Tervehdys täältä läntisestä euroopasta. Olen seurannut Halla-Ahon blogia noin vuoden verran ja Hommaa neljä kuukautta. Olen harkinnut liittymistä noin kuukauden verran, huomattuani täällä olevan pääosin fiksuja ja järkeviä kannanottoja hommailevia ihmisiä. Tänään sain viimeisen yllykkeen, kuullessani työkaveriltani (nainen) häneen eilen kohdistuneesta rikastusyrityksestä.
Olen tällä hetkellä viettämässä välivuotta töiden (IT) merkeissä, mutta jatkan opiskeluita taas syksyllä eräässä englantilaisessa yliopistossa.
Olisin kiinnostunut kuulemaan muista, esim. saarella opiskelevista/työssä olevista nuivista, ja heidän kokemuksistaan monikulttuurista yhteisöistä.
Jokaisen muunkin näkemykset ovat toki yhtälailla arvostettuja.
Kind regards,
Scallypunk
Quote from: Scallypunk on 12.03.2009, 22:00:33
Tervehdys täältä läntisestä euroopasta. Olen seurannut Halla-Ahon blogia noin vuoden verran ja Hommaa neljä kuukautta. Olen harkinnut liittymistä noin kuukauden verran, huomattuani täällä olevan pääosin fiksuja ja järkeviä kannanottoja hommailevia ihmisiä. Tänään sain viimeisen yllykkeen, kuullessani työkaveriltani (nainen) häneen eilen kohdistuneesta rikastusyrityksestä.
Olen tällä hetkellä viettämässä välivuotta töiden (IT) merkeissä, mutta jatkan opiskeluita taas syksyllä eräässä englantilaisessa yliopistossa.
Olisin kiinnostunut kuulemaan muista, esim. saarella opiskelevista/työssä olevista nuivista, ja heidän kokemuksistaan monikulttuurista yhteisöistä.
Jokaisen muunkin näkemykset ovat toki yhtälailla arvostettuja.
Kind regards,
Scallypunk
No oman nuivismin ensipurauksen sain kokemuksistani asumisesta kahdessa Länsi-Euroopan maassa hetimiten 90-luvun puolivälin jälkeen, eli lähes ihmisen teini-ikä sitten (huh kun aika rientää). Mönikyltyrismi oli jo aika pitkällä asuinkohteissani. Toisessa 30% populasta oli mamuperäisiä ja kyseessä oli tuolloin ko. maan ja L-Euroopan mamuttuneimpia kaupunkeja ja koko silloin lähes 800 000 as. kaupunki kärsi white flightista jo tuolloin ympäröiviin pikkukaupunkeihin. Aihetta itkettiin paikallisissa lehdissä ja yliopistolla märehdettiin samaa, kuinka kaupungin rahat olivat loppu ja varakkaat veronmaksajat karanneet muualle asumaan. Aamuisin autot, joissa oli lähikaupunkien kilvet tungeksivat kaupunkiin työssäkäyvä keskiluokka kyydissään ja illalla ulos. Sitä ei pohdittu, että miksi? Ja millaista väestöä jäi asumaan kaupungin lähiöihin. Helsingin tie on sama kun 25% asukkaista on välimerellisiä, lähi-itäisiä tai sieltä menoineen, mistä Ellilä kirjoitti tuomion tuoneessa blogikirjoituksessaan.
Siksi se GPS-pohjainen km- ajomäärään ja paikkoihin perustuva "ruuhkamaksu" on tulossa. Saadaan kerättyä kunnallisvero työssäkäyviltä Helsingin ulkopuolella asuvilta - uudelle Helsinkiin asutetulle taikaseinästä rahansa jatkuvassa sadekaudessa saavalle verovapaaseen rälssiin ilmaisen asumisen oikeudella kuuluvalle väestölle. Bonarina työn ja verottajan orjat maksavat vielä kultaiset kahleensa - on line seurantajärjestelmän illmanistisella ajatus- ja turvallisuuspoliisille, joillaisesta Wolfin Stasi - olisi kussut jo haaveena hunajaa. Sillä eihän ruuhkamaksun keräämisessä järjestelmällä, jonka ylläpitämiseen uppoaa suurin osa veron tuotosta ole mitään järkeä ilman jotain kakkosagendaa - kuten mahdollisuutta seurata ja tallentaa ihmisten liikkumista loputtomasti. Varsinkin kun enemmän verotuloa kassaan tulisi nostamalla vähän polttoaineveroa.
Päärautatieasema siellä oli jo aika lailla Kinghasasta jo tuolloin - no tulee muistoja 90-luvun nuoruudesta, kun käy Helsingin asemalla tällä tahdilla tulevaisuudessa 2015?
Toinen taas oli kaupunki maassa jossa Pim teki tähdenlentonsa myöhemmin.
Tuli sellainen ole siellä silloin, että jotenkin monikulturismin toitottama rikkaus ei tuntunut kaduilla sellaisena kuin sen oppikirjan sivuilta imeneenä olisi pitänyt tuntua.. Itsehän olin multikultiin kallellaan tuolloin, kuten lähes kaikki muutkin yliopistossa broileroidut. Monikulttuurisuus käytännössä tarkoitti tuolloin EU-jäsenyyttä ja mahdollisuutta muuttaa näppärästi Keski-Eurooppaan asumaan ja pikaisia kokemuksia aikaisemmista Interrail-matkoista.
Asuminen auvossa, jossa välimerelliset parittivat hepokoukussa olevia nuoria teinityttöjä asuinpaikkani läheisellä parkkipaikalla ja sen näki päivittäin ei maistunut ihan siltä, mitä multikultin piti olla. Muutenkin rikastumiskokemukset kohdatessa ei-eurooppalaisia etelästä ja lähi-idästä eivät vastanneet sitä teoriaa, mitä sosiologian opinnoissa oli välittynyt..
Pikkuhiljaa kypsyminen jatkui eräällä Düsseldorfin-keikalla kesällä 2000 kuunnellessa paikallisten päivittelyä tappofatwoja jaelleesta "Kölnin imaamista".
Lopulta kaikki naksahtivat kohdilleen törmätessäni H-a:n Scriptaan joskus loppuvuodesta 2004 tai alkuvuodesta/keväästä 2005.
Mutta hauska kuriositeetti. Luin Ayaan Hirsi Alin "Pakomatkalla"-kirjaa. Katsellessani sen kuvaliitettä ja muutamien Euroopassa otettujen kuvien aikoja ja paikkoja -tajusin, että olen ollut monissa samaan aikaan kuvan ottamisen hetkellä kanssa samassa kaupungissa Hirsi Alin kanssa, tai ihan muutaman kymmenen km säteellä.
Hauskinta lie, että eräs tuttavani oli ilmeisesti töissä Hirsi Alin- Alankomaiden pakolaiskeskuksessa, kun hän oli siellä odottamassa turvapaikkaa?
Kyseisen pakolaiskeskuksessa työskennelleen henkilön tarinat tuolloin pakolaiskeskuksesta edesauttoivat myöhempää nuivistumistani..
Joo nuivismi perustuu valitettavasti todellisuudelle ja sille ihanalle kohtaamiselle, joka murtaa ennakkoluulot ::) Siinä sosiologit kuten Putnam olivat oikeassa - pitää myöntää!
Suomi tekee aikamatkan, ensin Keski-Euroopan todellisuuteen ja siitä sitten Kinghasaan - lapsillemme ei ainakaan elämä käy tylsäksi. Sen verran haasteita tulee elannonhankkimisesta henkilökohtaiseen turvallisuuteen saakka, ellei muuteta poliittista linjaa..
Quote from: Scallypunk on 12.03.2009, 22:00:33
Olen tällä hetkellä viettämässä välivuotta töiden (IT) merkeissä, mutta jatkan opiskeluita taas syksyllä eräässä englantilaisessa yliopistossa.
Eli siis Liverpoolin Yliopistossa ? Scally = Liverpool. Tai Manchester. Mancunia ? Madchester ?
Scallydelia olis kylläkin enemmän Madchester. Sano jo.
Käivin Liverpoolin nurkilla 1990 työhommissa yhteensä jotain kuukauden verran. Muistaakseni 3 kertaa samalla paperitehtaalla. Asuttiin Chesterissä ja käytiin töissä Shottonissa Walesin puolella.
Tällä hetkellä asustelen eräässä Britannian hienoimmista entisistä siirtomaista.
Quote from: M.E on 13.03.2009, 05:24:27
Tällä hetkellä asustelen eräässä Britannian hienoimmista entisistä siirtomaista.
En ole koskaan käynyt Trinidad & Tobagossa. Minkälainen paikka se on ?
Quote from: M.K.Korpela on 13.03.2009, 09:43:51
Quote from: M.E on 13.03.2009, 05:24:27
Tällä hetkellä asustelen eräässä Britannian hienoimmista entisistä siirtomaista.
En ole koskaan käynyt Trinidad & Tobagossa. Minkälainen paikka se on ?
En minäkään, joten vähän paha sanoa. Jätin tarkoituksellisesti vihjeeksi täysin subjektiivisen väitteen. Tosin arvioisin, että T&T on hienompi kuin nykyinen asemapaikkani.
Mitä pitempää asustaa ulkomailla ja työskentelee erillisten ihmisten kanssa, niin oppii ainakin sen, että ihmiset ovat ihonväriin, silmien asentoon, kieleen tms. katsomatta samaa lajia.
Erot tulevat kulttuurista ja uskonnosta; asioista joita on iskostettu päähän lapsesta asti. Näistä kulttuurieroista on kysymys kun tulee probleemeja maahanmuuttajien kanssa.
Ei kristityt valkoiset polta autoja ja mellakoi toisessa samanlaisessa maassa. Menestyvä maahanmuuttaja muuntuu ympäristönsä arvojen mukaiseksi, ei päin vastoin.
Näin on ollut kaikissa maissa joissa olen asustanut. Maassa maan tavalla.
Ihminen vaan on lajina sellainen, että eri heimot epäilyttää, korkeintaan niitä siedetään.
Taalla ihanassa Englannissahan sita aikaa vietetaan talla hetkella.. Tarkoituksena on pysyvasti jaada tanne. Mulla on viha-rakkaussuhde Suomeen. Kun olen ulkomailla on ikava Suomea ja asioita joita taalta ei valttamatta saa. Mutta heti kun olen Suomessa pidemman aikaa alkaa ahdistus. Siksi ajattelinkin jaada ulkomaille. Mieluummin ikavoin Suomea ja asun ulkomailla, kun asuisin Suomessa ja lopulta vihaisin sita koko sydamestani :)
Quote from: Burgos on 19.03.2009, 13:43:45
Mitä pitempää asustaa ulkomailla ja työskentelee erillisten ihmisten kanssa, niin oppii ainakin sen, että ihmiset ovat ihonväriin, silmien asentoon, kieleen tms. katsomatta samaa lajia.
Erot tulevat kulttuurista ja uskonnosta; asioista joita on iskostettu päähän lapsesta asti. Näistä kulttuurieroista on kysymys kun tulee probleemeja maahanmuuttajien kanssa.
Ei kristityt valkoiset polta autoja ja mellakoi toisessa samanlaisessa maassa. Menestyvä maahanmuuttaja muuntuu ympäristönsä arvojen mukaiseksi, ei päin vastoin.
Näin on ollut kaikissa maissa joissa olen asustanut. Maassa maan tavalla.
Ihminen vaan on lajina sellainen, että eri heimot epäilyttää, korkeintaan niitä siedetään.
Helsingissä saa kokea sitä rassismia sellainenkin, joka tulee vain kehäkolmosen ulkopuolelta. Omaa erilaisen puheenparren ja murteen. On oma asia miten siihen suhtautuu ja erityisesti niihin jotka sellaista diskriminointia harrastavat. Yleensä huumorilla pärjää mutta ei aina, jolloin on pysyttävä erillään ja pidettävä matalaa profiilia. Onneksi kaikki hesalaiset eivät sellaisia ole. Eivät edes paljasjalkaiset alkuasukkaat. Tilanteita tulee jos joku alkuasukas jää jotenkin alakynteen "sisääntulijan kanssa" vaikkapa väittelyssä. Tämä on oikeastaan luonnollista käyttäytymistä. Yhteinen sävel löytyy tavallisesti muiden tulokkaiden kanssa, vaikka maahanmuuttajien. Edellytyksenä on tietysti jokin yhteinen kieli.
Tämän halusin tuoda keskusteluun jotta pysyttäisiin itse asiassa. Jotta maahanmuuttajan on sopeuduttava yhtälailla uuteen asuinpaikkaansa eikä alituiseen korostettava omaa itseään ja kulttuuriaan. Maassa maan tavalla ei ole kaukaa haettua.