Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Iloveallpeople on 11.11.2010, 14:34:05

Title: 2010-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: Iloveallpeople on 11.11.2010, 14:34:05
QuoteMinisteri Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi maahanmuuttajalasten kotoutumista

Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thorsin mukaan maahanmuuttajalasten kotoutumista ja jatkokoulutukseen pääsemistä edistettäisiin merkittävästi, jos esiopetus olisi osa oppivelvollisuutta.  – On kiistatonta, että varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen merkitys lapsen myöhemmälle koulumenestykselle ja ylipäänsä kotoutumiselle on hyvin keskeinen, ministeri totesi tänään puhuessa Kielen oppimisen merkitys kotoutumisessa -seminaarissa Helsingissä.  

– Hyvä suomen- tai ruotsinkielen oppiminen lähtee jo esiopetusiästä. Lisäksi esiopetus antaa tarpeellisia taitoja koulumaailmaa varten ja parantaa lasten oppimisvalmiuksia.  Esiopetuksen muuttamista osaksi oppivelvollisuutta tulisi tutkia keinona parantaa maahanmuuttajalasten valmiuksia koulumaailmassa, ministeri painotti.  

Opetushallituksen tilastotietojen mukaan maahanmuuttajanuoret jäävät ilman peruskoulun jälkeistä jatkokoulutuspaikkaa yli kaksi kertaa useammin kuin kaikki peruskoulun päästötodistuksen saaneet.  – Keskeisenä syynä jatkokoulutuksen ulkopuolelle jäämisessä on maahanmuuttajanuorten puutteellinen kielitaito. Pahimmillaan riittämättömät kielelliset valmiudet voivat johtaa syrjäytymiskierteen käynnistymiseen, ministeri sanoi.  

Ministerin koko puhe on saatavilla verkkosivulla: http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PFS/B7B5A317D9DF3ED5C22577D80036AD01

Sisäasiainministeriö (http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PFBD/F1A39B2520720623C22577D8003C59C1)
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: Iloveallpeople on 11.11.2010, 14:50:03
Quote from: ThorsSiinä missä 1990- luvulla ja sitä ennen maahanmuutto Suomeen perustui pääasiassa humanitaarisiin syihin, nykyisin Suomeen muutetaan lisääntyvässä määrin perhesiteen, työn tai opiskelun perusteella.
...

Vihreät ovat tällä viikolla esittäneet että osallistuminen koulutukseen olisi sosiaalietuuksien ehto. Kysyisin kuitenkin, mitä uutta tässä on, koska nykyäänkin saa aktivointilisää noin 9 euroa/ arkipäivä, jos osallistuu – ja jos on osallistumatta voi menettää tukiaan? Mitä uutta siis?
...

Suomen tai ruotsin kielen taito on Suomessa välttämätön edellytys kotoutumiselle.
...

Uuden lain mukaan kotoutumissuunnitelmaa tulee arvioida kerran vuodessa –  mielestäni tämä on tärkeää; ja silloin tulisi myös nähdä että teoreettisen koulutuksen ohessa ja lomittain sen kanssa on tarjottava työharjoittelua. – Aikuiselle kolme vuotta opiskelua on myös pitkä aika olla poissa työelämästä..
...

Meidän tulisikin voida varmistaa riittävä suomi/ruotsi toisena kielenä opetuksen määrä kaikilla koulutusasteilla.
...

Myös maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen säilyttämistä ja kehittämistä on tarpeen tukea. – ja siihen on myös tieteellisiä perusteita .Kansainvälisten tutkimusten mukaan kotoutumiseen vaikuttaa ratkaisevasti se, onko maahanmuuttaja saanut opetusta omassa äidinkielessään. Oman äidinkielen opetuksella voidaan paitsi parantaa oppimistuloksia, myös vahvistaa lasten ja nuorten identiteettiä ja ehkäistä syrjäytymistä. Jos tästä säästettäisiin, niin kuin kokoomuksen nuoret esittävät; tulee se kalliiksi ja Suomi menettää tärkeän osan kielivarantoaan.
...

Tähän kiinnitämme usein huomiota, ja vaarana on, että kuva maahanmuuttajalasten koulumenestyksestä vääristyy. Sekä Elina Kilpi-Johanssonin että Tukholman ylipiston tutkimukset osoittavat, että moni maahanmuuttajalapsi menestyy hyvin. Oikeampi vertailu olisi vertailla maahanmuuttajalapsia samassa sosioekonomisessa asemassa oleviin suomalais- tai ruotsalaislapsiin: tällöin ei ole niin mittavaa poikkeamaa. Monessa perheessä halutaan kouluttautua, koulutus on ehkä nimenomaan ollut  syynä tulla Suomeen – eli niin sanottu vetovoimatekijä!
...

Opetushallituksen tilastotietojen mukaan maahanmuuttajanuoret jäävät ilman peruskoulun jälkeistä jatkokoulutuspaikkaa yli kaksi kertaa useammin kuin kaikki peruskoulun päästötodistuksen saaneet. Keskeisenä syynä jatkokoulutuksen ulkopuolelle jäämisessä on maahanmuuttajanuorten puutteellinen kielitaito.
...

Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: Melbac on 11.11.2010, 15:14:41
Pakkoruotsi mamujen lapsille?.:D
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: jolina on 11.11.2010, 15:21:28
Keski-Euroopassa koulu aloitetaan esikoululla noin neljän vuoden iässä. Ainakaan Ranskassa tällä ei ole ollut mainittavaa merkitystä arabitaustaisten lasten kotoutumiseen. Miten sillä kuvitellaan olevan merkitystä Suomessa?

Lisäksi pakollisesta esikoulusta on puhuttu monien vuosien ajan ja jos olen oikein ymmärtänyt, ongelmana on ollut raha ja se, että esiopetuksen opettajat ovat pääsääntöisesti lastentarhanopettajia, kun taas esikoulussa heidän pitäisi olla opettajia.

Ehkä nyt, kun mamut esiopetusta tarvitsevat, löytyy se rahakin.
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: Luotsi on 11.11.2010, 15:50:52
QuoteSiinä missä 1990- luvulla ja sitä ennen maahanmuutto Suomeen perustui pääasiassa humanitaarisiin syihin, nykyisin Suomeen muutetaan lisääntyvässä määrin perhesiteen, työn tai opiskelun perusteella.

Astridilla on tämä muunnellun totuuden puhumisen taito hallussa!
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: Suomitalon renki on 11.11.2010, 15:57:43
Peruskoulujen normaalin opetussuunnitelman täytyy riittää. Sillä vasta kotouttava vaikutus on kun joutuu väkisin integroitumaan Suomeen. Opetussuunnitelman mukaisia aineita ei tule muuttaa = jos suunnitelmassa on esim. liikunnan puolesta on uintia, niin kaikki uivat samassa hallissa ja yht. aikaa. Jos ei kelpaa, niin tulijoilla on kyseessä väärä maa, tämä on Suomi ei esim. Egypti (kaikella kunnioituksella Egyptiä kohtaan). Ei tänne voi omaa Afganistania, tai Nigeriä rakentaa.    8)
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: Mursu on 11.11.2010, 16:12:31
Quote from: Iloveallpeople on 11.11.2010, 14:34:05
QuoteMinisteri Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi maahanmuuttajalasten kotoutumista

Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thorsin mukaan maahanmuuttajalasten kotoutumista ja jatkokoulutukseen pääsemistä edistettäisiin merkittävästi, jos esiopetus olisi osa oppivelvollisuutta. 

Siis kaikille pakollinen esiopetus mamujen takia? Minä periaatteesta vastustan kaikkea tällaista kantaväestön pakottamista mamujen takia - vaikka muutos sinänsä olisi hyvä. Hyvät muutokset voidaan ajaa ihan suomalaisten oman edun takia.
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: Roope on 11.11.2010, 16:15:39
Quote from: ThorsVihreät ovat tällä viikolla esittäneet että osallistuminen koulutukseen olisi sosiaalietuuksien ehto. Kysyisin kuitenkin, mitä uutta tässä on, koska nykyäänkin saa aktivointilisää noin 9 euroa/ arkipäivä, jos osallistuu – ja jos on osallistumatta voi menettää tukiaan? Mitä uutta siis?

Se on sitä samaa kusetusta kuin että humanitaarinen maahanmuutto on nykyisin vähentymässä tai että maahanmuuttajalapset menestyvät hyvin koulussa. Thors antaa ymmärtää, mutta ei väitä suoraan, siinä hän on hyvä.
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: Sami Aario on 11.11.2010, 16:32:16
Quote
Opetushallituksen tilastotietojen mukaan maahanmuuttajanuoret jäävät ilman peruskoulun jälkeistä jatkokoulutuspaikkaa yli kaksi kertaa useammin kuin kaikki peruskoulun päästötodistuksen saaneet.  – Keskeisenä syynä jatkokoulutuksen ulkopuolelle jäämisessä on maahanmuuttajanuorten puutteellinen kielitaito. Pahimmillaan riittämättömät kielelliset valmiudet voivat johtaa syrjäytymiskierteen käynnistymiseen, ministeri sanoi.

Pidän lähes varmana, että syrjäytymisriski on sitä pienempi mitä varhaisemmin koulunkäynti Suomessa on aloitettu, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Pakollisella esiopetuksella vähennettäisiin siis korkeintaan niiden maahanmuuttajalasten syrjäytymisriskiä, joilla on ikänsä puolesta jo entuudestaan kaikkein matalin riski syrjäytyä. Välttämättä sillä ei olisi mitään mitattavissa olevaa vaikutusta. Kuinka suuri vaikutus pakollisella esiopetuksella voi kokonaisuuden kannalta olla?

Ministeri sekoilee taas omiaan, kun jollain tavalla pitäisi esittää tekevänsä jotain järkevää.

EDIT: Pientä viilausta.
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: hammerzeit on 11.11.2010, 17:54:41
Ja hevon paskat. Astrid osoittaa tässä oman rasisminsa väittämällä että tyhmät alkuasukkaat eivät ehdi yhdeksässä vuodessa oppimaan kaikkea tarpeellista. Varmasti oppivat, jos oppiminen kiinnostaa. Mutta kiinnostaako?

Jokainen vähänkään asiaan perehtynyt tietää, että lapsen koulumenestykseen vaikuttaa suunnattomassa määrin vanhempien osallistuminen. Ei vain siinä mielessä, että touhua valvotaan ja ongelmiin puututaan, vaan myös kannustuksen ja koulutuksen arvostamisen muodossa.

Kuinka monessa maahanmuuttajaperheessä koulutusta arvostetaan? Väittäisin että ongelmat löytyvät ensisijaisesti tuolta. Kuten Suomitalon renki ylempänä sanoo, täysi osallistuminen opetukseen ja asianmukainen ja suomalaisten kanssa yhtäläinen valvonta ja tarkkailu. Siinä on kaikki eväät mitä tänne tuleva lapsi tarvitsee.

Ja vanhempien, kesken koulun tänne muuttavien, on turha edes kuvitella pääsevän ikinä samalle viivalle suomalaisnuorten kanssa. Paska homma mutta sitähän päättäjät haluavatkin, uutta alaluokkaa, joka tekee ne paskatyöt, joihin me emme taivu.
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: PMH on 11.11.2010, 19:27:49
Quote from: Suomitalon renki on 11.11.2010, 15:57:43
Peruskoulujen normaalin opetussuunnitelman täytyy riittää. Sillä vasta kotouttava vaikutus on kun joutuu väkisin integroitumaan Suomeen. Opetussuunnitelman mukaisia aineita ei tule muuttaa = jos suunnitelmassa on esim. liikunnan puolesta on uintia, niin kaikki uivat samassa hallissa ja yht. aikaa. Jos ei kelpaa, niin tulijoilla on kyseessä väärä maa, tämä on Suomi ei esim. Egypti (kaikella kunnioituksella Egyptiä kohtaan). Ei tänne voi omaa Afganistania, tai Nigeriä rakentaa.    8)

KOMPPAAN. Jos ei kiinosta voi painua sinne mistä tulikin!

Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: timouti on 12.11.2010, 15:22:54
Quote from: Iloveallpeople on 11.11.2010, 14:34:05
QuoteMinisteri Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi maahanmuuttajalasten kotoutumista

– Hyvä suomen- tai ruotsinkielen oppiminen lähtee jo esiopetusiästä. Lisäksi esiopetus antaa tarpeellisia taitoja koulumaailmaa varten ja parantaa lasten oppimisvalmiuksia.  Esiopetuksen muuttamista osaksi oppivelvollisuutta tulisi tutkia keinona parantaa maahanmuuttajalasten valmiuksia koulumaailmassa, ministeri painotti.   



Sisäasiainministeriö (http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PFBD/F1A39B2520720623C22577D8003C59C1)

Samaan aikaan Biaudet puuhastelee myös esiopetuskysymysten parissa:


We cordially invite you to participate in Association Multicultural
Finland's autumn seminar on Multicultural education: (please see
attached flyer)

DATE AND TIME: 30.11., kl. 18:00 - 20:00

WHY MULTICULTURAL EDUCATION FROM PRESCHOOL? ?


Many European countries have integrated multicultural education as
part of their school curricula ?and value system, right from the
beginning of schooling. What are the pros and cons of such an
?approach, and how would multicultural education be compatible with
today's and tomorrow's ?Finland?
?
In a panel discussion, we will explore the possibilities of
implementing multicultural education in the ?early stages of the
Finnish educational system. ?

MODERATOR: Eva Biaudet, Minority Ombudsman of Finland


Eli monikulttuuriopetus pitää saada jo esikouluun. Aiheesta seminaari ja paneelikeskustelua.

Samassa esitteessä ammattikorkeakoulu Laurean opetushenkilö Tobias Pötzsch
tarkentaa asiaa, esim näin:

Multicultural Finland believes that in order to build a more secure
and successful future for all in Finland, we need to make pre-school
multicultural education a priority.

= Monikulttuurisen Suomen onnistumiselle on ensisijaisen tärkeää, että mokutus alkaa jo esikoulussa.

Tädit näköjään hyökkäävät kahdelta suunnalta yhtä aikaa samaan kohteeseen. Vai uskooko joku, että tämä kiinnostus esikouluun on sattumaa.  :o
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: Daemonic on 12.11.2010, 15:49:53
Kyllä tälle paskalle on saatava stoppi. Stoppihan varmasti tulee, vaikka ajankohta onkin vielä hakusessa. Mitä nopeammin sen parempi kaikille osapuolille. Tulee kyllä sanottua muutama valittu sana, jos lapsilleni alkavat (esi)koulussa jotain monikulttuurisuusideologiaa tyrkyttämään.
Title: Vs: 2011-11-11 SM: Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi kotoutumista
Post by: RTT on 12.11.2010, 15:51:42
Quote from: Iloveallpeople on 11.11.2010, 14:34:05
Opetushallituksen tilastotietojen mukaan maahanmuuttajanuoret jäävät ilman peruskoulun jälkeistä jatkokoulutuspaikkaa yli kaksi kertaa useammin kuin kaikki peruskoulun päästötodistuksen saaneet.  – Keskeisenä syynä jatkokoulutuksen ulkopuolelle jäämisessä on maahanmuuttajanuorten puutteellinen kielitaito.
Nyt rasti ruutuun:
Maahanmuuttajanuorten puuttellinen kielitaito johtuu:
1. [] Siitä että kaikille pakollista perusopetusta järjestetään liian vähän
2. [] Siitä että maahanmuuttajanuoret eivät itse opiskele tarpeeksi ahkerasti

Huomautan että kohta 2 on avoimen Neuvostomonikulttuurivastainen sillä siinä vastuu omasta opiskelusta sysätään oppilaalle itselleen.

--------
Ketjussa onkin jo aivan oikein todettu että jos kielenopiskelu ei yksinkertaisesti kiinnosta niin se on aivan sama vaikka pakollista opetusta olisi 20 vuotta. Mikäli opiskelu taas kiinnostaa niin suomen kielen todistetusti oppii peruskoulun aikana. Pätee tasa-arvoisesti kaikkiin etnisyyksiin.