"Ilman maahanmuuttajia bussit eivät kulje"
Tämähän on ollut yksi 'mokuttajien' peruste runsaasti lisääntyvälle maahanmuutolle, mukaan lukien sosiaaliturvapaikanhaku.
En toki itsekään vastusta niiden maahanmuuttajien Suomeen ottamista, jotka työllistyvät, esimerkiksi bussikuskeiksi.
Mutta mitä jos jatkossa ei tarvitakaan enää bussikuskeja? Tuleeko Vantaan bussikuskeista jatkossa työttömiä muiden maahanmuuttajakollegoidensa tavoin?
QuoteVantaalle tulossa kuskittomia älyautoja
....
Euroopan komission Suomen-edustuston Europa-julkaisun mukaan Vantaa on mukana EU-rahoitteisessa hankkeessa, jossa selvitetään kuskittomien älyautojen käyttöä joukkoliikenteessä.
.....
Kokeilu herätti paljon huomiota. Moni sanoi, että tähän suuntaan joukkoliikennettä on ehdottomasti kehitettävä. Toisia taas pelotti astua ilman kuskia liikkuvaan autoon, vaikka vauhti ei kova ollutkaan, kertoo Vantaan kaupungin projekti-insinööri Gilbert Koskela kommentoi kokemuksia Europa-lehdessä.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32340
OK. Myönnän tämän olleen osin perjantain kevennys, mutta ihan tosiasiallisestikin, ns. bussikuski-argumentilla on aika paha perustella nykyistä sosiaaliturvapaikanhaku-politiikkaa.
Jos ne mamut haluavat ajaa bussia, niin tulisi halvemmaksi lähettää ne bussit sinne Afrikkaan ja Afganistaniin kuin ottaa mamut tänne. Ajelkoot aavikolla sydämensä kyllyydestä dösillään.
Eiköhän Suomen puolesta miljoonasta työttömästä löytyisi pari sataa bussikuskiksikin, jos nyt mamut jättäisivät Suomen.
Tuo "ilman maahanmuuttajia ei bussit kulje" on niin surkea argumentti, että en edes ymmärrä miten sitä joku viitsii käyttää. Ja em. argumentin käyttö kertoo todella paljon argumentin esittäjän yleisistä tiedoista. Oulussa nimittäin bussit kulkee, ja mikä ihmeellisintä, pääosin kantaväestön voimin. Se, että ruuhkasuomessa bussikuskit ovat maahanmuuttajia, on vain seurausta siitä, että kyseessä on työ mihin ei vaadita kielitaitoa, eikä koulutusta ja että palkka on sen verran huono, ettei bussikuskiksi ryhdytä, jos on mahdollisuuksia joihinkin muihin töihin. Maahanmuuttajabussikuskeista suurin hyötyjä on HKL, koska se saa heistä halpaa työvoimaa.
Mamu-kuskien eduksi on kyllä sanottava se, että vieläkin menee käsi nyrkkiin kun ajattelee niitä muutamia HKL:n k-pää kuskeja aikoinaan, jotka simputti mua junnuna eräillä linjoilla. Mamu-kuskeista mulla ei ole ikinä ollut pahaa sanottavaa, reitin kysyminen tietty voi olla haasteellista.
On jääty yöksi kaupunkiin kun koululaiskortin kantaosa oli jäänyt kotiin ja rahaa tarjotessa sanottiin, että "yritit huijata en ota kyytiin", väitetty että on antanut liian vähän rahaa ja sanottu, että heittää ulos jos ei maksa lisää, pistetty keskellä yötä ulos dösästä sen takia, että jollain toisella penkillä riehui joku jota ei ole itse edes koskaan nähnyt (kaikki nuoret ulos!), eräs yritti repiä mun passin kun väitti sitä väärennetyksi lasten lippua ostettaessa jne.
Muistuttaisin edelleen, että ajokortti maksaa, kuten myös kurssitus linja-auton kuljettajaksi.
Minä en hyväksy väitettä, ettei bussit kulje ilman maahanmuuttajia. Jos sama panostettaisiin suomalaiseen ajokortittomaan työttömään nuoreen, niin melko varmasti riittäisi työntekijöitä omasta takaa. Bussinkuljettajan vuorotyö sopisi monelle opiskelijalle, siinä missä taksinkin ajaminen.
Kyse voi olla myös salaliitosta. Mamut hankkiutuvat kaikkien bussien
kuljettajiksi ja yhtenä päivänä lähtevätkin pitkänä letkana Afrikkaan.
Ei ole sitten kuskeja eikä autoja, joukkoliikenne taantuu hevoskaudelle.
Voi tulla vielä muuttotappiota, jos lähtevät kesken linjan matkustajineen.
Tässä näemme, kuinka vaarallista on antaa ohjakset vieraisiin käsiin yhteiskunnan
tärkeimmissä töissä.
Suomessa bussit ovat kulkeneet aina Onni Vilkkaan ja Väinö Paunun ajoista alkaen varsin mallikkaasti ihan kotimaisin voimin. Jostain syystä hyysäristön mielestä tähän tarvitaan nyt laumoittain bussinkuljettamisen moniosaajia lämpimistä maista. Tietääkö kukaan paikallisliikennettä harjoittavien bussifirmojen ja kaupunkien liikkennelaitosten rekrytointipolitiikasta? Onko varsinaiskiintiöitä?
Olen kulkenut nyt 8 vuotta työmatkani bussilla. Yhtään maahanmuuttajaa en muista ratissa nähneeni. Ja tämä arvio ei nyt perustu ihonväriin tms., vaan siihen, että tapanani on jutustella kuskien kanssa. Taitavat sitten nuo mamukuskit ajaa just niitä linjoja, joissa minä en matkusta?
EDIT: Eivät kai he vaan pelkää minua?
Maahanmuuttajia tarvitaan koska,
suomalaiset ovat sisäsiittoisia
tajuton työvoimapula uhkaa välittömästi
ovathan suomalaisetkin menneet muille maille vierahille
ovathan suomalaisetkin lähettäneet lapsiaan sotaa pakoon
onhan Suomeen tullut pakolaisia ennenkin (Karjalan evakot)
se on rikkaus
se on voimavara
mitä olisi Suomi ollut ilman maahanmuuttaja Fazer, Serlachius etc.
maahamuuttajat pyyhkivät mummujen ja paappojen pyllyt, kun suuret ikäluokat vanhenevat
Suomi hukkuu p-aan ilman maahanmuuttajasiivoojia
bussit ei kulje ilman maahanmuuttajia
Mitä seuraavaksi?
Quote from: JM-K on 09.04.2010, 16:15:22
Olen kulkenut nyt 8 vuotta työmatkani bussilla. Yhtään maahanmuuttajaa en muista ratissa nähneeni. Ja tämä arvio ei nyt perustu ihonväriin tms., vaan siihen, että tapanani on jutustella kuskien kanssa. Taitavat sitten nuo mamukuskit ajaa just niitä linjoja, joissa minä en matkusta?
EDIT: Eivät kai he vaan pelkää minua?
Kato. Sä kuljetkin nyssellä. Nyt oli kyse bussikuskeista.
Quote from: Julmuri on 09.04.2010, 16:40:22
Quote from: JM-K on 09.04.2010, 16:15:22
Olen kulkenut nyt 8 vuotta työmatkani bussilla. Yhtään maahanmuuttajaa en muista ratissa nähneeni. Ja tämä arvio ei nyt perustu ihonväriin tms., vaan siihen, että tapanani on jutustella kuskien kanssa. Taitavat sitten nuo mamukuskit ajaa just niitä linjoja, joissa minä en matkusta?
EDIT: Eivät kai he vaan pelkää minua?
Kato. Sä kuljetkin nyssellä. Nyt oli kyse bussikuskeista.
En kulje Nyssellä vaan länskällä eli Länsilinjoilla. Nysset on kaupunkibusseja, minä poika käy maaseudulla töissä.
Tuli mieleen, että sehän olisi synenergian silta elävässä elämässä, kun
bussikuskit pyyhkisivät kyytiin tulevien mummojen ja pappojen peput.
Matkan aikana he voisivat luennoida oman tohtorisalansa asioista vitsikkäästi.
Siihen ei kantiskuski pystyisi, kätevää.
Oletan tuon mokufaktan koskevan vain ja ainoastaan pääkaupunkiseutua sekä paria keskittymää toisaalla.
Kotikaupungissani linja-autoa kuskaavat yhä edelleen A. Tenkaset tai sorjat kauniimman puolen kuskittaret. Harvekseltaan, tosin.
Joten tuo väite hoidetaan talikolla sinne minne kuuluukin ja muistetaan katsoa tätäkiin 'totuutta' koko maan kannalta.
Quote from: Julmuri on 09.04.2010, 14:31:28
Mamu-kuskien eduksi on kyllä sanottava se, että vieläkin menee käsi nyrkkiin kun ajattelee niitä muutamia HKL:n k-pää kuskeja aikoinaan, jotka simputti mua junnuna eräillä linjoilla.
perhana. mullakin on huonoja kokemuksia yhdestä kuskista. olin perkkeerannut mun autoni (porsche) ihan laillisesti runeberginkadulla. olin sitten nousemassa autoon kun se pökilö jäi autoni taakse odottamaan, että siirryn aukaisemaan ovea ja sitten ajoi niin läheltä, että jouduin hyppäämään konepellille turvaa. niks naks nupissa sumeni ja juoksin bussin kiinni ja olin menossa suljetusta ovesta sisään.. lievää väkivaltaa käyttäen.. onneksi en päässyt ja suhina päässänikin loppui kun hieman liikuttelin raajojani.
lopputulos oli sitten kun meinasin ihan virallisesti reklamoida asiasta, että pantiin homma päittäin kun kröhym, bussiin kuulemma tuli joitain "nimellisiä" vaurioita...
no mitä tuosta opimme. 1 dösäkuskit ei pidä urheiluautoista 2. aina pitäisi laskea sataseen, tai tonniin kun suututtaa..;)
Väite, että ilman maahanmuuttajia ei bussit kulje pitää täysin paikkansa. Muistan kun nuorena asuin Helsingissä, jolloin siellä ei ollut paljoakaan maahanmuuttajia. Tilanne oli todella karmaiseva. Kaikki bussit lojuivat varikoilla ja ihmiset odottelivat pysäkeillä turhaan koska ei ollut kuljettajia. Kylmissään kaikki manasivat, että kun vaan saataisiin niitä maahanmuuttajia ajamaan noita pirun dösiä.
Postin kanssa oli sama tilanne. Postia lähetettiin paljon enemmän kuin nykyään lähetetään mutta se kaikki jäi lojumaan lajittelukeskuksiin koska kukaan ei sitä kyennyt Helsingissä jakamaan.
Kypsyin tilanteeseen täysin ja muutin pois pääkaupungista.
Onneksi siellä on nykyään tilanne kuulemma parantunut, bussit liikkuvat ja posti jaetaan. Thanks to maahanmuuttajat.
Otsikon väitteen luin erään kerran ihan Uutispäivä Demarin takakansisivulta. (Disklaimerina sen verran, että käsittelen mm. kyseistä lehteä ammattini puolesta, pois se minusta että itse siitä maksaisin.)
No, kuitenkin, kertoo minusta omaa kieltänsä eräänäkin aikakautena työväenpuolueeksi profiloituneen porukan asenteesta suomalaista työläistä kohtaan.
Hyvinhän bussit kulkisi ihan suomalaisin voimin jos vaan suomalaisista työttömistä koulutettaisi bussikuskeja, tosin kun nämä koulutuskeskukset ottavat n.50% koulutukseen mamuja. Oma koulutus on loppusuoralla kyseiseen ammattiin, n.6viikkoa olen ajellut bussia palkatta :P
Quote from: Alapo on 10.04.2010, 11:32:25
Hyvinhän bussit kulkisi ihan suomalaisin voimin jos vaan suomalaisista työttömistä koulutettaisi bussikuskeja, tosin kun nämä koulutuskeskukset ottavat n.50% koulutukseen mamuja. Oma koulutus on loppusuoralla kyseiseen ammattiin, n.6viikkoa olen ajellut bussia palkatta :P
Kysyppäs niiltä mamuilta, mikä ajokokemus ja ajokortti heillä oli, ennen kuin pääsivät kursseille?
Tämä on juuri se mitä tarkoitan. En usko, että kovin monella mamulla on esimerkiksi bc-korttia, joka minusta olisi vähimmäisvaatimus kyseiselle kurssille.
Kun heillä ei tätä korttia, tai minkäänlaista korttia ole, joku sen maksaa.
Itsellä on kokemusta isoista autoista muutaman kymmenen vuoden ajalta, mutta hakiessani linja-auton kuljettajan koulutukseen minua ei sinne valittu. Sakkoja ja muita rikkomuksia ei ole. Voi tottakai olla, että oli paljon pätevämpiä hakijoita, mutta epäilen.
Kun taas kävin taksinkuljettajankurssin työvoimapoliittisena koulutuksena, oli kursseille valittu kolme mamua ja 10 kantasuomalaista. Vain 7 sai luvan, joukossa yksi mamu, joka puhui täydellistä suomea. Yksi kurdi ei osannut kuin muutaman sanan, mutta oli silti valittu kurssille ja näin ollen vei jonkin muun paikan, kuten ne muutkin joilla ei ensi näkemälläkään ollut mitään mahdollisuutta viedä kurssia läpi.
En ymmärrä mitenkään logiikkaa, jossa kuorma- ja linja-autonkuljettajan kursseille otetaan pelkän b-kortin omaavia ja jopa ajokortittomia.
Quote from: Jari-Petri Heino on 10.04.2010, 12:21:09
Quote from: Alapo on 10.04.2010, 11:32:25
Hyvinhän bussit kulkisi ihan suomalaisin voimin jos vaan suomalaisista työttömistä koulutettaisi bussikuskeja, tosin kun nämä koulutuskeskukset ottavat n.50% koulutukseen mamuja. Oma koulutus on loppusuoralla kyseiseen ammattiin, n.6viikkoa olen ajellut bussia palkatta :P
Kysyppäs niiltä mamuilta, mikä ajokokemus ja ajokortti heillä oli, ennen kuin pääsivät kursseille?
Tämä on juuri se mitä tarkoitan. En usko, että kovin monella mamulla on esimerkiksi bc-korttia, joka minusta olisi vähimmäisvaatimus kyseiselle kurssille.
Kun heillä ei tätä korttia, tai minkäänlaista korttia ole, joku sen maksaa.
Itsellä on kokemusta isoista autoista muutaman kymmenen vuoden ajalta, mutta hakiessani linja-auton kuljettajan koulutukseen minua ei sinne valittu. Sakkoja ja muita rikkomuksia ei ole. Voi tottakai olla, että oli paljon pätevämpiä hakijoita, mutta epäilen.
Kun taas kävin taksinkuljettajankurssin työvoimapoliittisena koulutuksena, oli kursseille valittu kolme mamua ja 10 kantasuomalaista. Vain 7 sai luvan, joukossa yksi mamu, joka puhui täydellistä suomea. Yksi kurdi ei osannut kuin muutaman sanan, mutta oli silti valittu kurssille ja näin ollen vei jonkin muun paikan, kuten ne muutkin joilla ei ensi näkemälläkään ollut mitään mahdollisuutta viedä kurssia läpi.
En ymmärrä mitenkään logiikkaa, jossa kuorma- ja linja-autonkuljettajan kursseille otetaan pelkän b-kortin omaavia ja jopa ajokortittomia.
5:stä mamusta tais kaks ajaa kortin kurssikeskuksen kautta, yksi oli itse ajanut sen, mutta ajo oli niin huonoa että piti koulutus keskeyttää. Kyllähän muutamalla on melko huono suomenkielentaito, että itse en ottaisi palvelutehtäviin, sama koskee kyllä joitain nykyisiäkin kuskeja. Työkkärin täti etsi etsimällä rasisteja suomalaisista haastattelutilaisuudessa jossa kurssille tulevat valittiin. Lähes kaikki kysymykset olivat sen suuntaisia, hyvä etteivät puoluekantaa kyselleet. Mikäli ei olisi kurssille valittu, niin olisi pitänyt valitus tehdä.....rasismista.
Mamu-sirkuksesta tulonsa ja elintasonsa saavat pitää jäävätä näistä keskusteluista. Heidän mielipiteillään ei voi olla painoarvoa kun päätetään siihen piiriin kuuluvien toimintojen rahoituksesta. Yhtä vähän kuin palkansaajalla on työnantajansa rahankäyttöön. Ainakaan yksityisellä puolella.
Erittäin huono juttu on että sosiaalitoimi alkaa olla enemmän ja enemmän mukana mamutuksessa ja mokutuksessa. Siihen vielä terveydenhuolto ja vanhusten huolto. Koko hyvinvointiyhteiskunnan perusta.
Monikohan noiden hesalaisten mamukuskien perheistä elää pelkästään sillä kuskin palkalla? Onkohan niin, että sosiaaliedut ovat paremmat kuin han-suomalaisten perheillä? Positiivinen syrjintä, taas kerran.
Quote from: Jouko on 10.04.2010, 14:12:10
Mamu-sirkuksesta tulonsa ja elintasonsa saavat pitää jäävätä näistä keskusteluista. Heidän mielipiteillään ei voi olla painoarvoa kun päätetään siihen piiriin kuuluvien toimintojen rahoituksesta.
Muutos 2011 ottaa tavoiteohjelmassaan kantaa myös tähän epäkohtaan. Ohjelma julkaistaan lähiviikkoina monivaiheisesti.
Quote from: Jari-Petri Heino on 10.04.2010, 12:21:09
Quote from: Alapo on 10.04.2010, 11:32:25
Hyvinhän bussit kulkisi ihan suomalaisin voimin jos vaan suomalaisista työttömistä koulutettaisi bussikuskeja, tosin kun nämä koulutuskeskukset ottavat n.50% koulutukseen mamuja. Oma koulutus on loppusuoralla kyseiseen ammattiin, n.6viikkoa olen ajellut bussia palkatta :P
Kysyppäs niiltä mamuilta, mikä ajokokemus ja ajokortti heillä oli, ennen kuin pääsivät kursseille?
Tämä on juuri se mitä tarkoitan. En usko, että kovin monella mamulla on esimerkiksi bc-korttia, joka minusta olisi vähimmäisvaatimus kyseiselle kurssille.
Kun heillä ei tätä korttia, tai minkäänlaista korttia ole, joku sen maksaa.
Itsellä on kokemusta isoista autoista muutaman kymmenen vuoden ajalta, mutta hakiessani linja-auton kuljettajan koulutukseen minua ei sinne valittu. Sakkoja ja muita rikkomuksia ei ole. Voi tottakai olla, että oli paljon pätevämpiä hakijoita, mutta epäilen.
Kun taas kävin taksinkuljettajankurssin työvoimapoliittisena koulutuksena, oli kursseille valittu kolme mamua ja 10 kantasuomalaista. Vain 7 sai luvan, joukossa yksi mamu, joka puhui täydellistä suomea. Yksi kurdi ei osannut kuin muutaman sanan, mutta oli silti valittu kurssille ja näin ollen vei jonkin muun paikan, kuten ne muutkin joilla ei ensi näkemälläkään ollut mitään mahdollisuutta viedä kurssia läpi.
En ymmärrä mitenkään logiikkaa, jossa kuorma- ja linja-autonkuljettajan kursseille otetaan pelkän b-kortin omaavia ja jopa ajokortittomia.
Joo samoja kokemuksia vaikka lisenssi ABECE. Sen sijaan B-kortti mamut kyllä kelpaavat. Olen havainnut että monet bussikurssit ovat nimenomaan suunnattu vain ja ainoastaan mamuille. hyvin mielenkiintoista tasa-arvoa.
Äkistään luulisi että olisi intressiä hommata kotimaiset jo kokemusta omaavat ammattikuskit ensin duuniin ja kattella sitten josko olisi lisätarvetta.
Ennen vanhaan piti olla jo kuorma-autolla työkokemustakin ennen kuin edes pystyi hakemaan E/D-korttia suorittamaan. Nykyään E-korttiinkin riittää näköjään kunhan on kortti:
http://www.mol.fi/koulutukset/browseCourses.html?locale=fi_FI&searchType=direct&courseId=620266&sortBy=profession&professionId=54110&pageIndex=0
Eipä ihme että tästä duunista on tullut 'hanttihomma'.
Quote from: Julmuri on 09.04.2010, 14:31:28
Mamu-kuskien eduksi on kyllä sanottava se, että vieläkin menee käsi nyrkkiin kun ajattelee niitä muutamia HKL:n k-pää kuskeja aikoinaan, jotka simputti mua junnuna eräillä linjoilla. Mamu-kuskeista mulla ei ole ikinä ollut pahaa sanottavaa, reitin kysyminen tietty voi olla haasteellista.
Itse hyppäsin kerran bussiin opiskelija-aikana rautatieaseman pysäkillä. Tiesin bussin numerosta että se oli menossa oikeaan suuntaan, mutta en tiennyt että onko se lähdössä nyt vai 15-minuutin päästä. Kuski oli sen näköinen että tauko oli vielä vähän kesken. Kysyin kuskilta että "milloin tämä bussi lähtee". Hän vastasi "se lähtee sitten kun se lähtee". Siihen tietysti totesin nokkelasti "just sillon mun pitikin lähteä" ja hyppäsin kyytiin. Ja tämä oli ihan kantasuomalainen kuski. Eli jotain perää tossa julmurin kirjottelussa on.
Mutta tuo väite että bussit ei kulkisi ilman mamuja on täysin naurettava. Sinne alalle nyt vaan on puskettu mamuja töihin erilaisin työllistämiskeinoin. Stadin busseja ajoi vielä parikymmentä vuotta sitten melkeen puhtaasti suomalaiset ja hyvin onnistui silloinkin. Meillähän on raservissä 300 000 työtöntä, joista ainakin osasta voitaisiin hyvin kouluttaa bussikuskeja jos niin haluttaisiin. Sen sijaan päätettiin kohdistaa työllistämistoimet mamuihin. Näitä aloja tulee muuten ihan varmasti lisää tulevaisuudessa.
Toinen juttu on, että bussien tarve vähenee, kunhan metroverkko kehittyy. Sitähän ollaan lopultakin laajentamassa.
Mainiota, saamme maanlaajuisen metroverkon.
Pk-seudulla kun entinen ytv tai siis nykyinen hsl maksaa bussien liikkumisesta, voisi vaatia suomenkielitestit, lähinnä palvelutason varjolla. Kun työkavereittenkin kesken pitää yrittää etsiä ymmärrystä, saati et joku kysyy neuvoja tai mitä tahansa.
Eilinen täysistunto:
QuoteUlla-Maj Wideroos (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_36_2010_ke_p_1.shtml#pvuoro7) /r (ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ruotsalainen eduskuntaryhmä pitää valitettavana, että johtavalta oppositiotaholta on nyt alkanut kuulua työvoiman maahanmuuton vastaisia äänenpainoja. Ilman ulkomaista työvoimaa esim. pääkaupunkiseudun julkinen liikenne ei toimisi, yhtenä esimerkkinä.
Quote from: Roope on 14.04.2010, 01:36:20
Eilinen täysistunto:
QuoteUlla-Maj Wideroos (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_36_2010_ke_p_1.shtml#pvuoro7) /r (ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ruotsalainen eduskuntaryhmä pitää valitettavana, että johtavalta oppositiotaholta on nyt alkanut kuulua työvoiman maahanmuuton vastaisia äänenpainoja. Ilman ulkomaista työvoimaa esim. pääkaupunkiseudun julkinen liikenne ei toimisi, yhtenä esimerkkinä.
Pistäis kaikki turhaan tolpalla kyttäävät taksarit ajamaan niin sillähän melkein pääsis kuskipulasta. Tai koulutettais rohkeasti suomalaisia ajamaan bussia eikä mamuja.
Quote from: nimetönkeskustelija on 10.04.2010, 21:47:26
Quote from: Julmuri on 09.04.2010, 14:31:28
Mamu-kuskien eduksi on kyllä sanottava se, että vieläkin menee käsi nyrkkiin kun ajattelee niitä muutamia HKL:n k-pää kuskeja aikoinaan, jotka simputti mua junnuna eräillä linjoilla. Mamu-kuskeista mulla ei ole ikinä ollut pahaa sanottavaa, reitin kysyminen tietty voi olla haasteellista.
Itse hyppäsin kerran bussiin opiskelija-aikana rautatieaseman pysäkillä. Tiesin bussin numerosta että se oli menossa oikeaan suuntaan, mutta en tiennyt että onko se lähdössä nyt vai 15-minuutin päästä. Kuski oli sen näköinen että tauko oli vielä vähän kesken. Kysyin kuskilta että "milloin tämä bussi lähtee". Hän vastasi "se lähtee sitten kun se lähtee". Siihen tietysti totesin nokkelasti "just sillon mun pitikin lähteä" ja hyppäsin kyytiin. Ja tämä oli ihan kantasuomalainen kuski. Eli jotain perää tossa julmurin kirjottelussa on.
Jotkut eivät vain sovi palveluammatteihin, kansalaisuudesta riippumatta. Naiskuskeista ei minulla ole pahaa sanottavaa, mutta muutamista mieskuskeista on. Toki matkustajiltakin sopisi odottaa välillä parempaa käytöstä.
Quote from: Ulkopuolinen on 14.04.2010, 09:47:43
Quote from: planeta on 14.04.2010, 02:41:01
Ilman maahanmuuttajia bussit eivät todellakaan kulje niin kovaa!
Lapseni ajaa monta kertaa viikossa Helsingissä bussilla nro 78 ja siinä on usein sama kaapuun (onko turvariski pitkine helmoineen) ja muslimipäähineeseen pukeutunut kuski. Hänen naamansa vääntyy tyytymättömään irvistykseen joka kerta, jos lapsellani on koira mukana - ja sitten se vauhti alkaa! Koira kaatui kerran jopa lattialle, ja ihmiset katsovat kauhuissaan toisiaan yrittäessään pysyä pystyssä aamulla ruuhka-aikaan.
Tämä osaaja on vaara sekä matkustajille että muulle liikenteelle. Eikä muuten ole ainoa ulkomaalaistaustainen kuljettaja, joka rakastaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
No ei muuta kuin valitusta kehiin. Eiköhän työnantaja osaa asennekouluttaa jos siihen on tarvetta.
Se on totta, että ulkkiskuskit ajelee melkoisen lujaa. Toisaalta kun muistelee erästäkin kuskia, jota nimitimme lempinimellä "hiipijä" ei se välttämättä ole täysin negatiivinen asia.
Ulkomaiset bussikuskit tekevät työnsä ja ovat varmasti palkkansa ansainneet, mutta minusta on vain väärin väittää, ettei muka kyettäisi suomalaisista kuskeja kouluttamaan. Kyllä siinä on kyse lähinnä poliittisesta päätöksestä, että bussikuski on katsottu ammatiksi, johon maahanmuuttajia on helppo kouluttaa.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2105034&pos=hl-ko-1
mokuttajien tietojen perusteella nyt sitten taas maksamme velkaa.
koskakohan tietoa tulee minkälainen kuski oli puikoissa?
oliskos vedonlyönnin paikka?
Quote from: Mika.H on 21.04.2010, 19:20:20
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2105034&pos=hl-ko-1
mokuttajien tietojen perusteella nyt sitten taas maksamme velkaa.
koskakohan tietoa tulee minkälainen kuski oli puikoissa?
oliskos vedonlyönnin paikka?
Totta kai me olemme heille velkaa. Hehän tulivat tänne ajamaan bussejamme ja sen avulla Suomi lähtee nousuun tästäkin lamasta. Lisäksi he kuluttavat runsaasti rahaa vaatekaupoissa työllistäen suomalaisia myyjiä. Ja miten kävisi Suomen ja Ruotsin välillä risteileville laivoille ilman mamuja. Hehän täyttävät viikolla muuten tyhjinä seilaavat laivat. Suomalaiset eivät laivoihin kerkeä, koska ovat viikolla pääosin töissä.
Todellisuudessa:
Ilman busseja maahanmuuttajat eivät kulkisi.
Häää, aikoinaan Tikkurilan suunnalla asuessani Hakunilaan päin ajoi "rallibussikuski" joka veti välin maalitehdas-honkkari mutkat sivuluisussa ;D
Olen miettinyt tätä bussikuskiasiaa, sillä se otetaan usein puheeksi maahanmuuttokeskustelussa. En tiedä tarkkaan, keitä bussikuskit ovat, mutta jos oletetaan, että he ovat somaleja...
Bussia ajaa somalimies. Saa palkkaa pari tonnia kuussa ja maksaa veroja sen mukaisesti. Miehellä on vaimo ja 4-9 lasta. Näihin menee kunnalta ja valtiolta asumis- ja toimeentulotukina, lapsilisinä ym. melko paljon massia (esim. se kuuluisa á 50 000€/vuosi).
Jos tilanne on tämä, bussikuskeja saisi varmaan helpommin ja halvemmin nostamalla palkkoja houkuttelevammalle tasolle.
Quote from: skrabb on 09.04.2010, 16:26:06
Maahanmuuttajia tarvitaan koska,
suomalaiset ovat sisäsiittoisia
tajuton työvoimapula uhkaa välittömästi
ovathan suomalaisetkin menneet muille maille vierahille
ovathan suomalaisetkin lähettäneet lapsiaan sotaa pakoon
onhan Suomeen tullut pakolaisia ennenkin (Karjalan evakot)
se on rikkaus
se on voimavara
mitä olisi Suomi ollut ilman maahanmuuttaja Fazer, Serlachius etc.
maahamuuttajat pyyhkivät mummujen ja paappojen pyllyt, kun suuret ikäluokat vanhenevat
Suomi hukkuu p-aan ilman maahanmuuttajasiivoojia
bussit ei kulje ilman maahanmuuttajia
Mitä seuraavaksi?
Hienosti tiivistetty. Listaa voinee laajentaakin, mutta tuossa suurin osa tärkeimmistä.
Quote from: Alpo on 23.04.2010, 04:27:07
Quote from: skrabb on 09.04.2010, 16:26:06
Maahanmuuttajia tarvitaan koska,
suomalaiset ovat sisäsiittoisia
tajuton työvoimapula uhkaa välittömästi
ovathan suomalaisetkin menneet muille maille vierahille
ovathan suomalaisetkin lähettäneet lapsiaan sotaa pakoon
onhan Suomeen tullut pakolaisia ennenkin (Karjalan evakot)
se on rikkaus
se on voimavara
mitä olisi Suomi ollut ilman maahanmuuttaja Fazer, Serlachius etc.
maahamuuttajat pyyhkivät mummujen ja paappojen pyllyt, kun suuret ikäluokat vanhenevat
Suomi hukkuu p-aan ilman maahanmuuttajasiivoojia
bussit ei kulje ilman maahanmuuttajia
Mitä seuraavaksi?
Hienosti tiivistetty. Listaa voinee laajentaakin, mutta tuossa suurin osa tärkeimmistä.
Jokainen noista väitteistä on joko absoluuttinen valhe, valhe, tahallaan väärinkäsitetty ja/tai vääristelty, asiaan liittymätön tai pelkkää huuhaata ja höttöä.
Yhtää kovaa faktaa ei noissa puolusteluissa olekaan.
Quote from: Alpo on 23.04.2010, 04:27:07
Quote from: skrabb on 09.04.2010, 16:26:06
Maahanmuuttajia tarvitaan koska,
suomalaiset ovat sisäsiittoisia
tajuton työvoimapula uhkaa välittömästi
ovathan suomalaisetkin menneet muille maille vierahille
ovathan suomalaisetkin lähettäneet lapsiaan sotaa pakoon
onhan Suomeen tullut pakolaisia ennenkin (Karjalan evakot)
se on rikkaus
se on voimavara
mitä olisi Suomi ollut ilman maahanmuuttaja Fazer, Serlachius etc.
maahamuuttajat pyyhkivät mummujen ja paappojen pyllyt, kun suuret ikäluokat vanhenevat
Suomi hukkuu p-aan ilman maahanmuuttajasiivoojia
bussit ei kulje ilman maahanmuuttajia
Mitä seuraavaksi?
Hienosti tiivistetty. Listaa voinee laajentaakin, mutta tuossa suurin osa tärkeimmistä.
Kunhan jaksaa niin hevonpaskabingonhan tästä saisi..
Quote from: Wessel on 23.04.2010, 02:32:04
Jos tilanne on tämä, bussikuskeja saisi varmaan helpommin ja halvemmin nostamalla palkkoja houkuttelevammalle tasolle.
Ei bussikuskin palkka mikään huono ole, jos vertaa pk-seudulla myyjiin tai raksapenoihin, bussikuskin työajat vaan on hanurista. Kaikki ei halua tehdä töitä muutamaa tuntia aamulla ja muutamaa illalla, koko päivä on sidottuna tavalla tai toisella työntekoon. Tosin, on melko hyviä vapaitakin sovittu.
Quote from: Äänestäjä on 09.04.2010, 13:43:32
"Ilman maahanmuuttajia bussit eivät kulje"
Vaikuttaa jossain määrin siltä, että Helsingin kaupunki on tietoisesti panostanut mamujen saamiseksi bussikuskeiksi, jotta voitaisiin sitten sanoa, etteivät bussit kulje ilman heitä. Me tarvitsemme maahanmuuttajia, vaikka pakolla!
Kuten olen todennut. Yllättävän monet logistiikka-alan koulutukset ovat suunnattu vain ja ainoastaan maahanmuuttajille.
Tämmöinen VHM joutuu hakeutumaan omaehtoiseen koulutukseen ja se sitten maksaa euroja X.
Huvittavia nämä "ilman jotain, niin jotain" -lausunnot. Ensin käytetään kymmeniä vuosia jonkin tilanteen syntymiseen esim. siihen, että maahanmuuttajia palkataan merkittävän paljon bussikuskeiksi. Sitten hekumoidaan skenaariolla, että jos nyt yhtäkkiä taikaiskusta poistettaisiin maahanmuuttajat Suomesta, niin bussit eivät kulkisi.
Jos poistaisimme Suomesta kaikki hitsarit, niin Suomessa ei juurikaan hitsattaisi. Tai jos poistaisimme kaikki leipurit, niin leipiä ei tehtäisi. Paitsi, että kyllä tehtäisiin, mutta ei vain ihan heti, koska harvapa maa sitä nyt taikasauvan heilautuksiin osaa varautua. Jos Suomessa ei olisi maahanmuuttajia, niin bussit kyllä kulkisivat, kuten ne kulkivat myös silloin, kun Suomessa ei ollut maahanmuuttajia.
On älytöntä esittää väitteitä nykyisen tilanteen perusteella. Ihan yhtä hyvin 20 vuotta sitten olisi voitu esittää, että ilman suomalaisia bussit eivät kulje, mutta kyllähän se selvästikin kulkevat. Ainakin siihen asti, kunnes talous romahtaa siihen, että omistakaan työttömistä ei pystytä huolehtimaan.
Quote from: skrabb on 09.04.2010, 16:26:06
Maahanmuuttajia tarvitaan koska,
suomalaiset ovat sisäsiittoisia
tajuton työvoimapula uhkaa välittömästi
ovathan suomalaisetkin menneet muille maille vierahille
ovathan suomalaisetkin lähettäneet lapsiaan sotaa pakoon
onhan Suomeen tullut pakolaisia ennenkin (Karjalan evakot)
se on rikkaus
se on voimavara
mitä olisi Suomi ollut ilman maahanmuuttaja Fazer, Serlachius etc.
maahamuuttajat pyyhkivät mummujen ja paappojen pyllyt, kun suuret ikäluokat vanhenevat
Suomi hukkuu p-aan ilman maahanmuuttajasiivoojia
bussit ei kulje ilman maahanmuuttajia
Mitä seuraavaksi?
Unohdit että ne pyyhkii myös sinun perseesi kun vanhenet!
Voin nähdä sieluni silmin kun somalitaustainen lähestyy emborulla kädessään :D
Quote from: skrabb on 09.04.2010, 16:26:06
Maahanmuuttajia tarvitaan koska,
suomalaiset ovat sisäsiittoisia
tajuton työvoimapula uhkaa välittömästi
ovathan suomalaisetkin menneet muille maille vierahille
ovathan suomalaisetkin lähettäneet lapsiaan sotaa pakoon
onhan Suomeen tullut pakolaisia ennenkin (Karjalan evakot)
se on rikkaus
se on voimavara
mitä olisi Suomi ollut ilman maahanmuuttaja Fazer, Serlachius etc.
maahamuuttajat pyyhkivät mummujen ja paappojen pyllyt, kun suuret ikäluokat vanhenevat
Suomi hukkuu p-aan ilman maahanmuuttajasiivoojia
bussit ei kulje ilman maahanmuuttajia
Mitä seuraavaksi?
Postin jakamista ei saa unohtaa. Siihen suomalaiset eivät mitenkään kykene.
Pariisissa asuva tuttavani lohkaisi"ilman maahanmuuttajia bussit eivät pala"
Quote from: Ammadeus on 25.04.2010, 20:40:19
Pariisissa asuva tuttavani lohkaisi"ilman maahanmuuttajia bussit eivät pala"
Onkohan mamuilla tulityökortti?
"Ilman maahanmuuttajia bussit eivät kulje"
Tuohon mokuttajien väittämään voisi sanoa, että ilman maahanmuuttajia suomalaisillekin riittäisi töitä.
Ja tuohon vakioväittämään olen kuullut myöskin version:
Ilman busseja maahanmuuttajat eivät kulje.
ihmetellessäni samaa, mamujen vaikutuksessa työ-elämän sisältöön, kaipailen siinä selkeää selvitystä, kuskien asiassa, niin tämäkin palsta mututuntumineen vahvasti tukee sen selvityksen tekemistä.
Luulisin jokaisen meistä ymmärtävän etteivät nämä nokinenäiset, sinänsä ihan asialliset kuljettajat, ole ominaisuuksiltaan mitenkään ylivertaisia, tai muuten sivistyneempiä ihmisiä, kuin ne suomalaiset kuljettajat jotka he korvaavat, vaan kyse on jostain ihan muusta.
Miten me ollaan koskaan pärjätty ilman tuhansien maahanmuuttajien reserviä?
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on,että ennen "voimavaraa"paljon paremmin.
Voin tietysti olla väärässäkin.
Quote from: Griffinvaari on 26.04.2010, 17:56:02
ihmetellessäni samaa, mamujen vaikutuksessa työ-elämän sisältöön, kaipailen siinä selkeää selvitystä, kuskien asiassa, niin tämäkin palsta mututuntumineen vahvasti tukee sen selvityksen tekemistä.
Luulisin jokaisen meistä ymmärtävän etteivät nämä nokinenäiset, sinänsä ihan asialliset kuljettajat, ole ominaisuuksiltaan mitenkään ylivertaisia, tai muuten sivistyneempiä ihmisiä, kuin ne suomalaiset kuljettajat jotka he korvaavat, vaan kyse on jostain ihan muusta.
Onhan siinä sekin että tietyissä kulttuureissa jotkut päivät kun ei ole pyhiä, niin mamut tekee helpommin niinä päivinä töitä. Huhupuheita suomalaisten vanhempien kuskien suusta on että kaikkia lisiä ei maksettais mamuille.
No nyt ei bussit kulje kenenkään kuljettamana, hyysäri löytää uutisiinsa runsaasti maahanmuuttajataustaisia kuskeja, jotka on ihmeissään lakosta. Paperiversiossa on, kuin sattumalta, lakosta kertovaa tekstiä ihmettelemässä kännykän näytöllä joku maahanmuuttaja, nettiversiokin muistaa huomauttaa kuinka
Quote"Helsingin Sanomat tapasi useita ulkomaalaistaustaisia Helsingin Bussiliikenteen kuljettajia, jotka eivät edes tienneet lakosta. "
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/My%C3%B6s+kuljettajat+yll%C3%A4ttyiv%C3%A4t+lakosta+%E2%80%93+monet+jatkoivat+t%C3%B6it%C3%A4/1135256453449
Näin tätä ETU-ilmapiiriä muokataan, ETU-ihmiset on aivan itsestään selvyyksiä yhteiskunnassamme.
Quote from: Lentomestari on 29.04.2010, 17:11:23
No nyt ei bussit kulje kenenkään kuljettamana, hyysäri löytää uutisiinsa runsaasti maahanmuuttajataustaisia kuskeja, jotka on ihmeissään lakosta. Paperiversiossa on, kuin sattumalta, lakosta kertovaa tekstiä ihmettelemässä kännykän näytöllä joku maahanmuuttaja, nettiversiokin muistaa huomauttaa kuinka Quote"Helsingin Sanomat tapasi useita ulkomaalaistaustaisia Helsingin Bussiliikenteen kuljettajia, jotka eivät edes tienneet lakosta. "
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/My%C3%B6s+kuljettajat+yll%C3%A4ttyiv%C3%A4t+lakosta+%E2%80%93+monet+jatkoivat+t%C3%B6it%C3%A4/1135256453449
Näin tätä ETU-ilmapiiriä muokataan, ETU-ihmiset on aivan itsestään selvyyksiä yhteiskunnassamme.
Eilisissä YLE1 uutisissa haastateltiin umpisuomalaista bussikuskia, joka oli myöskin täysin tietämätön lakosta.
Hesari hei, olisiko tässä uutisoinnin paikka?
Eivvai? No miksei?
Haloo! Suomalainen bussikuski Helsingissä!!!
Näin hanurista on bussikuskin työ Helsingissä nykyisin: Turpaan tulee ja ulkomaalaiset vievät työt!
Hymy-lehti kertoo bussiliikenteen karusta todellisuudesta Helsingissä. Se tarkoittaa asiakkailta nyrkkiä ja pomoilta potkuja. Tilalle halutaan halvempia kuljettajia ulkomailta.
Bussikuski Tapio Mäkinen irtisanottiin 60 muun kuskin joukossa, kun Helsingin Bussiliikenne Oy hävisi 23 linjaa kilpailutuksissa viime vuoden lopulla. Irtisanomisten takana on muutakin.
-Virosta ja Venäjältä tuodaan kuskeja kahden vuoden sopimuksilla. Tekevät halvemmalla, Tapio Mäkinen pähkäilee Hymyssä.
Hän kertoo myös alan karmeasta väkivaltauhasta, joka on viime aikoina vain lisääntynyt. Bussikuski voi saada turpiinsa päivälläkin. On olemassa myös ennalta tunnettuja "hörhöpysäkkejä". Sekakäyttäjät ovat vaarallisimpia.
Mäkinen itse on joutunut kahdesti mukiloiduksi. Molemmissa tapauksissa kyseessä oli sekakäyttäjä. Ensimmäisen kerran päällekarkaaja päätti perustaa oman pysäkin Mannerheimintielle ja hyppäsi kyydistä pois. Liikennevaloissa mies viskoi kuljettajaa kaljatölkeillä. Hän juoksi myös bussin päätepysäkille - ja Mäkisen kimppuun. Lue lisää Hymystä.
http://www.hymy.fi/tasta-puhutaan/nain-hanurista-on-bussikuskin-tyo-helsingissa-nykyisin-turpaan-tulee-ja-ulkomaalaiset-vievat-tyot (http://www.hymy.fi/tasta-puhutaan/nain-hanurista-on-bussikuskin-tyo-helsingissa-nykyisin-turpaan-tulee-ja-ulkomaalaiset-vievat-tyot)
Quote from: Äänestäjä on 09.04.2010, 13:43:32
"Ilman maahanmuuttajia bussit eivät kulje"
Tämähän on ollut yksi 'mokuttajien' peruste runsaasti lisääntyvälle maahanmuutolle, mukaan lukien sosiaaliturvapaikanhaku.
En toki itsekään vastusta niiden maahanmuuttajien Suomeen ottamista, jotka työllistyvät, esimerkiksi bussikuskeiksi.
Mutta mitä jos jatkossa ei tarvitakaan enää bussikuskeja? Tuleeko Vantaan bussikuskeista jatkossa työttömiä muiden maahanmuuttajakollegoidensa tavoin?
QuoteVantaalle tulossa kuskittomia älyautoja
....
Euroopan komission Suomen-edustuston Europa-julkaisun mukaan Vantaa on mukana EU-rahoitteisessa hankkeessa, jossa selvitetään kuskittomien älyautojen käyttöä joukkoliikenteessä.
.....
Kokeilu herätti paljon huomiota. Moni sanoi, että tähän suuntaan joukkoliikennettä on ehdottomasti kehitettävä. Toisia taas pelotti astua ilman kuskia liikkuvaan autoon, vaikka vauhti ei kova ollutkaan, kertoo Vantaan kaupungin projekti-insinööri Gilbert Koskela kommentoi kokemuksia Europa-lehdessä.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32340
OK. Myönnän tämän olleen osin perjantain kevennys, mutta ihan tosiasiallisestikin, ns. bussikuski-argumentilla on aika paha perustella nykyistä sosiaaliturvapaikanhaku-politiikkaa.
olen myöskin kuullut ettei (jotkut) maahanmuuttajat kulje bussilla. ''En tukkaa mennä bussi''
Onneksi tuli hommattua auto joten on aivan samantekevää kannaltani kulkevatko ne bussit ilman maahanmuuttajia vai eivät.
Edes yksityisautot eivät kulkisi ilman mamuja, ainakaan kaikki, josta syystä fatta hankkii tai 'avustaa' hankinnassa, suureen tarpeeseen.
Mistähän syystä allekirjoittanut tietää useammankin työttömän bussikuskin :facepalm:
Ratikat näyttää kyllä muuten kulkevan enimmäkseen ilman maahanmuuttajia. Miksi siellä ei ole alkuunkaan niin monia maahanmuuttajakuskeja kuin busseissa?
Vai liikunko taas väärään aikaan vuorokaudesta niin en vaan näe?
Ilman somalimaahanmuuttajia somalian tulkeilla ei olisi töitä eikä olisi somalian tulkkejakaan. Ikiliikkuja on keksitty. :facepalm:
Mutta ilman ulkomaalaista työvoimaa suomalaisilla olisi töitä.
Quote from: Elemosina on 11.06.2012, 15:12:50
Ratikat näyttää kyllä muuten kulkevan enimmäkseen ilman maahanmuuttajia. Miksi siellä ei ole alkuunkaan niin monia maahanmuuttajakuskeja kuin busseissa?
Vai liikunko taas väärään aikaan vuorokaudesta niin en vaan näe?
(http://s.omakaupunki.hs.fi/news/images/uploads/1324471749-69de0cf-1.540x405.jpg)
Eikun ratikat kulkevat maahanmuuttajista huolimatta. Eivät löytäneet kongolaiset mielenosoittajat junankiskoja niin piti pötkötellä spåran edessä.
Entä jos olisivat menneet makuulle maahanmuuttajan ohjastaman bussin eteen ja kuski olisikin ollut väärää heimoa? Olisiko silloin tehty asfalttia kuin 80-luvun koululaisvitseissä? Ja kämmenistä suojatiet. Pingo pango pongo.
Ilman maahanmuuttajia Suomessa olisi huomattavasti vähemmän rikollisia.
Kohta ei ilman maahanmuuttajia pk-seudun bussit kulje, kun koulutukseen valituista alkaa suurin osa olla ulkolaisia. Pari Suomalaista työharjoittelijaa tuli taloon ja niiltä sitten kyselemään koulutuksen kuulumisia, olivat vähemmän kauniisti sitä mieltä että ei iranilaisia/irakilaisia tarvitsisi yhtään kouluttaa, kuulemma käyttäyminen ja kiinnostus koulukäyntiin oli :facepalm: Eivät totelleet ajotunneilla opettajaa :o Todella turvallista sellaisen kyydissä sitten ollakin. Pitäisi kääntyä niin mennään suoraan, pitäisi jotain muuta tehdä niin tehdään oman pään mukaan. Kivahan se on kun ei linja-autoissa ole opetuspolkimia...
Voisi ne työkkärin tädit kohdella tasapuolisesti kaikkia, taloon saapuneet työharjoittelijoilla oli kummallakin aika hyvä ajokokemus kuorma-autoista ja olivat jääneet ensin varasijoille kurssille valittavien joukosta, seuraavalle kurssille aukeni paikka ja opettajat oli lähes yhteen ääneen ihmetelleet että miten ne on teidät laittaneet varasijoille? Kun kokemusta oli ja ajaminen näyttää sujuvan tosi hyvin vaihtelevalla kalustolla.
Quote from: Jari-Petri Heino on 09.04.2010, 14:39:47
Muistuttaisin edelleen, että ajokortti maksaa, kuten myös kurssitus linja-auton kuljettajaksi.
Minä en hyväksy väitettä, ettei bussit kulje ilman maahanmuuttajia. Jos sama panostettaisiin suomalaiseen ajokortittomaan työttömään nuoreen, niin melko varmasti riittäisi työntekijöitä omasta takaa. Bussinkuljettajan vuorotyö sopisi monelle opiskelijalle, siinä missä taksinkin ajaminen.
Bussikuskin työvuoro pk-seudulla voi olla hyvin pitkä, jopa 11 tuntia. Työ on raskasta. Sadan metrin välein on pysäkki. Yhteen menoon voi olla ajoa 4,5 tuntia niin, ettei kuselle ehdi. Asiakkaita kuski näkee ehkä noin 3000 päivässä ja siihen määrään mahtuu henkisesti sairaita ja aggressiokäyttäytyjiä. Aikataulut voivat olla täysin epärealistiset. Viimemainittuun tietysti ratkaisu on, että ajaa bussin omaan tahtiin turvallisesti aikatauluista piittamatta.
Quote from: acc on 28.07.2012, 17:30:47
Quote from: Jari-Petri Heino on 09.04.2010, 14:39:47
Muistuttaisin edelleen, että ajokortti maksaa, kuten myös kurssitus linja-auton kuljettajaksi.
Minä en hyväksy väitettä, ettei bussit kulje ilman maahanmuuttajia. Jos sama panostettaisiin suomalaiseen ajokortittomaan työttömään nuoreen, niin melko varmasti riittäisi työntekijöitä omasta takaa. Bussinkuljettajan vuorotyö sopisi monelle opiskelijalle, siinä missä taksinkin ajaminen.
Bussikuskin työvuoro pk-seudulla voi olla hyvin pitkä, jopa 11 tuntia. Työ on raskasta. Sadan metrin välein on pysäkki. Yhteen menoon voi olla ajoa 4,5 tuntia niin, ettei kuselle ehdi. Asiakkaita kuski näkee ehkä noin 3000 päivässä ja siihen määrään mahtuu henkisesti sairaita ja aggressiokäyttäytyjiä. Aikataulut voivat olla täysin epärealistiset. Viimemainittuun tietysti ratkaisu on, että ajaa bussin omaan tahtiin turvallisesti aikatauluista piittamatta.
11-tuntiin tulee tietty ne pakolliset tauot ja joskus pitemmätkin, mutta suurin vika on siinä että hsl on nuo ajokaavat suunnitellut epärealistisilla ajoajoilla, vartin taukoa ei voi pitää kun on jo sen verta myöhässä. Maaseutubussarin työvuoro saa olla 14-tuntia, tietty tauot mukaan lukien ja minimi vuorokausilepoaika on 9-tuntia, kaksi 14-tuntista päivää kun tekee minimilepoajalla niin voi todeta että melko poikki on.
Ei dösäkuskeina ole paljoa neekereitä.
Sen väittäminen on sellaista mokutusta vaan.
työttömät töihin