Useita polttopulloja heitettiin kirkkoon
26.02.2010 09:17
Hammarlandin kirkko Ahvenanmaalla yritettiin polttaa torstai-iltana.
Kirkon ikkunan läpi heitettiin useita polttopulloja.
Hälytyskeskuksen mukaan suurpalolta vältyttiin automaattisen
palohälytysjärjestelmän ja Hammarlandin VPK:n nopean toiminnan ansiosta.
Nyt vahingot jäivät varsin vähäisiksi.Poliisi ei toistaiseksi ole
tavoittanut tihutyön tekijöitä.
Hammarlandin kirkko eli Pyhän Katariina Aleksandrialaisen kirkko on
keskiaikainen kivikirkko, jonka runkohuone on rakennettu 1300-luvulla.
STT
Lähde:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1995052&pos=no-tu
Käärme luikerrellut Muumilaakson idylliin? Toivottavasti ei ollut mannersuomalainen tai manner-Suomesta muuttanut. Saattaisi nim. koetella oolantilaisten suvaitsevaisuutta, jos näin paljastuisi.
Yksittäistapaus, ei kirkkoja Ahvenanmaalla joka päivä sytytellä.
Quote from: TunturiTiger on 26.02.2010, 11:12:09
Joku Sven siällä on kuunnellu liikaa rotten soundia, saanu loisto idean ja oppinu sitoon rätin pullon ympärille.
Hmm. Voi toki olla, että kyseisen yhtyeen intensiivinen musisointityyli antaisi mukavasti potkua tuollaisellekin tihutyölle. Vaikka ei ole lainkaan ns. kirkonpolttomusiikkia :)
Quote from: TunturiTiger on 26.02.2010, 11:12:09
Joku Sven siällä on kuunnellu liikaa rotten soundia, saanu loisto idean ja oppinu sitoon rätin pulloon
Niin, joko se on Sven, Ahmed tai Pekka, ketä veikataan?
Ja sama ruotsiksi:
http://www.alandstidningen.ax/article.con?iPage=1&id=21370
Tästä kirkosta on siis kyse:
http://dooku.miun.se/ake.johansson/hammarland.htm
Myös kulttuurilliset erityispiirteet huomioiden Sven on tilastollisesti todennäköisin. Niinkuin Pekka manner-Suomessa turpaanvedossa. Ei taida erityispiirteitä omaavia uskonnollisia vähemmistöjä olla Ahvenanmaalla merkittäviä määriä?
Onhan tuo Varg Vikernesskin ollut kohta vuoden vapaalla. Pian on myös tulossa Burzumin uusi levy.
Suuresti jaksan aina ihmetellä kirkonpolttajahevareissa sitä, että mistä johtuu niin kiihkeä hyökkäys kristillisyyttä vastaan, kun samalla muslimien suuntaan on yleensä täysi radiohiljaisuus. Nykykristillisyyshän on täysin munatonta muslimien viranomaisilta kätkentää, enkä näe evlut-kristittyjen dissaamisessa 2000-luvulla sinällään mitään katu-uskottavuuspointtia. Missä viipyvät väärinpäin käännetyt puolikuut, missä roihuaa ensimmäinen moskeija? Vai eivätkö mamin pikku liimaletit vain uskalla käydä islamin vastaiseen rintamaan fatwan ja tappouhkauksien pelossa?
Quote from: Spesialisti on 26.02.2010, 12:20:25
Suuresti jaksan aina ihmetellä kirkonpolttajahevareissa sitä, että mistä johtuu niin kiihkeä hyökkäys kristillisyyttä vastaan, kun samalla muslimien suuntaan on yleensä täysi radiohiljaisuus. Nykykristillisyyshän on täysin munatonta muslimien viranomaisilta kätkentää, enkä näe evlut-kristittyjen dissaamisessa 2000-luvulla sinällään mitään katu-uskottavuuspointtia. Missä viipyvät väärinpäin käännetyt puolikuut, missä roihuaa ensimmäinen moskeija? Vai eivätkö mamin pikku liimaletit vain uskalla käydä islamin vastaiseen rintamaan fatwan ja tappouhkauksien pelossa?
Eiköhän tuossa ole sama ilmiö kuin aikoinaan kaikkein rajuimmassa punkissa:
http://www.youtube.com/watch?v=NNgoI9HI5K8
;)
Quote from: Spesialisti on 26.02.2010, 12:20:25
Suuresti jaksan aina ihmetellä kirkonpolttajahevareissa sitä, että mistä johtuu niin kiihkeä hyökkäys kristillisyyttä vastaan, kun samalla muslimien suuntaan on yleensä täysi radiohiljaisuus.
Se riippuu ihan maasta. Muslimienemmistöisissä maissa "establishmentin vastainen" metalli kohdistuu nimenomaan islamiin, ei kristinuskoon. Kysehän on black metallissa ynnä muissa vastaavissa musiikkityyleissä taiteesta. Kristillisessä maassa kasvaneelle ihmiselle kristillinen symboliikka on luontaisesti lähempänä esteettistä tajua kuin islamilainen symboliikka, joten taiteessa on parempi käyttää kristillistä symboliikkaa. "Jesus Christ, parasite!" kuulostaa kristinuskoa koko elämänsä nähneen korvissa päheemmältä kuin "Muhammad, parasite!"
Näissä kirkonpolttamisissa ynnä muissa taas on kyse marginaali-ilmiöstä, ja yleensä niihin liittyy enemmän viina kuin minkäänlainen aatteellisuus. Niitä ei siis kannata pyrkiä rationalisoimaan aatteellisuuksien kannalta, vaan ennemmin kiljun ja delirium tremensin kannalta.
Teinitytöt pidätetty Ahvenanmaan kirkkopoltosta
Kaksi 16-17-vuotiasta tyttöä on pidätetty epäiltynä Hammarlandin kirkon polttoyrityksestä Ahvenanmaalla.
Eilen kiinniotettuja tyttöjä epäillään todennäköisin syin tuhotyöstä. Poliisi on kuulustellut tyttöjä, ja kuulusteluja sekä muuta tutkintaa jatketaan.
Kirkkoon heitettiin myöhään torstai-iltana viisi polttopulloa ikkunan läpi. Useita kirkonpenkkejä paloi. Palokunnan piti poistaa pari penkkiä ja hajottaa lattiaa.
Pyhän Katariina Aleksandrialaisen kirkko on 1200-luvulla rakennettu kivikirkko.
(MTV3) (http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/arkistot/rikos/2010/02/1066707)
Koen teon henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi itseäni vastaan. Isoisäni isoisä Edvard Bergroth oli Hammarlandin kirkkoherra!
Oho! Minä taas olin mieheni sukulaisen hautajaisissa siinä kirkossa muutama vuosi sitten.
QuoteSaatananpalvojateinit eivät kadu: "Kirkon polttaminen on oikea teko"
Poliisin mukaan yritys polttaa Hammarlandin kirkko Ahvenanmaalla oli hyökkäys koko kirkkoa, eikä vain yhtä seurakuntaa kohtaan. Tutkinnanjohtaja Olof Lindqvistin mukaan tekoon liittyy saatananpalvontaa.
Kaksi tyttöä heitti viime perjantaina kirkon ikkunasta sisään viisi polttopulloa. Suuria vahinkoja ei kuitenkaan päässyt syntymään.
Poliisi otti perjantaina kiinni 16- ja 17-vuotiaat tytöt. He ovat myöntäneet heittäneensä pullot. Lindqvistin mukaan tytöt ovat kertoneet tekonsa suuntautuneen koko kirkkoinstituutiota vastaan. He ovat myös kertoneet, että teko oli suunniteltu ja että he pitävät sitä oikeana.
Hammarlandin kirkko eli Pyhän Katariina Aleksandrialaisen kirkko on keskiaikainen kivikirkko, joka on rakennettu 1200-luvulla. Kirkkoihin kohdistetut tihutyöt ovat Ahvenanmaalla harvinaisia.
Nya Åland-lehden mukaan tytöt on vapautettu poliisin hoivista, mutta heille on langetettu matkustuskielto. Toinen tytöistä on myös otettu huostaan.
Aamulehti, STT
Ahvenanmaalaisista saatananpalvojista saisi varmaan aika hurmaavan tv-sarjan! O_o
Enpä ole uskontojen perään, mutta vanhat rakennukset ovat kivoja. Ja toisten pyhiä asioita voisi ehkä sen verran kunnioittaa ettei tuollaisiin tuhotöihin ala. Varsinkin kun kyse on vakiintuneesta, rauhallisesta perinnäisuskonnosta eikä eräästä tuntemastamme aggressiivisesta tulokkaasta.
Samat sanat kuin Tihkolta: en tod perusta edes kasvatususkonnostani kristinuskosta, mutta tuollaisia paikkoja ei uskonnollisista, kohtuullisista ja historiallisista syistä ei vain tuhota. Kannatin jopa Porvoon kirkon polttajalle ökytuomiota, vaikka se oli aika kova tuomio jostain hölmöilystä (pari paperia palamaan sadevesiränniin kännissä?)
Noille tytöille kans täysi korvausvelvollisuus ja paljon yhteiskuntapalvelusta. Mieluummin kirkon hautuumaalla...
(Ei niiden uskomaan tartte ruveta)
QuoteNäissä kirkonpolttamisissa ynnä muissa taas on kyse marginaali-ilmiöstä, ja yleensä niihin liittyy enemmän viina kuin minkäänlainen aatteellisuus. Niitä ei siis kannata pyrkiä rationalisoimaan aatteellisuuksien kannalta, vaan ennemmin kiljun ja delirium tremensin kannalta.
Rähinäviinasta olen kuullut.
Sen sijaan kirkonpolttoviinaan, jolla saisi jonkun randomjäppisen tiettyjen ajatussuuntien ulkopuolelta polttamaan kirkon, en hevillä usko.
Sinänsä mielenkiintoista seurata keskustelupalstoja näistä "kirkon poltoista". Lähinnä siltä kannalta kuinka fanaattisesti, sydämmettömästi ja ankarasti erityisesti kristityt haluavat rangaista polttajia. Vaikka eikös samat ihmiset henkeen ja vereen puolusta uskontoaan suvaitsevaiseksi, anteeksiantavaksi ja ymmärtäväksi. Missä on se jeesuksen opettama toisen posken kääntäminen kun omalle kohdalle sattuu onnettomuus, vai onko sittenkin niin että jos omalle kohdalle kolahtaa niin haetaan oppeja vanhan testamentin puolelta.
En tiedä johtuuko tällaisen epäloogisuuden huomaaminen, siitä että olen agnostikko tai muuten vain jumalaton pakana, mutta aika mielenkiintoinen huomio silti.
No ketkä tässä nyt erityisen ankarasti haluavat rangaista näitä polttajia?
Mikäli jossain muualla, niin verkossa on helppo linkittää.
Quote from: ocean on 02.03.2010, 08:06:18
Sinänsä mielenkiintoista seurata keskustelupalstoja näistä "kirkon poltoista". Lähinnä siltä kannalta kuinka fanaattisesti, sydämmettömästi ja ankarasti erityisesti kristityt haluavat rangaista polttajia. Vaikka eikös samat ihmiset henkeen ja vereen puolusta uskontoaan suvaitsevaiseksi, anteeksiantavaksi ja ymmärtäväksi. Missä on se jeesuksen opettama toisen posken kääntäminen kun omalle kohdalle sattuu onnettomuus, vai onko sittenkin niin että jos omalle kohdalle kolahtaa niin haetaan oppeja vanhan testamentin puolelta.
En tiedä johtuuko tällaisen epäloogisuuden huomaaminen, siitä että olen agnostikko tai muuten vain jumalaton pakana, mutta aika mielenkiintoinen huomio silti.
1300-luvulta olevaan historialliseen rakennukseen liittyy niin monta arvolatausta.
-Minkä tahansa uniikin suojelun arvoisen kohteen hävittäminen lopullisesti on aina lopullista. (hassusti sanottu...) Etenkin kun sen tekee tietyn arvolatauksen omaava teini tai joku muu hörhö, joka on mielestään vielä oikeutettu tekoonsa.
-Kirkkoon liittyy myös uskonnolliset arvot. Kirkon polttaminen symbolisena eleenä uskontoa vastaan kertoo usein aika suurista ongelmista muutenkaan sopeutua yhteiskuntaan.
Suomessa on paljon vanhoja kirkkoja, mutta kuitenkin rajallinen määrä. Ihminen joka kokee jollain tavalla oikeutetuksi ohimennen tuikata osan kulttuuriperimää tuleen voi tehdä tämän vapaalla jalalla ollessaan oikeastaan koska tahansa uudestaan, ellei siitä saa kunnon rangaistusta. Norjassa aikanaan poltettiin paljon puukirkkoja, jolloin ainakin ålandstidningenin mukaan juuri Black Metal nousi otsikoihin.
Jos elämänsä alkutaipaleella oleva teini tekee jonkun kultin syövereissä näitä "oikeutettuja" tekoja, ja saa vain pään silitystä, minkä signaalin yhteiskunta antaa?
En minäkään kuolemantuomiota kirkonpolttajalle halua, mutta jonkinlainen julkinen häpeärangaistus voisi olla paikallaan. Enkä pitäisi ollenkaan pahana, jos henkilö pidettäisiin suljettujen ovien takana niin kauan, että voitaisiin olla suhteellisen varmoja, että tämä ymmärtää ettei kirkkoja eikä muitakaan rakennuksia tule polttaa.
Vielä tuli mieleen, että en usko että pelkästään kristinuskolla tässä on merkitystä. Mikä tahansa kulttuuriperimä, jota joku pyrkii järjestelmällisesti (tai "oikeutetusti") tuhoamaan, herättäisi vastaavia tunteita. Suomessa on muutama linna jäljellä. Mitäpä jos joku keksisi näiden heijastavan suomalaista sotahistoriaa ja orjuutta ja kidutusta, että kokisi oikeutetuksi laittaa vaikka kunnon dynamenttilatauksen Turun linnan nurkan alle. Ja pidätettäessä toteaisi että on vain ajan kysymys, koska Olavinlinna, Hämeen linna ja Suomenlinna sortuvat. Tai että joku haluaisi vaikka tuhota kaikki Picasson taideteokset, koska olisi vakuuttunut että Picasso oli antikristus. Sen jälkeen yksikään kokoelma tai museo tai rakennus, jossa Picasson teoksia olisi ei olisi enää turvassa.
Asioiden peruuttamattomuus on usein sellaista, mikä nostaa voimakkaita tunteita. Nykyään monissa kunnissa käydään keskustelua kyläkoulujen lopettamisesta. Yksi argumentti mikä jatkuvasti nousee esiin on se, että kun kunta ajaa kyläkoulun alas ja joko myy tai purkaa rakennuksen, niin siihen järjestelmään ei ole enää koskaan paluuta. Ainakaan entisessä muodossaan. Siksi kai rakennuksia suojellaankin, jotta jotain jäisi tuleville polville.
-i-
Minä olen ateisti ja haluaisin poistaa uskonnon koulusta ja erottaa sen täysin - mukaanlukien Joulurauhan julistus - valtiosta. Silti katson että vanhan kirkon polttaminen on kulttuurillisena tekona paha. Minusta esim täysarvokorvaus olisi nuorille hyvä rangaistus, vähän kuten Porvoon kirkon polttajalle, ja mitä tulee tuhopoltosta annettavaan rikosrangaistukseen niin yhteiskuntapalvelus kirkon ylläpitämiseksi voisi olla hyvä (Tosin tästä työstä kai kirkko joutuisi maksamaan valtiolle jotain korvausta? Eihän kirkko ole sama kuin valtiollinen yhteisö.)
Samaa toivoisin tosiaan linnojen, kartanoiden yms ja (vanhojen arvokkaiden) moskeijoiden osalta.
Quote from: ocean on 02.03.2010, 08:06:18
Sinänsä mielenkiintoista seurata keskustelupalstoja näistä "kirkon poltoista". Lähinnä siltä kannalta kuinka fanaattisesti, sydämmettömästi ja ankarasti erityisesti kristityt haluavat rangaista polttajia. Vaikka eikös samat ihmiset henkeen ja vereen puolusta uskontoaan suvaitsevaiseksi, anteeksiantavaksi ja ymmärtäväksi. Missä on se jeesuksen opettama toisen posken kääntäminen kun omalle kohdalle sattuu onnettomuus, vai onko sittenkin niin että jos omalle kohdalle kolahtaa niin haetaan oppeja vanhan testamentin puolelta.
En tiedä johtuuko tällaisen epäloogisuuden huomaaminen, siitä että olen agnostikko tai muuten vain jumalaton pakana, mutta aika mielenkiintoinen huomio silti.
Jonkinlainen numeerinen arvio eri kantojen yleisyydestä luotettavien lähteiden pohjalta voisi kannattaa ennen lopullisen suvaitsemattomuustuomion julistamista jollekin ihmisryhmälle.
Anteeksi
antamista voisi varmaan harkita sitten joskus mahdollisen anteeksi
pyytämisen jälkeen.
Tuollaisten todella vanhojen mutta hyväkuntoisten rakennusten tuhoajille pitäisi tehdä jotain tosi ikävää.
Vanhoja rakennuksia ei enää rakenneta! Ja odottavan aika loppuu kesken jos nyt rakennettua tönöä odottelee vaikkapa puolentuhatta vuotta vanhaksi..
Miksei puhuta "vihamusiikista"? Viha halutaan nykyään liittää kaikkeen, mistä ei pidetä ja mikä halutaan kieltää. Minun mielestäni Vihamusiikki ja siihen liittyvä vihakulttuuri on ihan olemassaoleva ilmiö. Olen tälläkin palstalla varoitellut, että aina silloin tällöin joku vihakulttuurin kannattaja pimahtaa ja polttaa kirkon, tai kaataa hautakiviä.
Kaikki eivät tietenkään voi hyväksyä, että vihamusiikki ketään yllyttäisi vihanpitoon, vaan mieluummin olisivat kieltämässä tulitikut......
Ocean: "Missä on se jeesuksen opettama toisen posken kääntäminen ..."
- Ei missään. Toisen posken kääntäminen oli väliaikainen käsky riitaisalle sisäryhmälle. Jeesuksen läsnäolo mahdollisti rauhallisemman kanssakäymisen. Ennen lähtöään Jeesus peruutti mm. toisen posken kääntämisen kehottamalla kannattajiaan ostamaan miekan, ja tarvittaessa myymään vaikka viitan päältään saadakseen sen. (Luukas 22: 35-38)
Kiitokset Miniluville ja Valkealle että rohkeasti ilmaisitte kristillisen moraali käsityksen sittenkin olevan kostohakuista eikä suinkaan anteeksiantoon perustuvaa kuten kristityt yleensä väittävät.
Enkä tarkoita tätä millään pahalla. Itsekkin tuomitsen toisen omaisuuden tuhoamisen, mutta pistetään asiat kuitenkin oikeaan perspektiiviin ketään ei vahingoittunut teossa ja kirkkokin pysyi kohtuu hyvässä kunnossa. Eriasia olisi jos oltaisiin tuhottu vaikkapa jonkun asunto josta oikeasti aiheutuisi haittaa. Lisäksi mielestäni sillä että tyttöset sanovat olevansa saatanisteja ei pitäisi olla mitään merkitystä tuomioon. Jos joku haluaa palvoa vaikkapa sitten saatanaa niin se on heidän oma ongelmansa ja sama pätee mihin tahansa uskoon.