Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: TriDoc on 03.08.2010, 22:03:05

Title: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: TriDoc on 03.08.2010, 22:03:05
Kaikessa hiljaisuudessa jotain järkeä  :o

Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010 alkaen

Ulkomaalaislakiin on tehty muutoksia koskien iän selvittämistä, turvapaikanhakijan työnteko-oikeutta ja perheenyhdistämistä. Muutokset astuivat voimaan 1.8.2010.

Ulkomaalaislakiin tulivat säännökset turvapaikan tai oleskeluluvan hakijan tai perheenkokoajan iän selvittämisestä oikeuslääketieteellisellä tutkimuksella. Tutkimusta käytetään, jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä ulkomaalaisen iästä annettujen tietojen luotettavuutta. Tutkimuksen tekeminen perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta tutkimuksesta kieltäytyminen ilman hyväksyttävää syytä johtaa siihen, että asianomaista kohdellaan täysi-ikäisenä.

Turvapaikanhakijan työnteko-oikeutta rajoitettiin. Nykyisin kaikki turvapaikanhakijat saavat tehdä työtä kolmen kuukauden oleskelun jälkeen. Jatkossa työnteko-oikeus kolmen kuukauden jälkeen on vain niillä hakijoilla, joilla on voimassa oleva rajanylitykseen oikeuttava asiakirja. Jos aitoa matkustusasiakirjaa ei ole, oikeus työntekoon alkaa vasta 6 kuukauden oleskelun jälkeen. Tämä edellytys tulee voimaan myös takautuvasti, eli myös ennen 1.8.2010 kansainvälistä suojelua hakeneiden tekemien työnteko-oikeutta koskevien todistushakemusten osalta.

Ulkomaalaislakia muutettiin samalla niin, että kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saaneen ulkomaalaisen perheenyhdistäminen edellyttää jatkossa turvattua toimeentuloa, jos perhe on muodostettu vasta Suomeen tulon jälkeen. Tavallisin tilanne on avioliiton solmiminen.

Perheenyhdistämistä koskeviin ulkomaalaislain säännöksiin tehtiin muitakin muutoksia. Lakiin lisättiin säännös kasvattilapsista, jolla pyritään varmistamaan, että oleskeluluvan myöntämisen perusteena oleva kasvattilapsisuhde on aito.

Alaikäiselle perhesiteen perusteella myönnettävän oleskeluluvan edellytykset muuttuivat siten, että luvan myöntäminen alaikäiselle on mahdollista vain, jos lapsi on alaikäinen sinä päivänä, jolloin oleskelulupahakemus ratkaistaan. Lupaa ei voi kuitenkaan evätä, jos hakemuksen käsittely on viivästynyt merkittävästi hakijasta riippumattomasta syystä.

Lainmuutoksen myötä oleskelulupa perhesiteen perusteella voidaan jättää myöntämättä, jos on perusteltua aihetta epäillä, että perheenkokoajan oma oleskelulupa perustuu hänen henkilöllisyydestään ja perhesuhteistaan antamiin vääriin tietoihin.

Turvapaikanhakijan työnteko-oikeutta lukuun ottamatta muutokset koskevat vain lain voimaantulon jälkeen tehtyjä hakemuksia.



2.8.2010
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: nimetönkeskustelija on 03.08.2010, 22:24:08
QuoteTurvapaikanhakijan työnteko-oikeutta lukuun ottamatta muutokset koskevat vain lain voimaantulon jälkeen tehtyjä hakemuksia.

Eli ne tuhannet yhdistämishakemukset menevät todennäköisesti lähes kaikki läpi.
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: L. Brander on 03.08.2010, 22:28:57
Quote from: TriDoc on 03.08.2010, 22:03:05
...

Ulkomaalaislakiin tulivat säännökset turvapaikan tai oleskeluluvan hakijan tai perheenkokoajan iän selvittämisestä oikeuslääketieteellisellä tutkimuksella. Tutkimusta käytetään, jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä ulkomaalaisen iästä annettujen tietojen luotettavuutta. Tutkimuksen tekeminen perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta tutkimuksesta kieltäytyminen ilman hyväksyttävää syytä johtaa siihen, että asianomaista kohdellaan täysi-ikäisenä.



Kuka päättää ja millä kriteereillä, onko "ilmeisiä perusteita" vai ei? Huolestuttaa tässäkin, että kyseessä on näennäinen parannus, jonka avulla voidaan esittää jotakin tehdyn. No aika näyttää, kuinka paljon noita tehdään.

LB
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Suvaitsija on 03.08.2010, 22:33:34
Quote from: TriDoc on 03.08.2010, 22:03:05
Ulkomaalaislakia muutettiin samalla niin, että kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saaneen ulkomaalaisen perheenyhdistäminen edellyttää jatkossa turvattua toimeentuloa, jos perhe on muodostettu vasta Suomeen tulon jälkeen. Tavallisin tilanne on avioliiton solmiminen.

Olen niin tyhmä, etten nyt tajua tätä kohtaa. Mitä tarkoittaa tuo kohta "jos perhe on muodostettu vasta Suomeen tulon jälkeen"? Siis jos se Ahmed pääsee jotenkin tänne ja saa turvapaikan, niin onko hänellä edelleen oikeus yhdistää perheensä niinkuin tähänkin asti?

Muuten kuulostivat ihan fiksuilta korjauksilta.
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Zngr on 03.08.2010, 22:49:06
Oho? Toki moni näistä muutoksista vaikuttaa hyvin tulkinnanvaraisilta, mutta niinpä EU-maiden ulkomaalaislait ovat aina olleetkin. Enemmän kuin itse laki päätöksiin vaikuttaa viranomaisilmapiiri kussakin maassa (tieto, joka leviääkin potentiaalisten siirtolaisten keskuudessa vielä nopeammin kuin varsinaiset lakimuutokset) minä tahansa hetkenä mutta siis kuitenkin, että oho. En valita.

Quote from: Suvaitsija on 03.08.2010, 22:33:34
Olen niin tyhmä, etten nyt tajua tätä kohtaa. Mitä tarkoittaa tuo kohta "jos perhe on muodostettu vasta Suomeen tulon jälkeen"? Siis jos se Ahmed pääsee jotenkin tänne ja saa turvapaikan, niin onko hänellä edelleen oikeus yhdistää perheensä niinkuin tähänkin asti?

Muuten kuulostivat ihan fiksuilta korjauksilta.

Se tarkoittaa sitä, että tuolla pistetään potentiaalisesti stoppi suurimmalle yksittäiselle kehittyvien- ja muslimimaiden maahanmuutton johtaneelle ulkomaalaiskäytännölle EU-alueelle edellisen 20 vuoden aikana - eli perheenyhdistämiselle. Poikkeuksena Tanska, joka torjui käytännön ovelalla lailla jo vuonna 2002 tai 2004.

Avaan asiaa: eri maissa eri vuosikymmeninä myös toisen polven pohjois-afrikkalaiset, lähi-itämaalaiset ja turkkilaiset maahanmuuttajavat ovat tilanteesta riippuen 50% - 85% prosenttisesti menneet aina naimisiin lähtömaahansa. Tällä tavalla maahanmuuttajavähemmistöt ovat kasvaneet vaikka ainuttakaan työlupaa tai humanitaarista oleskelulupaa ei olisi jaettu, lisäksi perheenyhdistämisesta on usein seurannut muidenkin "uusien" sukulaisten tulo maahan.

Esimerkkinä suurin osa Saksan turkkilaisista maahanmuuttajista on kotoisin hyvin konservatiivisesta, takapajuisesta ja uskonnollisesta Anatoliasta. Kun Saksassa asuvan perheen tytär tai poika on päässyt naimaikään, hänet on kiireen vilkkaa lennätetty perheen kotikylään ja etsitty lähisuvusta uusi puoliso, joka sitten on "perheenyhdistetty" omituisesti Saksaan. Mukana on saattanut tulla isovanhempia, sisaruksia tai muuta "ydinperhettä". Sillä ei ole ollut merkitystä onko perheenyhdistäjä kyennyt elättämään uutta perhettään, vai onko koko porukka kävellyt suoraan toimeentuloluukulle (Saksassa turkkilaisten työttömyys on kasvanut ja ihan ällistyttäviin mittasuhteisiin, mutta uusia turkkilaisia tulee maahan satoja tuhansia maahanmuuttoketju - immigration chain - järjestelmän kautta, joka pyörii pääasiassa perheenyhdistämisillä).

Avasiko vastaus asiaa? :)

Porsaanreikiä tietenkin on, ainahan voidaan sanoa, että oleskeluluvan saanut Ahmad tai Abdulkadir OLI jo naimisissa ja siten oikeutettu perheenyhdistämiseen mutta suunta on oikea ja toimenpiteet ällistyttävän radikaaleja johon en olisi koskaan uskonut tässä vaiheessa.

Ellei ketjun avaus ollut jonkin sortin julma pila.
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Kommeli on 03.08.2010, 22:49:32
Quote from: L. Brander on 03.08.2010, 22:28:57
Quote from: TriDoc on 03.08.2010, 22:03:05
...

Ulkomaalaislakiin tulivat säännökset turvapaikan tai oleskeluluvan hakijan tai perheenkokoajan iän selvittämisestä oikeuslääketieteellisellä tutkimuksella. Tutkimusta käytetään, jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä ulkomaalaisen iästä annettujen tietojen luotettavuutta. Tutkimuksen tekeminen perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta tutkimuksesta kieltäytyminen ilman hyväksyttävää syytä johtaa siihen, että asianomaista kohdellaan täysi-ikäisenä.


Kuka päättää ja millä kriteereillä, onko "ilmeisiä perusteita" vai ei? Huolestuttaa tässäkin, että kyseessä on näennäinen parannus, jonka avulla voidaan esittää jotakin tehdyn. No aika näyttää, kuinka paljon noita tehdään.

LB
Rrasistit päättää.
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Zngr on 03.08.2010, 22:50:50
Löysin linkin yhteen lähteeseen, Asianajajaliitto (http://www.asianajajaliitto.fi/viestinta/oikeudellisia_uutisia/kotimaiset_tietolahteet/maahanmuuttovirasto_ulkomaalaislakiin_muutoksia_1.8.2010_alkaen.html) maahanmuuttoviraston kautta.

Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: nimetönkeskustelija on 03.08.2010, 22:51:17
Quote from: Suvaitsija on 03.08.2010, 22:33:34
Olen niin tyhmä, etten nyt tajua tätä kohtaa. Mitä tarkoittaa tuo kohta "jos perhe on muodostettu vasta Suomeen tulon jälkeen"? Siis jos se Ahmed pääsee jotenkin tänne ja saa turvapaikan, niin onko hänellä edelleen oikeus yhdistää perheensä niinkuin tähänkin asti?

Muuten kuulostivat ihan fiksuilta korjauksilta.

Eli käytännössä Ahmed ei voi "yhdistää" kotimaastaan uutta vaimoa tänne. Alaikäinen saa silti edelleen yhdistää perheensä. Käsittääkseni tuota vaimopykälää voi kuitenkin kiertää väittämällä, että avioliitto on solmittu jo ennen Suomeen tuloa.
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Suvaitsija on 03.08.2010, 22:58:07
Quote from: Zngr on 03.08.2010, 22:49:06
Avasiko vastaus asiaa? :)

Kiitoksia, avasi todella paljon, sillä en edes ollut tietoinen tällaisesta toiminnasta. Olin aina kuvitellut perheenyhdistämisiä nimetönkeskustelijan tuossa ylempänä mainitsemiksi operaatioiksi, joissa maahantunkeutuneet karvalapsukaiset yhdistävät koko sukunsa tänne turvapaikan heltiämisen jälkeen. Mutta mikäli ikätestausta tehostetaan ja perheenyhdistämisille pistetään stoppi, niin tämä oli kyllä erittäin positiivinen uutinen!
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Zngr on 03.08.2010, 23:00:51
Ja tuohan ei vaikuta ilmeisesti siihen, jos maahanmuuttaja on saapunut muuten kuin humanitaarisista tai turvapaikkaviritteisistä syistä, joten vastaava lakimuutos ei juurikaan vaikuttaisi enää sanotaan Belgian tai Saksan tilanteeseen, mutta Suomen seuraavalle 10 vuodelle sillä voi olla aika merkittivä (ja nuivia miellyttävä) vaikutus. Siis VOI olla. Lopulta kaikki on kiinni siitä miten kunkin hallituksen virkamiehet ohjeistetaan tulkitsemaan ulkomaalaislakia.

Tanskahan hoiteli asian siten, ettei perhettä saa yhdistää Tanskaan elleivät perheenyhdistäjät ole 24 vuotta vanhoja (tosin poikkeuksia on, mutta lähinnä ne suosivat natiivitanskalaisia). Jotenkin jännästi tämä vähensi arabien ja turkkilaisten toisen polven tai turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämiset käytännössä kokonaan pois. Heh. Onhan tuosta seurannut mielipahaa myös tanskalaisille, esim. meksikolaiseen tai kanadalaiseen rakastunut henkilö ei myöskään yhtä helposti voi muuttaa yhdessä uuden avioparinsa kanssa Tanskaan elleivät he odota ensin jonkin aikaa.

Mutta ilmeisesti asia oli pakko hoitaa näin, koska muuten EU:n ihmisoikeuslaitos olisi julistanut kyseessä olevan syrjinnän ja tehnyt asialle jotain.

Quote from: Suvaitsija on 03.08.2010, 22:58:07
Kiitoksia, avasi todella paljon, sillä en edes ollut tietoinen tällaisesta toiminnasta.

Eipä moni tosiaan ole tietoinen tästä toiminnasta eli ei siinä mitään. Jostain syystä vain arabi ja turkkilaisväestö kasvaa koko ajan sellaista vauhtia että oksat pois jossain Saksassa ja Belgiassa, ja kyseessä ei ole edes turvapaikanhakijat tai työluvan saaneet.

Englannissa tismalleen samaa toimintaa harrastavat taas pakistanilaiset ja bangladeshilaiset. Kenties myös intialaiset, mutta en usko tämän olevan kovin suuri yhteiskunnallinen ongelma, koska intialaisia ei syystä tai toisesta juuri vankiloista löydy, ja heidän työllisyyskin on parempi kuin kantaväestön... Kelpaisivat minun puolesta Suomeenkin yrittäjiksi.

No, nyt tiedät miten tietyt etniset vähemmistöt EU-alueella vain kasvavat kasvamistaan. Tanskassa tämä käytäntö tosiaan huomattiin joskus 90-luvulla (joku 20-henkinen turkkilainen työporukka oli 20-vuodessa kasvanut 1500 turkkilaisen kyläksi tjsp josta vähän säikähdettiin, kun mitään työlupia tai turvapaikkoja ei oltu juuri jaeltu) ja asialle päätettiin tehdä jotain. Muualla jostain syystä perheenyhdistäminen on ollut liian herkkä ja tulenarka aihe - kenties senkin takia, että sitä on hankala estää kun tilanne on jo päässyt käsistä ilman, että samalla radikaalisti leikkaa omien kansalaistensa oikeuksia.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Zngr on 03.08.2010, 23:12:38
Quote from: Femakko on 03.08.2010, 23:09:40
PS. lähde olisi kiva.

Postasin sen jo yllä, vaikuttaa autenttiselta http://www.asianajajaliitto.fi/viestinta/oikeudellisia_uutisia/kotimaiset_tietolahteet/maahanmuuttovirasto_ulkomaalaislakiin_muutoksia_1.8.2010_alkaen.html
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Lemmy on 03.08.2010, 23:23:45
Katsotaan miten tyhjäntoimittajat krapulaspäissään huomenna asian esittävät.
Veikkauksia?
a) hurrrrrja tiukennus
b) thorsin epäonnistuneesta laista paikattiin porsaanreikiä
c) kanada
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Afrikan kirjeenvaihtaja on 03.08.2010, 23:25:27
Quote from: nimetönkeskustelija on 03.08.2010, 22:51:17
Eli käytännössä Ahmed ei voi "yhdistää" kotimaastaan uutta vaimoa tänne.

Eiköhän ole selvää, että monissa maissa noita vihkitodistuksia saa tarvittaessa millä päivämäärillä tahansa. Lakia voidaan kiertää myös sepittämällä kertomuksia avo- ja homosuhteista, kuten on jo tapahtunutkin.

Mutta periaatteessa uudistukset ovat oikeansuuntaisia.

Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Lemmy on 03.08.2010, 23:27:14
Laista puuttuu sanktiot viranomaisille valehtelusta ja väärän lausuman antamisesta.
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Vera on 03.08.2010, 23:33:35
Quote from: nimetönkeskustelija on 03.08.2010, 22:51:17
Eli käytännössä Ahmed ei voi "yhdistää" kotimaastaan uutta vaimoa tänne. Alaikäinen saa silti edelleen yhdistää perheensä. Käsittääkseni tuota vaimopykälää voi kuitenkin kiertää väittämällä, että avioliitto on solmittu jo ennen Suomeen tuloa.

Ahmed voi toki yhdistää uudenkin vaimon tänne, mutta se joutuu tekemään niin samoilla ehdoilla kuin esim. jenkkiläinen työperäinen maahanmuuttaja: Ahmedin on ansaittava niin paljon että sen nettotulot olisivat vähintään 1530€/kk.
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Vera on 03.08.2010, 23:35:22
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 03.08.2010, 23:25:27

Eiköhän ole selvää, että monissa maissa noita vihkitodistuksia saa tarvittaessa millä päivämäärillä tahansa. Lakia voidaan kiertää myös sepittämällä kertomuksia avo- ja homosuhteista, kuten on jo tapahtunutkin.

Paras tapa taistella tätä vastaan on pyytää lista olemassaolevista perheenjäsenistä jo silloin kun ihminen saapuu maahan.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: June on 03.08.2010, 23:57:17
Quote from: Lemmy on 03.08.2010, 23:27:14
Laista puuttuu sanktiot viranomaisille valehtelusta ja väärän lausuman antamisesta.

Onhan tuossa jotain sinnepäin:

QuoteLainmuutoksen myötä oleskelulupa perhesiteen perusteella voidaan jättää myöntämättä, jos on perusteltua aihetta epäillä, että perheenkokoajan oma oleskelulupa perustuu hänen henkilöllisyydestään ja perhesuhteistaan antamiin vääriin tietoihin.

Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Lemmy on 04.08.2010, 00:08:00
Pitäisi pystyä perimään takaisin discorahakustannukset ym.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: HaH on 04.08.2010, 00:14:14
Onneksi jo 1.7.2010 Suomessa astui voimaan erään EU-direktiivin sellainen tulkinta, että Suomessa oleilevien EU-kansalaisten, Heinz-Jürgenin ja Pietro-Paolon, ulkomaalaiset vaimot Afrikasta ja Aasiasta saavat jo kättelyssä EU-henkilökortin, eivätkä joudu hankkimaan viisumia tai oleskelulupaa Suomeen tai Schengen-alueelle, toisin kuin Jukka-Pekan vaimo, joka taas joutuu moisia paperiprujuja hankkimaan. Syy: Viimeksimainittu näistä vaimoista on naimisissa Suomessa asuvan Suomen kansalaisen kanssa, ei Suomessa asuvan muun maalaisen EU-kansalaisen kanssa.

On eri kivaa, että epä-suomalaisen EU-henkilön perheenjäsenten oikeudet ovat suuremmat Suomessa kuin suomalaisen EU-kansalaisen perheenjäsenten. Eikö?
_____________

Sisäasiainministeriö
20.5.2010 13.23

Ulkomaalaislakia muutetaan Euroopan unionin tuomioistuimen päätöksen vuoksi

Hallitus esitti tänään, että tasavallan presidentti vahvistaisi lain ulkomaalaislain 153 ja 158 a §:n muuttamisesta. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina. Muutokset koskevat Euroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä vapaata liikkumista EU:n sisällä ja siitä annetun direktiivin tulkintaa. Säännökset koskevat Suomeen tulevia Euroopan unionin jäsenvaltion kansalaisia ja heidän perheenjäseniään. Muutokset eivät koske Suomessa olevien Suomen kansalaisten perheenjäseniä, koska heihin direktiiviä ei sovelleta. Direktiivi sääntelee vain tilanteita, joissa liikutaan toiseen EU-maahan.

Muutos johtuu Euroopan unionin tuomioistuimen ns. Metock -tuomiosta, jossa tuomioistuin otti kantaa EU:n sisäistä liikkuvuutta koskevan direktiivin tulkintaan niissä tapauksissa, joissa unionin kansalaisen perheenjäsen ei ole jonkin EU-maan kansalainen. Ulkomaalaislaista poistetaan tuomion edellyttämällä tavalla vaatimus siitä, että tällaisen perheenjäsenen olisi pitänyt oleskella ennen Suomeen saapumistaan toisessa jäsenvaltiossa unionin kansalaisen kanssa.

Lainmuutos tarkoittaa sitä, että suoraan kolmannesta maasta tulevat unionin kansalaisen perheenjäsenet pääsevät direktiivin soveltamisalan piiriin ja heille myönnetään oleskeluluvan sijasta perheenjäsenen EU -oleskelukortti. Jatkossa unionin kansalaisen perheenjäseniin sovelletaan siis samoja sääntöjä riippumatta siitä, milloin perhe on perustettu ja ovatko he oleskelleet perheenä toisessa jäsenvaltiossa ennen Suomeen tuloa.

Samalla ulkomaalaislakia täsmennetään EU -maista tulevien opiskelijoiden perheenjäsenten osalta, jotta se vastaisi tarkemmin direktiivin säännöksiä. Opiskelijat saavat jatkossa tuoda perheenjäsenensä mukanaan samoin ehdoin kuin muutkin unionin kansalaiset.

Unionin kansalaisen perheenjäsenten maahantulo edellyttää aina, että perheen toimeentulo on turvattu. Lainmuutos tulee voimaan 1.7.2010.

Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Tiina Sinkkanen, 071878 8626
__________________

Ai niin tosiaan: Myös Ranskan kansalaisuuden saanut Ali-Abdul Atimallah muuttaessaan Suomeen, saa kaikki perheenjäsenensä Ghanasta suoraan tänne Suomeen, vaikka heistä yksikään ei olisi aiemmin ollut sekuntiakaan EUn alueella. Toki toimeentulovaatimus on, nääs, mutta senhän turvaa suomalainen veronmaksaja, sossun kautta, kuten ennenkin....

Sen sijaan minun vaimoni joutuu anomaan viisumia, pääsee kuulusteluun lähetystössä, ja niin edelleen, mutta kas, minä olenkin Jukka-Pekka, Suomesta. ;D
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Ernst on 04.08.2010, 00:15:34
Quote from: Vera on 03.08.2010, 23:35:22
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 03.08.2010, 23:25:27

Eiköhän ole selvää, että monissa maissa noita vihkitodistuksia saa tarvittaessa millä päivämäärillä tahansa. Lakia voidaan kiertää myös sepittämällä kertomuksia avo- ja homosuhteista, kuten on jo tapahtunutkin.

Paras tapa taistella tätä vastaan on pyytää lista olemassaolevista perheenjäsenistä jo silloin kun ihminen saapuu maahan.


Eikö niitä tietoja todellakaan vaadita jo nyt?
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Ernst on 04.08.2010, 00:17:35
Quote from: June on 03.08.2010, 23:57:17
Quote from: Lemmy on 03.08.2010, 23:27:14
Laista puuttuu sanktiot viranomaisille valehtelusta ja väärän lausuman antamisesta.

Onhan tuossa jotain sinnepäin:

QuoteLainmuutoksen myötä oleskelulupa perhesiteen perusteella voidaan jättää myöntämättä, jos on perusteltua aihetta epäillä, että perheenkokoajan oma oleskelulupa perustuu hänen henkilöllisyydestään ja perhesuhteistaan antamiin vääriin tietoihin.



Niin, voidaan jättää myöntämättä... Pitäisi olla, että pitää jättää myöntämättä. Lakitekstissä yksi sanamuoto voi merkitä paljon.
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Vera on 04.08.2010, 00:25:19
Quote from: M on 04.08.2010, 00:15:34
Quote from: Vera on 03.08.2010, 23:35:22
Paras tapa taistella tätä vastaan on pyytää lista olemassaolevista perheenjäsenistä jo silloin kun ihminen saapuu maahan.

Eikö niitä tietoja todellakaan vaadita jo nyt?

Ainakin niissä papereissä jotka aikanaan täytin tosiaankin vaadittiin, en ole varma täyttävätkö humanitääriset samoja papereita.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Zngr on 04.08.2010, 00:31:18
Quote from: HaH on 04.08.2010, 00:14:14
Onneksi jo 1.7.2010 Suomessa astui voimaan erään EU-direktiivin sellainen tulkinta, että Suomessa oleilevien EU-kansalaisten, Heinz-Jürgenin ja Pietro-Paolon, ulkomaalaiset vaimot Afrikasta ja Aasiasta saavat jo kättelyssä EU-henkilökortin, eivätkä joudu hankkimaan viisumia tai oleskelulupaa Suomeen tai Schengen-alueelle, toisin kuin Jukka-Pekan vaimo, joka taas joutuu moisia paperiprujuja hankkimaan. Syy: Viimeksimainittu näistä vaimoista on naimisissa Suomessa asuvan Suomen kansalaisen kanssa, ei Suomessa asuvan muun maalaisen EU-kansalaisen kanssa.

On eri kivaa, että epä-suomalaisen EU-henkilön perheenjäsenten oikeudet ovat suuremmat Suomessa kuin suomalaisen EU-kansalaisen perheenjäsenten. Eikö?

No onpa, jumaleisson, jännä tulkinta, koska minulle on vakuutettu, että esim. Tanska joutui oleskelulupajärjestelyissä pistämään samat tiukat säännöt niin turkkilaiselle Ahmadille kuin Tanskalaiselle Christianille jos he haluavat tuoda tuoreen vaimonsa Anatoliasta Tanskaan asumaan ja yhdistämään perhettä.

Muuten tulkinta olisi syrjinyt ihmisryhmä Ahmadia eli turkkilaisia, ja Tanska olisi saanut noottia pahemman kerran koska harrastaa selkeästi etnistä syrjintää. Tietääkseni tanskalaiset olisivat mielummin muuttaneet ulkomaalaislakiaan siten, ettei Ahmadin uudella vaimolla yksinkertaisesti ole asiaa Tanskaan kunnes Ahmda on asunut Tanskassa 12 vuotta (tjsp), hankkinut töitä, ja onnistunut välttämään rikosrekisteriin pääsyn.

Tanskan temppuilusta on tosin yli puoli vuosikymmentä aikaa, tiedä sitten, ovatko direktiivit ja se miten niitä voi tulkita vaikkapa muuttuneet siten, että kantaeurooppalaista voi syrjiä, mutta muita ei tai jotain...
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Lemmy on 04.08.2010, 00:36:58
Mikään hyysärin tyhjäntoimittaja ei vahingossakaan kyllä nosta minkäänlaisia otsikoita siitä, että Suomen kansalaiset ovat 2. luokan kansalaisia omassa maassaan. Vapaa liikkuvuus jee jee!
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Ernst on 04.08.2010, 00:50:06
Quote from: Vera on 04.08.2010, 00:25:19
Quote from: M on 04.08.2010, 00:15:34
Quote from: Vera on 03.08.2010, 23:35:22
Paras tapa taistella tätä vastaan on pyytää lista olemassaolevista perheenjäsenistä jo silloin kun ihminen saapuu maahan.

Eikö niitä tietoja todellakaan vaadita jo nyt?

Ainakin niissä papereissä jotka aikanaan täytin tosiaankin vaadittiin, en ole varma täyttävätkö humanitääriset samoja papereita.


N'oon paperit miestä myören... :-)

Ja miten oikeasti täytetään ao. tietoja lomakkeisiin, kun on (tai esiintyy) luku- ja kirjoitustaitoa vailla eikä osaa puhua kieliä?

Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Ernst on 04.08.2010, 00:55:56
Quote from: Lemmy on 04.08.2010, 00:36:58
Mikään hyysärin tyhjäntoimittaja ei vahingossakaan kyllä nosta minkäänlaisia otsikoita siitä, että Suomen kansalaiset ovat 2. luokan kansalaisia omassa maassaan. Vapaa liikkuvuus jee jee!

Olisi ihan aikuisen oikeasti rationaalisin eli järkiperäisin liike panna väliaikainen stoppi koko ns. humanitaariselle maahanmuutolle ja siihen liittyvälle perheiden yhdistämiselle ja miettiä koko yhtälö kuntoon. Ei siihen kovin monta viikkoa pitäisi mennä, jos ei kaikkia kansalaisjärjestöjä tarvitse kuulla. Somaleillakin niitä on klaanijaon ja järjestöjen toimialan mukaan useita kymmeniä.

Vapaan liikkuvuuden ideaalia saa toki jokainen halukas ajaa vapaasti, mutta minusta virkakuntaan ja sen toteuttamaan lakien tulkintaan perustuva "vapaa" liikkuvuus on sellainen ilmiö, johon haluan Suomen kansalaisena sanoa sanani ja mielellään antaa kansanäänestyksessä ääneni.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Roope on 04.08.2010, 01:47:24
Ai, tämä tuli jo voimaan. Luulin lain olevan edelleen muokattavana. Ikätestauskohta esitetään tiukennuksena, vaikka se johtaa testien määrän vähenemiseen aiempaan verrattuna. Monet kohdat ovat tarkoituksellisen epämääräisiä harkinnanvaraisuudessaan.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: FadeAway on 04.08.2010, 05:54:51
Tämän voi tulkita osana tulevaa eduskuntavaalikamppailua.

Hallitus: Johan me muutettiin turvapaikanhakijoiden tukia, määrät ovat "romahtaneet", muutettiin ankkurilapsipolitiikkaa, perheenyhdistämistä, lume avioliittoja ja ehkä halpatyövoimaa koskevia säädöksiä.
Turha valittaa homma on hoidossa.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: JoKaGO on 04.08.2010, 07:52:14
Quote from: Roope on 04.08.2010, 01:47:24
Ai, tämä tuli jo voimaan. Luulin lain olevan edelleen muokattavana. Ikätestauskohta esitetään tiukennuksena, vaikka se johtaa testien määrän vähenemiseen aiempaan verrattuna. Monet kohdat ovat tarkoituksellisen epämääräisiä harkinnanvaraisuudessaan.

Valitettavasti tämä vanha taktiikka uppoaa kansaan kuin kuuma veitsi voihin. Eli kuten M toteaa järkevästi:

Quote from: M on 04.08.2010, 00:17:35
Niin, voidaan jättää myöntämättä... Pitäisi olla, että pitää jättää myöntämättä. Lakitekstissä yksi sanamuoto voi merkitä paljon.

Ja  vielä:

Quote from: FadeAway on 04.08.2010, 05:54:51
Tämän voi tulkita osana tulevaa eduskuntavaalikamppailua.

Hallitus: Johan me muutettiin turvapaikanhakijoiden tukia, määrät ovat "romahtaneet", muutettiin ankkurilapsipolitiikkaa, perheenyhdistämistä, lume avioliittoja ja ehkä halpatyövoimaa koskevia säädöksiä.
Turha valittaa homma on hoidossa.

No shit, FadeAway, no shit!  >:(
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: JP on 04.08.2010, 09:38:19
Ai niinq voitettinx me?

Tuo kuulostaa hyvältä, noin aluksi. Mutta miksi lehdistö ei kommentoi mitenkään? Onko lähde varma?
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: L. Brander on 04.08.2010, 09:51:56
Quote from: Lemmy on 04.08.2010, 00:36:58
Mikään hyysärin tyhjäntoimittaja ei vahingossakaan kyllä nosta minkäänlaisia otsikoita siitä, että Suomen kansalaiset ovat 2. luokan kansalaisia omassa maassaan. Vapaa liikkuvuus jee jee!

Eipä näistä asioista juuri puhuta kuin täällä foorumilla. Samaan aikaan huudetaan laikka punaisena, että maahanmuuttokeskustelu on jumissa, maahanmuuttokeskustelua käydään natsien ehdoilla verkossa ja maahanmuuttokeskustelu ei ole hompanssien yksinoikeus. Miksi ihmeessä näitä asioita ei sitten työnnetä lupamaksuvaroilla rahoitetun uutistoimisto TASS:n eetteriin?

Olen tiedustellut useita kertoja tätä asiaa Ilmalan moraalittomalta ja epäpätevältä joukolta, joka ei ole koskaan vaivautunut vastaamaan.

LB
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: John Carter on 04.08.2010, 09:58:20
Tuossa linkit:

http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/he+240/2009

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100549
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: TeemuT on 04.08.2010, 10:09:09
Jää nähtäväksi onko tuolla ihan oikeasti jotain vaikutusta vai onko kyse vain siitä, että hallituspuolueet voivat tuossa vaalikamppailun alkaessa kertoa, mitä kaikkea sitä on tullutkaan tehtyä. Ihmeellistä muuten, että kuuleman mukaan kukaan muu kuin Astrid Thors tässä Vanhasen hallituksessa ei voi vaikuttaa tähän kyseiseen politiikkaan, eiköhän silti hurskastelu ala, että sitä ja tätä on tullut tehtyä. Itse en oikein jaksa luottaa nykymenoon, niin pakko on äänestää vaihtoehtoa hallituspuolueiden ulkopuolelta.

Joka tapauksessa on selvää, että vain ja ainoastaan persujen kannatuksen nousulla gallupeissa on ollut tuohonkin ehkä kosmeettiseen lakimuutokseen vaikutusta. Eli äänestetään me kriittiset vaan vaihtoehdon puolesta niin ehkäpä tähän touhuun oikeasti jotain järkeä jossain vaiheessa saadaan. Kataisen ja Stubbin lausunnot kertovat mitä tämän hetken suurin puolue on asioista mieltä
Title: Vs: Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Fincad on 04.08.2010, 10:22:41
Quote from: nimetönkeskustelija on 03.08.2010, 22:24:08
QuoteTurvapaikanhakijan työnteko-oikeutta lukuun ottamatta muutokset koskevat vain lain voimaantulon jälkeen tehtyjä hakemuksia.

Eli ne tuhannet yhdistämishakemukset menevät todennäköisesti lähes kaikki läpi.

Ja ne mitkä eivät mene läpi, menevät sitten valitusrumban jälkeen viimeistään Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimessa läpi..ja kansa maksaa
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Fincad on 04.08.2010, 10:37:59
Quote from: TriDoc on 03.08.2010, 22:03:05

Alaikäiselle perhesiteen perusteella myönnettävän oleskeluluvan edellytykset muuttuivat siten, että luvan myöntäminen alaikäiselle on mahdollista vain, jos lapsi on alaikäinen sinä päivänä, jolloin oleskelulupahakemus ratkaistaan. Lupaa ei voi kuitenkaan evätä, jos hakemuksen käsittely on viivästynyt merkittävästi hakijasta riippumattomasta syystä.

Eli alaikäinen saa käytännössä aina oleskeluluvan, sillä hakemusten käsittelyt viivästyvät aina, sillä harvoin ko.lasten lähtömaassa ei yleensä ole toimivaa hallintoa tai toimivaa henkilötietojärjestelmää, jolloin ko. lapsesta ei saa/ole olemassa mitään virallisia tietoja.
Lisäksi epämääräisten aikamääreiden kuten "viivästynyt merkittävästi" käyttö on myös ikävä piirre suomalaisessa lainsäädännössä/ohjeistuksessa; mikä on kenellekin merkittävää viivästystä. Onko hakemuksen käsittely viivästynyt merkittävästi kun sen käsittely on kestänyt tunnin, päivän, viikon, kuukauden vai vuoden..
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: JoKaGO on 04.08.2010, 11:06:33
Quote from: HaH on 04.08.2010, 00:14:14
Ai niin tosiaan: Myös Ranskan kansalaisuuden saanut Ali-Abdul Atimallah muuttaessaan Suomeen, saa kaikki perheenjäsenensä Ghanasta suoraan tänne Suomeen, vaikka heistä yksikään ei olisi aiemmin ollut sekuntiakaan EUn alueella. Toki toimeentulovaatimus on, nääs, mutta senhän turvaa suomalainen veronmaksaja, sossun kautta, kuten ennenkin....

Sen sijaan minun vaimoni joutuu anomaan viisumia, pääsee kuulusteluun lähetystössä, ja niin edelleen, mutta kas, minä olenkin Jukka-Pekka, Suomesta. ;D

Tässähän ei ole mitään järkeä! Jos Ali-Abdul Atimallah olisi saanut Ranskan kansalaisuuden mutta vaimonsa vain oleskeluluvan, asia olisi jotenkin ymmärrettävissä. Mutta jos käytäntö on tuo yllämainittu, niin eihän asiassa ole mitään järkeä! Missä on tasapuolinen kohtelu?
En tarkoita, että Jukkis saisi tuoda vaimonsa yhtä helposti Suomeen, vaan että Alin kohdalla pitäisi noudattaa samaa menettelyä kuin Jukkiksen tapauksessa, tai mieluummin vielä hieman tiukempaa tulkintaa.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Roope on 04.08.2010, 12:30:11
Quote from: Fincad on 04.08.2010, 10:37:59

Lisäksi epämääräisten aikamääreiden kuten "viivästynyt merkittävästi" käyttö on myös ikävä piirre suomalaisessa lainsäädännössä/ohjeistuksessa; mikä on kenellekin merkittävää viivästystä. Onko hakemuksen käsittely viivästynyt merkittävästi kun sen käsittely on kestänyt tunnin, päivän, viikon, kuukauden vai vuoden..

Tavoiteaika ylitetään nykyisin ainakin tuplasti.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Sibis on 05.08.2010, 17:05:19
Tuo "laki" ei riitä minulle!

Komppaan Manifestiä ja äänestän sen mukaisesti.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Lauttasaaren Emiiri on 05.08.2010, 17:21:38
Tohon Tanskan tilanteeseen vielä muistutuksena (käsitelty jo ao. triidissä). Tämä ikäraja siis koskee EU/Pohjoismaiden ulkopuolelta tulevia puolisoita. Heidän osalta tosin toimeentulovaatimus on voimassa.

Muistaakseni Tanskassa joutuu olemaan useita vuosia töissä, ennenkuin on oikeutettu esim. työttömyyskorvaukseen.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: hattiwatti on 05.08.2010, 20:28:27
Oliko tämä se Arto Satosen työryhmän aikaansaannos, vai mikä sen nyt piti olla.

Maskirovkaa. Onhan tuossa joitain pieniä korjauksia siellä ja täällä, mutta kokonaisuudesta on paha sanoa mitään kauhean positiivistä.

Satoselta kun kysyin kun tuli vastaan, että tuleeko korjatuksi sitä keskeistä juttua tästä humanitaarisesta suojelusta. Eli jokainen Somali, Irakilainen, ja Afgaani joka tulee Suomeen on automaattisesti oikeutettu olemaan täällä. Ja perheenyhdistys päälle, kun vain tulee näistä maista. Tämähän oli ainutlaatuinen erikoispiirre, mitä ei voida perustella kansainvälisillä sopimuksilla.

Vastaus oli että ei kun on niin paljon muutakin sitä ennen tehtävänä - tässä ketjussa nyt on sitten ne tulokset.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Nautiluseläin on 06.08.2010, 13:08:32
> oikeuslääketieteellisellä tutkimuksella <

Jo pari, kolme vuotta on puhuttu siitä, miten oikeuslääketieteellisen toimintaa pitäisi supistaa ja resursseissa säästää, vaikka yleisti on tiedossa, että ilman oikeuslääketieteellistä ruumiinavausta monet kuolemantapaukset, joihin liittyy rikos, jäisivät selvittämättä.

Nyt rahaa kuitenkin tuntuu riittävän toisen tyyppiseen oikeuslääketieteelliseen tutkimukseen.

Miten tämä maa voi olla näin päälaellaan?
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Jouko on 06.08.2010, 13:30:17
Maahanmuuttoviranomaisten tahallinen harhauttaminen tulisi tehdä vielä ankarasti rangaistavaksi ja mitenkä muutenkaan kuin välitön maastakarkoitus.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: desperaato on 06.08.2010, 19:24:21
Aamulehti 6.8.2010

Mielipide; Arto Satonen:

QuotePerheiden yhdistämistä rajoitettava

Viimeisen vuoden aikana Suomen ulkomaalaislakia on uudistettu useasti. Hallituksen periaatepäätöksen mukaisesti Suomen turvapaikkapolitiikan tulee olla linjassa muiden pohjoismaiden kanssa. Turvapaikkapolitiikka ei siis saa houkutella hakeutumaan erityisesti Suomeen.

Lainsäädäntömuutoksilla onkin poistettu vetovoimatekijöitä muun muassa ottamalla käyttöön ikätestit, rajaamalla pois kasvattilasten oikeus omaan perheenyhdistämiseen, alentamalla toimeentulotukea ja ottamalla se pois EU:n sisältä tulevilta turvapaikanhakijoilta.

Näiden toimenpiteiden seurauksena turvapaikanhakijoiden määrä on saatu käännettyä laskuun. Kun turvapaikanhakijoiden määrä triplaantui vuosina 2007-2009 päätyen lähelle kuutta tuhatta hakijaa, tänä vuonna hakijoiden määrä palannee neljän tuhannen tasolle.

Uusi lainsäädäntö on saanut lähes loppumaan EU:n sisältä tulevat turvapaikkahakemukset ja myös alaikäisten turvapaikan hakijoiden määrä on alentunut selvästi. On siis otettu pitkä askel parempaan suuntaan.

Turvapaikkapolitiikan järkevöityminen säästää yhteiskunnan kustannuksia ja takaa aikaisempaa nopeammat käsittelyajat niille turvapaikanhakijoille, joilla on hyväksyttävät perusteet jäädä Suomeen. Lisätyillä resursseilla maahanmuuttovirasto ja poliisi ovat kyenneet erottelemaan aikaisempaa nopeammin ja tehokkaammin oikeasti turvaa tarvitsevat muista hakijoista.

Maahanmuuttopolitiikassa on kuitenkin edelleen muista pohjoismaista opiksi otettavaa. Tanskalaiset ovat ratkaisseet sekä perheenyhdistämispaineet että kerjäläisongelman toimeentulo -ja asumisedellytysvaatimuksella.

Kansainvälisten säännösten mukaan oikeus perheenyhdistämiseen on niin sanotuilla aidoilla pakolaisilla eli kansainvälisen pakolaisstatuksen saaneilla. He ovat kiintiöpakolaisia tai poliittisten, uskonnollisten tai niihin rinnastettavien syiden perusteella henkilökohtaisesti vainottuja.

Näille henkilöille on kansainvälisen suojelun perusteella annettava oikeus perheenyhdistämiseen. Se on myös eettisesti oikein, koska kyse on todella vainon kohteeksi joutuneista ihmisistä.

Käytännössä esimerkiksi poliittisten pakolaisten on kuitenkin vaikeaa yhdistää perhettään, koska siihen eivät suostu heidän kotimaansa viranomaiset.

Suomen maahanmuuttovirastossa on tällä hetkellä vireillä 9 000 perheenyhdistämishakemusta. Valtaosa perheenyhdistämistä hakevista ei ole pakolaisstatuksen omaavia, vaan ovat täällä humanitäärisen suojelun perusteella oleskelevia.

Käytännössä se tarkoittaa, että he tulevat sellaisista maista ja sellaisilta alueilta, johon ei voida henkilöitä palauttaa. Suomella ei kuitenkaan ole kansainvälistä velvoitetta ottaa vastaan heidän sukulaisiaan tai maksaa perheenyhdistämismatkoja.

Suomella on vain velvollisuus tarjota suojaa siihen asti, kunnes olot kotimassa rauhoittuvat ja palaaminen kotiin on mahdollista.

Nykyinen laki antaa perheenyhdistämisoikeuden myös humanitäärisin syin oleskeluluvan saaneille. Tähän tarvitaan pikainen muutos, koska kotouttamisjärjestelmämme ei kestä sitä, että maahan tulee tuhansia huonon koulutaustan omaavia henkilöitä.

Perheenyhdistämisoikeus pitää Tanskan mallin mukaisesti yhdistää yhteiskunnassa pärjäämiseen. Perheenyhdistämisoikeus tulee antaa vain niille, jotka omalla toimeentulollaan voivat elättää täällä perheensä ja joilla on perheelleen asunto järjestettynä.

Näin toimitaan jo nyt työperäisten maahanmuuttajien kohdalla. Heidän perheilleen ovet aukeavat vain, kun tulotaso Suomessa on riittävä.

Tanska poisti kerjäläisongelman vetoamalla samaan toimeentulovaatimukseen. Pohjoismaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa kansalaisilla on yhteiskunnan takaama viimesijainen toimeentuloturva, itsensä elättämistä kerjäämällä ei pidetä soveliaana.

Tanskan lain mukaan henkilö, jonka toimeentulo perustuu kerjäämiseen, voidaan poistaa maasta välittömästi. Tähän lopputulokseen on meidänkin päästävä.

Bulgarian ja Romanian romanien asiat eivät ratkea kerjäämällä Suomessa, vaan ne on hoidettava romaanien asemaa parantamalla kyseisissä maissa.

Arto Satonen

kansanedustaja (kok)

Tanskan lain

mukaan henkilö, jonka toimeentulo

perustuu kerjäämiseen, voidaan poistaa maasta välittömästi. Tähän on meidänkin päästävä.


Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: JoKaGO on 07.08.2010, 08:30:22
Quote from: desperaato on 06.08.2010, 19:24:21
Aamulehti 6.8.2010

Mielipide; Arto Satonen:
...

Ihan oikeansuuntaista tekstiä, mitä nyt vähän vedetään kotiinpäin.

Näissä kansanedustajien yleisönosastokirjoituksissa minua "sattuu" niin maan perkeleesti se, että kirjoitetaan "pitäisi sitä, tätä ja tuota". Erityisesti hallituspuolueen edustajan ollessa kyseessä.

MUUMIN HATTIVATTI! Sitä vartenhan heidät on tuonne valittu, että heidän pitää tehdä eikä pitäisi tehdä! Siitä on annettu ihan valtakirja äänestäjiltä.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: ikuturso on 10.08.2010, 10:41:50
^Siitä vaan sähköpostia Satoselle, jossa kiitellään hienosta kolumnista ja odotetaan lakialoitetta hallituspuolueen kansanedustajalta.

-i-
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Iloveallpeople on 10.08.2010, 14:38:36
Quote from: desperaato on 06.08.2010, 19:24:21
Aamulehti 6.8.2010

Mielipide; Arto Satonen:
...

Perheiden yhdistäminen on suurin yksittäinen aukko elintasopakolaisten Suomeen vyörymisessä. Kun vertaa 9000 perheenyhdistämishakemusta 4000 turvapaikanhakemukseen, niin huomaamme mitä kautta Suomeen tullaan. Vielä kun muistetaan, että humanitääristen maahanmuuttajien perheenyhdistämiset hyväksytään lähes poikkeuksetta, koska heillä ei ole toimeentulovelvoitetta, niin maahanmuuttajien lukumäärä kasvaa Suomessa tällä hetkellä hurjaa vauhtia.

Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Roope on 10.08.2010, 14:49:32
Quote from: Iloveallpeople on 10.08.2010, 14:38:36
Vielä kun muistetaan, että humanitääristen maahanmuuttajien perheenyhdistämiset hyväksytään lähes poikkeuksetta, koska heillä ei ole toimeentulovelvoitetta, niin maahanmuuttajien lukumäärä kasvaa Suomessa tällä hetkellä hurjaa vauhtia.

Hyväksymisprosentti taitaa olla nykyisin vain jossain 50:n paikkeilla, näin ainakin muistelen jonkun Maahanmuuttoviraston työntekijän haastattelussa kertoneen. On myös ilmoitettu, että väärinkäytökset hakumenettelyssä ovat harvinaisia. En oikein ymmärrä, miten molemmat väitteet voisivat olla yhtä aikaa tosia.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Iloveallpeople on 10.08.2010, 17:15:32
Quote from: Roope on 10.08.2010, 14:49:32
Quote from: Iloveallpeople on 10.08.2010, 14:38:36
Vielä kun muistetaan, että humanitääristen maahanmuuttajien perheenyhdistämiset hyväksytään lähes poikkeuksetta, koska heillä ei ole toimeentulovelvoitetta, niin maahanmuuttajien lukumäärä kasvaa Suomessa tällä hetkellä hurjaa vauhtia.

Hyväksymisprosentti taitaa olla nykyisin vain jossain 50:n paikkeilla, näin ainakin muistelen jonkun Maahanmuuttoviraston työntekijän haastattelussa kertoneen. On myös ilmoitettu, että väärinkäytökset hakumenettelyssä ovat harvinaisia. En oikein ymmärrä, miten molemmat väitteet voisivat olla yhtä aikaa tosia.

Hyvä jos näin on, mutta 50% kuulostaa kyllä huikean pieneltä luvulta. Oikeastaan ainut mahdollisuus, että jotain henkilöä ei yhdistettäisi Suomeen on kai siinä, että hän on perheessä orpona ottolapsena, mutta selvityksessä paljastuukin vanhempien olevan elossa.
Title: Vs: 2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010
Post by: Roope on 10.08.2010, 19:25:59
Quote from: Iloveallpeople on 10.08.2010, 17:15:32
Hyvä jos näin on, mutta 50% kuulostaa kyllä huikean pieneltä luvulta.

Niin, minustakin kuulostaa epäilyttävältä. Valitettavasti en löydä tähän hätään lähdettä.

Kun sukulaisuus muuten tarkistetaan DNA-testeillä, niin ainoa mieleen tuleva osittainen selitys on perusteettomien kasvattilapsihakemusten valtava lisääntyminen (josta onkin kerrottu (http://mediaseuranta.blogspot.com/2010/04/mtv3-rasisti.html)) ja näiden hakemusten hylkääminen. Toisaalta on kuitenkin väitetty, ettei kasvattilapsijärjestelmää käytettäisi väärin, ja että oleskelulupa myönnetään paperittomille kasvattilapsillekin haastattelun perusteella lähes aina.

Quote from: Jorma VuorioKasvattilasten määrä on kasvanut tässä ihan viime aikoina siten, että jos meillä viime vuonna oli tällasta yhtä ja kahta kasvattilasta perheessä, niin nyt meillä on semmoisia perhekokonaisuuksia, joissa voi olla kahdeksan.

QuoteJyri Mikkola, johtava sosiaalityöntekijä, Turun kaupunki
He ei niinkun voikaan tässä niin sanotussa kasvattiperheessään asua. Että he ei ole siinä kovin pitkään asunu. Ja heillä on perheen vanhemmat elossa, vaikka tässä Suomeen saapuessa ovat kertoneet, että vanhemmat olis kuolleet. Että siinä oli ihan selkeästi tarkoituksena ollut se, että tämä lapsi tai nuori saa oleskeluluvan ja voi hakea myöhemmin perhettään sitten perheenyhdistämisen kautta Suomeen.

Toimittaja
Vaikka väärinkäytös paljastuisi, kasvattilapsi saa silti lähes poikkeuksetta jäädä Suomeen. Suomen Somaliliitto ei halua kommentoida asiaa. Liiton entinen puheenjohtaja lupaa kuitenkin puhua.