QuoteMamuille jurotuskoulutusta
24.3.2010
Nimimerkki "Ovenavauksesta kovin kiitollinen" kysyy: Miksi maahanmuuttajabussikuskit vaikuttavat mukavammilta kuin suomalaiset? Odottavatko mamukuskit keskimääräistä pitkämielisemmin matkustajia kyytiin, vai onko tämä suvaitsevaisuusharhaa?
Eno vastaa: Havaintosi johtuu siitä, että maahanmuuttajien kotoutuminen on vielä kesken. He eivät ole omaksuneet suomalaista palvelukulttuuria, jossa asiakas on arvoasteikossa jotain eläimiinsekaantujan ja jääkaapin takaosasta löytyneen toissakesäisen sillipurkin väliltä.
Kulttuurierot selittävät siis osan. Luultavasti kyse voi olla myös persoonallisuuseroista. Kotimaastaan lähtevät ihmiset ovat kenties hieman keskivertoa uteliaampia ja sosiaalisempia.
Suomalaistyyliset jurottajat jurottavat edelleenkin vuotavissa hökkeleissä Afrikan, Aasian tai Etelä-Amerikan syrjäseudulla, vaikka juuri he sopisivat suomalaisiin palveluammatteihin parhaiten.
Mutta älä siis tosiaan sorru suvaitsevaisuusharhaan! Se on käytännössä muukalaisvihamielisyyden vastine. Siinäkin vieraalta viedään ihmisarvo: kun ihminen oletetaan lähtökohtaisesti hyväksi, koska hän on maahanmuuttaja, hän ei ole enää yksilö.
Yksilöllä on oikeus välillä kohdella asiakasta samalla innostuksella kuin jotain, mitä löytää tarttuneena kengänpohjaansa. Jos tällainen tunnelma palvelutyössä jatkuu pitkään, yksilön olisi ehkä syytä miettiä ammatinvaihtoa esimerkiksi majakanvartiointisektorille.
http://www.vihrealanka.fi/blogit/mamuille-jurotuskoulutusta
Kova kotoutuminen. Elämänmyönteisimmänkin maahanmuuttajan hymy hyytyy, kun hän tajuaa, että kaupasta saa vain Arlan maitoa.
Kuva: Juha Peurala
Ovatkohan mahtaneet kysyä lupaa Fazerin lakumainoksen ja Arlan tuotemerkin käyttöön? Vai onko niin, että mokuttajalle kaikkien logojen ja tuotemerkkien käyttö on sallittua.
Vaikka kyseessä olikin huumoripläjäys on vihreän langan väitteissä silti jotain totuuden siementäkin. Ainakin omat kokemukset HSL:n palvelukulttuurista ovat juuri ylläolevan kaltaiset.
Asiakaspalvelu suomessa on toisinaan aika perseestä, pakko myöntää. Vaan eipä hätää. Poiketkaapa itänaapurin ruokakaupassa tai etsikää käsiinne venäläinen asiakaspalvelija,
nepä ne vasta hilpeitä veijareita ovatkin.
Eräs yhdysvaltalainen säveltäjä kertoi vuosia sitten, että parasta Suomessa on se, että esimerkiksi bussissa matkustaessa ei ole pakko alkaa jauhamaan paskaa vastapäätä istuvan kanssa. Meillä kun ei harrasteta sitä "small talk" touhua. Suomalainen on rehellinen. Jos mitään asiaa ventovieraalle ei ole, niin miksi pitäisi puhua? Miksi pitäisi olla tekopirteä ja esittää että päivän sää on tosi kiinnostava juttu (kun se ei ole).
Ja mitä tulee jurotukseen. Oman kokemukseni mukaan ainakin monet muslimikulttuureista tulevat miehet suhtautuu äärimmäisen jurottaen tällaseen vaaleaan mieheen. Tiedä sitten mistä kiikastaa. Saman olen todennut käydessäni Afrikassa. Eivät todellakaan ole mitään "hilpeitä veikkoja". Vaan eihän ne huntunaisetkaan meikäläiselle pahemmin ole hymyilly.
Quote from: Teemu Lavikka on 26.03.2010, 22:26:51
Asiakaspalvelu suomessa on toisinaan aika perseestä, pakko myöntää. Vaan eipä hätää. Poiketkaapa itänaapurin ruokakaupassa tai etsikää käsiinne venäläinen asiakaspalvelija,
nepä ne vasta hilpeitä veijareita ovatkin.
Meikällä kun on noita keski-Eurooppalaisia kamuja niin yksi äityi Suomessa käydessään
kehumaan miten hyvä palvelu täällä on ja joka paikassa.
Esittäessäni lievää vastalausetta perisuomalaiseen tapaan että ei täällä nyt niin hyvää ole niin sain vain vastauksesksi että en mukamas tiedä miten surkeaa palvelu Eyroopan eri osissa on...
Samaan syssyyn sain kuulla miten täällä kaikki toimii lähes kuin sveitisläinen kello, liikenteestä alkaen ja kaupan päälle vielä kehuttiin modernia arkitehtuuria.
Lisäksi sain kuulla suomalaisten olevan siitä ihmeellisiä että kun on näin kaunis ja tilava maa niin sitten tuppaudumme kaupunkeihin asumaan (Tämän huomion teki Näsin-neulasta käsin).
Lopuksi vielä kehui sapuskat maasta taivaisiin(Muikut,lakat sun muut kansallispöperöt).
Yritä nyt siinä sitten piehataroida suomalaiskansallisessa itsesäälissä että ollaan niin kulttuuriköyhiä,juntteja ja surkeita >:(
Quote from: CaptainNuiva on 26.03.2010, 23:56:16
Quote from: Teemu Lavikka on 26.03.2010, 22:26:51
Asiakaspalvelu suomessa on toisinaan aika perseestä, pakko myöntää. Vaan eipä hätää. Poiketkaapa itänaapurin ruokakaupassa tai etsikää käsiinne venäläinen asiakaspalvelija,
nepä ne vasta hilpeitä veijareita ovatkin.
Meikällä kun on noita keski-Eurooppalaisia kamuja niin yksi äityi Suomessa käydessään
kehumaan miten hyvä palvelu täällä on ja joka paikassa.
Esittäessäni lievää vastalausetta perisuomalaiseen tapaan että ei täällä nyt niin hyvää ole niin sain vain vastauksesksi että en mukamas tiedä miten surkeaa palvelu Eyroopan eri osissa on...
Samaan syssyyn sain kuulla miten täällä kaikki toimii lähes kuin sveitisläinen kello, liikenteestä alkaen ja kaupan päälle vielä kehuttiin modernia arkitehtuuria.
Lisäksi sain kuulla suomalaisten olevan siitä ihmeellisiä että kun on näin kaunis ja tilava maa niin sitten tuppaudumme kaupunkeihin asumaan (Tämän huomion teki Näsin-neulasta käsin).
Lopuksi vielä kehui sapuskat maasta taivaisiin(Muikut,lakat sun muut kansallispöperöt).
Yritä nyt siinä sitten piehataroida suomalaiskansallisessa itsesäälissä että ollaan niin kulttuuriköyhiä,juntteja ja surkeita >:(
Yksittäistapaus, ei pidä yleistää :)
Missäpäin maailmaa oikeasti ventovieraat rutiininomaisesti harrastavat keskusteluita ventovieraiden kanssamatkustajien kanssa? Itse olen aika monessa maassa matkustellut, eikä metro/bussi/juna/lentokonekäyttäytyminen käytännössä eroa suomalaisesta jurottamisesta millään tavalla. Eikä mikään rutiininomainen bussirupattelu edes kovin antoisaa voisi ollakaan. Samat horinat säästä ja aamun uutisotsikoista päivästä/viikosta/vuodesta toiseen. Kuka sellaista haluaisi, missään maassa?
Vihreiden päivän pakollinen ksenomania- ja maahanmuuttopuolusteluannos maustettuna suomalaishalveksunnalla.
Quote from: Teemu Lavikka on 26.03.2010, 22:26:51
Asiakaspalvelu suomessa on toisinaan aika perseestä, pakko myöntää. Vaan eipä hätää. Poiketkaapa itänaapurin ruokakaupassa tai etsikää käsiinne venäläinen asiakaspalvelija,
nepä ne vasta hilpeitä veijareita ovatkin.
Tosin mikäli suomeen saadaan maahanmuuttajien mukana välimeren (eteläpuolinen) palvelukulttuuri, jossa kauppiaat tyrkyttävät väkisin kaikkea ja niistä ei meinaa päästä eroon millään, niin valitsisin kyllä mieluummin tämän suomalaisen.
QuoteAsiakaspalvelu suomessa on toisinaan aika perseestä, pakko myöntää. Vaan eipä hätää. Poiketkaapa itänaapurin ruokakaupassa tai etsikää käsiinne venäläinen asiakaspalvelija, nepä ne vasta hilpeitä veijareita ovatkin.
Juups, ja se on yksi Venäjän-matkailun kohokohtia, eli missä tapaa yrmyimmän, pas***simman, tuoreelle/vanhalle viinalle/hielle haisevan asiakaspalvelijan ;D
On kyllä nautinto huomata, miten onttoa ja onnetonta kommenttia "De Rödan" leiristä tulee asiaan kuin asiaan. Ovat ihan valmiita piiiiitkälle korpitaipaleelle. Korvessa muuten piisaa niitä metsälain tärkeitä elinympäristöjä, joten voivat palata alkuperäisen ideansa pariin ja harjoitella välillä Suomen luonnon puolesta toimimasta.
Ainut maa, joka omaa mielestäni keskimääräisesti suomalaista palvelukulttuuria miellyttävämmän/kohteliaamman palvelukulttuurin, on Japani (vain asiakkaan näkökulma). Toisaalta keskimääräisesti suomalaista tylympään palveluun olen törmännyt ainakin Tsekissä ja Virossa, eikä Saksa-Itävalta-Unkari -akselikaan erottaudu edukseen. Yksittäisiä, niin hyviä kuin huonojakin palvelukokemuksia on toki näistä ja monista muistakin maista, mutta nämä näin omina keskimääräistyksinä 17 maasta.
Heikosta itsetunnosta seuraa harvoin mitään hyvää, oli kyseessä sitten teini, toimittaja tai yhteisö. 8)
Quote from: somero on 26.03.2010, 22:24:07
Vaikka kyseessä olikin huumoripläjäys on vihreän langan väitteissä silti jotain totuuden siementäkin. Ainakin omat kokemukset HSL:n palvelukulttuurista ovat juuri ylläolevan kaltaiset.
Kokemuksesi johtuu siitä, että suomalaisperäisten kuljettajien massa on niin suuri ettei siitä erota yksittäisiä kuskeja jotka sanovat päivää ovella, mutta sitten kun se ainoa ulkomaalainen kuski sattuu paikalle ja sanoo päivää luot automaattisesti aivoissasi uuden lokerikon ulkomaalaisille bussikuskeille ja siellä on yksi lappu jossa lukee päivää. Se on helppo löytää sieltä lokerosta.
Eno vastaa on vähän Radio Jerevan-tyylinen huumoripalsta.
Ei aihetta reaktioihin.
Pistää miettimään miksi Vihreät haluavat haukkua ruotsalaista maitoa?
Eikös vihreiden ideologian mukaan kaikki ihmiset ja maat ole samanarvoisia, eli ruotsalaisen maidon pitäisi olla ihan yhtä laadukasta kuin suomalaisenkin?
Mikäli somaliassa tai afrikassa tuotettaisiin jotain muutakin kuin raaka-aineita ja ne yritettäisiin laittaa boikottiin tai niiden laatua haukuttaisiin suomessa, vihreät olisivat varmasti ensimmäisinä takajaloillaan väittämässä somalialaista laatua yhtä hyväksi kuin suomalaista.
Vai onko niin että vain ihmisten laatu on yhtä hyvää kaikkialla? Mutta tuotteiden ei, eli toisin sanoen ihmisten työn laadun taso?
http://www.vihrealanka.fi/files/lanka/imagecache/juttukuva/images/imagefield/Lakupekka_copy.jpg
QuoteKova kotoutuminen. Elämänmyönteisimmänkin maahanmuuttajan hymy hyytyy, kun hän tajuaa, että kaupasta saa vain Arlan maitoa.
Kuva: Juha Peurala