Onko vaikutelma vain omani vai tuleeko muillekin mieleen, että käsittämättömän usein puhutaan maahanmuuton tuomien käytännön haasteiden yhteydessä pesutupavuoroista?
Oma valikoimaton vaikutelmani on, että tätä juttua on riittänyt vaikka kuinka ja tästä seuraa kuin itsestään ajatus, että jos ihan oikeasti tarvitaan jos jonkinlaista sosiaalista talkkaria ja asumisneuvojaa erikseen ohi sen, että tossa on varauskirja ja siihen huoneiston numero kellonajan kohdalle, jotain on pielessä. Jos varauskirjan kanssa ei osaa toimia, ei kyllä muutenkaan tule Suomessa pärjäämään ja jos siitä ei välitä, vielä vähemmän kuuluu tänne.
Luulen, että jokikisessä taloyhtiössä, jossa varsinaisia asuu tai on asunut, on törmätty pesutupavuoroproblematiikkaan. Tällaisen käsityksen olen saanut.
QuoteOnko vaikutelma vain omani vai tuleeko muillekin mieleen, että käsittämättömän usein puhutaan maahanmuuton tuomien käytännön haasteiden yhteydessä pesutupavuoroista?
Ei ole omasi, lähes jokainen joka on asunut "oikeasti rikastetussa" talossa, on ainakin kerran päässyt kokeilemaan näitä käytännön haasteita
QuoteJos varauskirjan kanssa ei osaa toimia, ei kyllä muutenkaan tule Suomessa pärjäämään ja jos siitä ei välitä, vielä vähemmän kuuluu tänne.
Ystäväni mieltälämmittävät kertomukset hänen edellisestä asuinpaikastaan malmilla (oikeasti rikastettu) antoi sen vaikutelman, että varauskirjan käytön kanssa ei ollut ongelmia. Tekijät kuulemma taloyhtiössä tiedettiin, mutta porukka ei välittänyt paskaakaan koska olisi pitänyt suunnilleen laittaa valvontakamera/vartiomies pyykkitupaan että riittävästi näyttöä oltaisiin saatu.
Hupiin lukeutui vanhat klassikot esim. toisten märät pyykit ulos kuivausrummusta
ja omat sisään, satunnaisten vaatteiden varastelua jne.
Quote from: junakohtaus on 09.12.2010, 13:59:43
Onko vaikutelma vain omani vai tuleeko muillekin mieleen, että käsittämättömän usein puhutaan maahanmuuton tuomien käytännön haasteiden yhteydessä pesutupavuoroista?
Ainakin vihreiden materiaalissa maahanmuuton ongelmat trivialisoidaan usein juuri pesutupavuoroihin. Vähän sovittelua, neuvontaa ja sitten kaikki sujuu taas kivasti. Ihan turha mennä maahanmuuttopolitiikkaa räpläämään...
QuoteMaahanmuutosta
Keskustelu käy jälleen vähän turhan kiivaana. Vihanlietsontaa ja uhkailu eivät kuulu suomalaiseen poliittiseen keskusteluun.
Toivoisin, että maahanmuuttohysteriasta tai toisaalta aika abstraktista suvaitsevaisuus- ja monikulttuurisuuspuheesta päästäisiin siihen, että puhutaan maahanmuuttoon liittyvistä hyvin arkisista kysymyksistä ja ongelmista.
Tyypillinen esimerkki on se, että ei osata kerrostalossa käyttää yhteistä pesutupaa. Kerrostaloasumisessahan saadaan usein riitoja aikaan ihan kantasuomalaistenkin kesken. Kulttuurierot ja kieliongelmat voivat johtaa vihan pitoon, jonka syyt ovat kuitenkin aivan selvitettävissä. Jossain kaupungeissa, esimerkiksi Vantaalla on tehty sosiaalista isännöintiä ja onnistuttu ratkomaan näitä ongelmia pysyvästi.
Anni Sinnemäen ajankohtainen poliittinen tilannekatsaus puoluehallitukselle (http://www.vihreat.fi/node/4904) 27.3.2010
QuoteArkisia yhteentörmäyksiä pystytään ratkomaan
Kerrostalossa asuminen ei ole aina helppoa. Kulttuurierot ja kielivaikeudet saattavat lisätä yhdessä asumisen haasteita. Asumisen ongelmat kärjistyvät esimerkiksi yhteisesti käytetyissä saunoissa ja pesutuvissa. Taloyhtiöiden sääntöjen esittämisessä onkin huomioitava asukkaiden mahdollinen puutteellinen kielitaito.
Asumisneuvonnalla pyritään ratkomaan ja sovittelemaan ongelmia. Asumisneuvojat jakavat tietoa suomalaisesta asumiskultturista ja järjestyssäänöistä. Tarvittaessa he voivat opastaa asumisen käytännöissä kädestä pitäen. Näin ehkäistään yhteentörmäyksiä ja tietenkään asumisneuvojien työ ei keskity vain maahanmuuttajiin vaan yhtä lailla kantaväestöön.
Vihreiden maahanmuuttopoliittinen linjapaperi (http://www.vihreat.fi/node/5441) 23.10.2010
Roope, kiitti.
Vähän tota mä hain, että nimenomaan pyöritään retoriikassa niiden pesutupavuorojen ympärillä, ja helvetti vie jos oikeasti joku ei osaa käyttää varauskirjaa tai ei piittaa vuoroista, ongelma on syvemmällä kuin siinä että ei ole neuvottu tarpeeksi. Tollasen neuvominen ei kauaa vie.
Minua on ihmetyttänyt sama. Minulle kyseinen seikka on herttaisen yhdentekevä. Kriittisyyteni syyt ovat puhtaan taloudelliset.
Konfliktit pesutupavuoroista voivat kuulostaa mitättömiltä poliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin verrattuna, mutta ne kertovat ruohonjuuritasolla ja konkreettisesti ihmisille jotain olennaista siitä, miten eri ihmiset ja kulttuurit suhtautuvat "yhteiseen" omaisuuteen - siis tarkoittaako "yhteinen" sitä, että sen kaiken saa ottaa itselleen (tai suvulleen), vai sitä, että kaikkien tulisi siitä hyötyä.
Monissa kulttuureissa "yhteistä" aineellista omaisuutta ei juuri ole, siis juuri minkään sopuisa jakaminen tuntemattomien kanssa ei onnistuisi. Tosin samoissa kulttuureissa ei usein ole myöskään yksilöiden "yksityistä", vaan kaikki asiasi ja tavarasi kuuluvat suvullesi, klaanillesi, sotajoukollesi tms. yhteishenkeä kokevalle ihmisjoukoille. Ja samoin kaikki, minkä jätät esille tai vietäväksi, tai minkä joku vain onnistuu viemään, kuuluu sille joka sen ottaa. Siten myös "yhteiseksi" laitettu omaisuus (kuten pyykkituvan käyttöoikeus) on käsittämättömyys, ja tulkitaan siten, että on ottajan vietävissä täysin itselleen (tai suvulleen, klaanilleen tms.). Siis kärjistäen sanottuna näissä kulttuureissa ei kunnioiteta yksityistä, eikä myöskään yhteistä omaisuutta sillä tavalla, joka on esim. suomalaisten keskuudessa lähes itsestäänselvää. Nämä ovat hyvin perustavia asioita kaikessa yhteisessä toiminnassa, kuten yhteiskunnan ylläpitämisessä.
Lisäksi keinotekoinen monikulttuurisuus (monikultturismi) pahentaa tilannetta huomattavasti, koska samaan yhteiskuntaan nopeasti ja keinotekoisesti ahdetut, keskenään voimakkaan ristiriitaiset kulttuurit eivät pääasiallisesti tunne merkittävää yhteishenkeä toistensa kanssa. Taas kärjistäen, monikulttuurissa kaikki yhteinen on vain jotain, jonka kantaväestö antaa väestönsiirtolaisille. Kantaväestökään ei halua vain antaa loputtomasti, joten lopulta kantaväestökään ei kannata yhteisiä asioita enää. Jos omaisuutta silti edelleen "pakolla" määritellään ihmisten tahdon vastaisesti "yhteiseksi", kaikki pyrkivät sitä vain riistämään itselleen. Siihen hajoaa yhteiskunta, jos yhteiskunta on perustunut luottamukseen, yhteisiin asioihin, toisten tukemiseen ja yhteishenkeen. Sitten on edessä yhteiskunnan jakautuminen useaksi eri yhteiskunnaksi, tai vallanpito voimankäytön ja pelotteiden avulla. Tosiasiallista jakautumista on jo tapahtunut Länsi-Euroopassa, paikallisesti melko suuressakin mittakaavassa, ja voimakasta johtoakin monet muslimit kannattavat (koska heidän kulttuurissaan se on ikiaikainen tapa, ja sen avulla muslimiyhteiskunnat on todella saatu pysymään pystyssä).
Huomautan vielä väärinkäsitysten välttämiseksi, että joiltakin metsästäjä-keräilijä -kulttuureilta puuttuu "yksityinen" ihan oikeasti, tai näin ainakin väitetään, mutta tämä on lähes vastakohta edellä mainitulle yksityisen puuttumiselle, jossa ei kunnioiteta myöskään yhteistä omaisuutta. Suomeen ei ole tullut eikä ole tulossa juurikaan harvinaisten ja syrjäisten metsästys-keräilykulttuurien jäseniä, joten heidän asenteensa eivät näy pyykkituvissakaan. Maailman mahtikulttuurit dominoivine asenteineen, ja suomalaisten harvinainen, talonpoikais-lähtöisenä tunnollinen ja nöyrä, ja alistumaan pakotettu alkuperäiskulttuuri ne siellä pyykkituvassa kohtaavat.
Quote from: junakohtaus on 09.12.2010, 14:38:24
Roope, kiitti.
Vähän tota mä hain, että nimenomaan pyöritään retoriikassa niiden pesutupavuorojen ympärillä, ja helvetti vie jos oikeasti joku ei osaa käyttää varauskirjaa tai ei piittaa vuoroista, ongelma on syvemmällä kuin siinä että ei ole neuvottu tarpeeksi. Tollasen neuvominen ei kauaa vie.
Joo, ei vie. Muutaman minuutin. Kun tytär muutti opiskelijasoluun, pesutupa-asioissa neuvoi kiva ulkomaalainen kämppis. Ihan selvällä suomella, jonka on opetellut muutamassa vuodessa. Kertoi vielä vinkit vähemmän ruuhkaisista ajoista, näytti paikan, opasti alkuun oikukkaiden härvelien kanssa ja neuvoi, että yleisiin tiloihin ei kannata jättää pyykkkejä, koska niitä pöllitään.
Quote from: Julmuri on 09.12.2010, 14:09:53
Pesutupa, saunavuoro ja ylipäätään mikä tahansa vuoro, jossa pitäisi osata toimia vain omalla vuorolla. Meillä jouduttiin saunavuoro lakkauttamaan kun ei ollut enää järkeä pitää sitä, koska varsinaiset olivat aina siellä.
Mitä, saunooko varsinaiset? Mistä lähin?
Quote from: JV on 09.12.2010, 16:58:18
niimpä... ei ole helppoa asua Suomessa ja edes yrittää pestä valtava määrä pyykkiä silloin kuin itselle sopii. Vapaa kone = minä pesen nyt. "mika kirja/vihko?" Ei auta asumisneuvojat, ei auta mitä ihmeellisimmät projektit. Hei se on arkipäivää 2010 ja tästä eteenpäin maailman loppuun asti piste
Tuossa tilanteessa ottaisin pyykit ulos koneesta (jos omalla vuorolla) ja jäisin luudan kanssa seuraamaan tilannetta. Jos alkaisi mieletön äbläväblä, niin se on voi voi. Maassa maan tavalla tai maasta ulos.
Quote from: MaisteriT on 09.12.2010, 17:05:54
Quote from: Julmuri on 09.12.2010, 14:09:53
Pesutupa, saunavuoro ja ylipäätään mikä tahansa vuoro, jossa pitäisi osata toimia vain omalla vuorolla. Meillä jouduttiin saunavuoro lakkauttamaan kun ei ollut enää järkeä pitää sitä, koska varsinaiset olivat aina siellä.
Mitä, saunooko varsinaiset? Mistä lähin?
Tuokin tuli yllätyksenä. Olin käsittänyt, että miespuoliset rikastajat yleensä saunovat vain uimahallin yhteisessä höyrysaunassa. ;D
Quote from: SK on 01.09.2009, 22:58:11
Minultakin muutamia huomioita kentältä:
Olin tänään aamulla linja-autossa menossa kaupunkiin, niin bussikuski ja vanhempi rouvashenkilö alkoivat puhumaan häiriökäyttäytymisestä eräällä alueella. Kuuntelin keskustelua ja kirjoitan nyt ulkomuistista mitä puhuttiin, il(l)man värikynää kumpaankaan suuntaan. N=vanhempi rouvashenkilö, B=bussikuski
N: Kyllä oli taas kamalaa yöllä kun ei saanut unta, kun ne nuoret siellä taas mekkaloivat. Oli soittimet niin kovalla kolmen aikaan yöllä, että laulujen sanat kuuluivat meidänkin asuntoon asti. Naapurin Pekkaa en nähnyt, mutta varmaan ainakin lapset ovat heränneet.
B: Jaa oliko se siinä C-rapussa vai siinä teidän?
N: Siinä meidän rapussa asuvat pakolaiset.
B: Jaa taas ne. Siellähän on käynyt poliisit monta kertaa varsinkin nyt kesällä.
N: Ei näytä mikään auttavan kun aina vaan mekkaloidaan.
B: Oli mullakin tässä ongelmia niiden kanssa kun menin pyykkiä pesemään viikko sitten. Varasin pyykkituvan pariksi tunniksi ja laitoin koneen pyöriin. Kattoin telkkaria vähän aikaa ja menin katsoon onko pyykit jo valmiit, niin mun pyykit oli nostettu siihen koneen päälle ja toiset pyykit oli pyörimässä koneessa. Pysäytin sen ohjelman ja laitoin omat pyykit takasin koneeseen. Ja laitoin toiset pyykit siihen koneen päälle ihan samalla lailla.
N: Oli otettu kesken pesun pois?
B: Joo. Tiesin melkein heti että se on se pakolaisnainen. Hain kotoa tuolin ja istuin pyykkituvassa sen aikaa kun ohjelma oli päällä niin kohta se pakolaisnainen tuli siihen. Se viittoili siinä omia pyykkejään jotka oli koneen päällä.
N: Ja ei puhunu kun siansaksaa?
B: Ei se ymmärtäny suomea eikä englantia. Koitin sille näyttää vuorolistaa ja kelloa ranteesta. Mutta sitten se meinas ottaa ne mun pyykit taas pois sieltä koneesta ja alkoi viittoileen ja puhuun jotain, mutta kun ei saanu selvää.
N: Ei ne ymmärrä mitään.
B: Katsotaan joutuuko vahtimaan tästälähtien pyykkejä istuen koneen vieressä. Täytyy varmaan ottaa lehti aina mukaan. [naurua]
N: Ne kyllä on kuin omistais kaiken ja ei ajattele muita ollenkaan. Niillä ei ole mitään käytöstapoja. Ne pitäis kaikki asuttaa erilleen jos niitä on pakko ottaa tänne.
B: Pitäs näyttää kaapin paikka niille.
Quote from: vihanator on 09.12.2010, 17:06:10
Tuossa tilanteessa ottaisin pyykit ulos koneesta (jos omalla vuorolla) ja jäisin luudan kanssa seuraamaan tilannetta. Jos alkaisi mieletön äbläväblä, niin se on voi voi. Maassa maan tavalla tai maasta ulos.
Kuin myös. Mutta tuossa lähestymistavassa on se vika että se vie tuon kulttuurillisen sanattoman sopimuksen (vuorojen noudattamisen) henkilökohtaiselle voimankäytön tasolle. En siis moiti sinua moisesta, vaan siitä että täytyy olla valmis väittelemään asiasta ja käyttämään aikaansa omien pyykkiensä vahtimiseen, ja täytyy olla lisäksi sen verran pokkaa että pystyy tukemaan omaa vaadettaan myös tarvittaessa uhkailuita vastaan tai pystyä osoittamaan että aikoo jatkossakin puuttua toisten omaisuuteen (koneessa pyörivään pyykkiin) vaikka sitten "voimakeinoin" ("luudan kanssa").
Tällainen käyttäytyminen ei taas kaikille sovi, ja varmasti esimerkiksi ujo pieni opiskelijatyttönen tai kieltä osaamaton eläkeläinen on äbäläwäbälän kanssa heikoilla. Lisäksi kun perinteiselta yhteiskunnaliselta taholta
ei saa oikeasti suojaa pyykkiriitoihin. Ei talkkarit, vahtimestarit, huoltoyhtiön edustajat tai poliisit aio tuollaisiin puuttua.
Tällöin siis tuollainen pieni juttu kuin vuorojen noudattamattomuus kulttuuriin kuulumattomana rikkoo suomalaisen kulttuurin toimintatavan ja syö asianomaisten luottoa järjestelmää ja yhteiskuntaa kohtaan. Henkinen hyvinvointi laskee. Et voi edes luottaa kenenkään apuun, etkä - mikä on suomalaisen yhteiskunnan yksi heikko kohta - voi oikein pyytää apua naapuriyhteisöltäkään. Ei kukaan halua puuttua asiaa joka ei juuri sattunut omaan nilkkaan.
Minusta tällainen on erittäin huolestuttavaa vaikka pienen pieni asia onkin. Samalla tavalla se on myös erittäin ärsyttävää samalla tavalla kuin jonossa etuilukin. Pieniä asioita jotka zenillä pystyy kyllä ohittamaan, mutta ovat selkeästi loismaista käytöstä ja en hyväksy loisia edes hyttysinäkään, ja saavat sappeni kiuhumaan.
Missäs kohden se rikkaus on? Mikä rikkaus maksaa sen sosiaalisen neuvonnan ja sovittelun?
EDIT: lisätty kriittinen puuttuva sana
Quote from: SK on 09.12.2010, 17:13:33
Quote
B: Ei se ymmärtäny suomea eikä englantia. Koitin sille näyttää vuorolistaa ja kelloa ranteesta. Mutta sitten se meinas ottaa ne mun pyykit taas pois sieltä koneesta ja alkoi viittoileen ja puhuun jotain, mutta kun ei saanu selvää.
N: Ei ne ymmärrä mitään.
Tuossa voi ihan hyvin olla kysymys typerästä erehdyksestäkin. Kannattaa tsekata, että on itse oikeana päivänä liikkeellä. Auttaisi, jos olisi edes jokin yhteinen kieli.
QuoteSiihen hajoaa yhteiskunta, jos yhteiskunta on perustunut luottamukseen, yhteisiin asioihin, toisten tukemiseen ja yhteishenkeen.
(profeetta Muhammedilta kysyttiin, ketkä ovat muslimeista parhaita)
"He, jotka eivät vahingoita muslimeita kielillään ja käsillään"
Sahih Al-Bukhari (1/10)
"Muslimi on muslimin veli. Hän ei sorra häntä eikä nöyryytä häntä eikä ylenkatso häntä.
Kaikki muslimin asiat ovat loukkaamattomia hänen uskonveljelleen; hänen verensa, hänen omaisuutensa ja hänen kunniansa."
(Muslim (4/6219)
Quote from: pavor nocturnus on 09.12.2010, 14:08:24
QuoteOnko vaikutelma vain omani vai tuleeko muillekin mieleen, että käsittämättömän usein puhutaan maahanmuuton tuomien käytännön haasteiden yhteydessä pesutupavuoroista?
Ei ole omasi, lähes jokainen joka on asunut "oikeasti rikastetussa" talossa, on ainakin kerran päässyt kokeilemaan näitä käytännön haasteita
QuoteJos varauskirjan kanssa ei osaa toimia, ei kyllä muutenkaan tule Suomessa pärjäämään ja jos siitä ei välitä, vielä vähemmän kuuluu tänne.
Ystäväni mieltälämmittävät kertomukset hänen edellisestä asuinpaikastaan malmilla (oikeasti rikastettu) antoi sen vaikutelman, että varauskirjan käytön kanssa ei ollut ongelmia. Tekijät kuulemma taloyhtiössä tiedettiin, mutta porukka ei välittänyt paskaakaan koska olisi pitänyt suunnilleen laittaa valvontakamera/vartiomies pyykkitupaan että riittävästi näyttöä oltaisiin saatu.
Hupiin lukeutui vanhat klassikot esim. toisten märät pyykit ulos kuivausrummusta
ja omat sisään, satunnaisten vaatteiden varastelua jne.
Toivon että ystäväsi on älynnyt muuttaa pois malmilta. Malmin kiinteistöjen huoltomiehiltä kuulee toisinaan melko kovaa tarinaa. On tapauksia joissa kantis on heittänyt ulkkiksen rytkyt mäkeen, kun ulkkis on kantiksen vuorolla. Tästä aiheutui sellaista että ulkkiksia oli pesemässä pyykkejä useimmiten 3-8 kappaletta. Eikä väliä kenen vuorolla kun pyykit oli pestävä. "Me olaan täälä nyt, tule sitten takaisin kun me on valmiit".
Eräässä taloyhtiössä pesukone oli lähtenyt kävelemään. Ei oltu jaksettu kantaa kuin pesutuvasta ulos. Tämän jälkeen jalat valettiin betoniin. Nykyisin joissain pesutuvissa on käyttöohje somaliaksi/venäjäksi/viroksi/suomeksi/ruotsiksi/englanniksi ym... Sillä huoltomiehillä palaa käpy noiden tapausten kanssa.
On se jännää tuo kotoutuminen.
Vaikka joillekin ei mene paksuun kalloonsa mitä tarkoittaa yhteisten sääntöjen noudattaminen (myös kotimaiset mannemme mukaanlukien) niin minullekaan ei sillä ole väliä verrattuna ulkomaalais- ja maahanmuttopolitiikan kauaskantoisiin taloudellisiin ja muihin yhteiskunnallisiin seuraamuksiin, jotka voivat olla katastrofaaliset. Mutta oirehan tuokin on jostakin ikävästä trendistä.
Quote from: Tommi Korhonen on 09.12.2010, 17:16:55
Quote from: vihanator on 09.12.2010, 17:06:10
Tuossa tilanteessa ottaisin pyykit ulos koneesta (jos omalla vuorolla) ja jäisin luudan kanssa seuraamaan tilannetta. Jos alkaisi mieletön äbläväblä, niin se on voi voi. Maassa maan tavalla tai maasta ulos.
Kuin myös. Mutta tuossa lähestymistavassa on se vika että se vie tuon kulttuurillisen sanattoman sopimuksen (vuorojen noudattamisen) henkilökohtaiselle voimankäytön tasolle. En siis moiti sinua moisesta, vaan siitä että täytyy olla valmis väittelemään asiasta ja käyttämään aikaansa omien pyykkiensä vahtimiseen, ja täytyy olla lisäksi sen verran pokkaa että pystyy tukemaan omaa vaadettaan myös tarvittaessa uhkailuita vastaan tai pystyä osoittamaan että aikoo jatkossakin puuttua toisten omaisuuteen (koneessa pyörivään pyykkiin) vaikka sitten "voimakeinoin" ("luudan kanssa").
Tällainen käyttäytyminen ei taas kaikille sovi, ja varmasti esimerkiksi ujo pieni opiskelijatyttönen tai kieltä osaamaton eläkeläinen on äbäläwäbälän kanssa heikoilla. Lisäksi kun perinteiselta yhteiskunnaliselta taholta ei saa oikeasti suojaa pyykkiriitoihin. Ei talkkarit, vahtimestarit, huoltoyhtiön edustajat tai poliisit aio tuollaisiin puuttua.
Tällöin siis tuollainen pieni juttu kuin vuorojen noudattamattomuus kulttuuriin kuulumattomana rikkoo suomalaisen kulttuurin toimintatavan ja syö asianomaisten luottoa järjestelmää ja yhteiskuntaa kohtaan. Henkinen hyvinvointi laskee. Et voi edes luottaa kenenkään apuun, etkä - mikä on suomalaisen yhteiskunnan yksi heikko kohta - voi oikein pyytää apua naapuriyhteisöltäkään. Ei kukaan halua puuttua asiaa joka ei juuri sattunut omaan nilkkaan.
Minusta tällainen on erittäin huolestuttavaa vaikka pienen pieni asia onkin. Samalla tavalla se on myös erittäin ärsyttävää samalla tavalla kuin jonossa etuilukin. Pieniä asioita jotka zenillä pystyy kyllä ohittamaan, mutta ovat selkeästi loismaista käytöstä ja en hyväksy loisia edes hyttysinäkään, ja saavat sappeni kiuhumaan.
Missäs kohden se rikkaus on? Mikä rikkaus maksaa sen sosiaalisen neuvonnan ja sovittelun?
EDIT: lisätty kriittinen puuttuva sana
Luuta lähinnä sen takia, että näyttäisin entistä enemmän talonmieheltä. Se on korkein auktorinen asema jota pystyn apinoimaan...:)
Quote from: MaisteriT on 09.12.2010, 17:19:09
Quote from: SK on 09.12.2010, 17:13:33
Quote
B: Ei se ymmärtäny suomea eikä englantia. Koitin sille näyttää vuorolistaa ja kelloa ranteesta. Mutta sitten se meinas ottaa ne mun pyykit taas pois sieltä koneesta ja alkoi viittoileen ja puhuun jotain, mutta kun ei saanu selvää.
N: Ei ne ymmärrä mitään.
Tuossa voi ihan hyvin olla kysymys typerästä erehdyksestäkin. Kannattaa tsekata, että on itse oikeana päivänä liikkeellä. Auttaisi, jos olisi edes jokin yhteinen kieli.
Niin tuo ei ollut minun kokemani. Alkuperäinen viesti (http://hommaforum.org/index.php/topic,1951.msg191943.html#msg191943) oli sitä varten, että tuollaisissa tilanteissa pitää antaa aina Homman käyntikortti keskustelijoille. Silloin niitä ei vielä ollut. Nyt niitä on aina lompsassa mukana ja tilaisuuden tullen nuivin niillä.
Quote from: junakohtaus on 09.12.2010, 13:59:43
Onko vaikutelma vain omani vai tuleeko muillekin mieleen, että käsittämättömän usein puhutaan maahanmuuton tuomien käytännön haasteiden yhteydessä pesutupavuoroista?
Oma valikoimaton vaikutelmani on, että tätä juttua on riittänyt vaikka kuinka ja tästä seuraa kuin itsestään ajatus, että jos ihan oikeasti tarvitaan jos jonkinlaista sosiaalista talkkaria ja asumisneuvojaa erikseen ohi sen, että tossa on varauskirja ja siihen huoneiston numero kellonajan kohdalle, jotain on pielessä. Jos varauskirjan kanssa ei osaa toimia, ei kyllä muutenkaan tule Suomessa pärjäämään ja jos siitä ei välitä, vielä vähemmän kuuluu tänne.
Ongelma ratkeaa sillä, että suomalainen kustantaa itselle pyykinpesukoneen asuntoonsa ja luovuttaa yhtiön pesutilat mamujen yksityiseen käyttöön niin kaikki voivat elää onnellista elämää.
Mie kaataisin purkin moottoriöljyä pesukoneeseen, soittaisin isännöijälle että pyykkivuoroni on viety ja pesukoneessa lilluu jotain epämääräisen näköistä paskaa.
QuoteToivon että ystäväsi on älynnyt muuttaa pois malmilta. Malmin kiinteistöjen huoltomiehiltä kuulee toisinaan melko kovaa tarinaa. On tapauksia joissa kantis on heittänyt ulkkiksen rytkyt mäkeen, kun ulkkis on kantiksen vuorolla. Tästä aiheutui sellaista että ulkkiksia oli pesemässä pyykkejä useimmiten 3-8 kappaletta. Eikä väliä kenen vuorolla kun pyykit oli pestävä. "Me olaan täälä nyt, tule sitten takaisin kun me on valmiit".
No mitäs sitten vaikka niitä on siinä 3-8 kappaletta. Menisin silti ja heittäsin ulkkiksen rytkyt mäkeen. Jos käyvät kimppuun niin sitten puolustaisin itseäni jonka jälkeen soittaisin poliisit. Kyllä ne muutaman kerran jälkeen oppivat.
Quote from: junakohtaus on 09.12.2010, 13:59:43
Onko vaikutelma vain omani vai tuleeko muillekin mieleen, että käsittämättömän usein puhutaan maahanmuuton tuomien käytännön haasteiden yhteydessä pesutupavuoroista?
Kyllä. Itse muutuin nuivaksi juuri pesutuvan vuoksi. Pesutupa avasi silmäni monikulttuurisuuden "ihanuudelle". Se erilainen aikakäsitys on kyllä ihan perseestä, jos rehellisiä ollaan.
Quote from: Julmuri on 09.12.2010, 19:29:53
Quote from: MaisteriT on 09.12.2010, 17:05:54
Quote from: Julmuri on 09.12.2010, 14:09:53
Pesutupa, saunavuoro ja ylipäätään mikä tahansa vuoro, jossa pitäisi osata toimia vain omalla vuorolla. Meillä jouduttiin saunavuoro lakkauttamaan kun ei ollut enää järkeä pitää sitä, koska varsinaiset olivat aina siellä.
Mitä, saunooko varsinaiset? Mistä lähin?
Lähinnä ovat pesutuvassa ja toki pitävät löylyhuoneen ovea auki, koska lämpimässä on mukavampi kuivailla ja oleskella.
Minä olen kuullut että ne ajelevat siellä karvojansa. Siis ovat saunassa miedossa lämmössä ovet auki ja suihkut täysillä suihkuhuoneessa, että on mukavan kosteaa ja lämmintä. Ja sheivaavat toisiaan perheen kesken. Tämän kuulin siivojatuttavaltani joka on tapahtumaa omin silmin todistanut useaan kertaan ja valitti kun lauteiden välit on aina täynnä mustaa karvatöhnää. Tässä siis sitä yhteisöllisyyttä jota me voimme rikkaammista kulttuureista oppia. Ajelkaamme siis kaikki vaimojemme ja lapsiemme selkä, käsi- Ja persekarvoja yhteisessä saunassa ja jättäkäämme ne yhteisön vääräuskoisten ja työssäkäyvien jäsenten siivottaviksi :flowerhat:
Primitiiveissä kulttuureissa ei ymmärretä sopimusten päälle. Niissä äänekkäin ja voimakkain määrää tahdin eikä siinä mitään sopimuksia tarvita. Vaikeissa tulkintatilanteissa (kaksi tasavahvaa lihaskimppua vastakkain) paikalle huudetaan noitatohtori, joka ratkaisee riidan mystisten savujen kiemurtelurataa tulkiten.
Jos kiistan toisena osapuolena on muslimi, niin ongelma ratkaistaan ns. sasi-menettelynä sharia-lain puitteissa. Hävinneen osapuolen kivittämiseen tarvitaan kuitenkin Abu-hannan hameenhelman pyörähdys myötäsukaan.
Menee vähän offtopikin puolelle.. no tämän kerran. Vielä helsingissä asuessani taloyhtiön pesutupa täyttyi jostakin syystä maailman kuvalehdillä, sekä totaali&sivari julkaisuilla. Pois muuttaessani vein kaikki suomensotilas sekä rannikonpuolustaja lehteni pesutupaan muutaman aiheeseen liittyvän julisteen kanssa :)
Monikulttuurinen taloyhtiö ja naapurusto... - Tontti, suo ja kuokka lähiympäryskunnasta.
Quote from: MaisteriT on 09.12.2010, 17:19:09
Kannattaa tsekata, että on itse oikeana päivänä liikkeellä. Auttaisi, jos olisi edes jokin yhteinen kieli.
Minulle kävi kerran näin. Olin varannut kotipaikkakuntani kirjastosta pitkän vuoron tietokoneelle. Kun menin koneelle, sinne kiilasi samaan aikaan myös venäläinen nainen, jonka häädin ystävällisesti, mutta kohtuullisen tiukasti pois toteamalla, että olen varannut kyseisen koneen käyttööni.
Vasta kotona tajusin, että olin jättänyt painamatta oman varaukseni kohdalta enteriä. Olin siis väärässä ja tämä nainen oikeassa. Mutta arvatkaapa, mikä minut sillä kertaa pelasti. Yhteydet olivat poikki! Minun ei tarvinnut myöntää, että olin mokannut!!1! Olisin toki myöntänyt virheeni, jos vaan olisin tajunnut sen jo kirjastossa.
Mutta säästyinpä nololta erehtymiseltä ja varsinkin kinaamiselta. :P
Quote from: Julmuri on 09.12.2010, 14:09:53
Pesutupa, saunavuoro ja ylipäätään mikä tahansa vuoro, jossa pitäisi osata toimia vain omalla vuorolla. Meillä jouduttiin saunavuoro lakkauttamaan kun ei ollut enää järkeä pitää sitä, koska varsinaiset olivat aina siellä.
Sosiaalinen talonmies höpötys antaa kuvan, että kyse olisi jostain ongelmasta, jossa on kaksi tasaveroista näkökulmaa asiaan. Oikeasti kun kyse on vain ja ainoastaan siitä, että käytetään muiden vuoroja.
Kuulostaa uskomattomalta. Saunavuoro eli saunan käyttö(!) lakkautettu? Muslimien sopeutumattomuuden eli häiriköinnin seurauksena, Suomessa?
Ei voi olla totta. Mitä asiaan liittyy, mikä vuoro lopetettiin, lenkkisauna- eli yhteisvuoro, vaiko kaikki saunavuorot, tarkoittaen tällöin: suljettiinko koko sauna?
Ymmärsin, että jäsen Julmuri sanoi irti oman vuoronsa koska ei enää voinut hyödyntää sitä.
Itselle ei edes koskaan tulisi mieleen pestä omia pyykkejäni samassa koneessa tiettyjen mamuryhmien kanssa. Tästä(kään) syystä en myöskään suostu milloinkaan harkitsemaan että muuttaisin monikultttuuriseen kerrostaloon. En halua tätä kaikkea afrikkalaista värinää lieveilmiöineen millään lailla omaan tai lasteni elämänpiiriin
. Kenenkään muunkaan suomalaisen ihmisen ei oikeasti ole lainkaan pakko jos ei halua. Vaihtoehtoja tuolle pakottavalle monikulttuuri-ideautopialle, että kaikki erilaiset asuisivat ihanasti ja yhteisöllisesti saman katon alla, toistaiseksi onneksi vielä löytyy. Minulle kaupungista poismuuttamiseen riittivät juuri nämä syyt.
Näinhän asia tietenkin oli, mutta juuri sitä tarkoitinkin ja sitä suuremalla syyllä tiedustelen, että miten moinen on mahdollista? Onhan saunavuoron lakkauttaja suomalainen? Miksi ei pidä puoliaan vaan luopuu jostain sellaisesta syvästi käytännöllisestä ynnä vielä enemmän symbolisesta, suomalaisesta, kuin SAUNAVUORO. Tekemättä asian eteen mitään, pitämättä edes tuon vertaa puoliaan. Vetäydyn, olen sanaton.
Quote from: Marius on 09.12.2010, 21:22:40
Näinhän asia tietenkin oli, mutta juuri sitä tarkoitinkin ja sitä suuremalla syyllä tiedustelen, että miten moinen on mahdollista? Onhan saunavuoron lakkauttaja suomalainen? Miksi ei pidä puoliaan vaan luopuu jostain sellaisesta syvästi käytännöllisestä ynnä vielä enemmän symbolisesta, suomalaisesta, kuin SAUNAVUORO. Tekemättä asian eteen mitään, pitämättä edes tuon vertaa puoliaan. Vetäydyn, olen sanaton.
Paljon, paljon pahempia tilanteita tuli eteen. Kyllä niitä kyrpäotsainen ja pumpattu 22v. VHM sovittelee. Josko sitä jättäisi sosiaalisen talonmiehen hommat nuoremmille. ;D
Minullakin on kokemusta tavallisesta "monikulttuurisesta" saunomis-arjesta, aivan päinvastoin kuin äskeisestä sanattomuudestani voisi ajatella.
Mutta ans kun selitän.
Taloyhtiömme lenkkisaunavuoro on tiistaisin 16.30-21.30.
Itse olen kaikkiin illan "ajankohtiin" tutustunut ja paras on ehkä aika tuossa puol yhdeksästä eteenpäin. Ja se on myös talomme muslimille paras, hän pitää saunasta, juttelusta, ja siitä mystisestä fiiliksestä mikä saunassa syntyy, vaikka ei sitä sanoiksi osaisikaan laittaa. En minäkään osaa, ei kukaan meistä, mutta kaikki tiedämme mistä on kyse: Saunomisesta.
Sauna on kuulemma hänen mielestään paras lääke jos on tullut otettua "liikka viina ja kalja". Kohtuullinen löylymies kaikenkaikkiaan. Miten tuo viina ja kalja ja islam sopivat sitten yhteen, en sitä mieti, vaikka tiedän dilemman.
Pointtini on kai se, että yksittäinen henkilö, kuka tahansa, kyllä nopeasti
ymmärtää saunan hyvät lahjomattomat puolet.
Mutta joka saunaa ja sen selkeää hyvää tuovaa vaikutusta yrittää häiritä tai estää, en ymmärrä vaan päinvastoin epäilen kaikkia tarkoitusperiään kaikissa asioissa.
Kyllähän tämän ketjun tarinat on aika tuttuja. 80-luvun alussa muutin pieneen kerrostaloon, jossa kaikki asukkaat omistivat asuntonsa. Kaikki meni hyvin,niin kauan kun sijoittajat ja kaupunki ostivat asuntoja. Se oli varmaan jotain 90-luvun loppua kun taloon alkoi muuttaa ensin venäläisiä, sitten perheitä entisen Jugoslavian alueelta ja lopuksi varsinaisia. Homma muuttui aivan älyttömäksi; autot pysäköitiin siihen, missä nyt sattui olemaan vapaa paikka. Huolimatta siitä, että kaikki paikat olivat varattuja, josta myös huomautettiin. Asia kuitattiin käsiä levittelemällä. Ei muka ymmärretty. Pesutuvassa pyöri pesukone ja kuivausrumpu tauotta. Ei todellakaan ollut asiaa omia pyykkiään pesemään.Saunavuorot, joita varsinaisilla oli, venyivät yleensä koko illan mittaisiksi. Kantiksien lapsilla ei juuri ollut asiaa pihallamme olleisiin keinuihin tai hiekkalaatikolle yhtä aikaa somalikakaroiden kanssa. Muutin taloyhtiöstä pois jo vuosia sitten. Nykyään asun taloyhtiössä, jonka yhtiöjärjestyksessä on ns."mustalaispykälä", joka antaa taloyhtiölle etuosto-oikeuden myyntiin tuleviin asuntoihin.
Hyt haluaisinkin kysyä sen oleellisen, ratkaisevan kysymyksen, joka varmasti kaikkia mietityttää. "Mitä sitten?". Kun sääntöjä ei noudateta, seuraavaksi ei myöskään lakeja noudateta. Niin. "Mitä sitten?.
Mitä seuraavaksi??
Kysyn vakavissani. Mitä silloin tehdään jos yhteisiä, esim. taloyhtiön sääntöjä ei enää joku noudata.
Valitukset eivät auta, mikään ei auta.
Mitä silloin voi tehdä paitsi muuttaa alta pois, minkä ei pitäisi olla edes vaihtoehto.
Quote from: Marius on 09.12.2010, 22:43:43
Hyt haluaisinkin kysyä sen oleellisen, ratkaisevan kysymyksen, joka varmasti kaikkia mietityttää. "Mitä sitten?". Kun sääntöjä ei noudateta, seuraavaksi ei myöskään lakeja noudateta. Niin. "Mitä sitten?.
Mitä seuraavaksi??
Kysyn vakavissani. Mitä silloin tehdään jos yhteisiä, esim. taloyhtiön sääntöjä ei enää joku noudata.
Valitukset eivät auta, mikään ei auta.
Mitä silloin voi tehdä paitsi muuttaa alta pois, minkä ei pitäisi olla edes vaihtoehto.
Sitten todetaan, että "heillä on erilainen aikakäsitys", tai "heidän kulttuurinsa ovat yhteisöllisempiä", ja mainitaan rikkaus.
No, Mariukselle vastaus, mitä, voidaan tehdä, jos taloyhtiön sääntöjä toistuvasti rikotaan: voidaan taloyhtiön hallituksen toimesta antaa huomautus/varoitus asunnon omistajalle vuokralaisen epäasiallisesta käyttäytymisestä. Jos tilanne varoituksista huolimatta ei korjaannu taloyhtiöllä on oikeus ottaa ko. asunto hallintaansa ja vuokrata se eteenpäin. Eihän tämä tietenkään ongelmaa poista, se vaan siirtyy toiseen taloyhtiöön, johon varsinaiset taas kaupungin toimesta sijoitetaan.
Quote from: Julmuri on 09.12.2010, 22:56:45
Jos tilanteeseen olisi jotain sosiaalista talonmiestä yms. alkanut pyytämään, lopputulos olisi kuitenkin ollut sama. Te voitte varata vuoron eri saunasta.
Tämä on tietysti irvailua minulta, mutta tuollaisessa tapauksessa tulisi - ainakin poikamiehelle - mieleen mennä vain omalla vuorollaan saunaan. Eivätköhän he pikkuhiljaa oppisi mitä se vuoro tarkoittaa.
Mutta kun tuokaan ei oikeasti toimi kuin niille harvoille joilla on kyky toteuttaa tuo. Muut jäävät maahanmuuttajien jyräämiksi.
Quote from: Veli on 09.12.2010, 19:08:19
Mie kaataisin purkin moottoriöljyä pesukoneeseen, soittaisin isännöijälle että pyykkivuoroni on viety ja pesukoneessa lilluu jotain epämääräisen näköistä paskaa.
Toivottavasti et. Tuollaisesta tulisi taloyhtiölle helvetin kallis remontti. Kertalaakista kone paskaksi, sitä eivät mamutkaan joka pyykillään saa aikan.
Quote from: Veli on 09.12.2010, 19:08:19
No mitäs sitten vaikka niitä on siinä 3-8 kappaletta. Menisin silti ja heittäsin ulkkiksen rytkyt mäkeen. Jos käyvät kimppuun niin sitten puolustaisin itseäni jonka jälkeen soittaisin poliisit. Kyllä ne muutaman kerran jälkeen oppivat.
Tämä sopii vain niille joilla on mahdollisuus ja kyky (ja rohkeus) moiseen.
Tavallisemmille tallaajille ainoa oikea vaihtoehto, ja huono sekin, on vain tehdä valituksia taloyhtiölle. Prosessi joka parhaimmillaankin kestää puolisen vuotta, ehkä käytännössä vuoden ennenkuin mitään todellista tapahtuu.
Parempi olisi kun ongelmaa ei lähtökohtaisesti olisikaan. Tai että olisi olemassa auktoriteetti joka kertalaakista pystyisi selvittämään mamuille ongelman luonteen.
Te sivuutatte tässä keskustelussa nyt yhden asian.
Mitä jos se jonka vuoroa käytetään on sinun mummosi? Kyllä minä voin talsia sinne suanaan vaikka alasti tai heittää ne pyykit pois sieltä koneesta. Mitä voi tehdä mummo?
Quote from: Marius on 09.12.2010, 22:43:43
Hyt haluaisinkin kysyä sen oleellisen, ratkaisevan kysymyksen, joka varmasti kaikkia mietityttää. "Mitä sitten?". Kun sääntöjä ei noudateta, seuraavaksi ei myöskään lakeja noudateta. Niin. "Mitä sitten?.
Mitä seuraavaksi??
Kysyn vakavissani. Mitä silloin tehdään jos yhteisiä, esim. taloyhtiön sääntöjä ei enää joku noudata.
Valitukset eivät auta, mikään ei auta.
Mitä silloin voi tehdä paitsi muuttaa alta pois, minkä ei pitäisi olla edes vaihtoehto.
Erittäin hyvä analyysi. Voisi ehkä todeta romanikulttuurin sisäisen normituksen mukaisesti, että maassamme on syntymässä kantaväestön "väistämisvelvollisuus". Muuttajien tarpeet menevät kanta-asukkaiden tarpeiden edelle, niin arjessa kuin juhlassakin.
Jokin kirous vaivaa viestintävälinettäni. Edellä olevan pesutupakeskustelun kommenttiosion kaksi viimeistä riviä tunnistan omikseni. Ne on kiedottu kuitenkin samaan osioon sen (arvostamani) viestin kanssa, jota kommentoin.
Voiko tätä vielä epäselvemmäksi muuttaa.
Quote from: RUJ on 09.12.2010, 23:07:41
No, Mariukselle vastaus, mitä, voidaan tehdä, jos taloyhtiön sääntöjä toistuvasti rikotaan: voidaan taloyhtiön hallituksen toimesta antaa huomautus/varoitus asunnon omistajalle vuokralaisen epäasiallisesta käyttäytymisestä. Jos tilanne varoituksista huolimatta ei korjaannu taloyhtiöllä on oikeus ottaa ko. asunto hallintaansa ja vuokrata se eteenpäin. Eihän tämä tietenkään ongelmaa poista, se vaan siirtyy toiseen taloyhtiöön, johon varsinaiset taas kaupungin toimesta sijoitetaan.
Vastaus on hyvä, kiitos, mutta kumminkin... ei ehkä silti. Tarkoitan siis sitä, että seuraus siirrettiin tuossa esimerkissä jonnekin vaan.. ja kohteessa kaikki säilyy ennallaan, ehkä vaan pahentuu. Mitään ei siis tapahdu. Konkretiaan kaiketi kuitenkin oltaisiin pyrkimässä.
Kuka puuttuu asiain tilaan ja milloin?
Sepäti se, että tämä muuten ei juurikaan ole ratkaistavissa paitsi korkeintaan älyttömän riesan ja rumban kautta. Jollain hemmetin konstilla pitäisi saada säännöistä piittaamaton osa tulijoista niistä piittaamaan eikä oikein kukaan ole vielä keksinyt miten se tehtäisiin, eikä muuten tulekaan keksimään niin pitkään kuin ongelman selvittelyssä lähdetään siitä kuin olisi kaksi legitiimiä kantaa jotka pitää sovitella.
Ei muuten ole. On varauskirja, jonka mukaan pitää mennä.
Quote from: Veli on 09.12.2010, 23:14:23
Mitä voi tehdä mummo?
Veli muistaa mitä sanoin köökin pöydän ääressä. Mummon ei tarvitse tehdä mitään.
Eipä näihin ongelmiin ole kuin kaksi realistista vaihtoehtoa. Paras olisi se, ettei maahanmuuttajia otettaisi enää maista, joiden kulttuuri eroaa liikaa suomalaisesta. Toinen, paikallinen ratkaisu on että taloyhtiö palkkaa vartijan pesutupaan pitämään pamppu kädessä huolta siitä, että jokainen pesee pyykkinsä ja saunoo vain omalla vuorollaan. Vartija tarvittaisiin tietysti myös pihalle ja lukemattomiin muihin paikkoihin.
Onhan tähän tietysti tekninen ratkaisu eli kulkulätkät, joilla kone käynnistyy omalla vuorolla ja vain omalla vuorolla ja yhden lätkän käyttämiä vuoroja voidaan rajoittaa.
Koska tämä ratkaisu maksaa ihan helvetisti, se lienee laskettavissa rikkaudeksi.
En usko tekniseen ratkaisuun, ne eivät yleensä toimi. Varsinkin kun tekniikkaa ymmärtämätön rikastaja luultavasti runnoisi koneen jatkuvasti epäkuntoon. Vartija ja pamppu toimivat, se on rikastajankin ymmärtämä monikulttuurinen ratkaisu; riski koppalakkinen vartija ja pitkä musta pamppu.
Vastaus kaikkeen on juurikin se varauskirja, ja se mitä kyseinen symboli pitää sisällään: sen merkitys, sen perustavanlaatuinen arvo, mutta ennenkaikkea: kyky tunnustaa se ja valmius sekä tahto puolustaa sitä; varauskirjaa.
Ei sellaisia määriä stevareita mistään ota eikä varsinkaan millään rahalla enkä pysty edes kuvittelemaan sitä älämölön määrää mikä vartijoiden käytöstä seuraisi.
Entisessä taloyhtiössäni oli pesutupaan avain, joka roikkui naulassa oven ulkopuolella. Kun pyykit jätettiin pyörimään, laitettiin samalla pesutupa lukkoon ja vietiin avain mukana. Sama systeemi kuivaushuoneessa.
En tosin tiedä, mikä esti avaimia katoamasta. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta se oli aika monoetninen taloyhtiö. Eivät ne avaimet kadonneet.
Quote from: Simo Hankaniemi on 09.12.2010, 23:52:22
Eipä näihin ongelmiin ole kuin kaksi realistista vaihtoehtoa. Paras olisi se, ettei maahanmuuttajia otettaisi enää maista, joiden kulttuuri eroaa liikaa suomalaisesta. Toinen, paikallinen ratkaisu on että taloyhtiö palkkaa vartijan pesutupaan pitämään pamppu kädessä huolta siitä, että jokainen pesee pyykkinsä ja saunoo vain omalla vuorollaan. Vartija tarvittaisiin tietysti myös pihalle ja lukemattomiin muihin paikkoihin.
Muuten, haave- ja pelimaailmassa ehkä totta, mutta ei todelisuudessa. Yksi vartija ei pidä haassa kahtakymmentä "mitälie", ei tosiaan.
Ei siis yksin, mutta missä ovat ne saman yhteisön IHMISET, missä?
Nyt kun tuli mummot puheeksi niin meidän pesutuvassa hymyilevä venäläismummo pyöritti vähän aikaa pesulabisnestä. Sinne se könysi muitten vuoroille valtavien pyykkivuorien kanssa kysymään saisko hänkin pestä pyykkiä. Siis kenelläkään ei voinut olla niin paljon pyykkiä niin usein!
Tässä tunnustan tehneeni virheen, tuli laskettua se käyttämään oman vuoroni loppuaikaa. Sitten vähän ajan kuluttua mummon pesulabisnes loppui ja hän ei ollut huomaavinaankaan minua vaikka tervehdinkin. Joku oli ollut asiallinen ja pistänyt mummun ojennukseen ja hyvä niin.
Helposti tulee oltua liian suvaitsevainen ja annettua periksi jotta kaikilla olisi hyvä mieli. Sama juttu se oli sen suvivirren kanssa. Liiallinen kiltteys toimi niin kauan kun kaikki olivat toisilleen kilttejä ja suvaitsevaisia. Nyt asiat ovat muuttuneet. Itsenäisyyspäivänä mainittiin että omasta kulttuurista ja Suomalaisuudesta kannattaa olla ylpeä. Pelkkä ylpeys ei kuitenkaan merkitse mitään jos se ei näy missään. Ylpeys Suomalaisuudesta on sitä että uskaltaa pitää kiinni omista perinteistään, säännöistään ja pyykkivuoroistaan periksi antamatta. Ehkä ne muutkin sitten oppivat joskus kunnioittamaan meitä - ja meidän pyykkivuorojamme.
Tekniset ratkaisut saattavat itse asiassa pelastaa länsimaat. En ole vielä kovin hypertoiveikas, mutta se on mahdollista.
Eli valvontakamerat, jatkuvat todisteet viranomaisten toiminnasta, valvonta ja kyttäys, automatiikat jotka varmistavat jotain kuten junakohtaus esittää yms. Riittävän vahvat omaisuuden suojat, esim sähköisen rahan suojaukset tms voivat tehdä matalatasoisen kriminaalitoiminnan ja luvattoman loisinnan riittävän hankalasi.
Esimerkiksi lentoturvallisuus on täysin älyttömästä lähtökohdastaan saatu lähes siedettäväksi. Toki monet ratkaisut sielläkin ovat peeloja (kynsileikkurikielto), mutta uudet tekniset ratkaisut ovat tehneet ählämimussutuksen turvatarkastuksista joko mahdottomiksi tai tehottomiksi.
Tietysti tämä on mielestäni sama asia kuin vartijoiden palkkaminen, mutta erilaisella teknologian mahdollistamalla tehokkuuslisällä. (vrt ihmiskulujen vähentäminen ja toiminnan tehostaminen tekniikalla) Eli eräänlaista piikkiaidan taakse vetäytymistä.
Se mihin tämä tietysti johtaa aikanaan, on niin kovat yhteiskuntaluokkaerot yhteiskuntaan sopimattomien osalta että siitä varautumisesta huolimatta täytyy loppujen lopuksi varautua lisää, nimittäin luokkasotiin.
Tavataan sanoa, että kyllä sitä maalla viisaita ollaan kun merellä on hätä. Mutta ehdotanpa kuitenkin jotakin, vaikka omakotitaloasujana olenkin jäänyt paitsi monikulttuurisen saunomisen iloista. Ehdottamani ratkaisu on varmaankin kallis ja hankala, mutta jollei asiaa saada hallintaan, on tämä maa jälleen askeleen lähempänä monikulttuurista helvettiä. Eikä tämänkään ratkaisun luulisi montaa euroa tuovan asukkaiden kuukausittaiseen vastikkeeseen; se varmasti mielellään maksetaan, jotta asiat sujuvat.
Siispä: jokaiselle asukkaalle annetaan oma, nelinumeroinen tunnusluku. Ilman sitä ei saunaan tai pyykkitupaan pääse. Lisäksi koodi toimii vain etukäteen ilmoitettuina aikoina; jokaiselle asunnolle on varattu tietty saunavuoro ja tietty pyykkitupavuoro. Näin estetään se, että rikastaja menee saunaan tai pyykinpesuun mielivaltaisesti. No, entäpä, jos työvoimapulan poistaja ei lähde ajan täyttyessä? Tällöinkin tekniikka tulisi avuksi: tietokoneohjelma katkaisee suihkun vedentulon ja sähköt kiukaasta ja pesukoneesta - laitteet aktivoituvat vasta, kun uusi tulija näppäilee oman koodinsa.
Vaikka rikastaja ei ehkä ymmärräkään kellon tai toisten kunnioituksen merkitystä, hänkin varmaan ymmärtää, että on väärässä paikassa, kun sähköt ja vesi häipyvät.
Quote from: RUJ on 09.12.2010, 22:15:39
Kyllähän tämän ketjun tarinat on aika tuttuja. 80-luvun alussa muutin pieneen kerrostaloon, jossa kaikki asukkaat omistivat asuntonsa. Kaikki meni hyvin,niin kauan kun sijoittajat ja kaupunki ostivat asuntoja. Se oli varmaan jotain 90-luvun loppua kun taloon alkoi muuttaa ensin venäläisiä, sitten perheitä entisen Jugoslavian alueelta ja lopuksi varsinaisia. Homma muuttui aivan älyttömäksi; autot pysäköitiin siihen, missä nyt sattui olemaan vapaa paikka. Huolimatta siitä, että kaikki paikat olivat varattuja, josta myös huomautettiin. Asia kuitattiin käsiä levittelemällä. Ei muka ymmärretty. Pesutuvassa pyöri pesukone ja kuivausrumpu tauotta. Ei todellakaan ollut asiaa omia pyykkiään pesemään.Saunavuorot, joita varsinaisilla oli, venyivät yleensä koko illan mittaisiksi. Kantiksien lapsilla ei juuri ollut asiaa pihallamme olleisiin keinuihin tai hiekkalaatikolle yhtä aikaa somalikakaroiden kanssa. Muutin taloyhtiöstä pois jo vuosia sitten. Nykyään asun taloyhtiössä, jonka yhtiöjärjestyksessä on ns."mustalaispykälä", joka antaa taloyhtiölle etuosto-oikeuden myyntiin tuleviin asuntoihin.
Viidakossa pitäisi olla vanha sananlasku: "Asunto-osakeyhtiö on yhteiskunta pienoiskoossa." RUJ:n kokemukset kertovat monikulttuurisuuden ihanista, välttämättömistä, väistämättömistä käytänteistä. Valitettavaa vain on, että kommunismia ja monikulttuurisuutta suositaan vain silloin, kun niistä ei ole omia käytännön kokemuksia. Vanhaa viidakkoa edelleen: "Kokemusten alku on vierauden pelon alku."
Kuinka moni multikulttuurisuuden ("mulkutuksen") ihailijoista reaalisesti asuu lapsiperheensä kanssa RUJ:n valkopakeneman yhtiön kaltaisessa mulkutushelvetissä? Liekö Haloskalla näitä kokemuksia? Tai Viljasella, Braxilla, Illmanilla? Thors epäilemättä on useinkin joutunut jättämään oman pyykkitupa- ja saunavuoronsa väliin ja joutunut komentamaan lapsensa sisälle mamujen valloitettua pyykkäysvuorot ja pihakeinut? Ai niin, Turdilla ei ollutkaan vunukoita, joka tietenkin jo selittääkin paljon.
Vain yksi viranomainen saattaisi edes teoriassa saattaa asiat totutulle, värittömälle ja värinättömälle tolalleen; rajavalvonta. Mutta siltäkin jo on kiskottu hampaat. Tämä peli muuten jo on hävitty.
Einon ratkaisu on kyllä hyvä, paitsi jos ja kun joudutaan tekemään ylimääräisiä ja kustantavia ratkaisuja pöhköyden edessä, ollaan kaiketi jo matkalla juuri siihen suuntaan, mihin "suvaittava" osapuoli tietä on näyttämässä, jonka suunnan silti kaiketi myönnämme ehdottomasti virheelliseksi, sellaiseksi, jota naapuriammekin kehoittaisimme välttämään, mutta johon syöveriin itse olemme valmiit astumaan, mitä tahansa tekosyitä kehittäen, kunhan vain ei tarvitsisi sanoa...ei.
Quote from: junakohtaus on 09.12.2010, 23:35:34
Sepäti se, että tämä muuten ei juurikaan ole ratkaistavissa paitsi korkeintaan älyttömän riesan ja rumban kautta. Jollain hemmetin konstilla pitäisi saada säännöistä piittaamaton osa tulijoista niistä piittaamaan eikä oikein kukaan ole vielä keksinyt miten se tehtäisiin, eikä muuten tulekaan keksimään niin pitkään kuin ongelman selvittelyssä lähdetään siitä kuin olisi kaksi legitiimiä kantaa jotka pitää sovitella.
Ei muuten ole. On varauskirja, jonka mukaan pitää mennä.
Pohjoismaat ovat vuoroyhteiskunta, jossa muodostetaan spontaanisti jono ja pidetään kiilaamista erittäin epäkohteliaana. Tästä syntyy voimakas konflikti niiden kulttuurien kanssa, jossa edunvalvonta tehdään esimerkiksi linnoittautumalla ystävien kanssa resurssin (pesukone, sauna, jne.) ääreen.
Pohjoismainen tapa käsitellä asia on tehostaa organisoitua järjestyksenpitoa => varoitus ensin suullisena, sitten kirjallisena ja asunnon haltuunotto nopeasti jos ei toimi. Erityisesti painoa pitäisi pistää tuohon suulliseen varoitukseen.
Se toimisi esimerkiksi näin: Pari kaapin kokoista äijää selittämään. Jos ei ymmärretä, isännälle kouraan käsky saapua tulkin kanssa isännöitsijän toimistoon maanantaiaamuna kello yhdeksän. Kysymys on sen opettamisesta, että säännöt ovat syystä, ja niiden noudattamatta jättämisestä viime kädessä on sanktio.
Quote from: Marius on 10.12.2010, 06:13:57
Einon ratkaisu on kyllä hyvä, paitsi jos ja kun joudutaan tekemään ylimääräisiä ja kustantavia ratkaisuja pöhköyden edessä, ollaan kaiketi jo matkalla juuri siihen suuntaan, mihin "suvaittava" osapuoli tietä on näyttämässä, jonka suunnan silti kaiketi myönnämme ehdottomasti virheelliseksi, sellaiseksi, jota naapuriammekin kehoittaisimme välttämään, mutta johon syöveriin itse olemme valmiit astumaan, mitä tahansa tekosyitä kehittäen, kunhan vain ei tarvitsisi sanoa...ei.
Olet oikeassa.
Ei yhteiskuntaa pitäisikään päästää sellaiseen jamaan, jossa yksinkertaisinkin toiminto vaatii monikulttuurisuuden nimissä kallista elektroniikkaa, lukkoja, valvontakameroita, lisävartijoita, lakimiesten armeijoita ja pienen vähemmistön vuoksi sääntöjen tiukentamista ja asioiden hankaloittamista kunnollisen enemmistön vahingoksi.
Tässäkin tapauksessa ratkaisu on paitsi hyvin yksinkertainen, myös ilmainen, jopa valtavia säästöjä tuova: älkäämme ottako maahamme väkeä sellaisista kulttuureista, joilla ei omien ja muiden maiden kokemusten mukaan ole mainittavia mahdollisuuksia sopeutua länsimaisiin arvoihin, lakeihin, käytäntöihinn ja kulttuureihin.
Toisinsanoen siis, älkäämme lisätkö kattiloita ja kuppeja vuotavan katon alle, vaan paikatkaamme katto.
Ehkäpä pesutupa- ja saunaongelmissakin islaminuskoisten aikatauluhaasteellisten kanssa auttaisi se, että joulukinkkua teurastettaessa on vähän sianverta purskahtanut vaatteillekin.
Jossainhan nämäkin täytyy pestä ja minkäpä sille tavallinen isäntä voi jos possupartikkeleita pölähtelee pesukoneeseen ja muuhun ympäristöön siten, etteivät haasteelliset enää pysty niitä käyttämään.
Quote from: Janix on 10.12.2010, 01:15:41
Nyt kun tuli mummot puheeksi niin meidän pesutuvassa hymyilevä venäläismummo pyöritti vähän aikaa pesulabisnestä. Sinne se könysi muitten vuoroille valtavien pyykkivuorien kanssa kysymään saisko hänkin pestä pyykkiä. Siis kenelläkään ei voinut olla niin paljon pyykkiä niin usein!
Meidän taloyhtiössämme oli aiemmin käytössä maksukortti, mutta järjestelmästä luovuttiin kustannusten vuoksi. Hieman sen jälkeen yhtiöön muutti irakilaismies. Miehen sisarukset(?) ja äiti(?) tms sukulaisnaiset, jotka eivät edes asuneet samassa talossa, ryhtyivät hyödyntämään taloyhtiön pesulaa tuoden sinne autolla pyykkiä. Mm. itämaisia mattoja pestiin. Varauskirjasta ei välitetty. Muiden pyykkejä vedettiin ulos koneesta. Vaimoltani sain kuulla, että yhtiön talkoiden aikana (jolloin siis irakilaiset olivat pesemässä pyykkiä) tilanne yltyi käsirysyksi, jonka seurauksena paikalle kutsuttiin poliisi asioita 'sovittelemaan'.
Ilmeisesti sovittelu onnistui tavalla tai toisella. Tällä hetkellä pesuhuoneessa on kielto, etteivät talon ulkopuoliset saa käyttää sitä, ja tiukka ukaasi kunnioittaa varauskirjaa. Irakilaisnaiset ovat kaikonneet enkä ole kuullut uusista ongelmista.
Quote from: vanhapatu on 10.12.2010, 13:08:08
Ehkäpä pesutupa- ja saunaongelmissakin islaminuskoisten aikatauluhaasteellisten kanssa auttaisi se, että joulukinkkua teurastettaessa on vähän sianverta purskahtanut vaatteillekin.
Jossainhan nämäkin täytyy pestä ja minkäpä sille tavallinen isäntä voi jos possupartikkeleita pölähtelee pesukoneeseen ja muuhun ympäristöön siten, etteivät haasteelliset enää pysty niitä käyttämään.
Pirkan niksinurkan konsti niille jotka eivät ole teurastajia ammatiltaan:
Valveutunut pyykkäri peittelee koneen katkaisijat possuleikkeleillä kun on sen käynnistänyt työtään tekemään ;D
Quote from: Aurelius on 10.12.2010, 13:25:51
Vaimoltani sain kuulla, että yhtiön talkoiden aikana (jolloin siis irakilaiset olivat pesemässä pyykkiä) tilanne yltyi käsirysyksi, jonka seurauksena paikalle kutsuttiin poliisi asioita 'sovittelemaan'.
Ilmeisesti sovittelu onnistui tavalla tai toisella. Tällä hetkellä pesuhuoneessa on kielto, etteivät talon ulkopuoliset saa käyttää sitä, ja tiukka ukaasi kunnioittaa varauskirjaa. Irakilaisnaiset ovat kaikonneet enkä ole kuullut uusista ongelmista.
Tässä se nähdään mikä tehoaa ja mikä ei. Surkeaa vain että tämän maan asiat on ajettu sellaiseen jamaan että sen asukkaiden on puolustettava omaa elinpiiriään ja elämäntyyliään voimakeinoin jos ei halua alistua väistämisvelvolliseksi.
Profeetan kuva vuorolistan viereen ja listan ympärille puhekupla.
Quote from: Aurelius on 10.12.2010, 13:25:51
Quote from: Janix on 10.12.2010, 01:15:41
Nyt kun tuli mummot puheeksi niin meidän pesutuvassa hymyilevä venäläismummo pyöritti vähän aikaa pesulabisnestä. Sinne se könysi muitten vuoroille valtavien pyykkivuorien kanssa kysymään saisko hänkin pestä pyykkiä. Siis kenelläkään ei voinut olla niin paljon pyykkiä niin usein!
Meidän taloyhtiössämme oli aiemmin käytössä maksukortti, mutta järjestelmästä luovuttiin kustannusten vuoksi. Hieman sen jälkeen yhtiöön muutti irakilaismies. Miehen sisarukset(?) ja äiti(?) tms sukulaisnaiset, jotka eivät edes asuneet samassa talossa, ryhtyivät hyödyntämään taloyhtiön pesulaa tuoden sinne autolla pyykkiä. Mm. itämaisia mattoja pestiin. Varauskirjasta ei välitetty. Muiden pyykkejä vedettiin ulos koneesta. Vaimoltani sain kuulla, että yhtiön talkoiden aikana (jolloin siis irakilaiset olivat pesemässä pyykkiä) tilanne yltyi käsirysyksi, jonka seurauksena paikalle kutsuttiin poliisi asioita 'sovittelemaan'.
Ilmeisesti sovittelu onnistui tavalla tai toisella. Tällä hetkellä pesuhuoneessa on kielto, etteivät talon ulkopuoliset saa käyttää sitä, ja tiukka ukaasi kunnioittaa varauskirjaa. Irakilaisnaiset ovat kaikonneet enkä ole kuullut uusista ongelmista.
Juu juu, kovin tuttua.
Asun kaupungin vuokratalossa Vantaalla. n. 50% asukkaista muita kuin kantasuomalaisia.
Noista Afrikan ym ihmisistä ei pahemmin haittaa pyykkituvan kohdalla. Mitä nyt jonkin kerran kiskovat toisten pyykkejä ulos koneista, jotka ovat kirjaan merkityllä vuorollaan pesemässä. Jos heille yrittää jotain selittää, niin ymmärrystä ja kielitaitoa asian sisäistämiseen ei ole lainkaan.
Pahimpia ovat kuitenkin romanit. Siis nämä suomalaiset. Pesutupa aikoinaan ilmainen. Niinpä yksi asukas, ei kylläkään romani asuinen, mutta ilmeisesti jonkinlainen piiloromani koska oli sen näköinen, ja pesi lähes jatkuvasti aamusta iltaan kaikilla koneilla. Pitkähameiset romani naiset kuljettivat pyykkiä henkilö autoilla ilmeisesti ympäri pk seutua. Täysin tuntemattomia ihmisiä. Voi hyvin olettaa että ehkä 50:nen, ei talossa asuvan, ihmisen pyykkejä pestiin. Ilmaista kun oli.
Nyt maksullinen. Ja kallista. Romanit toistaiseksi vähissä talossa. Suurin osa muuttanut pois useiden poliisi vierailujen jälkeen: rapun ulko-oven lasit rikottu 3 eri kertaa. Kas avainta kun ei ole niin lasit rikki ja sisään kun ovi lukossa yöllä. Hirveää huutoa ja mekkalaa romanijoukolla pihalla "minä tapan sen, minä tapan sen". Ja sitten pistoolilla ammuntaa. En tiedä mihin muut laukaukset menivät, mutta yksi luoti meni n. 7 metrin päähän minusta. Mistäkö tiedän noin tarkan mitan? Siksi koska luodin reikä alakertani ikkunassa usean viikon ajan.
korj. lyöntivirhe
Quote from: Reinhardt42 on 09.12.2010, 19:53:55
Minä olen kuullut että ne ajelevat siellä karvojansa. Siis ovat saunassa miedossa lämmössä ovet auki ja suihkut täysillä suihkuhuoneessa, että on mukavan kosteaa ja lämmintä. Ja sheivaavat toisiaan perheen kesken. Tämän kuulin siivojatuttavaltani joka on tapahtumaa omin silmin todistanut useaan kertaan ja valitti kun lauteiden välit on aina täynnä mustaa karvatöhnää.
Kuulin tästä karvahommasta eräältä junttituttavaltani ja pidin sitä yksittäistapauksena tahi jopa keksittynä stoorina, kunnes asia varmistui eräältä erittäin luotettavalta siivoojataholta useampaan kertaan, että tämä todella ON totta. Talot sijaitsivat Tampereen Tesomalla, jossa miekkoset sheivailivat rintakarvojaan iloisesti yleisessä saunassa, jättäen ne kuin se koira jättää sen...
Quote from: junakohtaus on 09.12.2010, 23:55:00
Onhan tähän tietysti tekninen ratkaisu eli kulkulätkät, joilla kone käynnistyy omalla vuorolla ja vain omalla vuorolla ja yhden lätkän käyttämiä vuoroja voidaan rajoittaa.
Koska tämä ratkaisu maksaa ihan helvetisti, se lienee laskettavissa rikkaudeksi.
Meillä, edistyksellisillä tamperelaisilla, on käytössämme taloyhtiössäni tämän tapainen ratkaisu, jossa rikki mennyt maksukortinlukija tuunattiin jokaiselle käytettäväksi avainkorttiaapparaatiksi. Toimii samalla tavalla, kuin laivalla hytinavain.
Tosin käytäntö on melko turha. Rappuni keski-ikä on +70. Rapussa asuu yksi espanjalainen insinööri. Eli varsinaisista ei ole tietoa lähimaillakaan, eli järjestelystä ei ole tuon taivaallista hyötyä.
Quote from: Janix on 10.12.2010, 01:15:41
Helposti tulee oltua liian suvaitsevainen ja annettua periksi jotta kaikilla olisi hyvä mieli. Sama juttu se oli sen suvivirren kanssa. Liiallinen kiltteys toimi niin kauan kun kaikki olivat toisilleen kilttejä ja suvaitsevaisia. Nyt asiat ovat muuttuneet. Itsenäisyyspäivänä mainittiin että omasta kulttuurista ja Suomalaisuudesta kannattaa olla ylpeä. Pelkkä ylpeys ei kuitenkaan merkitse mitään jos se ei näy missään. Ylpeys Suomalaisuudesta on sitä että uskaltaa pitää kiinni omista perinteistään, säännöistään ja pyykkivuoroistaan periksi antamatta. Ehkä ne muutkin sitten oppivat joskus kunnioittamaan meitä - ja meidän pyykkivuorojamme.
Tätä kutsutaan kompromissitaidoksi, joka kuuluu länsimaiseen konfliktinratkaisukulttuuriin. On myös perin naivia kuvitella, että täysin erilaisesta kulttuurista tänne valmiiseen pöytään saapuvalla olisi vastaavaa "taitoa" tai halua.
Suomalaiset ovat luonnostaan kohteliaita toisilleen. Jos Suomessa ajetaan kolari, nousevat osapuolet pienen alkupiikittelyn jälkeen rauhassa tutkailemaan kuraiseen puskuriin jääneitä jälkiä.
Olen todistanut autokaupan vaihtoautopihalla asioineen mamu erheen ja automyyjän välisen kolarin. Automyyjä peruutti auton pois ruudusta, koko väki pakkautui purkkiin ja noin 20 metrin jälkeen isämies tölväisi pirssin roskakorin kautta oikealta tullutta automyyjää kylkeen. Herra isä sitä äbäläwäbälän määrää!
Quote from: atella on 10.12.2010, 15:14:24Pahimpia ovat kuitenkin romanit. Siis nämä suomalaiset. Pesutupa aikoinaan ilmainen. Niinpä yksi asukas, ei kylläkään romani asuinen, mutta ilmeisesti jonkinainen piiloromani koska oli sen näköinen, ja pesi lähes jatkuvat aamusta iltaan kaikilla koneilla. Pitkähameiset romani naiset kuljettivat pyykkiä henkilö autoilla ilmeisesti ympäri pk seutua. Täysin tuntemattomia ihmisiä. Voi hyvin olettaa että ehkä 50:nen, ei talossa asuvan, ihmisen pyykkejä pestiin. Ilmaista kun oli.
Muistan nulkkina, kun itä Tampereen kotikonnuillani kiersi Naku Haagertti (
mannemersu,
mustalaismersu, romaniajoneuvo, mallia farmari), jonka ratissa oli aina sama muija ja takapenkillä kolme miekkosta. Seurue kierteli paikallisilla rivitaloyhtiöillä nykimässä pesutupien ovia. Jos ovi sattui aukenemaan, marssi retkue pesemään mattoja ja pyykkejä. Aika karua!
Quote from: CaptainNuiva on 10.12.2010, 13:39:39
Quote from: vanhapatu on 10.12.2010, 13:08:08
Ehkäpä pesutupa- ja saunaongelmissakin islaminuskoisten aikatauluhaasteellisten kanssa auttaisi se, että joulukinkkua teurastettaessa on vähän sianverta purskahtanut vaatteillekin.
Jossainhan nämäkin täytyy pestä ja minkäpä sille tavallinen isäntä voi jos possupartikkeleita pölähtelee pesukoneeseen ja muuhun ympäristöön siten, etteivät haasteelliset enää pysty niitä käyttämään.
Pirkan niksinurkan konsti niille jotka eivät ole teurastajia ammatiltaan:
Valveutunut pyykkäri peittelee koneen katkaisijat possuleikkeleillä kun on sen käynnistänyt työtään tekemään ;D
Heh, vähän sama kävi mielessä, eli heittelisi muutaman possun korvan vuoron valtaajan pyykkien sekaan... ;D
Aihe näkyy olevan jo vanha, mutta justtulleena huomasin sen vasta nyt.
Samoin joku viittasi ikäänkuin siihen, että pesutupa-polemiikka saattaa vaikuttaa vähemmän tärkeältä. Tiedän kuitenkin vaimoväen taholta, että viime vuosina räjähdysmäisesti lisääntyneiden mamujen jälkeen on ennen niin kätevästä (paljon tilaa, suuret ja hyvät pesu- ja kuivauskoneet jne.) pesutuvasta tullut kauhukabinetti.
Turkkilaiseukot vaihtavat siellä mukanaolevan jälkikasvunsa vaippoja ja heittävät ne paskoineen johonkin nurkkaan. Räpläävät -luku-ja kirjoitustaidottomana!- niin kauan hienoa tekniikka ja ohjelmia sisältäviä koneita kunnes joku automaattikytkin katkaisee kokonaan virran teknikon tuloon saakka. Normaali eurooppalainen pesee koneen ja lattian vuoronsa päättyessä -arvatkaapa tekeekö sen Turkin roma?
Kaupungin talon ollessa kyseessä sai joku punainen byrokraatti päähänsä, että säästetään kiinteistön talonmiehen palkassa kun tämän ei tarvitse -kerran viikossa- jakaa pesuvuoroa varten maksullisia automaaattilantteja (2-5 euroa pesukerta).
Loistava idea oli, että poistetaan automaattirahastus kokonaan. Eli annetaan kaikkien pestä ja kuivata ilmaiseksi....
Heti seuraavalla viikolla kävi koneet kuumana. Niin kauan kuin taas kävi. Puolen Anatolian naisten pitkät flanellisalskarit, rätit ja miesten 7/8-housut mennä viuhtoi vääräuskoisten koneissa että pyhä hiki ja muut eritteet lensi. Sen jälkeen humisi kuivausrummut että tuvassa oli näiden pesuvuorojen jälkeen kuin turkkilaisessa saunassa. Suhteellinen kosteus 110% ja lämpötila +60 asteen vaiheilla. Ja muu sotku tietenkin –mikäli mahdollista- vielä hirveämpi. Sillä kyllä vääräuskoiset siivoaa. Ilmaiseksi.
Aihe on vanha, mutta se on myös monikulttuuri pienoiskoossa, joten eipä haittaa, vaikka se herätetään aina välillä kuolleista. Ongelmiahan aiheuttaa kolme ihmistyyppiä, joista yksikään ei ole periaatteessa ennaltaankaan täysin tuntematon, mutta...
1) Hölmöt. Eivät vain tajua, mitä varauslista tarkoittaa, tai eivät osaa käyttää sitä. Monikulttuurin myötä Suomeen on saapunut ihmisiä kulttuureista, joissa pesutupia ei joko ole tai niitä ei käytetä listojen kanssa, ja näin ollen tähän kategoriaan kuuluvien ei enää välttämättä tarvitse olla täydellisiä vajakkeja. Riittää, että on vähän hitaamman puoleinen. Jotkut näistä tajuavat kyllä, kun asia heille selitetään, ja jotkut jopa ymmärtävät nolostua. He eivät varsinaisesti ole mikään varsinainen ongelma. He ovat, joille asia ei vain mene jakeluun.
2) Kusipäät. Tajuavat kyllä, mitä varauslista tarkoittaa, mutta eivät välitä. Näitä meillä on omastakin takaa, mutta nämä tuntuvat yleensä olevan sitä mieltä, että se pienimmän vaivan tie on vain käyttää sitä listaa. He eivät myöskään voi vakuuttaa itselleen, että heitä vaaditaan noudattamaan samoja sääntöjä siksi, että rasismi, eivätkä he voi myöskään heittää sitä syytöstä sinun, talonmiehen tai poliisin silmille.
3) Primitiiviyhteisölliset. Tajuavat ehkä, mitä varauslista tarkoittaa, mutta eivät välitä ellei siinä oleva nimi ole yksi heidän omistaan, jolloin se otetaan kyllä erinomaisen vakavasti. Näitäkin meillä on omasta takaa - heidät tunnetaan romaneina. Monikulttuurin myötä Suomeen on kuitenkin tullut paljon lisää ihmisiä yhteiskunnista, joissa ihmiset eivät yksinkertaisesti voi luottaa keneenkään, jotka eivät kuulu heidän sukuunsa. Valtio on joidenkin klaanien edunvalvontakoneisto, joka riistää sinua minkä ehtii, ja jota on näin ollen (tietenkin) täysin oikeutettua huijata aina kuin suinkin vain voi. Uskonto luo ehkä vähän yhteisöllisyyden tunnetta muihin sukuihin, mutta se on usein aika rajattua. Loppupeleissä se on sinä ja sinun sukusi joka pitää huolen siitä, että pääset esimerkiksi pesemään pyykkisi halutessasi, ei jokin abstrakti listajärjestelmä, joka lähtee siitä oletuksesta, että kuka ikinä taloyhtiössä asuukin, kuuluu omaan megasukuusi ("kansaan") ja voit luottaa siihen, että tämä kunnioittaa sinun varaamaasi vuoroa.