Nyt on vanha kosla katsastettu ja taas on hyvä muistella entisiä aikoja, jolloin katsastajat oli naamaltaan kun petolinnun perseitä, mutta katsastus maksoi noin 15 euroa.
Ari-Lee muisti tuolla toisaalla kuka katsastustoimen myi ulkomaille, "jotta alalle tulisi kilpailua"
QuoteMuista myös autokatsastuksen ulkomaille myyneen nimi: Kimmo Sasi.
Kerron tässä oman kilpailuni rahallisen tuloksen, Korjasin autoa tietysti apinan raivolla, silti reputti oikean etu-alatukivarren takia. Tukivarsi on prässättävää mallia ja siis ei sovellu kotikonstein vaihdettavaksi, vaihto alan liikkeessä maksoi 56 euroa, lisäksi tukivarsi oli hinnaltaan 17 euroa. Katsastus maksoi 80 euroa ja kesti 15 minuuttia! 17 euron tukivarren näyttö kesti 5 minuuttia ja maksoi 29 euroa!
Tukivarren vaihto on oikeaa työtä, etupään koko pyöränapa on purettava ja tukivarsi irroitettava rungosta, nivel poistetaan ja uusi prässätään paikalleen, se on ihan oikeaa työtä. Katsastus on kirkkaansinisissä haalareissa mittareihin katselua, ainoan kerran katsastaja joutuu tekemään fyysistä työtä, kun hän raudalla hiukan nostelee rengasta, roikkalampun kanniskelua en ehkä katso enään työksi.
Pientä eroa on korjaamoon. Siis, tämä korjaamo työskentelee normaalien liiketoimintaperiaatteiden mukaan, maksaa verot, palkat ym. rehellisesti. Niin tekee esim A-katsastuskin, mutta heilläpä on laitettu ilmaa hintaan, jotta pörssipellet saa omansa. Ihan päässälaskien nopsaan, arvioisin noin 50 miljoonaa euroa menevän ulkomaille autoilijoiden rahoja joka vuosi, se on pois meiltä ikuisesti ja tämäkin raha on jotenkin jostain saatava vientituloina, muuuten me syödään kuormasta ja köyhdytään, kyllä se on rikkana rokassa.
Kiitos Kimmo Sasi.
Pakkoko on käyttää A(hne)- katsastusta? Valitse joku yksityinen. Autokatsastusfirman perustaminen ei käsittääkseni vaadi samanlaisia lupia kuin taksi tai apteekki, siitä vaan kultaa vuolemaan. Niin ne markkinat toimii.
Quote from: Alkuasukas on 16.05.2010, 09:09:05
Pakkoko on käyttää A(hne)- katsastusta? Valitse joku yksityinen. Autokatsastusfirman perustaminen ei käsittääkseni vaadi samanlaisia lupia kuin taksi tai apteekki, siitä vaan kultaa vuolemaan. Niin ne markkinat toimii.
Et taida omistaa autoa? Etkä muutenkaan tiedä tilannetta katsastusasemien osalta? :facepalm:
Kaikki vaan liittymään tuohon:
http://sunkatsastus.fi/default.asp
Lisäksi olen teettänyt pakokaasumittauksen yksityisessä, pienessä korjaamossa, jotta ainakin se raha jäisi katsastushämääjiltä saamatta. Kiusa se on pienikin kiusa. ;) Lisäksi Netissä voi varata ajan, jolloin tarkastus on halvempi (ainakin oli helmikuussa).
Quote from: OTU on 16.05.2010, 09:24:26
Quote from: OTU on 16.05.2010, 09:19:39
Kaikki vaan liittymään tuohon:
http://sunkatsastus.fi/default.asp
Lisäksi olen teettänyt pakokaasumittauksen yksityisessä, pienessä korjaamossa, jotta ainakin se raha jäisi katsastushämääjiltä saamatta. Kiusa se on pienikin kiusa.
Unohtui tosiaan mainita tuo pakokaasumittaus, olen sen tehnyt tuossa ko. korjaamossa jo monena vuonna aivan samasta syystä.
Kunhan meidän superpoliitikot joskus saavat näitä katsastuslakejaan muutettua niin, että pienetkin henkilöautokatsastusasemat ovat mahdollisia, pystyisi tämä minunkin suosima asema tekemään tämän vaativan työn kokonaan, itseasiassa siinä samalla kun huoltaa auton. Silloin ei kannattaisi enään omalla pihalla remonttia tehdäkään, näin sitä työllistäisi pienyrittäjiä.
Quote from: Lentomestari on 16.05.2010, 09:30:27
Quote from: OTU on 16.05.2010, 09:24:26
Quote from: OTU on 16.05.2010, 09:19:39
Kaikki vaan liittymään tuohon:
http://sunkatsastus.fi/default.asp
Lisäksi olen teettänyt pakokaasumittauksen yksityisessä, pienessä korjaamossa, jotta ainakin se raha jäisi katsastushämääjiltä saamatta. Kiusa se on pienikin kiusa.
Unohtui tosiaan mainita tuo pakokaasumittaus, olen sen tehnyt tuossa ko. korjaamossa jo monena vuonna aivan samasta syystä.
Kunhan meidän superpoliitikot joskus saavat näitä katsastuslakejaan muutettua niin, että pienetkin henkilöautokatsastusasemat ovat mahdollisia, pystyisi tämä minunkin suosima asema tekemään tämän vaativan työn kokonaan, itseasiassa siinä samalla kun huoltaa auton. Silloin ei kannattaisi enään omalla pihalla remonttia tehdäkään, näin sitä työllistäisi pienyrittäjiä.
Kyllä. Tästäkin korjaamosta puuttuu vain jarrutestaus.
Quote from: Lentomestari on 16.05.2010, 09:17:24
Et taida omistaa autoa?
Uusia autoja ei tarvitse katsastaa moneen vuoteen. Suosittelen.
Quote from: LentomestariEtkä muutenkaan tiedä tilannetta katsastusasemien osalta?
No valaiseppa minua. Olen tietoinen katsastusasemaketjun myynnista ulkomaille. Katsastusaseman perustaminen on huomattavasti helpompaa kuin digitaalisen tv-verkon, joka myös myytiin ulkomaille. Tekee nyt yli 30 pinnan tulosta.
Etkö sinä raukka ymmärrä että yksityistäminen on rikkaus ja jos et ole samaa mieltä olet paha kommari? Äänestä muutos 2011 ensi vaaleissa ja nauti lisää yksityistämisen iloja.
Jospa se ilmainen kahvikuppi katsastuksen yhteydessä lämmittäisi mieltäsi.
Quote from: metsämies on 16.05.2010, 19:01:25
Äänestä muutos 2011 ensi vaaleissa ja nauti lisää yksityistämisen iloja.
Mikä on tämä asia, jonka yksityistämistä Muutos 2011:n toimesta nyt tarkoitat?
Kannattaa muistaa myös se, että vielä tuossa jokunen kymmentä vuotta sitten katsastuksessa ei vaadittu niin paljon teknisiä apuvälineitä kuin nykyään. OBD-testauksia ei tehty eikä iskaritestauksia eikä päästömittauksia ja jarrudynojakaan ei välttämättä joka konttorista löytynyt.
Mutta ei tuo teknisten apuvälineitten tarve mitenkään selitä nykyisiä katsastushintoja täysimääräisesti.
Quote from: metsämies on 16.05.2010, 19:01:25
Etkö sinä raukka ymmärrä että yksityistäminen on rikkaus ja jos et ole samaa mieltä olet paha kommari?
Tietenkään yksityistäminen ei ole mikään kaiken autuaaksi tekevä ratkaisu, mutta katsastustoiminnan, ja esim. YLE:n lähetysverkon, yksityistämisen myötä ilmaantuneet lieveilmiöt eivät ole pelkästään selitettävissä yksityistämisellä.
Ensin valtio päätti asettaa ajoneuvoille pakolliset katsastukset. Sitten sen piti tietenkin luoda järjestelmä jolla nuo katsastukset voitiin suorittaa. Auton katsastaminen ei ole mikään molempien osapuolten vapaaehtoiseen sopimiseen pohjautuvaa toimintaa, se on valtion määräämää pakko joka ajoneuvon omistavan henkilön on täytettävä. Kun tällainen valtion velvoittama toiminta ulkoistetaan, ei mikään ihmekkään että ongelmia aiheutuu.
Jos kyseessä olisi molemminpuoliseen vapaaehtoisuuteen perustuva asia, siis minä haluaisin vapaaehtoisesti varmistua että autoni on kunnossa ja turvallinen jatkossakin, olisi ilmiselvää että itsensä ylihinnoittelevat ja huonosti minua palvelevat katsastuskonttorit eivät menestyisi markkinoilla. Mutta koska auton katsastuttaminen on valtion määräämä pakko, ei palvelun tarjoavalla osapuolella käytännössä ole mitään velvoitetta asiakaskuntaansa kohtaan koska asiakasvirta on kuitenkin valtion asettaman velvoitteen vuoksi taattu. Ja yksityistämällä toiminta yhdelle suurelle, valmiit puitteet omaavalle toimijalle voidaan mitä tehokkaimmin tehdä uusien toimijoiden ilmaantuminen markkinoille mahdollisimman vaikeaksi.
Perimmäinen syy esiin nousseisiin epäkohtiin katsastustoiminnan osalla ei siis ole yksityistämisessä, vaan valtion alunperin asettamassa velvoitteessa. Mutta poliitikot ovat tunnetusti hyvin huonoja myöntämään aiheuttamiaan ongelmiaan.
lappeenrannan K1 katsastuksessa oli la aamulla katsastus 68€ päästöineen,katsastus mies oli vanhempi heppu mikä varmasti muistaa vielä "vanhat hyvät ajat" hallissa seurasin auton rassausta,pohjaa ei koputellut mistään 12v vanha auto,etupään nivelet oli käyvinään varsin tarkasti läpi,käänteli,väänteli,ravisteli tarkkana,kysyin miltä vaikuttaa? inssi tuumasi että oikein napakka on ;D itseltä meinasi päästä nauru siinä kohdassa,autossa on nivelissä,puslissa ym sen verran löysää että keula rämisee,vetelee ja pyrkii sinne minne itse tahtoo,iskaritkaan eivät ole enää parhaat mahdolliset 6tiellä mikä ei ole parhaassa mahdollisessa kunnossa kun pistää 2markkaa mittariin alkaa jo hieman pelottamaan. :roll:
täällä ei ole paljon valinnan varaa katsastuksessa,lappeenrannassa on k1 ja entinen valtion konttori ja simpeleellä oikea yksityinen mutta hinnat ovat samat joka paikassa.
K1 katsastuksessa oon aina saanut helevetin huonoa palvelua. Toissa kerralla palkeet puhku siihen malliin, että oli pakko laitta palautetta toiminnasta. Enää en ko. firman palveluksia tule käyttämään. Vittuluista ei ole tapana maksaa.
Viime kuussa oli taas tuon ruosteisen romukärryn kuntotesti. Osuin sattuman kaupalla 10-katsastukseen ja palvelu oli hyvä, jonotus lyhyt ja hinta edullisempi kuin öykkäreillä.
http://www.kymppikatsastus.fi/?sivu=fi_yritys
Lisäksi on vielä suomalainen yritys.
Kyllä katsastustoiminnassa on kilpailua paikallisesti, mutta jossain Lapin perukoilla A-katsastus saa sanella hinnat melko vapaasti.
Joensuussa katsastus (määräaikais + OBD + pakokaasut) irtoaa 34 eurolla. Samasta setistä Suomen maassa saa enimmillään raottaa kukkaroaan Kittilässä 108 euron verran. On ne hurjia nuo hintaerot. Esim Kittilän osalta tosin täytyy muistaa se että automassa lienee pieni, joka johtaa siihen että katsastusaseman kannattava ylläpito vaatii korkeamman yksikkökustannuksen. Lappilaiset siis subventoivat palvelun olemassaoloa rahoistaan - en tuolle hinnalle oikein muuta selitystä keksi.
http://www.katsastushinnat.fi/halvimmat
Vedän siis pohjat: Hämeen Autokatsastus Tampereella, 96€ (+10€ viime vuodesta) + 29€ uusinta.
Kun vuonna -90 kävin ensimmäisen työpaikkani pakua katsastamassa, maksoi se 50mk. Eli hinta on kymmenkertaistunut. Osa tietysti on inflaatiota, mutta aika iso osa ei.
Osa hinnan noususta on juuri noiden mittalaitteiden osuus, mutta kun niitä vuosia käytetään niin 17€ tai 19€ käyttökerta kaapelin kiinnittämisestä on aika rankkaa "hankintahinnan kuoletusta".
Minä en tosin osaa sanoa mikä on "ulkomaalaisomistuksen" osuus Tampereella, en usko että se on niin merkittävä kuin kartellien ja huonon kilpailun osuus.
Quote from: Alkuasukas on 16.05.2010, 09:09:05
Pakkoko on käyttää A(hne)- katsastusta? Valitse joku yksityinen. Autokatsastusfirman perustaminen ei käsittääkseni vaadi samanlaisia lupia kuin taksi tai apteekki, siitä vaan kultaa vuolemaan. Niin ne markkinat toimii.
[/quote
juuri noin.
Quote from: metsämies on 16.05.2010, 19:01:25
Etkö sinä raukka ymmärrä että yksityistäminen on rikkaus ja jos et ole samaa mieltä olet paha kommari? Äänestä muutos 2011 ensi vaaleissa ja nauti lisää yksityistämisen iloja.
Jospa se ilmainen kahvikuppi katsastuksen yhteydessä lämmittäisi mieltäsi.
Metsämiestä on jo useasti varoitettu luokkataistelun lietsomisesta ja kommaritrollaamisesta. Jos tyyli ei muutu vähemmän provosoivaksi, niin pääset tutustumaan homman politrukkeihin, jotka käsittelevät tapauksesti parhaiden stalinististen oppien mukaan.
Katsastus on saatava korjaamoiden ulottuville, siitä on jo puhuttu vaikka kuinka, mitään vaan ei tapahdu? Korjaamoiden testilaitteet seisoo suurimman osan ajasta tyhjän panttina, tämä aika kävisi katsastukseen ja sitä kilpailua sitten tulisi. Tiedän omassa kaveripiirissä pitkäleimaisia, koska v***tutus noihin maksuihin on kova, liikenneturvallisuus vaarantuu katsastusmaksujen takia, bisnes tärkeämpi, sitten liikenneturvallisuus.
Ennen hakattiin autoja kun vierasta sikaa, niinkuin pikku ruoste helmassa jotain vaarantaisi. Sitten niille jotka kehoittaa ostamaan uutta autoa, oukkidoukki, ostetaan tästälähin kaikki vain uusia autoja, mitä tapahtuu? Käytetty auto on ekologinen ratkaisu, tarvinneeko sitä enempää tarkentaa? Työkaveri aikoinaan mainitsi kuinka hänen
käytetty auto maksoi 53000 euroa, minun nykyistä autoa saisi tuolla hinnalla 106 kappaletta. Näitä samankuntoisia autoja kun olisi tuo määrä, ei takuulla yhdelläkään 53000 euron käytetyllä ajettaisi samaa kilometrimäärää, ei ikinä, tuskin
UUDELLAKAANQuote from: Alkuasukas on 16.05.2010, 18:55:18
Uusia autoja ei tarvitse katsastaa moneen vuoteen. Suosittelen.
Mitä on tämä OBD ? juu tiedän kyllä, mutta missä on pihvi? mitä hyötyä autoilijalle on se tieto katsastuksessa että, "täällä on nyt valitettavasti ollut joku sähköhäiriö" "valitettavasti tämä nyt ei läpäise katsastusta", tämä sähköhäiriö on saattanut olla raolleen jäänyt ovi ja sisävalo/ tai radio päälle jolloin on tyhjentänyt akun, lohduttaako tieto? jep, 50 e korjaamolla, tai itse hankittu lukulaite, jolla nollataan OBD :facepalm:
Jokatapauksessa rahat menee ulkomaille, ei liikenneturvallisuuden takia vaan bisneksen. Tässäkin ulkomaalaiset hallitsee meitä, vievät kun pientä sikaa narussa, me raahataan autonpaskojamme konttorille, siellä tarjotaan kahvia...tuohon hintaa konjakkipullo kouraan ja siltikin jää englantilaisille "koureille" rahaa näppeihin riittävästi.
Tämä autopelleily menee koko ajan kummemaksi, ilmeisesti autotehtaiden lobbarit hoitaa hommansa hyvin, tehdään kalliita kertakäyttöautoja, kuvitelkaa nykyautoa, vähän ajettuna 20 vuotta vanhana, OBD/Airback/ABS/CAT/LAMB-anturi, nämä vähitellen prakaa, auto voi olla aivan turvallinen perusauto, mutta palapas yksikin varoitusvalo paneelissa, niin koslasi on romu siellä katsastuskonttorilla.