QuoteMaahanmuuttajien musiikki ei pääse esille
Suomalaisten maahanmuuttajayhtyeiden musiikkia on levytetty vain muutamia levyjä, mutta niitäkään ei ole esillä levykauppojen hyllyissä. Maahanmuuttajien musiikkia ei kuulu radiossa, ja esiintymisareenoilla suomalaiset muusikot vastaavat usein etnisen musiikin soittamisesta.
Tansanialainen Aliko Mwakanjuki soittaa rumpuja ja tanssii Arnold Chiwalalan yhtyeessä, jossa supisuomalainen kantele yhdistyy afrikkalaisiin polyrytmeihin. Sibelius-Akatemiasta tänä syksynä valmistuva Mwakanjuki on selvittänyt pro gradu -tutkimuksessaan sitä, miten afrikkalaiset muusikot voisivat vakiinnuttaa asemansa Suomessa.
Omien kokemustensa perusteella Mwakanjuki tietää, että esiintymään pääseminen ei ole helppoa maahanmuuttajamuusikoille.
- Maahanmuuttaja-artistien on miltei mahdotonta päästä soittamaan klubeille. Kulttuurierot aiheuttavat ongelmia, maahanmuuttajat eivät aina puhu suomea ja kolmanneksi kieli, jolla lauletaan on usein täysin vieras. Lisäksi suomalaiset esiintyjät kilpailevat samoista harvoista keikoista kuin maahanmuuttajayhtyeetkin, Mwakanjuki sanoo.
Moni etnoyhtye koostuu suomalaisista
Etniseksi luokiteltuja esiintyjiä on Helsingissä toimivan Maailman musiikin keskuksen mukaan noin sata. Kun listaa katsoo tarkemmin, on valtaosa yhtyeistä suomalaisvoittoisia tai peräti kokonaan suomalaisista jäsenistä koostuvia. Etnisyys esitetäänkin etnofestivaaleilla usein suomalaisvoimin.
-Tänä päivänä useat suomalaiset yhtyeet soittavat esimerkiksi reggaeta, josta vielä vähän aikaa sitten vastasivat Suomessa jamaikalaiset tai afrikkalaiset esiintyjät, Aliko Mwakanjuki kertoo.
- Myös esimerkiksi perinteistä länsiafrikkalaista musiikkia soittavissa yhtyeissä esittäjät ovat usein suurimmaksi osaksi suomalaisia. Tämä tarkoittaa tietenkin suomalaisen kulttuurin rikastumista, mutta toisaalta se merkitsee maahanmuuttajamuusikoille kovaa kilpailua.
Ruotsin maahanmuuttajat ovat paremmin esillä
Maahanmuuttajayhtyeet kilpailevat suomalaisten yhtyeiden lisäksi myös ulkomaalaisten yhtyeiden kanssa. Mwakanjuki on huomannut, että monikulttuurisiksi itseään mainostavat etnofestivaalit ottavat helpommin esiintyjäksi ulkomaalaisen yhtyeen kuin kotimaassa asuvan maahanmuuttajayhtyeen. Festivaalin järjestäjät katsovat, että ulkomailta tuotu yhtye tuo enemmän yleisöä.
Ruotsissa ja Norjassa maahanmuuttajataustaiset esiintyjät ovat menestyneet musiikkimarkkinoilla hyvin, sillä artistien promootio on paremmin tuettua. Suomessa ongelma on Mwakanjukin mukaan se, että maahanmuuttajayhtyeet eivät pääse edes levyttämään, saati sitten radiokanavien soittolistoille tai kauppojen hyllyille.
- Siksi maahanmuuttajien musiikkia pitäisikin tukea voimakkaammin, jotta saataisiin joku levy edes silloin tällöin markkinoille. Maailman musiikin keskus tukee maahanmuuttajayhtyeiden levytyksiä, mutta niitäkin on julkaistu yhteensä vain kaksi tai kolme, Mwakanjuki sanoo.
YLE (http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2010/08/maahanmuuttajien_musiikki_ei_paase_esille_1906681.html?origin=rss)
QuoteSuomalaisten maahanmuuttajayhtyeiden musiikkia on levytetty vain muutamia levyjä, mutta niitäkään ei ole esillä levykauppojen hyllyissä. Maahanmuuttajien musiikkia ei kuulu radiossa, ja esiintymisareenoilla suomalaiset muusikot vastaavat usein etnisen musiikin soittamisesta.
No mutta. Eikös Mikko Lehtonen En ole rasisti, mutta -teoksessa puolustanut maahanmuuton merkitystä sillä perusteella, että jo pelkkä ulkomaalaisen musiikin omaksuminen Suomessa on monikulttuurisuutta?
QuoteMyös esimerkiksi perinteistä länsiafrikkalaista musiikkia soittavissa yhtyeissä esittäjät ovat usein suurimmaksi osaksi suomalaisia. Tämä tarkoittaa tietenkin suomalaisen kulttuurin rikastumista, mutta toisaalta se merkitsee maahanmuuttajamuusikoille kovaa kilpailua
Nyt sitten kulttuuri voikin rikastua ilman maahanmuuttajia.
http://www.youtube.com/watch?v=63cGaBdISSs&feature=related
Oulun pojilla on ainakin (pesismailojen ohella) menestyksen avaimet käsissään.
Suomalainen rummunsoitto on paljon parempaa!!
http://www.youtube.com/watch?v=8PdRRVxktL4&feature=related
QuoteMaahanmuuttajien musiikki ei pääse esille
No olihan meillä ainakin yksi esimerkillinen maahanmuuttajamuusikko, eli tämä George Kings, josta oli aikoinaan juttu työvoimaministeriön lehdessäkin.
http://www.mol.fi/mol/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_monitori/05_vanhat/MONITORI2002_2/MON2002_2_8.jsp
http://fi.wikipedia.org/wiki/George_Kings
Quote from: Suomitalon renki on 16.08.2010, 17:10:04
Suomalainen rummunsoitto on paljon parempaa!!
http://www.youtube.com/watch?v=8PdRRVxktL4&feature=related
Totta, tuossa lämmittää erityisesti tuon musiikin kansallinen perinne, siitä huokuva historiallinen jatkumo. Kunnon perusrokkia eikä mitään afrikan mustilta imitoitua rap-laulantaa.
Ehkäpä maahanmuuttajien musiikkigenre ei ole ihan sellaista jota kuluttajat haluaisivat ostaa? Rasismipa tietenkin. Ehdotan mamusiikki -veroa.
Quote from: KTM on 16.08.2010, 17:14:07
QuoteMaahanmuuttajien musiikki ei pääse esille
No olihan meillä ainakin yksi esimerkillinen maahanmuuttajamuusikko, eli tämä George Kings, josta oli aikoinaan juttu työvoimaministeriön lehdessäkin.
http://www.mol.fi/mol/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_monitori/05_vanhat/MONITORI2002_2/MON2002_2_8.jsp
http://fi.wikipedia.org/wiki/George_Kings
Jokainen suomessa koulutettu muusikko osaa soittaa kyseistä musiikkityyliä ja paremmin.
http://www.youtube.com/watch?v=3xyTYDNdTz8
Quote from: Pyromaniac on 16.08.2010, 17:07:52
http://www.youtube.com/watch?v=63cGaBdISSs&feature=related
Oulun pojilla on ainakin (pesismailojen ohella) menestyksen avaimet käsissään.
Just. Näitä lisää tänne, ja ai että kun kaikilla on mukavaa ja monikulttuurista. Paitsi tietenkin niillä keitä pojat käsittelevät mailallaan, mutta siitähän ne rasistit tunnistetaankin.
Quote from: Pyromaniac on 16.08.2010, 17:07:52
http://www.youtube.com/watch?v=63cGaBdISSs&feature=related
Oulun pojilla on ainakin (pesismailojen ohella) menestyksen avaimet käsissään.
Pellejä.
Kuulee tuota mölinää riittävästi tahtomattaankin...Ei lisää kiitos. Huonot markkinat täällä pohjoisessa.
No mutta onhan meillä mm. Raymond Ebanks (http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Ebanks) ja kyllä soikin aikoinaan radiossa ;D
Quote from: M. on 16.08.2010, 16:59:21
QuoteMyös esimerkiksi perinteistä länsiafrikkalaista musiikkia soittavissa yhtyeissä esittäjät ovat usein suurimmaksi osaksi suomalaisia. Tämä tarkoittaa tietenkin suomalaisen kulttuurin rikastumista, mutta toisaalta se merkitsee maahanmuuttajamuusikoille kovaa kilpailua
Nyt sitten kulttuuri voikin rikastua ilman maahanmuuttajia.
Niin. Mitä se kertoo mamumuusikoiden ammattitadosta, etteivät he pysty kilpailemaan suomalaisten muusikoiden kanssa edes mamumusiikin soitossa?
Quote from: Veli on 16.08.2010, 17:17:11
Ehkäpä maahanmuuttajien musiikkigenre ei ole ihan sellaista jota kuluttajat haluaisivat ostaa? Rasismipa tietenkin. Ehdotan mamusiikki -veroa.
Englanniksi mamusick-tax.
- Siksi maahanmuuttajien musiikkia pitäisikin tukea voimakkaammin, jotta saataisiin joku levy edes silloin tällöin markkinoille. Maailman musiikin keskus tukee maahanmuuttajayhtyeiden levytyksiä, mutta niitäkin on julkaistu yhteensä vain kaksi tai kolme, Mwakanjuki sanoo.
Täh? Tukea? Siis verorahoilla levytyksiä vaiko Ylen radioiden soittolistat täyteen kantele-rumpu --humppaa?
Itsehän olen huolestunut siitä, etteivät Matti ja Teppo ole onnistuneet saamaan jalansijaa Etelä-Afrikassa. Miten olisi vientituki?
Bändien ja levy-yhtiöiden perustaminen on ihan mahdollista kenelle hyvänsä. Ilmeisesti suomalaiseen mainstreamiin ei vain mahdu bongorumun läpyttely ja muu Kumbayaa. Meidän pitäisi kai hampaat irveessä vain väkisin kuunnella, ostaa ja verovaroin tukea sitä koska rassismi.
mikä estää perustamasta oman levy-yhtiön/musiikkikaupan/vastaavan zydeemin?
99% suomalaismuusikoistakin kärsii samasta ongelmasta.
Quote from: MikkoAP on 16.08.2010, 17:31:22
Niin. Mitä se kertoo mamumuusikoiden ammattitadosta, etteivät he pysty kilpailemaan suomalaisten muusikoiden kanssa edes mamumusiikin soitossa?
Sitä, että VHM on rasisti sikakoira!
Miksi sen täytyy olla juuri maahanmuuttajien tekemää musiikkia, jota tuettaisiin? En muista, milloin olisin ostanut kantasuomalaistenkaan tekemää musiikkia, mutta ulkomaalaisten tekemää musiikkia lähes viikoittain. Suomessa kulutetaan myös paljon mustien tekemää musiikkia tai vähintään sellaista, joissa vahvat "mustat" vaikutteet. Tällaista musiikkia kutsutaan Rock'n Rolliksi. Jos radion kuuntelijoille työnnetään väkisin musiikkia, josta he eivät pidä, he kääntävät kanavaa.
YLE:n toimittaja nukkukoon yönsä hyvin, sillä hyvä musiikki pääsee aina esille ja yleisö löytää sen, oli se kenen tekemää tahansa. Rasismista ei ole kyse tälläkään kertaa.
"
- Maahanmuuttaja-artistien on miltei mahdotonta päästä soittamaan klubeille. Kulttuurierot aiheuttavat ongelmia, maahanmuuttajat eivät aina puhu suomea ja kolmanneksi kieli, jolla lauletaan on usein täysin vieras. Lisäksi suomalaiset esiintyjät kilpailevat samoista harvoista keikoista kuin maahanmuuttajayhtyeetkin, Mwakanjuki sanoo."
On se vaan niin väärin, kun samalta pohjalta yritetään ponnistaa klubille. Joku ohitusväylä etnisille ihmeille on kyllä pakko kehittää, ihan kuten muuallakin yhteiskunnassa.
Olisihan se ihan väärin, jos ketään ei suosittaisi etnisen alkuperän perusteella.
Natsien ja apartheidistien politiikka elää mukavaa noususuhdetta nyky-Suomessa. Etnisyys alkaa määrittää, suositaanko vai ei ohi jonon..
Quote from: Veli on 16.08.2010, 17:17:11
Ehkäpä maahanmuuttajien musiikkigenre ei ole ihan sellaista jota kuluttajat haluaisivat ostaa? Rasismipa tietenkin. Ehdotan mamusiikki -veroa.
Ei tästä pelkällä verolla selvitä senkin rasistit! Määrätään lailla etnisen musiikin ostopakko. Esim. kun mätät kassalle Popedaa ja Eppu Normaalia, sinun olisi ostettava joku Suomessa tehty virallinen etnolevy samalla. Sama pakko myös radioasemille. Esim. perunanenäistä popedan kappaletta kohden pitää soittaa kolme suomietnokappaletta.
Kyllä tähän epäkohtaan löytyy ratkaisu, jos vaan viitsitään yrittää. Tätä perunanenäistä kansaa pitää uudelleenkouluttaa ja mielellään heidän omilla rahoillaan.
Että nykyinen asiantila saa minut häpeämään suomalaisuuttani. ;D
Quote from: Suomitalon renki on 16.08.2010, 17:10:04
Suomalainen rummunsoitto on paljon parempaa!!
http://www.youtube.com/watch?v=8PdRRVxktL4&feature=related
Pistin linkin tästä postauksesta Illmanin Mikalle. Kansallisuuksien vertailu ja toisen paremmaksi väittäminen ääneen on kiihottamista kansanryhmää vastaan..
Olisit vaan vertaillut ääneen lausumatta..
Voisikohan tuo kenties johtua siitä ettei kyseisen kaltainen musiikki ole suurimman osan suomalaisista mieleen? Vai onko sekin rasismia?
Quote from: Simo Lipsanen on 16.08.2010, 18:23:42
Voisikohan tuo kenties johtua siitä ettei kyseisen kaltainen musiikki ole suurimman osan suomalaisista mieleen? Vai onko sekin rasismia?
No on tietenkin. Suomalaisen musiikin pitäminen parempana kuin ulkomaalaisen on rasismia. Kaikki musiikki on yhtä hyvää ja kaikkea pitäisi soittaa yhtä paljon. Paitis mamu musiikkia enemmän kuin muita.
Quote from: Simo Lipsanen on 16.08.2010, 18:23:42
Voisikohan tuo kenties johtua siitä ettei kyseisen kaltainen musiikki ole suurimman osan suomalaisista mieleen? Vai onko sekin rasismia?
On. Ei haluta tunnustaa sitä Oikarinen-jabain tieteelisesti havaitsemaa piilo himoa mustan miehen kehoa kohtaan. Ei kun etnopäristys soimaan lakisääteisesti radiokanavaille ja MP3-soittimiin. Et itse rasistina saa päättää, mitä haluat kuunnella. Vähemmistövaltuutettu voisi vaikkapa valistuneempana päättää soittolistat puolestasi.. :roll:
Quote from: Pyromaniac on 16.08.2010, 17:07:52
http://www.youtube.com/watch?v=63cGaBdISSs&feature=related
Oulun pojilla on ainakin (pesismailojen ohella) menestyksen avaimet käsissään.
:D
Kaameeta roskaa.
Silloin kun olin nuori oli Suomen kenties suosituimman bändin Paul Oxley's Unitin laulaja maahanmuuttaja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Oxley%27s_Unit
Lisäksi Suomesta löytyy ainakin pari maamme euroviisuakin säveltänyt Jim Pembroke
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jim_Pembroke
Onhan suomea euroviisuissa edustanutkin maahanmuuttaja eli Geir Rönning
http://fi.wikipedia.org/wiki/Geir_R%C3%B6nning
Eli löytyyhän noita, mutta toimittaja ei heitä noteerannut koska ilmeisesti heillä oli liian vaalea pigmentti?
Quote from: Simo Lipsanen on 16.08.2010, 18:23:42
Voisikohan tuo kenties johtua siitä ettei kyseisen kaltainen musiikki ole suurimman osan suomalaisista mieleen? Vai onko sekin rasismia?
No, kun kävimme USA:ssa, porukka nuoria mustia miehiä yrittivät myydä meille cd:nsä ja kun veljeni ilmoitti ihan kohteliaasti ettei kiinnosta, koska kuuntelee mieluummin rokkia, niin rasisti/rotu-kortit lyötiin kyllä heti pöytään.
Eniten tässä mietityttää se, että miksi tuo on edes uutisoinnin arvoista? Romanimuusikoistakin huomattava osa väsää iskelmää, koska he se iskee kansaan ja he siitä itsekin pitävät. Miksi sitten on kauheaa ettei musiikki menesty kun ihmiset eivät siitä pidä?
Quote from: KTM on 16.08.2010, 18:39:09
Silloin kun olin nuori oli Suomen kenties suosituimman bändin Paul Oxley's Unitin laulaja maahanmuuttaja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Oxley%27s_Unit
Lisäksi Suomesta löytyy ainakin pari maamme euroviisuakin säveltänyt Jim Pembroke
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jim_Pembroke
Onhan suomea euroviisuissa edustanutkin maahanmuuttaja eli Geir Rönning
http://fi.wikipedia.org/wiki/Geir_R%C3%B6nning
Eli löytyyhän noita, mutta toimittaja ei heitä noteerannut koska ilmeisesti heillä oli liian vaalea pigmentti?
Jep väärä feno ja genotyyppi. Varsinainen maahanmuuttaja on eksootinen ulkonäöltään, eikä omaa samoja piirteitä kuin rasistiset perunanenät.
Quote from: Simo Lipsanen on 16.08.2010, 18:50:29
Eniten tässä mietityttää se, että miksi tuo on edes uutisoinnin arvoista? Romanimuusikoistakin huomattava osa väsää iskelmää, koska he se iskee kansaan ja he siitä itsekin pitävät. Miksi sitten on kauheaa ettei musiikki menesty kun ihmiset eivät siitä pidä?
Totta. Miksi romaneita ei syrjitä tango-genressä, vaan heillä on siellä varmasti väestöosuuteensa suurempi edustus artisteissa. Jotenkin tämä on tainnut unohtua gradussa?
Lienee tarpeen aloittaa nk. bändienyhdistäminen. Moni kultamunien bändikokoonpano on täällä niin pirstaleinen etteivät satojen bändien yksittäiset jäsenet enää edes muista ilman verovaroin kustannetun voimallistajapsykologin apua kuuluneensa oman kamelimaansa tärkeimpiin (ja todennäköisesti soittajaluvultaan suurimpiin) bändeihin.
Ja lisää voimallistamisen voimavaroja saattaa joutua lisäämään sen jälkeen kun bändin kasvettua viisikymmenpäiseksi eivät nuotit vieläkään muistu mieleen. Johtunee sotilaslapsuuden traumoista.
Jollainhan Suomen on suosta noustava ja rasismia olisi väittää etteikö etnobändiyhdistäminen ja niiden kulttuuriavustukset olisi maamme tulevaisuuden pelastus siinä kuin mikä tahansa muukin.
Onhan Suomessa ollut ulkomaalaisten esittämä musiikki kovassa kurssissa jo kauan sitten.
Suomea kiersi menestyksekkäästi italialainen Dario Campeotto (?) ja samaan aikaan soittoruokaloissa oli niin paljon italialaisia bändejä, että Roomassa ei edes kannattanut etsiä suutarinliikettä, sillä sen alan taitajat olivat kaikki täällä muusikkoina.
Oli eksotiikkaa tarjoamassa vielä Dariotakin suositumpi pikisilmä, Umberto Marcato.
Kun noista italialaisista vihdoin päästiin, saatiin puolalaiset triot ja duot kapakoihin.
Ei niin rupista ja rumaa polakkia ollutkaan, etteikö joka soittopaikkakunnalla paria muijaa olisi ollut.
Kansainvälistyttiin oikein kunnolla.
Se oli silloin se. Nyt on ehkä liikaa tarjontaa.
Quote from: KTM on 16.08.2010, 18:39:09
löytyyhän noita, mutta toimittaja ei heitä noteerannut koska ilmeisesti heillä oli liian vaalea pigmentti?
Aivan. Kitinä johtuu vain väärästä väristä - ja ehkä siitä että Eveliina Pokela on out ja tuskin ketään kiinnostaa kuulla kuinka kantele yhdistyy afrikkalaisiin polyrytmeihin.
Yksi menestyksekkäimmistä musiikkitaiteilijoista viimeisen 15 vuoden aikana
on maahanmuuttaja - Jari Sillanpää.
Quote from: rähmis on 16.08.2010, 19:34:32
Quote from: KTM on 16.08.2010, 18:39:09
löytyyhän noita, mutta toimittaja ei heitä noteerannut koska ilmeisesti heillä oli liian vaalea pigmentti?
Aivan. Kitinä johtuu vain väärästä väristä - ja ehkä siitä että Eveliina Pokela on out ja tuskin ketään kiinnostaa kuulla kuinka kantele yhdistyy afrikkalaisiin polyrytmeihin.
Yksi menestyksekkäimmistä musiikkitaiteilijoista viimeisen 15 vuoden aikana on maahanmuuttaja - Jari Sillanpää.
Törkeää syrjintää seksuaalivähemmistöön kuuluvaa kohtaan jättää hänet mainitsematta artikkelissa.
Se on tää suomalainen ilmapiiri...
http://www.youtube.com/watch?v=W86QbaRiKkQ
:)
Quote from: BeerBelly on 16.08.2010, 17:29:44
No mutta onhan meillä mm. Raymond Ebanks (http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Ebanks) ja kyllä soikin aikoinaan radiossa ;D
Eikä ainoastaan Suomessa. Musiikki on bisnes ja siellä ei jaeta menestystä ihonvärin tai lähtömaan mukaan. Pitää tehdä sellaista musiikkia joka myy.
Ihan turhaa parkumista. Lisää treeniä ja linjan vaihto jos menestys on tärkeämpää kuin itse musiikki.
Ehkä hölmöin gradun aihe koskaan.
Maahanmuuttajien musiikki pääsee esille sitten kun se alkaa kiinnostaa suomalaisia.
Afrikkalaisesta "musiikista" tulee mieleen ensimmäisenä tuntikausia kestävä, mitään tarkoittamaton rummunpauke, jota ainakin Helsingin puistoissa voi kesäisin kuulla. Ja se todella kestää tunteja, jos ette usko niin tulkaa kuuntelemaan. Musiikin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Mielenkiinnoltaan sitä voisi verrata neljän tunnin bassosooloon.
Mustalaismusiikkia tekevät jo paremmin valkolaiset:
http://www.youtube.com/watch?v=xV8QvglnJ9U&feature=related
Ehkäpä suomalaisilla ja varsinaisilla maahanmuuttajilla on keskimäärin perin erilainen musiikkimaku. Tähän suuntaan viittaisivat ainakin ne lukuisat havainnot, tai paremminkin niiden puutteet siitä, miten ahkerasti ETU-kansalaiset osallistuvat suomalaisiin musiikkirientoihin. Pari viimeistä esimerkkiä: Olin Leonard Cohen'in konsertissa Hartwall-Areenalla. Paikalla tuvantäysi ihmisiä, ehkä noin 15.000 sielua. Siltikään yhtään tummaihoista ei missään. Ja viime viikolla Ankka-Rockissa Vantaalla, jossa parin päivän aikana onnistuin näkemään tuhansien ja tuhansien ihmisten joukossa ainoastaan kaksi mustaa ja yhden mulatin. Taitaa olla niin, ettei varsinaisia maahanmuuttajia kiinnosta suomalainen musiikkikulttuuri. Ja luultavasti on myös päinvastoin: suomalaiset eivät pidä varsinaisten maahanmuuttajien musiikista. Ehkäpä tässä on yksi syy siihen, miksei maahanmuuttajien musiikki juuri ole esillä, vaikka pienessä Suomessa on jo jopa yli 200.000 maahanmuuttajaa! Mutta tämähän ei ole kenenkään vika. Ja mikä olikaan ongelma?
Eikös musiikki ole kielletty joissakin muslimimaissa, siis miten niiden musiikki edes voisi päästä esille jos omat uhkaavat tappaa musisoijat?
QuoteSomali Islamist group bans music on radio stations
http://www.buenosairesherald.com/BreakingNews/View/29725
Attacks on music practitioners in Somalia
http://freemuse.synkron.com/sw29844.asp
On 18 June 2008, unidentified men armed with knives killed a multi-skilled musician singer in Mogadishu: the musician Abdulkadir Adow Ali was stabbed to death.
QuoteA group of young, religious men in Sweden act as if they were an Islamic police force and try to prevent Swedish Muslims – basically of Somali origin – from listening to music. This was shown on SVT, the National Swedish TV, on 25 April 2006. Same thing happened in Denmark on October 9 in 2004 where religious fundamentalists obstructed a concert in Nørre Alle Medborgerhus.
Malmös Salafis: "Music is forbidden"
In the Swedish tv documentary, Faik Rustemi, a 23-year-old Muslim based in Sweden's third largest city Malmö states it very simply: "Music is not allowed in Islam".
http://freemuse.org/sw14339.asp
Kyllä ainakin tämän mamun musiikkia soitetaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Pacius
Tietty sävellyksensä lienee eräs eniten maassamme soitetuista kipaleksista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maamme
Ps huvittaa taas tuo vakiomokufraasi "muualla on mamuasiat paremmin", tälllä kertaa Ruotsissa.
Quote from: P on 16.08.2010, 18:18:05
Ei tästä pelkällä verolla selvitä senkin rasistit! Määrätään lailla etnisen musiikin ostopakko. Esim. kun mätät kassalle Popedaa ja Eppu Normaalia, sinun olisi ostettava joku Suomessa tehty virallinen etnolevy samalla. Sama pakko myös radioasemille. Esim. perunanenäistä popedan kappaletta kohden pitää soittaa kolme suomietnokappaletta.
Nyt lopetat ihan tosi. Toi kuulostaa ihan joltain hesarin mielipidekirjotukselta.
Ja tätä YLEä pitäisi kohta tukea pakollisella maksulla... Mieluummin istun linnassa.
Etnisen musiikin pakkokiintiötä positiivisen syrjinnän merkeissä odotellessa.
Kuka tahansa mamumuusikko lyö läpi kun
a) hän on hyvä ja
b) hänellä on karismaa.
Sama tietysti pätee kaikkiin esiintyviin artisteihin. Se ei tunnu mamuille riittävän. Pitäisi näköjään olla valtion menestystakuu.
Quote from: M on 17.08.2010, 07:32:15
Kuka tahansa mamumuusikko lyö läpi kun
a) hän on hyvä ja
b) hänellä on karismaa.
Sama tietysti pätee kaikkiin esiintyviin artisteihin. Se ei tunnu mamuille riittävän. Pitäisi näköjään olla valtion menestystakuu.
Tuohan on vallan loistava idea. Valtion tulisi tukea tietyistä kulttuureista tulevia maahanmuuttajia muusikon urallaan ja tarjoutua ostamaan x määrä näiden tuotannosta.
Kyse ei ole siitä että se olisi maahanmuuttajien tekemää musiikkia, kyse on genrestä ja Suomessa on julman paljon genrejä jotka eivät saa suomalaisilta erityisemmin mitään huomiota, unohtamatta että on paljon ala-kulttuurien bändejä jotka eivät myöskään pääse/välitä tulla Suomeen pienen yleisön takia.
Quote from: OTU on 16.08.2010, 21:36:34
Eräs sävellyksensä jopa lienee yksi yksi eniten maassamme soitetuista kipaleksista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maamme
Ei oikeastaan, tietääkseni Pacius pölli saksalaisen kapakkalaulun Maamme laulun säveleksi.
Kun tykättiin Niilin Hanhista niin rasisteiksi haukuttiin Vihreässä Langassa. Jos taas ei kiinnosta niin silloinkin se on meidän vikä. Mikään ei koskaan mene meillä oikein.
Quote from: Veli on 16.08.2010, 18:25:00
Quote from: Simo Lipsanen on 16.08.2010, 18:23:42
Voisikohan tuo kenties johtua siitä ettei kyseisen kaltainen musiikki ole suurimman osan suomalaisista mieleen? Vai onko sekin rasismia?
No on tietenkin. Suomalaisen musiikin pitäminen parempana kuin ulkomaalaisen on rasismia. Kaikki musiikki on yhtä hyvää ja kaikkea pitäisi soittaa yhtä paljon. Paitis mamu musiikkia enemmän kuin muita.
Ei kaikki musiikki ole yhtä hyvää. Mamu musiikki on vielä parempaa kuin suomalainen musiikki ja kaikkien tulisi kuunnella sitä vähintään 8 tuntia päivässä. ;D
Mamujen kulttuurihan on paljon hienompaa ja arvokkampaa kuin suomalainen kulttuuri. Tai eihän Suomessa mokuttajien mukaan edes ole omaa kulttuuria. :P
Quote from: Oho on 17.08.2010, 12:35:36
Quote from: OTU on 16.08.2010, 21:36:34
Eräs sävellyksensä jopa lienee yksi yksi eniten maassamme soitetuista kipaleksista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maamme
Ei oikeastaan, tietääkseni Pacius pölli saksalaisen kapakkalaulun Maamme laulun säveleksi.
Niinhän sitä väitetään.
No jos vaihdetaan radiossa Turun tuomiokirkon kello 12 lyönnit etnopaukutukseen. Alkais porukat pakosta pikkuhiljaa tottua.
En näe tässä mitään ongelmaa.
Maahanmuuttajilla on täysi oikeus perustaa oma radiokanava ja musiikkikauppa samoilla ehdoilla kuin kaikilla muillakin. Siellä sitä voi sitten soittaa ja myydä.
Kyllä se ainakin eilen pääsi esille metrossa, kun sisään kannettiin sähköurut ja toinen soitti viululla.
Quote from: Simo Lipsanen on 17.08.2010, 07:53:43
Quote from: M on 17.08.2010, 07:32:15
Kuka tahansa mamumuusikko lyö läpi kun
a) hän on hyvä ja
b) hänellä on karismaa.
Sama tietysti pätee kaikkiin esiintyviin artisteihin. Se ei tunnu mamuille riittävän. Pitäisi näköjään olla valtion menestystakuu.
Tuohan on vallan loistava idea. Valtion tulisi tukea tietyistä kulttuureista tulevia maahanmuuttajia muusikon urallaan ja tarjoutua ostamaan x määrä näiden tuotannosta.
Kunnallisista palveluista tuttu maksusitoumus?
:D
Quote from: gammaaries on 17.08.2010, 12:43:31
Kun tykättiin Niilin Hanhista niin rasisteiksi haukuttiin Vihreässä Langassa. Jos taas ei kiinnosta niin silloinkin se on meidän vikä. Mikään ei koskaan mene meillä oikein.
Taidan sitten lähteä tästä hirttäytymään ;) Josko nyt sekään suomalaiselta onnistuisi...
YLE Radio 1: Kultakuume
Keskiviikko 18.8.2010 klo 15.15, uusinta klo 21.15QuoteMaahanmuuttajien musiikki ei pääse esille
Kelpaako maahanmuuttajamuusikko lavalle ainoastaan paukuttaessaan rumpuja kaislahameessa? Miksi meillä ei ole Youssou n'Dourin kaltaista omaa emigranttitaustaista maailmanmusiikin tähteä? Miksi etnisyys esitetään niin usein suomalaisvoimin etnofestivaaleilla, vaikka meillä on maahanmuuttajamuusikoitakin? Vastaus selviää kuuntelemalla päivän Kultakuumeen, jossa kolme afrikkalaista muusikkoa kertoo kokemuksistaan suomalaisen musiikin kentällä.
YLE (http://www.yle.fi/radio1/kulttuuri/kultakuume/afganistanin_elava_kulttuuri_afganistan_maahanmuuttajien_musiikki_minna_lindgren_24869.html)
Tehdään vaihtokauppa, aina kun radiossa aiotaan soittaa Maijaa,
soitettaisiinkin maahanmuuttajaa, sopiiko?
http://www.youtube.com/watch?v=l12Csc_lW0Q
Ei minulla muuta. :roll:
Tekisi mieli hypätä ajassa 50 vuotta eteenpäin niin pääsisi tästä prkeleen mokutuksesta eroon. Joka päivä samaa paskaa ja valitusta mediassa. Kommunistit eivät koskaan opi.
Quote from: Oluttikka on 16.08.2010, 20:29:01
Ehkä hölmöin gradun aihe koskaan.
Exactamente!
Multikulti musaklubi
mamusiikki doobie doobie
Kanteleella soitetaan suohon moiset valittajat.
Quote from: Nuivinaattori on 23.08.2010, 15:42:03
http://www.youtube.com/watch?v=l12Csc_lW0Q
Ei minulla muuta. :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=s4Dy5qqfjkM
Ja sama meno jatkuu. 8)
Hupivideoita tuli sitten tarpeeksi tähän ketjuun.
Quote from: Iloveallpeople on 18.08.2010, 13:27:41
YLE Radio 1: Kultakuume
Keskiviikko 18.8.2010 klo 15.15, uusinta klo 21.15
QuoteMaahanmuuttajien musiikki ei pääse esille
Kelpaako maahanmuuttajamuusikko lavalle ainoastaan paukuttaessaan rumpuja kaislahameessa? Miksi meillä ei ole Youssou n'Dourin kaltaista omaa emigranttitaustaista maailmanmusiikin tähteä? Miksi etnisyys esitetään niin usein suomalaisvoimin etnofestivaaleilla, vaikka meillä on maahanmuuttajamuusikoitakin? Vastaus selviää kuuntelemalla päivän Kultakuumeen, jossa kolme afrikkalaista muusikkoa kertoo kokemuksistaan suomalaisen musiikin kentällä.
YLE (http://www.yle.fi/radio1/kulttuuri/kultakuume/afganistanin_elava_kulttuuri_afganistan_maahanmuuttajien_musiikki_minna_lindgren_24869.html)
Ei niitä Youssou n'Dourin tapaisia siellä Afrikassakaan joka vuosi ilmaannu, edes joka viides vuosi.. Vaikka kymmeniä miljoonia yrittäjiä kisaa paikasta Afrikan Tähdeksi.
Aliko Mwakanjuki valmistuu Sibiksestä joskus. Hän on siis koulutuksensa puolesta jo hennolla, mutta kumminkin vihreällä oksalla apurahojen, verkostojen yms zydeemien suhteen.
Ihan kaikilla ainakin marginaalisemman musiikin tekijöillä on pulaa keikoista ja etenkin radiosoitosta. Lähes kaikki tekevät myös muita musahommia, kuten opetusta tai sitten aivan muuta duunia. Tervemenoa vaan siihen "markkinaan" mukaan, etnisestä taustasta riippumatta.
Ja vielä: meillä on rahoitusväyliä, joita on koetettu tarkoittaa esim. suomalaisen kansanmusan tai suomenruotsalaisen kansanmusan tekijöiden tukemiseen. Siitä vaan perustamaan omaa rahastoa, joka toimisi vastaavin kriteerein [valitse termi tähän] -musan tekijöiden työn tukemiseksi.
Voisi myös mainita että edes mokuttajat eivät suurella todennäköisyydellä välitä juurikaan etno-musiikista ja sitä on turha ruveta tuputtamaan suomalaisille koska suurin osa suomalaisista ei ole hipstereitä.
Eipä tuo suomalainen kansanmusiikkikaan täällä kauhean suosittua ole. Tai ainakaan niin suosittua, että sitä tulisi joka radiokanavalta, joka viikonloppu olisi keikkoja jne.
Kun pistetään Suomen maahanmuuttajat normaalijakaumaan, napataan kärkipäästä musiikillisesti lahjakkaat, niin eipä tuota potentiaalia enää kauheasti ole. Ja sitten kun vähänkään katsoo noita muusikkojen taustoja, niin aika monelta löytyykin etnistä taustaa.
Afrikkalaista rumpumusiikkia on maanosa täysi, suomalaista musiikkia tulee vain yhdestä pikkuisesta maasta. Eiköhän tällöin ole järkevämpää satsata tähän pikkumaan musiikkiin. Ja loppujen lopuksi, jos yleisöä ei täällä kiinnosta vuvuzela-musiikki, niin ei sille paljoa löydy käyttöä.
Hienoa, että YLE on tästäkin itsestäänselvästä ja turhasta asiasta työstänyt 'uutisen'. On niitä graduja tehty huomattavasti merkittävimmistäkin aiheista.