265241/V%C3%A4hemmist%C3%B6valtuutettu-Eva-Biaudet-ei-pid%C3%A4-nykyisi%C3%A4-s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6ksi%C3%A4-vetovoimatekij%C3%A4n%C3%A4-turvapaikanhakemiselle)
Quote– Suomi ei voi luopua nykyisistä velvoitteistaan. Perheiden yhdistäminen on osa pakettia, sanoi Kokkolan Sällskapsklubbenilla eilen vieraillut Biaudet.
:facepalm:
Mistä löytyisi toimittaja, joka panisi Biaudet'n seinää vasten ja vaatisi kunnon selityksen, mitkä ihmeen 'velvoitteet' ja 'paketit' perheenyhdistämisiin muka liittyvät?
No, kaikilla maailman ihmisillä on oikeus haaveilla paremmasta ja helpommasta elämästä. Suomi nyt vain on ainoa valtio maailmassa jolla on velvollisuus tarjota se kaikille halukkaille. Tämmönen kirjoittamaton sopimus, tai jotain.
Quote from: L. Brander on 10.02.2011, 10:25:06
Ei niin, mutta Biaudet toteuttaa Keskustan, Kokoomuksen, Vihreiden ja RKP:n ministereiden hänelle antamaa tehtävää mielipiteiden muokkaajana. 9 000 perheenyhdistämishakemusta jonossa on sellainen pommi, jonka toteutumista, kaikkien hakemusten hyväksymistä, Suomi ei yksinkertaisesti kestä. Eva ja kump. ajavat nyt täydellä raivolla mielipidemuokkausta, jotta tuleva vaalivoittaja Kokoomus voi selittää maan konkurssin johtuneen aikaisemmista tehdyistä sopimuksista ja niiden synnyttämistä velvoitteista.
Luulen kyllä, että kun Eva tai Astrid avaa suunsa asiassa, niin ihmisten mielipiteet kyllä muokkautuvat, mutta "väärään" suuntaan. Että jos tämä on suunniteltua niin metsään menee. Tosin kokoomus voi laskea, että hallituspuolueet säilyttävät enemmistönsä joka tapauksessa ja että kriitikot väsyvät vastustamaan "väistämätöntä" kehitystä?
Onko Biaudet'n pesti muuten määräaikainen? Seuraavaksi vähemmistövaltuutetuksi pitää ehdottomasti saada perussuomalainen mies.
ja hallituksessa pittä tavoitella astridin ja oikeusministerin salkkuja.
Mitäs muuta kuvittelitte tuon eukon sanovan? TÖÖÖT, senkin rasistit! :roll:
Quote– Suomi ei voi luopua nykyisistä velvoitteistaan. Perheiden yhdistäminen on osa pakettia, sanoi Kokkolan Sällskapsklubbenilla eilen vieraillut Biaudet.
Vähemmistövaltuutetun mukaan Suomi ei ole mahdottoman tehtävän edessä: turvapaikanhakijoita on meillä muihin maihin verrattuna vähän.
– Siksi oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämisestä ei ole syntynyt kovia paineita. Maailmanlaajuisesti katsottuna kovimmat paineet kohdistuvat köyhiin maihin, eikä sekään ole antanut näille maille oikeutta luistaa kansainvälisistä sitoumuksista.
Ei järjen eikä logiikan häivää.
Tässä Biaudet'n sekoilua Suomen Pakolaisavun puheenjohtajana vuonna 1998:
Quote
Biaudet:
"Kyllä, minun mielestä Suomen pakolaispolitiikka on ollut erittäin tiukkaa. Sen näkee jo siitä, että viime vuonna esim vain 4 henkilölle myönnettiin turvapaikka-status".
K:
Onko Suomen turvapaikkapolitiikka ollut tiukkaa, niin kuin usein väitetään?
Risto Veijalainen:
"Ei. Tästä on kyllä numeraalista näyttöä hyvinkin, että me sinänsä vaikka turvapaikka, on turvapaikkoja, siis pakolaisiksi ei oo katsottu kuin häviävän pieni prosentti näistä turvaopaikan hakijoista. Suomen turvapaikkapolitiikka kestää vertailun kyllä muutoin, me olemme eräs Euroopan johtavia maita siinä, että turvapaikanhakijoiden on annettu jäädä maahan, joskaan juuri ei sillä turvapaikkanimikkeellä, mutta muuten ihan samaan asemaan.
Spiikki:
Kansainväliset tilastot osoittavakin kiistatta, että Suomesta on pakolaisen ollut helpompi saada turvaa kuin juuri mistään muusta läntisestä maasta. Hylättyjen hakemusten määrät ovat olleet Suomessa vuosikausia alhaisimmat.
Biaudet:
"No sanoisin niin, että tää on tällainen puolitotuus, Että meillä on hyvin tarkat, tiukat säännöt, ja ehkä on niin, että meille ei haeta kovin helpolla, et varmaan muualle haetaan hyvin paljon enemmän ja sen takia tulee tietenkin kielteisiä päätöksiä enemmän".
QuoteK:
Entä Suomen ulkomaalaislainsäädäntö, voidaanko sitä pitää tiukkana?
Veijalainen:
"Ei, missään tapauksessa ei. Se kyllä vastaa hyvinkin, hyvinkin eurooppalaista lainsäädäntöä. On useasti, on useassa kohdin jopa lievempi".
Biaudet:
"Ei mielestäni, minun mielestäni se ei ole Euroopan liberaalein. Meillä on esim puuttunut useimmissa muissa maissa on ollut nämä muutoksenhakuprosessit aivan kohdallaan.
K:
Suomessa voi saada oleskeluluvan, pysyvän oleskeluluvan kahden vuoden maassa olon jälkeen, ei juuri missään Euroopan maissa...?
Biaudet:
"Suomessa voi, joo, mutta Suomessa voi saada, huom monessa maassa luke ... (K: käytännössä saa) Huom.! Ei saa. Huom! Suomessa tuota, useammissa muissa maissa sääntö on niin, että saa jos täyttää tietyt kriteerit, sanotaan, että ei voida enää tehdä tällaisia tarkoituksenmukaisuuspäätelmiä, kun Suomessa kaikki nämä sanovat, että voi saada".
MOT: Onko Mekkaan mänijöitä - totta ja tarua pakolaisista (http://yle.fi/mot/040598/kasis.htm)
Pakolaisneuvonta ry on Biaudetin kanssa samaa mieltä
Perheenyhdistämisen kiristämiselle ei ole järkeviä perusteita (http://www.pakolaisneuvonta.fi/?cid=319&lang=suo)
äh,taas tota samaa lässytystä.Sääli ettei tuolla ollut uhkausta siitä että nyt noi voi hakea turvapaikaa virosta jos suomi kiristää ehtoja:).
Quote from: Iloveallpeople on 10.02.2011, 19:15:03
Perheenyhdistämisen kiristämiselle ei ole järkeviä perusteita (http://www.pakolaisneuvonta.fi/?cid=319&lang=suo)
Tokihan täällä yhdelle tiedotteelle on tilaa:
QuotePakolaisneuvonnan tiedote 9.2.2011
Perheenyhdistämisen ehtojen kiristämisen ei toisi Pakolaisneuvonnan mielestä Suomelle mitään etua tai taloudellisia säästöjä vaan ainoastaan kasvattaisi ongelmia pidemmällä tähtäimellä. Pakolaisten perheenyhdistämistä on jo nykyisen hallituksen toimesta vaikeutettu niin paljon, että tilanne on jo käytännössä este hyvälle kotoutumiselle.
Hallintovaliokunta julkaisee tänään kannanottonsa sisäministeriön selvitykseen perheenyhdistämissäännöksistä Suomessa. Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan valiokunnassa on haluja kiristää perheenyhdistämisen ehtoja edelleen.
Taustalla on pakolaisvastainen poliittinen ilmapiiri, jossa puolueet haluavat erityisesti vaalien alla tuoda esiin haluaan kiristää pakolaisten maahantulon ehtoja. Säännökset vaihtelevat eri maissa, mutta mikään taho ei ole selkeästi osoittanut, että Suomen säännökset olisivat erityisen liberaaleja tai niin kutsuttu vetovoimatekijä.
Perheenyhdistämisen ehtoja on nykyisen hallituksen aikana jo tiukennettu siinä määrin, että hakijoiden tosiasiallinen oikeus saada omaisiaan Suomeen on vaarantunut. Vastaisuudessa vain ulkomailla olevat perheenjäsenet itse voivat käynnistää hakuprosessin Suomessa olevan perheenkokoajan sijaan. Tilanne on erittäin vaikea esimerkiksi silloin, kun huoltaja on Suomessa ja hakemuksen tekijäksi jää lähtömaassa oleva pieni lapsi.
Perheenyhdistämisoikeuden toteutumista vaikeuttaa myös se, että tulevan lakimuutoksen myötä matkakuluja Suomeen ei enää korvata. Tämä voi käytännössä estää perheen yhdistämisen niiltä hakijoita, jotka eivät ole pystyneet hankkimaan hyväpalkkaista työtä.
Lain mukaan perhesidehakemus tulisi ratkaista yhdeksän kuukauden kuluessa, mutta käsittely kestää tällä hetkellä useimmiten monta vuotta. Käsittelyajat ovat jo niin pitkät, että esimerkiksi Somaliassa ja Etiopiassa odottavat perheenjäsenet ovat jatkuvasti vaarassa joutua vakavien oikeudenloukkausten kohteeksi odottamisaikana. Matkat Suomen suurlähetystöön puhutteluihin ovat pitkiä ja vaarallisia. Ääritapauksissa omainen on kuollut hakemuksen käsittelyn aikana.
Kotoutuminen Suomeen vaikeutuu, kun pakolaisella on jatkuva huoli omaisistaan. Perhe-elämä on sekä ihmisen perustarve että mm. ihmisoikeussopimusten suojaama oikeus.
Perheenyhdistämisen rajoituksia perustellaan usein taloudellisilla syillä. Pakolaisneuvonnan mielestä perheenyhdistämisen vaikeuttaminen on lyhytnäköistä politiikkaa, jolla puolueet pyrkivät kalastelemaan kansansuosiota. Euroopassa on näyttää olevan käynnissä kilpailu siitä, mikä maa kohtelee turvapaikanhakijoitaan huonoimmin. Suomessakin vaaditaan äänekkäästi osallistumista tähän. Perheenyhdistämisen kiristämistoimet eivät kuitenkaan tuo säästöjä valtiontalouteen, ainoastaan pitkällä aikavälillä kasautuvia ongelmia.
Turvapaikanhakijoita tulee Suomeen joka tapauksessa. Naapurimaissakaan turvapaikkapolitiikan kiristäminen ei ole vähentänyt hakijamääriä sanottavasti. Merkittävällä osalla kriisialueilta tulevista hakijoista on vahvat suojeluperusteet ja he saavat oleskeluluvan Suomeen. Heidän perhe-elämänsä mahdollistaminen ja lupien myöntäminen kohtuullisessa ajassa tehostaisi kotoutumista ja vähentäisi kuluja pitkällä tähtäimellä paremmin kuin lyhytnäköinen kiristämispolitiikka.
Quote from: Pakolaisneuvontamikään taho ei ole selkeästi osoittanut, että Suomen säännökset olisivat erityisen liberaaleja tai niin kutsuttu vetovoimatekijä.
Höh. Suomen säännökset
ovat muuhun Eurooppaan verrattuna liberaaleja. Jopa sisäministeriön omien suppeiden vertailujen pohjalta. En keksi yhtään osa-aluetta, jossa Suomi ei olisi EU-maita verrattaessa kärkipäässä.
Mikä muu selittää nimenomaan Pohjoismaiden kasvavan suosion turvapaikanhaussa verrattuna muuhun Eurooppaan kuin vetovoimatekijät? Ei ainakaan sijainti. Miksi EU-Virosta haki viime vuonna turvapaikkaa vain 40 ihmistä, vaikka matka sinne on helpompi kuin Suomeen?
Quote from: PakolaisneuvontaPerheenyhdistämisen kiristämistoimet eivät kuitenkaan tuo säästöjä valtiontalouteen, ainoastaan pitkällä aikavälillä kasautuvia ongelmia.
Perheenyhdistämisten vähentäminen
ei tuo säästöjä? Kuulostaa uskomattomalta yhtälöltä. Laskelmat esiin, kiitos.
Quote from: PakolaisneuvontaTurvapaikanhakijoita tulee Suomeen joka tapauksessa. Naapurimaissakaan turvapaikkapolitiikan kiristäminen ei ole vähentänyt hakijamääriä sanottavasti.
Onneton väite. Turvapaikanhakijoiden määrä ei ole vakio. Määrään voidaan vaikuttaa muuttamalla käytäntöjä. Esimerkiksi Ruotsi onnistui turvapaikkapolitiikan kiristämistoimillaan vähentämään irakilaisten hakijoiden määrän parissa vuodessa kahdeksasosaan (http://hommaforum.org/index.php/topic,37354.msg562271.html#msg562271) aiemmasta. Myös Tanskan 2000-luvun alun kiristämistoimien vaikutukset näkyvät täysin kiistattomasti tulijamäärissä (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Asylsokande1995_2007_i_norden.jpg).
Voi hyvinkin olla, että nimenomaan Ruotsissa uusilla kiristyksillä on yhä vähemmän vaikutusta, koska maahanmuuttajayhteisöjen koot ovat jo kasvaneet siellä niin suuriksi ja Ruotsi on hankkinut maineen liberaalina turvapaikkamaana. Suomi ei ole vielä siinä pisteessä, ei lähelläkään.
Quote from: normi on 10.02.2011, 10:00:20
Ainakaan maahanmuuttopolitiikasta päättäminen ei kuulu vähemmistövaltuutetulle.
Ei kuulu, ei. Nämä tehtävät kuuluvat:
Quote
Vähemmistövaltuutetun tehtävänä on:
1) valvoa yhdenvertaisuuslain (21/2004) noudattamista siten kuin mainitussa laissa säädetään;
2) edistää hyviä etnisiä suhteita yhteiskunnassa;
3) seurata ja parantaa ulkomaalaisten ja etnisten vähemmistöjen asemaa ja oikeuksia;
4) tehdä ja teettää riippumattomia selvityksiä etniseen syrjintään liittyvistä kysymyksistä;
5) raportoida yhdenvertaisuuden toteutumisesta eri etnisten ryhmien osalta sekä eri etnisten ryhmien oloista ja asemasta yhteiskunnassa sekä tehdä aloitteita havaitsemansa syrjinnän ja epäkohtien poistamiseksi;
6) antaa tietoja etniseen alkuperään perustuvaa syrjintää sekä etnisten vähemmistöjen ja ulkomaalaisten asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja sen soveltamiskäytännöistä;
7) käyttää ulkomaalaislaissa (301/2004) säädettyä oikeuttaan tulla kuulluksi;
8) toimia kansallisena ihmiskaupparaportoijana, joka:
a) seuraa ihmiskauppaan liittyviä ilmiöitä, kansainvälisten velvoitteiden toteutumista ja kansallisen lainsäädännön toimivuutta sekä raportoi niistä;
b) antaa ihmiskaupan vastaiseen toimintaan ja uhrin oikeuksien toteutumiseen liittyviä ehdotuksia, suosituksia, lausuntoja ja neuvoja;
c) pitää yhteyttä kansainvälisiin järjestöihin ihmiskauppaan liittyvissä kysymyksissä.
(30.12.2008/1109)
Vähemmistövaltuutetun tehtävänä on lisäksi valvoa etnisestä alkuperästä riippumattoman tasa-arvoisen kohtelun toteutumista yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa.
QuotePerheenyhdistämisen ehtoja on nykyisen hallituksen aikana jo tiukennettu siinä määrin, että hakijoiden tosiasiallinen oikeus saada omaisiaan Suomeen on vaarantunut. Vastaisuudessa vain ulkomailla olevat perheenjäsenet itse voivat käynnistää hakuprosessin Suomessa olevan perheenkokoajan sijaan. Tilanne on erittäin vaikea esimerkiksi silloin, kun huoltaja on Suomessa ja hakemuksen tekijäksi jää lähtömaassa oleva pieni lapsi.
En tiedä, onko pelottavampaa vai säälittävämpää, että tämäkin kappale on luultavasti kirjoitettu täysin tosissaan, kenties vielä myötätunnon aallot lyöden rintakehän läpi. Kyseessä siis olisi tapaus, jossa pienen lapsen ainut huoltaja on hylännyt tämän tunnetusti tappavan vaaralliselle sotatoimialueelle ja suunnannut itse kohti Euroopan kukkeita keitaita. Tässä tapauksessa ei siis olisi tarjolla edes setää tai jotain muuta vastaavaa teoriassa luotettavaa tahoa sijaishuoltajaksi, koska sellainenhan tietenkin auttaisi noissa muodollisuuksissa. Jotenkin minun mieleeni tulee lähinnä se ajatus, että lapsen kannalta on ehkä parasta, ettei häntä enää pakoteta elämään yhdessä niin sanotun isänsä kanssa.
Toinen mieleeni nouseva ajatus on se, kuinka paljon tuo pulju saa julkista tukea, ja kuinka nopeasti sen voi laskea murto-osaan nykyisestä. Siihen nyt sopiikin kuluttaa rahaa, että pakolaiskriteerit täyttävät, turvapaikan saaneet ihmiset saavat neuvontaa ja muuta tukea, mutta nykyisillään euroja ei ainoastaan haaskata, niitä upotetaan suorastaan vahingolliseen toimintaan.
Mitä vähemmistövaltuutetun virkaan taas tulee, sen tulisi nähdäkseni olla osa seuraavan hallituksen tekemää leikkauslistaa. Hyvinäkin aikoina oli kyseenalaista, kannattiko sitä pitää valtion rahoin yllä.
Quote from: LW on 10.02.2011, 23:21:25
Mitä vähemmistövaltuutetun virkaan taas tulee, sen tulisi nähdäkseni olla osa seuraavan hallituksen tekemää leikkauslistaa. Hyvinäkin aikoina oli kyseenalaista, kannattiko sitä pitää valtion rahoin yllä.
Tehtävät voitaisiin hyvin siirtää ministeriön erikoisosastolle, Hamilton-Jonesille ja hra Lammille.
Quote from: M on 10.02.2011, 23:11:37
Quote from: normi on 10.02.2011, 10:00:20
Ainakaan maahanmuuttopolitiikasta päättäminen ei kuulu vähemmistövaltuutetulle.
Ei kuulu, ei. Nämä tehtävät kuuluvat:
Quote
Vähemmistövaltuutetun tehtävänä on:
3) seurata ja parantaa ulkomaalaisten ja etnisten vähemmistöjen asemaa ja oikeuksia;
Mitäpä niistä muista. Sillä ei ole myöskään väliä mitä parantaminen tarkoittaa - aseman tasapainottamistahan ei vaadittu, ainoastaan aseman ja (eri?)oikeuksien parantamista.
Miten helvetissä tuollainen laki voi edes olla säädetty?
Quote from: foobar on 10.02.2011, 23:52:02
Miten helvetissä tuollainen laki voi edes olla säädetty?
Kiitos kysymyksestä! Vastauksena todettakoon, että oikein mainiosti onnistuu tuollaisenkin lain säätäminen meillä Suomessa. Hallitus muotoilee lakiesityksen. Valiokunta tekee siihen pari yhdentekevää muutosta. Täysistunnossa eduskunta hälisee vähän aikaa siitä, onko valtuutetun virkanimike nyt parempi näin vai noin, ja sitten hyväksytään. Näin se käy!
Laki vähemmistövaltuutetusta on vuodelta 2001, siitä vain katsomaan ketkä olivat hallituksessa ja ketkä eduskunnassa.
Quote
Perheenyhdistämisen ehtojen kiristämisen ei toisi Pakolaisneuvonnan mielestä Suomelle mitään etua tai taloudellisia säästöjä vaan ainoastaan kasvattaisi ongelmia pidemmällä tähtäimellä. Pakolaisten perheenyhdistämistä on jo nykyisen hallituksen toimesta vaikeutettu niin paljon, että tilanne on jo käytännössä este hyvälle kotoutumiselle.
Kotoutumisongelmien syy selvisi.
Onpa yllättävää, ettei pakolaisneuvonnan mielestä saa perhe-ehtoja kiristää...
Silläkin uhalla, että mode siivoaa purkaukseni pois:
KYSE EI OLE PAKOLAISISTA.
Pakolaiset määritellään YK:n ja UNHCR:n kanssa tehdyissä kansainvälisissä sopimuksissa.
Viime vuosina Suomeen ei ole tullut kuin korkeintaan joitakin satoja pakolaisia vuodessa.
Tuhannet muut onnenonkijat eivät todellakaan ole pakolaisia.
Quote from: IceTeaPeach on 11.02.2011, 05:24:09
järkyttävän tyhmä nainen -_-
Eikä ole. Ylioppilas. En tosi tiedä montako ällää.
Quote from: Topi Junkkari on 11.02.2011, 01:20:09
Silläkin uhalla, että mode siivoaa purkaukseni pois:
KYSE EI OLE PAKOLAISISTA.
Pakolaiset määritellään YK:n ja UNHCR:n kanssa tehdyissä kansainvälisissä sopimuksissa.
Viime vuosina Suomeen ei ole tullut kuin korkeintaan joitakin satoja pakolaisia vuodessa.
Tuhannet muut onnenonkijat eivät todellakaan ole pakolaisia.
Tämä on tosi. Tässä jatkuvasti unohdetaan pakolaisstatuksen saaneet eli ne
todelliset pakolaiset, jotka kansainvälisissä sopimuksissa on määritelty. Eli jonon ohi lappaa muuta epämääräistä sakkia rikollisesti kiilaamalla. Ja tätä käytöstä suositaan valtiovallan toimesta.
Asiasta kiinnostuneille:
QuoteBiaudet vierailee yliopistolla]
Vaasan yliopiston Käännösteorian, ammattikielten ja monikielisyyden tutkijaryhmä ry (VAKKI) järjestää 11.-12. helmikuuta nimeään kantavan symposiumin. Vaasan yliopistolla järjestettävän kansainvälisen tutkijatapaamisen teemana on tänä vuonna kieli ja etiikka. VAKKI-symposiumiin osallistuu arviolta 80 tutkijaa.
Tapahtuman aloittaa Suomen vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet perjantaina 11.2. klo 11.15 esitelmällään Kuka on suomalainen - ja muita kysymyksiä kielenkäytöstä. Esitelmässään Biaudet pohtii, miten eri etnisistä ryhmistä puhutaan mediassa ja yhteiskunnassa ja toisaalta miten yleistykset, kielenkäyttö ja nimittely vaikuttavat asenteisiin.
Symposiumin toinen päävieras on sosiologian professori Jörg R. Bergmann Bielefeldin yliopistosta Saksasta. Hän luennoi lauantaina 12.2. klo 9.15 alkaen.
Sekä Biaudet että Bergman luennoivat Fabriikki-rakennuksen salissa F118.
http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=552089&Title=Biaudet+vierailee+yliopistolla
Quote from: pelle12 on 11.02.2011, 05:50:50
Quote from: IceTeaPeach on 11.02.2011, 05:24:09
järkyttävän tyhmä nainen -_-
Eikä ole. Ylioppilas. En tosi tiedä montako ällää.
2? y L ioppi L as
Quote from: Iloveallpeople on 10.02.2011, 19:15:03
Pakolaisneuvonta ry on Biaudetin kanssa samaa mieltä
Perheenyhdistämisen kiristämiselle ei ole järkeviä perusteita (http://www.pakolaisneuvonta.fi/?cid=319&lang=suo)
Tottakai Pakolaisneuvonta on samaa mieltä Biaudetin kanssa.
Pakolaisneuvonta on siihen kuuluvien asianajajien edunvalvontajärjestö!
Mitä löysempi maahanmuuttopolitiikka suomella on niin sitä enemmän on tulijoita ja sitä enemmän pakolaisneuvonnan asianajajilla on töitä joista voi laskuttaa korkeat palkkiot suoraan valtiolta.
Äidinrakkaus on kaikille siitä selvinneille siunaus. Ylikorostunut äidinrakkaus on katastrofi kohteelle ja aikaa myöten myös yhteiskunnalle.
No niin, olin sitten katsomassa Eva B:n show:n ja ajattelin kirjoittaa hommalaisten iloksi "koeajorapsan".
Saapuessani esiintymistilaan, paikalla oli nähdäkseni n. 40-50 katsojaa, keski-ikä 40+, pukeutumisesta ja olemuksesta päätelleen sekä humanisteja että kieltenopettajia. Eva B. istui tilan etuosassa ja silloin tällöin hän loi tarkkailevan katseen yleisöön mustien muovisankaisten silmälasiensa läpi.
Alkulämmittelyn jälkeen hän asteli lavalle pukeutuneena tummaan, heikosti kiiltävään (ei kuitenkaan satiinia, kenties luonnonsilkkiä?) paitaan, joka työntyi lantion kohdalla pohkeisiin ulottuvan kevyestä villasta tehdyn hameen alle. Hänen jaloissaan oli lyhyillä koroilla varustetut avokkaat.
Preludina Eva B. kertoi esityksen tapahtuvan kolmella kielellä, jotka olivat suomi, ruotsi ja englanti. Tämän lisäksi hän kertoi osaavansa vähän saamea ja pahoitteli, ettei oppinut paremmin saksaa viettäessään Itävallassa kolme vuotta diplomaattina ennen nimitystä vähemmistövaltuutetun virkaan. Diplomaattipiireissä englanti kuulemma on niin yleistä, että saksaa ei tullut käytettyä.
Eva B:n esityksen pääpaino oli kielenkäytössä ja sen luomissa merkityksissä. Hän kertoi avoimesti käsittelevänsä aihetta vähemmistövaltuutetun näkökulmasta. Eva B. korosti, että vähemmistövaltuutettu on viranomaistaho, jolle voi tehdä kanteluja, jos kokee tulleensa syrjityksi. Tämä oli ensimmäinen kohta, joka särähti korvaani. Minun on vaikea kokea Eva B:tä viranomaiseksi, koska hänet nimitettiin poliittisista syistä virkaansa ohi pätevämpien hakijoiden. Minusta hän ja hänen toimistonsa ovat vain poliittisia toimijoita muiden poliittisten toimijoiden joukossa.
"Sanojen valinta on viesti", Eva B. korosti vastuuta, joka meillä jokaisella on kirjoittaessamme ja puhuessamme. Kuinka kirjoitustamme tulkitaan, kun ruumiinkieltä ei voi sisällyttää painettuun sanaan. Hän korosti sanojen parempaa valintaa. Tähän kohtaan Eva B. luki tunteikkaan kirjoituksen Hbl.stä, minka oli laatinut ruotsalainen Jonas Hassen-Kemir. Jonaksen kirjoituksen viesti oli, että maahanmuuttajan ei pidä jäädä kotiin verhojen taakse pelkäämään, vaan rohkeasti mennä ulos riemuitsemaan kulttuurisesta identiteetistään.
Tämän jälkeen Eva B. siirtyi käsittelemään rasismin käsitettä. Hänen mielestään rotusorto ei enää ole pätevä rasismin määritelmä. Kaikki vähemmistöt voivat joutua kohtaamaan rasismia. Ennakkoluulot ja asenteet jotka ovat yksilöiden maailman tulkinnan lähteinä voivat olla rasistisia. Stereotypioiden käyttö ihmisistä puhuttaessa voi pitää sisällään kiihotusta kansanryhmää vastaan. Pelkkä suvaitsevaisuus ei riitä. Ainoastaan toisen arvostaminen aidosti yhdenvertaisena on rasismista vapaata. (Sivuhuomautuksena sanottakoon, että vaiheessa aloin vilkuilla olkani yli, koska ajatuspoliisi tulee pidättämään minut.)
Eva B. alkoi verrata Ruotsissa ja Suomessa käytyä keskustelua maahanmuutosta. Ruotsissa seurauksena rasistiksi tulkituista puheista olisi poliittinen kuolema, kun taas Suomessa hänen surukseen ei näin tapahdu. Netissä riehuu vihapuhe, jota sananvapaudella perustellaan. Hän lainasi filosofi Pekka Himasen luonnehdintaa netistä vessanseinänä. Toistuvasti hän puhui maahanmuuttokriitikoista – ei kertaakaan maahanmuuttopolitiikan kriitikoista. Tässä vaiheessa hän vaihtoi puheensa ruotsiin ja viittasi maahanmuuttopolitiikan kritisoijiin termillä "främlingsfientiliga" – ulkomaalaisvihamieliset. Hyvin paljon puhuva lapsus Eva B:ltä.
Myöhemmässä vaiheessa esitys siirtyi Suomen ikiaikaisiin vähemmistöihin eli suomenruotsalaisiin, saamelaisiin ja mustalaisiin. Sitten seurasi ikiaikainen klisee, että Suomi on aina ollut monikulttuurinen jne. Eva B. oli kovasti suruissaan, että saamelaisia on niin vähän ja että saamelaiset kuolevat sukupuuttoon, jos suomalaiset eivät takaa heille oikeutta oppia omaa kieltään. Eva B käytti saamelaisia keppihevosena, koska häveliäisyys esti häntä puhumasta pakkoruotsin autuaaksi tekevästä vaikutuksesta.
Loppuaktin aikana hän heitti läppää siitä, kuinka ihmiset eivät uskalla puhua maahanmuuttopolitiikasta, koska se koetaan vulgaariksi, rumaksi. Toimittajat kirjoittavat vääriin, koska eivät tunnista asenteitaan.
Oikeasta tavasta kirjoittaa hän mainitsi taannoisen Johanna Korhosen blogin Helsingin Sanomissa Esimerkki rohkeasta maahanmuuttajasta oli keskustan kansanedustajaehdokkaana Helsingistä oleva Abridam "Husu" Hussein.
Lopuksi Eva B. puhui, ettei saa pelätä. Pitää seikkailla, uskaltaa unelmoida, nauttia kokemusten mahdollisuuksista.
Omia havaintojani Eva B.stä.
Yleisesiintyminen oli hyvä ja rennonlainen. Syynä tähän luultavasti oli myötämielinen yleisö. Häneltä puuttui Pressiklubin yhteydessä esiintynyt asiansa pakkotoisto ja myös ulkoa opetellun makuinen puhe oli poissa. Hänen englantinsa oli sujuvaa ja aksentti kevyt.
Hyvää ja huonoa Eva B:n esityksessä.
+ edullinen
+ alkoi sovitussa ajassa
+ kesti sovitun ajan
- oraalinen kontakti esityksen jälkeen jäi lyhyeksi
- ennalta arvattava
- ei extroja
Quote from: RR on 11.02.2011, 16:49:14
No niin, olin sitten katsomassa Eva B:n show:n ja ajattelin kirjoittaa hommalaisten iloksi "koeajorapsan".
Hyvää ja huonoa Eva B:n esityksessä.
+ edullinen
+ alkoi sovitussa ajassa
+ kesti sovitun ajan
- oraalinen kontakti esityksen jälkeen jäi lyhyeksi
- ennalta arvattava
- ei extroja
Onko "rapsan" formaatin lainaaminen ihan toisenlaiselta foorumilta mielestäsi vitsikästä ja edistääkö se Homman asiaa ja imagoa?
Jos olen oikein ymmärtänyt, ohjelmassa oli siis eleganttia paskapuhetta.
Anteeksi jo etukäteen tämä epäkorrekti kommenttini, muuta eikö tuota Eva B:tä saada rahdattua jo jonekin muualle Suomesta? ARGH!
Quote from: Nina on 12.02.2011, 15:50:21
Anteeksi jo etukäteen tämä epäkorrekti kommenttini, muuta eikö tuota Eva B:tä saada rahdattua jo jonekin muualle Suomesta? ARGH!
Kehitysapuna Pohjois-Koreaan?
Quote from: Marjapussi on 12.02.2011, 20:47:31
Quote from: Nina on 12.02.2011, 15:50:21
Anteeksi jo etukäteen tämä epäkorrekti kommenttini, muuta eikö tuota Eva B:tä saada rahdattua jo jonekin muualle Suomesta? ARGH!
Kehitysapuna Pohjois-Koreaan?
Eikös Biaudet'lla ole jotakin sveitsiläistaustaa? Maistakoon omaa lääkettään, eli se on perheenyhdistämisen paikka.
Toisaalta, pakkohan se on myöntää, kauniimpaa vähemmistövaltuutettua ei ihan heti löydy. Jos maailman kaikki neljä vähemmistövaltuutettua kutsuttaisiin kauneuskilpailuun, en ollenkaan ihmettelisi, että meidän Biaudet kamppailisi mitalisijoista. Hyvä sijoitus tässä osiossa kompensoisi mukavasti tietopuolisen vaiheen mahdollisia vajeita.
Ideologis-utopia-osiossa luotan siihen, että Eva saa täydet pisteet. Pienen Suomen on siis tunnettava täysimääräistä ylpeyttä globaalin tasa-arvon eturintamassa. Siksi ounastelenkin, että Suomen tasa-arvokuningattarelle tullaan vakiinnuttamaan pysyvä ohituspolku veronmaksajien rahoittamiin virkoihin myöskin tulevaisuudessa. Sen voi estää vain presidenttipiireihin ulottuva objektiivisuusvirus. Selaisia ei ole havaittu pitkään aikaan missään.
QuotePerheenyhdistämiseen vaadittu tuloraja liian korkea
Eduskunnan hallintovaliokunta on ottanut kantaa maahanmuuttajien perheenyhdistämiseen ja vaatinut ehtojen tiukentamista. Kaikkien suurten puolueiden edustajat ovat olleet mukana vahvistamassa lausunnon kuvaa maahanmuuttajasta ja hänen perheestään uhkana. Heikossa asemassa olevien ihmisten halua elää yhdessä rakkaimpiensa kanssa pidetään lausunnossa jonkinlaisena pelailuna suomalaisen veronmaksajan kustannuksella.
Maahanmuuttajan mahdollisuus tuoda mukanaan ydinperheensä on paitsi inhimillistä, myös kotoutumista edistävää. Ero perheestä vähentää kielen oppimisen halua ja tekee elämän alakuloiseksi ja yksinäiseksi. Perhe ankkuroi maahan ja rauhoittaa muuton kuohuissa. Tämän tosiasian tunnustaminen ei tarkoita ovien avaamista selälleen kaikkien sukulaisten pääsemiseksi Suomeen maahanmuuttajan hyvinvoinnin nimissä. Ulkomaalaislain uudistus selkiytti jo tilannetta esimerkiksi kasvattilasten maahan saapumisen osalta.
Nykyisin osa muuttajista saa tuoda ydinperheensä maahan, osa ei. EU:n ulkopuolelta työhön Suomeen tulevat lähihoitajat, siivoojat, myyjät tai bussinkuljettajat voivat vain haaveilla puolison ja lastensa tänne tuomisesta. Perheenkokoajalta edellytetty tuloraja on heille liian korkea. Suurin osa ulkomaisesta työvoimasta toimii pienipalkkaisilla aloilla.
Tilanne on muuttajan kannalta kohtuuton. Haluamme, että tulijat tekevät täällä töitä, joihin ei enää löydy suomalaisia tekijöitä. Samalla tekopyhästi kiellämme pienipalkkaisia työperustaisia muuttajia elämästä täällä perhe-elämää.
Suomessa olisi syytä laskea perheenyhdistämiseen oikeuttavia nettotulorajoja, jotta työperäisten maahantulijoiden mahdollisuudet saada aviopuoliso ja lapset luokseen paranisivat.
Pakolaisten ja turvapaikanhakijoina tulleiden kohdalla on tarpeen noudattaa edelleen humanitäärisiä periaatteita ja sallia jo ennen muuttoa olemassa olleen ydinperheen maahantulo. Puolueiden on vaalikamppailussa muistettava inhimillisyys ja kieltäydyttävä ruokkimasta vieraspelkoa.
Minna Säävälä
erikoistutkija
Anne Alitolppa-Niitamo
monikulttuurisuusasioiden päällikkö
Väestöliitto
http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Perheenyhdist%C3%A4miseen+vaadittu+tuloraja+liian+korkea/1135263850617
Perussettiä, aina toisen kirjoittajan kaksiosaista sukunimeä myöden.
En minä ainakaan ole erityisesti toivonut että ulkomaalaiset tulisivat tänne siivoojiksi ja bussikuskeiksi. Paljon ennemmin toivoisin heidän hyödyntävän
kansainvälistä osaamistaan ja monikulttuurin tuomia automaattisia innovaatioita esim. tuotekehittäjinä ja huippuluokan myyntitykkeinä.
"Samalla tekopyhästi kiellämme pienipalkkaisia työperustaisia muuttajia elämästä täällä perhe-elämää."Joopa joo. Milloinkas niistä siivoojina yms. ammateissa, perheenyhdistämistä hakevista afrikkalaisista ja Lähi-idän ihmisistä tuli työperustaisia muuttajia?
"Pakolaisten ja turvapaikanhakijoina tulleiden kohdalla on tarpeen noudattaa edelleen humanitäärisiä periaatteita ja sallia jo ennen muuttoa olemassa olleen ydinperheen maahantulo."Kunhan hallintovaliokunnan kaavailemien kiristysten jälkeenkin edellytykset täyttyvät niin mikäs siinä.