QuoteProfessori Juha Suoranta vaatii yliopistoilta turvapaikanhakijapolitiikkaa.
Kiireellinen viesti kilahtaa tamperelaisprofessorin sähköpostiin: voisiko joku auttaa karkotusuhan alla olevaa afganistanilaista teinipoikaa Ashraf Sahilia? Juha Suoranta ilmoittaa, että hän voi. Kasvatustieteen professori piilottaa Ashrafin kotiinsa. Eletään maaliskuuta 2009. Piilottajan päiväkirja kertoo seuraavasta puolesta vuodesta.
Päiväkirja kuvaa turvapaikanhakuprosessin pöyristyttäviä kiemuroita. Niiden lomassa Suoranta arvostelee suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa inhimillisyyden unohtamisesta. Suomalaisvanhemmat toimivat itsestään selvästi rakkaudesta, kun lähettivät lapsensa sotaa pakoon Ruotsiin. Muutamaa vuosikymmentä myöhemmin paheksumme ankkurilapsia.
Pamfletin tyyli vaihtelee toteavasta akateemiseen ja kiihtyneeseen. Suoranta piirtää tylyn kuvan Suomi-linnoituksesta. Poliitikot olettavat perusteetta, että julkinen mielipide on vihamielinen maahanmuutolle. Kirkon pitäisi puolustaa ihmisyyttä eriarvoistumista vastaan, mutta se hapuilee tehtävässään. Kansalaiset pelkäävät asettua järjestelmää vastaan. "Kunnioitettavaa työtä. Kaikkea hyvää ja toivotaan parasta", sanovat tuttavat Suorannalle kuullessaan Ashrafista. Jotkut antavat rahaa. Muuta tukea ei juuri tule.
Suoranta ei päästä itseäänkään helpolla. Hän kertoo, miten valehtelee Ashrafille, ettei ole kotona, vaikka oikeasti haluaa vain olla yksin. Ja ettei osaa pitää Ashrafia ystävänä, vaan autettavana. Lukijan kyyniseen mieleen tulee, että kirjan kirjoittamiseen liittyvä osallistuva havainnointi on yksi auttamisen motiiveista.
Maahanmuuttajat ja suomalaiset köyhät asetetaan julkisessa keskustelussa usein vastakkain. Suorannan mielestä nämä kaksi köyhien ryhmää pitäisi asettaa samaan vaakakuppiin ja miettiä, mitä vastakkaisessa kupissa on. Pääoman edut, vastaa Suoranta. Se, että Suomi pitää työperäistä maahanmuuttoa ainoana hyväksyttävänä maahanmuuttona paljastaa, miten välineellisesti suhtaudumme itseemmekin. Tänne ovat tervetulleita vain ne suomea puhuvat ammattilaiset, joiden työvoimaa juuri nyt tarvitaan. Muita makuutetaan epävarmuudessa vastaanottokeskuksissa. He eivät saa tehdä töitä tai opiskella. Se on Suorannan mielestä yhteiskunnan voimavarojen haaskausta. Turvapaikanhakijoiden kouluttaminen kuntouttaisi heitä psykososiaalisesti ja avaisi heille portin suomalaiseen yhteiskuntaan. Rikollisuus ja muut ongelmat vähenisivät.
Suoranta itse hankki Ashrafille opiskelupaikan ja vaatii yliopistoilta aktiivista turvapaikanhakijapolitiikkaa. Tämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa. Hän arvelee, ettei asian kirjaamiselle johtosääntöihin ole mitään estettä nyt, kun yliopistot kerran ovat autonomisia.
EDIT: ingressin kokoa suurennettu, jotta ko. helmi ei jää vaille huomiota.
Ylioppilaslehti
(http://www.ylioppilaslehti.fi/2010/02/05/kirjalla-on-asiaa-linnoituksen-purkaja/)
QuoteSuomalaisvanhemmat toimivat itsestään selvästi rakkaudesta, kun lähettivät lapsensa sotaa pakoon Ruotsiin. Muutamaa vuosikymmentä myöhemmin paheksumme ankkurilapsia.
Tässä kohtaa meni kuppi nurin. Jokainen Hommaa lukenut ymmärtää sotalasten ja ankkurilasten eron. Kyl on jälleen Professorin käet karannu pöntöstä.
Muuttiko suomalaiset perheet(isä+äiti+10 lasta+10 orpoa+sedät) niiden sotalapsien perässä ruotsiin?.
Hei, sota- vs. ankkurilapset ei ollut se pointti, koska se korttihan on jo kulunut. Ja oli siellä muitakin kuluneita juttuja. Mutta opiskelupaikka yliopistolta - samaan aikaan kun yleinen ongelma on opiskelujen venyminen opiskelupaikan puutteen vuoksi - oli truly innovative! :o
Quote from: mannym on 15.03.2010, 16:24:06
QuoteSuomalaisvanhemmat toimivat itsestään selvästi rakkaudesta, kun lähettivät lapsensa sotaa pakoon Ruotsiin. Muutamaa vuosikymmentä myöhemmin paheksumme ankkurilapsia.
Tässä kohtaa meni kuppi nurin. Jokainen Hommaa lukenut ymmärtää sotalasten ja ankkurilasten eron. Kyl on jälleen Professorin käet karannu pöntöstä.
Tuo on pakolaisjärjestöissä toimivilta ihan määrätietoista käsitteiden hämmentämistä, ei tyhmyyttä tai lapsus.
Suomen Pakolaisapu: Tosiasioiden tunnustaminen on maahanmuutossakin tärkeää (http://www.pakolaisapu.fi/suomen_pakolaisapu/kannanottoja)
Suomen Pakolaisapu: Piilottajan päiväkirja myynnissä Parempi Lahja - kaupassa (http://www.pakolaisapu.fi/ajankohtaista/piilottajan_paivakirja_myynnissa_parempi_lahja_-_kaupassa.html)
Quote from: Femakko on 15.03.2010, 16:33:37
Mutta opiskelupaikka yliopistolta - samaan aikaan kun yleinen ongelma on opiskelujen venyminen opiskelupaikan puutteen vuoksi - oli truly innovative! :o
Tää on mielestäni mahtava älynväläys! :D
Mutta miksi lopettaa siihen? Turvapaikkoja pitäisi voida myöntää myös seuraavien tahojen:
Kirjastot, luonnonpuistot, emäntäkoulut, museot, pesäpalloseurat ja tietysti naapurin Jaska.
Quote from: Pliers on 15.03.2010, 16:51:18Mutta miksi lopettaa siihen? Turvapaikkoja pitäisi voida myöntää myös seuraavien tahojen: Kirjastot, luonnonpuistot, emäntäkoulut, museot, pesäpalloseurat ja tietysti naapurin Jaska.
Aivan! Onhan sinun työpaikallasi jo oma turvapaikanhakijapolitiikka? Entäs taloyhtiössä? (Huomasittehan myös toisen älynväläyksen, joka on jo otsikossa.)
Quote from: Femakko on 15.03.2010, 16:54:46
Quote from: Pliers on 15.03.2010, 16:51:18Mutta miksi lopettaa siihen? Turvapaikkoja pitäisi voida myöntää myös seuraavien tahojen: Kirjastot, luonnonpuistot, emäntäkoulut, museot, pesäpalloseurat ja tietysti naapurin Jaska.
Aivan! Onhan sinun työpaikallasi jo oma turvapaikanhakijapolitiikka? Entäs taloyhtiössä? (Huomasittehan myös toisen älynväläyksen, joka on jo otsikossa.)
Ei voi olla totta! Meni ensin ihan ohi. Minä taas vaadin yliopistoilta käytännön toimenpiteitä maailmanrauhan saavuttamiseksi sekä fuusioenergian ja taikaseinän keksimiseksi.
"Suoranta itse hankki Ashrafille opiskelupaikan ja vaatii yliopistoilta aktiivista turvapaikanhakijapolitiikkaa. Tämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa. Hän arvelee, ettei asian kirjaamiselle johtosääntöihin ole mitään estettä nyt, kun yliopistot kerran ovat autonomisia."
Mikäs siinä, Suoranta on vain hyvä ja perustee asian lain ja asetusten kannalta.
Edelleen,Suoranta voisi perustella millä perusteella kroonisesta rahapulasta kärsivien yliopistojen opiskelijoille perustellaan että varoja kuuluu käyttää turvapaikan hakijoiden hyväksi eikä opiskeluun.
Vai luuleeko Suoranta että autonomisuus yliopistoille tarkoittaa ihan omaa valtioita ???
Suoranta voisi nimittäin kertoa että huolehtisiko yliopisto turvapaikan hakijoista tarvittaessa vaikka koko heidän loppuelämänsä ajan...
Minua huolestuttaa tällä hetkellä proffien ammatillinen pätevyys ja kyky ymmärtää
kokoinaisuuksia ynnä hahmoittaa päätöksien seurauksia :(
Naurettavaa touhua. Koko humanistinen yliopistoväki koostuu sosialisteista. Asuttakoon laittomasti kotionsa vaikka koko Afrikan mantereen, mutta vastatkoon myös seurauksista itse. Minun yliopiston vuosimaksujani ei perkele tuollaisen rikollisen idiotismin tukemiseen pistetä. Yliopiston tarkoitus ei ole olla mikään saastainen monikulttuurisuuden mekka ja kommunistiressukoiden rellestyspaikka. Onneksi en ole aikoihin avannut mokomaa lehteä vaikka se säännöllisesti oviluukusta paukahtaakin sisään, kun kerran näin päreiksi menee hermot näitä lukiessa.
QuoteTämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa.
On sitten ilmeisesti päätetty luopua huippuyliopistoihin pyrkimisestä: mokutus halutaan nykyisessä koulutuspolitiikassa nostaa tärkeämmäksi kuin opetuksen tai tutkimuksen laatu.
Ei ole ihme että yliopistoissakin on yt-neuvotteluja ja säästöohjelmia, kun opiskelupaikkakin saadaan humanitaarisista syistä. Mikähän lie valmistumisennuste tuollaiselle tapaukselle??
Suosittelen Juha Suorannalle muuttoa Somaliaan. Tällöin hän pääsee eroon tästä ikävästä "linnotuksesta" kertaheitolla. Siellä on ihmiset onnellisia eivätkä rakenna "linnotuksia". Leijonat ja lampaat makaavat niityllä sylikkäin, aurinko paistaa joka päivä ja omena putoaa suoraan puusta suuhun.
Quote from: Femakko on 15.03.2010, 16:18:03
QuoteSuoranta ei päästä itseäänkään helpolla. Hän kertoo, miten valehtelee Ashrafille, ettei ole kotona, vaikka oikeasti haluaa vain olla yksin. Ja ettei osaa pitää Ashrafia ystävänä, vaan autettavana. Lukijan kyyniseen mieleen tulee, että kirjan kirjoittamiseen liittyvä osallistuva havainnointi on yksi auttamisen motiiveista.
Suoranta itse hankki Ashrafille opiskelupaikan ja vaatii yliopistoilta aktiivista turvapaikanhakijapolitiikkaa. Tämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa.
Valitettavasti myös minun mieleeni hiipii kyynisiä ajatuksia - aivan kuin kavala käärme luikertelisi paratiisiin.
En usko, että Juha Suorantaa motivoi vilpitön ja aito auttamisenhalu. Sen sijaan Suoranta janoaa mediajulkisuutta, irtopisteitä ja
maahanmuuttovastaisten nettipalstojen nimettömien
rasistikirjoittajien halveksivia kommentteja omasta toiminnastaan. Näin hän voi erottautua roskasakista ja tuntea itsensä arvokkaammaaksi ja ylevämmäksi ihmiseksi.
Hän haluaa olla aikamme jeesus ja jäädä ihmiskunnan - tai vähintäänkin pienen Suomemme historiaan aikansa radikaalina, maailman pelastaneena hyväntekijänä ja ennen kaikkea marttyyrina, koska hän on hyvin tietoinen siitä, etteivät hänen ajatuksensa ja toimintansa saa varauksetonta ihailua ja hyväksyntää niin sanotulta suurelta yleisöltä.
Aito auttamisenhalu ei kaipaa henkselien paukuttelua julkisuudessa, vaan aidosti ja vilpittömin sydämin liikkeellä oleva avuntarjoaja pitäisi puolilaittoman harrastuksensa poissa ihmisten silmistä silloin, kun kyseessä on niinkin arka aihe kuin laittomien siirtolaisten tai turvapaikanhakijoiden piilottelu.
Ja humanitaarisista syistä pitäisi myöntää yliopistosta vielä opiskelupaikkakin? Kenellä kaikilla olisi oikeus kuulua tähän humanitaaristen etuoikeutettuun joukkoon?
Kaikkia maailman köyhiä ei voi pelastaa Suomeen. Kaikkia maailman köyhiä ei voi pelastaa edes heidän omilla maillaan. Kyllä tämä herkistää minunkin sydämeni - ja välillä pelkkä ajatuskin raastaa aivan liikaa.
Silti ymmärrän, ettei maailma muuttuisi yhtään sen paremmaksi paikaksi maailman köyhille elää, vaikka toimisin samalla tavalla kuin Juha Suoranta.
Siis ei jumalauta, opiskelupaikka humanitaarisista syistä!!! Siis ei jumalauta! Saavatko nämä tyypit myös maisterinpaperit humanitaarisista syistä? Millä arvosanalla? Entäs jatko-opiskelupaikka humanitaarisista syistä, tohtorinhattu..? Ei helvetti kun me muut on jouduttu tekemään hommiakin päästäksemme sisään noihin pellekouluihin ja tehdään hommia koko ajan saadaksemme paperit sieltä pihalle... Mikähän olisi se humanitaarinen syy, jolla mä voisin kuitata haluamani tutkinnon mahdollisimman kivalla arvosanalla?
Quote from: Phantasticum on 15.03.2010, 23:39:06
Quote from: Femakko on 15.03.2010, 16:18:03
QuoteSuoranta ei päästä itseäänkään helpolla. Hän kertoo, miten valehtelee Ashrafille, ettei ole kotona, vaikka oikeasti haluaa vain olla yksin. Ja ettei osaa pitää Ashrafia ystävänä, vaan autettavana. Lukijan kyyniseen mieleen tulee, että kirjan kirjoittamiseen liittyvä osallistuva havainnointi on yksi auttamisen motiiveista.
Suoranta itse hankki Ashrafille opiskelupaikan ja vaatii yliopistoilta aktiivista turvapaikanhakijapolitiikkaa. Tämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa.
Valitettavasti myös minun mieleeni hiipii kyynisiä ajatuksia - aivan kuin kavala käärme luikertelisi paratiisiin.
En usko, että Juha Suorantaa motivoi vilpitön ja aito auttamisenhalu. Sen sijaan Suoranta janoaa mediajulkisuutta, irtopisteitä ja maahanmuuttovastaisten nettipalstojen nimettömien rasistikirjoittajien halveksivia kommentteja omasta toiminnastaan. Näin hän voi erottautua roskasakista ja tuntea itsensä arvokkaammaaksi ja ylevämmäksi ihmiseksi.
He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa. Kaiken minkä tekevät he tekevät vain siksi, että heidät huomattaisiin. (Matt. 23:2-7)
Quote
Aito auttamisenhalu ei kaipaa henkselien paukuttelua julkisuudessa, vaan aidosti ja vilpittömin sydämin liikkeellä oleva avuntarjoaja pitäisi puolilaittoman harrastuksensa poissa ihmisten silmistä silloin, kun kyseessä on niinkin arka aihe kuin laittomien siirtolaisten tai turvapaikanhakijoiden piilottelu.
Suoranta on nykyajan farisealaisia.
Quote from: Phantasticum on 15.03.2010, 23:39:06
Aito auttamisenhalu ei kaipaa henkselien paukuttelua julkisuudessa, vaan aidosti ja vilpittömin sydämin liikkeellä oleva avuntarjoaja pitäisi puolilaittoman harrastuksensa poissa ihmisten silmistä silloin, kun kyseessä on niinkin arka aihe kuin laittomien siirtolaisten tai turvapaikanhakijoiden piilottelu.
Tuli yhtäkkiä mieleen tämä juttu. Vaikkei tätä voisikaan verrata laittomien siirtolaisten tai turvapaikanhakijoiden piilotteluun, laitan kuitenkin linkin tähän ketjuun. Jokainen saa itse pohtia, onko näillä tarinoilla mitään yhteisiä piirteitä.
Suoranta ja Koulumies eroavat ainakin henkselien paukutteluissaan.
QuoteToimittajaksi Jyrki Koulumies on aika tahdikas mies. Hän malttoi odottaa neljännesvuosisadan ennen kuin Ylestä eläkkeelle jäätyään paljastaa keskeisen osuutensa venäläisen huippuviulistin Viktoria Mullovan loikkauksessa 1983.
http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Toimittaja+potkaisi+KGBt%C3%A4+nilkkaan/HS20080914SI1KU02j0e
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kohuloikkaus+vuonna+1983+Koulumies+kuljetti+Mullovan+rajan+yli/1135239404548
Todella hienoa, että tämä ketju nousi vielä ylös. Olin jo itse ehtinyt asian unohtaa, mutta eilen sitten Phantasticum oli tähän vielä kommenttinsa laittanut.
Tämä on mielestäni yksi koko rasisminvastaisen viikon vastenmielisimpiä "uutisia".Quote from: Stalinistinen Ylioppilaslehti
Suoranta itse hankki Ashrafille opiskelupaikan ja vaatii yliopistoilta aktiivista turvapaikanhakijapolitiikkaa. Tämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa.
Tampereen yliopiston professori Juha Suoranta oli siis ensin piilottanut karkotusuhan alla olleen afgaaninuorukaisen kotiinsa. Tämän jälkeen professori Suoranta kertoo
hankkineensa opiskelupaikan yliopistostaan samalle nuorukaiselle.
Aika hassua. Minä kun olin luullut, että jokaisen yliopiston opiskelijaksi haluavan täytyy
itse hankkia haluamansa opiskelupaikka. Olen ilmeisesti ollut väärässä.
Minulla on yksi tuttava, joka on tehnyt useiden vuosien ajan työtä
hankkiakseen itse itselleen opiskelupaikan sellaisesta yliopiston koulutusohjelmasta, johon on ilmeisesti poikkeuksellisen vaikea päästä opiskelemaan. Tämä tuttavani on nyt pyrkinyt kyseiseen yliopistoon käsittääkseni kuuden tai seitsemän vuoden ajan. Parhaillaan hän lukee pääsykokeisiin siis ymmärtääkseni seitsemättä kertaa. Kun me muut täällä istumme Hommailemassa^^^, lukee tuttavani pääsykoekirjojaan säännöllisesti vähintään kymmenen tuntia päivässä.
Nyt voin onneksi päästää tuttavani kärsimyksistään. Kerron hänelle vain, että turhaan hän sitä opiskelupaikkaansa yrittää itse itselleen hankkia. Hän voi aivan yhtä hyvin ottaa yhteyttä professori Juha Suorantaan, joka voi hoitaa opiskelupaikan hankkimisen tuttavani puolesta. Jos täällä löytyy joku opiskelupaikkaa parhaillaan tarvitseva, niin ottakaa tekin ihmeessä yhteyttä professori Suorantaan.
Jos joku muuten on pyrkinyt opiskelemaan Tampereen yliopistoon, mutta ei ole saanut haluamaansa opiskelupaikkaa, voi asiassa nyt kääntyä uudestaan Tampereen yliopiston puoleen. Koska opiskelupaikkoja on sieltä annettu illman mitään valintamenettelyä joillekin opiskelijoille, tulee opiskelupaikka illman valintakokeita tai muuta vastaavaa suoritusta antaa kaikille sitä haluaville hakijoille, koska...
"
...koska meillä on toisaalta lähdetään ihmisten yhdenvertaisuudesta , että kun ollaan laillisesti maassa, niin kaikkia alkuperästä huolimatta kohdellaan samalla tavalla laillisesti, maassa olevia kohdellaan samalla tavalla. Tämä meidän perustuslakimme, meidän perustuslakimme on ehkä niitä tarkimpia tässä suhteessa..., joten on hyvät olemisen mahdollisuudet."
P.S.
kannattaa myös tutustua professori Juha Suorannan uusimpaan kirjaan "
The Havoc of Capitalism" (Sense Publishers (2010), yhdessä kolmen muun toimittajan kanssa). Ennustan nautittavaa lukukokemusta.
Eipä nyt olla lapsellisia. Ainoat paikat Treen yliopistossa, joihon on vaikea päästä, ovat näyttelijätyön laitos ja lääkis, jonne tuttavasi varmasti hakeekin. Suorannalla ei ole mitään sananvaltaa näissä laitoksissa, ei minkäänlaista. Suokkis ei saisi opiskelijaa sisään edes kasvatustieteiden laitokselle off the line.
Quote from: Juki on 21.03.2010, 16:47:45
Eipä nyt olla lapsellisia. Ainoat paikat Treen yliopistossa, joihon on vaikea päästä, ovat näyttelijätyön laitos ja lääkis, jonne tuttavasi varmasti hakeekin.
Tuttavani ei liity tähän asiaan millään tavalla. Hän ei hae Tampereen yliopistoon. Käytin häntä vain esimerkkinä siitä, miten käytännöt opiskelupaikan saamisessa voivat erota
nuorukaisten ja han-nuorukaisten välillä.
Quote from: Juki on 21.03.2010, 16:47:45
Suorannalla ei ole mitään sananvaltaa näissä laitoksissa, ei minkäänlaista. Suokkis ei saisi opiskelijaa sisään edes kasvatustieteiden laitokselle off the line.
Näin minäkin olisin olettanut. Tuon artikkelin mukaan kyseinen "Suokkis" on kuitenkin tässä tempussa onnistunut. Vai miten itse tulkitset seuraavan suoran lainauksen:
"
Suoranta itse hankki Ashrafille opiskelupaikan ja vaatii yliopistoilta aktiivista turvapaikanhakijapolitiikkaa. Tämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa." ? ???
No siten, että Suokkis on auttanut hakemisessa ja papereiden täyttämisessä ja muuta vastaavaa. Jos hemmo on otettu sisään pelkästä hyvästä tahdosta, valinta on laiton. Valinnalle, erityiskiintiöillekin on säännöt, joita tulee noudattaa. Pitääpä onkia lisää tietoa asiasta; jos asiassa kummallisuuksia, homma on laiton. Toisaalta jos näin olisi, asiasta olisi noussut jo haloo yliopistollakin. Siksi tulkintani on toistaiseksi ekan virkkeeni mukainen. :)
E: nämä erityiskiintiöopintokokonaisuudet ovat muuten sellaisia, joissa ei voi suorittaa tutkintoa vaan esim. täydentää aiempaa koulutusta. Tähän valintaan voi osallistua kuka tahansa kriteerit täyttävä, jopa ystäväsikin.
Quote from: Kajsaniemi R on 21.03.2010, 19:58:01
"Suoranta itse hankki Ashrafille opiskelupaikan ja vaatii yliopistoilta aktiivista turvapaikanhakijapolitiikkaa. Tämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa." ?
Vähän nyt pipoa löysemmälle. Ensimmäisessä lauseessa sanotaan
kaksi erillistä asiaa: 1) Suoranta hankki turvapaikanhakijalle opiskelupaikan ilman, että yksilöidään paikkaa, ja 2) hän esittää yliopistojen toimintaa koskevan vaatimuksen.
Itse muistelen melko varmana tietona, että kyseessä oli joku amis, mutta en jaksa paneutua asiaan niin paljon, että kävisin kaikki Suoranta-ketjut läpi, mutta Kajsaniemi R varmaan levätessään voisi tehdä niin ja kertoa muillekin. ;) Amiksen maahanmuuttajien valmistava linja tai joku englanninkielinen tuntuisi melko todennäköiseltä: sinnehän hum. mamut yleensäkin menevät jos opiskelevat ammatin. Ja takaan, että kaikesta moraalisäteilystään huolimatta maailmanparantaminen unohtuisi ylioppilasjärjestöiltä heti, jos kävisi niin, että joku saisi paikan suhteilla. Not In My University -mentaliteetti...
Joo, Femakko: muistui viestisi luettuani mieleeni, että niinhän se olikin, jokin amispaikka. No ei sinnekään tietenkään niin vain voi ketään tunkea muiden edellä.
QuoteProfessori Juha Suoranta vaatii yliopistoilta turvapaikanhakijapolitiikkaa.
Tämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa. Hän arvelee, ettei asian kirjaamiselle johtosääntöihin ole mitään estettä nyt, kun yliopistot kerran ovat autonomisia.
Voi toivataan nyt, että järki pysyy päässä. Yliopistoon tulee valita kaikkein lahjakkaimmat, tutkijakelpoisimmat hakijat. Jos ehdot täyttävä hakija on kehitysmaasta, niin mikä jottei. Mutta ei todellakaan mitään armopaikkoja. Mitä hyötyä siitä olisi kenellekään? Minusta ruotsinkielisten helpompi yliopistoon pääseminen on jo tarpeeksi raivostuttavaa - ei lisää sitä linjaa, kiitos.
Muutenkin yliopistojen kansainvälistäminen on päässyt lapasesta. Eihän sen kansainvälistämisen idea ole monikulttuurin tukeminen, vaan se, että lisätään tutkijoiden, ideoiden, opetuksen ja menetelmien liikkuvuutta.
Joiltakin näyttää unohtuneen koko korkeakoulujärjestelmän tehtävä aivan täysin. Sen ei ole tarkoitus tarjota hauskoja oleskelu- tai suojatyöpaikkoja kaikenlaisille herperteille, vaikka joku vasemmistolainen proffa kammiossaan näin saattaa luullakin. Tarkoituksena ei myöskään ole levittää mitään aatteita.
Aika häpeällistä Ylioppilaslehdelle julkaista tällaista sontaa.
Quote from: Kajsaniemi R on 21.03.2010, 16:22:36Minulla on yksi tuttava, joka on tehnyt useiden vuosien ajan työtä hankkiakseen itse itselleen opiskelupaikan sellaisesta yliopiston koulutusohjelmasta, johon on ilmeisesti poikkeuksellisen vaikea päästä opiskelemaan. Tämä tuttavani on nyt pyrkinyt kyseiseen yliopistoon käsittääkseni kuuden tai seitsemän vuoden ajan. Parhaillaan hän lukee pääsykokeisiin siis ymmärtääkseni seitsemättä kertaa. Kun me muut täällä istumme Hommailemassa^^^, lukee tuttavani pääsykoekirjojaan säännöllisesti vähintään kymmenen tuntia päivässä.
Siis kaverisi on nyt seitsemän vuotta tehnyt 70-tuntista viikkoa päästäkseen kouluun? Herää pari kysymystä:
1. Millä hän on tämän ajan elänyt?
2. Montako vuotta hän on vielä ajatellut olla ammatiltaan "pääsykokeisiin lukija", vai olisiko kohta aika mennä muihin töihin?
Ashraf Sahil opiskelee ammattioppilaitoksessa ainakin tämän jutun mukaan.
QuoteProfessori Juha Suorannan toiminta karkotuspäätöksen saaneen afgaanipojan piilottamisessa tuli julkisuuteen tammikuun lopussa. Lakia uhmanneen kasvatustieteilijän ansiosta Ashraf Sahil on nyt ammattiopinnoissa.
Nutukka-opistoissa Suorannan toimia on kiitelty. Se on samalla kirvoittanut kriittistä keskustelua tutkimuksen ja vapaan sivistystyön vastuusta pakolaisongelman ratkaisemisessa.
http://www.sivistys.net/uutiset/nutukka_koulutus_ei_saa_jatkoa_.html
Ehkä Ashrafin pullat ovat nyt paremmin uunissa kuin aikaisemmin. Siitä huolimatta suhtaudun varsin skeptisesti tällaiseen "oman käden oikeuteen", vaikka asialla olisikin hyvä tarkoitusperä.
Saa nähdä, miten vasemmistonuorten aloittama piilotuskampanja lähtee käyntiin.
Tässä vielä Ashrafista linkki. Ihan söpö poju.
http://www.muuttoliikkeessa.fi/index_html?cid=52&lang=suo
Toinen linkki Juhasta.
http://aikalainen.uta.fi/2010/02/11/suomi-torjuu-tulijat/
Quote from: Juki on 21.03.2010, 20:09:45
No siten, että Suokkis on auttanut hakemisessa ja papereiden täyttämisessä ja muuta vastaavaa.
Voi olla. Tosin tuossa artikkelissa ei sanottu, että "Suokkis" olisi "
auttanut" nuorukaista opiskelupaikan hankkimisessa, vaan siinä täysin suoraan sanottiin, että hän oli "
hankkinut opiskelupaikan" kyseiselle nuorukaiselle.
Voi tietysti olla, että Stalinistisessa Ylioppilaslehdessä oli sattunut joitakin Virheitä (De Röda) jutun kirjoittamisessa. Ehkä ne vain tarkoittivatkin opiskelupaikan hankkimisessa auttamista, vaikka aivan selvästi puhuivat opiskelupaikan hankkimisesta.
Vielä ihmeellisemmäksi asian tekee se, että samassa virkkeessä puhuttiin vaatimuksesta antaa opiskelupaikkoja yliopistolta "humanitaarisista syistä".
Quote from: Juki on 21.03.2010, 20:09:45
Jos hemmo on otettu sisään pelkästä hyvästä tahdosta, valinta on laiton.
Niin juuri. Tätä minäkin tarkoitin.
Enkä muuten tiedä, onko tuo tahto ollut "hyvä", jos tarkoituksena on vain ollut monikulttuuristaa Suomea ja edistää omaa stalinistista vakaumusta...
Quote from: Juki on 21.03.2010, 20:09:45
E: nämä erityiskiintiöopintokokonaisuudet ovat muuten sellaisia, joissa ei voi suorittaa tutkintoa vaan esim. täydentää aiempaa koulutusta. Tähän valintaan voi osallistua kuka tahansa kriteerit täyttävä, jopa ystäväsikin.
Muistutan vielä kerran, että kyse oli OPISKELUPAIKASTA. Jos käyt jonkin yksittäisen kurssin jollain erityiskiintiöehdoilla, ei sinulla tämän perusteella ole OPISKELUPAIKKAA. Korkeintaan voidaan tällöin puhua kurssipaikasta tms. Opiskelupaikan saaminen tarkoittaa samaa kuin tutkinnonsuoritusoikeuden saaminen. Tästä asiassa oli kyse.
Quote from: Femakko on 21.03.2010, 20:13:23
Quote from: Kajsaniemi R on 21.03.2010, 19:58:01
"Suoranta itse hankki Ashrafille opiskelupaikan ja vaatii yliopistoilta aktiivista turvapaikanhakijapolitiikkaa. Tämä on ehkä kirjan kiinnostavin avaus: yliopiston tulisi voida myöntää opiskelupaikka humanitaarisista syistä, Suoranta julistaa." ?
Vähän nyt pipoa löysemmälle. Ensimmäisessä lauseessa sanotaan kaksi erillistä asiaa: 1) Suoranta hankki turvapaikanhakijalle opiskelupaikan ilman, että yksilöidään paikkaa, ja 2) hän esittää yliopistojen toimintaa koskevan vaatimuksen.
Itse muistelen melko varmana tietona, että kyseessä oli joku amis...
Voi hyvin olla. Käsittääkseni amiksen paikkoja ei yleisesti kuitenkaan kutsuta "opiskelupaikoiksi". Jos pääset "opiskelemaan", niin todennäköisesti olet päässyt johonkin muualle kuin amikseen.
Vaikka kyseessä todella olisi ollut amis, on sielläkin käsittääkseni noudatettava virallisia valintamenettelyjä. Jokaisen amikseenkin haluavan pitää sinne ITSE HAKEA OMILLA MERIITEILLÄÄN. Oletettavasti professori Suoranta ei vielä toistaiseksi ole saanut poikkeuslupaa antaa tiskin alta monikulttuurisille hakijoille paikkoja edes amiksesta.
Muuten Femakko, tämä Suorannan avustama nuorukainen ei ilmeisesti ollut turvapaikanhakija, vaan käännytettävä tai karkotettava, jota Suoranta myös piilotteli kotonaan.
Voi Perse, opiskelupaikka humanitäärisistä syistä??? Mitenkäs motivaatio, osaaminen, aikaisemmat opinnot, jne...Tälläinen suorastaan kannustaa kantasuomalaisia hakemaan opinahjoihin, kun "humanitääriset" menevät yksityiskaistalla suoraan ovesta sisään.
Koska työpaikka "humanitäärisin perustein"?
Quote from: Phantasticum on 21.03.2010, 21:05:41
Ashraf Sahil opiskelee ammattioppilaitoksessa ainakin tämän jutun mukaan.
http://www.sivistys.net/uutiset/nutukka_koulutus_ei_saa_jatkoa_.html
Näin näyttää olevan. Kiitos hyvistä linkeistä. Kuitenkin myös tämän linkin perusteella asiassa on ilmeisesti syytä epäillä tapahtuneen jotain laitonta:
"
Lakia uhmanneen kasvatustieteilijän ansiosta Ashraf Sahil on nyt ammattiopinnoissa."
Missähän vaiheessa LAIN UHMAAMISESTA on tullut hyväksyttävää ja ihannoitavaa toimintaa?
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.03.2010, 21:00:53
Siis kaverisi on nyt seitsemän vuotta tehnyt 70-tuntista viikkoa päästäkseen kouluun? Herää pari kysymystä:
1. Millä hän on tämän ajan elänyt?
2. Montako vuotta hän on vielä ajatellut olla ammatiltaan "pääsykokeisiin lukija", vai olisiko kohta aika mennä muihin töihin?
Ihan lyhyt vastaus, koska tämä ei liity aiheeseen mitenkään. Ilmeisesti hän on pyrkinyt kuusi vuotta, jos nyt on seitsemäs yritys menossa. En tiedä tarkkaan. Ei oikeastaan kiinnostakaan. Kyllä hän töitäkin tekee. Varmaan menee nytkin kesällä töihin, kunhan on saanut pääsykokeensa tehtyä. Eivätköhän kaikki pääsykokeet järjestetä viimeistään tuossa parin kuukauden kuluttua. Tuskin hän 70-tuntisia viikkoja ympäri vuoden on lukenut, mutta nämä muutamat koetta edeltävät kuukaudet kyllä. Kyseinen tapaus oli vain esimerkki, mutta ei käsittääkseni ole mitenkään harvinaista, että monilla aloilla opiskelupaikan saamiseen kuluu enemmän kuin yksi tai kaksi vuotta. Kuusi tai seitsemän tietysti on jo paljon keskimääräistä enemmän.
Quote from: Kajsaniemi R on 21.03.2010, 21:48:53
Quote from: Phantasticum on 21.03.2010, 21:05:41
Ashraf Sahil opiskelee ammattioppilaitoksessa ainakin tämän jutun mukaan.
http://www.sivistys.net/uutiset/nutukka_koulutus_ei_saa_jatkoa_.html
Näin näyttää olevan. Kiitos hyvistä linkeistä. Kuitenkin myös tämän linkin perusteella asiassa on ilmeisesti syytä epäillä tapahtuneen jotain laitonta:
"Lakia uhmanneen kasvatustieteilijän ansiosta Ashraf Sahil on nyt ammattiopinnoissa."
Missähän vaiheessa LAIN UHMAAMISESTA on tullut hyväksyttävää ja ihannoitavaa toimintaa?
Tässä asiassa kummittelee muutenkin tämä ikuisuuskysymys. Onko oikeudenmukaista pelastaa vain yksi ja jättää ne muut oman onnensa nojaan?
Ashraf sai oikeuden jäädä Suomeen, vaikka hänet oli käännytetty. Lisäksi hän sai opiskelupaikan. Ashrafilla menee luultavasti nyt paremmin kuin ennen. Entä hänen kohtalotovereillaan? Koska Ashraf oli oikeutettu näihin, pitäisikö hänen kavereilleen antaa oikeus samaan? Pitäisi? Ei pitäisi? Miksi? Miksi ei?
Yhtenä asiana tässä koko hela systeemissä minua häiritsee myös se, että toimimalla näin palkitaan ja rahoitetaan samalla rikollisjärjestöjä. Linkistä sai lukea, kuinka monen salakuljettajan kautta Asrafin tiekin vei ennen kuin hän pääsi Suomeen asti. Jokaiselle salakuljettajalle piti tietenkin maksaa. Mistä ne rahat tuli? Mihin ne rahat meni? Talibaneille?
Toinen minua vaivaava asia on se, että afganistanilaiset tytöt ovat vieläkin heikommassa asemassa kuin pojat. En viitti edes aloittaa saarnaamaan tästä asiasta.
Myös tässä on joku loogista ajattelua vastaan haraava ristiriita.
QuoteEn tiedä tarkalleen, milloin olen syntynyt. Syntymäni ajankohta merkittiin Hafezin kirjan kanteen, mutta se katosi myöhemmin. Tullessani Suomeen kesällä 2008 minulla mukanani oli kansalaisuustodistus ja pari koulutodistusta, joiden mukaan täytän tänä vuonna 18 vuotta.
Poliisin tutkimuksissa hänen kansalaisuustodistuksensa todettiin todennäköisesti aidoksi.
http://www.muuttoliikkeessa.fi/index_html?cid=52&lang=suo