"Heidät leimataan ja eristetään", sanoo väitöskirjan tekijä Elina Pekkarinen.
(http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135256463071.jpeg)
Severi Rahikainen ja Oliver Kuusto valittavat, että "ulkonäkörasismi" leimaa
pitkätukkaiset homoiksi
Kun teini-ikäiset pojat näpistelevät, sotkevat paikkoja tai tekevät ilkivaltaa, naapurit kutsuvat heti poliisit paikalle.
"Asenteet sosiaalisesti sopeutumattomia nuoria kohtaan ovat koventuneet pelottavalla tavalla", sanoo sosiaalityöstä väitellyt Elina Pekkarinen.
Aina ei ole ollut näin. Vielä 1970–1980-luvuilla yhteisöt ojensivat itse murrosikäisiä, rötösteleviä poikia. Kauppias soitti kotiin näpistyksestä, ja asiaa puitiin yhdessä vanhempien kanssa.
Naapurimies kovisteli ilkivallasta kasvoista kasvoihin. Koulussa panostettiin kouluterveydenhuoltoon.
Sosiaalityössä vallitsi palveluperiaate.
Nyt lähiympäristö ei halua sekaantua sosiaalisten ongelmien hoitamiseen. Viranomaisten yhteistyö kangertelee.
Hesari (digilehti) (http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupunki/artikkeli/Helsinkil%C3%A4iset+h%C3%A4irikk%C3%B6pojat+sys%C3%A4t%C3%A4%C3%A4n+syrj%C3%A4ytymiskierteeseen/1135256463075)
Mikään ei ole koskaan hyvin. Vasta eilen YLEn Ykkösaamun kolumnisti Jertta Blomstedt Jossain muualla köyhyyden poistaminen on muodikasta (http://yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2010/04/jossain_muualla_koyhyyden_poistaminen_on_muodikasta_1639180.html)-kolumnissaan:
"1970-luvun tunkkainen kekkosmaa ei ole minun Suomeni, kirjoittaa 36-vuotias Reetta Räty, Helsingin Sanomien toimituspäällikkö. Hän ei ole suinkaan ainoa, joka tietää miten kauhea paikka Suomi oli 1960- ja 70-luvuilla, ja siitä vielä pitkälti eteenpäin, vuoteen 1989 asti."
Mitä muuta tapahtui vuonna 1989, kuin että somaleja alkoi tunkemaan maahan ovista ja ikkunoista, mikä merkitsi lopullista lähtölaskennan alkamista yhteisöllisyyden katoamiselle tästä hölmölästä, jota väitöskirjailija kovasti kaipaa takaisin?
Quote1970-luvun tunkkainen kekkosmaa ei ole minun Suomeni, kirjoittaa 36-vuotias Reetta Räty, Helsingin Sanomien toimituspäällikkö. Hän ei ole suinkaan ainoa, joka tietää miten kauhea paikka Suomi oli 1960- ja 70-luvuilla, ja siitä vielä pitkälti eteenpäin, vuoteen 1989 asti."
Miten 1974 syntynyt voi arvioida 60- ja 70-lukujen "tunkkaisuutta"?
Quote
"1970-luvun tunkkainen kekkosmaa ei ole minun Suomeni, kirjoittaa 36-vuotias Reetta Räty, Helsingin Sanomien toimituspäällikkö. Hän ei ole suinkaan ainoa, joka tietää miten kauhea paikka Suomi oli 1960- ja 70-luvuilla, ja siitä vielä pitkälti eteenpäin, vuoteen 1989 asti.
No, meillä lapsuudenkodissa noina kauheina aikoina uskallettiin pitää landella ulko-oven avainta kynnysmaton alla. Ei käy pirtaan enää näinä vapaan liikkuvuuden ihanina aikakausina.
Quote from: rähmis on 29.04.2010, 08:04:09
"Heidät leimataan ja eristetään", sanoo väitöskirjan tekijä Elina Pekkarinen.
Severi Rahikainen ja Oliver Kuusto valittavat, että "ulkonäkörasismi" leimaa
pitkätukkaiset homoiksi
Kun teini-ikäiset pojat näpistelevät, sotkevat paikkoja tai tekevät ilkivaltaa, naapurit kutsuvat heti poliisit paikalle.
"Asenteet sosiaalisesti sopeutumattomia nuoria kohtaan ovat koventuneet pelottavalla tavalla", sanoo sosiaalityöstä väitellyt Elina Pekkarinen.
Aina ei ole ollut näin. Vielä 1970–1980-luvuilla yhteisöt ojensivat itse murrosikäisiä, rötösteleviä poikia. Kauppias soitti kotiin näpistyksestä, ja asiaa puitiin yhdessä vanhempien kanssa.
Naapurimies kovisteli ilkivallasta kasvoista kasvoihin. Koulussa panostettiin kouluterveydenhuoltoon.
Ennen nykyista liiallisen 'poliittisen korrektiuden' aikaa naapuri, talonmies, kauppias tai vanhemmat olisivat antaneet hieman tukkapöllyä tai luunapin, ja/tai hieman puristaneet kovemmin kädestä. Nykyisin jos teet näin, niin poliisit soitetaan sinun kimppuusi. Jos taas yrität vain sanojen voimalla, niin teinit nauravat ja v***vat päin naamaa.
Kuka siinä viitsii ryhtyä ojentamaan, varsinkin tuntemattomia sivullisia?
Muutama ratkaisu ongelmaan, jos kerran ollaan sitä mieltä että tämän asian osalta ennen asiat olivat paremmin:
* Törttöilijöiden naamat julkistettava. Häpeärangaistus toimi kyläyhteisössä. Kukaan ei ole selittänyt miksi se ei toimisi edelleenkin.
* Pienimuotoinen fyysinen ojentaminen on ihan OK, jos se on suhteessa ojennettavan ikään ja tekoihin. Varsinaista väkivaltaa ei pidä suvaita, mutta ainakaan ennen muinoin tukkapölly tai luunappi ei ollut sellaista.
* Myös opettajille on annettava lisää valtaa puuttua väärinkäytöksiin kouluissa ja otettava nollatoleranssi.
Quote from: Nuivanlinna on 29.04.2010, 09:12:25
Quote1970-luvun tunkkainen kekkosmaa ei ole minun Suomeni, kirjoittaa 36-vuotias Reetta Räty, Helsingin Sanomien toimituspäällikkö. Hän ei ole suinkaan ainoa, joka tietää miten kauhea paikka Suomi oli 1960- ja 70-luvuilla, ja siitä vielä pitkälti eteenpäin, vuoteen 1989 asti."
Miten 1974 syntynyt voi arvioida 60- ja 70-lukujen "tunkkaisuutta"?
En ole aiemmin tajunnutkaan että Räty on minua nuorempi. Taidan olla tulossa vanhaksi.
Kyllä tuo aika pitkälti lähtee kotoa tuo käyttäytymismalli. Kun vanhempia ei kiinnosta mitä mukulat tekevät, niin mukulat sitten tekevät mitä vain. En tiedä tarkemmin mistä tälläinen on lähtöisin, mutta selvästi se on alkanut viime sukupolvesta ja kostautuu näin tuleville sukupolville.
Tukan pituuteen kohdistuvan "ulkonäkörasismin" kaltaiset termit ovat loistavia jäänsärkijöitä, jotka saavat ihmiset käsittämään rasismi-sanan nykymuotoisen, ammattimaisen sekaviljelyn täydellisen onttouden ja tarkoitushakuisuuden. Lisää tällaisia sanoja, lisää käyttöä niille!
Quote from: Nuivanlinna on 29.04.2010, 09:12:25
Quote1970-luvun tunkkainen kekkosmaa ei ole minun Suomeni, kirjoittaa 36-vuotias Reetta Räty, Helsingin Sanomien toimituspäällikkö. Hän ei ole suinkaan ainoa, joka tietää miten kauhea paikka Suomi oli 1960- ja 70-luvuilla, ja siitä vielä pitkälti eteenpäin, vuoteen 1989 asti."
Miten 1974 syntynyt voi arvioida 60- ja 70-lukujen "tunkkaisuutta"?
Samalla sisäisellä erehtymättömälläintuiitiolla, kuin Reetta arvioi muutakin, kuten maahanmuuttopolitiikan kritisoinnin rassistisuutta yms. ;D
Quote from: Äänestäjä on 29.04.2010, 10:45:06
Ennen nykyista liiallisen 'poliittisen korrektiuden' aikaa naapuri, talonmies, kauppias tai vanhemmat olisivat antaneet hieman tukkapöllyä tai luunapin, ja/tai hieman puristaneet kovemmin kädestä. Nykyisin jos teet näin, niin poliisit soitetaan sinun kimppuusi. Jos taas yrität vain sanojen voimalla, niin teinit nauravat ja v***vat päin naamaa.
Kuka siinä viitsii ryhtyä ojentamaan, varsinkin tuntemattomia sivullisia?
Tämä on minunkin mielikuvani asiasta, vaikkei se ehkä kaikkialla päde. Lisäksi epäilen, että jos ottaisin yhteyttä ongelmatapauksen vanhempiin, sieltäkin tulisi kuraa naamalle kun kehtasin puuttua heidän asioihinsa/julkesin syyttää heidän enkeliään/kyseenalaistin heidän pätevyytensä vanhempina/ei kiinnosta.