Maahanmuuton määrällinen ja laadullinen hallinta, huomioon ottaen työmarkkinoiden vakaus, lisää maahanmuuton hyväksyttävyyttä ja sisäistä turvallisuutta. On tärkeää, että Eero Heinäluoma toi avoimesti esille sen vaikutukset työllisyystilanteeseen.
Suomi on tähän saakka sitoutunut EU:n peruslinjaan, eli samalla kun edistetään työperäistä maahanmuuttoa, laitonta maahanmuuttoa on määrätietoisesti torjuttava. Korostin jo ministeriaikanani, että työmarkkinoiden vakaus on taattava, ja sen johdosta kolmansista maista tulevaa työvoimaa koskeva päätöksenteko tulee voida säilyttää sekä volyymien että rakenteen osalta kansallisella tasolla.
Ay-liike Sdp:n lailla on ollut huolestunut harmaan talouden torjunnasta ja laittoman työvoiman valvonnasta, esimerkiksi työsuojelupiirien kykyä työehtojen valvontaan on heikennetty.
Hallitus esittää ulkomaalaislain muutoksella, että ilman papereita tulevilla perusteettomillakin turvapaikanhakijoilla olisi työoikeus kuuden kuukauden jälkeen. Tietoinen työvoiman saatavuusharkinnan purku vakavan massatyöttömyyden uhatessa Suomea on raskas virhe. Sinisilmäiset vihreät arvot ovat löytäneen kovat harmaat markkinavoimat.
EU-ministerineuvostossa vuonna 2006 esitimme myös rikosoikeudellisia sanktioita laitonta työvoimaa käyttäville työnantajille. Hallituksen toimet edistävät nyt muun muassa valvonnan heikentämisellä halpatyömarkkinoiden luomista. Myös keskusrikospoliisin ulkomaisen laittoman työvoiman yksikkö on lakkautettu.
Hallitus ei ole puuttunut määrätietoisesti perusteettomien turvapaikanhakijoiden määrän voimakkaaseen kasvuun. Valtiovarainministeri esittää vastaanottotoimintaan 117 miljoonaa euroa lisää vuositasolla. Kustannusten karkaamiseen vaikuttaa käsittelyaikojen repsahtaminen. Myöskään osittain organisoidun alaikäisten lasten kautta tapahtuvaan perheiden yhdistämiseen ei ole puututtu.
Turvallinen yhteiskunta on etu sekä suomalaisille että täällä asuville ulkomaalaisille. Turvapaikkajärjestelmän väärinkäytöksistä sekä laittoman maahantulon ilmenemismuodoista ja niiden torjumisesta on syytä keskustella. Välttämättömän työperäisen maahanmuuton hyväksyttävyys häviää, jos kansalaiset eivät luota turvapaikkajärjestelmän toimivuuteen.
Kari Rajamäki
kansanedustaja (sd)
Varkaus
Hesari (digilehti) (http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Maahanmuutto+pit%C3%A4%C3%A4+hallita/1135256513860)
Rajamäki jatkaa järkilinjalla. Demareiden osalta tilanne on vielä auki, viimeaikoina monesta suusta on uskallettu kritsioida maahanmuuttopolitiikan ilmeisimpiä virhekohtia, mutta en vielä luota, että puolue on tehnyt täyskäännöksen. Varmaan ainakin vaalien alla nähdään onko demarit oikeastikin järkilinjalla vai yritetäänkö äänestäjiä johtaa harhaan kaksien vaunujen taktiikalla.
Rajamäeltä hyvä mielipide ja hän varmasti ajaisi taas suomalaisten etua mikäli olisi sopivalla ministerin pallilla.
Rajamäki on ainoa tuntemani järkevä demaripoliitikko. Asiaa puhutaan jälleen kerran.
Saas nähdä tuleeko tästäkin raippaa julkisuudessa vai onko Kari jo tunnettu "häirikkö" omassa puolueessa, eikä Karin maahanmuuttosanomisiin ei oteta enää kantaa ;)
Quote from: Kari Rajamäki
Hallitus esittää ulkomaalaislain muutoksella, että ilman papereita tulevilla perusteettomillakin turvapaikanhakijoilla olisi työoikeus kuuden kuukauden jälkeen.
Karenssiaika on nyt vuoden ajan ollut kolme kuukautta kaikille turvapaikanhakijoille. Sitä piti uudessa lakiesityksessä pidentää ilman papereita tuleville kuuteen kuukauteen, jotta kannustettaisiin papereiden säilyttämiseen ja yhteistyöhön todellisen henkilöllisyyden selvittämiseksi. Tämä ehdotus on kuitenkin jo käytännössä pyyhitty pois lakiesityksestä.
Näin EU:n ulkopuolelta saapuville kouluttamattomille työntekijöille kaikkein helpoin tapa päästä Suomeen töihin on jatkossakin turvapaikan hakeminen. Lopulliseen päätökseen kuluu helposti pari vuotta, jonka aikana voi yrittää hankkia jonkin muun syyn oleskeluluvan myöntämiseen, kun turvapaikkapäätös on kielteinen. 75 prosenttia kaikista kielteisistä turvapaikkapäätöksistä johtuu perusteettomista hakemuksista.
Miten Rajamäki äänesti ulkomaalaislaista?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/51408-ulkomaalaislaki-lapi-hurjin-luvuin-161%E2%80%935
Quote from: Veli on 02.05.2010, 08:42:36
Miten Rajamäki äänesti ulkomaalaislaista?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/51408-ulkomaalaislaki-lapi-hurjin-luvuin-161%E2%80%935
Uusia vaaleja ajatellen on tärkeintä muistaa juuri tämä ulkomalaislaki. Poliitikot alkavat nyt kutitella nuivia äänestäjiä.
25.2.2009
2) Hallituksen esitys laeiksi ulkomaalaislain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Hyv./hylk. (Ään. 4).
"Jaa" äänestivät seuraavat 161 edustajaa
Matti Ahde /sd Mikko Kuoppa /vas
Esko Ahonen /kesk Merja Kuusisto /sd
Eero Akaan-Penttilä /kok Merja Kyllönen /vas
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr Lauri Kähkönen /sd
Janina Andersson /vihr Kari Kärkkäinen /kd
Sirkka-Liisa Anttila /kesk Seppo Kääriäinen /kesk
Marko Asell /sd Esa Lahtela /sd
Sirpa Asko-Seljavaara /kok Annika Lapintie /vas
Thomas Blomqvist /r Jari Larikka /kok
Tuija Brax /vihr Markku Laukkanen /kesk
Maarit Feldt-Ranta /sd Sanna Lauslahti /kok
Jukka Gustafsson /sd Jouko Laxell /kok
Maria Guzenina-Richardson /sd Eero Lehti /kok
Susanna Haapoja /kesk Paula Lehtomäki /kesk
Pekka Haavisto /vihr Jari Leppä /kesk
Juha Hakola /kok Suvi Lindén /kok
Leena Harkimo /kok Mika Lintilä /kesk
Heidi Hautala /vihr Päivi Lipponen /sd
Timo Heinonen /kok Hannes Manninen /kesk
Eero Heinäluoma /sd Marjo Matikainen-Kallström /kok
Rakel Hiltunen /sd Juha Mieto /kesk
Anne Holmlund /kok Markus Mustajärvi /vas
Susanna Huovinen /sd Jukka Mäkelä /kok
Sinikka Hurskainen /sd Outi Mäkelä /kok
Liisa Hyssälä /kesk Tapani Mäkinen /kok
Jyri Häkämies /kok Elisabeth Nauclér /r
Tuomo Hänninen /kesk Ville Niinistö /vihr
Liisa Jaakonsaari /sd Håkan Nordman /r
Harri Jaskari /kok Tuija Nurmi /kok
Heli Järvinen /vihr Mikaela Nylander /r
Antti Kaikkonen /kesk Mats Nylund /r
Timo Kalli /kesk Kirsi Ojansuu /vihr
Antti Kalliomäki /sd Heikki A. Ollila /kok
Bjarne Kallis /kd Petteri Orpo /kok
Anne Kalmari /kesk Heli Paasio /sd
Oiva Kaltiokumpu /kesk Sirpa Paatero /sd
Ilkka Kanerva /kok Markku Pakkanen /kesk
Matti Kangas /vas Sari Palm /kd
Toimi Kankaanniemi /kd Tuula Peltonen /sd
Ilkka Kantola /sd Klaus Pentti /kesk
Arja Karhuvaara /kok Sanna Perkiö /kok
Johanna Karimäki /vihr Petri Pihlajaniemi /kok
Kyösti Karjula /kesk Veijo Puhjo /vas
Tanja Karpela /kesk Erkki Pulliainen /vihr
Jyrki Kasvi /vihr Tuomo Puumala /kesk
Elsi Katainen /kesk Lyly Rajala /kok
Jyrki Katainen /kok Kari Rajamäki /sd
Sampsa Kataja /kok Leena Rauhala /kd
Timo Kaunisto /kesk Pekka Ravi /kok
Matti Kauppila /vas Juha Rehula /kesk
Inkeri Kerola /kesk Eero Reijonen /kesk
Anneli Kiljunen /sd Paula Risikko /kok
Kimmo Kiljunen /sd Markku Rossi /kesk
Krista Kiuru /sd Päivi Räsänen /kd
Mari Kiviniemi /kesk Matti Saarinen /sd
Esko Kiviranta /kesk Petri Salo /kok
Katri Komi /kesk Pertti Salolainen /kok
Martti Korhonen /vas Sari Sarkomaa /kok
Timo V. Korhonen /kesk Kimmo Sasi /kok
Valto Koski /sd Arto Satonen /kok
Jari Koskinen /kok Janne Seurujärvi /kesk
Johannes Koskinen /sd Paula Sihto /kesk
Anni Sinnemäki /vihr Raija Vahasalo /kok
Minna Sirnö /vas Stefan Wallin /r
Jouko Skinnari /sd Unto Valpas /vas
Johanna Sumuvuori /vihr Matti Vanhanen /kesk
Jacob Söderman /sd Jan Vapaavuori /kok
Tommy Tabermann /sd Mirja Vehkaperä /kesk
Katja Taimela /sd Anu Vehviläinen /kesk
Satu Taiveaho /sd Ulla-Maj Wideroos /r
Tarja Tallqvist /kd Pauliina Viitamies /sd
Esko-Juhani Tennilä /vas Pia Viitanen /sd
Astrid Thors /r Ilkka Viljanen /kok
Pentti Tiusanen /vas Pekka Vilkuna /kesk
Lenita Toivakka /kok Anne-Mari Virolainen /kok
Erkki Tuomioja /sd Erkki Virtanen /vas
Oras Tynkkynen /vihr Antti Vuolanne /sd
Tapani Tölli /kesk Paavo Väyrynen /kesk
Tuulikki Ukkola /kok Jyrki Yrttiaho /vas
Kari Uotila /vas Ben Zyskowicz /kok
Jutta Urpilainen /sd
"Ei" äänestivät seuraavat 5 edustajaa
Pentti Oinonen /ps Pertti Virtanen /ps
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps Raimo Vistbacka /ps
Timo Soini /ps
Poissa äänestyksestä olivat seuraavat 33 edustajaa:
Mikko Alatalo /kesk Jaakko Laakso /vas
Paavo Arhinmäki /vas Reijo Laitinen /sd
Risto Autio /kesk Olli Nepponen /kok
Tarja Filatov /sd Lauri Oinonen /kesk
Merikukka Forsius /kok Johanna Ojala-Niemelä /sd
Christina Gestrin /r Reijo Paajanen /kok
Hannakaisa Heikkinen /kesk Aila Paloniemi /kesk
Pertti Hemmilä /kok Mauri Pekkarinen /kesk
Hanna-Leena Hemming /kok Antti Rantakangas /kesk
Anna-Maja Henriksson /r Tero Rönni /sd
Hannu Hoskonen /kesk Pertti Salovaara /kesk
Reijo Kallio /sd Kimmo Tiilikainen /kesk
Saara Karhu /sd Marja Tiura /kok
Ulla Karvo /kok Markku Uusipaavalniemi /kesk
Juha Korkeaoja /kesk Henna Virkkunen /kok
Marjaana Koskinen /sd Tuula Väätäinen /sd
Miapetra Kumpula-Natri /sd
Kyllä nuo koripallolukemat 161-5 kertovat karua kieltään nykyisten kansanedustajien järjenjuoksusta.
Jokaisessa mahdollisessa yhteydessä tulisikin noilta 161:ltä edutajalta tivata perusteltu vastaus mielenvikaiseen toimintaan.
Nuo 161 tyyppiä ovat karvansa värin paljastaneet ja joutaisivatkin kaikki vaihtoon Muutosvaaleissa 2011.
Mutta eikös juuri Rajamäki rakentanut Suomeen pakolaisten perheenyhdistämisjärjestelmän? Hänen kaudellaan maahanmuutosta ei puhuttu. Ilmeisesti hän hieman yritti hillitä räikeintä turvapaikkasekoilua. Silti lait tehtiin sellaisiksi että tarvittiin vain yksi kukkahattu maahanmuuttoministeri ja hän sai koko järjestelmän sekaisin pienillä ohjeistusmuutoksilla.
Systeemi olisi pitänyt alunperin tehdä julkisesti keskustellen järkevästi niin, että sen muuttaminen ei olisi onnistunut muutamalta virkamieheltä ja kukkahatulta noin vain. Minä pidän Rajamäkeä korkeintaan keskinkertaisena ministerinä. Paljon parempaankin olisi pitänyt pystyä jos nyt meinaa paukutella henkseleitä.
Quote from: nimetönkeskustelija on 02.05.2010, 11:41:41
Mutta eikös juuri Rajamäki rakentanut Suomeen pakolaisten perheenyhdistämisjärjestelmän? Hänen kaudellaan maahanmuutosta ei puhuttu. Ilmeisesti hän hieman yritti hillitä räikeintä turvapaikkasekoilua. Silti lait tehtiin sellaisiksi että tarvittiin vain yksi kukkahattu maahanmuuttoministeri ja hän sai koko järjestelmän sekaisin pienillä ohjeistusmuutoksilla.
Systeemi olisi pitänyt alunperin tehdä julkisesti keskustellen järkevästi niin, että sen muuttaminen ei olisi onnistunut muutamalta virkamieheltä ja kukkahatulta noin vain. Minä pidän Rajamäkeä korkeintaan keskinkertaisena ministerinä. Paljon parempaankin olisi pitänyt pystyä jos nyt meinaa paukutella henkseleitä.
Googlaa, jos et enää muista. Rajamäen linjan vastaisia mielenosoituksia oli ainakin kaksi. Jopa demarinuoret vaativat hänen eroaan.
Rajamäki piti maahanmuuttoa ja rajavalvontaa kiitettävästi esillä ja toi julkiseen keskusteluun käsitteet turvapaikkashoppailu ja ankkurilapsi. Näitä termejä käytettiin sisäministeriön tiedotteissa ja ministeri Rajamäen puheissa. Hän myös ehdotti ministerinä sosiaalietuuksien lopettamista kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneilta ja pikakäännytystä perusteettomille hakijoille. Nämä eivät menneet läpi ja suurin saavutus taisikin olla tutkinta-aikojen lyhentäminen muutamaan kuukauteen. Sen Thors onnistui sittemmin romuttamaan ohjaamalla lisäresurssit tutkinnan sijasta vastaanottokeskuksille.
Rajamäen ja Thorsin politiikan valtavaa eroa korostaisin etenkin niille, jotka väittävät maahanmuutosta vastaavan ministerin "vain toteuttavan hallituksen päättämää linjaa".
Quote from: Roope on 02.05.2010, 13:07:55
Googlaa, jos et enää muista. Rajamäen linjan vastaisia mielenosoituksia oli ainakin kaksi. Jopa demarinuoret vaativat hänen eroaan.
Rajamäki piti maahanmuuttoa ja rajavalvontaa kiitettävästi esillä ja toi julkiseen keskusteluun käsitteet turvapaikkashoppailu ja ankkurilapsi. Näitä termejä käytettiin sisäministeriön tiedotteissa ja ministeri Rajamäen puheissa. Hän myös ehdotti ministerinä sosiaalietuuksien lopettamista kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneilta ja pikakäännytystä perusteettomille hakijoille. Nämä eivät menneet läpi ja suurin saavutus taisikin olla tutkinta-aikojen lyhentäminen muutamaan kuukauteen. Sen Thors onnistui sittemmin romuttamaan ohjaamalla lisäresurssit tutkinnan sijasta vastaanottokeskuksille.
Rajamäen ja Thorsin politiikan valtavaa eroa korostaisin etenkin niille, jotka väittävät maahanmuutosta vastaavan ministerin "vain toteuttavan hallituksen päättämää linjaa".
Kiitos selvennyksistä. Itse en tuohon aikaan seurannut mamu-politiikkaa lainkaan, enkä hyviin tiivistelmiin Rajamäen toimista ole törmännyt. Aina oppii uutta Hommassa.
Maahanmuuttoasioita on kehitetty Rajamäen ajoista
Kansanedustaja Kari Rajamäki kirjoitti (HS Mielipide 1. 5.) maahanmuuton hallinnasta koskien sekä työperusteista maahanmuuttoa että turvapaikanhakijoita.
Laillisen maahanmuuton edistäminen on sekä EU:n että Suomen maahanmuuttopolitiikan kulmakiviä. Suomi on aina vastustanut sitä, että EU määrittäisi työperustaisen maahanmuuton volyymia. Asian säilyminen kansallisen päätöksenteon piirissä mahdollistaa sen, että voimme rekrytoida työvoimaa tarvittaessa.
Nyt eduskunnassa käsittelyssä oleva esitys yksinkertaistaa lupamenettelyä. Jatkossa työnantaja voi rekrytoida EU:n ulkopuolisista maista, jos rekrytointiyritykset Suomessa ja muualla EU/ETAalueella ovat epäonnistuneet.
Harmaan talouden ongelmia ei pidä vähätellä. Viranomaisten mahdollisuutta vaihtaa tietoja harmaan talouden torjumiseksi on parannettu.
Rajamäen mainitsema työnantajasanktiodirektiivi on EU:ssa hyväksytty, ja lainsäädännön muuttaminen Suomessa on käynnistymässä.
Rajamäki kritisoi työntekooikeuden antamista turvapaikanhakijoille kuuden kuukauden jälkeen. Nykylain mukaan – joka on Rajamäen eduskunnalle ministeriaikanaan esittelemä – tämä oikeus tulee kolmen kuukauden jälkeen.
Voimassa olevat perheenyhdistämissäännöt ovat niin ikään Rajamäen ministerikauden lainsäädäntöä. Nyt säännöt ovat muuttumassa. Eduskunnan hallintovaliokunta käsittelee hallituksen esittämiä muutoksia ulkomaalaislakiin koskien perheenyhdistämistä. Nykyinen laki jättää kasvattilapsen määrittelyn täysin auki.
Neljän vuoden aikana Rajamäki ei saanut aikaan lainsäädäntöä lääketieteellisistä iänmäärityksistä. Edellä mainitussa ulkomaalaislain muutoksessa esitetään selkeää määrittelyä iänmääritysten tekemisestä.
Edelliseltä hallitukselta perittyjä turvapaikanhakijoiden toimeentulotukisääntöjä on muutettu. Eduskunta käsittelee myös esitystä EU-kansalaisten vastaanottopalveluiden rajoittamisesta kielteisen turvapaikkapäätöksen yhteydessä.
Hallitus kehittää maahanmuuttoa huomioiden työvoiman tarpeet, kansainväliset velvoitteet sekä maahanmuuttajien lähtökohdat.
Astrid Thors
maahanmuutto- ja eurooppaministeri (r)
Hesari (http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Maahanmuuttoasioita+on+kehitetty+Rajam%C3%A4en+ajoista/1135256594363)
Quote from: rähmis on 05.05.2010, 07:56:15
Hallitus kehittää maahanmuuttoa huomioiden työvoiman tarpeet, kansainväliset velvoitteet sekä maahanmuuttajien lähtökohdat.
Astrid Thors
maahanmuutto- ja eurooppaministeri (r)
Hyvä, että satuolento kirjoittaa suoraan ettei maahanmuuttopolitiikassa tarvitse välittää kansallisesta edusta tai suomalaisten näkökannoista.
UKK:kin suljettetiin puoliväkisin viimeisiksi vuosikseen Tamminiemeen. Astridkin voitaisiin välittömästi sulkea Naantalin Muumimaailmaan.
Quote from: Astrid Thors
Laillisen maahanmuuton edistäminen on sekä EU:n että Suomen maahanmuuttopolitiikan kulmakiviä. Suomi on aina vastustanut sitä, että EU määrittäisi työperustaisen maahanmuuton volyymia. Asian säilyminen kansallisen päätöksenteon piirissä mahdollistaa sen, että voimme rekrytoida työvoimaa tarvittaessa.
Näppärät muotoilut juristilta. Thorshan on tosiaan monin tavoin edistänyt humanitaarisen maahanmuuton lisäämistä, joka sekin on
laillisen maahanmuuton edistämistä. Samoin tuo toinen lause, että Suomi on aina vastustanut, että EU määrittäisi
työperustaisen maahanmuuton volyymin. Sen sijaanhan Thors on ollut innolla ja avoimesti kannattamassa sitä, että EU määrittäisi kaikkien jäsenmaiden
humanitaarisen maahanmuuton volyymin EU:n yhteisen turvapaikkajärjestelmän kautta.
Quote from: Astrid Thors
Nyt eduskunnassa käsittelyssä oleva esitys yksinkertaistaa lupamenettelyä. Jatkossa työnantaja voi rekrytoida EU:n ulkopuolisista maista, jos rekrytointiyritykset Suomessa ja muualla EU/ETAalueella ovat epäonnistuneet.
Eli lisää Kauhajokia ja Närpiöitä, joihin viranomaiset eivät voi puuttua.
Quote from: Astrid Thors
Harmaan talouden ongelmia ei pidä vähätellä. Viranomaisten mahdollisuutta vaihtaa tietoja harmaan talouden torjumiseksi on parannettu.
Mahdollisuudella vaihtaa tietoja ei ole paljon väliä, kun harmaata taloutta tutkivia virkamiehiä on vähennetty.
Quote from: Astrid Thors
Rajamäki kritisoi työntekooikeuden antamista turvapaikanhakijoille kuuden kuukauden jälkeen. Nykylain mukaan – joka on Rajamäen eduskunnalle ministeriaikanaan esittelemä – tämä oikeus tulee kolmen kuukauden jälkeen.
Mitäs tämä nyt taas on? Uusi laki tuotiin eduskuntaan Thorsin ministeriaikana vuoden 2007 lopussa.
Quote from: Astrid Thors
Voimassa olevat perheenyhdistämissäännöt ovat niin ikään Rajamäen ministerikauden lainsäädäntöä. Nyt säännöt ovat muuttumassa. Eduskunnan hallintovaliokunta käsittelee hallituksen esittämiä muutoksia ulkomaalaislakiin koskien perheenyhdistämistä. Nykyinen laki jättää kasvattilapsen määrittelyn täysin auki.
Perheenyhdistäminen ei ollut suuri ongelma vielä Rajamäen kaudella. Silloin hakemuksia tehtiin yhteensä pari kolme tuhatta. Nyt Thorsin kaudella hakemuksia tehdään tuplasti enemmän
yhdessä vuodessa. Sama kasvattilasten kanssa, Rajamäen aikaan väärinkäyttö ei ollut sellaista kuin nykyään.
QuoteNeljän vuoden aikana Rajamäki ei saanut aikaan lainsäädäntöä lääketieteellisistä iänmäärityksistä. Edellä mainitussa ulkomaalaislain muutoksessa esitetään selkeää määrittelyä iänmääritysten tekemisestä.
Lainsäädäntöön ei ollut akuuttia tarvetta, testejä kuitenkin tehtiin. Sen sijaan Thors keskeytti ikätestien tekemisen lain valmistumista odotellessa ja uudet määrittelyt rajoittavat poliisien harkintavaltaa määrätä testejä. Pelkkä iän epäily ei enää riitä, vaan valehtelun pitää olla
täysin ilmeistä.
QuoteEdelliseltä hallitukselta perittyjä turvapaikanhakijoiden toimeentulotukisääntöjä on muutettu. Eduskunta käsittelee myös esitystä EU-kansalaisten vastaanottopalveluiden rajoittamisesta kielteisen turvapaikkapäätöksen yhteydessä.
Rajamäki teki töitä poistaakseen toimeentulotuen kielteisen päätöksen saaneilta, mutta ei saanut asialleen tarpeeksi tukea, kun hakijamäärät ja käsittelyajat tippuivat muutenkin. Thors sen sijaan on vitkutellut puolitoista vuotta sen jälkeen, kun tulijamäärä kääntyi jyrkkään nousuun kesällä 2008.
Quote from: Roope on 05.05.2010, 11:12:16
Quote from: Astrid Thors
Rajamäki kritisoi työntekooikeuden antamista turvapaikanhakijoille kuuden kuukauden jälkeen. Nykylain mukaan – joka on Rajamäen eduskunnalle ministeriaikanaan esittelemä – tämä oikeus tulee kolmen kuukauden jälkeen.
Mitäs tämä nyt taas on? Uusi laki tuotiin eduskuntaan Thorsin ministeriaikana vuoden 2007 lopussa.
Nykyinen ulkomaalaislaki on vuodelta 2004 (siihen on sen jälkeen useampaan otteeseen tehyt muutoksia)
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040301 (versio 1.0)
QuoteAnnettu Helsingissä 30 päivänä huhtikuuta 2004
Ulkomaalaislaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
Quote81 §
Työnteko ilman oleskelulupaa
Oikeus tehdä ansiotyötä ilman oleskelulupaa on ulkomaalaisella, joka:
---
5) on kansainvälistä suojelua haettuaan oleskellut Suomessa kolme kuukautta, enintään hakemuksen lainvoimaiseen ratkaisemiseen asti;
Tämä oli Rajamäen ministeriaikaa, sitä en tiedä, esittelikö hän lain eduskunnalle, koska tekstin lopussa kuitenkin lukee
QuoteHelsingissä 30 päivänä huhtikuuta 2004
Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN
Alue- ja kuntaministeri
Hannes Manninen
Hyvä että korjasit. Uuden lakiesityksen alkuperäisen version kolmen ja kuuden kuukauden ero sekoitti näköjään muistia. Vuoden 2009 laki muutti tilapäisen oleskeluluvan saaneiden työssäkäyntioikeutta.
QuoteMaahanmuuttoa pitää hallita nykyistä suunnitelmallisemmin
Kari Rajamäki
Ministeri Astrid Thors (r) kirjoitti (HS Mielipide 5. 5.) maahanmuuttoasioiden kehityksestä ministeriaikani jälkeen.
Vastaanottokeskuksissa oli vuoden 2007 lopulla alle 1 500 henkilöä. Nyt niissä on 5 350 turvapaikanhakijaa. Hakemusten käsittelyajat ovat repsahtaneet kolmesta kuukaudesta puoleentoista vuoteen.
Sisäministerinä annoin muuttamattomana ministeri Ville Itälän aikana valmistellun ja kesken jääneen ulkomaalaislain eduskuntaan. Huolimatta eräiden tahojen halusta avata sitä entistä "avoimempaan" suuntaan, oli välttämätöntä, että laki olisi voimassa ennen EU:n itälaajenemista.
Turvapaikanhakijoiden määrä pysyi alhaisena, koska onnistuimme antamaan oikeanlaisen signaalin ulospäin. Linjaamani keskeisin painopiste oli laittoman maahanmuuton torjunta ja reagointi käsittelyaikojen nopeuttamiseen. Nykyinen tilanne on seurausta humaanin puolen korostamisesta ja linjattomuudesta.
Pidin juuri lainsäädännön väljyydestä johtuen tärkeänä, että tehokkaasti torjutaan laiton maahanmuutto ja perusteettomat hakemukset voidaan ratkaista nopeasti, eikä kielteisen päätöksen saaneiden nopealle palauttamiselle ole byrokraattisia esteitä.
Esitin virkakaudellani, että perusteettomilta turvapaikanhakijoilta tulisi poistaa toimeentulotuki. Tämä ei valitettavasti ollut sisäministerin päätettävissä. Näiden puheiden johdosta esitettiin jopa ministerin erottamista.
Keväällä 2008 hallitus toi ministeri Thorsin johdolla ulkomaalaislain muutoksen eduskuntaan. Hallituksen esityksen väljä tulkinta humanitäärisestä suojelusta ja jatkuvan oleskeluluvan ja työluvan myöntäminen maasta poistumisen vuoden kestävän teknisen esteen vuoksi olisivat johtaneet vielä laajempaan turvapaikanhakijoiden virtaan. Jatkuvaan oleskelulupaan sisältyy myös perheiden yhdistämismahdollisuus.
Hallintovaliokunta pyysi asiassa poikkeuksellisesti entiseltä sisäministeriltä lausunnon ja osin sen pohjalta päätyi tiukennuksiin.
Huomionarvoista on, että ministeri Thors ei vahingossakaan käytä sanaa hallittu maahanmuutto.
kansanedustaja (sd)
sisäasiainministeri 2003–2007
Varkaus
http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Maahanmuuttoa+pit%C3%A4%C3%A4+hallita+nykyist%C3%A4+suunnitelmallisemmin/1135256907944