Suuret kiitokset Sakarille Nuivasta puuhakalenterista!
Mutta nyt joulu meni ja tästä tuli Suuri ja virallinen Moku Manager -kehitysketju. Kyse on siis tästä:
http://geocities.com/sakarinora/
Nuiva Puuhakalenteri
http://koti.welho.com/maijarvi/
Ei ole vielä 8. luukku valmis!!! >:( ;)
nyt on! :)
Aivan loistava joulukalenteri, joulu on pelastettu. ;D
Kyllä se on niin, että päivä lähtee käyntiin suklaa, aamulehden, paperi ja nuivalla kalenterilla...
Nyt tää meidän toiminta menee todella lujaa eteenpäin, eli homma on kovassa nousussa.
Hahhahhah! Pelasti päivän... ööö, yön!
Muutaman bugin voisi kuitenkin fiksailla: Tekstissä on kirjoitusvirhe, ja joulukuusi olisi mukava saada uudelleendramatisoitua koristeineen ja tähtineen, vaikka ne olisi ensin epädramatisoinut yksitellen pois.
Korjattu. Kiitos.
Tänään taas aivan infernaalisen hauska! Onnittelut, Sakari. Jälleen kerran.
Sakarilla välähtää !
Quote from: ElinaElina on 22.12.2008, 23:34:13
Sakarilla välähtää !
Kyllä! Lempparini on Mokuman, jota naureskelin vedet silmissä pitkään. Siitä nimimerkkinikin.
3:42 eikä luukku ole auki! :D
Juu. Welhon ftp on ollut alhaalla eilen illasta asti >:(
Nyt näyttäisi siltä, että Welho on laittanut purkin jouluksi kiinni. Tämän päivän luukun näyttävä versio löytyy nyt osoitteesta:
http://kotisivu.dnainternet.net/lepima1/ (http://kotisivu.dnainternet.net/lepima1/)
Pahoittelut viivästyksestä.
Quote from: MokuMan on 22.12.2008, 23:50:22
Quote from: ElinaElina on 22.12.2008, 23:34:13
Sakarilla välähtää !
Kyllä! Lempparini on Mokuman, jota naureskelin vedet silmissä pitkään. Siitä nimimerkkinikin.
Itsekin tykkäsin siitä :)
Loistavaa toimintaa.
Kiitos mainiosta kalenterista!
En tiedä, onko tämä sopimaton kysymys, mutta kuoriutuiko kenenkään kultamunasta mitään? Itse väsyin odottamaan kolmen tunnin jälkeen...
Quote from: urogallus on 24.12.2008, 11:16:03
Kiitos mainiosta kalenterista!
En tiedä, onko tämä sopimaton kysymys, mutta kuoriutuiko kenenkään kultamunasta mitään? Itse väsyin odottamaan kolmen tunnin jälkeen...
Ei kuoriudu, tuijotin sitä herkeämättä 24 tuntia.
Quote from: urogallus on 24.12.2008, 11:16:03
kolmen tunnin jälkeen
Ollaanpas täällä kärsimättömiä. Perimätiedon mukaan 10 vuotta on näillä munilla ihan normaali hautomisaika. ;)
Kalenterin huikeat kävijämäärät tulivat allekirjoittaneelle aikamoisena yllätyksenä. Pieni oma kiva karkasikin nopeasti lapasesta ja tekijällä oli varmasti yhtä hauskaa kuin kävijöillä. Erityiskiitos kuuluu emännälle jolla nuivia ideoita riitti.
Moku Manager on ollut reilun kuukauden telakalla muhimassa. Alan nyt vääntää siihen grafiikoita ja saan toivottavasti tammikuun aikana jonkun family, friends & fools -version ulos. Ideoita grafiikoiden ja pelimekaniikan osalta otetaan edelleen mielellään vastaan.
http://geocities.com/sakarinora/ (http://geocities.com/sakarinora/)
Quote from: SakariNora on 24.12.2008, 12:47:21
Quote from: urogallus on 24.12.2008, 11:16:03
kolmen tunnin jälkeen
Ollaanpas täällä kärsimättömiä. Perimätiedon mukaan 10 vuotta on näillä munilla ihan normaali hautomisaika. ;)
Kalenterin huikeat kävijämäärät tulivat allekirjoittaneelle aikamoisena yllätyksenä. Pieni oma kiva karkasikin nopeasti lapasesta ja tekijällä oli varmasti yhtä hauskaa kuin kävijöillä. Erityiskiitos kuuluu emännälle jolla nuivia ideoita riitti.
Moku Manager on ollut reilun kuukauden telakalla muhimassa. Alan nyt vääntää siihen grafiikoita ja saan toivottavasti tammikuun aikana jonkun family, friends & fools -version ulos. Ideoita grafiikoiden ja pelimekaniikan osalta otetaan edelleen mielellään vastaan.
http://geocities.com/sakarinora/ (http://geocities.com/sakarinora/)
Hmm onkos sulla siellä pelissä jossain nurkassa kuva joka näyttää sivilisaation tilaa?
Mieleeni tulee se netissä pyörinyt kuva jossa sivistys+afrikkalaiset=savimaja
;D
Kunhan rikastus on tarpeeksi pitkällä.
Ei joulua ilman piparia :)
Olenko minä ainoa, jolla 24. päivän luukku ei suostu aukeamaan?
Quote from: M.E on 24.12.2008, 14:05:26
Olenko minä ainoa, jolla 24. päivän luukku ei suostu aukeamaan?
Luetaan ne viestit tai siisseli tulee kylään! :D
Quote from: Onkko on 24.12.2008, 14:09:48
Quote from: M.E on 24.12.2008, 14:05:26
Olenko minä ainoa, jolla 24. päivän luukku ei suostu aukeamaan?
Luetaan ne viestit tai siisseli tulee kylään! :D
Hups, luin kyllä viestit, mutta jotenkin käsittämättömällä tavalla sain päivämäärän väärin. No, sen siitä saa kun valvaa putkeen kaksi vuorokautta ja nukkuu sitten vain 6h.
Joo, taidan nyt sitten vetäytyä joulun viettoon, etten aivan tyystin nolaa itseäni tässä mielentilassa.
Hyvää joulua!
Quote from: SakariNora on 24.12.2008, 12:47:21
Ideoita grafiikoiden ja pelimekaniikan osalta otetaan edelleen mielellään vastaan.
http://geocities.com/sakarinora/ (http://geocities.com/sakarinora/)
Civilization I lienee tuttu peli? Siinä jos kaupungissa tyytymättömiä ihmisiä on enemmän kuin iloisia ihmisiä, niin silloin kaupunki vajoaa "epäjärjestykseen" (disorder) - ja ruudulla marssii nuivan musiikin säestämänä vihaisia ihmisiä haravoiden ja talikoiden kanssa.
Sama juttu lienee myöhemmissiä Civilizationeissa, mutta niitä en ole pelannut.
Varmaan jo keksitkin, mitä ajan takaa, mutta: kun mokupelissäsi kaupunkia on monikulttuuristettu tarpeeksi, niin sitten tulee animaatio, jossa mellakoijat marssivat eläimellisen mölinän saattelemana (http://www.halla-aho.com/scripta/muhamettilaisen_musta_aukko.html) ja tallovat toisiaan kuoliaaksi.
Mielipiteitä? Tämä läppä menee tosin ohi jos ei ole pelannut Civilizationeita.
Miksei 24 aukia?!
Quote from: Frater Tovarits on 24.12.2008, 23:42:27
Miksei 24 aukia?!
Huoh, ei taas :D.
(Lue varapalvelimen osoite ylempää)
Quote from: MokuMan on 24.12.2008, 23:30:52
Varmaan jo keksitkin, mitä ajan takaa, mutta: kun mokupelissäsi kaupunkia on monikulttuuristettu tarpeeksi, niin sitten tulee animaatio, jossa mellakoijat marssivat eläimellisen mölinän saattelemana (http://www.halla-aho.com/scripta/muhamettilaisen_musta_aukko.html) ja tallovat toisiaan kuoliaaksi.
Mielipiteitä? Tämä läppä menee tosin ohi jos ei ole pelannut Civilizationeita.
Haha, loistava idea :D
Kiitokset Sakarille antoisista pikkuhetkistä joulukalenterin parissa.
Jees kiitoksia, oli hyvä ja todella kekseliäs kalenteri. Muuta joulukalenteria mulla ei tänä vuonna ollutkaan. :D
Quote from: JerryS on 25.12.2008, 16:37:15
Jees kiitoksia, oli hyvä ja todella kekseliäs kalenteri. Muuta joulukalenteria mulla ei tänä vuonna ollutkaan. :D
Meidän porukka kiittää myös, ei ollut täälläkään muuta joulukalenteria. Munan kuoriutumista odoteltiin vain 5 minuuttia, dilemmaan saatiin X:lle ja Y:lle ainakin 2 eri arvoa, jotka silti tuottivat oikean ratkaisun :D. Kunpa saataisiin nuiva vuosikalenteri !
Siinäpäs olis sitten hommaa jollekulle kun pitäs kaikki merkki ja vuosipäivät laittaa nuivasti. Kuvat tulis sitten taas armaan helposti.
Kiitoksia loistavasta kalenterista..
Moku Manager on hauska idea, eniten mietityttää pelattavuuden näkökulmasta miten kaupungit vuorovaikuttavat keskenään..jos ovat "irrallisia" se ei ehkä tunnu riittävän mielekkäältä että kaupunkeja on monta..En tosin tiedä pelisuunnittelusta kovin paljoa..
Monen kaupungin mukaan ottamiselle oli kaksi syytä: Olisi enemmän tekemistä ja tuntuisi siltä, että pääsee kunnolla tuhoamaan Suomen.
Käsittääkseni pelin ainoa resurssi on verorahat. Mielenkiintoisuuden lisäämiseksi voisi ottaa toiseksi resurssiksi 'poliittisen pääoman' kuten Democracy-pelissä. http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_(game) (http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_(game))
Tässä alustavaa pohdintaa vaikutuksista. Yritän pitää konseptin yksinkertaisena.
Poliittista pääomaa kertyy ajan kanssa kuten verorahojakin ja jotkut päätökset vaativat poliittista pääomaa niiden läpisaamiseksi.
Pelaajan täytyy siten tasapainoilla kahden resurssin kanssa.
Poliittista pääomaa kertyy mokuttajien määrän mukaan kansalaisissa, mediassa, puolueissa, hallituksessa ja tietyissä viroissa.
Poliittista pääomaa voisi käyttää myös käännyttämiseen, virkojen ostoon ja satunnaisiin tapahtumiin reagointiin.
Virkoja voisivat olla kaikki ministerinpaikat sekä kansliapäällikkyydet. Avainvirkoja olisivat pääministeri, sisäministeri, maahanmuuttoministeri, valtiovarainministeri, sisäministeriön kansliapäällikkö ja presidentti. Poliitikot olisivat mokuja, neutraaleja tai anti-mokuja/maahanmuuttokriitikoita.
Avainviran oleminen mokuttajan hallinnassa halventaisi tiettyjä päätöksiä. Olisi tärkeää saada anti-mokut pois avainpaikoista tai he estävät tärkeiden päätösten läpimenoa esim. tuplaamalla kuluvan poliitisen pääoman.
Pikapelinä voisi olla hallitusneuvottelu, jossa yritettäisiin saada mokut avainpaikoille. Näiden määrä riippuisi vaalien tuloksesta eli kansalaisten ja puolueiden mokuasteesta. Kaikki ehdokkaat eivät toki mahdu paikoille.
Ehdotuksena tulisi alkuasetelma, jossa jotkut paikat sekä poliitikot olisivat vapaina ja toiset varattuina. Varattujen paikkojen vaihtaminen eri henkilöille maksaisi poliittisia pisteitä. Ehkä niitä olisi muutama käytettävissä pelkästään vaihteluita varten. Oma ehdotus menee ehkä läpi tai ehkä tulee vastaehdotus, jonka voi hyväksyä tai tehdä uuden oman ehdotuksen. Aikaa ei ole paljon tai on rajattu määrä ehdotuskierroksia.
Kaikki päätökset ja tapahtumat voitanee yhdistää yhteen tai useampaan päätöksentekijään, joiden mokutusasteesta riippuu päätösten hinta ja/tai seuraukset.
Peliteknisesti pitää päättää
- seurattavat paikat: ministerit, kansliapäälliköt, presidentti, pormestarit
- poliitikkojen suuntaukset: moku, neutraali, anti-moku
- mokutusasteen seuraaminen: kansalaiset, media, puolueet, viranomaiset, kaupungit
- laskennalliset mokutusasteet seurattavista paikoista
- tapahtumien ja päätösten suhteet paikkoihin ja mokutusasteisiin
Kunhan peli on pelattavissa eli kasassa, voisi ottaa harkintaan moninpeli-mahdollisuuden. Kun homma pelaa netin yli kuitenkin, ei olisi edes ylitsepääsemätön tehtävä etenkin jos moinen huomioidaan jo speksausvaiheessa.
Sittenpä tulisi tiukkoja matseja kun spesialisoituneet mokutus-tiimit panisivat kaupunkeja nippuun kilpaa vastaavien kanssa.
whiteflight semmosena alkutavoitteena? sitten totaalinen anarkia?
Pelissä oli tarkoitus olla jotain 'poliittista skismaa' mutten oikein keksinyt miten se toimisi. Tuo poliittinen pääoma oli juuri sellainen konkreettinen ehdotus mitä kaipailin. Kiitos.
Noita yhteisöllisiä toiminnallisuuksia on flashilla hieman hankala toteuttaa. Jotain high-scorea kyllä ajattelin. Pelin voisi tehdä myös esim. AJAX:illa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajax_(ohjelmointi) (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajax_(ohjelmointi))) jolloin kirjautumiset, kaverilistat, chatit ja moninpeli onnistuisi. Sen lisäksi että AJAX olisi pienoinen overkill tällaiselle pilke silmäkulmassa tehdylle pelille, on vaarana ettei peli todennäköisesti koskaan valmistu. Ehkäpä sitten Moku Manager 2010 ;)
Whiteflight on luonnolisesti osa sitä väistämätöntä syöksykierrettä johon pelaaja joutuu.
Quote from: SakariNora on 24.12.2008, 10:33:26
Nyt näyttäisi siltä, että Welho on laittanut purkin jouluksi kiinni. Tämän päivän luukun näyttävä versio löytyy nyt osoitteesta:
http://kotisivu.dnainternet.net/lepima1/ (http://kotisivu.dnainternet.net/lepima1/)
Pahoittelut viivästyksestä.
Iskikö sensuuri, vai miksi kyseinen sivu näyttää "
Ei käyttöoikeutta
Etsimäsi sivu on voitu poistaa, sen nimi on voinut muuttua tai se on tilapäisesti poissa käytöstä. Jos kirjoitit sivun osoitteen selaimen osoiteriville, tarkista, että se on kirjoitettu oikein."
Eilen se toimi vielä?
Quote from: lokaali on 26.12.2008, 16:27:24
Käsittääkseni pelin ainoa resurssi on verorahat.
Niiden lisäksi vois olla:
-Ryöstöt
-Varkaudet
-Huumeiden salakuljetus
-Huumeiden myynti
-Ihmissalakuljetus
-Parittaminen
-Ihmiskauppa
-Työlupien myynti
-Väärennettyjä papereita
-Kerjääminen
-Kaupustelu
-Keräykset
vai mitäs näitä kaikkia nyt olikaan mistä voi lisätuloja saada....
Quote from: MokuMan on 26.12.2008, 21:06:33
Iskikö sensuuri
Ei iskenyt. Kämmäsin index-sivun kun tein muita hommia. Lisäksi Welhon "toimimattomuus" johtui ilmeisesti Päijänteen läheisyysviritteisyydestä. Kalenteri löytyy nyt 24. luukkuineen vanhasta osoitteesta http://koti.welho.com/maijarvi/ (http://koti.welho.com/maijarvi/)
Välisaavutuksia peliin:
Sharia
Ensimmäinen laillistettu silpominen
Ensimmäinen kivitys
Vaimon ikärajan laskeminen 18-17-16-15-14-13-12-11-10-9... jne
Vaimojen määrän salliminen 1-2-3-4-5-6... jne
Naisten oikeuksien poisto;
-Työ
-Äänestys
-Sananavapaus
-Paljasta ihoa ei saa näkyä ollenkaan
-Ulkonaliikkumiskielto
-Raiskatun tuomitseminen;-sakko-vankila-fyysinen rangaistus-kuolema
...tuleepas oikein jouluinen olo... ???
Quote from: SakariNora on 26.12.2008, 17:43:49Jotain high-scorea kyllä ajattelin.
Sivilisaation taantumiseen kulunut aika eri asteille?
Civilizationissa (3) tulee joskus sankareita joko tieteen saavutuksista tai sotasankareita. Ideaa voisi ottaa tähän peliin että kunnon mokutusputken jälkeen tulisi maahanmuuttoministeriksi Astrid Thors ja mokutukset saisi 100% bonuksen satunnaisesti määrätyksi ajanjaksoksi.
Lisää kehitysmittareita;
juhlapäivien saldo;
montako;
-Juhlijaa
-Pidätettyä
-Poltettua autoa/lippua/rakennusta/barrikaadia/jne...
-Loukkaantunutta
-Kuollutta siviliiä/poliisia/sotilasta
-Virallisen jälkiuutisoinnin taso (ts oliko normi meininki vai normaalia rauhallisempaa vai vilkkaampaa)
Total apocalypse mahdollisuus? Suomen uusi uskonnollinen johtaja Abadalla Tummel julistaa sodan Venäjälle, USA:lle, Britannialle ja Ranskalle samana päivänä. Sitten sataa ydinaseet. Jokin tämmöinen superhupinappula piilotettuna jonnekkin tai jokin salayhdistelmä.
Tai sitten - Kun olet saanut islamin valtauskonnoksi voit aloittaa ydinohjelman? :) Jolloin USA:n pommit alkaa satamaan.
Entäs tosiaan, voiko sisällissodan lisäksi aloittaa avoimen sodan länsimaita vastaan?
Kiinnostaisiko makrotalousmallin soveltaminen vastauksena näihin kysymyksiin?
1) Miten vastaanottokeskusten rakentaminen vaikuttaa kaupungin talouteen ja huoltosuhteeseen?
2) Miten kaupungin taloutta kuvataan?
3) Miten tämä vaikuttaa käytettäviin verovaroihin?
4) Mitä tapahtuu kun pelaaja nostaa veroprosenttia?
En vastaa suoraan kysymyksiin vaan esitän yksinkertaisen makrotalousmallin kaupungin tasolla (kuva lopussa). Jos se vaikuttaa kehityskelpoiselta, niin voin selittää sitä enemmän auki ja laajentaa tai supistaa halutuilla tavoilla.
Tämän mallin talouden perusta on kaupungin hyödykemarkkinoiden reaalinen kysyntä, joka koostuu ulkomaiden, kotimaan, kaupungin yritysten, kaupungin julkisen sektorin ja kaupungin kotitalouksien kysynnästä.
Yritykset tuottavat hyödykkeitä kysynnän mukaan ja palkkaavat sen mukaan työntekijöitä. Yritykset saavat tästä myyntitulot, joista ne maksavat työvoimakulut. Jäljelle jääneellä rahalla mm. investoidaan, mistä tulee yritysten kysyntää. Toisaalta kotitalouksien kysyntä muodostuu nettotuloista vähennettynä arvonlisäverolla (ja mahdollisesti muilla tekijöillä).
Verottaja vie alv- ja ansiotuloveroilla omansa ja verotuloilla katetaan ensin kaupungin julkisen sektorin menot, josta ne menevät kotimaan tasolle valtion kassaan. Valtion kassa on pelaajan käytettävissä muiden menojen jälkeen.
Kuviosta puuttuvat ainakin työntekijämarkkinat, kysyntöjen muodostuminen, julkisen sektorin kustannukset ja erilaisia vastavirtoja kuten hyödykevirta. Lisäksi kotimaan talous pitäisi kuvata. Ulkomaiden kysyntä voi tulla annettuna ja siihen vaikuttaisi vain alv%.
Pelikierroksen aika on kai kuukausi. Kuukauden aikana muodostunut kysyntä voisi jakautua seuraavalle 12 kuukaudelle, jolloin päätösten seuraukset tulisivat pienellä viiveellä. Pitäisi piirtää tai kuvata laskutoimituksena kuukaudelle kohdistuvan kysynnän vaikutukset ja kuukauden aikana muodostuva kysyntä.
Alkaapas mennä monimutkaiseksi ja selitys sekavaksi. En kuitenkaan pohdi enempää, jos peliin ei haluta makrotalousmallia.
EDIT: Kuvauksesta puuttuu olennainen kysynnän ja tarjonnan kohtaamisfunktio, josta lasketaan talouden toimiminen.
Lisää kehitysmittareita;
juhlapäivien saldo;
montako kuollutta/loukkaantunutta;
-Väkijoukossa tallautuneet (yleinen paniikki tai ihan "normi" rynniminen)
-Itsemurhapommittajat
-Pommi-iskut
-Aseelliset iskut
Mediamittareita;
-Julkilausumat
-Kaappaus/kidutus/teloitus-videot
-Median omat kirjoitukset/videot valtamediassa
Hienoja ideoita peliksi täällä! En tiedä minkä tasoisia IT osaajia täällä on mutta aika monimutkaiselta alkaa jo vaikuttamaan.. Mitenkä olisi jos sellainen yksinkertaisempi näin aluksi? Esimerkiksi sellainen missä on yksi kaupunki ja pelaajat olisivat eri puolueita, alkutilanteessa kaupunki olisi tietysti 100% suomalainen ja pelin loppuessa 100% rikastettu. Pelin voittaisi se puolue / pelaaja joka sai eniten mutaa kaupunkiin.
Pelin moottori olisi mielestäni helppo tehdä yksinkertaiseksi jos se perustuisi kysymyksiin pelajille. Osa vaihtoehdoista ei lisäisi rikastusta, osa lisäisi ja osa voisi olla oikeita jack potteja. Peli voisi pelata hot seattina tai sitten niin että yksi pelaa ja tekee kysymykset muille.
Vähän lisää näyttävyyttä peliin saisi sitten jollain animaatioilla tai videoilla.
Ylipäätään koko homma kannattaisi mielestäni tehdä aika kieli poskessa, siten sen kiinnostavuus scenen ulkopuolellakin olisi mahdollista..
Quote from: lokaali on 03.01.2009, 09:34:26
Kiinnostaisiko makrotalousmallin soveltaminen vastauksena näihin kysymyksiin?
Miksipä ei. Kehityksen suurin ongelma on se etten tiedä rahasta tai politiikasta mitään.
Tuolla voitaisiin kaiketi mallintaa kaupungin taloutta aika hyvin. Toisaalta mallin ei tarvitse olla täysin realistinen. Sen vain pitää vaikuttaa pelaajalle realistiselta. Saisiko tuosta aikaiseksi jonkinlaisen pseudo-makrotalousmallin? Eli jonkinlainen pelkistetty tilakone joka toimii pääpiirteittäin piirtämäsi mallin mukaan?
Aivan kaikkia suhteita ei tarvitse välttämättä mallintaa tai ne voidaan korvata jollain sopivalla keksityllä konseptilla. Pelin talouden hallinnan painopiste on se paljonko valtion kassaan rahaa tulee ja mihin sitä käytetään.
Lisäksi tuohon malliin pitäisi tunkea nämä pelissä käytettävät "meriittimittarit" eli kansan tyytyväisyys/levottomuudet/ghettoutuminen jne.
Jos vain mielenkiinto riittää niin tuon poliittisen pääoman mallintamisessa apu kelpaa :)
Itse pelin pelaaminen on myös pienoinen kysymysmerkki. Nuo em. mallit viittaisivat mielestäni jonkinlaiseen action point -pohjaiseen pelaamiseen. Pelivuoron aikana olisi käytössä tietty määrä rahaa ja ajoittain voisi käyttää myös poliittista pääomaa. Lisäksi välillä tulisi näitä eventtejä joita "voittamalla" voisi edesauttaa omaa agendaansa.
Hieno Homma, että porukkaa nappaa.
Lisää mittareita:
-Kuinka monta loukkaantuu liikenneonnettomuudessa
-Kuinka monta kuolee
...ja pointti on siis se että esim tavallisen (5hlö)henkilöauton ojaanajossa loukkaantuu esim 15 henkeä...
jotain Mediapalkintoja olisi hieno jakaa ansioituneille mokutuslehdille. Esim. palkinto Oikeista Mielipiteistä.
Meikäläinen on taasen kärkkymässä, että kuinkas projekti etenee?
tuosta tuli mieleen viimekesäinen liikenneonnettomuus.
Kirjastoauto ajoi jokeen, sata romania hukkui.
Edistyykö mokumanager? Tuli mieleen, että pisteytystä tms. voisi harjoitella mmutaman hengen voimin jossakin Homma-tapaamisessa, pelaamalla, niin että yksi yrittää mokuttaa ja toinen vastustaa, kolmas (tai loput) on tuomarina ja yrittää pisteyttää.
Pienellä kehityksellä (ja mielikuvituksella) voisi tehdä lautapeli version, mikäs sen parempi nuivia kaveri-iltoja varten.
Muistinpa tämänkin, eli sopineeko kysellä projektin tilasta?
Kehotan jättämään talousasiat kokonaan pois, ne ovat yksinkertaisesti liian monimutkaisia yhden ihmisen koodaamaan peliin. Parempi olisi, jos pelaaja olisi esim. maahanmuuttoministeri joka saisi loputtomasti rahoitusta Valdelta. Sillä hän perustaisi vastaanottokeskuksia ja palkkaisi valtakunnansyyttäjiä jne.
Pelissä voisi olla kaksi puoluetta, Mokupuolue ja Järkipuolue. Jos Mokupuolueen eduskuntapaikkamäärä tippuu alle sadan, peli päättyy häviöön. Haaste olisi siis saada tuhoa aikaan mutta silti menestyä vaaleissa. Tätä varten pelaajan olisi tarkkaan laskettava, paljonko esim. eläkkeistä voi siirtää vastaanottokeskuksiin. Sen lisäksi kansansuosiota voi toki hankkia investoimalla propagandaan ja vaientamalla kriitikot, mutta nämä olisivat riskisiirtoja.
Humanitaarinen maahanmuuttajaväestö vähentäisi käytettävissä olevia rahoja suhteessa kokoonsa, samalla se olisi kuitenkin suoraa kannatusta Mokupuolueelle. Pelin ensimmäinen, parlamentaarinen osio voisi päättyä rikkausprosenttiin 50, eli pelaajasta tulisi diktaattori. Sen jälkeen pyrittäisiin Lopulliseen Monikulttuuriin. Parlamentaarisen vaiheen jälkeen siirryttäisiin sotavaiheeseen, jossa tasapainoillaankin nyt kapinoiden ja monikulttuurin välillä.
Jos pelaaja ei suostu aseellisten ryhmien (han-suomalaisten, islamistien jne.) vaatimuksiin, päädytään jonkinlaiseen minipeliin, joka ratkaisee esim. sen, kukistuvatko kapinalliset, paljonko rahaa kuluu, vai tapahtuuko vallankumous. Islamistienkaan vaatimuksiin ei automaattisesti kannata suostua, jos han-suomalaiset ovat liian vahvoja mahdollisessa kapinassa.
Erilaisia minipelejä, esimerkiksi yksinkertaisia kysymyksiä eri vastausvaihtoehdoilla voisi olla, esim. maahanmuuttoministeri väittelyssä. Myös paljon sattumatekijöitä kannattaa olla, ne pidentävät pelin elinikää.
Mutta mihin peli oikeastaan päättyisi? Olisiko etninen puhdistus ja Suomen julistaminen islamilaiseksi diktatuuriksi tällainen? Vai päättyisikö peli sittenkin jo parlamentaarisen vaiheen jälkeen? Ehkä aluksi pelkkä parlamentaarinen peli riittäisi, siihen voi sitten tehdä lisäosia.
Quote from: Jaku on 03.03.2009, 23:32:21
Pienellä kehityksellä (ja mielikuvituksella) voisi tehdä lautapeli version, mikäs sen parempi nuivia kaveri-iltoja varten.
Siinä vois olla kivoja sattumakortteja tyyliin:
- Mene vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta, syynä kiihottaminen kansanryhmää vastaan
- Siirry 5 askelta eteenpäin, Tuija Brax rakastaa sinua
- Maksa netsiveroa 500
-jne..
Minusta olisi hyvä jos Mokumanagerissa olisi sellainen, että JSN:n käyttäminen sensurointiin pudottaisi kansalaisten luottamusta mediaan aiheuttaisi sen, että kantaväestön vittuuntumisaste alenisi ja äärioikeiston kannatus laskisi, MUTTA aiheuttaisi netsien toiminnan tehostumista, mikä lisäisi nuivien määrää.
Lisäksi jotain eventtejä:
* Kulttuurikeskus räjäytetään
Kultamunien tyytyväisyys - - - - -
Fatwa
Mahdollisuuksia mokuttaa + + + + + + +
* Palavien autojen yö
Netsien aktiivisuus + + + + +
Kultamunien tyytyväisyys + +
Äärioikeiston kannatus + + +
Verotulot - -
Jos JSN:nnää on käyttänyt liikaa, niin voisi tulla seuraava:
* Sanomamokuttajan murha!
Lehdistön sensuuri - - - - -
Kultamunien tyytyväisyys - - - - - -
* Riskosaalto
Äärioikeiston kannatus +
* Äärioikeisto noussut väkivaltaiseksi kansanliikkeeksi kaupungissa X
Mielestäni olisi hyvä jos pelissä äärioikeisto voisi nousta valtaan vähän samaan tapaan, kuin Hearts of Iron -pelissä partisaanit valtaavat jonkin provinssin. Kun äärioikeiston kannatus jossain nousee tarpeeksi suureksi se alkaa esimerkiksi Olussa vähentämään kultamunien ja muiden mokutusten määrää nopeasti. Äärioikeiston vaikutus raunioittaisi mokutuksen, lopettaisi verotulot alueelta ja alueen mokuttaminen pitäminen aloittaa alusta.
Olen Vahtikoiran kanssa tuosta rahapuolen poisjättämisestä aika samoilla linjoilla. Se, etten ole pelimekaniikalle mitään järkevää esitystapaa keksinyt kielii siitä, että konsepti on yksinkertaisesti liian monimutkainen. Tuo Vahtikoiran esittämä malli kuulostaa äkkiseltään sopivan simppeliltä. Hyvä esimerkki simppelistä mutta toimivasta mekaniikasta on tuo Pandemic 2 (http://www.crazymonkeygames.com/jkf6Tr/pandemic2.swf), jossa pari päivää sitten omaa Possunuhaani kasvattelin.
Olen pohtinut viimeaikoina myös projektin kohderyhmää. Homman raisu nousu on herättänyt kysymyksen, onko peliä enää järkeä tehdä hommalaisten sisäpiirikivaksi. Sitä kun piisaa peräkammarissa muutenkin. (Ja Parveketurvat 2:kin on kohta valmis ;D) Mietin olisiko mokumanagerista sittenkin enemmän järkeä tehdä jonkinlainen mokukriittisyyden multimedia-julkisivu. Eli "pelin" päänäkymä olisi edelleen kaupunki mutta ideana olisi lähinnä selailla/katsella monikulttuurin vaikutuksia/hintaa. Eli ideana ei olisi valottaa käyttäjälle sitä kuinka suomalaisia alkaa vituttaa loputon mokutus ja hyysääminen vaan mitä konkreettisia vaikutuksia sillä on. Kevään aikana hommalaiset ovat keränneet todella paljon tietoa mokutuksen hinnasta (vastaanottokeskusten budjetit, "samalla rahalla" jne.). Tuolla voisi selata kuinka paljon esimerkiksi vastaanottokeskus tai Varissuon koulun kaltainen monikulttuurinen koulu julkista sektoria rasittaa. Tämä idea lähti liikkeelle siitä, että satunnainen vierailija pitäisi pelimuotoista Mokumanageria lähinnä vitsinä. Ja vaikkei vitseissä sinänsä mitään vikaa ole niin en panisi ollenkaan pahakseni jos joku "pelin" kautta monikulttuurisuudesta kiinnostuisi.
Edelleenkin jos jotakuta asia napostelee niin rupattelen aiheesta mielelläni. Näissä ideointiHommissa yksi pää on auttamattomasti liian vähän. Ja tämä ideointipuoli onkin projektin pahin pullonkaula. Teknisestä puolesta tai toteutuksesta on ole juurikaan huolissani.
Quote from: SakariNora on 26.05.2009, 18:33:42
Olen pohtinut viimeaikoina myös projektin kohderyhmää. Homman raisu nousu on herättänyt kysymyksen, onko peliä enää järkeä tehdä hommalaisten sisäpiirikivaksi. Sitä kun piisaa peräkammarissa muutenkin. (Ja Parveketurvat 2:kin on kohta valmis ;D) Mietin olisiko mokumanagerista sittenkin enemmän järkeä tehdä jonkinlainen mokukriittisyyden multimedia-julkisivu.
Kyllä. Luulin ilman muuta, että tämä oli tarkoitus alunperinkin? :)
Älä aseta tavoitteita liian ylös, tee aluksi ihan yksinkertainen Mokutusmanageri ja monimutkaista sitten siitä jos siltä tuntuu. Maso Hockey (http://fi.wikipedia.org/wiki/MHM_2000)kin oli alunperin parin päivän projekti, ei se siitä sen jatko-osien mainetta tuhonnut.
(http://noraware.net/mokula/mokula.jpg)
Hahmottelin vähän Mokulan kaupunkia. Yksityiskohtia puuttuu ja valot/materiaalit ovat miten sattuu. Säädän modelia lisää kunhan saa vähän tolkkua itse peliin.
Pelin kulku voisi edetä suurinpiirtein tällä tavalla:
-Pelaajalla on käytössään jotain "mokutuspisteitä". Niitä kuluu sekä mokutukseen, että damage controlliin (propagandaan jne.) ja niitä saa lisää tietyin väliajoin.
-Pelaajan tehtävä on mokuttaa mahdollisimman paljon pitäen kuitenkin Järkipuolueen kannatus matossa. Peli loppuu kun Järkipuolue saa liikaa kannatusta tai kaupunki romahtaa monikulttuuriinsa.
-Pelaajalla on mokutusta varten valtiolta piikki auki. Jotta piikki voitaisiin pitää jatkossakin auki on pelaajan tehtävä kuitenkin leikkauksia. Leikkaukset luonnollisesti lisäävät Järkipuolueen kannatusta. Leikkauksia voisi tehdä mm. koulutoimeen, terveydenhuoltoon, kaupungin kunnossapitoon, liikuntatoimeen ja mihin nyt keksitäänkään. Tästä päästäänkin itse kaupungin layouttiin. Paikat joissa toimintoja voi tehdä löytyvät kaupungista ja niitä voisi tarkastella lähempää.
-Pelin idea olisi siis taiteilla mokutuksen ja damage controllin välillä saaden mahdollisimman paljon tuhoa aikaan ennenkuin rysähtää.
Jos malttaa odottaa 22 megan latautumisen niin tuolta (http://noraware.net/mokula/) löytyy modeli animoituna.
Aika veijareita nämä hommalaiset. Niistä on niin moneksi. Jos MokuManager valmistuu ennen EK-vaaleja, peliähän voisi käyttää hyväksi JM-K:n puolueen kampanjonnissa.
Heh, hauska idea tää peli.
Miten olisi sellainen lisäys, että pelissä voisi mokutuksen lisäksi kontrolloida eri väestöryhmien asutusta? Kaupungin monikulttuurisuus lisääntyisi joillakin ratkaisuilla enemmän kuin toisilla.
Mokutus pisteitä tulisi ainakin hotellien muuttamisesta vastaanottokeskuksiksi, samaan hengenvetoon voisi tehdä myös asuntopoliittisia ratkaisuja, joissa esim. kantaväestöltä kielletään kaupungin vuokra-asuntojen haku.
Tietysti myös ratkaisut kuten mamujen lähiöasuttaminen olisi mahdollista, sitten tulisikin miettiä mikä aiheuttaa mokutuksen kannalta parhaan vaihtoehdon, kaupungin budjetista repäisty miljardi, jolla rakennetaan kaupungin kalleimpiin kortteleihin omistusasuntoja maahanmuuttajille(heille tietysti ilmaisia) vai sullominen ahtaisiin lähiöihin mahdollisimman tiukkaan. Lähiöratkaisu lisäisi anarkiaa mamujen parissa, kun taas lukaaliratkaisu lisäisi anarkiaa kantaväestön keskuudessa. ;D
Tätä peliä varten on jo ehdotettu valtavasti erilaisia ideoita, joita ei ole mitenkään realistista pyrkiä toteuttamaan, jos peli halutaan ulos ennen seuraavia vaaleja. Järkevintä olisi saada peruspeli ulos nopeasti ja laajentaa/korjata sitä uusilla versioilla. Miksi muuten noita mokutuspisteitä ei vain voisi kutsua rahaksi? Mokutuspisteet eli raha tulisivat Valdelta, jonka toimintaa ei sen tarkemmin tarvitsisi kuvata. Itseasiassa tämähän toimii vain tehokeinona, kun noinhan se menee todellisuudessakin: Valde maksaa.
Quote from: M. on 07.06.2009, 08:46:40
Miksi muuten noita mokutuspisteitä ei vain voisi kutsua rahaksi?
Ensinnäkin rahaa olisi hankala käyttää koska pitäisi jotenkin keksiä paljonko sitä kuluu. Toisekseen nuo pisteet kuvaavat rahan lisäksi kaikkia muitakin elementtejä joita vaaditaan poliittisten päätösten läpitunkemiseksi hiljaisesti kansan tietämättä.
aina isompien hankintojen kohdalla pitäisi olla mahdollisuus julkaista lehti, jossa lukee, että "Kenellekkään tämä ei maksa mitään, kun valtio maksaa" tjs. hetkellisesti nämä toimisivat, mutta muutaman jälkeen niiden uskottavuus ja teho katoavat ja muuttuvat negatiivisiksi.
Quote from: Nuivinaattori on 07.06.2009, 11:43:36
aina isompien hankintojen kohdalla pitäisi olla mahdollisuus julkaista lehti, jossa lukee, että "Kenellekkään tämä ei maksa mitään, kun valtio maksaa" tjs. hetkellisesti nämä toimisivat, mutta muutaman jälkeen niiden uskottavuus ja teho katoavat ja muuttuvat negatiivisiksi.
Tuo olisi juurikin sitä damage controllia. Samanlaisia artikkeleita voisi painostaa julkaisemaan myös esim. kulttuurien rikkaudesta ja vaikkapa vhm:n pahuudesta. Lisäksi propagandaa voisi halutessaan rummuttaa myös erilaisten eventtien sattuessa: "Amnestyn tutkimuksen mukaan Suomi on maailman väkivaltaisin maa".
Pelissä tehtävät julkisen sektorin leikkaukset voisivat olla merkittävässä roolissa. Pelaajan on tehtävä itse valinta mistä julkisista palveluista maksetaan monikulttuurisuuden hinta. Tästä osiosta on helppo tehdä realistinen. Leikkauksia kun ei ole vaikea löytää. Kohteita on siis:
-Koulutoimi
-Sosiaali- ja terveyspalvelut
-Liikuntatoimi
-Kaupungin kunnossapito (infra)
-(Suomalainen) kulttuuritoimi
Olisiko vielä muita?
Quote from: SakariNora on 07.06.2009, 12:01:40
-Koulutoimi
-Sosiaali- ja terveyspalvelut
-Liikuntatoimi
-Kaupungin kunnossapito (infra)
-(Suomalainen) kulttuuritoimi
Olisiko vielä muita?
Yksityisen sektorin tuhoaminen veronkorotuksilla. Esimerkiksi komentoja voisi olla:
Quote
- Koulutuksen rahat +/-
- Sosiaali- ja terveyspalvelut +/-
- Liikuntatoimi +/-
- Kaupungin kunnossapito +/-
- Veroaste +/-
- Valtionvelka +/-
Nämä kaikki sitten vaikuttaisivat hieman eriävillä tavoilla eri muuttujiin. Jos terveyspalveluja leikataan, niin populaation määrä alkaa lopulta vähentyä, mutta jos veroja nostetaan niin kansantalous alkaa lopulta ottaa turpaan. Kaikissa tapauksissa järkipuolue tietenkin lisää kannatustaan.
Mokutuksen jatkuessa voisi tulla monivalinta-eventtejä, kuten:
QuoteFundamentalistiryhmät mellakoivat! Kymmeniä autoja poltettu ja liikkeiden ikkunoita rikottu.
- Syytä tapahtuneesta rasismia ja äärioikeistoa
- Suorita tehokas poliisioperaatio ja tiedota asiasta rehellisesti
- Älä tee mitään
QuotePaikallinen imaami Mohammed Abu-Kehab vaatii moskeijaa rakennettavaksi
- Rakkennuta moskeija kaupungin keskustaan
- Anna kaupungin laidalla sijaitseva vanha verovirasto rukoushuoneeksi
- Tee kapungin kirkosta moskeija
- Älä suostu vaatimukseen
Quote
Järkipuolue aloittanut massiivisen kampanjan mokutusta vastaan!
- Tee vastakampanja
- Kiellä kampanja kiihotuksena kansanryhmää vastaan
- Älä tee mitään
Kaikkiin tietysti jokin mukava kuva mukaan.
Kaikilla vaihtoehdoilla olisi tietenkin eri seuraukset ja vaihtelevat todennäköisyydet onnistua. Esimerkiksi rasismin ja äärioikeiston syyttäminen voisi onnistua todennäköisyydellä 50/50 jolloin joko a) järkipuolueen kannatus laskee ja mokutuspisteet lisääntyy tai b) tapahtuu päinvastoin. Jos tekee tehokkaan poliisioperaation, niin 75% todennäköisyydellä a) järkipuolueen kannatus kasvaa vähän, mutta niin myös mokutuspisteet tai b) järkipuolueen kannatus ei kasva, eikä kasva mokutuspisteetkään ja jos ei tee mitään, niin 90% todennäköisyydellä järkipuolueen kannatus kasvaa valtavasti.
-Veronkorotukset
-Eläkeiän nostaminen
Nuo leikkaukset voisivat mennä astetta tarkemmaksikin. Niistä on ollut niin meheviä häikäilemättömiä esimerkkejä viimeaikoina. Esim. koulujen/päiväkotien erikoisopetuksen vähentyminen, ruuasta tinkiminen tai ryhmäkokojen kasvattaminen. Tai terveyspalveluissa väen vähentäminen, hoitopaikkojen/hoitojen keskittäminen/lopettaminen tai kokonaisten sairaaloiden sulkeminen. Näitä kaivaa pelkästään hommafoorumilta tolkuttomasti lisää. Koko jutun idea olisi nimenomaan näyttää potentiaalisesti nuivalle pelaajalle mistä kaikesta joudutaan luopumaan, jotta Culttuuricescus Caisaan saadaan etnopositiivista tasajalkaahyppimistä vihreiden haaroja kostuttamaan.
Minusta olisi tärkeintä nyt saada jonkinlainen peli ulos, joka
a) on haastavampi/monimutkaisempi kuin Facebookin ym. Flash-kikkareet
b) on suunniteltu niin, että sitä voidaan tarvittaessa kehittää haastavammaksi.
Quote from: SakariNora on 07.06.2009, 11:34:23
Quote from: M. on 07.06.2009, 08:46:40
Miksi muuten noita mokutuspisteitä ei vain voisi kutsua rahaksi?
Ensinnäkin rahaa olisi hankala käyttää koska pitäisi jotenkin keksiä paljonko sitä kuluu. Toisekseen nuo pisteet kuvaavat rahan lisäksi kaikkia muitakin elementtejä joita vaaditaan poliittisten päätösten läpitunkemiseksi hiljaisesti kansan tietämättä.
Minusta olisi parasta, jos mokutus näkyisi kaikille pelaajille selkeästi rahana. Sitä kaikki ymmärtävät ja se on konkreettista. Niinpä jos eskariin joudutaan palkkaamaan pari - kolme uutta mamukielen taitajaa, voi sen ilmaista suoraan rahana, eli kaikki ne, jotka työssä käyvät ja ipanoistaan eskarissa pitävät, joutuisivatkin maksamaan nuo paapojat lisääntyneinä maksuina suoraan ja itse.
Rahan kuluminen on parametri siinä kuin pisteidenkin kuluminen, ja parametrit saadaan paikalleen aikaa myöden.
Mokumanager voisi aikaa myöden laajeta koko yhteiskuntaa koskevaksi. Ja mikä olisikaan parempi tapa opettaa yhteiskunnan lainalaisuuksia ihmisille kuin tällaisen leikin varjolla.
Quote from: far angst on 07.06.2009, 19:34:50
Minusta olisi parasta, jos mokutus näkyisi kaikille pelaajille selkeästi rahana. Sitä kaikki ymmärtävät ja se on konkreettista.
Olen eri mieltä. Ihmiset eivät ymmärrä mitä tarkoittaa jos lapsen päiväkodin budjettia supistetaan 12.7% prosenttia. Ihmiset kyllä ymmärtävät sen, ettei kersa enää siihen päiväkotiin mahdu vaan joutuu johonkin toiseen tai valittaa kun ryhmän 63 muuta kersaa pitää kauheaa mekkalaa. Jos ihmiset ymmärtäisivät rahan arvon ei kehityapuun annettaisi vuosittain vajaata miljardia euroa. Väittäisin normaalin kuolevaisen rahallisen ymmärryskaton olevan suurinpiirtein omistusasunnon hinnan kieppeillä.
Raha on absoluuttista. Keksityt pisteet olisivat suhteellisia. Ei olisi siis pakko kaivaa hintaa tai vaadittavaa poliittisen työn määrää (sikäli kun se on edes mitenkään mitattavissa) jokaiselle omankielenopettajalle ja vastaanottokeskukselle vaan voitaisiin kehittää suhteelliset "hinnat". Lisäksi joitakin mokutuksia ei edes pyöritetä rahalla vaan poliittisella painostuksella tai selänraaputuksilla. Eli nuo
mokupisteet kuvaisivat siis niitä kaikkia resursseja joita toimintoihin tarvitaan. Jos mokupisteet sanana kuulostaa liian supermariolta niin sanaa voidaan tietenkin vaihtaa.
Tuleeko peliin klooritehdas?
http://www.halla-aho.com/scripta/huippuosaamista_osa45.html
Jonkinlainen maininta synergian silloista pitää olla pelissä mukana. Esimerkiksi "Monikulttuurisuusfanaatikot ovat rikkoneet seuraavia asioita: 23 kpl Autoja, 4 kpl taloja... 1 kpl synergisiä siltoja... jne."
Oletkos muuten harkinnut, että miten puolustaudut, kun syyttäjä lukee sinulle syytteen ja vaatii päätäsi pölkylle mitä pölkyimmistä rikoksista?
Äärioikeiston etenemistä voitaisiin vähentää tukemalla erilaisia Antifa-liikkeitä. Rahoitus tapahtuisi tietenkin salassa, ja jos tällaisesta vilunkipelistä jäisi kiinni, EU-rahoitus tai muu vastaava voisi mennä jäihin vähäksi aikaa. Antifanttien toimintaa voitaisiin helpottaa lisäksi esimerkiksi poliisin määrärahoja karsimalla.
Quote from: CaivsMarivs on 11.06.2009, 04:53:25
Äärioikeiston etenemistä voitaisiin vähentää tukemalla erilaisia Antifa-liikkeitä.
No jaa. Mitä enemmän vasemmistoradikalismia joutuu näkemään niin sitä ilmeisemmin sitä ainakin itsensä lukee äärioikeistoon - ei tosin mihinkään skiniöyhkäykseen.
Quote from: Nuivinaattori on 10.06.2009, 23:56:19
Oletkos muuten harkinnut, että miten puolustaudut, kun syyttäjä lukee sinulle syytteen ja vaatii päätäsi pölkylle mitä pölkyimmistä rikoksista?
Maahan muuttavat ihmiset ovat kratzenialaisia tai muita vastaaavia ryhmiä.
Quote from: Rutja on 11.06.2009, 16:02:14
Quote from: Nuivinaattori on 10.06.2009, 23:56:19
Oletkos muuten harkinnut, että miten puolustaudut, kun syyttäjä lukee sinulle syytteen ja vaatii päätäsi pölkylle mitä pölkyimmistä rikoksista?
Maahan muuttavat ihmiset ovat kratzenialaisia tai muita vastaaavia ryhmiä.
...ja ongelmia aiheuttavat sellaiset Nuorisoja (http://reinoblog.blogspot.com/2007/11/turku-palaa-2011-2020.html)
Joko kohta pääsee pelaamaan...? :-*