http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010111412699682_uu.shtml
En nyt viitsi alkaa spekuloimaan. Sen kyllä tiedän, että Vantaa on tietyllä tavalla monia muita rikkaampi.
Poistettu rasseöyhötystä
Olet juuri tienannut itsellesi varoituksen.
Harmi, että Nikopol on tauolla. Veikkaan, että hänellä olisi asiaan paljon konkreettista sanottavaa.
Hakunilan alueella on kaksi isoa yläastetta. Hakunilan koulu ja Sotungin koulu. Sotungin koulussa minun kouluaikanani taisi olla yksi tumma poika, pari romania ja parikymmentä venäläistä, ja Tappelut olivat todella harvinaisia. Taisi olla alle kymmenen kunnon tappelua (huomioon ei otettu tuohon ikään pojille tyypillisiä leikillisiä paineja) koko yläasteen aikana mikä on todella vähän ottaen huomioon että koulussa oli seitsemän luokkaa yhdellä luokkasteella. Oppilaita oli noin 450. Hakunilan koulussa taas on todella paljon enemmän tummia poikia ja sun muuta värinää. Tappelut, ilkivalta ja kiusaaminen on todella paljon yleisempää verrattuna sotunkiin. Sama tilanne on muutaman kilometrin päässä Jakomäessä. Minulla on uesampi tuttu joka joutui kiusatuksi näissä värinäkouluissa. Aika surullinen tilanne Hakunilassa, ja on koko kehittymässä pahempaan päin.
QuoteKirjoittanut: Kokoliha
Lainaus
Harmi, että Nikopol on tauolla. Veikkaan, että hänellä olisi asiaan paljon konkreettista sanottavaa.
Missäs Nikopol? Onko kyllästynyt, vai joutunut vainotuksi?
Erään ystäväni 8 vuotiasta poikaa oli somalipoikien taholta kiusattu ja kiristetty rahaa koulumatkalla.
Koulusta ei pyynnöistä huolimatta kukaan opettaja ottanut asian taholta yhteyttä.
Oli ystävälläni pinna tiukalla,rauhoitin ettei mitään hölmöyksia kyllä kannata tehdä ettei tule ongelmia.Tämä siis tuolla Vantaan Havukoskella.
Eniten ihmetytti tuo opettajien toiminta,kyllähän pojat aina kahakoi,mutta jotain vastausta olisi odottanut koulun taholta.
Quote from: JR on 15.11.2010, 00:55:08
Missäs Nikopol? Onko kyllästynyt, vai joutunut vainotuksi?
Tuskin kumpaakaan, mutta:
http://nikopol2008.blogspot.com/2010/05/ilmoitusasia.html
Kun ymmärrettäisiin, että myös alaikäisten väkivalta on ihan oikeata väkivaltaa, ja siihen saa puuttua ja siitä saa rankaista. Nythän lasten käyttämää väkivaltaa ei oikein oteta tosissaan. Tämä olisi se ensimmäinen askel.
Kyseessä voi hyvinkin olla rikastuskerroin, mutta kyllähän tuota rääkkäämistä tapahtuu natiivienkin keskuudessa, ja aivan liikaa. Meidän ei kuitenkaan tarvitsee tuoda uusia vivahteita tähän varsin kattavaa ongelmaan.
Jos lapset kävisivät päivänsä töissä, niin tätä ei kutsuttaisi koulukiusaamikseksi, vaan työpaikkakiusaamiseksi. Jos lapset eivät tekisi mitään, vaan notkuisivat vaan kadulla, niin tämä olisi katuväkivaltaa. Koululla ei kiusaamisen kanssa ole muuta yhteyttä kuin, että se aktiviteetti on yleensä alaikäisten pääasiallista puuhaa arkisin. Alaikäisillä kun on oppivelvollisuus ja kaikki kansamme terävät ja tylsät kynät karsinoidaan betonisiin laitoksiin toisiaan suvaitsemaan ja sietämään.
Ja lopputuloshan on, etteivät he todellakaan toisiaan suvaitse ja siedä.
Mitä toimenpiteitä asian korjaamiseen? Monihan ne tietäisi, mutta jostain syystä näitä asioita ei tehdä päättävillä tasoilla. Enpä tiedä miksi.
Tuo määrähän on aivan järkyttävä. Normaalissa 500 oppilaan koulussa tuo tarkoittaa kaksi väkivaltatapausta kuukaudessa per oppilas, ja vielä ala-asteella. Epäilemättä tekijät ja uhrit ovat usein samoja, joten joillekin koulunkäynti on täyttä helvettiä. Minkälainen yhteiskunta meillä on tulevaisuudessa, jos kansakunnan tulevaisuuden tekijät koulitaan tuollaisissa olosuhteissa?
Koululaisten on opittava puolustamaan itseään, ei siihen muuta ratkaisua ole ja sen tietää jokainen. Koululaiset joutuvat lopulta jengiytymään ja varustautumaan. Safety by numbers. Koulut ja koko yhteiskunta muuttuvat taistelutantereiksi ja sitä suvaitsevaisto on pohjimmiltaan halunnutkin. Muutenhan politiikka olisi aivan toisenlaista.
QuoteKoulut ja koko yhteiskunta muuttuvat taistelutantereiksi ja sitä suvaitsevaisto on pohjimmiltaan halunnutkin. Muutenhan politiikka olisi aivan toisenlaista.
Ehkä... mutta miksi? Voin olla pihalla, mutta edellenkään en ymmärrä, miksi kenenkään intresseissä olisi jatkuva puolittainen sisällissota.
"Hajoita ja hallitse". Ikivanhat ihmiseen ja yhteiskuntaan pätevät lainalaisuudet eivät ole haihtuneet "positiivisuuden", "kivan meiningin", "suvaitsevuuden", tai muidenkaan trendiutopioiden sumutukseen.
Kun mellakat alkavat, ei valta enää demokraattisesti vaihdu, se ei vaihdu enää ollenkaan vaan valta vetoaa "poikkeustilaan", ja tavoite on saavutettu.
Paitsi että niin ei tule tapahtumaan, utopiat tuovat vain kärsimystä, ja järki voittaa kuitenkin lopulta.
Miksi kukaan haluaa niin tapahtuvan, vastausta voi huudella kuin elämän tarkoitusta.
QuoteVantaalaisissa kouluissa sattuu joka kuukausi noin 1000 väkivaltatilannetta, kertoo Helsingin Sanomat.
Kolmannes tilanteista on fyysistä väkivaltaa oppilaiden välillä.
Ihan vaan perspektiiviä foorumilaisten omiin koulukokemuksiin: 300 Väkivaltaista tappelua kuukaudessa, eli 15 nyrkkitappelua koulupihalla jokaisena arkipäivänä. Palttiarallaa 3 per välitunti, joka välitunti.
Quote from: Marius on 15.11.2010, 02:56:44
"Hajoita ja hallitse". Ikivanhat ihmiseen ja yhteiskuntaan pätevät lainalaisuudet eivät ole haihtuneet "positiivisuuden", "kivan meiningin", "suvaitsevuuden", tai muidenkaan trendiutopioiden sumutukseen.
Kun mellakat alkavat, ei valta enää demokraattisesti vaihdu, se ei vaihdu enää ollenkaan vaan valta vetoaa "poikkeustilaan", ja tavoite on saavutettu.
Tuskin. Oliko se joku teoriakin siitä, että kyseessä tuskin on salaliitto, mikäli toiminnan voi typeryydelläkin selittää. Nimittäin typeryydestä monikulttuurin suosimisessa on kyse, uskotaan sokeasti, että se on hyvä juttu ja laitetaan silmät kiinni huonoilta puolilta.
Quote from: Simo Hankaniemi on 15.11.2010, 02:29:48
Koululaisten on opittava puolustamaan itseään, ei siihen muuta ratkaisua ole ja sen tietää jokainen.
Ei näin. Pienen lapsen ei todellakaan tarvitse alkaa puolustamaan itseään väkivaltaa vastaan. Se on aikuisen tehtävä. Tämä on ihan samanlainen vaatimus kuin että sinun tai minun pitäisi töissä fyysisesti tapella muiden työntekijöiden kanssa.
Mitä omaan ekaluokkalaiseeni tulee, niin hän on joutunut syksyn mittaan kahteen väkivaltatilanteeseen, uhrina molemmissa tapauksissa ja tekijöinä kummassakin tapauksessa oli ei kantaväestöön kuuluvat muutamaa vuotta vanhemmat henkilöt. Tällainen on siis todellisuus tällä hetkellä Vantaan kouluissa.
Itse kävin oman kouluni 70 ja 80 luvuilla Malmilla. Esimerkiksi yläasteeni oli yli 300 oppilaan koulu, mutta ei siellä montaa kiusaamistapausta vuosien mittaan ollut.
Kaveri karautti pihalle harrikalla liivit päällä ja muksu kyydissä. Kiusaaminen loppui siltä istumalta. ;D
Quote from: Paul Ruth on 15.11.2010, 11:45:47
Kaveri karautti pihalle harrikalla liivit päällä ja muksu kyydissä. Kiusaaminen loppui siltä istumalta. ;D
Tuostahan saisi bisneksen. Motoristien koulukyyditykset Oy - turvallisempaa koulumatkaa lapsellesi. 50 eur/kyyti pääkapunkiseudun kouluihin. Extra-maksusta näyttävä saattaminen luokan ovelle saakka.
Omat muksut on vielä niin pieniä, ettei joudu tällaisia asioita miettimään, mutta kyllä pelkkä ajatuskin pistää hermostumaan.
Itse koulussa olessani en ollut kiusaaja enkä kiusattu, mutta tyypillisenä vässykkänä en mennyt väliinkään jos kiusaamista näin. Joskus tietty tuli pistettyä jonkun turpa rullalle tai sain itse selkääni, mutta olivatten yksittäistapauksia.
Omien skidien kohdalta olen ajatellut niin, että pienet nahistelut kuuluu asiaan ja siinähän sitä kanssakäymistä opitaan, mutta kiusaamisen puolelle ei saa mennä, puolin eikä toisin. Jos kiusaamista alkaa esiintymään, niin heti yhteydet vanhempiin ja homma selväksi. Tilanteessa jossa asia ei selviä ensimmäisen selvittelyn jälkeen, niin todennäköisesti pistäisin turpaa rullalle.
Quote from: Paul Ruth on 15.11.2010, 11:45:47
Kaveri karautti pihalle harrikalla liivit päällä ja muksu kyydissä. Kiusaaminen loppui siltä istumalta. ;D
Minulla vasta oli helppoa. Äitini (nyt jo eläkkeellä) oli koulupsykologi.
Kun minua kiusattiin samassa koulussa niin uhkailin että kiusaajien päänupit viedään tutkittavaksi. Kiusaaminen loppui hyvin äkkiä. ;)
Laitoin äsken Hassuihin videoihin kun ilm. eteläamerikkalainen opettaja heittää kolmen pisteen heiton (http://www.youtube.com/watch?v=AB2AvHV89eU&feature=related) häiritsevän idiootin päähän.
Oikeastaan ei naurata. Eilen tuli Canal+:lta reportaasi "Violence: quand craquent les profs" eli opettajien kiusaamisesta ja nettiterrorista. Katselin puolella silmällä päivän paperitöiden ohella enkä kestänyt katsella loppuun asti. Tekijät esittelivät koulujen väkivaltatilanteita joissa opettaja on yhä useammin ottavana osapuolena, ja juutuupiin luokassa kuvattuja masinoituja häiriköintejä. Samaa perseilyä kuvausryhmän ollessa paikalla. Opettajille ja heidän perheenjäsenilleen omistettuja herjasivustoja tappo-, raiskaus ja kidutusfantasioineen, hermoromahduksia ja uranvaihtoja, käsittämätöntä kaaosta. Ilmeisesti tilanne on riistäytynyt käsistä perinteisesti toimivan koululaitoksen maassa.
Jostain syystä kaikki haastatellut (naamat blurrattu) olivat pohjoisafrikkalaistaustaisia. Itse videoilla kyllä viipottaa pellavapäitä siinä missä beureja ja saharantakaisia.
Youtube.fr -> "bordel en cours" -> Rechercher. Kyllä alkaa vituttaa.
Quote from: Ulkopuolinen on 15.11.2010, 13:40:29
Alaikäisten väliseen väkivaltaan, kiristämiseen ja kiusaamiseen olisi paras suhtautua aivan kuin kyse olisi samantasoisesta aikuisten välisestä väkivallasta. Hesarin tämän päivän jutussa aiheesta ( "Lapset pahoinpitelevät toisiaan" sivu A5, 15.11.2010) kerrotaan tapahtumasta, jossa on lyöty kepillä naamaan niin että hammas on tullut huulesta läpi ja sen lisäksi pullolla päähän. Poliisin ja koulun mielestä mitään sen kummempaa ei ole tapahtunut. Tapaturma, yhteisymmärryksessä tapahtunut, yhteisten sääntöjen mukaan...
Kuvitellaan että kyseisen lapsen isi kävisi tuottamassa tekijän isille tai asiaa villaisella painaneelle opettajalle samanlaisen pienen tapaturman: hakkaisi kepillä hampaat huulen läpi ja vetäisisi tyhjällä pullolla päähän! Jotenkin oletan että asiasta tulisi syyte, vähintään ehdonalainen tuomio ja melkoiset korvaukset.
Lasten vakavissa kiusaamis- ja väkivaltatapahtumissa on lähes aina vähintään yksi aikuinen mukana aktiivisesti mahdollistavana, yllyttävänä tai vähättelemisen kautta asiaa sallivana ja kiusaamiseen kannustavana osapuolena. Yksi erittäin tehokas keino puuttua kiusaamiseen on selvittää kuka tuo osapuoli on ja kohdistaa häneen (lain sallimissa rajoissa) niin tolkuton painostus että kyseinen henkilö tajuaa, että hänen on oman etunsa vuoksi parempi vaikka vaihtaa paikkakuntaa kuin jäädä kyseisen painostuksen kohteeksi. Painostuksen tehoa toki lisää aika paljon sekin, jos kohde tajuaa että se ei tule loppumaan vuodessa, kymmenessä vuodessa tai koskaan ellei hän ala toimia vastuullisesti ja järkevästi.
Yleensä nuo mahdollistaja-kannustaja-yllyttäjät on helppo tunnistaa. Jokainen osallinen, joka koittaa jollain tavoin vähätellä asiaa tai estää sen kunnollista käsittelemistä on moinen.
Olen tästä aivan 100%:sti samaa mieltä.
Meille (=Suomeen) on päässyt syntymään sellainen keskustelukulttuuri, jossa on jotenkin omituista vaatia kovempia rangaistuksia mihinkään rikoksiin, paitsi tietysti niihin pariin poikkeustapaukseen. Tiedän henkilökohtaisesti, että lähes kaikki duunari-työkaverini ovat sitä mieltä, että rangaistukset vakavistakin rikoksista ovat menneet aivan lekkeriksi. Tätä rangaistuslinjan pehmeyttä ajaa siis ilmeisesti koulutetumpi väki, joka sattuu myös olemaan päättävissä asemissa.
Aivan kuin jokainen vaatimus rangaistusten koventamiseksi on sama kuin vaatisi, että myymälävarkaudesta pitää joutua sähkötuoliin
niinku amerikassa tehdään (ei tehdä).
Päätellen siitä, millaiset lapset joutuvat kiusatuiksi (eli ne jotka eivät osaa pistää hanttiin), kiusaajat toimivat melko "järkevästi". He saavat muiden höykyttämisestä jotain omituista mielihyvää, ja sitten hankkivat sitä itselleen helpoimmalla tavalla.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että koulussa tai muuten lasten kesken tapahtuneet vakavat väkivallanteot tulee syyttää ja
vahingonkorvausten osalta tuomita juuri kuten sinä sanoit. Luulisi siinä olevan vanhemillekkin vähän motiivia pitää omia pentujaan silmällä. Suoraan sanottuna en ymmärrä, miten asia voi olla näin hullusti kuin se nyt on. Juuri erityistä suojelua tarvitsevat ja herkässä iässä olevat ihmiset altistuvat pahimmillaan täysin systemaattiselle rääkkäykselle ja ahdistelulle.
Ja tuntuvat taloudellisen rangaistuksen uhat tosiaan myös kiusaamista läpi sormien katsoville ammattikasvattajille. Saisivat hävetä ammattinsa velvollisuuksien laiminlyömistä.
QuoteOlen ehdottomasti sitä mieltä, että koulussa tai muuten lasten kesken tapahtuneet vakavat väkivallanteot tulee syyttää ja vahingonkorvausten osalta tuomita juuri kuten sinä sanoit. Luulisi siinä olevan vanhemillekkin vähän motiivia pitää omia pentujaan silmällä.
Suurin osa koulumaailman väkivallantekijöistä kai kuitenkin tulee ongelmaperheistä tai sitten etnisistä vähemmistöistä, joiden kummankaan kohdalla mahdolliset vahingonkorvausvaatimukset ovat merkityksettömiä. Ja millaisia vahingonkorvauksia väkivaltaan syyllistyneille tuomittaisiin? Kolmekymppiä rikotusta repusta, vitonen hävinneestä piposta ja irti potkaistu maitohammas nyt olisi muutenkin lähtenyt vuoden sisään...
Niin nyt aselupien saaminen tehdään mahdottomaksi jottei koulun ajan kiusattu pääse kostamaan koululle/yhteiskunnalle kokemaansa vääryyttä. Eli yhteiskunta puuttuu kyllä koulukiusaamiseen ennakoivasti :facepalm:
Eli panostetaan tulevaan ettei isompaa sotaa kouluissa jne synny.
Pikku hakkaamiset ja minittelyt ketään tapa, korkeintaan kasvattaa kilpailu henkeä tulevaa työuraa ajatellen.. :flowerhat:
Quote from: jumppajoonas on 15.11.2010, 01:08:57
Erään ystäväni 8 vuotiasta poikaa oli somalipoikien taholta kiusattu ja kiristetty rahaa koulumatkalla.
Eniten ihmetytti tuo opettajien toiminta,kyllähän pojat aina kahakoi,mutta jotain vastausta olisi odottanut koulun taholta.
Noi on jänniä noi koulumatkat. Kas kun vakuutus-mielessä ne ovat kyllä kouluaikaa (jos lapsi on menossa suorinta reittiä himaansa), mutta sitten muuten ne kyllä ovat aikaa, jolloin lapset ovat jo vanhempiensa vastuulla. Eli helvetinkö se maikka/maikat noille oikeasti mahtavat? Käytännössä meikäläinen olisi varmasti jotenkin koittanut koululla puuttua (puhuttelun asteelle olisi jäänyt, ei harrastekiekon tuomarikaan anna mulle minuutteja jos kamppaan vaimon himassa), koska enhän mä opettajana mikään korttelipoliisi ole, eli ei oikeastaan kuulu toimenkuvaan. Kasvatusvastuu on aina kodilla, ja toisissa perheissä se kasvatus on mitä on. Lastensuojelukysymykset erikseen...
Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.
Mielenkiintoinen uutinen, jonka herättämä huoli on varmasti aiheellista. Kyseessä ei tosin varmaankaan ole 1000 kuukausittaista väkivaltatilannetta jokaisessa Vantaan peruskoulussa, vaan kaikissa niissä yhteensä. Silti väkivaltatilanteet ovat Vantaan peruskouluissa (n. 50 kpl) uutisen perusteella päivittäisiä eli aivan liian yleisiä.
Tilannetta on helppo päivitellä. Parannusehdotukset ovat kuitenkin vaikeampia, vaikka sekä yhteiskunnassa että koulussa on arvioni mukaan paljonkin vialla, kun tilanne on tällainen. Aloitan kehittämisohjelmani helpoimmasta päästä:
1) On kehitettävä rangaistusmuoto, jolla voidaan puuttua myös alle 15-vuotiaiden selvästi rikollisluontoiseen toimintaan. Varsinkin vain jokusen vuoden päässä 15 vuoden iästä olevien toistuvasti suorittamat henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset pitää voida nimenomaan rangaista jotenkin. Kehitettäköön esimerkiksi varhaisnuorisovankila sitä varten. (Vaikka joidenkin mielestä se tarkoittaa sitä, että SA-joukot haluavat repiä vauvat lastenvaunuista selleihin.)
2) Ylipäätään väkivaltarikoksiin tulee suhtautua nykyistä torjuvammin ja niistä näin ollen rangaista entistä kovemin kovemmin. (Vaikka, kuten mainittua, se joidenkin mielestä tarkoittaa sitä, että myymälävarkaat haluttaisiin käristää sähkötuolissa.)
3) Yhteiskuntarauhaa on parannettava sosiaaliperusteisen maahanmuuton kitkemisellä. (Vaikka joidenkin mielestä se on rasismia.)
Sitten luultavasti vielä kiistanalaisempia ehdotuksia, jotka kohdistuisivat nimenomaan kouluihin, eivät koko yhteiskuntaan:
4) Kaikki kouluavustajat, opettajat ja rehtorit voitaisiin velvoittaa valvomaan oppilaita jokaisen välitunnin ajan heti edellisen tunnin päättymisestä alkaen seuraavan käynnistymiseen saakka. (Vaikka joidenkin mielestä isoveljen pitää ainoastaan nukkua.)
5) Opettajille voitaisiin antaa lähtökohtaisesti oikeus käyttää tarvittavaa fyysistä voimaa jokaisen sellaisen käskyn toimeenpanemiseen, joka opettajalla on lupa antaa ja jota oppilas kieltäytyy tottelemasta. (Vaikka joidenkin mielestä koulun pitäisi löytää muita toimintamalleja, varsinkin silloin kun heidän lapsensa ei halua vaikkapa kuunnella puhutteluja piestyään toisia.)
6) Koulun kurinpetokeinoja on parannettava ainakin poistamalla nykyisenkaltaiset rajoitukset jälki-istunnoilta ja erottamiselta. (Vaikka joidenkin mielestä nimenomaan opettajien kaltaisten varovaisten virkamiesten mielivallan uhka on paljon suurempi kuin viikoittain pahoinpitelyjä ja seksuaalisia hyväksikäyttöjä harjoittelevien teiniganstojen.)
Toivottavasti valveutuneet kansalaiset saavat päättäjät painostetuksi tekemään edes jotain... kaikkien tosiasiallisten toimien vastustaminen tarkoittaa kuitenkin tuhansien vuosittaisten väkivallan lapiuhrien sallimista.
Quote from: TJK on 16.11.2010, 20:03:10
---
4) Kaikki kouluavustajat, opettajat ja rehtorit voitaisiin velvoittaa valvomaan oppilaita jokaisen välitunnin ajan heti edellisen tunnin päättymisestä alkaen seuraavan käynnistymiseen saakka. (Vaikka joidenkin mielestä isoveljen pitää ainoastaan nukkua.)
5) Opettajille voitaisiin antaa lähtökohtaisesti oikeus käyttää tarvittavaa fyysistä voimaa jokaisen sellaisen käskyn toimeenpanemiseen, joka opettajalla on lupa antaa ja jota oppilas kieltäytyy tottelemasta.
---
6) Koulun kurinpetokeinoja on parannettava ainakin poistamalla nykyisenkaltaiset rajoitukset jälki-istunnoilta ja erottamiselta.
---
4. Kaikkien? Eli ei voisi vetää henkeä, valmistella seuraavaa tuntia, esim. kopioida, soittaa paria työpuhelua jne sen välitunnin vartin aikana. Parikymmentä aikuista pihalle kerralla? Mieluummin otetaan ne (aina tunnetut ja tiedetyt) mätäpäät, anteeksi "haastavat" oppilaat viettämään välkkää johonkin sisätilaan valvottuna.
5. Mikä fyysinen voimakeino olisi sinusta sopiva otettavaksi käyttöön, jos vaikkapa 12v pikkupaskiainen ei tunnilla hiljene vaikkapa kolmen kehotuksen jälkeen? Entä minkälainen voimakeino seuraisi vaikka räkänaurun päästäjälle, kun joku vahingossa vastaa väärin tms?
6. Mikä se jälki-istunto sitten olisi? Nyt raja on 1,5 tuntia. Kukahan niitä sitten valvoisi iltaan saakka... Mihin oppilaat voisi erottaa? Määräaikaisesti erotetun oppilaan opetuksesta on koulu vastuussa, ja semmoinen tuo vain lisätöitä ope(i)lle eli erotettu mulkvisti saa ekstrapalvelua ja luultavasti nauttii, kun tietää, että maikka vääntää hänelle tehtävät ym. erikseen.
Nämä olivat tämmöisiä kokeneen opettajan ajatuksia. Muuten olen sitä mieltä, että pitäisi tehdä täyskäännös ajattelussa. Ei pitäisi enää valtavalla tätiarmeijalla keskittyä muutaman häirikön hyysäämiseen, vaan satsata niihin muihin ja noukkia suoraan pois mihin vaan eri ryhmään, nimestä viis, ne häiriköt; pois yleisopetuksen luokista.
Tavallisilla lapsilla on nykyään hyvin vähän oikeuksia ja he eivät saa huomiota, kun jopa kolmen aikuisen aika ja voimat voivat mennä 2-3 sekoilijan kanssa tunnista toiseen. Eräällä kollegalla on pienten luokka, joka ei voi käydä missään ihmisten ilmoilla, koska muutamat aina karkaavat tai piiloutuvat reissuilla. Näiden jättäminen koululle on vanhempien ja heitä perheneuvolasta tms. tukevien hyysääjätätien mukaan syrjintää ja estää heidän kehitystään. Ämmillä ei riitä ajatustakaan niille yli kymmenelle, jotka eivät pääse teatteriin tai museoon kahden vaarallisen p-pään takia. Ja aina puhutaan vain heidän oikeuksistaan, heidän ohjaamisestaan, ymmärtämisestään ja heidän oman oppijanlaatunsa oivaltamisesta. Kissan viikset. Saa toki olla erilainen oppija jne. kunhan ENSIN oppii käyttäytymään niin, että kaikilla ympärillä voi olla perusturvallinen olo ja työrauha -siihen on oikeutettu myös opettaja.
Nykyään koulussa mennään perse edellä puuhun ja koetetaan oppia kaikkea muka oikeaa asiaa paljon, nopeasti ja samaan aikaan ja käyttäytyminenhän (eli luurankomallina sosiaalisen yhteispelin taidot, impulssikontrolli jne) siinä jää viimeiseksi. Minusta voisi ottaa kaiken "akateemisen" pois joiltakin ohjelmasta, kunnes olo toisten ihmisten kanssa sujuu. Ja jos vielä kielellinen kehitys (kyky toisten ymmärtämiseen ja itseilmaisuun) ja nätisti sanottuna kulttuuriperäinen "osaaminen" on rikkaanpuoleista, niin hellurei...
Lähes aina ne pahnanpohjimmaiset myös ovat jo ennen kouluun tuloaan oppineet minkälaisilla elkeillä saa välittömästi ja paljon aikuisen huomiota tai itsensä kaikkien läsnäolevien huomion keskipisteeksi.
Että sikäli.
Quote from: Entti on 16.11.2010, 21:03:37
Tarkkailuluokat ja -koulut takaisin kiireesti kuten tasokurssitkin. Sitten koulukotiin kaikki ne joiden kotona ei saada kuria aikaiseksi edes tarkkiksen tukemana. Ongelmaetnot tietenkin yhdistettäisiin perheinensä laajoihin perheisiinsä ko. etnon kotimaahan ilman tällaista kallista, hankalaa ja syrjäyttävää rumbaa. Kaikenlaiset sosiaalisössöttäjät ja psykologit ulos kouluista verorahaa syömästä niin riittäisi paukkuja em. toimintaan, ja jäisi varmasti vähän ylikin.
Minun mielestäni suurin piirtein tällaisen politiikan ajaminen olisi päivän selvä vastaus ongelmiin.
Quote from: Entti on 16.11.2010, 21:03:37
4. Kaikkien? Eli ei voisi vetää henkeä, valmistella seuraavaa tuntia, esim. kopioida, soittaa paria työpuhelua jne sen välitunnin vartin aikana. Parikymmentä aikuista pihalle kerralla?
Vastaan myöntävästi kaikkiin kohtiin. Jos nuo asiat tehtäisiin jolloinkin muulloin kuin välituntisin, välituntirauhaa voitaisiin parantaa dramaattisesti.
QuoteMieluummin otetaan ne (aina tunnetut ja tiedetyt) mätäpäät, anteeksi "haastavat" oppilaat viettämään välkkää johonkin sisätilaan valvottuna.
Hyvä ajatus sekin.
Quote5. Mikä fyysinen voimakeino olisi sinusta sopiva otettavaksi käyttöön, jos vaikkapa 12v pikkupaskiainen ei tunnilla hiljene vaikkapa kolmen kehotuksen jälkeen? Entä minkälainen voimakeino seuraisi vaikka räkänaurun päästäjälle, kun joku vahingossa vastaa väärin tms?
Voimakeinoilla ei tietenkään voi vaikuttaa jo tapahtuneisiin rikkeisiin, mutta meneillään olevia tai selvästi tulossa olevia niillä voi estää.
Quote6. Mikä se jälki-istunto sitten olisi? Nyt raja on 1,5 tuntia. Kukahan niitä sitten valvoisi iltaan saakka...
Sekö on todella ongelma yhteiskunnassa, jossa on 400 000 työtöntä ja opettajien ammattijärjestökin huolissaan töiden vähentymisestä kuntien leikatessa tuntikehyksiä? Ei varmaankaan.
QuoteMihin oppilaat voisi erottaa? Määräaikaisesti erotetun oppilaan opetuksesta on koulu vastuussa, ja semmoinen tuo vain lisätöitä ope(i)lle eli erotettu mulkvisti saa ekstrapalvelua ja luultavasti nauttii, kun tietää, että maikka vääntää hänelle tehtävät ym. erikseen.
Se on merkittävä ongelma nykyjärjestelmässä. Hyvä ratkaisu voisivat olla esimerkiksi koulukodit, joissa vietettäisiin se aika, jolloin ollaan erotettuja.
QuoteEi pitäisi enää valtavalla tätiarmeijalla keskittyä muutaman häirikön hyysäämiseen, vaan satsata niihin muihin ja noukkia suoraan pois mihin vaan eri ryhmään, nimestä viis, ne häiriköt; pois yleisopetuksen luokista.
Se on mahdollinen ja usein hyvä ratkaisu. Voidaan kuitenkin kysyä, onko erityisopetuksessakaan eväitä panna häiriköitä kuriin. Sekä tunneilla että välitunneilla voi jatkaa melkoista elämää senkin jälkeen, kun on tullut "noukituksi".
Quote from: Entti on 16.11.2010, 21:03:37
4. Kaikkien? Eli ei voisi vetää henkeä, valmistella seuraavaa tuntia, esim. kopioida, soittaa paria työpuhelua jne sen välitunnin vartin aikana. Parikymmentä aikuista pihalle kerralla?
Vastaan myöntävästi kaikkiin kohtiin. Jos nuo asiat tehtäisiin jolloinkin muulloin kuin välituntisin, välituntirauhaa voitaisiin parantaa dramaattisesti.
QuoteMieluummin otetaan ne (aina tunnetut ja tiedetyt) mätäpäät, anteeksi "haastavat" oppilaat viettämään välkkää johonkin sisätilaan valvottuna.
Hyvä ajatus sekin.
Quote5. Mikä fyysinen voimakeino olisi sinusta sopiva otettavaksi käyttöön, jos vaikkapa 12v pikkupaskiainen ei tunnilla hiljene vaikkapa kolmen kehotuksen jälkeen? Entä minkälainen voimakeino seuraisi vaikka räkänaurun päästäjälle, kun joku vahingossa vastaa väärin tms?
Voimakeinoilla ei tietenkään voi vaikuttaa jo tapahtuneisiin rikkeisiin, mutta meneillään olevia tai selvästi tulossa olevia niillä voi estää. Esimerkiksi jo nykyäänkin tuon hiljenemästä kieltäytyvät oppilaan saisi poistaa luokasta.
Quote6. Mikä se jälki-istunto sitten olisi? Nyt raja on 1,5 tuntia. Kukahan niitä sitten valvoisi iltaan saakka...
Sekö on todella ongelma yhteiskunnassa, jossa on 400 000 työtöntä ja opettajien ammattijärjestökin huolissaan töiden vähentymisestä kuntien leikatessa tuntikehyksiä? Ei varmaankaan.
QuoteMihin oppilaat voisi erottaa? Määräaikaisesti erotetun oppilaan opetuksesta on koulu vastuussa, ja semmoinen tuo vain lisätöitä ope(i)lle eli erotettu mulkvisti saa ekstrapalvelua ja luultavasti nauttii, kun tietää, että maikka vääntää hänelle tehtävät ym. erikseen.
Se on merkittävä ongelma nykyjärjestelmässä. Hyvä ratkaisu voisivat olla esimerkiksi koulukodit, joissa vietettäisiin se aika, jolloin ollaan erotettuja.
QuoteEi pitäisi enää valtavalla tätiarmeijalla keskittyä muutaman häirikön hyysäämiseen, vaan satsata niihin muihin ja noukkia suoraan pois mihin vaan eri ryhmään, nimestä viis, ne häiriköt; pois yleisopetuksen luokista.
Se on mahdollinen ja usein hyvä ratkaisu. Voidaan kuitenkin kysyä, onko erityisopetuksessakaan eväitä panna häiriköitä kuriin. Sekä tunneilla että välitunneilla voi jatkaa melkoista elämää senkin jälkeen, kun on tullut "noukituksi".
Quote from: CrystalCube on 16.11.2010, 18:32:47
Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.
Onneksi kävin kouluni silloin kun ei vielä ollut tätä etnistä värinää, kun ei ne mannetkaan pahemmin kouluissa viihtyneet.
Silloin riitti aika suorasukaiset ongelmanratkaisutavat. Silleen nenä poskelle ja onnea ;D
Jokusen kerran jeesasin joitain kiusattuja jotka ymmärsivät tulla apua kysymään, metodi oli sama. Yleensä ne kiusaajat tuntuivat olevan sellaisia tyhjän uhoajia, suuret puheet jotka loppuivat heti kun alkoi tehdä kipeetä.
Mutta tässä nykytilanteessa pitäisi kyllä koulukiusaamisen rangaistuksia koventaa, eivät nuo tietyt etniset tahot mitään kuraattoreiden lespaamisia usko. Ymmärtäminen vain pahentaa asiaa.
Quote from: Ano Nyymi on 16.11.2010, 22:23:25Jokusen kerran jeesasin joitain kiusattuja jotka ymmärsivät tulla apua kysymään, metodi oli sama. Yleensä ne kiusaajat tuntuivat olevan sellaisia tyhjän uhoajia, suuret puheet jotka loppuivat heti kun alkoi tehdä kipeetä.
Samat huomiot tehty myös täälä. Kiusaaminen loppui yleensä hyvin pian sen jälkeen kuin kiusaajalle tuotti fyysista kipua. Vaikka olit pienempi ja alakynnessä, niin fyysisen kivun aiheuttaminen ajoi kiusaajan kiusaamaan jotakin muuta, joka ei aiheuttanut hänelle fyysistä kipua.
Quote from: CrystalCube on 16.11.2010, 18:32:47
Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.
Sanahelinää. Ei toimi todellisessa elämässä.
Quote from: TJK on 16.11.2010, 22:18:20
Vastaan myöntävästi kaikkiin kohtiin. Jos nuo asiat tehtäisiin jolloinkin muulloin kuin välituntisin, välituntirauhaa voitaisiin parantaa dramaattisesti.
Voimakeinoilla ei tietenkään voi vaikuttaa jo tapahtuneisiin rikkeisiin, mutta meneillään olevia tai selvästi tulossa olevia niillä voi estää.
Quote6. Mikä se jälki-istunto sitten olisi? Nyt raja on 1,5 tuntia. Kukahan niitä sitten valvoisi iltaan saakka...
Sekö on todella ongelma yhteiskunnassa, jossa on 400 000 työtöntä ja opettajien ammattijärjestökin huolissaan töiden vähentymisestä kuntien leikatessa tuntikehyksiä? Ei varmaankaan.
Niin no. Meillä teetettiin aikanaan seuranta opettajien palkattoman työn määrästä. Eli meidät velvoitettiin pitämään päiväkirjaa omalla ajalla tehdystä duunisa. Tämä oli seurausta siitä, että koulumme johto sälytti oikeasti jo kohtuuttoman paljon lukujärjestyksen ulkopuolista toimintaa opettajakunnalle (kokouksia, paskapalavereita jne). Opettaja saa syksyllä sisällöltään snadin tilinauhan noista duuneista.
No, eniwei. Kolmen kuukauden seurannassa oma viikkotyöaikani oli keskimäärin muistaakseni noin 46 tuntia. Tähän ajanjaksoon sattui yksi järjestetty disko leirikoulun rahoittamiseksi (joka kanssa oli 24/h duunia ilman korvausta) ja osa vanhempainvarteista. Palkkaa sain 27 opetetun tunnin mukaan. Eli viikossa tuli tehtyä 19 tuntia ikään kuin talkoilla (tottakai jonkun verran opettajan pitää tehdä tuota "palkatonta", se kun kuuluu toimenkuvaan). Tulosten julkistamisen jälkeen ylimääräiset palaverit loppuivat...
Mietin vaan noita parannusehdotuksien ja ihan kellon välistä suhdetta. En myöskään ymmärrä heittoa tuntikehyksistä ja työttömistä. Ymmärtääköhän kirjottaja mitä sana tuntikehys tarkoittaa? Työttömät vahtimaan häiriköitä? No, suurinpiirtein jokainen meistä voi saada lapsia ja olla siten "kasvattaja". Että kai se pystymetsästä vedetty vahti ilman järjellistä funktiota on sitten ihan hyvä ratkaisu parantamaan sitä häirikköä ja sitä kautta välillisesti sitä kuuluisaa huoltosuhdetta.
Muuten en viitsi sanoa ehdotetuista lääkkeistä muuta kuin että pelottava olisi proletariaatin diktatuuri.
Quote from: Veli on 16.11.2010, 23:26:52
Quote from: Ano Nyymi on 16.11.2010, 22:23:25Jokusen kerran jeesasin joitain kiusattuja jotka ymmärsivät tulla apua kysymään, metodi oli sama. Yleensä ne kiusaajat tuntuivat olevan sellaisia tyhjän uhoajia, suuret puheet jotka loppuivat heti kun alkoi tehdä kipeetä.
Samat huomiot tehty myös täälä. Kiusaaminen loppui yleensä hyvin pian sen jälkeen kuin kiusaajalle tuotti fyysista kipua. Vaikka olit pienempi ja alakynnessä, niin fyysisen kivun aiheuttaminen ajoi kiusaajan kiusaamaan jotakin muuta, joka ei aiheuttanut hänelle fyysistä kipua.
Itselläni on sellainen kokemus asioista, että kun kiusaajalle tuottaa fyysistä kipua, kiusaaja hakee 3-5 kaveriaan joiden kanssa sitten yhdessä tuotetaan sitä fyysistä kipua takaisin iloisessa talkoohengessä. Usein kyseinen toimi tosin suoritettiin vaikka kiusaajalle ei sitä ennen olisi fyysistä kipua tuotettukaan. Usein tällaisen ratkiriemukkaan talkootoiminnan syyksi riitti pelkkä uhrin olemassaolo.
Quote from: Bwana on 17.11.2010, 08:58:37
No, eniwei. Kolmen kuukauden seurannassa oma viikkotyöaikani oli keskimäärin muistaakseni noin 46 tuntia. Tähän ajanjaksoon sattui yksi järjestetty disko leirikoulun rahoittamiseksi (joka kanssa oli 24/h duunia ilman korvausta) ja osa vanhempainvarteista. Palkkaa sain 27 opetetun tunnin mukaan. Eli viikossa tuli tehtyä 19 tuntia ikään kuin talkoilla (tottakai jonkun verran opettajan pitää tehdä tuota "palkatonta", se kun kuuluu toimenkuvaan).
Opettajan opetusvelvollisuuden mukainen tuntimäärä vastaa normaalia 36 - 37 tunnin työviikkoa. Jos esimerkiksi opetusvelvollisuus on 18 tuntia, niin jokaista oppituntia kohden odotetaan tehtävän työtä 2 tuntia (=2*60min). Siinä tapauksessa esimerkiksi 27 vuosiviikkotuntia eli 9 vuosiviikkoylituntia tarkoittaisi 54 tunnin työviikkoja.
Jos opettajilla on siis vaikeuksia ehtiä hoitamaan kaikkia tehtäviään riittävän hyvin, työnantajat voivat vain vähentää ylitunteja ja palkata lisää opettajia.
QuoteEn myöskään ymmärrä heittoa tuntikehyksistä ja työttömistä. Ymmärtääköhän kirjottaja mitä sana tuntikehys tarkoittaa? Työttömät vahtimaan häiriköitä? No, suurinpiirtein jokainen meistä voi saada lapsia ja olla siten "kasvattaja". Että kai se pystymetsästä vedetty vahti ilman järjellistä funktiota on sitten ihan hyvä ratkaisu parantamaan sitä häirikköä ja sitä kautta välillisesti sitä kuuluisaa huoltosuhdetta.
400 000 tuhannen joukossa on kyllä muun muassa päteviä opettajia ja monia muita, joita ei voi kuvata "pystymetsästä vedetyiksi". Esimerkiksi historianopettajan virkaa hakee todennäköisesti vähintään kymmeniä päteviä ihmisiä.
QuoteMuuten en viitsi sanoa ehdotetuista lääkkeistä muuta kuin että pelottava olisi proletariaatin diktatuuri.
Ehdotatko siis parempia lääkkeitä vai sitä, ettei tehdä mitään?
Aiempiin viesteihini viitaten. Onnistuin lukemaan tuon uutisen niin, että yhdessä ongelmakoulussa olisi 1000 väkivaltapausta kuukaudessa, eikä kaikissa Vantaan kouluissa yhteensä. :roll: Että en ole nyt sitten ihan niin järkyttynyt kuin aluksi.
QuoteJos opettajilla on siis vaikeuksia ehtiä hoitamaan kaikkia tehtäviään riittävän hyvin, työnantajat voivat vain vähentää ylitunteja ja palkata lisää opettajia.
400 000 tuhannen joukossa on kyllä muun muassa päteviä opettajia ja monia muita, joita ei voi kuvata "pystymetsästä vedetyiksi". Esimerkiksi historianopettajan virkaa hakee todennäköisesti vähintään kymmeniä päteviä ihmisiä.
Ehdotatko siis parempia lääkkeitä vai sitä, ettei tehdä mitään?
Ensimmäiseen kohtaan: Alakoulussa luokanopettajan minimituntimäärä on käytännössä 24h/vko. Ottaisin ilosta kirkuen vastaan tuon 24h, jos opetusryhmäni olisi sen ansiosta sellainen, mitä juhlapuheissa aina hehkutetaan. Omat luokkani ovat olleet väliltä 20-30 oppilasta (jaa, oli siellä parin vuoden ajan luokka, jolla oli 36 oppilasta. Näistä neljä oli tyttöjä. Se oli vilkasta aikaa katedeerilla.) Yleensä oppitunnin rakenne kärjistetysti on pari minuuttia lämmittelyä, kymmenen minuuttia "opetusta", parikymmentä minuuttia harjoittelua, viisi-kymmenen minsaa kertausta/peliä/leikkiä käsitellyn asian tiimoilta ja loput läksyjen antoa. Jokainen pystyy laskemaan eron apua tarvitsevan oppilaan vieressä vietetylle ajalle jos luokassa on 20 oppilasta versus 30. Viides-kuudesluokkalaisilla alkaa myös olemaan pari koetta/kuukausi, ja jos yhden kokeen korjaamiseen (jos koe ei ole mallia "rasti ruutuun") menee arviolta 15 minuuttia (alakanttiin)... Jo se on 15 tuntia "ylimääräistä"/kk.
Mainitsit jokaiseen oppituntiin menevän kaksi timmaa. Jos oletetaan että opetusta on kuusi tuntia--->toinen kuusi tuntia suunnitteluun----> työmatkaan suuntaansa tunti----->semmoinen kuusi tuntia olisi kiva nukkuakin----> No joo. Kiltisti sanon että lukusi ovat hieman pielessä, ainakin alakoulun osalta. 18 tuntia on käytännössä vain rehtoreilla, ja heillä on sitten siihen päälle yleensä kaikkea muuta pientä kivaa oohjelmaa.
Noista 400kilosta ihmisiä löytyisi varmasti päteviä maikkoja. Tosiasia on kuitenkin se, että se jengi jolla on jotain käyttöä koulumaailmassa, on siellä jo. Tai sitten heitä ei saa enää kirveelläkään takaisin sinne.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Ensinnäkin integraatiota pitäisi karsia rajusti. Nykyäänhän normaaliopetukseen pyritään(sairaalakoulu-, "tarkkis"- ynnä muiden tukipalveluiden paikkojen karsimisen vuoksi) ymppäämään lähes jokainen oppilas. Helvetti, psykoosidiagnoosilla verta näkeviä oppilaita jopa. Sairaiden ja häiriintyneiden oppilaiden paikka ei ole normaaliopetuksessa. Samoin erilaisten HOJK:sien ylenmääräinen väsääminen olisi syytä lopettaa. Ei mulle tuota ongelmaa tehdä ja vetää läpi yhtä-kahta henkilökohtaista opetussuunnitelmaa esim. matikassa. Siinä on vaan semmoinen kehno juttu, että näitä HOJKSeja alkaa olemaan samoilla oppilailla kolmessa-neljässä aineessa. Ennen vanhaan noilla meriiteillä mentiin "apukouluun" eikä "syöty" muiden oppilaiden edestä opettajan aikaa. Meinaan vaan että meikäläisen ammattinimike on edelleenkin LUOKANopettaja. Kuten se on lähes kaikilla alakoulun maikoilla.
Summa sumamrum: Tehokkain lääke melkolailla kaikkiin koulua vaivaaviin ongelmiin olisi opetusryhmien pienentäminen. Se taas vaatisi... Niin. Niitä kuuluisia lisäresursseja, joita voisi ottaa vaikkapa... vanhustenhuollosta ja ehkä myös veroastetta nostamalla. :flowerhat:
Quote from: Bwana on 17.11.2010, 16:50:01
Kiltisti sanon että lukusi ovat hieman pielessä, ainakin alakoulun osalta.
Niin ovat, koska en voinut tietää, että oli tarkoitus puhua nimenomaan alakoulusta. Olisin tietysti siinä tapauksessa laskenut luvut luokanopettajan osalta. Yleissivistävien opettajien opetusvelvollisuudethan vaihtelevat välillä 14 - 24.
Jos lasketaan oikeudenmukainen keskityöaika 27 tuntia opettavalle luokanopettajalle, niin työviikon tunnit jaettuna opetusvelvollisuudella on 36/24. Näin ollen yhtä palkanmaksun perusteena olevaa opetustuntia kohden pitäisi tehdä työtä 1,5 tuntia. Jos kyseisellä opettajalla on 3 ylituntia, työajan pitäisi siis olla 3*1,5 eli 4,5 tuntia yli toimistotyöajan eli 4,5+36,25=40,75.
QuoteNoista 400kilosta ihmisiä löytyisi varmasti päteviä maikkoja. Tosiasia on kuitenkin se, että se jengi jolla on jotain käyttöä koulumaailmassa, on siellä jo. Tai sitten heitä ei saa enää kirveelläkään takaisin sinne.
Olen jyrkästi eri mieltä. Esimerkiksi pari viikkoa sitten olin yhteydessä työvoimatoimistoon, kun opettajalle tarvittiin pikaisesti sijaista 3 viikoksi. Heti löytyi maisteri, jolla on 20 vuotta kokemusta aineen- ja luokanopettajien tehtävistä.
QuoteMitä sitten pitäisi tehdä? Ensinnäkin integraatiota pitäisi karsia rajusti.
Se on hyvä ajatus, mutta ongelmat olivat monin paikoin huomattavia ennen kuluneen vuosikymmenen integraatioinnostustakin.
QuoteSumma sumamrum: Tehokkain lääke melkolailla kaikkiin koulua vaivaaviin ongelmiin olisi opetusryhmien pienentäminen.
Se on mielenkiintoinen pedagogisen taloustieteen kysymys. Kuntatyönantaja ei ole aina löytänyt kovin suurta korrelaatiota koulun tulosten ja opetusryhmien keskikoon väliltä. Se ei ole ihmekään, sillä esimerkiksi välituntivalvonnoista puheen ollen vaikuttaa siltä, että opettajia täynnä olevassa suuressa koulussa ei välttämättä ole välituntia valvomassa kuin ne pari-kolme opettajaa, jotka pikkuruisessa kyläkoulussakin olisivat. Välitunnit hoidellaan sitten tehtäviä, jotka voisi tehdä muulloinkin.
Suurien opetusryhmien pienentäminen on kyllä mielestäni kannatettava ajatus, mutta se on vain yksi väline... ja kuten mainitset, myös resursseja vaativa sellainen.
QuoteSe taas vaatisi... Niin. Niitä kuuluisia lisäresursseja, joita voisi ottaa vaikkapa... vanhustenhuollosta ja ehkä myös veroastetta nostamalla.
Usein resursseja olisi koulujen sisälläkin. Otapa huviksesi selvää, minkä verran luokan koko poikkeaa sinunkin kunnassasi opetusryhmien keskikoosta. Muissa aineissa 30 oppilaan ryhmiä käyttävillä kouluilla saattaa olla vain kymmenkunta oppilasta kielten ryhmissä ja ainoastaan 3 oppilasta joissakin uskonnoissa.
^^
"Välitunnit hoidellaan tehtäviä, jotka voi tehdä muulloinkin" Hei c'mon nyt! Milloin muulloin? Itse juuri mainitsit "kohtuulliseksi" duuniajaksi viikossa 40,25 tuntia.Jos koululla vietetty 27 tuntia vko on ei-opetus-toimiessa poliisina oloa, niin ihan oikeasti tosissaanko meinaat että jäljelle jääneessä kolmessatoista tunnissa tehdään ne kaikki suunnittelut tms? Huhuu! Ettei vaan olisi taustalla taas "saatana kun eivät maikat kasvatakin kakaroita valmiiksi".
"Löytyi maisteri jolla oli 20 vuotta kokemusta aineen- ja luokanopettajan tehtävistä" Maisterius pätevöittää opetustoimeen? Mikä tahansa maisterius? Miksi tällainen rikkaus oli kortistossa? Oliko jotain syytä siihen, että oli käytettävissä/kelvollinen(?) ainoastaan keikkaluonteisiin hommiin?
P.S. Ei se kuntatyönantaja ole löytänyt paljon muitakaan yhteyksiä. Sanotaan nyt vaikka ex-paikkakunnaltani (olipas tönkösti sanottu) iltapäivän kerhotuntien poistuminen ja ympäristön liikeyrityksien koulujen oppilaista tekemien valitusten (+ rikosilmoitusten) määrän kasvun korrelointi. Jos nyt kuitenkin ketjun aiheena ovat käytöshäiriöt ja väkivalta, niin onhan se nyt aivan saletti juttu että pienemmällä ryhmällä/yksiköllä olisi paremmat mahdollisuudet ehkäistä/puuttuakin näihin. Massaan on niin helppo tarvittaessa sulautua versus pienemmässä yksikössä yksilö saa luonnostaan huomiota (jonka puute kuitenkin on yleensä se raggarointiin
eniten yllyttävä tekijä) Niin hassua kuin se onkin niin noilla keskenkasvuisilla ainakin tarvehierarkia selittää aika paljon.
Quote from: Bwana on 17.11.2010, 18:03:13
Hei c'mon nyt! Milloin muulloin? Itse juuri mainitsit "kohtuulliseksi" duuniajaksi viikossa 40,25 tuntia.Jos koululla vietetty 27 tuntia vko on ei-opetus-toimiessa poliisina oloa, niin ihan oikeasti tosissaanko meinaat että jäljelle jääneessä kolmessatoista tunnissa tehdään ne kaikki suunnittelut tms?
13,75 tuntia on melkein kaksi seitsemän tunnin työpäivää. Luulisi löytyvän niitäkin, joiden mielestä siinä ajassa voi tehdä sen osan työstä, joka ei ole ajan ja paikan suhteen työnantajan määrättävissä.
Sitä paitsi uskoisin useimpien ihmisten olevan sitä mieltä, että jotain muuta työtä voidaan kouluissa jättää tekemättäkin, jos säästyneellä ajalla pannaan päivittäinen väkivalta kuriin.
QuoteMaisterius pätevöittää opetustoimeen? Mikä tahansa maisterius? Miksi tällainen rikkaus oli kortistossa? Oliko jotain syytä siihen, että oli käytettävissä/kelvollinen(?) ainoastaan keikkaluonteisiin hommiin?
Kyseisellä maisterilla ei ollut juuri opetettavien aineiden pätevyyttä, mutta nyt puhuttiin ainoastaan sopivuudesta senkaltaisiin tehtäviin kuin jälki-istunnon valvonta. Sellaisen kelpoisuusvaatimuksia ei pidä lähteä liioittelemaan.
Quotepienemmällä ryhmällä/yksiköllä olisi paremmat mahdollisuudet ehkäistä/puuttuakin näihin. Massaan on niin helppo tarvittaessa sulautua versus pienemmässä yksikössä yksilö saa luonnostaan huomiota (jonka puute kuitenkin on yleensä se raggarointiin
eniten yllyttävä tekijä) Niin hassua kuin se onkin niin noilla keskenkasvuisilla ainakin tarvehierarkia selittää aika paljon.
Kannatan opetusryhmien pienentämistä esimerkiksi säätämällä lailla ryhmän enimmäiskoosta. Väkivaltaongelmasta ei kuitenkaan saa tehdä keppihevosta, johon turvautuen vaaditaan aina vain pienempiä ryhmiä, vaikka taustalla ovat itsekkäät syyt.
Maksettakoon siis henkilökunnalle vain enemmän tai pienennettäköön opetusvelvollisuuksia, kunhan sitä vastaan pidetään jälki-istunnot ja välituntivalvonnat niin, että peruskoulut saadaan paremmalle tolalle.
Quote from: VeePee on 17.11.2010, 08:26:39
Quote from: CrystalCube on 16.11.2010, 18:32:47
Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.
Sanahelinää. Ei toimi todellisessa elämässä.
Opettajien oikeudelliseen vastuuseen vetäminen saattaisi ainakin toimia, siis kouluaikana tapahtuviin kiusaamisiin.
Koulumatkojen turvaksi siitä ei varmaan olisi.
Mutta hiton väärin se on että opettajat, joiden pitäisi olla kaikkien lasten turvallisuuden takeena koulussa, katsovat etnojen väkivaltaisuutta läpi sormien ja selittelevät sen ties millä satuilulla ilman että heillä olisi asiaan aikomustakaan puuttua.
He siis teoillaan/tekemättömyydellään osallistuvat koulussa tapahtuvaan väkivaltaan itsekin. Ja siitä heidät pitäisi vastuuseen saattaa. Ehkä se lasten eriarvoistaminen loppuisi siihen.
Quote from: Ano Nyymi on 17.11.2010, 20:25:41
Opettajien oikeudelliseen vastuuseen vetäminen saattaisi ainakin toimia, siis kouluaikana tapahtuviin kiusaamisiin.
Koulumatkojen turvaksi siitä ei varmaan olisi.
Mutta hiton väärin se on että opettajat, joiden pitäisi olla kaikkien lasten turvallisuuden takeena koulussa, katsovat etnojen väkivaltaisuutta läpi sormien ja selittelevät sen ties millä satuilulla ilman että heillä olisi asiaan aikomustakaan puuttua.
He siis teoillaan/tekemättömyydellään osallistuvat koulussa tapahtuvaan väkivaltaan itsekin. Ja siitä heidät pitäisi vastuuseen saattaa. Ehkä se lasten eriarvoistaminen loppuisi siihen.
Jotkut saattavat katsoa läpi sormien, mutta jotkut ovat myös vastoin tahtoaan joutuneet levittämään kätensä. Jos opettaja on esimerkiksi vääräuskoinen nainen, mitään auktoriteettia ei välttämättä ole. Lyhyen jälki-istunnon voi tietysti antaa, mutta siihenkään ei voi pakottaa tulemaan ja se voi aiheuttaa lähinnä pelkkiä huvittuneita solvauksia.
Suurin osa opettajista haluaisi varmasti koulujen olevan toisenlaisia paikkoja, mutta muutokseen on saatava selvä tuki myös yhteiskunnalta.
Quote from: VeePee on 17.11.2010, 08:26:39
Quote from: CrystalCube on 16.11.2010, 18:32:47
Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.
Sanahelinää. Ei toimi todellisessa elämässä.
Niin, milläs nolaat kun vastapuoli tekee juuri parhaansa nolatakseen sinut.
Quote from: Ano Nyymi on 17.11.2010, 20:25:41
Opettajien oikeudelliseen vastuuseen vetäminen saattaisi ainakin toimia, siis kouluaikana tapahtuviin kiusaamisiin.
Älkää nyt viittikö. Se on se kiusaajan vanhempi, joka uhkaa vielä opettajan oikeuteen, ja näitä kullannuppuja nykyään piisaa.
Quote from: Ulkopuolinen on 18.11.2010, 15:06:31
Oikeaa, todellista ja epäinhimillistä väkivaltaa. Miksi Virheät eivät puutu tähän samalla rämäkkyydellä kuin kuviteltuihin parisuhdeväkivaltatilastoihin?
Asia on sillä lailla että kouluväkivalta ei ole aikuisten maailmassa oikeaa väkivaltaa. Vaikka siis oikeasti arvet on usein elinikäiset ja fyysinenkin terveys uhattuna. Mulla on edelleen vasen kyynärpää liikerajoitteinen alaluokilla tapahtuneen väkivaltaisen kiusaustapauksen jäljiltä.
Quote from: Vetinari on 17.11.2010, 09:10:45
Itselläni on sellainen kokemus asioista, että kun kiusaajalle tuottaa fyysistä kipua, kiusaaja hakee 3-5 kaveriaan joiden kanssa sitten yhdessä tuotetaan sitä fyysistä kipua takaisin iloisessa talkoohengessä. Usein kyseinen toimi tosin suoritettiin vaikka kiusaajalle ei sitä ennen olisi fyysistä kipua tuotettukaan. Usein tällaisen ratkiriemukkaan talkootoiminnan syyksi riitti pelkkä uhrin olemassaolo.
Mistä päästäänkin puheeseen kiusaamisen "syystä". Kiusaamisen syytä etsitään nimittäin järjestelmällisesti kiusatusta, tyyliin, "mua kiusattiin kun mulla oli silmälasit", tai "koulussa kiusattiin niitä jotka.." Eli kiusanteko on passiivista tässä kiusaamisdiskurssista ja sen "syy" on jokin kiusallinen ominaisuus.
Itse kääntäisin tämän toisinpäin. Kiusaamisen "syy" on yleensä oikeasti kiusaamisen
keino. Eli jos kiusataan "koska" joku on köyhä, itse asiassa kiusataan
käyttäen hyväksi sitä että hän on köyhä.
Sen sijaan että sanotaan "koulussa kiusattiin", sanoisin että "Petri Lappalainen oli luokan pahin häirikkö".
Quote from: Ulkopuolinen on 18.11.2010, 18:54:47
Kiusaamisen syistä ja etenkin sen dynamiikasta kiinnostuneiden kannattaa lukea Päivi Hamaruksen loistava väitöskirja "Koulukiusaaminen ilmiönä".
Kiitos vinkistä.
Quote from: TJK on 18.11.2010, 10:13:17
Suurin osa opettajista haluaisi varmasti koulujen olevan toisenlaisia paikkoja, mutta muutokseen on saatava selvä tuki myös yhteiskunnalta.
Tästä olen samaa mieltä. Mutta sen vaatimuksen ja älämölön tuosta tuesta on tultava opettajakunnalta, koska
he ovat sen alan asiantuntijoita ja ammattilaisia. Jos valitus koulujen ongelmasta ja auktoriteetin puutteesta ei tule opettajilta niin kukaan ulkopuolinen ei sitä kissan häntää nosta. On toki yhteiskunnan vastuu sitten reagoida siihen, tuoda opettajille ja oppilaill turvallisuutta arkeen ja mahdollisuuksia saada määritelty opetustehtävä tehtyä.
Mutta jos siitä ei kuule muuta kuin huhuja hommafoorumilla, koska opettajat ovat liian poliitisen korrekteja tai liian heikkoja vaatimaan toimivaa työyhteisöä tai odottavat että joku muu tekee tai pelkäävät esimiesten painostusta tai pelkäävät Illmanin Mikaa, niin muutosta ei myöskään tapahdu.
En syytä opettajia siitä että yrittävä tehdä kutsumusammattia, mutta ainoa uskottava taho nostamaan meteliä opettajien huonosta asemasta erityisesti ongelmanuorison (minkä taustaisen tahansa) ja erityisopetettavien kanssa on opettajat itse. Ja se pitää sanoa riittävän usein ja riittävän kovalla äänellä.
Mitä tulee itse koulukiusaamiseen, niin logiikka ihmisten käyttäytymisessä on ihan selvä. Jos poistat insentiivin niin kiusaaminen lopppuu. Riittävä toistuva kipu kiusaajalle on toki yksi vaihtoehto, mutta siinä on tuo tasapainon vaikeus, että miten saat sen uskottavaksi ilman että hän pystyy sen kompensoimaan omilla toimillaan (kaverit kans tms). Se että kiusaaminen ei hyödytä eikä anna tarpeeksi tyydytystä siitä seuraaviin kustannuksiin on selkeästi ainoa tapa lopettaa kiusaaminen (tai mikä tahansa muu toiminta). Kustannukset voivat tulla yhteiskunnalta (opettajat/kurinpito/vanhemmat) tai kaveripiiriltä (oppilasyhteisö) tai kiusattavalta (myös isoveli tai oma apu), esimerkiksi.
Eli jossain tilanteessa nolaaminen (ilman että kiusaaja pääsee siitä heti rokottomaan) tai takaisin turpaan vetäminen voivat toimia. Toisissa VOI toimia kurinpidon puuttuminen asiaan - tähän se vanhan ajan koulukuri on todiste. Joissain tilanteissa taas pitää hakea sitä kustannusta kauempaa, sosiaaliviranomaisilta, erityisluokilta, poliisiviranomaisilta...
Jos taas mikään näistä ei suostu tai pysty toimimaan tarpeeksi älykkäästi tai tarpeeksi vahvasti, niin sitten toiminta ei lopu.
Kaikkine seurauksineen kannattaa/tyydyttää ==> tapahtuu.
Ei kannata, on epämiellyttävää, liikaa seurauksia ==> ei tapahdu.
Quote from: Tommi Korhonen on 19.11.2010, 13:07:25
En syytä opettajia siitä että yrittävä tehdä kutsumusammattia, mutta ainoa uskottava taho nostamaan meteliä opettajien huonosta asemasta erityisesti ongelmanuorison (minkä taustaisen tahansa) ja erityisopetettavien kanssa on opettajat itse. Ja se pitää sanoa riittävän usein ja riittävän kovalla äänellä.
En ole varsinaisesti eri mieltä mistään asiasta, mutta painottaisin sitä, ettei mielestäni ole kyse ensisijaisesti opettajien huonosta asemasta. Vaikka koulussa olisi meneillään Ruandan sisällissota, opettajan palkka juoksee ja työaika pysyy. Lisäksi opettaja voi vaihtaa työpaikkaa, ottaa virkavapaata, siirtyä toiselle alalle yms.
Todella huonossa asemassa ovat ne lapset, jotka joutuvat jatkuvasti esimerkiksi pahoinpitelyn tai seksuaalisen häirinnän uhriksi. Heidän puolestaan sekä opettajien että vanhempien tulisi pitää ääntä. Tällä hetkellä ääni on tosin liian usein vanhemman, joka syyttää opettajaa tehtävänsä laiminlyömisestä, tai opettajan, joka syyttää vanhempaa koulun toimintaan puuttumisesta.
Kovin helposti jäävät siis nykyään rauhaan todelliset syylliset eli muista piittaamattomat häiriköt ja aina rikollisen puolella oleva viher-vasemmistolainen yhteiskunta.
Quote from: planeta on 17.11.2010, 18:30:13
Miksi ihmeessä tuhlamme varoja eri uskontojen opetukseen ja kaikkien mahdollisten äidinkielten opetukseen? Vanhempien entisen kotimaan kielen opettaminen kuuluisi oman äidin ja isin velvollisuuksiin, ei suinkaan suomalaisen peruskoulun ja suomalaisen yhteiskunnan.
Nyt monissa kouluissa on valtava leegio eri kielten opettajia, joiden työpäivä kuluu siirtyessä koulusta toiseen muutaman oppitunnin takia. Sama koskee uskonnon opettajia. Varsinkin islamin opiskelijoita on melkein joka koulussa. Tietääköhän edes kukaan, paljonko tämä nykytendenssi maksaa?
Puhetta on ollut uskontotiedon opetuksesta, joka olisi jokaiselle oppilaalle pakollista, samanlaista, ja mikä se termi on, ei-tunnuksellista? Siis opetetaan uskonnoista faktoja eikä 'uskontoa'. Säästyisi pirusti rahaa ja lisäisi pirusti tasa-arvoa. Eettisellä puolella voitettaisiin myös, lasten aivopeseminen kun on mielestäni väärin, vastoin yleistä käsitystä tosin, näyttää siltä.
Kielenopetukset pois ehdottomasti! Ei suomalainen voi mennä USAan ja alkaa itkemään että vaikka pikku-Pera on kylän ainoa suomalaissyntyinen niin onhan hänellä oikeus saada suomen opetusta koulussa.