Ruotsissa oppilaiden koulumenestys on heikentynyt dramaattisesti asuinalueilla, joille on keskittynyt paljon sosiaalisia ongelmia. Ruotsin televisio SVT kertoo, että heikoimpien lähiöiden peruskoululaisista vain 68,7 prosenttia sai viime vuonna lukio-opintoihin kelpuuttavan todistuksen.
Vielä 12 vuotta sitten samojen alueiden oppilaista 73 prosenttia sai tarpeeksi hyvät arvosanat lukio-opintojen aloittamiseen.
SVT:n 38:sta kaupunginosasta julkistamat luvut perustuvat Ruotsin tilastokeskuksen antamiin tietoihin.
Selvityksessä tarkasteltujen sosiaalisista ongelmista kärsivien alueiden koululaiset menestyvät selvästi huonommin kuin ruotsalaiskoululaiset keskimäärin. Kaikkiaan Ruotsin koululaisista noin yhdeksän kymmenestä saa kelpoisuuden lukio-opintoihin.
Erityisen voimakkaasti oppilaiden koulumenestys on 12 vuodessa heikentynyt muun muassa Växjön Arabyssa, Trollhättanin Kronogårdissa ja Södertäljen Hovsjössa. Niissä vain puolet nuorista sai viime vuonna lukio-opintoihin riittävän todistuksen.
Ruotsin opetusministeriö kehottaa kuntia antamaan lisää rahaa heikoimpien kaupunginosien kouluille.
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/01/svt_koulumenestys_putosi_ongelmalahioissa_ruotsissa_2283963.html
Alkuperäinen SVT:n juttu
http://svt.se/2.22620/1.2294149/betygsras_i_utsatta_omraden
no tätä rahan syytämistähän helsinkikin toteuttaa, no eihän koulujen kannata välittää tuloksista, koska sitä enempi tulee rahoitusta mitä huonommin menee.
Gymnasiebehörigheten i stadsdelar som Rapport har granskat
Stadsdel - behörighet 1998 - behörighet 2010
Flemingsberg (Huddinge) - 59,1 - 66,0
Vårby (Huddinge) - 78 - 67,0
Västra Skogås (Huddinge) - 77,8 - 72,2
Alby (Botkyrka) - 66 - 72,9
Fittja (Botkyrka) - 45,7 - 75,0
Hallunda-Norsborg (Botkyrka) - 81,5 - 87,1
Jordbro (Haninge) - 73 - 68,2
Husby (Stockholm) - 71,4 - 72,0
Rinkeby (Stockholm) - 61,6 - 59,2
Rågsved (Stockholm) - 79 - 69,7
Skärholmen (Stockholm) - 78,2 - 76,6
Tensta (Stockholm) - 65,8 - 66,2
Fornhöjden (Södertälje) - 75 - 62,5
Geneta (Södertälje) - 90,5 - 60,9
Hovsjö (Södertälje) - 74,1 - 49,3
Ronna (Södertälje) - 90,6 - 56,2
Fisksätra (Nacka) - 86,6 - 88,6
Gottsunda (Uppsala) - 75 - 85,3
Skäggetorp (Linköping) - 76 - 75,4
Klockartorpet (Norrköping) - 86,1 - 80,8
Öxnehaga (Jönköping) - 83,6 - 83,2
Araby (Växjö) - 74,5 - 53,3
Fosie (Malmö) - 79,5 - 67,8
Hyllie (Malmö) - 74,3 - 77,8
Rosengård (Malmö) - 62,5 - 54,0
Södra Innerstaden (Malmö) - 68,8 - 61,8
Centrum och Öster(Landskrona) - 78 - 56,0
Gamlegården (Kristianstad) - 67,5 - 52,1
Andersberg (Halmstad) - 73,7 - 75,9
Bergsjön (Göteborg) - 75 - 66,7
Gårdsten (Göteborg) - 50 - 60,8
Hjällbo (Göteborg) - 79,8 - 62,5
N:a Biskopsgården (Göteborg) - 65,1 - 70,2
Kronogården (Trollhättan) - 72,3 - 54,1
Hässleholmen (Borås) - 74,1 - 70,6
Brynäs (Gävle) - 77,1 - 83,3
Skönsberg (Sundsvall) - 90,2 - 66,7
Hertsön (Luleå) - 88 - 77,9
http://svt.se/2.22620/1.2294149/betygsras_i_utsatta_omraden
Eli esim. Rosengårdissa vain 54 % on peruskoulun jälkeen lukiokelpoisia. Koko maan keskiarvo on 90 %:n kieppeillä. Pikaisesti arvioituna tämä tarkoittaa sitä, että kantaruotsalaisista aika lailla 100 % on lukiokelpoisia ja mamujen huonot tulokset laskevat koko maan keskiarvon tuohon 90 %:in.
Araby
You can't make this shit up :D
Kysymys: Miksi ne ovat ongelmalähiöitä, ja miksi tulokset ovat tarkastelujaksolla huonontuneet? Vastaus: Siksi koska muslimien määrää on järkeä vailla lisätty.
On siinä ruotsilla kultamunia kuoriutumassa... eli puolesta potentiaalisia sosiaalitapauksia jep, jep... ja samaa ajetaan meille. Olen oikeasti alkanut epäillä polittiista eliittiä mieleltään horjuneiksi. Ja 15%:n kannatus vaaleissa ps... ei taida riittää vielä tämän rikastuksen pysäyttämiseen.
oootteko funtsineet, että kun nämä kasvavat päättäjiksi ja äänestäjiksi, niin ilman muuta päättävät sitten tietyssä pisteessä avata ruotsin ovet täysin auki omien entisten maidensa asukkaille ja siinä vaiheessa tapahtuu se lopullinen valloitus. eli sitä väestöennusteita ennen tulee käymään tällainen kertaluontoinen massainvaasio, jossa maa heilautetaan maaahanmuttjaenemmistöiseksi ja sitten muutetaankin jo perustuslait lopullisesti.
Ennustan tätä ajankohtaa 20-30 vuoden päähän.
Taas häkellyin ja hämmennyin. Olen itse saanut tietoa ihan ministeritasolta, että maahanmuuttajat parantavat koulumenestystä huikeasti. Esimerkkinä oli Rinkebyn lukio (http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/HS20091126SI2KA03zsh).
"Rinkebyn koulu päihittää vuosi vuodelta koko Ruotsin muut koulut matikassa."
Ps. Tästä linkistä (http://nikopol2008.blogspot.com/2009/11/rinkebyn-ihme-monikulttuurisen-koulun.html) muutamia vähemmän hämmentäviä huomioita.
Rinkebyn ihmekoulunäyttää siis pyörineen koko ajan tuossa 60 prosentissa, joten suoraa valehtelua on siis ollut kyseisestä koulusta kerrotut jutut. — ja saadanhaan tulokset näyttämään erinoimaisilta, jos vain annetaan opettajille ohje antaa kymppejä suorituksaen tasosta riippumatta, en tiedä onko niin jossain kohtaa tehty, mutta kerronkin tässä yksinkertaisen keinon nostaa maahanmuuttajie tai kenen tahansa osaamista, no eihän se oikeasti osaamista nosta, mutta näyttää hyvältä tilastoissa.
Toisaalat jos tosiaan rahaa saa huonosta menestyksestä, niin aika outo kannustin Helsingilläkin maahanmuuttajille...
Kannattaa myös muistaa, että ruotsalainen lukio sisältää myös ammattikoulut. Eli peruskoulun jälkeen ei ole muita kouluja kuin lukio. Mamulähiöissä siis jopa 50 % nuorista ei kelpaa mihinkään jatkokoulutukseen peruskoulun jälkeen.
Epäilisin opettajien rasismia.
QuoteRuotsin televisio SVT kertoo, että heikoimpien lähiöiden peruskoululaisista vain 68,7 prosenttia sai viime vuonna lukio-opintoihin kelpuuttavan todistuksen.
Ja kuinkahan paljon tuossakin on jo maahanmuuttaja-erikoisarvostelu-lisää. Eli vaikka menestys on todella heikko, niin sitä paikataan muutamilla stetsonista vedetyillä kertoimilla ja arvosteluperusteilla.
Joten hoplaa, ~30% tasolle yltänyt onkin yhtäkkiä ~70% tasolla.
Kiinnostava noista on Botkyrka. Näyttää ainoalta paikkakunnalta jossa tulokset ovat järjestelmällisesti parantuneet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=4289711
QuoteFalling school results in immigrant areas
...
"It's mainly because of school segregation. Immigrant children have relatively lower inspiration in schools and at home. If you are in a classroom or a school where a large proportion of children are from well off homes, you will have positive inspiration," she told Radio Sweden.
...
Quote from: kohmelo on 13.01.2011, 21:15:51
Kiinnostava noista on Botkyrka. Näyttää ainoalta paikkakunnalta jossa tulokset ovat järjestelmällisesti parantuneet.
Asuin Fittjassa hetken vuonna 1985, ja Alby sekä Hallunda ovat käytännössä sama asia, tai siis samanlaisi lähiöitä. Luvut hieman mairittelevat Hallunda-Norsborgia, koska lähistöllä on paikallista asutusta joka luultavasti on ruvettu laskemaan mukaan. Sama pätee Fittjaan; epäilen vähän tilastollista temputusta sillä nousu 45 -> 75 kuulostaa ronskilta. Alby nousu saattaakin pitää paikkansa.
Kokonaisuutena uskon näihin nousuihin liittyvän maantieteellistä temputusta.
Eikös noiden pitäisi olla haastelähiöitä eikä ongelmalähiöitä? Ei ole ongelmia, on vain haasteita.
Monikulttuuri on hyväksi koska nyt rima on entistä alhaisemmalla. Sitten kuin sitä ei enää ole niin Ruotsin nuoret eivät tule ikinä kärsimään opiskelustressistä.
Quote from: M.K.Korpela on 13.01.2011, 21:36:11
Quote from: kohmelo on 13.01.2011, 21:15:51
Kiinnostava noista on Botkyrka. Näyttää ainoalta paikkakunnalta jossa tulokset ovat järjestelmällisesti parantuneet.
Asuin Fittjassa hetken vuonna 1985, ja Alby sekä Hallunda ovat käytännössä sama asia, tai siis samanlaisi lähiöitä. Luvut hieman mairittelevat Hallunda-Norsborgia, koska lähistöllä on paikallista asutusta joka luultavasti on ruvettu laskemaan mukaan. Sama pätee Fittjaan; epäilen vähän tilastollista temputusta sillä nousu 45 -> 75 kuulostaa ronskilta. Alby nousu saattaakin pitää paikkansa.
Kokonaisuutena uskon näihin nousuihin liittyvän maantieteellistä temputusta.
Kiitos nyt sitten tästä, minä kun jo haaveilin positiivisesti monikulttuurisesta selityksestä...
Quote from: kohmelo on 13.01.2011, 21:56:50Kiitos nyt sitten tästä, minä kun jo haaveilin positiivisesti monikulttuurisesta selityksestä...
Ei mitään vaivaa.
Muistelen uutista Saksasta(Berliini) jossa kerrottiin että 75% alueen muslimioppilaista ei saanut edes peruskoulun päästötodistusta. Jaksaako joku googlata uutisen. Löytyy kyllä hommastakin(itse surffin puhelimella ja tällä ei sörtsitä).
Itselle tuli tästä Ruotsin uutisesta heti mieleen että olisikohan kyse samankaltaisesta tuloksesta. Eli tuo "ei lukiokelpoinen" tarkoittaisi käytännössä samaa kuin ei pääse edes peruskoulua loppuun. Se on vaan suvaitsevaisesti väännetty nätimpään muotoon.
No, yhtä kaikki, kenellekään ei jääne taaskaan epäselväksi mjönigyldyyrin rikastava vaikutus.
Quote from: pw on 13.01.2011, 22:11:25
Muistelen uutista Saksasta(Berliini) jossa kerrottiin että 75% alueen muslimeista ei saanut edes peruskoulun päästötodistusta. Jaksaako joku googlata uutisen. Löytyy kyllä hommastakin(itse surffin puhelimella ja tällä ei sörtsitä).
Itselle tuli tästä Ruotsin uutisesta heti mieleen että olisikohan kyse samankaltaisesta tuloksesta. Eli tuo "ei lukiokelpoinen" tarkoittaisi käytännössä samaa kuin ei pääse edes peruskoulua loppuun. Se on vaan suvaitsevaisesti väännetty nätimpään muotoon.
No, yhtä kaikki, kenellekään ei jääne taaskaan epäselväksi mjönigyldyyrin rikastava vaikutus.
Tällä oli jotain Saksan tilanteesta:
2010-07-06 Saksa: Harvempi maahanmuuttajanuori läpäisee lukionhttp://hommaforum.org/index.php/topic,30965.0.html
Tällä vanhempi Ruotsi uutinen:
2010-06-08 Ruotsi: Mamulasten koulumenestys riippuu paljon syntymämaasta http://hommaforum.org/index.php/topic,29719.0.html
Pitäisi jollain tavalla muuttaa koulujen opetussuunnitelmia sellaiseksi että maahanmuuttajien erityisosaaminen ja -lahjakkuus tulisivat paremmin esiin. Kyllähän he osaavat hienosti monia asioita, mutta tämä rasistinen koulujärjestelmä ei vain huomioi sitä. Jos vain koulutukseen saadaan lisää rahaa, saataisiin tämäkin asia korjatuksi.
Tämä on varmaan ihan kaikessa kauheudessaan hyvä uutinen, koska se esittää niin kouriintuntuvasti Ruotsin maahanmuuttopolitiikan toimimattomuuden. Käytännössä suuri prosentti noista koulupudokkaista tulee syrjäytymään.
Mitä enemmän he oirehtivat, sitä suurempi mahdollisuus Ruotsilla on herätä ajoissa.
Joku epäili, että kun tämä alati kasvava porukka tulee äänestysikään, se äänestää rajat auki maamiehilleen, mutta välttämättä siinä ei käy niin. Suuri osa alemmasta sosiaaliluokasta jättää äänestämättä, ja nämä lienevät sitä alinta luokkaa. Lähi-Idästä tulleilla maallistuneilla maahanmuuttajilla ei myöskään ole pelkoa rasismisyytöksistä, joten he hyvinkin voivat haluta säilyttää Ruotsista sen mitä siitä on jäljellä, sen sijaan, että se muuttuisi kokonaan Lähi-Idän valtioiden kaltaiseksi hell holeksi. Islamistit tietenkin toivovat tätä kehitystä.
Sellainen Islam vielä ihan menettelee, mitä nämä vuoden pakolaisnaiset ja Husein Muhammed edustavat.
Tämä on toistoa vanhemmasta ketjusta, mutta olkoot:
QuoteToimintatapojen ja toimintakulttuurien uudistamisella monikulttuurisista kouluista voidaan tehdä oppimista edistäviä ja arvostettuja, kuten Tukholman Rinkebyn lähiön koulun menestystarina osoittaa. Kyseiseen kouluun hakeudutaan opiskelemaan pitkienkin matkojen takaa.
- Monikulttuurisuus tarjoaa uusia mahdollisuuksia ja avaa uusia näkökulmia jokapäiväiseen todellisuuteen. Monikulttuurisuus on rikkaus. Se lisää Suomen kansainvälisyyttä. Muiden kulttuurien tuntemus ja ymmärtäminen on elinehto globalisoituvassa maailmassa ja se on Suomen menestykselle avainasia. On tärkeätä, että myös koululaitos on aktiivisesti mukana monikulttuurisessa työssä, toteaa Etnisten suhteiden neuvottelukunnan puheenjohtaja, [sisäasiainministeriön] kansliapäällikkö Ritva Viljanen.
http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/HeadlinesLinked/1A8E5DE3FBD132F9C225756E003DD40C
Quote from: kohmelo on 13.01.2011, 21:31:24
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=4289711
QuoteFalling school results in immigrant areas
...
"It's mainly because of school segregation. Immigrant children have relatively lower inspiration in schools and at home. If you are in a classroom or a school where a large proportion of children are from well off homes, you will have positive inspiration," she told Radio Sweden.
...
Onneksi meillä ei ole tuota alhaisen inspiraation ongelmaa maahanmuuttajalasten keskuudessa. Meri-Rastilan koulun rehtori Ritva Tyyskä todistaa väkevästi (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/01/1254207/maahanmuuttajakoulun-rehtori-lisaraha-elintarkeaa):
Quote
Maahanmuuttajataustaiset lapset ovat pääsääntöisesti todella innokkaita. He tykkäävät olla koulussa ja heillä on valtava motivaatio ja positiivinen asenne. Suomalaistaustaisten lasten suusta kuuluu usein, että "koulu on ihan tyhmää", mutta maahanmuuttajataustaisia lapsia ei saa täältä koulupäivän jälkeen pois. He mielellään jäisivät tänne vielä leikkimään ja juttelemaan opettajan kanssa.
Asiaa on jo käsitelty toisessa ketjussa (http://hommaforum.org/index.php/topic,41430.msg553637.html#msg553637), mutta tulee tässä mieleen sekin mahdollisuus että mamulapset olisivat päässeet Meri-Rastilan koulussa positiivisten erityistoimien kohteeksi. Ruotsissa tuollaista erityiskohtelua ei oikein voi harrastaa kun mamulasten osuus koulujen oppilaista on niin suuri.
Ja kuinkas ollakkaan koululaisille halutaan nyt valitusoikeus arvosanoistaan.
"Pupils should be able to appeal their grades"
http://www.stockholmnews.com/more.aspx?NID=6564
Quote from: normi on 13.01.2011, 11:04:34
oootteko funtsineet, että kun nämä kasvavat päättäjiksi ja äänestäjiksi, niin ilman muuta päättävät sitten tietyssä pisteessä avata ruotsin ovet täysin auki omien entisten maidensa asukkaille ja siinä vaiheessa tapahtuu se lopullinen valloitus. eli sitä väestöennusteita ennen tulee käymään tällainen kertaluontoinen massainvaasio, jossa maa heilautetaan maaahanmuttjaenemmistöiseksi ja sitten muutetaankin jo perustuslait lopullisesti.
En ole tullut funtsineeksi, ja aika harva muukin on tullut. Vaikka massainvaasiota ei ehkä tulisi, niin nämä uusruotsalaiset tekisivät kaikkensa saadakseen lisää jengiä lihapatojen ääreen. Konsteina älämölö, media, uhrikortti. Negatiivinen noidankehä syntyy ja ruokkii itse itseään.
Kundi, vetäsit juuri Tammikuun fiksuimman kommentin!
edit:kirjtusvrhe
^Ja jossain vaiheessa taikaseinästä ei enää tulekaan rahaa, koska huoltosuhde on muuttunut katastrofaaliseksi. Sitten on vuorossa mellakointia ja lopulta vallankaappaus. Hallituksen paettua maasta tasavalta on pelkkä muisto.
Quote from: törö on 16.01.2011, 11:19:05
Hallituksen paettua maasta tasavalta on pelkkä muisto.
Eikös Ruotsi ole vielä perustuslaillinen kuningaskunta? Joka tapauksessa Rosengårdin tapaisiin ongelmalähiöihin aivan turhaa syytää rahaa. Luultavasti yhteiskunnalle on enemmän haittaa kuin hyötyä kouluttaa kultamunia.
Quote from: pw on 13.01.2011, 22:11:25
Muistelen uutista Saksasta(Berliini) jossa kerrottiin että 75% alueen muslimioppilaista ei saanut edes peruskoulun päästötodistusta. Jaksaako joku googlata uutisen. Löytyy kyllä hommastakin(itse surffin puhelimella ja tällä ei sörtsitä).
Viittaat luultavasti tähän pätkään.
http://www.youtube.com/watch?v=XNDvoa2ABNQ