Osa humanitaarisestakin maahanmuutosta päätyy työelämään. Joissakin ammattikunnissa, ainakin pääkaupunkiseudulla, on havaittavissa selvää maahanmuuttajavaltaistumista. Esimerkiksi bussikuskeista taitaa kohta olla jo puolet maahanmuuttajia, myös siivousalalla ulkomaalaiset ovat yliedustettuja. Muitakin aloja on, yleensä kai matalapalkkaisia.
Mistä tämä johtuu?
Mokurintaman The Virallinen Selitys lienee, että maahanmuuttajat ovat ahkerampaa väkeä kuin kantasuomalaiset, heille kelpaavat nekin työpaikat, jotka eivät kantasuomalaisille kelpaa. Bussikuskien tapauksessa väitteessä lienee jotain perääkin, koska heillä on tietääkseni ihan kelpo palkat, mutta työajat ovat varsin epämukavat.
Matalapalkka-aloilla on varmasti myös maahanmuuttajia, jotka haluavat osoittaa yhteiskuntakelpoisuutensa, kokevat työnteon kunnia-asiana ja niitä, joita keskikaljabaarit eivät yksinkertaisesti houkuttele siinä määrin kuin kantasuomalaisia.
Silti takaraivossa kytee epäilys, että voisiko olla niinkin, että vain maahanmuuttajilla on varaa työskennellä matalapalkka-alalla ja asua Helsingissä?
Quote from: Hagbard on 09.03.2010, 08:50:29
Osa humanitaarisestakin maahanmuutosta päätyy työelämään. Joissakin ammattikunnissa, ainakin pääkaupunkiseudulla, on havaittavissa selvää maahanmuuttajavaltaistumista. Esimerkiksi bussikuskeista taitaa kohta olla jo puolet maahanmuuttajia, myös siivousalalla ulkomaalaiset ovat yliedustettuja. Muitakin aloja on, yleensä kai matalapalkkaisia.
Mistä tämä johtuu?
Kielitaidon puute, ja vaativampien ammattien vaatiman perussivistyksen puute.
Eli kaikki se mikä on meille suomalaisille itsestäänselvyys.
Suomessa syntyneet suomalaiset saavat nuo kotoaan ja peruskoulusta.
"Varsinaiset" maahanmuuttajat lähtevät nollista.
Ja toisen polven varsianaiset maahnmuuttajat lähtevät pahimmassa tapauksessa nollista, kielitaidottomina, peruskouluun, jossa oppimistulokset sitten kärsii sen takia kun ensin pitää opetella kielen perusteet, ja sitten vielä tarvitsisi opetella kaikki erityissanasto mitä tarvitaan peruskoulussa.
Myös täysin erilainen kullttuuritausta ja sen luomat arvostukset vaikuttavat suuresti varsinaisten tekemiin valintoihin.
Quote from: antero on 09.03.2010, 11:49:45
Kielitaidon puute, ja vaativampien ammattien vaatiman perussivistyksen puute.
Tämä selittäisi maahanmuuttajien työllistymättömyyden.
Minä ihmettelin sitä, miksi joissakin ammateissa maahanmuuttajien osuus on suurempi kuin heidän osuutensa koko väestöstä.
Quote from: Hagbard on 09.03.2010, 12:05:21
Quote from: antero on 09.03.2010, 11:49:45
Kielitaidon puute, ja vaativampien ammattien vaatiman perussivistyksen puute.
Tämä selittäisi maahanmuuttajien työllistymättömyyden.
Minä ihmettelin sitä, miksi joissakin ammateissa maahanmuuttajien osuus on suurempi kuin heidän osuutensa koko väestöstä.
Minusta tuo selittää myös sen miksi maahanmuuttajia on selvästi enemmän sitten keskittynyt tiettyihin ammatteihin - ei suurta kielitaidon tai sivistyksen tarvetta.
Minä uskon, että joillakin poliitikoilla on oikeasti ollut järkevältä tuntuva näkemys siitä, miten tämä mamut töissä- show menee. Järkevän tuntuinen ei tietysti tarkoita järkevää.
Täytyy ottaa myös se huomioon, että työvoimapula vaikkapa pääkaupunkiseudun paskahommien osalta on voinut olla täyttä totta. Olen kuullut pk-seudun työnantajien valitelleen työvoiman hinta-laatusuhdetta. Ei ole välttämättä myöskään jokaisen savolaisen unelma päästä kalliille alueelle, vieraaseen maailmaan pk-seudulla paskahommiin. Minusta tässä on koko työvoimapula-judanssissa on samoja piirteitä kuin ahtaajien lakossa, tässä tapauksessa se oli kuitenkin valde joka päätti tuottaa työvoimaa ulkopuolelta pitääkseen pyörät pyörimässä.
Ajatusleikki
Okei, tavan tallaajaa ei saa tekemään paskaduunia sellaisella palkalla, että se kannattaisi. Tästä pitää kämppien hinnat, korkea verotus, työvoimakustannukset sekä korkea sosiaaliturva huolen. Ihmiset vaatii ja vaatii, työnantajilta tulee signaalia ettei saa porukkaa töihin. Hitto. Mitä tehdään. No otetaan nyt sitten noita humamuja, nehän tekee kun saavat olla onnellisia että pääsivät turvaan. Koulutus ja sitten hommiin.
Sitten alkaa hahmottua, ettei ne tee duunia kuitenkaan kovin mielellään. Paljon työttömyyttä jne. Hirmu duuni saada ne duuniin. No, otetaan lisää kuitenkin, sillä aina niistä joku eksyy siihen duuniin, joka on kantikselle vastenmielistä.
Eli jatketaan peittoa hölmöläisten tyyliin.
Tämä karkea malli olisi siinä mielessä looginen, että näin asian voisi perustella työvoimapulaa kuin ruttoa pelkäävän poliitikon näkökulmasta. Sillä...
Kantis ei purematta niele sellaisia näkemyksiä, että esim. sosiaaliturva ajettaisiin alas. Oman näkemykseni mukaan se on kuitenkin lähitulevaisuutta. Näin sosialistinen systeemi ei toimi EU:n sisällä, sillä muissa maissa on JO ne halvat mamut tekemässä halvalla duunia. Tähän yhtälöön ei korkea sosiaaliturva mahdu työvoiman vapaan liikkuvuuden kanssa.
Tulee vähemmän polemiikkia, kun laittaa ulkkikset paskahommiin. Ei mene poliittisia pisteitä, ja vaikka koko projekti tekee rutkasti tappiota, ei siitä tavan dallaaja jaksa kiinnostua. Toistaiseksi. Ja aina on humaani takaportti, mehän autetaan lähimmäisiä.
Tämän ajatuspierun yhteenvetona todettakoon, että uskon että moni poliitikko näkee tämän (liian) mekaanisena prosessina, eli esim. pääkaupunkiseudun koneistona, jonka pienimmät rattaat ovat mamut, tekevät sen pakollisen paskaduunin ja infran pyörittämisen hyvillä mielin. Näiden asumista pitää tukea sen verran että pärjäävät, ja eihän ne juuri muualle haluakaan kuin Hesaan.
Työvoima-näkökulmasta mielestäni saadaan katsoa peiliin. Nyt on taantuma, mutta kyllä ennen taantumaa oli firmoilla hankaluuksia saada porukkaa suorittavaan työhön. Eikä mikään ihme, jos lorvimisen ja työnteon erotus voi olla muutaman kympin kuussa. Tämä yhtälö, jossa kilpaillaan koko maailman kanssa ja yritetään pitää kiinni siitä että meillä paskahommistakin pitää saada kunnon palkka, ei tule toimimaan. Meillä on mennyt liian hyvin.
Syitä on monta:
1. Maahanmuuttajat keskittyvät niille aloille, joissa ei tarvita paljon kielitaitoa.
2. Kouluttamattomat keskittyvät niille aloille, joissa ei tarvita paljon koulutusta.
3. Ne tahot, jotka välittävät maahanmuuttajia Suomeen, yleensä toimivat jollain tietyllä alalla.
4. Koulutetutkin maahanmuuttajat yleensä keskittyvät aloille joilla on suht. helppoa muuttaa maasta toiseen. Siinä syy-seuraussuhde menee molempiin suuntiin: ihmiset, jotka haluavat nähdä maailmaa, valitsevat ammatteja, joissa se on suht. helppoa, ja ihmiset, joille tarjoitaan työpaikka toisesta länsimaasta ovat yleensä jo valmiiksi jollain alalla jolla on suht. helppoa muuttaa maasta toiseen.
Tämä on tärkeä keskustelunaihe, mitä ei ole vielä yhteiskunnassamme ruodittu tarpeeksi.
Jos suomalaisia on sadoin tuhansin vailla työtä ja työpaikat alkavat mamuttua, niin ilmiöön on löydyttävä muitakin syytä kuin pelkkä ugrien paskaduunien vieroksunta. Liian monet nimittäin valittvat että mitään duunia ei vain saa vaikka suostuisi tekemään rupupalkallakin. Moni tekisi siivoustyötä mutta jostain syystä suomalaisia ei ole otettu.
Yksi selitys voi olla myös se, että jotkut työnantajat vedättävät mamuja minimiä heikommilla palkoilla tai työehdoilla luottaen siihen, että mamut eivät ymmärrä, osaa tai uskalla valittaa asiasta. Kantasuomalaiset ovat tietoisempia oikeuksistaan.
QuoteMiksi monet maahanmuuttajat työskentelevät ravintola-alalla jopa 13 tuntia päivässä 7 päivää viikossa? Miksi turvapaikanhakija tekee jopa neljää työtä samaan aikaan? Miksi siivousalalla turvapaikanhakijat suostuvat työehtoihin, joita harva suomalainen edes harkitsisi? Miksi maahanmuuttajien tekemää töitä luonnehtii usein epävarmuus, joustavuus, jatkuvasti työnantajan käytettävissä oleminen? Miksi turvapaikanhakijat tekevät mitä tahansa työtä millä tahansa ehdoilla? Mitä vaikutuksia oleskelulupajärjestelmällä ja maahanmuuton hallinnalla on maahanmuuttajien asemaan työmarkkinoilla?
http://www.ulapland.fi/?deptid=24941
Näistä keskusteluista saa helposti väärän käsityksen että esim. bussikuskin ja siivoojan ammatteihin ei olisi pääsyvaatimuksia. Asia on päinvastoin. Suomessa kaikki alat ovat tarkoin määriteltyjä ja kaikkiin löytyy koulutus, mikä on pakollista. Ennen oli sanonta "kaikki työ on arvokasta". Enää tuo ei pidä paikkaansa, päinvastoin, jotkin työt tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Esimerkkinä kalliiksi koituvista voisin mainita erilaiset tulkin työt. Kalleimmasta päästä taitaa olla ammattimokuttajan työ.
Quote from: Hagbard on 09.03.2010, 08:50:29
Silti takaraivossa kytee epäilys, että voisiko olla niinkin, että vain maahanmuuttajilla on varaa työskennellä matalapalkka-alalla ja asua Helsingissä?
"Varaa" on suhteellinen ilmaus. Jos asuu jossain kymmenen hengen kimppamajoituksessa, vetää jotain alennusnuudelia päivästä toiseen eikä käy missään huvituksissa, niin kyllä pääkaupunkiseudullakin varmaan elämään ja vielä säästämään rahaa suomalaisittain pienistä palkoista.
Itse ainakin uskon, että osa työperäisistä maahanmuuttajista elää sillä periaatteella, että ei ole järkeä tuhlata niitä pieniä palkkarahoja kalliissa Suomessa, kun siellä omassa maassa sillä samalla rahalla saa paljon enemmän. Käsittääkseni esim. Filippiinien sairaanhoitaja"vienti" perustuu juuri tähän. Sairaanhoitajat koulutetaan Filippiineillä. He lähtevät töihin ympäri maailmaa rikkaampiin maihin ja elävät siellä erittäin niukasti ja lähettävät yli jääneet rahat kotiin perheelle.
Ja mitä tuohon "varaa" kysymykseen yleensä tulee, niin jopa ainakin yksittäinen henkilö jää pienipalkkaisessa kokopäivätyössä työssä kyllä taloudellisesti voitolle verrattuna siihen, että eläisi puhtaasti sosiaaliturvan varassa. Eli jos Helsingissä on varaa elää sosiaaliturvan varassa, niin kyllä on sitten pienen palkankin. Joku yksinhuoltajaäiti on sitten eri asia.
Yleisesti vastaus alkuperäiseen kysymykseesi lienee se, että maahanmuuttajien keskimääräinen koulutustaso ja kielitaito ovat suomalaisia huonompia. Tällöin heille ei juuri jää vaihdoehdoksi muuta kuin paiskia niitä hanttihommia. Varmaan hekin ottaisivat ennemmin hyvin palkattua työtä vastaan, mutta sitä ei ole niin vaan tarjolla henkilölle, jonka kielitaito tai koulutustaso ei ole riittävä.
Quote from: Hagbard on 09.03.2010, 13:46:09
Yksi selitys voi olla myös se, että jotkut työnantajat vedättävät mamuja minimiä heikommilla palkoilla tai työehdoilla luottaen siihen, että mamut eivät ymmärrä, osaa tai uskalla valittaa asiasta. Kantasuomalaiset ovat tietoisempia oikeuksistaan.
Eiköhän se oikeampi "taikasana" ole mamujen erilaiset työllistymistuet ja ja se että fatta saattaa katsella mamujen tienestejä ihan toisella tapaa harkinnanvaraisia tukia jaellessaan, kuin mitä katsoisi kantasuomalaisen vastaavia tienestejä.
Voipa olla että mamut ovat asiansa osaavalle yrittäjälle lähestulkoot ilmaista työvoimaa, siinä on muiden työnhakijoiden paha kilpailla..
Quote from: sr on 09.03.2010, 18:27:12
Itse ainakin uskon, että osa työperäisistä maahanmuuttajista elää sillä periaatteella, että ei ole järkeä tuhlata niitä pieniä palkkarahoja kalliissa Suomessa, kun siellä omassa maassa sillä samalla rahalla saa paljon enemmän. .
Niin virolaiset raksamiehet suomessa elävät, ostavat virosta ruokansa kun samalla rahalla saa enempi, samoin osa virolaisista bussikuskeistakin. Joten ei näistä mamuista suomi oikeasti hyödy, elävät suomessa nuukasti ja maksavat jos maksavat veronsa tänne.
Quote from: Alapo on 09.03.2010, 20:54:41
Niin virolaiset raksamiehet suomessa elävät, ostavat virosta ruokansa kun samalla rahalla saa enempi, samoin osa virolaisista bussikuskeistakin. Joten ei näistä mamuista suomi oikeasti hyödy, elävät suomessa nuukasti ja maksavat jos maksavat veronsa tänne.
Mitä tuolla viimeisellä tarkoitit? Onko jokin syy olettaa, että he voisivat jotenkin veronmaksun välttää? Jos voivat, niin silloin pitäisi mennä kysymään heidän työnantajiltaan, että mihinkäs ne ennakkoverorahat on oikein jemmattu.
En muutenkaan ymmärrä, miksei Suomi hyötyisi ihmisistä, jotka vain tekevät työtä Suomessa. Heidän lastenhoitoon, koulutukseen, vanhuuteen eikä juuri terveydenhoitoonkaan (jos ovat aktiivi-ikäistä väestöä) ei kulu juuri lainkaan veroeuroja, mutta silti he maksavat veroja. Tämän lisäksi he ovat työvoimana Suomessa toimiville firmoille. Minun on vaikea nähdä tätä minään muuna kuin hyötynä Suomelle.
Jos nuukasti eläminen ja työllä ansaittujen rahojen muualla kulutus on haitaksi Suomelle, niin kielletäänkö sitten suomalaisiltakin säästäminen ja Kanarian matkat?
QuoteJos nuukasti eläminen ja työllä ansaittujen rahojen muualla kulutus on haitaksi Suomelle, niin kielletäänkö sitten suomalaisiltakin säästäminen ja Kanarian matkat?
Juu ei. :D Kituvasti eläminen ja säästäminen mihin tahansa ei ole väärin eikä saa tulla olemaan väärin. Joku voi syödä vain 50 erkkoa kuukaudessa toisen käyttäessä 500 erkkoa. Ansaitsemansa rahat jokainen saa itse viedä minne haluaa.
Quote from: sr on 10.03.2010, 11:36:37
Quote from: Alapo on 09.03.2010, 20:54:41
Niin virolaiset raksamiehet suomessa elävät, ostavat virosta ruokansa kun samalla rahalla saa enempi, samoin osa virolaisista bussikuskeistakin. Joten ei näistä mamuista suomi oikeasti hyödy, elävät suomessa nuukasti ja maksavat jos maksavat veronsa tänne.
Mitä tuolla viimeisellä tarkoitit? Onko jokin syy olettaa, että he voisivat jotenkin veronmaksun välttää? Jos voivat, niin silloin pitäisi mennä kysymään heidän työnantajiltaan, että mihinkäs ne ennakkoverorahat on oikein jemmattu.
Sitä, että osalle ulkomaisista työntekijöistä maksetaan joku naurettava summa virallisesti verotettuna ja loppuosa pimeänä rahana, tai verottomina matkakorvauksina tms. Ei mitenkään tavatonta joiltan raksafirmoilta.
Quote from: sr on 10.03.2010, 11:36:37
Mitä tuolla viimeisellä tarkoitit? Onko jokin syy olettaa, että he voisivat jotenkin veronmaksun välttää?
Sehän on maailman helpoin asia jos niin haluaa tehdä. Perusta oy, maksa palkat ja nosta itse kulukorvauksina ja palkkoina rahat ulos. Jätä laskut pystyyn, kirjanpito tekemättä ja verot & vakuutukset maksamatta. Anna firman mennä konkurssiin. Uusi oy maksaa n. 300 euroa kun saat seuraavan isomman keikan.
Härski jätkä jättää palkatkin maksamatta ja ohjaa duunarit suoraan palkkaturvan ääreen.
Käsittääkseni "mamuttuneet" alat on pitkälti tahallaan tehty sellaisiksi. Bussikuskiksi on jo vuosia esimerkiksi järjestetty koulutusta nimenomaan maahanmuuttajille ja sama koskee muutamia muitakin ammatteja. Sama koskee myös koulutusta pitsayrittäjiksi.
Uusin aluevaltaus on se, että maahanmuuttajille ollaan perustamassa omaa koulutuslinjaa kiinteistönhoitajan opintoihin.
Perinteiset duunaripuolen matalapalkka-alat (siivous, bussikuski, kiinteistönhoito, vartiointi, ym.) muuntuvat mamuvetoisiksi. Duunarialat, joissa on saatu puhuttua paremmat palkat (ahtaajat, metallimiehet, sairaanhoito, taksikuskit, ym.) vetävät vielä toistaiseksi kotimaista työvoimaa, kunnes mamuja alkaa pikkuhiljaa virrata niihinkin. Palkankorotuspaineet alkavat pikkuhiljaa vähenemään, kun lähtötasopalkkaiset mamut lisääntyvät näilläkin aloilla ja nämäkin alat lakkaavat kiinnostamasta suomipojua ja suomipirkkoa.
Sinänsä kuvio menee niin, kuin valtiovalta on suunnitellut ja halunnutkin. Suurin ongelma tosin tässä saattaa olla mamujen lisääntyminen. Duunarialoilla työskennelleet suomalaiset ovat puskeneet hoidettavaksi sen 1-2 lasta ja vastaavasti mamut puskevat sen 3-5 lasta.
Ongelma tulee vastaan silloin, mikäli mamujen jälkikasvuista ei saadakaan kunnon kansalaisia vaan pelkkiä kaduilla pyörijöitä. Tähän pitää vaikuttaa kotouttamisella ja kouluttamisella. Esteen toki saattaa asettaa henkinen kapasiteetti, eli mahdollinen väärinarviointi valtion taholta, kotoutumisen, uskonnon ja henkisten resurssien kannalta katsottuna.
Quote from: sr on 10.03.2010, 11:36:37
Quote from: Alapo on 09.03.2010, 20:54:41
Niin virolaiset raksamiehet suomessa elävät, ostavat virosta ruokansa kun samalla rahalla saa enempi, samoin osa virolaisista bussikuskeistakin. Joten ei näistä mamuista suomi oikeasti hyödy, elävät suomessa nuukasti ja maksavat jos maksavat veronsa tänne.
Mitä tuolla viimeisellä tarkoitit? Onko jokin syy olettaa, että he voisivat jotenkin veronmaksun välttää? Jos voivat, niin silloin pitäisi mennä kysymään heidän työnantajiltaan, että mihinkäs ne ennakkoverorahat on oikein jemmattu.
EU:n sisällä ja bilateraalisesti joidenkin EU:n ulkopuolisten maiden kanssa on kaksoisverotuksen estävät sopimukset. Jos työkeikka on alle 6kk ja lopun aikaa vuodesta työntekijä asuu kotimaassaan, verot maksetaan työntekijän kotimaahan. Tietyissä tapauksissa lähetetyn työntekijän verot maksetaan kotimaahan pitemmältäkin ajalta.
Quote from: Repacked race on 11.03.2010, 11:00:35
Uusin aluevaltaus on se, että maahanmuuttajille ollaan perustamassa omaa koulutuslinjaa kiinteistönhoitajan opintoihin.
Perinteiset duunaripuolen matalapalkka-alat (siivous, bussikuski, kiinteistönhoito, vartiointi, ym.) muuntuvat mamuvetoisiksi. Duunarialat, joissa on saatu puhuttua paremmat palkat (ahtaajat, metallimiehet, sairaanhoito, taksikuskit, ym.) vetävät vielä toistaiseksi kotimaista työvoimaa, kunnes mamuja alkaa pikkuhiljaa virrata niihinkin. Palkankorotuspaineet alkavat pikkuhiljaa vähenemään, kun lähtötasopalkkaiset mamut lisääntyvät näilläkin aloilla ja nämäkin alat lakkaavat kiinnostamasta suomipojua ja suomipirkkoa.
Sinänsä kuvio menee niin, kuin valtiovalta on suunnitellut ja halunnutkin. Suurin ongelma tosin tässä saattaa olla mamujen lisääntyminen. Duunarialoilla työskennelleet suomalaiset ovat puskeneet hoidettavaksi sen 1-2 lasta ja vastaavasti mamut puskevat sen 3-5 lasta.
Ongelma tulee vastaan silloin, mikäli mamujen jälkikasvuista ei saadakaan kunnon kansalaisia vaan pelkkiä kaduilla pyörijöitä. Tähän pitää vaikuttaa kotouttamisella ja kouluttamisella. Esteen toki saattaa asettaa henkinen kapasiteetti, eli mahdollinen väärinarviointi valtion taholta, kotoutumisen, uskonnon ja henkisten resurssien kannalta katsottuna.
Eli vääränväriset vievät joko työmme tai elävät sosiaalietuuksillamme - ei hyvältä näytä ei. Kiina-ilmiö käyttöön ja yhden lapsen politiikka kehiin?
Quote from: control on 15.03.2010, 14:43:30
Onko Suomeen sitten syntymässä uusi alaluokka, joka enimmäkseen näyttää koostuvan tummasävyisistä ihmisistä heidän heikon koulutuksensa yms tekijöiden takia? Jos on, niin eikö ole vaarana, että vaikuttaa siltä kuin Suomi olisi ottanut itselleen orjatyövoimaa Afrikasta ja eikö se aiheuta vain lisää rasismisyytöksiä ja ehkä jonkinlaisen kapinan jossain vaiheessa? Kiintiövarsinaisten palkkaaminen johtaviin virkoihin tosin varmaankin jarruttaisi sellaista kehitystä.
Viimeiseksi mainittu on tapahtumassa. Kolmansista maista tulleille on tarjolla julkisen hallinnon tehtäviin valmentava koulutus (kurssi 6 kk)
http://www.mol.fi/toimistot/helsinki/kluuvi/esitteet/kurssit/Afroesite_ee1.pdf
Kurssi on osa kotouttamisrahaston AFRO – Asenneilmapiiriin ja kolmansien maiden kansalaisten aliedustukseen vaikuttaminen positiivisen erityiskohtelun avulla – hanketta.
Kyllähän näissä maahanmuuttajien töissä on omat ongelmansa (palkkatason polkeminen, mahdollinen veronkierto jne), mutta kokonaisuuten minusta on kuitenkin parempi että tekevät töitä sen sijaan että eläisivät sosiaaliturvan varassa. Siksi myös maahanmuuttajille suunnatut erikoiskoulutukset ovat minusta periaatteessa OK (vaikka jotain maksavatkin, ovat ne sijoitus kotouttamiseen).
Oma ongelmansa on sitten se, jos maahanmuuttajien työllistyessä alkaa kantasuomalaisia syrjäytyä esimerkiksi asiallisten palkkavaatimusten tai muiden työehtojen takia. Mutta siinäkin tapauksessa täällä jo oleva maahanmuuttaja on hyvä saada töihin, ja ratkaista isompi kuvio maahanmuuttoa rajoittamalla.
Olikohan toissa viikolla iltalehdessä juttua "positiivisesti etuoikeutetuista", eli Heltsingin kaupunki palkkaa maahanmuuttajia mielukkaammin kuin alkuasukkaita. Minkähänlainen soppa siitä syntyisi, jos ilmottaisin ottavani omaan firmaani, jos sellainen olisi, ensisijaisesti alkuperäisiä suomalaisia? Mehän olemme vain "negatiivisesti kotona".
Itse olen yhden maahanmuuttajistuneimmista ammateista edustaja ja maahanmuuttajistaja taustani vuoksi. Kun sitä touhua olen seurannut, ja siihen osallistunut, sen verran haluaisin ym. mielipiteisiin lisätä.
Ensinnä, Suomessa on mielestäni ihan keinotekoisesti päättäjien tyhmyyden vuoksi on epäjärjestystä työmarkkinoilla, etenkin hoitoalalla. Hoitoalalla varsinaista työvoimapulaa ei juuri ole, vaan on pulaa lähinnä keikkatyöntekijöistä, joka vaivaa enimmäkseen kunnallista terveydenhuoltoa. Vakituiset paikat ovat jopa kamalimmimmissa hoitolaitoksissa kiven takana. Harhakuvitelma, että hoitoalalla on pulaa henkilökunnasta on saanut päättäjät järjestämään hoitoalan koulutusta maahanmuuttajille.
Ammattien maahanmuuttajistumisen myötä laatu kärsii. Maahanmuuttajakoulutuksessa vaatimukset opiskelijoille ovat paljon matalammat. Helposti vedotaan siihen, että maahanmuuttajalla ei ole riittävää kielitaitoa, pohjakoulutus on suoritettu muualla jne. Lisäksi se, että hoitoalalle houkutellaan ihmisiä, joilla esim. henkilökohtaisten ominaisuuksiensa vuoksi ole mitään edellytyksiä työskentelemään alalla, on omiaan huonontamaan sitä laatua. Ihmiset lähtevät hoitoalalle nimenomaan toivossa työllistyä nopeammin, tai yksinkertaisesti sen takia, että saa sitä ns. Kelan ylläpitokorvausta työvoimakoulutuksesta, tai seuran, tai tekemisen puutteen vuoksi. Lähihoitajiksi opiskelemaan lähetetään entisiä lakimiehiä, lääkäreitä, insinöörejä-niitä ihmisiä, joilla ei ehkä ole mahdollisuutta uudelleenkouluttautumiseen omaan vanhaan ammattiinsa.
Virkamiehemme, työvoimaviranomaiset ovat kiinnostuneet lähinnä maahanmuuttokoulutuksen tilastollisesta puolesta. Laatua ei ajatella ollenkaan.
On muuten vielä yksi mielenkiintoinen piirre-muualla on paljon maahanmuuttajia työskentelemässä esim. tarjoilijoina, vieläpä osaamatta kohdemaansa kieltä (esim. Hollannissa, Kyproksella). Suomessa sellaista ilmiötä ei ole.
"On muuten vielä yksi mielenkiintoinen piirre-muualla on paljon maahanmuuttajia työskentelemässä esim. tarjoilijoina, vieläpä osaamatta kohdemaansa kieltä (esim. Hollannissa, Kyproksella). Suomessa sellaista ilmiötä ei ole".
Onnistuupa se hyvinkin tuollaisissa maissa joissa:
-ei ole niin nokon nuukaa hygieniapassin ja muun sellaisen terveyteen liittyvän byrokratian kanssa.
-ei haittaa vaikka myisit iltaisin olutta TE-keskuksen virkailijalle työttömänä työnhakijana ollessasi. Suomessa tulee penalttia heti seuraavana arkipäivänä ja korvaus / avustukset takaisin korkojen kanssa takautuvasti ties miten kaukaa + petos syyte.
-palkka perustuu tippeihin.
Miksi pitäisi osata ehdottomasti kohdemaan kieltä jos asiakkaina on vain turisteja?. Esimerkiksi Espanjan etelärannikon eläkeläissuomibaareissa ei espanjankieltä taida tarvita.. Tai Pattayalla baarissa thaita..
Quote from: Alapo on 10.03.2010, 21:35:24
Quote from: sr on 10.03.2010, 11:36:37
Quote from: Alapo on 09.03.2010, 20:54:41
Niin virolaiset raksamiehet suomessa elävät, ostavat virosta ruokansa kun samalla rahalla saa enempi, samoin osa virolaisista bussikuskeistakin. Joten ei näistä mamuista suomi oikeasti hyödy, elävät suomessa nuukasti ja maksavat jos maksavat veronsa tänne.
Mitä tuolla viimeisellä tarkoitit? Onko jokin syy olettaa, että he voisivat jotenkin veronmaksun välttää? Jos voivat, niin silloin pitäisi mennä kysymään heidän työnantajiltaan, että mihinkäs ne ennakkoverorahat on oikein jemmattu.
Sitä, että osalle ulkomaisista työntekijöistä maksetaan joku naurettava summa virallisesti verotettuna ja loppuosa pimeänä rahana, tai verottomina matkakorvauksina tms. Ei mitenkään tavatonta joiltan raksafirmoilta.
Lisäksi kun ollaan alle ½-vuotta maassa töissä, niin verot "maksetaan" muualle.
Esim, jos välitysfirmalla on keikkaa kahteen maahan, niin ensin painetaan yhdessä 5½-kuukautta, ja sitten vaihdetaan toiseen.
Kuukauden loma vuosittain.
Periaatteessa verot maksetaan kotimaahan.
Ainakin naapurien pääkaupungeissa Tukholmassa ja Kööpenhaminassa järjestään kaikki taksikuskit ovat mamuja jostain päin lähi-itää tai Balkania. Koin Köpiksessä erään mamutaksarin mukana elämäni kyydin matkalla lentokentältä hotelliin. Kaveri kiihdytti motarilla vauhdin 180 kilometriin tunnissa ja kun otin vaistomaisesti kiinni Mersun oven yläpuolella olevasta kahvasta sanoi tyyppi maireasti hymyillen "no panic". Kun päästiin motarilta pois ryhtyä hän soittelemaan kavereilleen kännykällä jotain tärkeitä juttuja. Että sellaista ammatin mamuistumista naapureilla, koskahan meillä.
Quote from: Hippo on 28.03.2010, 20:37:34
Ainakin naapurien pääkaupungeissa Tukholmassa ja Kööpenhaminassa järjestään kaikki taksikuskit ovat mamuja jostain päin lähi-itää tai Balkania. Koin Köpiksessä erään mamutaksarin mukana elämäni kyydin matkalla lentokentältä hotelliin. Kaveri kiihdytti motarilla vauhdin 180 kilometriin tunnissa ja kun otin vaistomaisesti kiinni Mersun oven yläpuolella olevasta kahvasta sanoi tyyppi maireasti hymyillen "no panic". Kun päästiin motarilta pois ryhtyä hän soittelemaan kavereilleen kännykällä jotain tärkeitä juttuja. Että sellaista ammatin mamuistumista naapureilla, koskahan meillä.
Taksikuski, joka ajaa ylinopeutta omalla riskilla jotta pääsisi mahdollisimman nopeasti määränpäähän? Mielummin nyt eikä huomenna!
Quote from: hiltunen on 30.03.2010, 01:16:43
Taksikuski, joka ajaa ylinopeutta omalla riskilla jotta pääsisi mahdollisimman nopeasti määränpäähän? Mielummin nyt eikä huomenna!
Jaaha. Selvisipä sekin kuka on sitä asiakaskuntaa joka vittuilee rouvalle kun hän ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Hiltunen voisi suuressa viisaudessaan ottaa laskimen kouraan ja tutkia paljonko aikaa voitetaan kymmenen kilometrin matkalla jos ajetaan 80km/h versus 180km/h. Huomioida siihen sitten pakolliset pysähtymiset yms.
Toivottavasti hra. Hiltuselta on jo viety ajokortti parempaan talteen. Asenne autoiluun tuntuu olevan vähintäänkin huolestuttava.
Quote from: Hagbard on 09.03.2010, 08:50:29
Matalapalkka-aloilla on varmasti myös maahanmuuttajia, jotka haluavat osoittaa yhteiskuntakelpoisuutensa, kokevat työnteon kunnia-asiana ja niitä, joita keskikaljabaarit eivät yksinkertaisesti houkuttele siinä määrin kuin kantasuomalaisia.
Silti takaraivossa kytee epäilys, että voisiko olla niinkin, että vain maahanmuuttajilla on varaa työskennellä matalapalkka-alalla ja asua Helsingissä?
Monissa tapauksissa tuo on totta.
Quote from: Kari Kinnunen on 30.03.2010, 08:16:51
Quote from: hiltunen on 30.03.2010, 01:16:43
Taksikuski, joka ajaa ylinopeutta omalla riskilla jotta pääsisi mahdollisimman nopeasti määränpäähän? Mielummin nyt eikä huomenna!
Jaaha. Selvisipä sekin kuka on sitä asiakaskuntaa joka vittuilee rouvalle kun hän ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Hiltunen voisi suuressa viisaudessaan ottaa laskimen kouraan ja tutkia paljonko aikaa voitetaan kymmenen kilometrin matkalla jos ajetaan 80km/h versus 180km/h. Huomioida siihen sitten pakolliset pysähtymiset yms.
Toivottavasti hra. Hiltuselta on jo viety ajokortti parempaan talteen. Asenne autoiluun tuntuu olevan vähintäänkin huolestuttava.
Niin taitaakin olla. Maahanmuuttajilla taitaa olla peräti geneettinen erityispiirre tämä lakien rikkominen. Miksi ihmeessa mamut saavat ajaa autoa? Välittömästi kortti pois! Jotainhan saattaa pelkääjän paikalla nimensä mukaisesti pelottaa.
Quote from: hiltunen on 30.03.2010, 11:04:45
Niin taitaakin olla. Maahanmuuttajilla taitaa olla peräti geneettinen erityispiirre tämä lakien rikkominen. Miksi ihmeessa mamut saavat ajaa autoa? Välittömästi kortti pois! Jotainhan saattaa pelkääjän paikalla nimensä mukaisesti pelottaa.
Virnuileppa siinä. Itse tiedän erään mamun joka onnistui vuodessa romuttamaan kaksi autoa. Kun sanoin hänelle että autolla ajaminen kännissä on Suomessa niiku kielletty ja ilmoitin soittavani poliisille olin rasisti.
Muistapa Hiltunen sekin että taksit kuljettavat koulukyytejä, vammaispalveluita ja vanhuksia. Tuntisit varmasti olosi suvaitsevaiseksi kun antaisit lapsesi 180km/h ajavan värisevän runoilijapojan kyytiin.
Ja kyllä, ei ehkä geneettinen mutta jonkinasteinen asenneongelma länsimaista kulttuuria ja lainsäädäntöä kohtaan on havaittavissa.
Quote from: Hagbard on 09.03.2010, 08:50:29
Osa humanitaarisestakin maahanmuutosta päätyy työelämään. Joissakin ammattikunnissa, ainakin pääkaupunkiseudulla, on havaittavissa selvää maahanmuuttajavaltaistumista. Esimerkiksi bussikuskeista taitaa kohta olla jo puolet maahanmuuttajia, myös siivousalalla ulkomaalaiset ovat yliedustettuja. Muitakin aloja on, yleensä kai matalapalkkaisia.
Mistä tämä johtuu?
Mokurintaman The Virallinen Selitys lienee, että maahanmuuttajat ovat ahkerampaa väkeä kuin kantasuomalaiset, heille kelpaavat nekin työpaikat, jotka eivät kantasuomalaisille kelpaa. Bussikuskien tapauksessa väitteessä lienee jotain perääkin, koska heillä on tietääkseni ihan kelpo palkat, mutta työajat ovat varsin epämukavat.
Matalapalkka-aloilla on varmasti myös maahanmuuttajia, jotka haluavat osoittaa yhteiskuntakelpoisuutensa, kokevat työnteon kunnia-asiana ja niitä, joita keskikaljabaarit eivät yksinkertaisesti houkuttele siinä määrin kuin kantasuomalaisia.
Silti takaraivossa kytee epäilys, että voisiko olla niinkin, että vain maahanmuuttajilla on varaa työskennellä matalapalkka-alalla ja asua Helsingissä?
Bussikuskien työolot saattavat olla toisinaan haastavat. Esimerkiksi 4,5 tuntia ajoa tiukan aikataulun mukaan niin, ettei ehdi edes virtsalla käymään. Aikataulut voivat olla täysin epärealistisia. Ja aina riittää matkustajia, jotka valittavat muutaman minuutin myöhästymisestä.
Eräs syy huonoihin työoloihin on, että maahan päästetään väkeä, joka on halukas tekemään töitä matalalla palkalla huonoissa oloissa. Maahanmuutto mahdollistaa huonot työolot ja matalan palkkauksen Suomessa. Maahanmuutto poistaa työnteettäjiltä kannusteen kehittää työoloja ja parantaa palkkausta. Maahanmuutto estää myönteistä kehitystä.
Myös kebab-yrittäjyys on Suomelle haitallista. Toiminta ei voi olla kannattavaa ja tuotteet ovat epäterveellisiä. Olen keskustellut aiheesta erään verotarkastajan kanssa paikassa, jossa on verovirasto ja eräs huomattavan halvalla myyvä kebab-yrittäjä. Verotarkastaja piti varmana veronkiertoa, mutta asiaan ei voida puuttua ja siihen verohallinnolla ei ole edes halua. Hän näki ongelmaksi verohallintomme tarjahalostumisen. Kautta linjan on haloslaisia viranhaltijoita johdossa. Epäkohtiin ei saa puuttua.
Suomi tarvitsee työvoimapulaa. Nyt sen syntyä yritetään lyhytnäköisesti estää. Työvoimapulan olosuhteissa työnostajilla on kannuste kehittää toimintansa kannattavuutta muilla keinoin kuin matalalla palkkatasolla ja työntekijöiden kaltoinkohtelulla. Työvoimapulan olosuhteissa myös turha opiskelu vähenisi. Työpaikkaniukkuuden vallitessa suomalaiset ovat omaksuneet kilpailukeinokseen lisäopiskelun työpaikan saadakseen. Pitää olla vähintäin kaksinkertainen maisteri, kun pelkällä ylioppilastutkinnollakin pärjättäisiin. Samoin pitää olla muodollinen tutkinto, vaikka työkokemus muutoin riittäisi. Turha ajanvietto oppilaitoksissa on tuhlausta.
Työvoiman ylitarjonnan olosuhteissa ihmiset pitävät kynsin hampain kiinni työpaikoistaan, vaikka työpaikka ei olisi heille ja yhteiskunnalle optimaalinen. Työvoimapulan olosuhteissa ihmiset vaihtaisivat herkemmin työpaikkaa ja löytäisivät yhteiskunnan kannalta optimaalisen paikan.
Aitoa työvoimapulaa ei Suomessa ole eikä tule. Reserveinä ovat jo nykyiset työttömät ja työelämän ulkopuolella olevat.
Turha opiskelu ja näennäiskurssitus sitoo työvoimakelpoisia. - Suomessa on myös ikänsä puolesta työelämän ulkopuolelle syrjittyjä työkykyisiä ja -haluisia suomalaisia. Työvoimapulan olosuhteissa heillekin avautuisi mahdollisuuksia. Eräs piiloreservi on työssäolevat. Varmaan moni tekisi lisätöitä, jos niitä olisi tarjolla kunnollista korvausta vastaan. Ja aina on käytettävissä myös eräiden töiden siirtäminen maan rajojen ulkopuolelle, jos tekijöitä ei Suomesta löydy.
Quote from: acc on 30.03.2010, 13:22:11
Suomi tarvitsee työvoimapulaa.
Näin.
Olin kuutena yönä viikossa töissä. Että maksettiin laskut, vuokra ja metrokortti.
Mitä jäi käteen?
70kg kirjoja.
Quote from: control on 15.03.2010, 14:43:30
Onko Suomeen sitten syntymässä uusi alaluokka, joka enimmäkseen näyttää koostuvan tummasävyisistä ihmisistä heidän heikon koulutuksensa yms tekijöiden takia? Jos on, niin eikö ole vaarana, että vaikuttaa siltä kuin Suomi olisi ottanut itselleen orjatyövoimaa Afrikasta ja eikö se aiheuta vain lisää rasismisyytöksiä ja ehkä jonkinlaisen kapinan jossain vaiheessa? Kiintiövarsinaisten palkkaaminen johtaviin virkoihin tosin varmaankin jarruttaisi sellaista kehitystä.
Myös minun silmiini asetelma on näyttänyt tältä jo viime vuodet. Huomattakoon, että mokuttajat ovat lukeneistoa, yleensä hum. tieteistä ja yhteiskunnan viroissa ja toimissa. Myös korkeasti koulutettujen tänne vetäminen on minusta todella kyseenalaista. Silloin ei kovin kehitysmaat kehity.
Tulin baarista talvella mohammed-kyydillä ja se oli virallinen taksi. Siivoojiksi ei enää kantaväestöä oteta. Rekkakuskit, metallimiehet, rakennusmiehet (myös sähköasentajat), elintarviketyöläiset, jne. palkataan usein Baltiasta, Puolasta ja liepeiltä. Tätä menoa parissa vuodessa puoli miljoonaa suomalaissyntyistä on ilman duunia. Milloin alkavat uusien yksiöiden hinnat pudota n. 200 tonnista? Kuka pystyy kohta ostamaan? Deflaatio edessä, koska palkkataso laskee ulomaalaisten takia? Mua vituttaa, koska Suomi näivetetään. Ja kohta puolet yhä hupenevista verovaroista on enää käytössä pakolaisten ja muiden humanitääristen aiheuttaman menoerän jälkeen. Sitä rataaa...
Eestistä sen verran, että täällä peekooseudulla järjestään näkee eestiläisiä joka raksa- ja remonttikohteessa, kuten autokorjaamoissakin. Nyt Eestin talous on kuralla ja työttömyys jotain 20 %. Minusta Suomi näin ollen avittaa sitä maata todella reilusti työllistämällä (kymmeniä?)tuhansia risteilyturismi päälle, joka vie sinne miljardin euroa vuodessa about (jätän tahallani suomalaisen pääoman ja firmojen Eestiin menot tästä yhteydestä pois). Olisi joskus kiva kuulla, että Eestin poika tai tyttö olisi kiitollinen veljeskansan tuesta. Ettei oltaisi vain itsestäänselvä jelppaava isoveli, johon turvata, koska oli Suomen itsekkyyttä panna hanttiin neukuille sodassa, jne. Noi Sofit mulle alkaa myös riittämään.
Quote from: Kari Kinnunen on 30.03.2010, 11:23:01
Quote from: hiltunen on 30.03.2010, 11:04:45
Niin taitaakin olla. Maahanmuuttajilla taitaa olla peräti geneettinen erityispiirre tämä lakien rikkominen. Miksi ihmeessa mamut saavat ajaa autoa? Välittömästi kortti pois! Jotainhan saattaa pelkääjän paikalla nimensä mukaisesti pelottaa.
Virnuileppa siinä. Itse tiedän erään mamun joka onnistui vuodessa romuttamaan kaksi autoa. Kun sanoin hänelle että autolla ajaminen kännissä on Suomessa niiku kielletty ja ilmoitin soittavani poliisille olin rasisti.
Muistapa Hiltunen sekin että taksit kuljettavat koulukyytejä, vammaispalveluita ja vanhuksia. Tuntisit varmasti olosi suvaitsevaiseksi kun antaisit lapsesi 180km/h ajavan värisevän runoilijapojan kyytiin.
Ja kyllä, ei ehkä geneettinen mutta jonkinasteinen asenneongelma länsimaista kulttuuria ja lainsäädäntöä kohtaan on havaittavissa.
Onhan kai niitä suomalaisiakin rattijuoppoja... Ja jouduimpahan melkein suomalaisen taksikuskin yliajamaksi, reilua ylinopeutta taajama-alueella ja puhui puhelimeen vielä ilman hands-freetä. Islamhan kieltää alkoholin, ja täten todelliset islamin kannattajat eivät syyllisty rattijuoppouteen. Tästä syystä islamilaisia mamuja tulisi taksikuskeiksi hakea moskeijoista.
Vaikka tuskin nyt ylinopeudet johtuvat ihonväristä tai synnyinpaikasta. Ehkä Islam, tuo petojen peto onkin tämän kaiken takana. Tai sosiaaliturvan varassa elävät turvapaikkashoppailijat vahingossa eksyivätkin töihin ja yrittävät kaahata tiensä pakoon. Tai nämä etniset väreilyt saavat kaasujalan runopojalla väreilemään. Ken tietää.
Islam - alkoholikielto - rukousta viisi kertaa päivässä.
Quote from: PaulR on 31.03.2010, 00:19:44
Islam - alkoholikieto - rukousta viisi kertaa päivässä.
Niin joo, pikku muhammetti pysäyttää autonsa keskelle motaria kun ruosteisen korollan rukouskello pärähtää ulisemaan. Siinä sitten autot väistelee kumartelevaa rukoilijaa.
Quote from: hiltunen on 31.03.2010, 00:16:00
Onhan kai niitä suomalaisiakin rattijuoppoja... Ja jouduimpahan melkein suomalaisen taksikuskin yliajamaksi, reilua ylinopeutta taajama-alueella ja puhui puhelimeen vielä ilman hands-freetä. Islamhan kieltää alkoholin, ja täten todelliset islamin kannattajat eivät syyllisty rattijuoppouteen. Tästä syystä islamilaisia mamuja tulisi taksikuskeiksi hakea moskeijoista.
Vaikka tuskin nyt ylinopeudet johtuvat ihonväristä tai synnyinpaikasta. Ehkä Islam, tuo petojen peto onkin tämän kaiken takana. Tai sosiaaliturvan varassa elävät turvapaikkashoppailijat vahingossa eksyivätkin töihin ja yrittävät kaahata tiensä pakoon. Tai nämä etniset väreilyt saavat kaasujalan runopojalla väreilemään. Ken tietää.
On, valitettavasti on.
Ikävää jos sinulla on tuollaisia kokemuksia suomalaisesta taksista. Saitko rekisteri numeron tai auton taksinumeron talteen? Myöskin paikallinen alue pystyy selvittämään mitä autoja tapahtuma paikalla liikkui. Ilman muuta yhteys poliisiin. Taksi on luvanvaraista toimintaa ja lupa lähtee melkoisen äkkiä.
Islam taas on mielestäni äärimmäisen huono asia. Joskaan mielipiteelläni ei ole mitään tekemistä ammattiautoilun kanssa.
Runoilijapojista sen verran että tuppaa se kaasujalka värisemään kyllä. Tietenkin kun kaverille annetaan kamelin jälkeen alle Volvo V70 d5 niin väriseehän se. Värisee ihan kantiksellakin.
Taksilta nyt kuitenkin oletetaan kuitenkin tietyn asteista vastuullisuutta.
Autot eivät ole leluja.
Ehkä oli jo täällä, jopa koneen kertaan, mutta faktoista. Linja.auton, eli (abc)d-ajokortin hinta on peruskurssiltaan noin:
Nykylainsäädäntö vaatii ammatikseen linja- ja kuoma-autoa kuljettavilta ammattipätevyyden (280 h tai nopeutetusti 140 h) Hinta Helsinki, 4200 euroa.
D-kurssin ja ammattipätevyyden suoritusjärjestyksellä ei ole merkitystä.
Ammattipätevyyttä ei vaadita, jos linja-autoa käytetään yksityisesti vain kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa (esim. naapuria ei siis voi ottaa kyytiin).
Kuinka moni suomalainen saa tuollaisen ajokortin ilmaiseksi? Vastaan itse, ei kukaan. Kuinka moni mamu saa tuollaisen kortin ilmaiseksi? Vastaan taas itse, jokainen.
Olisikos jossain mätää? Ei suinkaan, sillä vihtreä liitto, sekä sosiaalidemokraatit Suomessa pitävät tilannetta aivan normaalina. Ei tapahdu syrjintää. MITÄ HÄ!!!
Quote from: suomelle on 31.03.2010, 00:44:27
Kuinka moni suomalainen saa tuollaisen ajokortin ilmaiseksi? Vastaan itse, ei kukaan. Kuinka moni mamu saa tuollaisen kortin ilmaiseksi? Vastaan taas itse, jokainen.
Olisikos jossain mätää? Ei suinkaan, sillä vihtreä liitto, sekä sosiaalidemokraatit Suomessa pitävät tilannetta aivan normaalina. Ei tapahdu syrjintää. MITÄ HÄ!!!
Voi hitsin vitsi, himotteli jo kauppakassiksi 52-paikkainen, mutta jäänee varmaan ostamatta kun on pirun kallis ajokortti.
Quote from: hiltunen on 30.03.2010, 01:16:43
Quote from: Hippo on 28.03.2010, 20:37:34
Ainakin naapurien pääkaupungeissa Tukholmassa ja Kööpenhaminassa järjestään kaikki taksikuskit ovat mamuja jostain päin lähi-itää tai Balkania. Koin Köpiksessä erään mamutaksarin mukana elämäni kyydin matkalla lentokentältä hotelliin. Kaveri kiihdytti motarilla vauhdin 180 kilometriin tunnissa ja kun otin vaistomaisesti kiinni Mersun oven yläpuolella olevasta kahvasta sanoi tyyppi maireasti hymyillen "no panic". Kun päästiin motarilta pois ryhtyä hän soittelemaan kavereilleen kännykällä jotain tärkeitä juttuja. Että sellaista ammatin mamuistumista naapureilla, koskahan meillä.
Taksikuski, joka ajaa ylinopeutta omalla riskilla jotta pääsisi mahdollisimman nopeasti määränpäähän? Mielummin nyt eikä huomenna!
Jaa, jaa mutta enpä ole noin törkeätä sääntöjen rikkomista kokenut koskaan Suomessa ammattiautoilijalta. Takaisin tullessa kerroin kokemuksesta kotimaiselle taksikuskille ja kyllä siinä riitti ihmettelemistä.
Quote from: timouti on 22.03.2010, 20:57:21
Viimeiseksi mainittu on tapahtumassa. Kolmansista maista tulleille on tarjolla julkisen hallinnon tehtäviin valmentava koulutus (kurssi 6 kk)
http://www.mol.fi/toimistot/helsinki/kluuvi/esitteet/kurssit/Afroesite_ee1.pdf
Kurssi on osa kotouttamisrahaston AFRO – Asenneilmapiiriin ja kolmansien maiden kansalaisten aliedustukseen vaikuttaminen positiivisen erityiskohtelun avulla – hanketta.
Yritin etsiä tietoa tästä positiivisen syrjinnän AFRO-hankkeesta, mutta enpä löytänyt paljon muuta kuin tarjouspyynnön (http://www.ely-keskus.fi/fi/uutiset/uutiset_alueilta/Documents/Uudenmaan%20ELY/Tarjouspyynt%C3%B6%20U-ELY%20hallinnon%20koulutus%20mamu.pdf) tuon kurssin järjestämisestä. Kurssiesitekin on poistettu, mutta löytyy Googlen pikakatselusta (http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:lcfKznHNRzgJ:www.mol.fi/toimistot/helsinki/kluuvi/esitteet/kurssit/Afroesite_ee1.pdf+positiivinen+erityiskohtelu+maahanmuuttajat&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEEShhb0_X_mufuD8kfgNIPJTkNhpQNzKFm3GXDeD28NGD73nf29588jsPu5qtyqFbu_zSxULCJ3F0v4PHV_pOQjXXJlVBYuVilbhzZ4Gn1Hvszm5XarnNl9QQZN-ncH0iuB8DF1sB&sig=AHIEtbS-WQg6E1e9w7Hmq9YX-rD600myPg). 20 maahanmuuttajaa koulutetaan puoli vuotta, jotta heidän mahdollisuutensa työllistyä
julkishallinnon tehtäviin paranisivat.
Sisäministeriön edustaja projektissa on Said Aden. Ilmeisesti sama mies joka toimii Suomen Somaliliiton puheenjohtajana.
JoMonin uutiskirjeessä tällainen maininta:
QuoteSM/maahanmuutto-osaston hallinnoima Afro-hanke on käynnistänyt rivakasti. Hankkeen tavoitteena on lisätä näkyviin vähemmistöihin kuuluvien kolmansien maiden kansalaisten edustusta valtion- ja kunnallishallinnon työpaikoilla sekä lieventää heille syrjinnästä aiheutuvia haittoja.
Minun mielestäni ihmisiä ei pidä valita töihin tai kursseille sen perusteella, sattuvatko he kuulumaan näkyviin vähemmistöihin vai enemmistöihin. Henkilökohtaisten ominaisuuksien pitää ratkaista valinnassa, ei taustaryhmän syrjinnän arvioitu määrä.
Viittaako"
näkyvä vähemmistö" tosiaan ulkonäön etnisiin piirteisiin, kuten ainakin minä ilmaisun ymmärrän?
Ei ihme, että virkamiehet ovat olleet tästä hissukseen, sillä harva innostuu kantaväestön syrjinnästä näinä aikoina. Lisää julkisuutta näille hankkeille.
Quote from: acc on 30.03.2010, 13:22:11
Bussikuskien työolot saattavat olla toisinaan haastavat. Esimerkiksi 4,5 tuntia ajoa tiukan aikataulun mukaan niin, ettei ehdi edes virtsalla käymään. Aikataulut voivat olla täysin epärealistisia. Ja aina riittää matkustajia, jotka valittavat muutaman minuutin myöhästymisestä.
Tuon neljän ja puolen tunnin työrupeaman jälkeen saattaa seurata neljän tunnin tauko ja sen jälkeen vasta lopputyöpäivä. Käytännössä bussikuskin työ sitoo aika paljon. Virtsatauolle pääsee jos haluaa tai tekee aikaa myöhästymisen uhalla, mutta kaikilla päätepysäkeille ei vain ole vessoja ja viime talvena vessat oli monesti lumikerroksen peittämät tai muuten rikki. Monelle vanhemmalle naiskuskille se oli tuskaa kun ei viitsi tehdä tarpeitaan bussin viereen.
Oman työharjotteluajan aikana vain yksi asiakas valitti siitä että olen myöhässä ja kyseli tiukkaan sävyyn että ollaanko oikeaan aikaan perillä. Oli pakko melko kohteliaasti todeta että jos on loppumatkasta vähän asiakkaita niin ehkä ollaan oikeaan aikaan perillä, mikäli paljon ei olla. Ihmiset kun on tottunu liian hyvään bussiliikenteeseen pk-seudulla niin kun matkustetaan sitä 2-3 pysäkinväliä, monesti alle kilometrin matkoja ja jos bussi pysähtyy lähes joka pysäkille niin ei ole realistista että pysyis millään lailla aikataulussa, rikkoi nopeusrajoituksia tai ei.
Quote from: suomelle on 31.03.2010, 00:44:27
Ehkä oli jo täällä, jopa koneen kertaan, mutta faktoista. Linja.auton, eli (abc)d-ajokortin hinta on peruskurssiltaan noin:
Nykylainsäädäntö vaatii ammatikseen linja- ja kuoma-autoa kuljettavilta ammattipätevyyden (280 h tai nopeutetusti 140 h) Hinta Helsinki, 4200 euroa.
D-kurssin ja ammattipätevyyden suoritusjärjestyksellä ei ole merkitystä.
Ammattipätevyyttä ei vaadita, jos linja-autoa käytetään yksityisesti vain kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa (esim. naapuria ei siis voi ottaa kyytiin).
Kuinka moni suomalainen saa tuollaisen ajokortin ilmaiseksi? Vastaan itse, ei kukaan. Kuinka moni mamu saa tuollaisen kortin ilmaiseksi? Vastaan taas itse, jokainen.
Olisikos jossain mätää? Ei suinkaan, sillä vihtreä liitto, sekä sosiaalidemokraatit Suomessa pitävät tilannetta aivan normaalina. Ei tapahdu syrjintää. MITÄ HÄ!!!
Mikäli on työvoimapoliittisessa koulutuksessa niin ihonväristä riippumatta maksettavaksi jää ainoastaan viranomaismaksut. Fakta. Ilan ammattipätevyyttä ei sillä kortilla tee oikein mitään.
Quote from: Hippo on 28.03.2010, 20:37:34
Ainakin naapurien pääkaupungeissa Tukholmassa ja Kööpenhaminassa järjestään kaikki taksikuskit ovat mamuja jostain päin lähi-itää tai Balkania. Koin Köpiksessä erään mamutaksarin mukana elämäni kyydin matkalla lentokentältä hotelliin. Kaveri kiihdytti motarilla vauhdin 180 kilometriin tunnissa ja kun otin vaistomaisesti kiinni Mersun oven yläpuolella olevasta kahvasta sanoi tyyppi maireasti hymyillen "no panic". Kun päästiin motarilta pois ryhtyä hän soittelemaan kavereilleen kännykällä jotain tärkeitä juttuja. Että sellaista ammatin mamuistumista naapureilla, koskahan meillä.
Nyt kymmenen vuotta myöhemmin tämä on arkea meillä. Miten kaikki meneekin ennustetun kaavan mukaan. Ehdimmekä pysäyttämään tuhon ajoissa?🤔
Quote from: hiltunen on 31.03.2010, 00:21:33
Quote from: PaulR on 31.03.2010, 00:19:44
Islam - alkoholikieto - rukousta viisi kertaa päivässä.
Niin joo, pikku muhammetti pysäyttää autonsa keskelle motaria kun ruosteisen korollan rukouskello pärähtää ulisemaan. Siinä sitten autot väistelee kumartelevaa rukoilijaa.
Muistan jostain lukeneeni, jotain tapahtuneen kun muslimi oli päässyt rattiin euroopassa,oli vissiin niin harvinainen sattumus etten muista mistä on kyse.
Olisko liittynyt johonkin kuorma-autoon?
Saatan muistaa väärin ja sekoittaa asioita.