Missä yhteydessä kulttuurit kohtaavat eniten? Mielestäni turismi on yksi hyvä esimerkki. Turismimarkkinointi taasen pitää sisällään mielikuvia, unelmia jne.
Tulipa mieleeni seuraava päätelmä:
1. Monikulttuurillisuus on rikkaus
2. Tämä toteamus näkyy myös useimpien kaupunkien strategiassa.
3. Kaupunkien markkinoin ja turismimarkkinoinnin tulisi noudattaa kaupungin strategiaa.
Ajattelin katsastaa asiaa muutamien kaupunkien turismisivujen kautta. Miten virallisilla sivoilla näkyy kaupungin monikulttuurillinen ilmapiiri? Vai onko niin, että monikulttuurillinen värinä ei kelpaakaan markkinoinnin valtiksi?
Mitä siis löytyy kaupunkien virallisilta web-sivuilta tai mainosvideoista?
Käytännössä sivustot olivat kuvamaailmaltaan pelottavan arjalaisia tai monikulttuurillisuus tai eriväriset ihmiset tulivat esiin vain:
- ravintolalistauksista
- satunnaisista sambakuvista, konserttien tai vastaavien tapahtumien yhteydessä
Lisäksi Internetin perusteella aisiaa on käsittääkseni tutkittu valitettavan vähän:
Towards a Multicultural View of Tourism Politics
http://www.journal.au.edu/abac_journal/jan98/article3.html
Ainoana positiivisena poikkeuksena joukosta erottuu Lontoo monikulttuurillisuus sivujensa kautta:
http://www.visitlondon.com/maps/multicultural_london/
Amsterdam:
http://www.holland.com/global/destinations/amsterdam/
http://www.iamsterdam.com/
http://www.amsterdam.nl/
Rotterdam
http://www.rotterdam.info/cms.php?cmspageid=12&langid=2
http://www.youtube.com/watch?v=85dS83AVdxY&feature=player_embedded
Malmö
http://malmotown.com/en
http://www.youtube.com/watch?v=JtUopabsELM&feature=player_embedded
Göteborg
http://www.goteborg.com/en/
Leicester
http://www.leicester.gov.uk/your-council-services/lc/leisure-tourism/
Lontoo
http://www.visitlondon.com/