"Suvaita" tarkoittaa kai alunperin samaa kuin "sietää", "hyväksyä kaikesta huolimatta", "kestää muuttunut tilanne hampaat irvessa" tai vaikka "olla torjumatta vaikka olisi syitä siihenkin". Nykyisin se tarkoittaa usein että "suhtautua täysin kritiikittömällä ja tosiasiat sivuuttavalla ihannoinnilla". "Suvaitsevaisuus" puolestaan on lähinnä vahingollisen tai riskialttiin asian hurmahenkistä ihannointia...
Minulla on vähän toinen käsitys, vaikkakaan se ei välttämättä sulje pois omaasi. Periaatteessa suvaitsevaisuus on vain eräänlainen verbaalinen trendi, jonka käyttäjä ei ajattele sanomaansa ollenkaan. Nippu rämpsyjä, joita käyttäjä on vain vähitellen opetellut. Käytännössä nuo rämpsyt lakkaavat, kun käyttäjä pannaan muutamaksi vuodeksi tai kuukaudeksi kurssitukseen paikkoihin kuten Fittja, Norrebro tahi lähitulevaisuuden Kontula.
Toinen tapa katsoa asiaa on briefing, briiffaus. Suuryrityksissä järjestetään uusille työntekijöille (joskus vanhoillekin) vähän väliä eri aihepiireistä briiffauksia, joissa työntekijöille annetaan yleistiedot jostain aihepiiristä. Poliitikoille kaiketi asiat menevät vähän samaan tapaan briiffauksena. Ajattele vaikkapa lähimenneisyyden hölpötäpölpön tietoyhteiskunnasta, jossa poliitikot puhuivat näennäisen asiantuntevina tietoyhteiskunnan tarpeista.
Käytännössä lienee niin, että poliitikoille on järjestetty erilaisia monikulttuuri/suvaitsevaisuus -briiffauksia, joiden jälkeen nämä toistavat oppimiaan rämpsyjä samalla hölpötäpölpön- linjalla kuin EU-kysymyksestä, tietoyhteiskunnasta tahi muusta ajankohtaisesta. Asiaa tuntemattomille tuo hölpötäpölpön kuulostaa kohtalaisen korrektilta. Ikävää asiassa on, että nämä briiffaukset järjestää Pakolaisapu/Demla/sosiologian laitos jne.
Ylilyöty suvaitsevaisuus on kuin Moccamaster. Se käy kalliiksi eikä sillä saa aikaiseksi mitään hyvää, mutta jos uskoo että se on tosi hienoa, pääsee hengailemaan muiden samoin uskovien kanssa ja tyydyttämään pätemisen tarvetta katsomalla muita nenän vartta pitkin.
Quote from: M.K.Korpela on 16.01.2011, 12:38:38Käytännössä lienee niin, että poliitikoille on järjestetty erilaisia monikulttuuri/suvaitsevaisuus -briiffauksia, joiden jälkeen nämä toistavat oppimiaan rämpsyjä samalla hölpötäpölpön- linjalla kuin EU-kysymyksestä, tietoyhteiskunnasta tahi muusta ajankohtaisesta. Asiaa tuntemattomille tuo hölpötäpölpön kuulostaa kohtalaisen korrektilta. Ikävää asiassa on, että nämä briiffaukset järjestää Pakolaisapu/Demla/sosiologian laitos jne.
Yhteiskunnallisista vaikuttajista kyse on varmaankin juuri tästä salonkikelpoisen bullshitin yleistymisestä. Jos et puhu alan muodikasta jargonia, ts. toista virallista liturgiaa, niin et varmastikkaan saa arvostusta viiteryhmäsi seurapiireissä. Suvaitsevaisuuden lisäksi muita tällaisia muodikkaita fraaseja ovat tietenkin esim. tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja kansainvälisyys.
Toinen juttu onkin juuri millaisella tasolla kyseistä jargonia jauhavat tahot oikeasti uskovat näihin puheisiinsa, fiksu henkilö nyt ainakin jättäisi kyseisen bullshitin jauhamisen julkisuudessa vähemmälle - siis sinne seurapiirien puolelle. Jo ihan siitäkin syystä ettei turhan bullshitin jauhamista arvosteta kovinkaan paljoa suomalaisessa kulttuurissa.
Quote from: Ulkopuolinen on 16.01.2011, 11:13:45
Alan periaatteellisista syistä suvaitsemattomaksi ja kaikkein suvaitsemattomin, jopa vihamielinen tulen olemaan suvaitsevaisuutta kohtaan.
(Puuh... Tuntuupa mukavalta heittäytyä virallisesti vastarannankiiskeksi.)
Älä ole suvaitsematon, ole
kenttäradikaali. Kenttäradikaali on symppis!
Quote from: törö on 16.01.2011, 13:04:03
Ylilyöty suvaitsevaisuus on kuin Moccamaster. Se käy kalliiksi eikä sillä saa aikaiseksi mitään hyvää, mutta jos uskoo että se on tosi hienoa, pääsee hengailemaan muiden samoin uskovien kanssa ja tyydyttämään pätemisen tarvetta katsomalla muita nenän vartta pitkin.
Minusta tämä vertaus konkretisoituu erinomaisesti Kokoomuksessa ja kokoomuslaisten toiminnassa tänä päivänä, ja vihreissä myös, mutta vihreillä ei ole merkitystä.
Voisin sietää Moccamaster Kokoomusta, mikäli Kokoomuksella ja sen periteisillä arvoilla ei olisi minulle mitään merkitystä. Kokoomus on jo pelkästään Suomelle (Suomi ennen Kokoomusta) nyt vaarallinen lauma ihmisiä, jotka palvovat johtajaansa yli kaikkien perinteisten Kokoomuksen edustamien arvojen ja Suomen etujen. Laumassa ei taideta enää ymmärtää historiallisia arvoja eikä kyetä ottamaan päätä omasta tai kokoomus-kaverin perseestä pois.
Mistä edellinen suvaitsemattomuuden puuskani lähtee? Tällä kertaa se lähtee tästä Henri Heikkisen viimeisimmästä blogi-kirjoituksesta.
http://henriheikkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/58048-perussuomalaisten-puoluekurikortti
Otetaan kirjoituksesta oikea helppo helmi:
QuoteKokoomusnuorista päästäänkin siihen, miksi olen ylipäätään kokoomuksen jäsen, jos puolueen kaikki linjaukset eivät miellytä. Itselleni yksilönvapaus ja taloudellinen vapaus ovat erittäin tärkeitä arvoja, eikä esimerkiksi jälkimmäinen toteudu millään tavalla minkään muun kuin kokoomuksen arvoissa.
Excuse me! Joko Heikkinen ei ymmärrä kirjoittamaansa tai tämä on vaalitaktista kusetusta tyyliin: "hei kaikki yksilövapauksista ja taloudellisesta vapaudesta välittävät, minullakin on samat arvot, äänestäkää minua [eh-heh-heh-hee, että vaalikarja on tyhmää]".
Mikäli yksilönvapaus on vähänkään tärkeä arvo, ei voi hyväksyä ryhmäkuria sen nykyisenä ilmentymänä Kokoomuksessa. Ryhmäkuri kuuluu armeijan kaltaisen tappokoneen tai yrityksen toimintaan, mutta kaikkein vähiten yksilönvapautta kunnioittavan demokraattisen puolueen toimintaan. Vai onko tässäkin lähdettävä kinastelemaan siitä, mitä yksilönvapaudella tarkoitetaan?
Taloudellisesta vapaudesta ei varmaan tarvitse muuta esimerkkiä arvon vastaisesta politiikasta mainita kuin velkaantuminen ja yhteiskunnan taloudellisen vallankäytön luovuttaminen EU:lle sekä suurien yksiköiden suosiminen. Itse liitän ryhmäkurin ja kaiken vesittävän konsensuspolitiikan Kepun ja vasemmiston tapaan tehdä politiikkaa. Suuret yksiköt (esimerkiksi nyt vaikkapa pk-seudun kuntien pakkoliitos) on taloudellisesti vain vaikeampi ja hankalampi hallittava laiva, mikäli unohdetaan elitismi, kabinetti- ja konsensuspolitiikka sekä viimeisenä nyky-Kokoomuksessa hyvin toimivat ylhäältä alaspäin johtaminen, ryhmäkuri, johtajapalvonta ja mainokseen irtileikattu korva, jota nyt käytetään kentän äänten kuuntelemiseen vain mainoksessa ja vaalien alla.
Jo ennalta anteeksipyyntö, että viesti sisältää edellä karkeaa kielenkäyttöä, mutta Kokoomus ja ihmisten toiminta sen ympärillä herättää tunteita. Toiseksi, kunpa tämän tuuttauksen olisin voinut kirjoittaa jo aiemmin ennenkuin Halla-aho, Niinistö ja Porkka tekivät korkeamman profiilin aloitteet "lyö Kokoomusta, koska se pitää ensin tappaa jotta se voisi uudelleensyntyä terveenä".
Miksi käyn kiinni tuohon Heikkisen kirjoituksen kohtaan, kun kirjoituksessa on monia täysin loogisia ja rationaaliselta kuulostavia kohtia? Ensinnäkin itse olen vaikuttunut juuri Halla-ahon herätykseen arvojen mätänemisestä. Katainen taas ratsasti Kokoomuksen johtoon paasaamalla arvoista ja pettymys on mitä suurin. H. Heikkisen kirjoituksen loogisuus ja rationaalisuus karisee jo pelkästään näiden hänen merkitsemien arvojen tyhjyyteen.
Summasummarum: Kokoomusta siedetään ja tehdään massiivista itsepetosta, josta edes H. Heikkinen ei näytä olevan terve, jotta pysytään välttävästi tämän viestiketjun valkoviivojen välissä.
Quote from: törö on 16.01.2011, 13:04:03
Ylilyöty suvaitsevaisuus on kuin Moccamaster. Se käy kalliiksi eikä sillä saa aikaiseksi mitään hyvää, mutta jos uskoo että se on tosi hienoa, pääsee hengailemaan muiden samoin uskovien kanssa ja tyydyttämään pätemisen tarvetta katsomalla muita nenän vartta pitkin.
Huono vertaus, hyvä kahvinkeitin käy pitkässä juoksussa halvemmaksi, mihin muuhun 40 vuotta vanhaan keittimeen saat varaosia? masteriin saat. vertaus edellenkin huono laadun suhteen, googlaa testejä. (http://www.hedoy.fi/files/hedoy/moccamaster/Moccamaster_A4.pdf) Aikoinaan oli halpiskeittimiä, hajosivat muutaman vuoden käytössä, nyt Moccamaster pelittää jo toisella kymmenellä.
Etsi uusi vertaus suvaitsevaisuudelle.
Moccamasterilla ei ole tarkoituskaan pihauttaa hyvää kahvia, koska se on tarkoitettu työpaikoille ja ruokaloihin. Sillä voi keittää paljon kahvia nopeasti laadun kustannuksella.
Oman Moccamasterini olen pannut takaisin laatikkoonsa ja tunkenut komeroon. Saatan käyttää sitä korvikkeena jos nykyinen tohottimeni leviää.
Quote from: Ulkopuolinen on 16.01.2011, 11:13:45
Periaatteellisista syistä lakkaan sietämästä, hyväksymästä, kestämästä tai normalisoimasta mitään sellaista muutosta, päämäärää, toimintaa, kehityskulkua tai ideologiaa, joka edellyttäisi minulta minkäänlaista kritiikittömyyttä tai lähtökohtaista myötämielisyyttä. Samoista periaatteellisista syistä vastustan jatkossa kaikkea sellaista jonka pitäisi kuulua yhteiskunnallisen avoimuuden ja/tai kansalaisten päätöksenteon piiriin mutta "kansalaiskasvatussyistä" ei kuulu.
Vau! Onpa mielenkiintoinen paradigma: lähdetäänkin siitä että TEIDÄN täytyy perustella meille miksi me suvaitsisimme mitään mikä ei kuulu Suomeen tai koti-uskonto-isänmää suomalaisille jo ennestään. Eikä tämä ole mitään rasismia, vaan tuon mainitsemasi suvaitsevaisuuden illuusion pois pyyhkiminen. Ei lähdetäkään siitä että mitä kaikkea suomalaisten täytyy suvaita minkäkin ideologisen hurlumhein takia, vaan että jokainen askel nuivasta poispäin täytyy vastapuolen (vihervasemmistokokoomuskepulien) perustella hyötynäkökohdilla.
Itse asiassa tuo voisi olla aika terve tapa lähestyä tätä maahanmuuttokritiikkia ja kritiikin vastustamista. Eikä voisi oikeastaan rasismistakaan syyttää...
Mielestäni suvaita voi vain vapaaehtoisesti.
Jos jotain "täytyy" sietää pakosta, on kyse alistamisesta tai pelosta.
Tai molemmista.
Suomen suvaitsevaisto ei enää suvaitse vapaaehtoisesti.
Quote from: Ulkopuolinen on 16.01.2011, 11:13:45
Virallisesti, julkisesti ja äärimmäisen vattuuntuneena käynnistän oman vastakampanjani julistautumalla ehdottoman suvaitsemattomaksi henkilöksi. Periaatteellisista syistä lakkaan sietämästä, hyväksymästä, kestämästä tai normalisoimasta mitään sellaista muutosta, päämäärää, toimintaa, kehityskulkua tai ideologiaa, joka edellyttäisi minulta minkäänlaista kritiikittömyyttä tai lähtökohtaista myötämielisyyttä. Samoista periaatteellisista syistä vastustan jatkossa kaikkea sellaista jonka pitäisi kuulua yhteiskunnallisen avoimuuden ja/tai kansalaisten päätöksenteon piiriin mutta "kansalaiskasvatussyistä" ei kuulu.
Tommi Korhonen ehti ensin. Tuossa on myös mielestäni aivan mahtava teksti. Nyt pitäisi olla se tykkää nappi. Mutta kun ei ole niin totean, kirjoitit ajatukseni selkeäksi tekstiksi. Liitän tähän kuvan joka tukee tuota...
(http://rom.naurunappula.com/nn/1/453/813/s_atheist_666285.jpg)
Sietäminen + itsepetos ei ole suvaitsevaisuus, vaan suvaitsevaisuuden harha.
Suvaitsevaisuus lähtee siitä, että mikä ei loukkaa oikeuksiani eikä vahingoita liikaa ketään muutakaan, olkoon minun puolestani OK. Sietäminen on sitä, että ei pidä ilmiöstä, mutta antaa sen syystä tai toisesta olla - eli en siis aktiivisesti ryhdy estämään sitä. Sietäminen ei tarkoita, ettenkö voisi sanoa rumasti sietämisen kohteesta, ellei sietämisen kohde ole sosiaalinen tilanne johon liittyy teeskenteleminen.
Minun mielestäni suvaitsevaisuus on periaate, jota pitäisi noudattaa ihan ilman maahanmuuttajiakin. Se ei tarkoita, että alamme teeskennellä, kuten ihmiset tietenkin paljon tekevät. Teeskenteleminen ei ole suvaitsevaisuutta eikä se myöskään tee mitään hyvää pidemmällä ajalla.
Pahinta lienee se, että ei ymmärretä jotta suvaitsevaisuus on kahdensuuntainen asia. Jos olen suvaitsevainen jotakin kohtaan, oletan että vastapuolikin on suvaitsevainen minua kohtaan. Näin ei useinkaan tilanne ole.
Jotkut asettavat itsensä jalustalle julistamalla suvaitsevaitsevaisuuttaan mutta eivät joudu siinä koetukselle koskaan käytännössä. Tämä koskee poliittista ja taloudellista eliittiä, joka pyörii vain omissa sisäympyröissään. On helppoa olla suvaitsevainen kun ympärillä on vain samanhenkisiä, samalla tavalla ajattelevia.
Quote from: törö on 16.01.2011, 13:04:03
Ylilyöty suvaitsevaisuus on kuin Moccamaster. Se käy kalliiksi eikä sillä saa aikaiseksi mitään hyvää, mutta jos uskoo että se on tosi hienoa, pääsee hengailemaan muiden samoin uskovien kanssa ja tyydyttämään pätemisen tarvetta katsomalla muita nenän vartta pitkin.
Minulla on Moccamaster. Pitää kai alkaa ottamaan siitä saatava statushyöty irti, vaikka pääasiassa juonkin vain teetä. Joka tapauksessa katselen tästä lähtien muita kahvinkeittäjiä nenänvarttani pitkin.
Myös suvaitsevia katselen nenänvarttani pitkin koska olen suvaitsematon. Jos on Moccamaster, niin siihen on kevyesti varaa :)
Sanana suvaitsevaisuus/suvaitseminen on kokenut samanlaisen inflaation, kuin rasisti/rasismi.
Tosiasiassa meitä pakotetaan äärisuvaitsevaisuuteen, jossa mitään ei saisi kyseenalaistaa ja ihan kaikki pitäisi sallia, hyväksyä ja kaikkea suvaita.
Se kääntyy itseään vastaan ja muuttuu äärisuvaitsemattomuudeksi, jolloin ei haluta mitään muutoksia.
Quote from: MoonShine on 19.01.2011, 10:34:55
Sanana suvaitsevaisuus/suvaitseminen on kokenut samanlaisen inflaation, kuin rasisti/rasismi.
Ihan varmasti. Teemme sitä itse täällä.
QuoteTosiasiassa meitä pakotetaan äärisuvaitsevaisuuteen, jossa mitään ei saisi kyseenalaistaa ja ihan kaikki pitäisi sallia, hyväksyä ja kaikkea suvaita.
Ääriversiota parempi sana olisi irvikuva. Toisen ihmisen oikeuksien reilu kunnioittaminen ei voi mennä niin pitkälle että aletaan harjoittamaan syrjintää vähemmistön edun ajamiseksi. Nyt on menty tähän.
Ajan edelleen suvaitsevaisuutta, mutta jos nimimerkki Ulkopuolinen haluaisi antaa sille uuden, saastumattoman nimen, niin mikäs siinä.
Quote from: MoonShine on 19.01.2011, 10:34:55
Sanana suvaitsevaisuus/suvaitseminen on kokenut samanlaisen inflaation, kuin rasisti/rasismi.
Tosiasiassa meitä pakotetaan äärisuvaitsevaisuuteen, jossa mitään ei saisi kyseenalaistaa ja ihan kaikki pitäisi sallia, hyväksyä ja kaikkea suvaita.
Se kääntyy itseään vastaan ja muuttuu äärisuvaitsemattomuudeksi, jolloin ei haluta mitään muutoksia.
Olen vanhan koulukunnan mies ja opin että suvaitsevaisuus tarkoittaa lähinnä vieraitten uskontojen hyväksyntää. Se voidaan laajentaa muun filosofisen ajattelun puolellekin mutta nykyään käsite on vääristelty varsinaiseksi irvikuvaksi. Että kaikki toiseus pitäisi suvaita olipa se luonteeltaan mitä tahansa. Ei mahdu minun järkeeni.
Quote from: MaisteriT on 19.01.2011, 10:50:16
Ajan edelleen suvaitsevaisuutta, mutta jos nimimerkki Ulkopuolinen haluaisi antaa sille uuden, saastumattoman nimen, niin mikäs siinä.
Ukopuolinen antakoon omansa, minun sanavalinnoissa nykymeininki alkaa olla enemmänkin taipumista, nöyrtymistä ja antautumista muukalaisten edessä ja tahtoon.
Sinällään suvaitseminen on viisas ja arvokas ominaisuus, joka tekee kaikkien elämästä mukavampaa. Ongelmaksi se muuttuu, kun suvaitaan mitä vain, kun se muuttuu sokeudeksi ja/tai fanaattisuudeksi.
Siinä missä on idioottimaista suvaita sitä että tulee pahoinpidellyksi kadulla, on laajemmassa perspektiivissä idioottimaista suvaita yhteiskuntaruumiiseen kohdistuvaa vahingollista toimintaa. Ja tästähän on lähinnä kyse siinä maahanmuutossa, mistä suvaitsevaisuusargumenttia väännetään.
Quote from: Aallokko on 19.01.2011, 11:17:30
Sinällään suvaitseminen on viisas ja arvokas ominaisuus, joka tekee kaikkien elämästä mukavampaa. Ongelmaksi se muuttuu, kun suvaitaan mitä vain, kun se muuttuu sokeudeksi ja/tai fanaattisuudeksi.
Eivät mukasuvaitsevat
suvaitse "mitä vain". Fanaattisuuden kohde voidaan määritellä paljon tarkemmin.
Esimerkiksi on tyypillistä, että mukasuvaitseva ei haluaisi hyväksyä suomalaista tapakulttuuria. Jos se on konfliktissa jonkin varsinaisen kulttuurin kanssa, suvaitseminen määritellään yksinkertaisestai ulkomaisen tapakulttuurin ymmärtämiseksi ja sen kanssa konfliktoivan suomalaisen piirteen ylenkatsomiseksi.
Mukasuvaitseva siis lähtee siitä, että suvaitsemisen pitää olla jotenkin epämukavaa kanssasuomalaisille ja ekstrapoloi, kunnes kaikilla on epämukavaa.
Väännetään nyt rautalangasta. Joku haluaa pistää verkkosukkahousut jalkaan ja toinen kasvattaa rastatukan. Mulle ei ole siitä vahinkoa, jos joku haluaa noin tehdä, niin minulla ei pitäisi olla mitään syytä näyttää nyrpeää naamaa, kirjoittaa moraalittomista nuorista tai huudella epämiellyttävyyksiä perään.
Mulla ei ole edes syytä ajatella negatiivisesti. Jos en ajattele negatiivisti, olen "suvaitsevainen". "Suvaitsevaisuus" ei siis ole sietämistä. Jos joudut sietämään rastatukkia, et ole "suvaitsevainen". Voit ehkä käyttäytyä "suvaitsevaisesti", mutta et ole.
En tiedä mitä sanaa haluaisit käyttää tästä elämänasenteesta: jos siitä ei ole haittaa (minulle tai jonkun toisen oikeuksille), se olkoon sallittua ja hyväksyttyä.
Kritiikittömän suvaitsemisen ihannoimisen tuputus vaikuttaa kansalaisten pehmittelyltä, valmistelulta siihen, että kulttuurin-, ympäristön-, maan ja vapauden menetys lähitulevaisuudessa täytyy vain opetella suvaitsemaan.
Quote from: MaisteriT on 19.01.2011, 12:11:24
Quote from: Aallokko on 19.01.2011, 11:17:30
Sinällään suvaitseminen on viisas ja arvokas ominaisuus, joka tekee kaikkien elämästä mukavampaa. Ongelmaksi se muuttuu, kun suvaitaan mitä vain, kun se muuttuu sokeudeksi ja/tai fanaattisuudeksi.
Eivät mukasuvaitsevat suvaitse "mitä vain". Fanaattisuuden kohde voidaan määritellä paljon tarkemmin.
Maisteri puhuu asiaa. Tarkoitin "minkä vain" suvaitsemisella lähinnä sitä, että suvaittavan ilmiön luonne voi olla miten tahansa eettisesti ja järjellisesti kestämätön eikä se haittaa menoa. On tunnettua, että "suvaitsevaiset" hädin tuskin suvaitsevat vakiintunutta suomalaista tapaa olla ja elää. Siinä kohtaa heidän naamansa kiristyy ja ohimosuonet pullottavat, mutta hymy kohoaa taas kasvoille kun jokin eksoottinen lemmikki tallustaa vaatimuksineen ja loukkaantumisineen maisemaan.
Täydellinen, valikoimaton "suvaitsevaisuus" olisi psykologisesti lienee lähellä ajelehtivaa ja passiivista hällä-väliä -tilaa, jossa mistään ei piitata, couldn't care less. Sellaisessa ei ole tosiaan mitään tavoittelemisen arvoista.
Suvaitseminen voisi viitata merkitykseltään myös luvan antamiseen,
johon liittyy tiettyjä selkeitä varauksia.
Esim. jos suvaitsen lapsen juosta katettua keittiönpöytää ympäri, annan siihen luvan, mutta varauksin, sillä seuraan tilannetta sivusilmällä, en siis ole välinpitämätön, eikä kyse ole pakollisesta sietämisestä.
Suvaitsemisen sisältöön kuuluisi siis se, että se on suvaitsijan hallittavissa,
ja täten myös lopetettavissa, mikäli sanaton sopimus, varaukset, eivät pidä.
Quote from: Marius on 19.01.2011, 12:55:59
Suvaitseminen voisi viitata merkitykseltään myös luvan antamiseen,
johon liittyy tiettyjä selkeitä varauksia.
Esim. jos suvaitsen lapsen juosta katettua keittiönpöytää ympäri, annan siihen luvan, mutta varauksin, sillä seuraan tilannetta sivusilmällä, en siis ole välinpitämätön, eikä kyse ole pakollisesta sietämisestä.
Suvaitsemisen sisältöön kuuluisi siis se, että se on suvaitsijan hallittavissa,
ja täten myös lopetettavissa, mikäli sanaton sopimus, varaukset, eivät pidä.
Ennen kuin "suvaitsemisesta" tuli muotisana vihervasemmiston piirissä, en muista oikeastaan ikinä törmänneeni suvaita-verbiin muuten kuin kettuilumerkityksessä tyyliin: "Jaaha, vai suvaitsee neiti tulla vihdoinkin kotiin, missäs sitä ollaan luuhattu, kun ollaan nähtävästi puhelimen olemassaolokin unohdettu?" Suvaita on siis ainakin kaakonkulmalla synonyymi ilmaisulle "alentua tekemään jotakin". Olisikohan tuota suvaitsevaiston alentuvaista asennetta kantaväestöä kohtaan jotenkin johdettavissa tähän merkitykseen?
Suvaitseva ei sitten ole puhdas taivutusmuoto verbistä suvaita. Eli jos suvaitset lasten leikkiä pöydän ympärillä, se noin varsinaisesti ei tee sinusta suvaitsevaa.
Quote
"Jaaha, vai suvaitsee neiti tulla vihdoinkin kotiin, missäs sitä ollaan luuhattu?
Vrt. Jaahas, neiti on alkanut suvaita neekeriä ja muutenkin kotoutua muukalaisiin. 8)
Kieli muuttuu aikansa mukana.
Miltäs näin vaikuttaisi:
Sallia, antaa lupa = positiivista, kontrolli itsellä.
Suvaita, sietää, myöntyä = negatiivista, kontrolli menetetty.
Summa summarum: Suvaitse! = Alistu! :facepalm: :flowerhat:
Kun täällä halutaa päästä sanojen merkityksen alkulähteille, niin käydäänpä sitten niillä alkulähteillä. Palataan sanojen merkitykseen, eli muinaissuomalaiseen käsitemaailmaan.
Sana suvaita tulee suvannosta ja suvanto muinaisuomen/saamen sanasta süväntö = virtaavan veden tyynempi suvanto/syvänne. Tämä onkin juntu muinaiseen suomalaiseen maailmankäsitykseen ja filosofiaan. Vesi elementtinä on pyhä ja osa maailmankäsityistä. Lähde on pyhä = tiedonlähde -> lähteenläpi näkee pohjalle alinen maailma vertauskuvana - näkee oman kuvan lähteen pinnasta ja samalla näkee ylisen maailman vertauskuvana. Siksi moni vieläkin kysyy lähdettä tiedolle.
Virtaava vesi (joet) on ollut tiedonkulun, liikkumisen ja uusien asioiden tulemisen ja menemiseen väylä. Kyseesä on ollut aikansa tie, kun varsinaisia teitä ei vielä ollut olemassa. Sana tie ja tietäminen on samaa juurta.
Näin ollen suvaitseminen tarkoittaa seuraavia asioita: Syvällistä ja tyynesti harkittua tietoa ja asioiden arviointia eri näkökulmista ja lähteistä - tiedon virrasta.
Olenko siis suvaitsevainen? Kyllä.
Hyväksynkö kaikenlaiset asiat ja mielipiteet kritiikittömästi ja alistunko niiden mielivallalle ainoana oikeana tienä? En, koska olen suvaitsevainen.
Orwellilaisessa mokumaailmassa suvaitsevainen tarkoittaa ihmistä, joka ei rauhoitu miettimään asioiden alkuperää, eikä monitahoista merkitystä - rauhoitu suvaitsemaan, vaan kulkee virran mukana kuin ajopuu poliittisten uittomestarien ohjaamana.