QuoteMuukalaisviha johtuu itselle vieraan kulttuurin kohtaamisen vaikeudesta. Meidän on usein vaikea käsittää, että maailman kulttuureissa on ainutkertaisia, omista tottumuksistamme poikkeavia tapoja ajatella, ilmaista ja tehdä periaatteessa samoja asioita.
Kulttuurit muokkaavat ihmiset kaltaisikseen. Kulttuurien erilaisuus johtuu kielten lisäksi erilaisesta ekologiasta, elinkeino- ja yhteiskuntaelämästä, politiikasta ja uskonnosta. Muukalaisvihaa ehkäisisi ymmärrys, että vaikka kulttuurit ovat erilaisia, ne on mahdollista hyväksyä niiden omista lähtökohdista.
Kun vierasta kulttuuria ja kieltä ei tunne, on helpompi tukeutua kaavamaisiin oletuksiin kuin yrittää ymmärtää tuntematonta. Kansalliset kaavoittumat kertovat, millaisia omasta mielestämme olemme ja millaisina muut meidät näkevät.
Omasta kulttuuristamme poikkeavat ihmiset muuntuvat arkiuskomuksissamme helposti kaavoittuneiksi käsityksiksi, "niiksi". On juopottelevat nunnuka-saamelaiset, ylipotenttiset korruptoituneet neekerit, kiihkoislamilaiset arabit, pokerinaamaiset japanilaiset, epärehelliset mustalaiset, vilkkaat italialaiset, pihit laihialaiset, hitaat hämäläiset, suulaat savolaiset, jöröt, ujot, vähäsanaiset suomalaiset sekä hyväntuuliset lihavat.
Suomalainen olettaa ruotsalaisen pitävän häntä juoppona, hitaana, tappeluhaluisena, tyhmänä, köyhänä, pelkurina, takapajuisena, metsäläisenä ja johdateltavana. Ruotsalaisella ei kuitenkaan ole mitään selkeää luokittelua suomalaisesta; enimmäkseen suomalainen ajatellaan "tavalliseksi". Suomalaiset pitävät itseään rehellisinä, sisukkaina, ahkerina, hiljaisina, luotettavina, juroina ja kateellisina. Tutkimus vahvistaa käsitystä suomalaisen heikosta itsetunnosta - myös viestijänä.
Jaakko Lehtonen on vertaillut suomalaista ja amerikkalaista puhelinkeskustelua. Dramaattisin ero on siinä, että suomalaisessa puhelinkeskustelussa täydellisen, mihinkään liittymättömän hiljaisuuden sietokyky oli peräti 30 prosenttia, kun taas amerikkalaisen puhelinkeskustelun tauoilla oli puhelun kannalta jokin tarkoitus, ja niitä oli ajasta vain 20 prosenttia.
Voidaan kysyä, mikä merkitys suomalaistyyppisellä hiljaisuudella on viestinnässä, joka perustuu vain kuuloon ja josta puuttuvat sanattomalle viestinnälle olennaiset ilmeet, eleet, liikkeet, katseet, tilan käyttö ja mahdolliset autistiset eleet, kuten pään raapiminen, hiusten sukiminen, nenän ja korvien hypistely, sormien napsutus, kynsien pureminen. Ainakin se kertoo suomalaisen keskustelukulttuurin ainutlaatuisuudesta. Liittyykö se myös suomalaiseen kansanluonteeseen?
Monikulttuurisesta viestinnästä näkyy edelleen vallitsevan joukko harhakuvia. Vaarallisin harha lienee uskomus, että viestintä edistyy ja kehittyy jatkuvasti ajattelun, kielen ja ekologian eroista huolimatta. Harhakuvitelmaa on myös toive kehittää monikulttuurisesta viestinnästä täydellisen käsitettävää, puheesta tyylillisesti muunneltavaa ja se, että voisimme ymmärtää puheen tarkoituksen yli kulttuurirajojen.
On väärinkäsitystä, että viestintäongelmien ratkaisu voisi perustua pelkästään kieleen ja että niin tuttavuus kuin ystävyyskin syntyisivät nopeasti kielen keinoin. Folkloristi tai antropologi tietää, kuinka harhainen on myös uskomus, että vain kielen avulla voi selviytyä kaikista pulmatilanteista yli kulttuurirajojen.
Hämmästyttääkin, että viestintäjarruista huolimatta maapallo on yhä olemassa. Maailmasta ei viestinnän kannalta voi tulla maailmankylää yhdentymispyrkimyksestä huolimatta. Ainakaan tuntemamme maailman kulttuurit eivät koskaan toimi viestinnällisesti harmonisen kylä-yhteisön periaattein.
PÄIVIKKI ANTOLA
Etnologian emeritaprofessori, kansanperinteen ja viestinnän antropologian dosentti
http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=518039
Ihan hyvä kirjoitus, ei siinä mitään. Asiayhteydestään erotettuna tai väärän henkilön esittämänä tummennettu osuus tosin toisi syytteen kiihoituksesta kansanryhmää kohtaan.
QuoteMuukalaisviha johtuu itselle vieraan kulttuurin kohtaamisen vaikeudesta.
En ole "muukalaisvihainen" niin en osaa sanoa. Pahaa kuitenkin pelkään, että yhtä paljon kuin erilaiset konfliktit johtuvat siitä etteivät ihmiset ymmärrä toisiaan, konflikteja syntyy myös siitä, että ihmiset nimenomaan ymmärtävät toisiaan.
QuoteMuukalaisvihaa ehkäisisi ymmärrys, että vaikka kulttuurit ovat erilaisia, ne on mahdollista hyväksyä niiden omista lähtökohdista.
Toisin sanottuna "muukalaisvihaa" ehkäisisi kirjoittajan mielestä kulttuurirelativismi. No mikäs siinä, jos se toinen osapuoli vain olisi yhtä relativistinen oman kulttuurinsa totuusväittämien suhteen.
Quote from: M. on 22.08.2010, 23:22:10
***
QuoteMuukalaisvihaa ehkäisisi ymmärrys, että vaikka kulttuurit ovat erilaisia, ne on mahdollista hyväksyä niiden omista lähtökohdista.
Toisin sanottuna "muukalaisvihaa" ehkäisisi kirjoittajan mielestä kulttuurirelativismi. No mikäs siinä, jos se toinen osapuoli vain olisi yhtä relativistinen oman kulttuurinsa totuusväittämien suhteen.
Jep jep, kaikenlaista voi hyväksyä "niiden omista lähtäkohdista". Jos vaikka joillakin hypoteettisesti olisi sellaisia lähtökohtia, että "juutalaiset polveutuvat apinoista ja sioista", niin pitäähän se hyväksyä.
QuoteMuukalaisviha johtuu itselle vieraan kulttuurin kohtaamisen vaikeudesta. Meidän on usein vaikea käsittää, että maailman kulttuureissa on ainutkertaisia, omista tottumuksistamme poikkeavia tapoja ajatella, ilmaista ja tehdä periaatteessa samoja asioita.
Tätä ei ole lainkaan vaikeaa käsittää.
Sen sijaan on erittäin vaikea käsittää, miksi ei voida hyväksyä sitä että osa näistä tavoista on huonoja, tai ainakin sellaisia että niitä ei tule tukea ja ylläpitää sen jälkeen kun henkilö on muuttanut tänne. Varsinkin ottaen huomioon että monet pakolaisista ovat muuttaneet nimenomaan pakoon joitain näitä omista tottumuksistamme poikkeavia tapoja ajatella, ilmaista ja tehdä periaatteessa samoja asioita, koska osa niistä tuntuu olevan joillekin ihmisille hengenvaarallisia siellä maailman ainutkertaisten kulttuurien parissa.
Olenkin odottanut, milloin etnologit ottavat kantaa monikulttuurisuuteen, sillä heidänhän pitäisi nimenomaan jotain pystyä sanomaan aiheesta.
Mielestäni paras pointti tuli tässä:
QuoteOn väärinkäsitystä, että viestintäongelmien ratkaisu voisi perustua pelkästään kieleen ja että niin tuttavuus kuin ystävyyskin syntyisivät nopeasti kielen keinoin.
sillä
Quote...tuntemamme maailman kulttuurit eivät koskaan toimi viestinnällisesti harmonisen kylä-yhteisön periaattein.
Tässäpä se monikulttuurin ydinongelma on, eli jos ei ole jotain niin sanottua metakulttuuria, jonka arvoihin kaikkien tulee sitoutua, on kommunikointi ja yhteiselo eri kultttuurien välillä hankalaa.
QuoteMuukalaisviha johtuu itselle vieraan kulttuurin kohtaamisen vaikeudesta.
QuoteMuukalaisvihaa ehkäisisi ymmärrys, että vaikka kulttuurit ovat erilaisia, ne on mahdollista hyväksyä niiden omista lähtökohdista.
Miksi ihmeessä meidän pitää väkisin kohdata vieraita kulttuureja. Pysykööt poissa,ja pysytään mekin, niin poissa pysyy tuo muukalaisvihamielisyyskin.
Quote from: M. on 22.08.2010, 23:22:10
QuoteMuukalaisviha johtuu itselle vieraan kulttuurin kohtaamisen vaikeudesta.
En ole "muukalaisvihainen" niin en osaa sanoa.
Sama juttu, pitäisiköhän tuo "muukalaisviha" varustaa automaattisilla lainausmerkeillä?
Kyse taitaa olla uskomuksesta, sillä en tähän päivään mennessä ole tavannut ketään joka todella vihaisi muukalaisia, ainakaan Suomesta.
Ihmisten välisissä henkilökohtaisissa suhteissa painaa pelkästään molempien osapuolten halu tulla toimeen keskenään, siinä mitkään kulttuurit paina muumejakaan.
Tämäkin näyttäisi uskomukselta, jonka perimmäinen tarkoitus lienee antaa joillekin "vapauden" olla kulttuuriensa vankeja, ja sillä verukkeella hankalia.
Nämä kulttuurijutut ovat siitä kummallisia, että meidän kulttuurimme on aina se joka joustaa, ja joka tarvittaessa heitetään syrjään, ja "niiden" kulttuurin pillin mukaan tanssitaan, ellei se sitten siinä kulttuurissa ole ankarasti kiellettyä.
Kyseen kuitenkin pitäisi olla pelkästään ihmisten välisistä kanssakäynneistä, eikä mitään kulttuuriesittelyistä, eli tavallista aikuista käytöstä molemmin puolin.
Jos kulttuuriin ei kuulu käytöstavat, niin eipä sellainen kulttuuri yhtään paremmaksi ymmärtämällä tule.
Yhteiskunnan keskinäiset pelinsäännöt eivät ole mitään kulttuurikysymyksiä, vaan kunkin yhteiskunnan jäsenten yhteisesti hyväksymä käytösnormisto, jota on syytä noudattaa maassa maan tavalla.
Yhteiskunta koostuu ihmisistä, ja jotkut yhteiskunnat ovat sellaisista ihmisistä koostuneita, että he joutuvat henkensä pitimiksi pakenemaan toisiaan.
QuoteSuomalainen olettaa ruotsalaisen pitävän häntä juoppona, hitaana, tappeluhaluisena, tyhmänä, köyhänä, pelkurina, takapajuisena, metsäläisenä ja johdateltavana. Ruotsalaisella ei kuitenkaan ole mitään selkeää luokittelua suomalaisesta; enimmäkseen suomalainen ajatellaan "tavalliseksi".
Jaa. FST lähetti juuri sarjan (En svensk sommar i Finland), jossa tuotiin Suomeen ruotsalaisia, ja heiltä kysyttiin, mitä he odottivat Suomesta ja suomalaisista. Hehän tietenkin odottivat hiljaisia umpimielisiä suomalaisia ja jatkuvia puukkotappeluja, ja olivat yllättyneitä, kun eivät nähneet yhtään puukkotappelua (tämä siis osassa 8/8 (http://arenan.yle.fi/ohjelma/26267969790839c594f4e41120efcdf1)).
Okei, osa oli varmaankin käsikirjoituksen vaatimaa draamaa, mutta tuskin sanoja suuhun ihan väkisin työnnettiin. Toinen ruotsalaisista oli tietenkin ns. uusruotsalainen, eli eksoottinen kaveri.
QuoteMuukalaisviha johtuu itselle vieraan kulttuurin kohtaamisen vaikeudesta.
näin mäkin olen asian ymmärtänyt. Se että mamut ovat raskaiden rikosten tilastojen kärjessä, johtuu siitä, että he ovat liian vihamielisiä ymmärtämään suomalaista kulttuuria, eivätkä edes halua ymmärtää sitä.
Mitä pitäisi tehdä, jotta mamu ymmärtäisi että suomen
Quotekulttuureissa on ainutkertaisia, omista tottumuksistamme poikkeavia tapoja ajatella, ilmaista ja tehdä periaatteessa samoja asioita.
?
jos vankeustuomiosta, vaikka se olisi ehdollinen, joutuisi ulos maasta, niin se ehkä auttaisi, ainakin mamun oli silloin pakko yrittää ymmärtää suomalaista kulttuuria.
Päivikki Antola:
QuoteKulttuurien erilaisuus johtuu kielten lisäksi erilaisesta ekologiasta, elinkeino- ja yhteiskuntaelämästä, politiikasta ja uskonnosta.
Siinä oli pähkinänkuoressa 2000-luvun vaarallisin myytti.
Koko asetelma on käännetty päälaelleen. Todellisuudessa kulttuurien erilaisuus ei johdu kielellisistä, ekonomisista, yhteiskunnallisista, poliittisista tai uskonnollisista eroista, vaan päinvastoin kulttuurin eli ihmisten arvomaailman erilaisuus
aiheuttaa kielelliset, ekonomiset, yhteiskunnalliset, poliittiset ja uskonnolliset erot. Dosentilla on nyt pahan kerran mennyt syy- ja seuraussuhteet sekaisin.
Seuraava kysymys sitten kuuluukin, mistä tuo sisäinen arvomaailma tulee, ellei se tulekaan esimerkiksi poliittisesta järjestelmästä, jos tuon arvomaailman katsotaan
luoneen poliittisen järjestelmän. Vastaus, joka varmasti harmittaa monia, on geenit. Tai kutsukaa sitä sitten vaikka sieluksi. Tai etnisen ihmisjoukon keskimääräisiksi sisäisiksi taipumuksiksi. Sillä
me olemme erilaiset. Ja tuo erilaisuus aiheuttaa ne erot, jotka voimme eri yhteiskunnissa havaita. Ei niin, että yhteiskunnissa havaittavat erot aiheuttaisivat meissä olevan erilaisuuden, sillä tällöin jää selittämättä kokonaan yhteiskuntien erilaisuus.
Tämän vuoksi mokuttajien maailmankuva onkin virheellinen ja tämän vuoksi heidän ajamansa politiikkakin on virheellistä ja tuhoa aiheuttavaa, sillä ihminen ei muutu miksikään kuljettuaan jonkin maan rajan yli: sama sielu silti elähdyttää häntä, samat geenit antavat raja-arvot hänen taipumuksilleen ja sama sisäinen todellisuus yhä muokkaa, valikoi ja tulkitsee hänen havaintojaan hänen arvojensa ohjaamina.
Ylläsanottu on - mitenkään pyrkimättä itsekorostukseen - eräs tärkeimpiä asioita, mitä 2000-luvun alussa voidaan sanoa tai tiedostaa, sillä ellei meillä ole tuota ymmärrystä, tuhoamme yhteiskuntamme monikulttuurilla naiivisti luullessamme, että olemme samanlaisia tai että muutumme samanlaisiksi viimeistään kun olemme samanlaisessa yhteiskunnassa ja ympäristössä. Tätä asiaa ei voi liikaa korostaa, tämä kysymys on kaiken monikulttuurisuuden ytimessä ja tämän asian ymmärtäminen tulee olemaan vedenjakajana ratkaisemassa, säilyykö ihmisoikeuksia kunnioittava, vauras Eurooppa, vai tuhotaanko se keskiaikaisten ja fasististen arvojen tieltä.
Dosentti:
QuoteMeidän on usein vaikea käsittää, että maailman kulttuureissa on ainutkertaisia, omista tottumuksistamme poikkeavia tapoja ajatella, ilmaista ja tehdä periaatteessa samoja asioita.
Roskaa. Meidän on erittäin helppo tuo käsittää. Eihän täällä Hommassa juuri muusta puhutakaan. Ja siksi me emme haluakaan monikulttuurisuutta. Sillä seurauksena on arvojen konflikti.
Quote from: Eino P. Keravalta on 23.08.2010, 09:58:01
Dosentti:
QuoteMeidän on usein vaikea käsittää, että maailman kulttuureissa on ainutkertaisia, omista tottumuksistamme poikkeavia tapoja ajatella, ilmaista ja tehdä periaatteessa samoja asioita.
Roskaa. Meidän on erittäin helppo tuo käsittää. Eihän täällä Hommassa juuri muusta puhutakaan. Ja siksi me emme haluakaan monikulttuurisuutta. Sillä seurauksena on arvojen konflikti.
Niinpä.
Minun on vaikea käsittää että dosentti ei käsitä kyseessä olevan näiden "Ainutlaatuisten ja poikeavien tapojen" hyväksymisestä(eikä käsittämisestä) vaikeuttamaan omaa, valtakulttuuriin kuuluvaa arkea ja vieläpä maksamaan tästä "Ainulaatuisuudesta".
Miten yhteiskunnalle ja sen jäsenille tästä "Ainutlaatuisesta toiseudesta" on oikeasti hyötyä?
Ei yhtään mitenkään, päin vastoin ja mitä enemmän "ainutlaatuisuutta", sitä enemmän
häslinkiä ja ongelmia.
Yhteiskunta kaikkine osa-alueineen on kuin käynnissä oleva moottori ja jos joku
moottorinvalmistaja(Esim.Dosent-mokutech ltd) toimisi monikulttuurisesti siten että jokaiseen valmistamaansa moottoriin lisäisi "Ainukertaisia" osia,kävisi niin että jotkut toimisivat joten kuten savuttaen,jotkut pätkisivät kunnes leikkaisivat kiinni ja jotkut eivät edes käynnistyisi....Ja moottoreiden valmistaja ajautusi konkkaan huolimatta vakuutteluistaan että "Ainutlaatuiset" moottorit ovat markkinoiden parasta antia ja joiden käyttäjät rikastuvat moottorin taloudellisuuden tuomilla säästöillä.
Tulee myös mieleen että jos ainutlaatuisuus ja toisenlainen tapa tehdä samoja asioita ovat aina hyvästä niin silloihan vaikkapa matka A:sta B:hen ruuhkaliikenteessä sujuu parhaiten silloin jokainen ajaa ainutlaatuisesti ja poikkeavasti eli kaikilla eri nopeudet välillä 1-300 km/h,osa peruttaa perille väärää kaistaa ja osa vetelee kaistoilla siksakkia, osan pysähtyessä välillä kaistalle rukoilemaan.
Meidän tulee vain ainoastaan käsittää että kaikilla on sama päämäärä ja niin liikenne on entistä sujuvampaa sekä turvallisempaa siihen nähden että jokainen ajaisi samaa nopeutta omilla kaistoillaan ja samaan suuntaan.
Tuota eikös tämä professori osaltaan ampunut alas monikulturistien ehkä eniten hellimän maailmankylän sekä arkiset kohtaamiset eroavaisuuksien tasottajana. Ongelmat eivät ole puhtaasti pragmaattisia vaan enemmän periaatteellisisa. Eihän kirjoittaja, yleisestä multikultilinjasta poiketen, erityisesti syyllistänyt kantaväestöä vaan pohti kysymystä laajemminkin. Ei toi kirjotus ainakaan meikäläisestä miltään Camilla Haaviston ajatuskukkaselta vaikuttanut.
"Kulttuurien erilaisuus johtuu kielten lisäksi erilaisesta ekologiasta, elinkeino- ja yhteiskuntaelämästä, politiikasta ja uskonnosta."
Sinänsä tää tuntuu lähinnä tautologialta: kulttuurien erilaisuus johtuu kulttuurien erilaisuudesta, eikä oikeastaan mitenkään selitä erilaisuuden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Ekologia on listatuista ainoa, joka ei itsellään ole suoraan kulttuurin aspekti.
Apropo suomalaisten vaitonaisuus voi joillekkin olla ahdistavaa. Jenkeissä opiskeluaikana meidän poppoo kävi muutaman kerran paikallisten kanssa viikonlopputurneilla. Ei ollut kerta tai kaksi, kun ensi kertaa pappia kyydissä olleet jenkit hätääntyivät hiljaisuutta ja utelivat mikä on hätänä kun pääosin suomalaisseurue oli vaiti jalan matkalla esim ravintolaan aamiaiselle.
QuoteTuota eikös tämä professori osaltaan ampunut alas monikulturistien ehkä eniten hellimän maailmankylän sekä arkiset kohtaamiset eroavaisuuksien tasottajana. Ongelmat eivät ole puhtaasti pragmaattisia vaan enemmän periaatteellisisa. Eihän kirjoittaja, yleisestä multikultilinjasta poiketen, erityisesti syyllistänyt kantaväestöä vaan pohti kysymystä laajemminkin. Ei toi kirjotus ainakaan meikäläisestä miltään Camilla Haaviston ajatuskukkaselta vaikuttanut.
Juuri näinhän hän teki! Mielestäni erittäin hyvä artikkeli jonka jokaisen suvaitsevaisen tulisi lukea ja ymmärtää.
QuoteVoidaan kysyä, mikä merkitys suomalaistyyppisellä hiljaisuudella on viestinnässä, joka perustuu vain kuuloon ja josta puuttuvat sanattomalle viestinnälle olennaiset ilmeet, eleet, liikkeet, katseet, tilan käyttö ja mahdolliset autistiset eleet, kuten pään raapiminen, hiusten sukiminen, nenän ja korvien hypistely, sormien napsutus, kynsien pureminen. Ainakin se kertoo suomalaisen keskustelukulttuurin ainutlaatuisuudesta. Liittyykö se myös suomalaiseen kansanluonteeseen?
Kehonkieli on edelleen yksi tärkeimmistä kommunikointi tavoista, se kertoo totuuden vaikka suu valehtelisikin ( no voihan joku tietysti opetella huijaamaan sillä, mutta on erittäin vaikeaa ja harjoittelua vaativaa) ja kun se meillä on niin totaalisen erilainen kuin esim. afrikkalaisilla, on täysin epärealistista odottaa konflititonta yhteiseloa, ainakaan 3-4 sukupolveen. Suomalaisille tärkeää on juuri hiljaisuudella "keskusteleminen" ja jos sitä ei ymmärrä, ei ymmärrä meitä!
Samoin oman reviirin koskemattomuus on meille tärkeää, minä en ainakaan voi sietää ihmistä joka tuppaa iholle ilman lupaa ja kun monissa kulttureissa on tapana kosketella ja tulla hyvin lähelle tai kiinni, saa tämä meissä aikaan puolustusreaktion tai ainakin epämiellyttävän hämmennyksen. Tämä on yksi syy miksi meidän on mahdotonta täysin hyväksyä erilainen käyttäytyjä. Nämä ominaisuudet eivät missään nimessä ole mitenkään huonoja, niiden avulla olemme joskus selvinneet hengissä ja ne ovat meille tärkeitä ja kunnioittaakseen meitä, tulee näitä asioita kunnioittaa.
Vaikka kuinka opettelisimme puhumaan kauniita sanoja ja kaikkea hömppää, meidän omanlainen kehonkielen ja hiljaisuuden sisältävä kommunikointi pysyy samana ja on kohtuutonta vaatia MEITÄ muuttumaan, jos tulija ei sitä tee!
Nimim. Helv...tin herkkä kehonkielille
Quote
Muukalaisviha johtuu itselle vieraan ihmisen tai kulttuurin kohtaamisen vaikeudesta. Meidän on usein vaikea käsittää, että maailman kulttuureissa on ainutkertaisia, omista tottumuksistamme poikkeavia tapoja ajatella, ilmaista ja tehdä periaatteessa samoja asioita....
Koko teksti:
SS (http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/kun-vieras-pelottaa/593726)
Miksei tuo toimi myös toisinpäin, miksi tulokkaan kulttuuri
on niin v...n paljon arvokkaampaa kuin meidän?
No, sehän on dosentti, täytyy ymmärtää.
Mitähän kirjoittaja tahtoi tällä sanoa? Paljon kliseitä, diibadaapaa, suomalaisten morkkaamista ja lopuksi todetaan ettei kulttuurien välinen viestintä toimi.
Täh?
"Toisissa kulttuureissa vieraat voivat koskettaa toisiaan ilman, että se herättää torjuntaa. Nairobin liikenteessä Keniassa avonaisista pikkubusseista monet roikkuvat bussin ulkopuolella sisälläolijoiden pitäessä heistä kiinni. Matkustajat seisovat täyteen sullotussa bussissa navat vastakkain. He tarrautuvat toisiinsa bussin heittelehtiessä huonokuntoisella tiellä.
Suomalaisessa ruuhkabussissa sen sijaan vältetään viimeiseen asti tuntemattoman koskettamista. Kosketuspakon edessä asetutaan selät vastakkain. Ilmapiiri on juro, mykkä, jopa aggressiivinen. Vain ystävien näkee seisovan navat vastakkain ja juttelevan keskenään."
Ja kirjoittaja sitten oikein kuvittelee että nuo paikalliset ihmiset haluavat tuota bussi ihanuutta?
Itse kun olin Keniassa päätin etten enää ikinä valita Suomen teistä, ja en ole valittanut, sen verran oli hupaisa kokemus kun ojanpohjaa käytettiin useammin kuin kerran että päästiin perille savannialueelle.
Quote from: B52 on 30.08.2010, 01:32:16
Ja kirjoittaja sitten oikein kuvittelee että nuo paikalliset ihmiset haluavat tuota bussi ihanuutta?
Miksi nämä mokuttajat luulevat että ihmiset haluavat sitä toista kulttuuria tänne tai että tarvitsisimme sitä? En mitenkään usko että Lähi-itäläinen tai Afrikkalainen kulttuuri olisi hyödyksi, katso nyt niitä maita ja sitä kulttuuria.
Meillä on nyt suomalaistyylinen, moderni, länsimaalainen kulttuuri ja olen todellakin tyytyväinen tähän.
Jokainen joka haluaa Kenialaista, Somalialaista, Irakilaista, Ruotsalaista (jos sitä on vieläkin olemassa), Saksalaista, Venäläistä, Thaimaalaista, Iranilaista tai mitä tahansa kulttuuria voivat hyvinkin muuttaa sinnepäin, mutta Suomessa haluan Suomalaista kulttuuria ja sen kanssa maahanmuuttajat saavat elää.
Ja mitä pelkään? Lyhyesti kaikkea (http://www.youtube.com/watch?v=8HaJwjHC4Uk&feature=related) tätä (http://www.youtube.com/watch?v=xLPWuSDK5MQ) ja ellei Suomen poliitikoilla ole jonkinlaista maagista temppua niin tälläistä (http://affes.files.wordpress.com/2010/04/valdtakt_period_1975_2009.jpg?w=702&h=452) näemme myöskin Suomessa tulevaisuudessa.
Quote from: Ahmatti on 30.08.2010, 01:06:22
Quote
Muukalaisviha johtuu itselle vieraan ihmisen tai kulttuurin kohtaamisen vaikeudesta. Meidän on usein vaikea käsittää, että maailman kulttuureissa on ainutkertaisia, omista tottumuksistamme poikkeavia tapoja ajatella, ilmaista ja tehdä periaatteessa samoja asioita....
Koko teksti:
SS (http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/kun-vieras-pelottaa/593726)
Sopiva lyhenne mokufasistin tekstin lähteelle.
Quote
Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston etnologian emeritaprofessori opetusalana folkloristiikka, Turun yliopiston uskontotieteen ja Tampereen yliopiston kansanperinteen ja viestinnän antropologian dosentti sekä tietokirjailija.
Joo'o. Ei ole kyllä emeritaprofessorin tekstissä asiasisältöä ei niin lainkaan. Tähänkö se opettajapula on johtanut?
Quote"Toisissa kulttuureissa vieraat voivat koskettaa toisiaan ilman, että se herättää torjuntaa. Nairobin liikenteessä Keniassa avonaisista pikkubusseista monet roikkuvat bussin ulkopuolella sisälläolijoiden pitäessä heistä kiinni. Matkustajat seisovat täyteen sullotussa bussissa navat vastakkain. He tarrautuvat toisiinsa bussin heittelehtiessä huonokuntoisella tiellä.
Nairobilaiset vihaavat julkisen liikenteensä nykytilaa. Etenkin nuo täpötäydet matatut ovat hengenvaarallisia surmanloukkuja, joiden kuskit ja apukuskit ovat tunnettuja kuumapäisyydestään, mutta valitettavasti suurella osalla ei ole muuta vaihtoehtoa liikkumiseen. On kummallista, että joku niitäkin keksii ihannoida.
Ja kyllä kenialaisessakin joukkoliikenteessä jurotetaan - sekä yritetään pitää lompakosta kiinni. Suomalaisen ruuhkabussin mukavuus otettaisiin Nairobissa vastaan erittäin mielellään.
Lisään vielä muutaman linkin:
http://www.nation.co.ke/magazines/lifestyle/Keep%20off%20my%20road%20with%20your%20death%20wish%20%20/-/1214/998758/-/6g1a7pz/-/index.html
http://www.nation.co.ke/magazines/lifestyle/How%20matatu%20con%20artists%20in%20the%20city%20spoilt%20my%20day%20%20/-/1214/994034/-/l7o7je/-/index.html
http://www.nation.co.ke/oped/Editorial/Kimunya%20has%20to%20deal%20with%20chaos%20on%20roads%20/-/440804/993814/-/jpj2dvz/-/index.html
http://www.nation.co.ke/News/regional/Six%20die%20in%20matatu%20lorry%20crash%20/-/1070/969118/-/n9ag6jz/-/index.html
SS:n höperehtiminen kuuluu samaan sarjaan tämän HS:n jutun kanssa:
Afrikkalainen nauru ryöpsähti lähijunaan
http://hommaforum.org/index.php/topic,14821.0.html
Quote from: Micke on 30.08.2010, 02:00:44
Jokainen joka haluaa Kenialaista, Somalialaista, Irakilaista, Ruotsalaista (jos sitä on vieläkin olemassa), Saksalaista, Venäläistä, Thaimaalaista, Iranilaista tai mitä tahansa kulttuuria voivat hyvinkin muuttaa sinnepäin, mutta Suomessa haluan Suomalaista kulttuuria ja sen kanssa maahanmuuttajat saavat elää.
Tähän olisi vaikeampaa keksiä näin uskonnottomalle sopivampaa sanontaa, joten: amen.
Suomalainen kulttuuri on myös ainutkertainen. Missään muualla ei ole meitä juroja saunankiukaan ääressä kiukuttelevia juntteja. Miksei tätä haluta suojella?
Quote from: Servilia on 30.08.2010, 15:54:48
Quote from: Micke on 30.08.2010, 02:00:44
Jokainen joka haluaa Kenialaista, Somalialaista, Irakilaista, Ruotsalaista (jos sitä on vieläkin olemassa), Saksalaista, Venäläistä, Thaimaalaista, Iranilaista tai mitä tahansa kulttuuria voivat hyvinkin muuttaa sinnepäin, mutta Suomessa haluan Suomalaista kulttuuria ja sen kanssa maahanmuuttajat saavat elää.
Tähän olisi vaikeampaa keksiä näin uskonnottomalle sopivampaa sanontaa, joten: amen.
Suomalainen kulttuuri on myös ainutkertainen. Missään muualla ei ole meitä juroja saunankiukaan ääressä kiukuttelevia juntteja. Miksei tätä haluta suojella?
Haloska joskus vuosi sitten presidenttifoorumissaan sanoi, ettei hänen mielestään suomalaisessa kulttuurissa ole mitään erityistä suojeltavaa ja että myös hänen tyttärensä oli ollut samaa mieltä. Ni!
Quote from: JoKaGO on 30.08.2010, 16:14:13
Haloska joskus vuosi sitten presidenttifoorumissaan sanoi, ettei hänen mielestään suomalaisessa kulttuurissa ole mitään erityistä suojeltavaa ja että myös hänen tyttärensä oli ollut samaa mieltä. Ni!
Sitä samaa potaskaa on ruotsalainenkin demariämmä jauhanut omasta maastaan:
QuoteSiksi uuden valtauskonnon harjoittajien pitää haistaa ja maistaa kolmannen maailman edustamien kulttuurien erityisyys ja kehua, kuinka erinomaisia ne ovat erityisesti omaan kansalliseen kulttuuriin verrattuna, kuten yksi valtauskonnon merkittävimmistä profeetoista Mona Sahlin teki. Maahanmuuttajilla sentään on kulttuuria, kun taas ruotsalaisilla on vain tylsä juhannus, jolloin hypitään juhannussalon ympärillä.
http://vasarahammer.blogspot.com/2009/12/politiikka-uskonnon-korvikkeena-ii.html
QuoteOle oman elämäsi turisti
Päivikki Antola
00:01
Erilaisuus pelottaa, luo ennakkoluuloja. Silkka vierasihailu yksipuolistaa. Erilaisuuden ja yhdenvertaisuuden yhtäaikaisuus sen sijaan mahdollistaa kulttuurisen vuoropuhelun, vaikkei eturistiriidoilta ja yhteentörmäyksiltä voidakaan välttyä.
"Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin", neuvoo suomalainen sananlasku. Arvaaminen ei tässä tarkoita sattumalta oikeaan osuvaa päättelyä, vaan arvioimista, itsensä tarkastelua.
Arvioiminen on arvon määrittämistä. Joka toista arvioidessaan antaa tälle arvon, ei katso toista ylen. Arvon antaja pyrkii näkemään toisen tämän erityisyydessä ja hyväksymään sen, että toisessa voi olla myös sellaista, mitä arvioija ei ainakaan suoralta kädeltä ymmärrä.
Tuntematta itseään, siis arvaamatta omaa tilaansa, on vaikea antaa toiselle arvoa. Vierasta koskeva viisaus alkaa itseä koskevasta viisaudesta. Arvoa toiselle voi antaa se, joka osaa arvioida oikein omaa tilaansa.
Rasistinen käyttäytyminen johtuu itselle erilaisen kohtaamiskynnyksestä, oudon pelosta. Rasismi on kulttuurin opittua käyttäytymistä, ympäristön, kasvatuksen ja sosiaalisen paineen tulosta. Samantekevää, koskeeko se kansallista, uskonnollista, kieleen tai käyttäytymiseen liittyvää poikkeavuutta.
[...]
Kantasuomalainen voisi elää elämäänsä Suomessa turistin tapaan: eihän hän lähde etelänmatkallekaan mielessään halveksunta, inho, pelko tai viha erilaiseen, vaan myönteisellä, odottavalla asenteella; tunteakseen iloa, hämmästystä, myötäelämistä, nautintoa, rakkautta, yllätyksiäkin.
Erilainen on tullut kaikkialle jäädäkseen.
Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston etnologian professori emerita, Turun yliopiston uskontotieteen ja Tampereen yliopiston kansanperinteen ja viestinnän antropologian dosentti ja tietokirjailija.
Koko juttu (kirjoittajan kuvan kera):
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/ole-oman-elamasi-turisti/1314381
Lihavointi oma
Jyväskylän yliopiston etnologian professori emerita, Turun yliopiston uskontotieteen ja Tampereen yliopiston kansanperinteen ja viestinnän antropologian dosentti ja tietokirjailija.
Pisin titteli, mitä olen hetkeen nähnyt. Noilla meriiteillä pitää kiinni ennakkoluuloistaan, että rasismi ja ksenofobia on jotain, johon ainoastaan valkoihoinen juntti kykenee.
"Jo Platon esitti, että kieli on ajattelun peili tai kamera ja siten esikuva ja malli."
Joo, tottahan toki Platon, tunnettu valokuvaaja, esitti että kieli on ajattelun kamera. ;D
Eikä tuossa virkkeessä ollut muutenkaan järjen häivää. Olen siis kompastunut kohtaamiskynnykseen.
Quote from: skrabb on 08.04.2013, 08:12:09
Erilainen on tullut kaikkialle jäädäkseen.
Toivottavasti ei kuitenkaan. Erilainen ei ole synonyymi hyvän, hyväksyttävän, toivottavan, miellyttävän, kunnioitettavan, kannatettavan, positiivisen, hyödyllisen tai rikastuttavan kanssa. Eikä näiden vastakohtien kanssa.
Erilainen on erilainen, siinä kaikki, ja huonoa erilaisuutta ei pidä hyväksyä tai mahdollistaa sen pysyvää olemassaoloa täällä. Mitä huono erilaisuus on, siitä voidaan sitten väitellä.
Mulla ei ole mitään vaikeuksia sietää omituisia tapoja. Periaatteessa suomalaiset ovat perinteisesti sietäneet oikein hyvin hieman omituisia tyyppeja. Jos siitä ei ole vaaraa eikä se häiritse, niin ollaan kuin sitä ei olisikaan. Suomalainen ei myöskään pahemmin puutu toisten asioihin, tehkööt kotonaan mitä haluavat. Ei kuulu mulle.
Toki tuo on hieman liioiteltua, ei tuollainen käytös kaikkia koske.
Mutta sitä suomalaiset eivät siedä, että joku tulee selittämään heille miten heidän pitäisi olla ja vaatii jotain muutoksia. Huijareita, muiden siivellä eläjiä, rikollisia ja muuten vain perseilijöitä ei myöskään pahemmin siedetä. Ja kun suomalainen hiukan katsoo jonkun touhuja, niin saattaapi suuttua ja sanoa pahan sanan. Kuten vaikka vitun rättipää, menisi omaan maahansa pelleilemään ja jättäisi meidät rauhaan. Tällainen on sitten se kamala rasisti.
Quote from: Embo on 08.04.2013, 08:49:52
Quote from: skrabb on 08.04.2013, 08:12:09
Erilainen on tullut kaikkialle jäädäkseen.
Toivottavasti ei kuitenkaan. Erilainen ei ole synonyymi hyvän, hyväksyttävän, toivottavan, miellyttävän, kunnioitettavan, kannatettavan, positiivisen, hyödyllisen tai rikastuttavan kanssa. Eikä näiden vastakohtien kanssa.
Erilainen on erilainen, siinä kaikki, ja huonoa erilaisuutta ei pidä hyväksyä tai mahdollistaa sen pysyvää olemassaoloa täällä. Mitä huono erilaisuus on, siitä voidaan sitten väitellä.
Tuli muuten mieleen, että miksei kukaan tutkija puolustele vaikka rikollisjengejä? Ei niitä Suomessa pahemmin ollut vielä joskus 80-luvulla, nyt niitä on jo varmaan kymmeniä.
Se on väistämätön kehityssuunta nykymaailmassa ja rikollisjengeihin täytyy sopeutua sekä ymmärtää. Eivät ne tavalliselle ihmiselle ole vaarallisia, yleensä ne kahinoivat vain keskenään. Niillä on aivan ainutlaatuinen kulttuuri, josta suomalaisten pitäisi ottaa opiksi.
Kuulostaisi kyllä aika paksulta.
Quote from: Suvaitsevainen Vihreä on 08.04.2013, 09:01:18
Tuli muuten mieleen, että miksei kukaan tutkija puolustele vaikka rikollisjengejä? Ei niitä Suomessa pahemmin ollut vielä joskus 80-luvulla, nyt niitä on jo varmaan kymmeniä.
Se on väistämätön kehityssuunta nykymaailmassa ja rikollisjengeihin täytyy sopeutua sekä ymmärtää. Eivät ne tavalliselle ihmiselle ole vaarallisia, yleensä ne kahinoivat vain keskenään. Niillä on aivan ainutlaatuinen kulttuuri, josta suomalaisten pitäisi ottaa opiksi.
Kuulostaisi kyllä aika paksulta.
Hyviä tyyppejä tuntea, jos tarvitset huumeita, aseita tai tutkanpaljastimia. Noin muuten ei ole nautinnollista ottaa seurassa hapanta ja joutua miettimään kaikkea poikkipuolista sanomistaan.