Luimme Helsingin Sanomista (HS Kulttuuri 19. 3.), että Taiteen keskustoimikunnan (TKT) jäsen Alexis Kouros oli eronnut tehtävästään, koska hän koki TKT:n monikulttuurisuusjaoston syrjiväksi.
Kuuden vuoden TKT:n jäsenyyden ja ensimmäisen monikulttuurisuusjaoston puheenjohtajuuden jälkeen näen nykyisen TKT:n toiminnan monikulttuurisuuskysymyksessä kestämättömänä.
Asettaessaan uuden Taiteen toimikunnan kulttuuriministeri Stefan Wallin teki viisaan päätöksen ja valitsi siihen loistavan monikulttuurisuuden edustajan Alexis Kouroksen – päätoimittajan, palkitun kirjailijan ja lääkärin. Kouros on vastuussa maan kahdesta ainoasta englanninkielestä lehdestä. Hän puhuu sujuvaa suomea ja tuntee maamme siirtolaisyhteisön läheisesti.
Taiteen keskustoimikunnan alaisuuteen asetettiin vuonna 2000 monikulttuurisuusjaosto, jonka puheenjohtajana minä toimin. Ensimmäisen toimikautensa loppuessa jaosto laati yksimielisen suosituksen uudelle toimikunnalle, jossa juuri siirtolaisryhmien oma edustuksellisuus oli painopisteenä.
Kouroksen nimittämisen jälkeen pidin itsestään selvänä, että hän ryhtyisi vetämään uutta siirtolaisista koostuvaa monikulttuurista jaostoa. Vaan kuinkas kävikään? Kouros oli uuden jaoston ainoa siirtolaistaustainen jäsen, ja puheenjohtajaksi valittiin valkoinen, eläkkeellä oleva kunnallissihteeri Tampereelta.
Miksi TKT ohitti ainoan monikulttuurisuuden asiantuntijan ja pani vastoin omien asiantuntijoidensa suositusta siirtolaisyhteisön kulttuuripolitiikan hoidon ulkopuolisten käsiin?
Tämä on ilkeä poliittinen teko. Suomen siirtolaisyhteisössä on monia huippuosaajia, joita ei voi yksinkertaisesti ohittaa. Kouroksen ohittaminen on koko yhteisön huipun nöyryyttämistä.
Suomi on jo nyt monietninen maa, mutta tätä realiteettia ei ole hyväksytty kulttuuripolitiikan lähtökohdaksi. Suomessa puhutaan asenteiden merkityksestä, kun tosiasiassa pitäisi puhua poliittisesta linjauksesta ja siitä, miten näkymättömät suuret etniset ryhmät saadaan demokratian nimissä ja demokratian mekanismeilla osaksi yhteiskuntaa. Suomen vähiten hyödynnetty voimavara ovat täällä asuvat koulutetut siirtolaiset.
Merkityksellistä ei ole asenteesi tai se, pidätkö minusta vai et. Tärkein kysymys on, onko edustamasi organisaatio ja sen prosessien lopputulokset syrjiviä. Kuka tahansa voi väittää, että hän puolustaa monikulttuurisuutta ja voi siksi edustaa siirtolaisyhteisöä. Monikulttuurisuusrahojen jako valitettavasti seuraa tätä hämärää linjausta.
Tämä sama linjaus on pitänyt valkoiset, valtavirran kulttuurikentän suomen- ja ruotsinkieliset keski-ikäiset ihmiset monikulttuurisuuslinjausten ja rahojen vartijoina.
Taiteen keskustoimikunta lähettää syrjivällä teollaan vahvan signaalin. Toimikunnan ainoan monikulttuurisuuden asiantuntijan nöyryyttäminen ja yhteisön oman vahvan asiantuntemuksen ohittaminen on jo itsessään poliittinen linjaus. Siirtolaisten näkökulmasta TKT:n linjaus on paljon puhuvampi vallankäytön ilmaus kuin joidenkin rasistien huudot internetin keskustelupalstoilla.
Taiteen keskustoimikunnan muiden jaostojen jäsenet edustavat sidosryhmiään: kirjailijoita, säveltäjiä, sirkustaiteilijoita jne. Suomen siirtolaisyhteisö ansaitsee saman edustavuuden.
Kourosta lukuun ottamatta siirtolaisyhteisö ei tunnista monikulttuurisuusjaoston uusia jäseniä omikseen; ei heidän asiantuntijuuttaan, verkottumistaan eikä edustustaan. Jokainen heistä on varmasti asiantuntija omalla alallaan, mutta he eivät edusta eivätkä voi edustaa siirtolaisia tai siirtolaistaustaisia.
Umayya Abu-Hanna
Hesari (http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Taiteen+keskustoimikunta+ohitti+ainoan+monikulttuurisuuden+asiantuntijan/1135254870803)
Umbalaia Apu-Hanna kirjoitti aika rasistisesti.
Valkoiset ovat ulkopuolisia.
No, käsitykseni apuhannasta ei muuttunut.
Kummasti se vaan valitaan vieläkin noita taikinanaamaisia broilereita kokoomuksen ja kepun johtoon sekä virkaeliittiin. Miksei saada jo väriä päätöksentekoon? Ei kai kukaan voi väittää etteivätkö vaikkapa matti ja jyrki olisi korvattavissa kenellä tahansa itiksessä päivystävällä dressman-sompulla?
Apu-Hannan rasismi ei ole enään luettavissa ainoastaan rivien välistä: "Kouroksen nimittämisen jälkeen pidin itsestään selvänä, että hän ryhtyisi vetämään uutta siirtolaisista koostuvaa monikulttuurista jaostoa. Vaan kuinkas kävikään? Kouros oli uuden jaoston ainoa siirtolaistaustainen jäsen, ja puheenjohtajaksi valittiin VALKOINEN, ELÄKKEELLÄ OLEVA kunnallissihteeri Tampereelta.
Miksi TKT ohitti ainoan monikulttuurisuuden asiantuntijan ja pani vastoin omien asiantuntijoidensa suositusta siirtolaisyhteisön kulttuuripolitiikan hoidon ulkopuolisten käsiin?
Tämä on ilkeä poliittinen teko. Suomen siirtolaisyhteisössä on monia huippuosaajia, joita ei voi yksinkertaisesti ohittaa. Kouroksen ohittaminen on koko yhteisön huipun nöyryyttämistä."
VALKOINEN?, siis valinta olisi pitänyt tehdä ihonvärin perusteella?
Minkäköhän väriseksi Apu-Hanna määrittelee Kouroksen?
ELÄKKEELLÄ OLEVA, Apu-Hanna sortuu myös ikärasismiin, minkä ikäinen ehdokas olisi ollut sopivan ikäinen valittavaksi?
Quote
Taiteen keskustoimikunnan muiden jaostojen jäsenet edustavat sidosryhmiään: kirjailijoita, säveltäjiä, sirkustaiteilijoita jne. Suomen siirtolaisyhteisö ansaitsee saman edustavuuden.
Mikäs taidemuoto se siirtolaisuus on.Ja eikö valkoinen missään tapauksessa kelpaa? Selvää rasismia.
Minä ainakin lasken mm. turkkilaiset, kurdit, albanialaiset, saksalaiset jne. siirtolaiset valkoisiksi.
Ja suurimpiin siirtolaisryhmiin kuuluvat esimerkiksi virolaiset ja venäläiset (aika vaaleita).
Mutta ei - musta sen olla pitää!!11!!
Luulin ensin että tässä Rähmis hiukan hehkuttelee samaan tyyliin kuin Ruotsin tapahtumista. Mutta teksti olikin Abu-Hannan kynästä sellaisenaan. Naurattaisi ellei olisi niin surullista.
Mikä muumi on siirtolaisyhteisö? Voiko sille soittaa ja kysyä kenen luvalla umpirasisti sekopää Apu-Raha puhuu sen nimissä?
Apu-Raha lupasi lähteä ulkomaille asumaan jonkin ajan päästä. Jokohan valkoinen taide-establishmentti nyt sai kamelin selän katkaistua?
TaM Apu-Hanna: "Taiteen keskustoimikunnan muiden jaostojen jäsenet edustavat sidosryhmiään: kirjailijoita, säveltäjiä, sirkustaiteilijoita jne. Suomen siirtolaisyhteisö ansaitsee saman edustavuuden."
Joko arvaatte mihin jaostoon "siirtolaisyhteisön" voisi minun puolesta yhdistää?
Quote from: Umayya Apu-RahaMonikulttuurisuusrahojen jako
Minkä ihmeen takia me jaetaan jotain monikulttuurisuusrahoja? Abu-Hannan tekstistä käy hyvin ilmi kuinka mustasukkaisesti näistä rahoista ja niiden käytöstä kilpaillaan. On syntynyt erilaisilla maahanmuuttoprojekteilla ja monikulttuurirahoilla leipänsä (hyvätuloisesti) tienaava luokka.
Quote from: rähmis on 22.03.2010, 08:22:01siirtolaisyhteisön
siirtolaisyhteisön kulttuuripolitiikan
siirtolaisyhteisössä
koko yhteisön huipun nöyryyttämistä.
siirtolaisyhteisöä.
yhteisön
Siirtolaisten näkökulmasta
siirtolaisyhteisö
siirtolaisyhteisö? mikä ihmeen siirtolaisyhteisö? ja siirtolaisyhteisön kulttuuripolitiikka? siirtolaisten näkökulma? siis onko joskus ollut siirtolaisvaalit että näitä termejä voi edes käyttää? miksi mä en saanut vaalikutsua? vai onko tämä mystinen siirtolaisyhteisö huutokratia jossa äänekkäimmät päättää?
Quoteeivät edusta eivätkä voi edustaa siirtolaisia tai siirtolaistaustaisia.
abu-hannako siis päättää kuka voi edustaa siirtolaisia?
QuoteSuomi on jo nyt monietninen maa, mutta tätä realiteettia ei ole hyväksytty kulttuuripolitiikan lähtökohdaksi.
siirtolaisista koostuvaa monikulttuurista jaostoa.
niin, monietninen maa. jossa SUURIN OSA ihmisistä on kuitenkin SUOMALAISIA, ja näin ollen suomalaisen multikultinkin pitäisi olla vahvasti suomalainen. paitsi tietenkin abu-hannan mielestä jolle monikulttuuri = etnistä värinää.
Quotenäkymättömät suuret etniset ryhmät
venäläiset? virolaiset? ruotsalaiset? saksalaiset?
Quotelopputulokset syrjiviä
tämä klassikko vielä. jos lopputulos ei miellytä, niin vika on tietysti järjestelmässä, eikä missään nimessä ihmisissä.
QuoteKuka tahansa voi väittää, että hän puolustaa monikulttuurisuutta ja voi siksi edustaa siirtolaisyhteisöä.
a-h tarkoittaa: mutta vain
varsinainen etno voi edustaa siirtolaisia.
Abu-Hannan kunniaksi on sanottava, että hän on rehelinen. Mitään koodikielen purkua ei tarvita häntä lukiessa, ja hän sanoo kirjansa sisällä samat asiat kuin "omille" pidetyssä seminaarissa.
Abu-Hanna siis pyrkii paikkojen jakoon etnisten kiintiöiden pohjalta. Paikkoja täytettäessä käytettäviä kriteereja on myös muutettava niin, että ulkomailta tulevat hakijat ne täyttävät. Tarvittaessa on keksittävä uusia kriteereitä niin, että maahamme saapuva "moniosaaja" sellaiset täyttää.
Quote from: Umayya Abu-Hanna 10.11.2009 JyväskyläMyös tätä pitää miettiä, kun työpaikoilla mietitään. Taas mä lainaan Englannista. Lokakuun ensimmäisestä päivästä lähtien, nyt on eri työpaikat ovat muuttamassa niiden pätevyysvaatimukset. Samalla tavalla kuin meilläkin tämän tasa-arvon kanssa, eli esimerkiksi museoalalla Englannissa nyt-- yliopistotutkinto ei riitä. Se tarkoittaa sitä myös, että siirtolainen, jolla ei ole yliopistotutkintoa siltä alalta, pääsis töihin. Niin ne on tehneet ison listan siitä, mitkä on ne uudet kriteerit, esimerkiksi kun on verkottuminen, idearikas, innovatiivisuus, niin on nyt iso lista, ja tämmöset toimenpiteet ovat tietysti nostaneet hirvee älämölöä. On ollut iltapäivälehden otsikot, joissa lukee "Being white cost me a job". Mutta -- ne sano, että kun ne ovat tehneet sen päätöksen, että he edustavat koko yhteiskuntaa, että tämä on oikein, he eivät halua klooneja, he haluavat erilaisia ihmisiä, niin tämä on heidän voimavaransa.
Eli me joudumme tekemään ihan oikeita päätöksiä siitä, ja aika kipeitäkin. Ja siitähän moni nainen tulee hyppimään pitkin seiniä, että apua, nyt kuka tahansa, jolla ei ole edes -- et sä et ole opiskellu koko ikääs, ja valmistautunut siihen, että tämä on sun ala. Sulla on kaikki työvälineet, ja yhtäkkiä tulee joku -- Ivory Coastista, ja sanoo että hyvää päivää, nyt et saa tätä työpaikkaa, minä saan sitä. Eli kyllä se oikeasti on -- vaikeasta asiasta, yhtä vaikeasta kuin demokratiasta. Se on vallan uudelleenneuvottelemista, kaikkien kanssa. Siihen kuuluu konflikti.
Laitan linkit Abu-Hannan puolen tunnin puheen kaikkiin osiin. Kannattaa lukea, vaikka se ei olekaan nopeaa.
Osa 1-2/4 (http://hommaforum.org/index.php/topic,16604.msg244951.html#msg244951)
Osa 3/4 (http://hommaforum.org/index.php/topic,16604.msg257721.html#msg257721)
Osa 4/4 (http://hommaforum.org/index.php/topic,16604.msg260588.html#msg260588)
Umayya taisi olla tämä itseoppinut monikulttuurisuusasiantuntija jonka titteliin vaalilautakunta suhtautui kriittisesti ennen eurovaaleja. Lautakunta totesi kylmästi ettei sellaista työtehtävää ole olemassakaan johon Umayya oli itsensä kouluttanut. Samainen Umayya taisi perustella asiantuntemustaan ihmemaasta kertoilemalla kuinka monikulttuurisuus ilmenee siinä että kyseenalaistetaan gravitaatiolaki pienten ihmislapsien osalta rumpujen pauhatessa taustalla ja käsien heiluessa villisti. Muistaakseni myös tyhjän nauraminen oli näitä monikulttuurintuntemuksen helmiä.
Nyt Umayya on astunut askeleen verran pelottavaan suuntaan kun hän on huolestunut siitä että valkoinen on nimitetty siirtolaisten kulttuuriasioita ajamaan. Kuinka valkoinen voi ikinä ymmärtää siirtolaisyhteisön monikulttuurisuusjaoston vaativia tehtäviä? Siirtolaisryhmien sisällä tätä huippuosaamista kuulemma on, mutta nyt asioihin puuttuvat ulkopuoliset, valkoiset.
Nöyryyttäminen puheenjohtajaksi valitsematta jättämällä on kyllä vahva singnaali. Se sama signaali kohdistui nyt kaikkiin muihin suomalaisiin, ulkomaalaisiin, siirtolaisiin, mustiin ja pinkkeihin paitsi valkoiseen, eläkkeellä olevaan kunnallissihteeriin Tampereelta. Onnittelut Tampereelle ja voimia Umayyaalle!
Quote from: Umayya Abu-Hanna 10.11.2009 Jyväskylä
Eli me joudumme tekemään ihan oikeita päätöksiä siitä, ja aika kipeitäkin. Ja siitähän moni nainen tulee hyppimään pitkin seiniä, että apua, nyt kuka tahansa, jolla ei ole edes -- et sä et ole opiskellu koko ikääs, ja valmistautunut siihen, että tämä on sun ala. Sulla on kaikki työvälineet, ja yhtäkkiä tulee joku -- Ivory Coastista, ja sanoo että hyvää päivää, nyt et saa tätä työpaikkaa, minä saan sitä.
Siis Abu-Hanna on oikeasti sitä mieltä, että työhön kuin työhön tulee valita jopa kouluttamaton afrikkalainen pätevän ja koulutetun suomalaisen sijaan? Ei huh huh...
Sivuhuomautuksena muuten, 'Ivory Coast' nimistä maata ei ole olemassa, mutta ei siitä sen enempää.
QuoteKourosta lukuun ottamatta siirtolaisyhteisö ei tunnista monikulttuurisuusjaoston uusia jäseniä omikseen; ei heidän asiantuntijuuttaan, verkottumistaan eikä edustustaan. Jokainen heistä on varmasti asiantuntija omalla alallaan, mutta he eivät edusta eivätkä voi edustaa siirtolaisia tai siirtolaistaustaisia.
Auta armias jos suomalainen erehtyisi sanomaan ettei siirtolainen voi edustaa suomalaisia.
Quote from: Miniluv on 22.03.2010, 11:47:50
Abu-Hannan kunniaksi on sanottava, että hän on rehelinen. Mitään koodikielen purkua ei tarvita häntä lukiessa, ja hän sanoo kirjansa sisällä samat asiat kuin "omille" pidetyssä seminaarissa.
Eipä suostunut kertomaan maahanmuuttopoliittisista tavoitteitaan eurovaalikampanjassaan edes erikseen kysyttäessä. Minulla on suuria vaikeuksia tulkita Abu-Hannan maalailua, mutta joskus jostain sanatulvan keskeltä nousee esiin tämä "kaikki-meille-heti-tänne-nyt".
Quote from: Miniluv on 22.03.2010, 11:47:50Abu-Hanna siis pyrkii paikkojen jakoon etnisten kiintiöiden pohjalta. Paikkoja täytettäessä käytettäviä kriteereja on myös muutettava niin, että ulkomailta tulevat hakijat ne täyttävät. Tarvittaessa on keksittävä uusia kriteereitä niin, että maahamme saapuva "moniosaaja" sellaiset täyttää.
Jostain syystä yksikään toimittaja tai poliitikko ei haasta näitä kiintiövaatimuksia ja niiden perusteluja. Ilmeisesti kukaan ei halua dialogiin Abu-Hannan kanssa.
Quote from: Huomenta SuomiToimittaja: Anteeksi, mutta miten se tulee tapahtumaan? Että tulee ikään kuin tällainen vallan muutos. Kerro minulle ja meille.
Abu-Hanna: Koko pakka uusiksi. Se tulee... Samalla tavalla kuin me olemme ajatelleet naisten tasa-arvon. Yhtäkkiä ajateltiin että ne on ihmisiä, että ne asuu, heille kuuluu ihan siis läpäisyperiaatteella valtaa myös. Ja tasa-arvo myös palkassa. Jolloin meidän pitää ruveta miettimään... Nyt kun mä istun esimerkiksi taiteen keskustoimikunnassa. Aina me katsomme sillä silmällä, että on tasavertaisesti naisia ja ruotsinkielisiä. Eli kiintiöajattelu tulee olemaan heti mukaan, että joka paikassa pitää olla se prosentti, joka heijastaa yhteiskunnan prosenttia väestä, siirtolaisista, että ne ei ole vaan Alepassa.
Toimittaja: Mutta ajatko sinä juuri sitä, että pitää olla ehdoton kiintiö?
Abu-Hanna: Ajan. Ehdottomasti. Mutta tällä hetkellä se on kaksi prosenttia, se ei uhkaa ketään.
Huomenta Suomi: "Suomalaisuuden häviämisen pelko synnyttää ennakkoluuloja" (http://mediaseuranta.blogspot.com/2009/02/mtv3-suomalaisuuden-haviamisen-pelko.html) 9.2.2009
Abu-Hanna vaatii sekä ehdottomia prosenttikiintiöitä, että pätevyyskriteerien uudelleenmäärittelyä. Tavallaan toivoisi Abu-Hannan saavan enemmänkin julkisuutta mielipiteilleen, sillä suurin osa ihmisistä ei näitä vaatimuksia tule koskaan hyväksymään.
Quote from: ibn ghul on 22.03.2010, 11:57:11
Quote from: Umayya Abu-Hanna 10.11.2009 Jyväskylä
Eli me joudumme tekemään ihan oikeita päätöksiä siitä, ja aika kipeitäkin. Ja siitähän moni nainen tulee hyppimään pitkin seiniä, että apua, nyt kuka tahansa, jolla ei ole edes -- et sä et ole opiskellu koko ikääs, ja valmistautunut siihen, että tämä on sun ala. Sulla on kaikki työvälineet, ja yhtäkkiä tulee joku -- Ivory Coastista, ja sanoo että hyvää päivää, nyt et saa tätä työpaikkaa, minä saan sitä.
Siis Abu-Hanna on oikeasti sitä mieltä, että työhön kuin työhön tulee valita jopa kouluttamaton afrikkalainen pätevän ja koulutetun suomalaisen sijaan? Ei huh huh...
Sivuhuomautuksena muuten, 'Ivory Coast' nimistä maata ei ole olemassa, mutta ei siitä sen enempää.
Jos tarpeeksi väkeä tulisi Ivory Coastista, Abu-Hannan unelmissa mentäisiin sen prosenttikiintiön mukaan.
Tietääkö kukaan onko Umayyalla mitään muodollista pätevyyttä mihinkään virkaan? Mahtaako olla edes yliopistollista loppututkintoa mistään? Vai riittäkö pätevyydeksi pelkkä toiseus eli subjektiivinen kokemus? Jos tuollaiset kriteerit viedään tarpeeksi pitkälle, ainoastaan itse rajuista mielenterveysongelmista kärsivä voi toimia psykiatrian alalla.
Quote from: Jari Leino on 22.03.2010, 13:30:54
Ehdotan, että apurahojen rasistinen jakaminen rodun, ihonvärin tai etnisen taustan perusteella kielletään rasismirikoksena ja Taiteen keskustoimikunnan monikulttuurisuusjaosto lakkautetaan kokonaan.
Vain putkiaivo ja loogiseen ajatteluun kangistunut voi ehdottaa noin. Tuo lause on mahdoton käsittää jos ei ole realisti.
Yritetään kuitenkin :
Apuraha=jaa, rasistinen=ei, jakaminen=jaa, rodun=poissa, ihonvärin=jaa, etninen=jaa, tausta=poissa, kielletään=jaa, rasismirikos=jaa, taide=jaa, pitkät sanat=jaa, lakkautetaan=ei.
Pitää käyttää vain semmosia sanoja kuten kulta, muna, rikkaus, kulttuuri, voima, varaa jne. Ei saa tervata hyvää ideaa huonoilla sanoilla.
Jäin miettimään UAH:n kannattamaa kiintiöajattelua. Mikäpä siinä, mutta käytännössä voi tulla ongelmia: aika monet ihmiset (jos eivät kaikki) kuuluvat moniin erilaisiin ryhmiin. Kuka päättää, mitkä ryhmät kuuluvat kiintiöitävien piiriin, mitkä eivät?
Ovatko jotkin ryhmät arvokkaampia kuin toiset?
Otetaan esimerkiksi fiktiivinen Keskustoimikunta, jossa on sata jäsentä. Puolet naisia, puolet miehiä -- se on vielä helppo laskea. Viisi (?) suomenruotsalaista; saamelaisia ei taida tuon kokoiseen toimikuntaan kiintiöillä mahtua? Kaksi maahanmuuttajaa, selvä. Kuinka monta homoseksuaalia? Kuinka monta kristittyä, kuinka monta ateistia, kuinka monta islaminuskoista jne.? Alueellinen edustus? Vammaisten edustus? Eri-ikäisten edustus? Perheellisten ja perheettömien edustus? Erilaisten sosioekonimisten ryhmien edustus? (Nämä ilmeiset nyt vain alkuun.)
Mihin kiintiöön kuuluu esimerkiksi tummaihoinen, kristitty, Lapissa maaseudulla asuva, 64-vuotias, biseksuaalinen ja näkövammainen, lapseton maahanmuuttajamies? Tai 25-vuotias syntyperäinen suomalainen, ruotsinkielinen, islaminuskoinen Helsingissä asuva työtön lähiäiti?
(Sanoin, että esimerkki on fiktiivinen :)-- mutta käytännön pulma ei sitä välttämättä ole. Ainakaan sille joka joutuu noita tasavertaisia kokoonpanoja pähkäilemään.)
Quote from: Malla on 22.03.2010, 14:12:34
Jäin miettimään UAH:n kannattamaa kiintiöajattelua. Mikäpä siinä, mutta käytännössä voi tulla ongelmia: aika monet ihmiset (jos eivät kaikki) kuuluvat moniin erilaisiin ryhmiin. Kuka päättää, mitkä ryhmät kuuluvat kiintiöitävien piiriin, mitkä eivät?
Ovatko jotkin ryhmät arvokkaampia kuin toiset?
Aivan oikein. Juuri tämä on se peruskysymys.
Helsingissä on yli 10k työtöntä somalia ja tämän määrän lisäämistä vastusti alle 10k vaalipiirin äänioikeutettua kunnallisvaaleissa. Kumpi on vähemmistö ja onko vähemmistöllä oikeus tulla kuulluksi?
Arvokysymyksissä ei ole olemassa oikeita vastauksia. Tästä syystä seuraa tämä paljon parjattu asian tunteellistaminen ja ääripäiden älämölö. Ei ole olemassa oikeaa lukumäärää sille montako somaliupseeria on sopiva määrä vähemmistöä täydentämään katuja iloisella värillä mutta samaan aikaan olematta liiaksi haitaksi tutuista asioista tykkääville.
Nämä kysymykset ovat luonteeltaan epärationaalisia ja tunnehöttöisiä. Ehkäpä siksi myös vastauksia perustellaan epämääräisellä tunnehötöllä taikka änkyröimällä. Ne kysymykset joihin voidaan vastata ovat luonteeltaan paljonko maksaa, paljonko on maksanut ja paljoonko meillä vielä on varaa. Ei siis niin että onko kivaa ja miksi ei.
Olipas muuten harvinaisen umpirasistinen ämmä. Jätti käyttämättä vielä sanat 'taikina-naama' ja 'valkoinen paholainen'.
Quote from: kiukiuQuoteTaiteen keskustoimikunnan muiden jaostojen jäsenet edustavat sidosryhmiään: kirjailijoita, säveltäjiä, sirkustaiteilijoita jne. Suomen siirtolaisyhteisö ansaitsee saman edustavuuden.
Mikäs taidemuoto se siirtolaisuus on.
Oliskohan se jokin stand-up komiikan sukulainen?
Quote from: Lemmy on 22.03.2010, 16:58:14
Quote from: kiukiuQuoteTaiteen keskustoimikunnan muiden jaostojen jäsenet edustavat sidosryhmiään: kirjailijoita, säveltäjiä, sirkustaiteilijoita jne. Suomen siirtolaisyhteisö ansaitsee saman edustavuuden.
Mikäs taidemuoto se siirtolaisuus on.
Oliskohan se jokin stand-up komiikan sukulainen?
Kehitteillä olevassa mokuindeksissä akateemisesta arvosta saa lisäpisteitä ja taiteiden alasta kaikkein korkeimmat.
Quote from: ibn ghul on 22.03.2010, 11:57:11
Quote from: Umayya Abu-Hanna 10.11.2009 Jyväskylä
Eli me joudumme tekemään ihan oikeita päätöksiä siitä, ja aika kipeitäkin. Ja siitähän moni nainen tulee hyppimään pitkin seiniä, että apua, nyt kuka tahansa, jolla ei ole edes -- et sä et ole opiskellu koko ikääs, ja valmistautunut siihen, että tämä on sun ala. Sulla on kaikki työvälineet, ja yhtäkkiä tulee joku -- Ivory Coastista, ja sanoo että hyvää päivää, nyt et saa tätä työpaikkaa, minä saan sitä.
Siis Abu-Hanna on oikeasti sitä mieltä, että työhön kuin työhön tulee valita jopa kouluttamaton afrikkalainen pätevän ja koulutetun suomalaisen sijaan? Ei huh huh...
Sivuhuomautuksena muuten, 'Ivory Coast' nimistä maata ei ole olemassa, mutta ei siitä sen enempää.
Periaatteessa on.
"Although it was commonly known in English as the Ivory Coast, the Ivorian government officially discourages this usage, preferring the French name Côte d'Ivoire to be used in all languages".
http://en.wikipedia.org/wiki/C%C3%B4te_d'Ivoire
Niin, sen maan nimi ei ole Ivory Coast, kuten tuossa juuri sanotaankin...
Quote from: rähmis on 22.03.2010, 08:22:01
Asettaessaan uuden Taiteen toimikunnan kulttuuriministeri Stefan Wallin teki viisaan päätöksen ja valitsi siihen loistavan monikulttuurisuuden edustajan Alexis Kouroksen – päätoimittajan, palkitun kirjailijan ja lääkärin. Kouros on vastuussa maan kahdesta ainoasta englanninkielestä lehdestä. Hän puhuu sujuvaa suomea ja tuntee maamme siirtolaisyhteisön läheisesti.
QuoteMaahanmuutto puhutti väkeä kokoomusristeilyllä
...
Kaikille jaetaan Toivo-kassi, jossa on risteilyohjelma, työrukkaset ja lasinalusia. Yhdessä niistä kerrotaan, että Suomen 5,3 miljoonasta asukkaasta ulkomaalaisia on 132 708 ja että kiintiöpakolaisille ja turvapaikanhakijoille myönnetään noin 1 500 turvapaikkaa tai oleskelulupaa vuodessa.
Taitaa olla Kouroksen kännykässä aika pullea puhelinluettelo-osuus...
-i-
Quote from: Miniluv on 22.03.2010, 11:47:50
Abu-Hannan kunniaksi on sanottava, että hän on rehelinen. Mitään koodikielen purkua ei tarvita häntä lukiessa, ja hän sanoo kirjansa sisällä samat asiat kuin "omille" pidetyssä seminaarissa.
Pointseja rehellisyydestä Abu-Rasistille.
Vuosia sitten se puhui järkevästi eikä varmasti mikään tyhmyri olekaan. Viime aikoina hän on päästänyt radikalisminsa valloilleen. Hän haluaa jakaa varallisuuden uudestaan ja konfliktin kautta luoda uuden huomisen.
Tämä olento on vaikutusvaltainen ja tunnettu henkilö. Ja juuri vietettiin tavallisen kansan syyllistämisviikkoa. Aika osuvaa.
No kumpi on pahempi: maahanmuuttajista koostuva klikki jakamassa rahaa kavereillen vai joukko etnisiä suomalaisia byrokraatteja ja politikoitsijoita kertomassa mamuille, mitä näiden monikulttuurisuuteen kuuluu. Määrittelihän jo Leninkin että neuvostovalta poimii jokaisesta kansallisesta kulttuurista sopivat proletaariset ainekset ja tukahduttaa porvarilliset tai jotenkin sinne päin. Monikulttuuri ja sen ympärillä pyörivät rahat lienevät niin tärkeä asia, ettei niitä sovi jättää yksinomaan mamujen huostaan.
Quote from: rähmis on 22.03.2010, 08:22:01
Siirtolaisten näkökulmasta TKT:n linjaus on paljon puhuvampi vallankäytön ilmaus kuin joidenkin rasistien huudot internetin keskustelupalstoilla.
jaahas. abu-mikälie on jakamassa ihan ehdotonta pyttyä tuonne taiteen keskuskomiteaan?!
tässä nämä väärät edustajat...
Puheenjohtaja
Pertti Paltila, asiamies, Tampere
Jäsenet
Jaana-Maria Jukkara, toiminnanjohtaja, Helsinki
Kirsikka Moring, kriitikko, Helsinki
Mikaela Taivassalo, kirjailija, dramaturgi, Helsinki
Hehe, Apu-Rahanna tylytti pakolaisen lasta kun tämä oli liian valkoinen! En tiennyt Paltilan taustasta vaikka tunnen perhettä.
200 yhden hinnalla. Miksi asiasta edes keskustellaan?
Ehkäisykommentti edustaa asian ydintä.
Quote from: HS on 23.03.2010, 08:02:16
...Edelleen, että hän käyttää minusta ilmaisua "valkoinen, eläkkeellä oleva kunnallissihteeri Tampereelta".
Olen etniseltä taustaltani osittain venäläinen, sillä äitini isä oli venäläinen emigrantti, joka pakeni Venäjältä vallankumousta vuonna 1919. Äitini syntyi vuonna 1920 Terijoella pakolaisleirissä. Sodan jälkeen lapsena sain kuulla olevani ryssän pentu, vaikka en osannut puhua venäjää. Tässä ehkä on osasyy kiinnostukseeni kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen....
Olenko ainoa, jota ällöttää tämänkaltainen takertuminen rotuihin ja etniseen alkuperään? Tuossakin Paltila joutuu todistelemaan, ettei taatusti ole ihan täysin suomalaissyntyinen, aivan kuin kaivettaisiin esiin jonkin rotukoiran sukupuu tms.
Näissä monikulttuurisjutuissa suhtautuminen rasismiin on kyllä aika skitsofreenistä, milloin kaikki ovat ihan samanlaisia ja rotuja ei saisi edes nähdä, ja milloin taas varta vasten valikoidaan tai kritisoidaan ihmisiä geneettisen perimänsä mukaan.
Quote from: Heinrich on 23.03.2010, 11:23:36
Olenko ainoa, jota ällöttää tämänkaltainen takertuminen rotuihin ja etniseen alkuperään? Tuossakin Paltila joutuu todistelemaan, ettei taatusti ole ihan täysin suomalaissyntyinen, aivan kuin kaivettaisiin esiin jonkin rotukoiran sukupuu tms.
Näissä monikulttuurisjutuissa suhtautuminen rasismiin on kyllä aika skitsofreenistä, milloin kaikki ovat ihan samanlaisia ja rotuja ei saisi edes nähdä, ja milloin taas varta vasten valikoidaan tai kritisoidaan ihmisiä geneettisen perimänsä mukaan.
Missäs kohtaa näiden logiikka on perille asti kantanut? :)
Quote from: Heinrich on 23.03.2010, 11:23:36
Olenko ainoa, jota ällöttää tämänkaltainen takertuminen rotuihin ja etniseen alkuperään? Tuossakin Paltila joutuu todistelemaan, ettei taatusti ole ihan täysin suomalaissyntyinen, aivan kuin kaivettaisiin esiin jonkin rotukoiran sukupuu tms.
Et ole ainoa, minä myös o/. Tervetuloa Hommaan^^^ ja PAIVAA!
Hesarin mielipidepalstalta (tänään):
QuoteEn koe olevani ulkopuolinen monikulttuurisuuden alalla
Umayya Abu-Hanna kirjoitti (HS Mielipide 22. 3.) lääkäri, kirjailija, päätoimittaja Alexis Kouroksen erosta Taiteen keskustoimikunnan (TKT) jäsenyydestä, kun tämä koki TKT:n asettaman monikulttuurisuusjaoston syrjiväksi.
Pidän Alexis Kouroksen eroa erittäin valitettavana koko taidehallinnon kannalta. Pidän Kourosta merkittävänä taiteilijana ja asiantuntijana, jonka monipuolista asiantuntemusta olisi ehdottomasti tarvittu valtion taidehallinnossa.
Annoin suostumukseni jaoston puheenjohtajaksi erityisesti siksi, että myös Kourosta esitettiin jäseneksi ja olin ymmärtänyt, että hän oli antanut suostumuksensa tähän. Keskustoimikunta nimesi myös kaksi maahanmuuttajataustaista taiteilijaa pysyviksi asiantuntijoiksi jaostoon. Itse koen puheenjohtajan roolin enemmän teknisenä työn järjestäjänä.
Olen pahoillani siitä, että Abu-Hanna käyttää minun persoonaani osoittamaan, "miksi TKT ohitti ainoan monikulttuurisuuden asiantuntijan ja pani vastoin omien asiantuntijoidensa suositusta siirtolaisyhteisön kulttuuripolitiikan hoidon ulkopuolisten käsiin?" Edelleen, että hän käyttää minusta ilmaisua "valkoinen, eläkkeellä oleva kunnallissihteeri Tampereelta".
Olen etniseltä taustaltani osittain venäläinen, sillä äitini isä oli venäläinen emigrantti, joka pakeni Venäjältä vallankumousta vuonna 1919. Äitini syntyi vuonna 1920 Terijoella pakolaisleirissä. Sodan jälkeen lapsena sain kuulla olevani ryssän pentu, vaikka en osannut puhua venäjää. Tässä ehkä on osasyy kiinnostukseeni kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen.
Olen tehnyt työurani pääasiassa Tampereen kaupungin palveluksessa vuodesta 1972 lähtien, viimeksi kansainvälisten asioiden päällikkönä vuoteen 2006. Olen koko työurani ajan hoitanut myös kansainvälisiä yhteyksiä ja toiminut yhteistyössä muun muassa Tampereella asuvien ulkomaalaistaustaisten ihmisten kanssa. Olin mukana järjestelemässä 1970-luvulla chileläisten pakolaisten ja 1980-luvun lopulla vietnamilaisten pakolaisten sijoittumista kaupunkiin sekä 2000luvulla maahanmuuttajatyötä, kun yksikköni oli vastuussa kaupungin maahanmuuttajatyön ja kotouttamisen koordinoinnista.
Olin myös lähes 30 vuotta vetämässä Tampereen elokuvajuhlia, jotka ovat erityisesti nostaneet lahjakkaita nuoria taiteilijoita yleiseen tietoisuuteen riippumatta heidän etnisistä taustoistaan.
Olen ollut vuodesta 1994 lähtien kansainvälisiä yhteistyöhankkeita toteuttavan Suomen Itämeri-instituutin säätiön asiamies. Olen myös useiden ystävyysseurojen jäsen.
Edellä olevan perusteella Abu-Hannan esittämä paheksunta minun nimittämisestäni monikulttuurisuusjaoston puheenjohtajaksi on täysin kohtuutonta.
Pertti Palttila
asiamies
Taiteen keskustoimikunnan jäsen (valkoinen)
Muutama ylläolevista viesteistä on vastauksia tähän kirjoitukseen. HommaForum saattaa kääntää ajan kulunkin 8)
Quote"valkoinen, eläkkeellä oleva kunnallissihteeri Tampereelta".
Olen etniseltä taustaltani osittain venäläinen, sillä äitini isä oli venäläinen emigrantti, joka pakeni Venäjältä vallankumousta vuonna 1919. Äitini syntyi vuonna 1920 Terijoella pakolaisleirissä. Sodan jälkeen lapsena sain kuulla olevani ryssän pentu, vaikka en osannut puhua venäjää. Tässä ehkä on osasyy kiinnostukseeni kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen.
Pertti Palttila
asiamies
Taiteen keskustoimikunnan jäsen (valkoinen)
Älä nyt Pertti laita allekirjoitukseesi mainintaa valkoisuudestasi kun juuri parhaasi mukaan yritit selittää asian parhain päin. Perkele ku olis vielä vähän enemmän etnovivahteisuutta. Ryssän pentu -kortti on kevyttä kamaa. Hyväksy kohtalosi.
Quote from: JoKaGO on 23.03.2010, 12:46:03
Et ole ainoa, minä myös o/. Tervetuloa Hommaan^^^ ja PAIVAA!
Kiitän :)
Ja olisipa mielenkiintoista nähdä tapaus, jossa ulkomaalaistaustaista sanotaan epäpäteväksi johonkin ammattiin ihonvärinsä takia!
Quote from: Heinrich on 23.03.2010, 11:23:36
Quote from: HS on 23.03.2010, 08:02:16
...Edelleen, että hän käyttää minusta ilmaisua "valkoinen, eläkkeellä oleva kunnallissihteeri Tampereelta".
Olen etniseltä taustaltani osittain venäläinen, sillä äitini isä oli venäläinen emigrantti, joka pakeni Venäjältä vallankumousta vuonna 1919. Äitini syntyi vuonna 1920 Terijoella pakolaisleirissä. Sodan jälkeen lapsena sain kuulla olevani ryssän pentu, vaikka en osannut puhua venäjää. Tässä ehkä on osasyy kiinnostukseeni kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen....
Olenko ainoa, jota ällöttää tämänkaltainen takertuminen rotuihin ja etniseen alkuperään? Tuossakin Paltila joutuu todistelemaan, ettei taatusti ole ihan täysin suomalaissyntyinen, aivan kuin kaivettaisiin esiin jonkin rotukoiran sukupuu tms.
Sinänsä ymmärrän,että joissain pakolaisiin liittyvissä tapauksissa oma tausta voi antaa sellaista kokemusta, jossa on etua asian hoitamisessa. Tässä kuitenkin oli kyse ihan puhtaasta rotuennakkoluulosta. Umauyaa Abu-Hanna hyppäsi johtopäätökseen henkilön rodun perusteella. Tämä on ihan sama kuin jos väittäisi, ettei mustasta ole esim. vetämään jotain IT-projektia, tietämättä mitään ko. henkilöstä yksilönä. Rotuennakkoluulosta on pieni askel rasismiin.
Outoa on miten Umayya Abu-Hanna käytti niin selkeästi rotuun viittaavaa termiä kuin "valkoinen". Onhan hän itsekin klassisen rotukäsityksen mukaan valkoinen.
QuoteOutoa on miten Umayya Abu-Hanna käytti niin selkeästi rotuun viittaavaa termiä kuin "valkoinen". Onhan hän itsekin klassisen rotukäsityksen mukaan valkoinen.
Kuten myös Kouros.
Toivottavasti tätä episodia seuraa mahdollisimman moni suvaitsevainen. Abu-Hannalle ei kelpaa venäläistaustainen ihminen, ei valkoinen, eikä keski-ikäinen.
Kannattaa huomata se, että Abu-Hanna ei missään kohdassa sano, että kyseinen henkilö ei olisi pätevä. Hän ei vain ihonvärinsä(valkoinen), etnisen taustansa(venäläistä verta), syntyperänsä(pakolaisleirillä syntynyt) ja kulttuurinsa(suomalais-venäläinen) takia ole Abu-Hannalle sopiva, ns. muodollisesti sopiva.
Monet ihmiset maailmassa törmäävä etnisen taustansa, uskontonsa, sukupuolensa ja syntyperänsä takia elämässä ns. lasikattoihin. Heidän menestyksensä esteenä on ihmiset, jotka luokittelevat ihmisiä kelvollisiin ja vähemmän kelvollisiin juuri edellämainituilla ominaisuuksilla.
Joku minua rohkeampi voisi käydä kertomassa Abu-Hannalle, miksi tuolla tavoin toisia ihmisiä luokittelevia ihmisiä usein kutsutaan.
Nyt meni sitten Apu-Lannaltakin uskottavuuden rippeet, kun hän näin kiihottaa kansanryhmää vastaan. Myös Kouroksen pisteet tipahtivat pahasti. Mistä niitä asiallisia maahanmuuttajakeskustelijoita oikein saataisiin, kun entiset mamujen viralliset äänitorvet alkavat kilahdella?
[hieman ad hominem-tyyppistä vitsailua]Uuh-Maijan sanavarastoon ei ilmeisesti enää kuulu ählämi, koska hän on tämän kirjoituksensa perusteella ilmeisesti kalpean valkoista hirmuvaltaa vastustava kalpeahko wannabe-neekeri. No, tukka on aika kihara. Niin se on Anita HIrvosellakin.[/vitsailu päättyy]
Apu-Hanna "luennoi" lukiossani (Etu-Töölön Lukio, Helsinki) joskus 1990-luvun alussa monikulttuurisuudesta ja rasismia vastaan. Tärkein sisältö Apu-Hannalla oli vastustaa Suomen senaikaisia hävittäjälentokonehankkeita, tai siis asia oli silloin vielä konetyypin osalta valintavaiheessa. Apu-Hanna hyökkäsi militarismia (Suomen puolustamista) vastaan argumentein: "tajuuttekste, vit*u miten paljon Israelin koneet tappaa palestiinalaisia", "Vi*tu aseet tappaa viattomia", jne...
Apu-Hanna jatkoi agressiivista paasaamistaan hämmästyneen yleisön kuunnellessa. Aikani ihmeteltyäni päätin kysyä syytä ja seurausta Israelin toiminnan ja Suomen puolustusvoimien kalustohankinnan välillä. Tästä kimpaantuneena Apu-Hanna suuttui silmittömästi ja jatkoi kiroiluaan. Tästä innostuneena jatkoin hänen ilmaisunsa/viestinsä sisällön kritisoimista, jonka seurauksena Apu-Hanna lipesi suoraan rasismisyytöksiin ja menetti täysin malttinsa. Tilaisuus päättyi yleiseen hämmennykseen.
Myöhemmin samana päivänä eläkkeelle jäämässä oleva historianlehtorini totesi minulle: "Mikko oli aikakin että joku laittoi tuolle kiroilevalle ämmälle kampoihin" Tuohon aikaan Apu-Hannan tehosteena nuorisoa kosiskellessa ja suomenkielen heikkouttaan peitellessä oli omintakeinen vittu-sanan laaja viljely.
Quote from: ibn ghul on 23.03.2010, 18:33:06
QuoteOutoa on miten Umayya Abu-Hanna käytti niin selkeästi rotuun viittaavaa termiä kuin "valkoinen". Onhan hän itsekin klassisen rotukäsityksen mukaan valkoinen.
Kuten myös Kouros.
Mutta kun ne on hangaroundeina MC Varsinaisissa, niin niitten luonnollisesti tarvitsee osoittaa olevansa varsinaisempia kuin varsinainen itse. 8)
HS Mielipide 2010-03-24:
QuoteMonikulttuurisuusjaostoon jäseniä myös valtaväestön ulkopuolelta
Leif Jakobsson
Umayya Abu-Hanna (HS Mielipide 22. 3.) kysyi, miksi Taiteen keskustoimikunta ohitti ainoan monikulttuurisuuden asiantuntijan ja pani vastoin omien asiantuntijoidensa suositusta siirtolaisyhteisön kulttuuripolitiikan hoidon ulkopuolisten käsiin.
Taiteen keskustoimikunta (TKT) asetti kokouksessaan 25. 2. monikulttuurisuusjaoston, jonka puheenjohtaja, jäsenet ja muut asiantuntijat valittiin valtion taidetoimikuntien esitysten pohjalta.
Lähes puolet jaostosta edusti Abu-Hannan peräänkuuluttamaa siirtolaisyhteisöä. Keskustoimikunta siis valitsi jäseniä monikulttuurisuusjaostoon muualtakin kuin vain valtaväestöstä, toisin kuin uutinen (HS Kulttuuri 19. 3.) antoi ymmärtää.
Alexis Kouroksen eroa Taiteen keskustoimikunnan ja monikulttuurisuusjaoston jäsenyydestä pidän valitettavana menetyksenä. Hänellä olisi ollut paljon annettavaa Taiteen keskustoimikunnan työhön, jonka yksi painopiste on monikulttuurisuus ja siihen liittyvä kehittämistyö. Kouroksen ero oli kuitenkin hänen henkilökohtainen päätöksensä. Voimme vain toivoa, että nimittävä viranomainen onnistuu löytämään hänen tilalleen yhtä vahvan asiantuntemuksen omaavan jäsenen.
Taiteen keskustoimikunta kävi kokouksessaan 19. 1. keskustelun jaostojen asettamisen tarpeesta. Tässäkin kokouksessa myös Kouros oli läsnä ja hänellä oli täysi mahdollisuus esittää näkemyksiään. Asiaa valmisteltiin edelleen Taiteen keskustoimikunnan työjaostossa, jossa todettiin, että monikulttuurisuuden pitäisi olla läpikäyvä näkökulma kaikkien taidealojen toimikunnissa, mutta myös positiivista erityiskohtelua pidettiin perusteltuna.
Abu-Hannan puheenjohdolla toimineen edellisen jaoston muistio oli myös päätöksentekijöillä tiedossa. Muistiossa todetaan, että erillistä jaostoa voidaan pitää positiivisena erityiskohteluna, jota tarvitaan toistaiseksi.
Monikulttuurisuus on Suomessa jo niin keskeinen yhteiskunnan kehitystä määräävä tekijä, ettei sitä koskevaa päätöksentekoa tulisi ikään kuin ghettouttaa omaksi saarekkeekseen. Parhaaseen tulokseen uskon pääsevämme jatkuvassa vuoropuhelussa niin, että monikulttuurisuusnäkökulma tulee huomioiduksi sekä Taiteen keskustoimikunnan rahanjaossa että valtion taidehallinnossa yleisemmin.
puheenjohtaja
Taiteen keskustoimikunta
Quote from: mikkostadista on 23.03.2010, 22:27:25
Myöhemmin samana päivänä eläkkeelle jäämässä oleva historianlehtorini totesi minulle: "Mikko oli aikakin että joku laittoi tuolle kiroilevalle ämmälle kampoihin" Tuohon aikaan Apu-Hannan tehosteena nuorisoa kosiskellessa ja suomenkielen heikkouttaan peitellessä oli omintakeinen vittu-sanan laaja viljely.
hehheh. hienoa, että Tylyssäkin jatkui hölmöjen tylytys...;)
sama paikka, mutta eri vuosikymmen.. mikäs tuon historiatyypin nimi oli ööh..lehtinen/lahtinen?! vai olikos se nyt yläasteella?! auts, tuostakin on jo piitkä aika..
ps. meillä oli yksi tuurari kommunisti/feministi/vegateristi... en kovin pitkään tunneilla viihtynyt...;)
Quote from: Mika.H on 24.03.2010, 10:07:57
Quote from: mikkostadista on 23.03.2010, 22:27:25
Myöhemmin samana päivänä eläkkeelle jäämässä oleva historianlehtorini totesi minulle: "Mikko oli aikakin että joku laittoi tuolle kiroilevalle ämmälle kampoihin" Tuohon aikaan Apu-Hannan tehosteena nuorisoa kosiskellessa ja suomenkielen heikkouttaan peitellessä oli omintakeinen vittu-sanan laaja viljely.
hehheh. hienoa, että Tylyssäkin jatkui hölmöjen tylytys...;)
sama paikka, mutta eri vuosikymmen.. mikäs tuon historiatyypin nimi oli ööh..lehtinen/lahtinen?! vai olikos se nyt yläasteella?! auts, tuostakin on jo piitkä aika..
ps. meillä oli yksi tuurari kommunisti/feministi/vegateristi... en kovin pitkään tunneilla viihtynyt...;)
Tais olla Lehtinen, oli aika helvetin hyvä oldschool -maikka. Ei ihme, ettei lämmenny Apu-Hannan sössötyksille...niinkuin ei juuri kukaan muukaan, Apu jatkaa samaa linjaansa.
Quote from: mikkostadista on 24.03.2010, 10:57:51
Tais olla Lehtinen, oli aika helvetin hyvä oldschool -maikka. Ei ihme, ettei lämmenny Apu-Hannan sössötyksille...niinkuin ei juuri kukaan muukaan, Apu jatkaa samaa linjaansa.
sama tyyppi sitten. oli hyvä opettaja. jostain syystä hänen tunnillaan ei edes minulla ollut keskittymisvaikeuksia...
juu en ihmettele yhtään, että kannusti myös sinua. samanhenkinen oli 80-luvullakin.
Nöyränä poikana en avaa uutta ketjua, vaan spämmään tähän kuukausi sitten kirjoittamani ja tänään julkaisemani razzistisen tajunnanvirtamuistiinpanon aiheesta Taide:
http://kaivanto.blogspot.com/2010/04/taiteesta.html
Abu-Hannan nähdessäni tulen vaihtamaan kadunpuolta aivan samoin kun hänkin vaihtaa kadunpuolta nähdessään Halla-ahon. Koska mitään järkevää sanottavaa ei ole. Näin pahaksi on vastakkainasettelu mennyt. En olisi uskonut.